{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1500770,"kleur":"F5822A","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1682467","naam":"CD&V","zetel-aantal":31},"id":1790,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1790?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Decaluwe","voornaam":"Carl"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":1756,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1756?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bossuyt","voornaam":"Gilbert"}]}],"disclaimer":"","id":358539,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/358539","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/358539/verslag","rel":"verslag","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"575","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de financiƫle situatie van De Lijn","titel":"Vraag om uitleg van de heer Carl Decaluwe tot de heer Gilbert Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de financiƫle situatie van De Lijn","verslag-tekst":"
Vraag om uitleg van de heer Carl Decaluwe tot de heer Gilbert Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de financiële situatie van De Lijn
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Decaluwe tot de heer Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de financiële situatie van De Lijn.
De heer Decaluwe heeft het woord.
De heer Carl Decaluwe : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, momenteel interpelleert de heer Van den Brande minister Van Mechelen over een kwestie die aanleunt bij wat ik hier wil aankaarten. Mijn vraag om uitleg focust zich vooral op de beslissingsprocedure bij De Lijn op zich.
Uit onderzoek van het Rekenhof is gebleken dat De Lijn in 2003 slechts een beperkt deel van haar dotatie heeft gekregen. Hierdoor was de Vlaamse Vervoermaatschappij genoodzaakt een vrij grote lening aan te gaan om haar kassituatie in evenwicht te brengen.
Op 29 december 2003 heeft de VVM-De Lijn een kredietovereenkomst gesloten met KBC voor een tijdelijk exploitatiekrediet, waardoor een dag later 217 miljoen euro beschikbaar werd. Begin januari 2004 werden nog enkele bijkomende bedragen opgenomen, zodat het krediet opliep tot 228,4 miljoen euro. De door de Vlaamse regering toegezegde maar niet tijdig uitbetaalde dotaties dienden als onderpand voor de kredietovereenkomst.
Mijnheer de minister, het valt me wel op dat van de ondertekenaars van het contract wel de naam, functie en handtekening te zien is van de mensen van KBC terwijl er namens de VVM slechts een onleesbare handtekening werd gekrabbeld. Ik weet dus niet wie dit contract namens de VVM heeft ondertekend.
Het exploitatiekrediet dat de Vlaamse Gemeenschap nog verschuldigd was aan De Lijn voor 2003 werd uiteindelijk betaald bij het begin van het begrotingsjaar 2004, meer bepaald op 16 januari 2004. Ondertussen was de verschuldigde rente van De Lijn voor het aangaan van de lening opgelopen tot 291.208 euro. Of voor de lening een marktraadpleging heeft plaatsgevonden, is me niet duidelijk. In ieder geval lijkt 0,65 percent me nogal aan de hoge kant, aangezien er toch een duidelijke borgstelling was van de Vlaamse overheid.
Volgens artikel 19 van de statuten van De Lijn is het de raad van bestuur die de leningen en aanvragen voor kredietopneming moet machtigen. Voor zover bekend, werd de vermelde lening niet geagendeerd op een bijeenkomst van de raad van bestuur.
We weten ook dat de effecten van dit alles op de Vlaamse begroting reeds elders in dit parlement werden behandeld. Het is in ieder geval duidelijk dat deze hele financiële doorschuif- en opsmukoperatie toch gevolgen heeft of heeft gehad voor De Lijn.
Mijnheer de minister, ik zou u dan ook de volgende vragen willen stellen. Was er voorafgaandelijk een marktraadpleging voor het aangaan van de kredietovereenkomst? Werd het aangaan van de kredietovereenkomst voorgelegd aan de raad van bestuur van De Lijn? Door wie werd dit beslist? De VVM De Lijn heeft sinds augustus geen exploitatiedotatie meer gekregen. Wat waren de gevolgen voor de maandelijkse kassituatie en de dagelijkse werking van De Lijn? Hoe verliep dit de voorgaande jaren en is dat een gebruikelijke manier van werken? Wordt de rentelast van 291.207,89 euro door de Vlaamse begroting gedragen of moet De Lijn die kosten zelf financieren? Waar is dit opgenomen in de begroting van De Lijn?
De voorzitter : Minister Bossuyt heeft het woord.
Minister Gilbert Bossuyt : De Lijn maakt deel uit van het cash-poolingsysteem van de overheid, waardoor De Lijn wordt verplicht om al haar kasmiddelen op korte termijn hierin onder te brengen, en waarvoor een kassier wordt aangesteld door de overheid. Binnen het Centraal Financieringsorgaan wordt een kredietlijn ter beschikking gesteld van de VOI, de driepartijenovereenkomst, artikel 6. Die kredietlijn is gelijk aan een vierde van het jaarlijks bedrag eigen ontvangsten en wordt verhoogd met de ontbrekende subsidies.
Indien de subsidies, 224,7 miljoen euro, waren gestort, dan had de kassituatie van De Lijn op 31 december een positief saldo vertoond van 7,7 miljoen euro in plaats van een straight loan van 217 miljoen. Die kredietlijn verviel omdat De Lijn tijdelijk uit het CFO werd gelicht. De reden hiervoor is dat De Lijn in ESR-termen een onderneming is. De Lijn beschikt door dit cash-poolingsysteem niet meer over straight loanfaciliteiten bij andere kredietinstellingen.
Gezien de hoogdringendheid - betaling van leveranciers en lonen - heeft De Lijn zijn verantwoordelijkheid genomen. De concrete gegevens over het definitief niet doorstorten van dotaties en straight loans werden pas bekend op 24 december 2003. Een machtiging van de raad van bestuur op 17 december 2003 of op 21 januari 2004 was ofwel niet mogelijk ofwel achterhaald. Het opnemen van de straight loan had overigens geen enkel financieel gevolg voor De Lijn. De extra rentelast wordt door de Vlaamse begroting gedragen.
Het ontbreken of laattijdig storten van de exploitatiesubsidies heeft geen financiële gevolgen voor De Lijn, aangezien binnen het CFO de afrekening van de interesten op het kaskrediet, gezien de speciale berekeningswijze, de al of niet gestorte exploitatiesubsidies volledig uitsluiten. Ook de dagelijkse werking van De Lijn wordt door het ontbreken van de exploitatiesubsidies niet bezwaard, aangezien de kredietlijn binnen het CFO wordt opgetrokken a rato van de maandelijkse ontbrekende subsidies.
Vroeger, vóór de organisatie van het CFO, werd de kassituatie beheerd door de opnames van straight loans of de beleggingen op korte termijn. Dit zijn hiervoor de aangewezen instrumenten.
De voorzitter : De heer Decaluwe heeft het woord.
De heer Carl Decaluwe : Mijnheer de minister, dit antwoord voldoet niet. U stuurt het parlement met een kluitje in het riet. Er was een raad van bestuur op 17 december. Toen wist men blijkbaar niet dat men heel veel geld nodig had. Ik zou de namen willen kennen van de ondertekenaars. Dat is cruciale informatie.
Op de raad van bestuur van 12 januari was er zelfs geen mededeling. Ik heb een jarenlange ervaring als bestuurder van dergelijke vennootschappen. In de statuten van De Lijn staat dat de raad van bestuur de leningen aanvraagt voor een kredietopening. Het bedrag is zo belangrijk dat op 28 december een bijzondere raad van bestuur werd samengeroepen om het vast te leggen.
Mijnheer de minister, u schuift de verantwoordelijkheid door naar een of andere ambtenaar, die er zijn handtekening onder heeft gezet. Ik hoop dat u en uw regeringscommissaris dat contract hebben gezien. Die handtekening is hoogstwaarschijnlijk van de adjunct, de heer Minnaert, die heeft getekend zonder dat de raad van bestuur ervan afwist. Ofwel moet u uw verantwoordelijkheid nemen en zeggen dat de rode ambtenaar zijn maatschappij heeft gebruikt, zonder zijn raad van bestuur te raadplegen, voor een opsmukoperatie van de Vlaamse begroting, ofwel moet u nu zeggen hoe de vork in de steel zit. Ik eis een duidelijk antwoord.
Het gaat over een lening van meer dan 9 miljard frank. Dit moet voor een raad van bestuur komen. Waarom hebben we anders een raad van bestuur nodig? Maak dan een IVA van De Lijn, dat is het gemakkelijkste. Maar u neemt uw verantwoordelijkheid niet. U schuift die door naar een adjunctadministrateur-generaal van De Lijn. Die handtekening is gewoon een krabbel. Er staat geen naam bij. Ik dring erop aan dat u daarover duidelijkheid verschaft. Als dat niet gebeurt, dan moet die ambtenaar worden ontslagen.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2003-2004"}