{"datum":"2015-03-17T15:05:00+0100","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":967243,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478883","id":4111,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4111?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Persyn","voornaam":"Peter"},"sprekertekst":"
Mevrouw van der Vloet heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Peter Persyn"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1542930","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4094,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4094?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"van der Vloet","voornaam":"Tine"},"sprekertekst":"Voorzitter, minister, deze vraag is op de agenda gekomen omdat artikel 91.4 van het Reglement vermeldt dat een schriftelijke vraag binnen de twintig werkdagen moet worden beantwoord. Dat was niet het geval. Ondertussen heb ik eind vorige week toch het antwoord op mijn schriftelijke vraag gekregen. Aan mij een laattijdig antwoord geven, is niet echt een probleem. Maar het laattijdig antwoord dat mensen van de heroverwegingscommissie krijgen, is dat des te meer wel. Daarom wil ik de materie vandaag nogmaals aankaarten.
Mensen kunnen een vraag tot handicapspecifieke ondersteuning indienen bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH). Het VAPH onderzoekt deze vraag en beslist dan of deze al dan niet ontvankelijk is. Indien men niet akkoord gaat met de beslissing van het VAPH, kan men een verzoekschrift tot heroverweging indienen. Die persoon vraagt dan aan het VAPH om zijn aanvraag nogmaals te onderzoeken. De advies- of heroverwegingscommissie zal dan opnieuw de dingen onderzoeken.
De procedure na het versturen van een verzoekschrift, gaat als volgt. Binnen 60 dagen ontvangt de aanvrager de uitnodiging van de adviescommissie. Na zitting brengt die adviescommissie binnen 30 dagen advies uit aan het VAPH. Een leidend ambtenaar van het VAPH neemt dan een definitieve beslissing die de aanvrager binnen de 30 dagen ontvangt. Men heeft dan 3 maanden de tijd om in beroep te gaan bij de arbeidsrechtbank. Het doorlopen van de volledige procedure duurt wel erg lang, namelijk 120 dagen. Dat is zeker zo voor mensen met een dringende hulpvraag.
Uit de cijfers die ik vorige week van u kreeg, blijkt dat de gemiddelde procedure in de praktijk 136 dagen duurt. De gemiddelde procedure duurt in de praktijk dus langer dan de maximale procedure die er eigenlijk zou mogen zijn, namelijk 120 dagen. Als gemiddeld iedereen een halve maand langer moet wachten, is dat ontoelaatbaar.
De gemiddelde looptijd van de heroverwegingsprocedure bedroeg in 2014 136 dagen. Welke maatregelen worden er ondernomen om deze procedure in te korten zonder afbreuk te doen aan de goede werking van het doorlopen traject? Zullen er ook in de zomermaanden permanente zittingen worden georganiseerd? Het is blijkbaar nu zo dat wanneer er in juli veel vragen binnenkomen, er pas in september een commissie wordt georganiseerd. Dat lijkt me niet bij te dragen tot een snelle beslissing.
Uit het antwoord op mijn schriftelijke vraag bleek ook dat er een spoedprocedure werd uitgewerkt. Blijkbaar is die voor advies nog voor te leggen aan de permanente werkgroep. Wat is de timing? Voor welke degeneratieve aandoeningen zou deze spoedprocedure gelden? Is er ook voor de heroverwegingsprocedure gedacht aan het uitwerken van een spoedprocedure voor mensen met een degeneratieve aandoening? In afwachting van de spoedprocedure wordt er aan dringende dossiers voorrang gegeven. Op welke manier wordt bepaald wie voorrang krijgt?
","sprekertitel":"Mevrouw Tine van der Vloet (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Peter Persyn"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478883","id":4111,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4111?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Persyn","voornaam":"Peter"},"sprekertekst":"Minister Vandeurzen heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Peter Persyn"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","id":2629,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2629?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandeurzen","voornaam":"Jo"},"sprekertekst":"Mevrouw van der Vloet, ik heb vanuit de administratie een antwoord op uw schriftelijke vraag gekregen, maar blijkbaar hebt u dat ondertussen ook al gekregen. U stelt nu vragen die geïnspireerd zijn op dat antwoord. Om er een aantal te kunnen beantwoorden, zal ik de administratie opnieuw om informatie moeten vragen. Ik ken de timing van de administratie niet omtrent de voorbereiding van dat besluit. Wat u vraagt, wil ik laten opzoeken en aan u laten bezorgen.
Het klopt dat er een behoorlijk lange doorlooptijd was. Er zijn dan inspanningen gebeurd waardoor de cijfers in 2012 en 2013 zijn verbeterd. In 2014 zijn die opnieuw verslechterd. Dat heeft te maken met de werkdruk op de drie kamers van de adviescommissie. Normaal is het zo dat wanneer een bepaalde kamer dossiers niet kan behandelen, ze worden doorgegeven aan een andere kamer teneinde de behandeling van een vraag tot heroverweging te bespoedigen.
Tijdens de grote vakantie zijn er normaal geen zittingen, tenzij het VAPH merkt dat er veel verzoeken tot heroverweging binnenkomen. In 2014 is dat oorspronkelijk niet gebeurd, maar dan plots toch wel. Uiteindelijk werd er tijdens de eerste week van september alsnog een extra zitting gehouden. Soms worden dossiers uitgesteld op verzoek van de betrokkene.
Het klopt dat er een voorstel voor spoedprocedure is uitgewerkt. We volgen daar dezelfde redenering als voor de PAB-toekenning. Ook daar bestaat een spoedprocedure voor neurodegeneratieve aandoeningen. Dat is het model. Er wordt een aanpassing voorbereid aan het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juli 1991 betreffende de indiening en afhandeling van de aanvraag tot ondersteuning bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap. Naar analogie met de PAB-spoedprocedure zal een uitgebreide inschrijvingsprocedure vermeden worden door een medisch attest waarin een snelle evolutie wordt aangetoond. In een volgende stap kan de toegang tot een aantal hulpmiddelen vergemakkelijkt worden door de beslissingsbevoegdheid niet meer bij de overheid te leggen. Deze methodiek wordt bekeken in het kader van de Vlaamse Sociale Bescherming.
In afwachting van deze nieuwe werkwijze wordt nu al voorrang gegeven aan de behandeling van dringende dossiers. Ik verneem dat het voorstel tot wijziging van het besluit momenteel wordt besproken op het raadgevend comité. In juni zal het op de agenda van de Vlaamse Regering komen.
","sprekertitel":"Minister Jo Vandeurzen","voorzitter-tijdens-spreker":"Peter Persyn"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478883","id":4111,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4111?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Persyn","voornaam":"Peter"},"sprekertekst":"Mevrouw van der Vloet heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Peter Persyn"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1542930","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4094,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4094?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"van der Vloet","voornaam":"Tine"},"sprekertekst":"Ik heb deze vraag ingediend naar aanleiding van een vraag van een vrouw met multiple sclerose, een degeneratieve aandoening dus. Die dame wil heel graag blijven werken en bijdragen aan de maatschappij. Ze vraagt daarom een kleine aanpassing aan haar rolstoel. Ze heeft die vraag al gesteld in september. We zijn ondertussen maart en ze heeft nog altijd geen antwoord gekregen. Het werken wordt wel steeds moeilijker.
Op basis waarvan wordt een spoedprocedure bekeken? Welke degeneratieve aandoeningen horen daarbij? Zou het niet kunnen om de heroverwegingscommissie ten minste één maal tijdens de zomermaanden te laten bijeenkomen? Er twee maanden over heen laten gaan, is lang voor wie wacht. U hebt het over de werkdruk in de drie kamers. Speelt dat in het digitale tijdperk nog zo’n rol? Wat is de oorzaak van de werkdruk? Zult u maatregelen nemen op dat vlak?
","sprekertitel":"Mevrouw Tine van der Vloet (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Peter Persyn"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","id":2629,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2629?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandeurzen","voornaam":"Jo"},"sprekertekst":"Een beetje ervaring heeft me geleerd dat het soms mogelijk is om op basis van een individuele casus algemene conclusies te trekken, maar dat toch enig voorbehoud nodig is. Ik ontken zeker niet dat de doorlooptijden hoog of te hoog zijn. Om uitspraken te kunnen doen over het specifieke geval, moet ik de concrete situatie kennen.
De administratie stelt een spoedprocedure voor in die situaties waar met een medisch attest een snelle evolutie wordt aangetoond. Dat is de ratio van een spoedprocedure. Ik wil a priori niet te veel categorieën en subcategorieën maken omdat dat niet nodig is. De ratio is dat een snelle beslissing nodig is. Dit plakken op bepaalde pathologieën lijkt me de flexibiliteit van het systeem in het gedrang te brengen.
Er komt ook een spoedprocedure voor hulpmiddelen en niet alleen voor het PAB. We proberen hiermee sneller en adequater te reageren op een snelle evolutie.
Wat betreft het informatiseren, zal ik nakijken hoe de procedures praktisch verlopen. Het feit is wel dat er gedelibereerd moet worden. Er moet overlegd worden. Het is niet de bedoeling dat dit gebeurt door een computerprogramma. Het vraagt verplaatsing van mensen en dus tijd.
Als men in de vakantieperiode ziet dat er dossiers aankomen, dan wordt er ook een bijkomende zitting georganiseerd. In 2014 dacht men bij de start van de vakantie dat dit niet het geval ging zijn, maar dan werd plots vastgesteld dat het wel zo was.
","sprekertitel":"Minister Jo Vandeurzen","voorzitter-tijdens-spreker":"Peter Persyn"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1542930","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4094,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4094?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"van der Vloet","voornaam":"Tine"},"sprekertekst":"Ik hoop dat voor die 54 procent in 2014 wat meer actie zal komen en dat het aantal afgehandelde dossiers binnen 120 dagen opnieuw zal stijgen in de komende jaren, waardoor mensen niet te lang moeten wachten op hulpmiddelen om te kunnen deelnemen aan de maatschappij.
","sprekertitel":"Mevrouw Tine van der Vloet (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Peter Persyn"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478883","id":4111,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4111?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Persyn","voornaam":"Peter"},"sprekertekst":"De vraag om uitleg is afgehandeld.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Peter Persyn"}],"titel":"Vraag om uitleg van Tine van der Vloet aan Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, over de herevaluaties door de heroverwegingscommissie van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH)","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"WEL","datumtot":"2019-05-25T00:00:59+0200","datumvan":"2014-09-24T00:00:00+0200","id":925085,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/925085{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1083323"},"datumagendering":"2015-03-17T14:00:00+0100","datumbegin":"2015-03-17T14:00:00+0100","datumeinde":"2015-03-17T17:50:00+0100","id":965724,"laatste-wijziging":"2015-03-16T13:32:00+0100","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/965724/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/965724?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/965724/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"opname-start":"2015-03-17T13:50:49+0100","status":"gepland","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"172","vergaderzaal":{"naam":"Jan Van Eyck","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"_g8jUWGmax0","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478708","id":3246,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3246?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Malderen","voornaam":"Bart"}},"verzoekschrift":[],"volgende-journaallijn":{"datum":"2015-03-17T15:17:01+0100","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":967280,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/967280","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Freya Van den Bossche aan Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, over de tarieven in de kinderopvang\r\nVraag om uitleg van Katrien Schryvers aan Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, over aangekondigde wijzigingen in de voorschoolse kinderopvang","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"WEL","datumtot":"2019-05-25T00:00:59+0200","datumvan":"2014-09-24T00:00:00+0200","id":925085,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/925085{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1083323"},"datumagendering":"2015-03-17T14:00:00+0100","datumbegin":"2015-03-17T14:00:00+0100","datumeinde":"2015-03-17T17:50:00+0100","id":965724,"laatste-wijziging":"2015-03-16T13:32:00+0100","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/965724/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/965724?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/965724/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"opname-start":"2015-03-17T13:50:49+0100","status":"gepland","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"172","vergaderzaal":{"naam":"Jan Van Eyck","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"_g8jUWGmax0","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478708","id":3246,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3246?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Malderen","voornaam":"Bart"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1491009,"kleur":"e23a3f","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1671994","naam":"sp·a","zetel-aantal":18},"id":3458,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3458?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van den Bossche","voornaam":"Freya"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":2629,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2629?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandeurzen","voornaam":"Jo"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1491035,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672033","naam":"Groen","zetel-aantal":9},"id":4093,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4093?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van den Brandt","voornaam":"Elke"},{"fractie":{"id":1491031,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672028","naam":"CD&V","zetel-aantal":27},"id":3433,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3433?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Schryvers","voornaam":"Katrien"},{"fractie":{"id":1491033,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672031","naam":"Open Vld","zetel-aantal":19},"id":4086,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4086?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Saeys","voornaam":"Freya"}]}],"id":964159,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/964159","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"1454","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de tarieven in de kinderopvang","titel":"Vraag om uitleg van Freya Van den Bossche aan Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, over de tarieven in de kinderopvang","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2014-2015"},{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1491031,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672028","naam":"CD&V","zetel-aantal":27},"id":3433,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3433?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Schryvers","voornaam":"Katrien"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":2629,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2629?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandeurzen","voornaam":"Jo"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1491035,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672033","naam":"Groen","zetel-aantal":9},"id":4093,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4093?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van den Brandt","voornaam":"Elke"},{"fractie":{"id":1491009,"kleur":"e23a3f","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1671994","naam":"sp·a","zetel-aantal":18},"id":3458,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3458?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van den Bossche","voornaam":"Freya"},{"fractie":{"id":1491033,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672031","naam":"Open Vld","zetel-aantal":19},"id":4086,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4086?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Saeys","voornaam":"Freya"}]}],"id":964022,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/964022","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"1436","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over aangekondigde wijzigingen in de voorschoolse kinderopvang","titel":"Vraag om uitleg van Katrien Schryvers aan Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, over aangekondigde wijzigingen in de voorschoolse kinderopvang","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2014-2015"}]},"voorzitter-tijdens-journaallijn":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478883","id":4111,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4111?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Persyn","voornaam":"Peter"},"vorige-journaallijn":{"datum":"2015-03-17T14:48:04+0100","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":967158,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/967158","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Lorin Parys aan Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, over het justitiehuis in Brussel","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"WEL","datumtot":"2019-05-25T00:00:59+0200","datumvan":"2014-09-24T00:00:00+0200","id":925085,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/925085{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1083323"},"datumagendering":"2015-03-17T14:00:00+0100","datumbegin":"2015-03-17T14:00:00+0100","datumeinde":"2015-03-17T17:50:00+0100","id":965724,"laatste-wijziging":"2015-03-16T13:32:00+0100","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/965724/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/965724?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/965724/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"opname-start":"2015-03-17T13:50:49+0100","status":"gepland","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"172","vergaderzaal":{"naam":"Jan Van Eyck","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"_g8jUWGmax0","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478708","id":3246,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3246?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Malderen","voornaam":"Bart"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1491004,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1671990","naam":"N-VA","zetel-aantal":41},"id":4083,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4083?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Parys","voornaam":"Lorin"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":2629,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2629?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandeurzen","voornaam":"Jo"}]}],"id":963844,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/963844","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"1434","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over het justitiehuis in Brussel","titel":"Vraag om uitleg van Lorin Parys aan Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, over het justitiehuis in Brussel","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2014-2015"}]},"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1491004,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1671990","naam":"N-VA","zetel-aantal":41},"id":4094,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4094?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"van der Vloet","voornaam":"Tine"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":2629,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2629?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandeurzen","voornaam":"Jo"}]}],"id":964185,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/964185","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"1461","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de herevaluaties door de heroverwegingscommissie van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH)","titel":"Vraag om uitleg van Tine van der Vloet aan Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, over de herevaluaties door de heroverwegingscommissie van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH)","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2014-2015"}]}