{"datum":"2013-06-26T17:14:56+0200","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":886344,"link":[],"parlementair-initiatief":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Indiener","beschrijving-meervoud":"Indieners","contact":[{"link":[],"naam":"de Vlaamse Regering"}]},{"beschrijving":"Verslaggever","beschrijving-meervoud":"Verslaggevers","contact":[{"commissie":{"afkorting":"BIN","datumtot":"2014-05-24T00:00:59+0200","datumvan":"2009-09-28T00:00:00+0200","id":560540,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/560540{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme"},"fractie":{"id":1491032,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672030","naam":"CD&V","zetel-aantal":31},"id":2741,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2741?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Verfaillie","voornaam":"Jan"}]}],"document":{"bestandsnaam":"g2063-1.pdf","doel":"TEKST","url":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1038156"},"filewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1038156","id":878615,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/pi/878615","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"materie":"Gemeenschaps- en Gewestaangelegenheid","namens-commissie":[],"nummer":"2063","objecttype":{"naam":"Ontwerp van decreet","naamMeervoud":"Ontwerpen van decreet"},"onderwerp":"houdende de organisatie van audittaken bij de Vlaamse administratie en de lokale besturen en tot wijziging van het kaderdecreet bestuurlijk beleid van 18 juli 2003, het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, het Provinciedecreet van 9 december 2005, het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie, het decreet van 8 juli 2011 houdende regeling van de begroting, de boekhouding, de toekenning van subsidies en de controle op de aanwending ervan, en de controle door het Rekenhof en het decreet van 13 juli 2012 houdende bepalingen tot begeleiding van de tweede aanpassing van de begroting 2012","titel":"Ontwerp van decreet houdende de organisatie van audittaken bij de Vlaamse administratie en de lokale besturen en tot wijziging van het kaderdecreet bestuurlijk beleid van 18 juli 2003, het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, het Provinciedecreet van 9 december 2005, het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie, het decreet van 8 juli 2011 houdende regeling van de begroting, de boekhouding, de toekenning van subsidies en de controle op de aanwending ervan, en de controle door het Rekenhof en het decreet van 13 juli 2012 houdende bepalingen tot begeleiding van de tweede aanpassing van de begroting 2012","volgnr":"1","zittingsjaar":"2012-2013"}],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478259","id":2829,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2829?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peumans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"\r\n
Algemene bespreking
\r\n\r\nDames en heren, aan de orde is het ontwerp van decreet houdende de organisatie van audittaken bij de Vlaamse administratie en de lokale besturen en tot wijziging van het kaderdecreet bestuurlijk beleid van 18 juli 2003, het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, het Provinciedecreet van 9 december 2005, het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie, het decreet van 8 juli 2011 houdende regeling van de begroting, de boekhouding, de toekenning van subsidies en de controle op de aanwending ervan, en de controle door het Rekenhof en het decreet van 13 juli 2012 houdende bepalingen tot begeleiding van de tweede aanpassing van de begroting 2012.
\r\n\r\nDe algemene bespreking is geopend.
\r\n\r\nDe heer Verfaillie heeft het woord.
\r\n","sprekertitel":"De voorzitter"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478398","id":2741,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2741?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Verfaillie","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"\r\nVoorzitter, minister, collegas, dit ontwerp van decreet behandelt opnieuw een voor de lokale besturen belangrijke aangelegenheid. Na de aanpassingen aan de organieke regelgeving, de aanpassing van het decreet op de erediensten, de invoering van de beleids- en beheersscyclus en de vermindering van de planlasten, wordt nu de werking van de externe audit in een definitieve en werkbare plooi gelegd.
\r\n\r\nReeds bij de totstandkoming van de eerste versie van het Gemeente- en Provinciedecreet werd de oprichting van commissies voor het uitvoeren van een externe audit vooropgesteld. Uiteindelijk bleek dat het oorspronkelijke idee dienaangaande op een aantal bezwaren stuitte inzake praktische haalbaarheid ervan. Vandaar de hier ter stemming voorliggende, aangepaste regeling. Die regeling was overigens bij de behandeling van de laatste beleidsbrief Binnenlands Bestuur reeds door de minister in het vooruitzicht gesteld.
\r\n\r\nWaarover gaat het hier in essentie? Voorliggend ontwerp van decreet bepaalt dat in elk bestuur periodiek een externe audit zal plaatsvinden, uitgevoerd door Audit Vlaanderen. Audit Vlaanderen zal de interne controlesystemen van de betrokken besturen evalueren, de adequaatheid ervan nagaan en zo nodig aanbevelingen ter verbetering ervan formuleren. Dat een systeem van audit voor de lokale besturen ten zeerste aangewezen is, staat buiten discussie. Daarbij acht ik het zeer positief dat geopteerd wordt voor één enkele entiteit. Dat laatste zal toelaten om de expertise te bundelen en een gelijkaardige aanpak gebaseerd op dezelfde principes mogelijk maken voor alle lokale en regionale besturen. Dergelijke organisatie moet de efficiëntie ervan optimaliseren en garanderen. Met niet minder dan negenhonderd te controleren organisaties zal dat ook nodig zijn.
\r\n\r\nMijn fractie kan zich ten volle terugvinden in de belangrijkste taak van Audit Vlaanderen, zoals in dit ontwerp van decreet is opgenomen, met name de evaluatie van het interne controlesysteem. Dat er tegelijk ook ruimte is voor het uitvoeren van zogenaamde forensische audits, het onderzoeken van mogelijke fraudegevallen, is eveneens een zeer goede zaak.
\r\n\r\nIn haar advies bij het voorontwerp merkte de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) op dat het ontwerp niets zegt over de periodiciteit van de audits en dat het dan ook onduidelijk is wat de lokale besturen in ruil voor hun toch niet geringe financiële inbreng in de financiering ervan uiteindelijk zullen krijgen. Het is een item waar ook tijdens de commissiebespreking op werd ingegaan. Uiteindelijk gaat het ontwerp van decreet uit van het idee dat het aan het auditcomité zelf toekomt om de frequentie van de audits te bepalen. Gezien de samenstelling van het auditcomité voor de lokale besturen, met vertegenwoordigers van zowel de VVSG als de Vereniging van de Vlaamse Provincies (VVP) erin opgenomen, zullen deze laatste mee die frequentie kunnen bepalen. Op dat vlak ligt het initiatief dus eigenlijk in hun eigen handen en kunnen zij zelf sturend optreden. Daarmee rekening houdend is het mijn inziens dan ook niet nodig om dienaangaande dwingende bepalingen op te nemen in het ontwerp van decreet.
\r\n\r\nEr is ook discussie geweest over de plaats waar Audit Vlaanderen moest worden ingebed. Onder meer de Vlaamse Adviesraad voor Bestuurszaken was de mening toegedaan dat deze onder het Vlaams Parlement zou ressorteren en niet onder de Vlaamse Regering. Op deze suggestie werd, mijns inziens terecht, niet ingegaan. Het aansturen van een externe audit voor de lokale en regionale besturen is niet echt de taak van het parlement. Ik kan mij wat dit betreft aansluiten bij het standpunt van de minister dat het eigenlijk niet de taak is van het parlement om de dagelijkse werking van de lokale en regionale besturen te gaan controleren.
\r\n\r\nTerecht wordt ook veel aandacht besteed aan het onafhankelijk functioneren van de audit. Elk auditcomité zal in meerderheid bestaan uit onafhankelijke deskundigen. Dat laatste moet voldoende garantie scheppen voor het mijden van elke mogelijke beïnvloeding. Voor het vervullen van die functies moeten dan ook echt sterke, kwaliteitsvolle, mensen worden aangetrokken.
\r\n\r\nCollegas, ik ben ervan overtuigd dat met dit ontwerp een degelijk functionerend extern auditsysteem uitgewerkt wordt. Het moet een systeem worden dat de lokale en regionale besturen toelaat om hun werking voortdurend te optimaliseren. Mijn fractie zal dit dan ook met overtuiging goedkeuren.
\r\n","sprekertitel":"Jan Verfaillie"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478259","id":2829,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2829?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peumans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"\r\nDe heer De Meulemeester heeft het woord.
\r\n","sprekertitel":"De voorzitter"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478428","id":2792,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2792?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Meulemeester","voornaam":"Marnic"},"sprekertekst":"\r\nHet Gemeente-, OCMW- en Provinciedecreet voorziet in een externe audit voor de lokale besturen. Met dit ontwerp komt die externe audit er. Hij wordt ingebed in één auditorganisatie van de Vlaamse overheid, het op te richten agentschap Audit Vlaanderen (AV). AV zal audits uitvoeren zowel bij lokale besturen als bij de Vlaamse administratie. Het bestaande agentschap Interne Audit van de Vlaamse Administratie (IAVA) wordt daarin geïntegreerd
\r\n\r\nOm de eigenheid van de auditopdrachten naargelang de bestuurslagen te bewaken, zullen in AV twee auditcomités functioneren: een voor de lokale besturen en een voor de Vlaamse administratie.
\r\n\r\nAV voert zowel bij de lokale besturen als bij de Vlaamse administratie audits uit die het interne controlesysteem evalueren.
\r\n\r\nIn de commissie werden al opmerkingen gemaakt. Zowel de Vereniging van Vlaamse Provincies (VVP), de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) als de Vlaamse Adviesraad voor Bestuurszaken (VLABEST) en ook Open Vld waren er voorstander van om AV onder te brengen onder de wetgevende macht zijnde het Vlaams Parlement, in plaats van onder de uitvoerende. De Vlaamse Regering legt deze adviezen naast zich neer. Wij zijn er nog altijd van overtuigd dat dat een betere oplossing zou zijn geweest. We willen niet ontkennen dat IAVA een van de best werkende Vlaamse administraties is. Het werkt ten volle onafhankelijk, daar hebben we niet de minste kritiek op. We dachten dat het beter was om dit in te bedden in de controle van het Vlaams Parlement.
\r\n\r\nEen tweede element is het ongunstige advies van de Inspectie van Financiën over het ontwerp van Auditdecreet. Ze hebben sterke reserves bij de financiële haalbaarheid.
\r\n\r\nDe budgettaire inpassing voor 2015 en 2016 werd nog niet uitgewerkt, maar wordt doorgeschoven naar de volgende regering. Dat mag toch wel worden gezegd.
\r\n\r\nHet argument dat de middelen zullen worden gehaald bij Bestuurszaken, bij een hele resem beleidsdomeinen die efficiëntiewinsten kunnen realiseren ten gevolge van de vermindering van de planlasten en de afbouw van specifieke toezichtsprocedures, lijkt niet zo realistisch. De minister heeft dat zo uitgelegd. Hij wil dat daarmee compenseren. Ik vind dat geen realistische inschatting. Dat is ook de mening van de Inspectie van Financiën. De financiële lasten voor deze regeling worden doorgeschoven naar de volgende regering.
\r\n\r\nOmwille van die twee bemerkingen zal Open Vld zich onthouden bij de stemming.
\r\n","sprekertitel":"Marnic De Meulemeester"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478259","id":2829,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2829?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peumans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"\r\nMinister Bourgeois heeft het woord.
\r\n","sprekertitel":"De voorzitter"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478422","id":2787,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2787?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bourgeois","voornaam":"Geert"},"sprekertekst":"\r\nHet belangrijkste is gezegd naar aanleiding van de diepgaande bespreking van het ontwerp van decreet zelf. Ik dank de verslaggever voor zijn puik verslag.
\r\n\r\nIk zal nog eventjes ingaan op de kritiek van de heer De Meulemeester. Ik blijf erbij dat dit een zeer goed ontwerp van decreet is. Het is wijs dat we afstappen van het aanvankelijke organieke decreet. Het was een overlappend systeem, de interne controle werd nog eens overgedaan terwijl we in elke gemeente al controlesystemen hebben. Dat was ook de mening van onze adviesraden. Het was onbetaalbaar en onrealistisch.
\r\n\r\nWe zijn overgestapt naar een systeem van evaluatie van de interne controlesystemen en uiteraard ook forensische controle. We hebben in deze bestuursperiode al heel wat maatregelen genomen. Ik denk aan de afschaffing van de planlasten. Ik denk aan de nieuwe beleids- en beheercyclus, daarmee voldoen we aan het sluitend systeem dat Europa vraagt in het sixpacksysteem.
\r\n\r\nWe hebben een system van interne controle dat zijn deugdzaamheid heeft bewezen. Daarbovenop hebben we nu onze externe controle.
\r\n\r\nMijnheer De Meulemeester, dit is absoluut budgettair beheersbaar. Een en ander wordt gedaan door interne compensaties, ook inzake de personeelssituatie. Dat weet u. We starten met een geleidelijke uitrol, met een volledige compensatie op mijn beleidsdomein boven op de 6 procent die we al hebben bespaard. Het budget is realistisch: 5,8 miljoen euro op kruissnelheid. De Inspectie van Financiën stelt daar vragen bij, maar ik wijs erop dat de Interne Audit nu met 23 mensen werkt en met een budget van 2,3 miljoen euro.
\r\n\r\nMet dit ontwerp van Auditdecreet voeren we een zeer goede hervorming door, die beantwoordt aan wat de Europese Unie vraagt in het sixpack, en die vooral toelaat om op een heel moderne manier een externe evaluatie door te voeren. Dit is geen boeman voor de lokale besturen; het is een evaluator die, zoals het IAVA, ertoe moet leiden dat de processen van de gemeentebesturen moeten worden verbeterd. Bij fraudegevallen zal er natuurlijk forensisch kunnen worden opgetreden, maar dat is de evidentie zelve.
\r\n","sprekertitel":"Minister Geert Bourgeois"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478259","id":2829,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2829?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peumans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"\r\nVraagt nog iemand het woord? (Neen)
\r\n\r\nDe algemene bespreking is gesloten.
\r\n","sprekertitel":"De voorzitter"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478259","id":2829,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2829?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peumans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"\r\nArtikelsgewijze bespreking
\r\n\r\nDames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2012-13, nr. 2063/1)
\r\n\r\n De artikelen 1 tot en met 22 worden zonder opmerkingen aangenomen.
\r\n\r\nDe artikelsgewijze bespreking is gesloten.
\r\n\r\nWe zullen straks de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.
\r\n","sprekertitel":"De voorzitter"}],"titel":"Ontwerp van decreet houdende de organisatie van audittaken bij de Vlaamse administratie en de lokale besturen en tot wijziging van het kaderdecreet bestuurlijk beleid van 18 juli 2003, het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, het Provinciedecreet van 9 december 2005, het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie, het decreet van 8 juli 2011 houdende regeling van de begroting, de boekhouding, de toekenning van subsidies en de controle op de aanwending ervan, en de controle door het Rekenhof en het decreet van 13 juli 2012 houdende bepalingen tot begeleiding van de tweede aanpassing van de begroting 2012 .","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"3","besloten-vergadering":false,"commissie":[],"datumagendering":"2013-06-26T14:00:00+0200","datumbegin":"2013-06-26T14:01:00+0200","datumeinde":"2013-06-26T18:29:00+0200","id":883867,"laatste-wijziging":"2013-06-26T12:31:00+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/883867/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/883867?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/883867/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"plenairehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=471029"},"status":"afgelopen","subtype":"Plenaire vergadering","type":"Plenair","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"44","vergaderzaal":{"naam":"Koepel","verdieping":"0"},"voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478259","id":2829,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2829?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peumans","voornaam":"Jan"}},"verzoekschrift":[],"volgende-journaallijn":{"datum":"2013-06-26T17:27:27+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":886373,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/886373","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Indiener","beschrijving-meervoud":"Indieners","contact":[{"link":[],"naam":"de Vlaamse Regering"}]},{"beschrijving":"Verslaggever","beschrijving-meervoud":"Verslaggevers","contact":[{"commissie":{"afkorting":"ECO","datumtot":"2014-05-24T00:00:59+0200","datumvan":"2009-09-28T00:00:00+0200","id":560542,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/560542{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Economie, Economisch Overheidsinstrumentarium, Innovatie, Wetenschapsbeleid, Werk en Sociale Economie"},"fractie":{"id":1491032,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672030","naam":"CD&V","zetel-aantal":31},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"}]}],"document":{"bestandsnaam":"g2044-1.pdf","doel":"TEKST","url":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1037611"},"filewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1037611","id":877503,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/pi/877503","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"materie":"Gemeenschaps- en Gewestaangelegenheid","namens-commissie":[],"nummer":"2044","objecttype":{"naam":"Ontwerp van decreet","naamMeervoud":"Ontwerpen van decreet"},"onderwerp":"betreffende een structurele regeling voor grote rekencapaciteit voor onderzoek en innovatie en betreffende de coördinatie van de regelgeving inzake wetenschaps- en innovatiebeleid","titel":"Ontwerp van decreet betreffende een structurele regeling voor grote rekencapaciteit voor onderzoek en innovatie en betreffende de coördinatie van de regelgeving inzake wetenschaps- en innovatiebeleid","volgnr":"1","zittingsjaar":"2012-2013"}],"titel":"Ontwerp van decreet betreffende een structurele regeling voor grote rekencapaciteit voor onderzoek en innovatie en betreffende de coördinatie van de regelgeving inzake wetenschaps- en innovatiebeleid .","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"3","besloten-vergadering":false,"commissie":[],"datumagendering":"2013-06-26T14:00:00+0200","datumbegin":"2013-06-26T14:01:00+0200","datumeinde":"2013-06-26T18:29:00+0200","id":883867,"laatste-wijziging":"2013-06-26T12:31:00+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/883867/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/883867?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/883867/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"plenairehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=471029"},"status":"afgelopen","subtype":"Plenaire vergadering","type":"Plenair","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"44","vergaderzaal":{"naam":"Koepel","verdieping":"0"},"voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478259","id":2829,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2829?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peumans","voornaam":"Jan"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[]},"vorige-journaallijn":{"datum":"2013-06-26T17:12:17+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":886337,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/886337","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Indiener","beschrijving-meervoud":"Indieners","contact":[{"link":[],"naam":"de Vlaamse Regering"}]},{"beschrijving":"Verslaggever","beschrijving-meervoud":"Verslaggevers","contact":[{"commissie":{"afkorting":"FIN","datumtot":"2014-05-24T00:00:59+0200","datumvan":"2009-09-28T00:00:00+0200","id":1053485,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1053485{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Algemeen Beleid, Financiën en Begroting"},"fractie":{"id":1491032,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672030","naam":"CD&V","zetel-aantal":31},"id":3918,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3918?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Rompuy","voornaam":"Peter"}]}],"document":{"bestandsnaam":"g2052-1.pdf","doel":"TEKST","url":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1037881"},"filewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1037881","id":877691,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/pi/877691","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"materie":"Gewestaangelegenheid","namens-commissie":[],"nummer":"2052","objecttype":{"naam":"Ontwerp van decreet","naamMeervoud":"Ontwerpen van decreet"},"onderwerp":"tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten","titel":"Ontwerp van decreet tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten","volgnr":"1","zittingsjaar":"2012-2013"}],"titel":"Ontwerp van decreet tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten .","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"3","besloten-vergadering":false,"commissie":[],"datumagendering":"2013-06-26T14:00:00+0200","datumbegin":"2013-06-26T14:01:00+0200","datumeinde":"2013-06-26T18:29:00+0200","id":883867,"laatste-wijziging":"2013-06-26T12:31:00+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/883867/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/883867?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/883867/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"plenairehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=471029"},"status":"afgelopen","subtype":"Plenaire vergadering","type":"Plenair","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"44","vergaderzaal":{"naam":"Koepel","verdieping":"0"},"voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478259","id":2829,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2829?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peumans","voornaam":"Jan"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[]},"vrageninterpellatie":[]}