{"datum":"2010-03-17T18:04:48+0100","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":582614,"link":[],"parlementair-initiatief":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Indiener","beschrijving-meervoud":"Indieners","contact":[{"id":2831,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2831?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Schauvliege","voornaam":"Joke"}]},{"beschrijving":"Verslaggever","beschrijving-meervoud":"Verslaggevers","contact":[{"commissie":{"afkorting":"LEE","datumtot":"2014-05-24T00:00:59+0200","datumvan":"2009-09-28T00:00:00+0200","id":560544,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/560544{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Onroerend Erfgoed"},"fractie":{"id":1491032,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672030","naam":"CD&V","zetel-aantal":31},"id":3465,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3465?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Taeldeman","voornaam":"Valerie"}]}],"document":{"bestandsnaam":"g193-1.pdf","doel":"TEKST","url":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1026201"},"filewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1026201","id":564601,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/pi/564601","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"materie":"Gewestaangelegenheid","namens-commissie":[],"nummer":"193","objecttype":{"naam":"Beleidsnota","naamMeervoud":"Beleidsnota's"},"onderwerp":"Leefmilieu en Natuur 2009-2014","titel":"Beleidsnota Leefmilieu en Natuur 2009-2014, ingediend door mevrouw Joke Schauvliege, Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur","volgnr":"1","zittingsjaar":"2009-2010"}],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478259","id":2829,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2829?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peumans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"\r\n
Bespreking
\r\n\r\nDames en heren, aan de orde is de beleidsnota Leefmilieu en Natuur 2009-2014.
\r\n\r\nVolgens artikel 73, punt 5, eerste lid, van het reglement wordt de bespreking gehouden op basis van de met redenen omklede moties en moties van wantrouwen die tot besluit van de in commissie besproken beleidsnota zijn ingediend.
\r\n\r\nDe bespreking is geopend.
\r\n\r\nDe heer Sanctorum heeft het woord.
\r\n","sprekertitel":"De voorzitter"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478649","id":3424,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3424?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Sanctorum-Vandevoorde","voornaam":"Hermes"},"sprekertekst":"\r\nVoorzitter, minister, collegas, vaagheid troef. Zo vat ik de beleidsnota Leefmilieu en Natuur samen. Er is naar mijn gevoel veel wollig taalgebruik, er zijn nauwelijks concrete doelstellingen en maatregelen. Bovendien verraden de toch wel minimaliserende bijwoorden en adjectieven een weinig ambitieus milieubeleid.
\r\n\r\nIk geef enkele voorbeelden: vermijden van normoverschrijdingen; het aantal potentieel ernstig gehinderden moet verder dalen; de meeste waterlopen moeten een goede ecologische toestand bereiken tegen 2020 terwijl Europa stelt dat alle waterlopen tegen 2015 een goede chemische, biologische en ecologische status moeten hebben ; het aantal gezonde levensjaren dat verloren gaat als gevolg van milieuvervuiling daalt significant; vervuiling reduceren tot maatschappelijk aanvaardbare niveaus. Die laatste vind ik nog de beste. Met andere woorden, collegas: de beleidsnota klinkt erg hol.
\r\n\r\nMinister, u hebt in het recente verleden gesteld dat u erg onder de indruk was van Michael Braungart, de fameuze voorvechter van het cradle-to-cradle-principe. U wilt duurzaam materialenbeheer op de agenda plaatsen, zelfs tijdens het Belgische voorzitterschap van de Europese Unie. Dat is op zich zeer positief. Duurzaam materialenbeheer is dan ook een van de meest voorkomende begrippen in uw beleidsnota. Dat steun ik ten volle. Maar in de praktijk blijkt van dat duurzaam materialenbeheer niet veel in huis te komen. Ik geef u 2 voorbeelden waarmee u recent werd geconfronteerd.
\r\n\r\nIn de commissie Leefmilieu hadden wij een discussie over de afvalverbrandingsovens. Uit een studie van OVAM blijkt dat er een overcapaciteit van afvalverbrandingsovens bestaat van 120.000 ton. Het wordt op de duur goedkoper om hoogwaardig afval te verbranden dan om het te recycleren. De hoge investeringskosten worden dan naar afvalintercommunales doorgerekend. De burger betaalt. Bovendien en dat is een van de bijkomende perverse effecten wordt import van afval gestimuleerd.
\r\n\r\nMinister, via uw beleidsnota kon u een moratorium voor nieuwe afvalverbrandingsovens afkondigen. De discussie daarover woedt nu volop in Nederland. Maar dat doet u niet. Het blijft bij de aankondiging van wat overleg hier en daar, maar in de feiten gebeurt er weinig of niets.
\r\n\r\nEen ander, recent, voorbeeld dat in de commissie Leefmilieu aan bod kwam: er liggen verschillende ontginningen op stapel, die zich baseren op onder meer regionale behoeften aan nieuw zand. Die behoeften zijn geraamd op basis van een achterhaalde economische situatie en zonder rekening te houden met nieuwe inzichten, onder meer over het duurzaam materialenbeheer dat u zo graag aanhaalt. Een actualisatie van het oppervlaktedelfstoffenplan dringt zich op, maar u lijkt daar niet te willen op ingaan.
\r\n\r\nMinister, ik stel u voor dat u het boek van Michael Braungart over cradle-to-cradle eens heel goed leest. Want daarin klaagt hij net aan dat gewoonweg wat minder vervuilen onvoldoende is. Being less bad is no good. Zo stelt hij het letterlijk.
\r\n\r\nMinister, uw beleidsnota ademt net uit wat Michael Braungart aanklaagt. (Applaus bij Groen!)
\r\n","sprekertitel":"Hermes Sanctorum-Vandevoorde"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478259","id":2829,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2829?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peumans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"\r\nMevrouw Van den Eynde heeft het woord.
\r\n","sprekertitel":"De voorzitter"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478328","id":1892,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1892?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van den Eynde","voornaam":"Marleen"},"sprekertekst":"\r\nVoorzitter, minister, collegas, het lijkt misschien wel of we steeds hetzelfde plaatje komen draaien, maar het is wel degelijk zo dat het milieubeleid in Vlaanderen in zeer grote mate gestuurd wordt door Europese wetgeving. Ik geef toe dat het niet altijd even gemakkelijk is om deze wetgeving op een zo goed mogelijke manier te implementeren.
\r\n\r\nDe vraag die we ons hierbij toch eens moeten stellen, is of Vlaanderen steeds de beste leerling in Europa moet zijn. Neen, minister, absoluut niet. Wat niet wil zeggen dat we niet aan de regelgeving moeten voldoen. De opeenvolgende ministers hebben telkens opnieuw aangegeven dat Vlaanderen bijna de meest dichtbevolkte regio in Europa is. Vlaanderen vormt samen met Nederland de poort van de Europese Unie op de wereld via grote zeehavens.
\r\n\r\nVlaanderen is een kloppend economisch hart. Dit maakt van elke opdracht voor onze regio een zoektocht naar een evenwicht. We moeten steeds proberen onze regelgeving zo goed mogelijk op te stellen. We moeten aan onze verplichtingen ten opzichte van de Europese milieuwetgeving voldoen zonder aan onze economie, onze welvaart, onze vrijheid en onze rijkdom te raken. We moeten vooruitstrevend maar evenwichtig zijn. Dit lijken me belangrijke woorden die we in verband met ons milieubeleid moeten vooropstellen.
\r\n\r\nVlaanderen is vooruitstrevend. We zijn bij de beste leerlingen van Europa. Dit is onder meer het geval met betrekking tot het afvalbeleid. We moeten dit ook zo houden. De commissie heeft dan ook om een gedachtewisseling over het afvalbeleid in Vlaanderen gevraagd.
\r\n\r\nIs het noodzakelijk nog bijkomende verbrandingscapaciteit voor Vlaams afval te creëren? Dit moet goed worden overwogen. Vlaanderen moet aan zijn verplichtingen voldoen om het afvalbeleid goed te sturen. We moeten echter niet het afval van onze buurlanden verwerken. Dat is een taak die ze zelf moeten uitvoeren.
\r\n\r\nHoever staat het met de geplande rondetafelconferentie over de afvalverwerking? Ik ga ervan uit dat de minister de bevindingen van deze conferentie naar het Vlaams Parlement zal terugkoppelen.
\r\n\r\nHet waterbeleid is een heel ander verhaal. Jarenlang is het waterbeleid op het bouwen van grote waterzuiveringsinstallaties gefocust. Uiteindelijk, na de voltooiing van vele grote waterzuiveringsinstallaties, is gebleken dat Vlaanderen er niet in zal slagen tegen 2015 een goede waterkwaliteit te bereiken. Dat wordt nochtans in een Europese kaderrichtlijn vooropgesteld.
\r\n\r\nSinds enkele jaren werkt de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) een zoneringsplan uit. Uit dat plan zal moeten blijken welke gebieden nog van riolen moeten worden voorzien en in welke gebieden tot de plaatsing van individuele behandelingsinstallaties (IBAs) moet worden overgegaan. Hoewel in 2008 een besluit betreffende de financiering van de IBAs is uitgevaardigd, zie ik maar weinig beweging op het terrein. Het gaat hier nochtans om een belangrijk discussiepunt. Ik heb begrepen dat de IBAs geen prioriteit meer vormen. Ik denk dat veel gemeentebesturen dit eveneens op die manier hebben geïnterpreteerd. De verdere uitbouw van het rioleringsstelsel en de afkoppeling van het regenwater krijgen nu voorrang.
\r\n\r\nIn ieder geval heeft de minister in haar beleidsnota gesproken over afgewerkte studies die nog moesten worden verfijnd. Ik vermoed dat die studies ondertussen 6 maanden oud zijn. De minister mag nu wel met die studies komen.
\r\n\r\nIk wil ook even kijken naar de voorstellen zijn uitgetekend met betrekking tot de afvalwaterzuivering en het afvalwatertransport. De beleidsperiode telt nog maar 4 jaar en enkele maanden. Dit zijn 4 cruciale jaren om inzake waterzuivering vooruitgang te boeken. De hieropvolgende 5 jaar zullen dienen om al het noodzakelijke uit te voeren. Zo kunnen we alsnog, met 5 jaar uitstel, in 2020 aan de twee kaderrichtlijnen met betrekking tot water voldoen.
\r\n\r\nDe voorbije maanden is tevens gebleken dat de andere gewesten niet steeds even loyaal met de meldingsplichten omspringen. Tijdens de wintermaanden leek het wel of onze Vlaamse waterlopen constant werden vervuild, van de Jeker in Limburg tot de Dender in Oost-Vlaanderen en de Zenne, de Rupel en de Demer in Brabant en Antwerpen. Iedereen sprak vol afschuw en schande over deze incidenten. In hoeverre is ons meetnet nu al aangepast om dergelijke accidentele verontreinigingen in een zeer kort tijdsbestek te kunnen opsporen?
\r\n\r\nWat de luchtverontreiniging betreft, zal de Vlaamse Regering nog een tandje, of zelfs meerdere tandjes, moeten bijsteken. Ten gevolge van de slechte klimatologische omstandigheden is het aantal overschrijdingen van de fijnstofnorm in januari 2010 al hoog opgelopen. Dit biedt ons niet veel ruimte meer om de norm voor het fijn stof te kunnen halen.
\r\n\r\nIn december 2009 heeft de minister met veel enthousiasme aangekondigd dat de premie voor de roetfilters voor dieselwagens van voor het bouwjaar 2008 voor 80 percent zou worden terugbetaald. De aanpassing van de premieregeling zou eind 2009 tot stand komen. Ondertussen zitten we halverwege maart 2010 en hebben we nog steeds niets gezien. Ik heb vernomen dat de werkzaamheden zich in een eindfase bevinden. Dat is nodig indien de minister dit jaar vooruitgang wil boeken.
\r\n\r\nDe Vlaamse Regering krijgt er een belangrijke opdracht bij. Vanaf 2011 zal ze zelf de verkeersbelasting mogen innen. Na alle beloftes die hierover in het verleden zijn gedaan, ben ik benieuwd hoe de Vlaamse Regering het mobiliteitsbeleid groener zal maken.
\r\n\r\nTot slot is het me niet duidelijk wat de grote uitdaging van de minister voor deze legislatuur is. De beleidsnota geeft niet aan binnen welk tijdsbestek de minister een doelstelling wil bereiken of welke middelen de minister hiervoor wil aanwenden. Dit is niet enkel een opmerking van mijn fractie. De heer Sanctorum heeft het daarnet ook al gezegd. Belangrijker is dat de Milieu- en Natuurraad van Vlaanderen (Minaraad) bij de evaluatie van de beleidsnota een duidelijk signaal heeft gegeven.
\r\n\r\nIn ieder geval heeft onze fractie u met deze uiteenzetting en via een motie een aanzet willen geven. Wij zullen u er blijven toe aanzetten om maatregelen te nemen die vooruitstrevend en tegelijk evenwichtig zijn, zodat ons land niet bezwijkt onder milieureglementitis, maar wel een gezond leefmilieubeleid kent in een sterke economische regio. (Applaus bij het Vlaams Belang)
\r\n","sprekertitel":"Marleen Van den Eynde"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478259","id":2829,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2829?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peumans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"\r\nMevrouw De Vroe heeft het woord.
\r\n","sprekertitel":"De voorzitter"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1541305","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":3448,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3448?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Vroe","voornaam":"Gwenny"},"sprekertekst":"\r\nVoorzitter, minister, collegas, vooreerst wil ik de minister feliciteren. Haar beleidsnota is goed gestructureerd, met een analyse van de huidige toestand en een oplijsting van strategische en operationele doelstellingen. Het stemt mijn fractie tevreden dat de regering het standpunt van Open Vld deelt om via het milieubeleid een groene economie tot stand te brengen. Ecologische innovatie en eco-efficiëntie zijn daarbij sleutelwoorden.
\r\n\r\nMinister, mijn fractie ziet in deze beleidsnota de grote lijnen terugkeren van het beleid dat in de vorige legislatuur werd gevoerd. Spijtig genoeg zijn niet alle doelstellingen even duidelijk en concreet geformuleerd. Ze blijven doorheen de hele beleidsnota vrij vaag. We hadden het liever iets ambitieuze gezien.
\r\n\r\nSta me toe om in te gaan op enkele topics. We juichen het toe dat de regering de fiscaliteit meer wil richten op autogebruik dan op autobezit en dat er aan een vergroening van de autofiscaliteit wordt gewerkt. Het is conform de beleidsvisie van Open Vld dat milieuvriendelijke voertuigen minder belast moeten worden en milieuonvriendelijke meer. Al moet er na de mediaberichten van vorige week goed nagekeken worden of alle zogezegd milieuvriendelijke wagens wel echt zo milieuvriendelijk zijn.
\r\n\r\nOver de betoelaging van de roetfilters was enkele maanden geleden ook heel wat te doen. Bij de bespreking van de beleidsnota in de commissie stelde u dat een herziening van het systeem wordt voorbereid, dat op vrij korte termijn zou worden goedgekeurd. Hoever staat u daarmee? U stelde immers een aanpassing van het premiebedrag in het vooruitzicht. U kondigde ook aan dat de maatregel ook van toepassing zou zijn op wagens van klasse Euro 4.
\r\n\r\nHoe kwetsbaar Vlaanderen blijft voor vervuiling van onze rivieren, werd in de eerste maanden van de legislatuur tot tweemaal toe duidelijk in de dossiers van de Zenne en de Dender. Nog voor er sprake was van die vervuilingen, had ik u er bij de bespreking van de beleidsnota al op gewezen dat er een crisisprocedure moest worden uitgewerkt voor waterverontreiniging die de gewestgrenzen overschrijdt. Wat is gebleken? Tweemaal deed zich een milieuramp voor die jaren van preventie en waterzuivering teniet deed. Uiteindelijk hebt u vooropgesteld dat daarvoor een gewestelijk overleg in het vooruitzicht werd gesteld. Heeft het al iets opgeleverd? Dat blijft voorlopig een vraag.
\r\n\r\nInzake het afvalbeleid haalt Vlaanderen schitterende resultaten voor de gescheiden ophaling van huishoudelijk afval. De regering wil zich nu meer toeleggen op het verminderen en gescheiden verwerken van het bedrijfsafval. Een zaak die me ook bijzonder nauw aan het hart ligt, is een moratorium op verbrandingsovens. De verbrandingscapaciteit moet performant blijven, met een zo hoog mogelijk energetisch rendement. Vooraleer er nieuwe capaciteit wordt bijgebouwd, moet de bestaande capaciteit eerst maximaal worden benut. En de grens van de bestaande capaciteit is voorlopig nog lang niet bereikt.
\r\n\r\nIk wil het ook nog even hebben over de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem. We hebben het er gisteren nog over gehad in de commissie. Het is wachten op het standpunt van onze Vlaamse minister over het nieuwe plan-Schouppe dat verleden week bekendgemaakt werd. Zij zal immers pas haar standpunt bekendmaken op het moment dat ze een officiële vraagstelling krijgt van de federale overheid. Recent vond een openbaar onderzoek plaats over omgevingslawaai rond de luchthaven. Ik ben van mening dat dat heel nuttige info kan opleveren.
\r\n\r\nMinister, u spreekt in uw beleidsnota tevens over Vlaamse normering en over een isolatieprogramma. Wat dit laatste betreft, blijven er nog veel vragen onbeantwoord, zowel qua inhoud als qua timing.
\r\n\r\nEn dan is er de oplossing die u of moet ik zeggen: enkele parlementsleden van de meerderheid naar voren hebt geschoven inzake het probleem van de milieuvergunningenpiek. De hoorzitting van twee weken geleden in de commissie leerde dat de parlementsleden van de meerderheid die het voorstel ondertekend hebben, er uiteindelijk zelf ook grote vragen bij hebben. De Vlaamse overheid blijkt immers niet in staat te zeggen hoeveel milieuvergunningen per klasse en per vergunningverlenende overheid er in Vlaanderen lopen en wanneer ze exact vervallen. Er is met andere woorden een heel grote nood aan een echte milieuvergunningendatabank en ik hoop dat u er snel werk van maakt.
\r\n\r\nTen slotte wil ik nog even ingaan op de samenwerkingsovereenkomst met de steden en gemeenten. Er werden lineaire besparingen doorgevoerd met drastische minderinkomsten voor de gemeentebesturen tot gevolg. Ik wil er bij u op aandringen om meer respect op te brengen voor de gemeentebesturen en hun inspanningen voor een betere leefomgeving.
\r\n\r\nIk wil afronden met een pleidooi voor meer administratieve vereenvoudiging. Zonder het beschermingsniveau voor burger en milieu te verlagen, heeft Vlaanderen een grote nood aan vereenvoudigingen en versnellingen. De ondernemingen en de bedrijven in Vlaanderen ondervinden de traagheid van de procedures steeds meer als een groot concurrentieel nadeel. Wanneer komt de Vlaamse Regering in actie? (Applaus bij Open Vld)
\r\n","sprekertitel":"Gwenny De Vroe"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478259","id":2829,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2829?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peumans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"\r\nDe heer Martens heeft het woord.
\r\n","sprekertitel":"De voorzitter"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478249","id":2819,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2819?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Martens","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"\r\nMinister, vorige week donderdag was ik getuige van de boekvoorstelling van Norbert De Batselier, een van uw illustere voorgangers als minister van Leefmilieu. Na het lezen van zijn boek en het aanhoren van de toespraken vooral over het onderdeel leefmilieu en na het lezen van uw beleidsnota, kan ik alleen maar vaststellen dat heel veel werven die Norbert De Batselier had opgestart, nog altijd in de steigers staan.
\r\n\r\nKijken we bijvoorbeeld naar de uitbouw van ons natuurnetwerk. Het was Norbert De Batselier die in 1992 al begonnen is met de befaamde Groene Hoofdstructuur waarvan de naam nadien is veranderd in het Vlaams Ecologisch Netwerk, maar waarvan we moeten vaststellen dat 18 jaar later het leeuwendeel nog moet worden gerealiseerd. Twee derde van die natuurlijke structuur is wel afgebakend, maar die is voor 95 percent afgebakend in bestemmingen die reeds groen waren op de gewestplannen. De kwantumsprong naar het grote aaneengesloten natuurnetwerk dat bestaat uit grote eenheden natuur die met elkaar in verbinding staan en dus een goede biodiversiteit kunnen schragen, moet nog genomen worden en ik ben blij dat minister Muyters hier ook is, want dat is voor een stuk ook zijn taak.
\r\n\r\nNatuur bestemmen is één zaak, maar we moeten natuurlijk ook natuur inrichten. Europa zegt dat we tegen het eind van dit jaar instandhoudingsdoelstellingen moeten opmaken voor de Europese beschermde natuurgebieden met kwetsbare, met uitsterven bedreigde soorten. Het gaat om instandhoudingsdoelstellingen die aangeven in welke mate we die gebieden moeten inrichten, wat daar nog kan en wat daar niet kan. Dat is ook een belangrijke taak die u hebt opgenomen in uw beleidsnota.
\r\n\r\nNorbert De Batselier was ook degene die voor het eerst heeft geprobeerd, met vallen en opstaan en vooral met veel vallen, om het Mestactieplan van de grond te krijgen en iets te doen aan het mestoverschot. Het moet gezegd, de heer De Bastelier is daar zelf niet in geslaagd, maar de legislaturen na hem zijn er wel in geslaagd een mestactieplan van de grond te krijgen, zij het dat het tot de vorige legislatuur heeft geduurd voor het mestoverschot effectief werd afgebouwd en dat de kwaliteit van ons oppervlakte- en grondwater verbeterde.
\r\n\r\nOok hier zien we dat het werk niet af is, dat we verder moeten gaan, dat Europa ons nu oplegt om bijvoorbeeld de fosfaatverzadigde gebieden uit te breiden. De laatste resultaten van de metingen van de minerale nitraatresidus in onze bodem tonen aan dat het opnieuw de slechte kant opgaat. In deze legislatuur zullen we meer dan een tandje moeten bijsteken.
\r\n\r\nNorbert De Batselier was ook de eerste die met de afvalstoffenplannen is begonnen. Toen was het probleem dat er te weinig ovens waren en dat ze niet aan de normen voldeden. Er zijn toen ovens gesloten, en er zijn nieuwe bijgekomen. Vandaag beschikken we over een performant park van afvalverwerkingsinstallaties. Het probleem is dat we niet te weinig, maar zelfs een overschot aan verwerkingscapaciteit hebben. Dat blijkt ook uit de analyse die we van OVAM hebben gekregen in onze commissie.
\r\n\r\nDie overcapaciteit moet voor ons niet leiden tot een moratorium op de bouw van nieuwe installaties, zoals de heer Sanctorum voorstelde, maar tot een moratorium op de verwerkingscapaciteit. Als nieuwe installaties die performanter zijn en een hoger energierendement hebben, in de plaats kunnen treden van bestaande installaties, is dat alleen maar meegenomen.
\r\n\r\nMinister, we moeten te land, te water en in de lucht extra maatregelen nemen om onze Europese doelstellingen te kunnen waarmaken. Wat het waterbeleid betreft, legt Europa ons op om een goede ecologische toestand voor de verschillende waterlopen te bereiken. De heer Sanctorum wees op de deadline van 2015. Diezelfde richtlijn staat wel toe dat er twee keer voor een periode van 6 jaar uitstel kan worden verkregen. We hebben die peer in twee gesneden en gezegd dat het ook een akkoord was van Vlaanderen in Actie dat onze waterlopen tegen 2020 in een goede ecologische toestand moeten zijn.
\r\n\r\nDaarvoor zal zwaar moeten worden geïnvesteerd, daarvoor moeten de zoneringsplannen, die we voor onze rioleringen hebben opgesteld en die aangeven waar moet worden gerioleerd, worden vervolledigd met uitvoeringsplannen. Ze moeten aangeven hoe, binnen welke timing en met welke middelen moet worden gerioleerd.
\r\n\r\nWe moeten ook extra maatregelen nemen in het luchtbeleid om onze fijnstofnormen te kunnen halen, en om onze normen voor stikstofoxide te kunnen halen, nu blijkt dat de uitstoot van de wagens altijd onderschat is geweest.
\r\n\r\nOok inzake geluid is er nog een hele weg af te leggen. We hebben nu eindelijk de geluidsbelastingskaarten gekregen, waar Europa om vraagt, zij het 2 jaar te laat. Die moeten nu worden gevolgd door actieplannen om de geluidsbelasting te reduceren. We moeten ook kijken naar een cofinancieringsregeling voor maatregelen die lokale besturen moeten nemen om de geluidshinder in te perken. Het zal je maar overkomen als gemeente dat je wordt doorkruist door een drukbereden autosnelweg of een gewestweg, die gigantisch veel geluidsoverlast met zich meebrengt, en dat je zelf al die kosten moet ophoesten voor het plaatsen van de geluidsmuren. Ik hoop dat we tegen het eind van deze legislatuur ook in Vlaanderen, net zoals we in Nederland en Duitsland zien, de geluidsmuren zien opduiken en dus ook het leven naast die infrastructuur draaglijker kunnen maken.
\r\n\r\nMinister, ik kom nog even terug op de commissie Versnelling Maatschappelijk Belangrijke Investeringsprojecten. In de resolutie die deze commissie heeft voortgebracht, staan ook voor uw beleidsdomein heel belangrijke aanbevelingen. De eengemaakte milieu- en bouwvergunning, om er maar een te noemen. Ik hoop dat de versnelde procedures ook kunnen leiden tot de versnelling van de investeringsprojecten die voor het milieu zo belangrijk zijn. De stadsrandbossen die onze steden meer ademruimte moeten geven, de overstromingsgebieden die onze rivieren in een ruimer jasje moeten steken om ook de gevolgen van het opwarmend klimaat te kunnen opvangen, moeten veel sneller vooruitgaan dan ze vandaag doen. Ze moeten veel sneller resultaat opleveren.
\r\n\r\nMinister, ook een verdienste van Norbert De Batselier is dat het milieubeleid veel planmatiger verloopt. We kijken met veel interesse uit naar het vierde milieubeleidsplan, dat tijdens deze legislatuur moet worden uitgewerkt en waarin veel ambities en de strategische en operationele doelstellingen uit uw beleidsnota, waar wij ten volle achter staan, handen en voeten moeten krijgen. We hopen dat we vrij snel een ontwerp van dat milieubeleidsplan in openbaar onderzoek kunnen zien gaan. (Applaus)
\r\n","sprekertitel":"Bart Martens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478259","id":2829,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2829?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peumans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"\r\nMevrouw Taeldeman heeft het woord.
\r\n","sprekertitel":"De voorzitter"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478475","id":3465,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3465?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Taeldeman","voornaam":"Valerie"},"sprekertekst":"\r\nMinister, eerst en vooral willen we u vanuit de CD&V-fractie feliciteren met de voorliggende beleidsnota. Leefmilieu en Natuur is een heel ruim beleidsdomein, maar de beleidsnota is overzichtelijk, goed gestructureerd en kadert het milieubeleid in een bredere context. Er spreekt ambitie en draagkracht uit om ook in de komende jaren werk te maken van een goed leefmilieu- en natuurbeleid. Er is ook een evenwicht tussen nieuwe aandachtspunten en de zorg voor de nodige continuïteit.
\r\n\r\nDe aandachtspunten passen in de agenda van het Europees voorzitterschap tijdens de tweede helft van dit jaar. De volgende Europese vergaderingen zijn al gepland: een informele raad op 12 en 13 juli in Gent over duurzaam materialenbeheer, een groot congres over biodiversiteit op 8 en 9 september in Gent, een klimaattop op 23 en 24 november in Brussel en een bijeenkomst van Europese Raad en Europese Commissie over 25 jaar MER-richtlijn in Leuven.
\r\n\r\nDaaruit blijkt dat u in uw beleidsnota de juiste accenten hebt gelegd. De inzet op duurzaam materialengebruik is een speerpunt. Vlaanderen is Europees kampioen in afval sorteren en recycleren. De volgende stap is afval vermijden. Daarom ligt de nadruk op het cradle-to-cradleprincipe: producten maken die geen afval meer veroorzaken omdat ze volledig gerecycleerd kunnen worden. Het is ons doel om ook hierin Vlaanderen een koploperspositie in Europa te laten innemen.
\r\n\r\nKlimaatbeleid is ook een prioriteit. Het Vlaamse klimaatbeleid moet verder worden afgestemd op het Europese beleid en dus moeten we voldoen aan de 20-20-20-norm. Beleidsdomeinoverschrijdende maatregelen horen hier eveneens bij. Een nieuw Vlaams klimaatbeleidsplan 2013-2020 komt best tot stand in nauw overleg met het brede middenveld.
\r\n\r\nEen volgend punt is de aandacht voor biodiversiteit. Op Vlaams niveau wil men onder andere werk maken van een grotere toegankelijkheid van meer natuur en bos voor iedereen. Het instrument beheersovereenkomsten moet meer gebiedsgericht en projectmatig worden ingezet.
\r\n\r\nOok een prioriteit is het optimaliseren van de instrumenten voor het milieubeleid, met onder andere de efficiënte, correcte en tijdige omzetting van de diverse Europese regelgevingen in decretale bepalingen, met het oog op de speciale situatie van Vlaanderen.
\r\n\r\nDaarnaast zijn er nog een aantal andere belangrijke uitdagingen voor deze legislatuur. Vanuit onze fractie willen we het volgende benadrukken. Het integraal waterbeleid en waterzuivering is een gigantisch grote sector waarbij voldoende middelen moeten worden ingezet om te voldoen aan de verplichtingen van de kaderrichtlijn Water. Voor de kleinere landelijke gemeenten is het niet altijd evident om alle normen te halen. De nodige ondersteuning en initiatieven kunnen hierbij helpen. Voor wat milieu en gezondheid betreft, moeten de vooropgestelde acties nauwgezet worden uitgevoerd. We denken bijvoorbeeld aan de actieplannen fijn stof.
\r\n\r\nEen ander item is de Vlaamse eindverwerkingscapaciteit voor afvalstoffen. In de commissie Leefmilieu hebben we daarover een interessante hoorzitting gehad. De minister heeft alle betrokken actoren samengebracht. We wachten nu op de eindconclusies van deze rondetafelgesprekken.
\r\n\r\nBij het mestbeleid moet alles in het werk worden gesteld om op basis van een voor de landbouw haalbaar en voor het leefmilieu aanvaardbaar mestactieprogramma 2011-2014 te komen tot een voor Vlaanderen door Europa goedgekeurde verlenging van de derogatieregeling voor diezelfde periode. Voor het lokale beleid is het aangewezen om de samenwerkingsovereenkomst met de gemeenten bij te sturen met de nodige aandacht voor een vermindering van de plannings- en rapportagelast.
\r\n\r\nTot slot hebben we een slagkrachtige overheid nodig, zodat een doeltreffende en een efficiënte beleidsuitvoering en handhaving kan worden gerealiseerd. Als we op deze manier 5 jaar kunnen werken, zal het resultaat gezien mogen worden. Dat is de inzet, en we steunen u. Bedankt, en nog een gelukkige verjaardag gewenst aan onze minister van Leefmilieu! (Applaus)
\r\n","sprekertitel":"Valerie Taeldeman"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478259","id":2829,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2829?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peumans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"\r\nMevrouw Eerlingen heeft het woord.
\r\n","sprekertitel":"De voorzitter"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478688","id":3437,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3437?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Eerlingen","voornaam":"Tine"},"sprekertekst":"\r\nVoorzitter, minister, collegas, ook ik wens u een gelukkige verjaardag. Leefmilieu is een uitgebreid beleidsdomein, met veel aspecten. De motie met aandachtspunten van de meerderheid is dan ook vrij uitgebreid. Ik beperk me hier tot het bespreken van een aantal ervan. Het Vlaamse klimaatbeleid wordt in grote mate bepaald door het Europese beleid. Het teleurstellende resultaat van de klimaattop in Kopenhagen mag echter geen obstakel vormen om in Vlaanderen een vooruitstrevend standpunt in te nemen over de reductie van broeikasgassen.
\r\n\r\nIn de aanloop naar het Europese voorzitterschap van België en een nieuwe klimaattop in Cancun, moeten we in Europa een sterke positie innemen inzake de reductiedoelstellingen. In België moet de Nationale Klimaatcommissie snel een interne verdeling bereiken over de financiële inspanningen inzake het hele energie- en klimaatpakket. Tegen 2013 moet er een nieuw Vlaams klimaatsbeleidsplan klaar zijn. Het moet lopen tot 2020. Dit plan kan voortbouwen op het bestaande klimaatsplan, maar moet toch wel ambitieuze reductiedoelstellingen voor ogen houden. In dat kader moet er ook werk worden gemaakt van een adaptatieplan. Daarin moeten de gevolgen van de klimaatswijziging worden ingeschat, maar vooral ook hoe we daarmee zullen omgaan.
\r\n\r\nNaast een ambitieus klimaatbeleid vindt de N-VA het ook heel belangrijk dat het actieplan fijn stof en de specifieke actieplannen over de hotspotzones worden uitgevoerd, geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. Volgens de EU-richtlijn mag de daggrenswaarde van 50 microgram per kubieke meter niet meer dan 35 dagen per jaar worden overschreden. Op veel plaatsen wordt de norm echter vaker overschreden. Dat is onaanvaardbaar. Er zijn natuurlijk veel oorzaken, waarvan er een aantal buiten onze grenzen liggen, maar het verkeer is in Vlaanderen waarschijnlijk een van de belangrijkste oorzaken. De aanpak moet dan ook in nauw overleg met het beleidsdomein Mobiliteit gebeuren. De vergroening van de autofiscaliteit kan bijvoorbeeld ongetwijfeld een rol spelen.
\r\n\r\nOok inzake integraal waterbeleid moet Vlaanderen uitvoering geven aan de Europese kaderrichtlijn Water. De stroomgebiedbeheersplannen moeten op korte termijn worden vastgelegd. Daarnaast moet Vlaanderen sterk inzetten op de aanleg en renovatie van rioleringen, om zo een betere ecologische toestand van onze waterlopen te bereiken.
\r\n\r\nWat het beleid ten aanzien van landbouwers betreft, is het natuurlijk zo dat landbouw en leefmilieu nauw met elkaar zijn verbonden. Het is van uiterst belang dat de landbouwsector voldoende wordt betrokken en gestimuleerd om mee zorg te dragen voor leefmilieu en natuur. Volgens ons kan dit onder meer door het systeem van de beheersovereenkomsten nog verder uit te bouwen en te stimuleren, meer specifiek met collectieve, gebiedsgerichte beheersovereenkomsten voor waterlopen, houtkanten, holle wegen en dergelijke. Daarbij is het belangrijk dat er voldoende wordt overlegd voor het creëren van een draagvlak bij de landbouwers. Bovendien moet tegenover de uitvoering van deze beheersovereenkomsten steeds een eerlijke, kostendekkende vergoeding staan.
\r\n\r\nHet mestbeleid is, zoals we ook in de beleidnota terugvinden, essentieel voor het bereiken van een goede waterkwaliteit. Wij vinden de rol van de Mestbank als adviserend en sensibiliserend orgaan daarin erg belangrijk. Inzake de meting van nitraatresiduwaarden in bodems moet werk worden gemaakt van een verdere verfijning en differentiatie op basis van het beschikbare wetenschappelijk onderzoek.
\r\n\r\nVlaanderen is een van de dichtstbevolkte en dichtstbebouwde regios van Europa. Bovendien heeft Vlaanderen door zijn ligging binnen Europa een zeer uitgebreide transportinfrastructuur waarbij de densiteit van het wegen- en spoorwegennet tot de hoogste van Europa behoort. Verkeer is zeker in Vlaanderen een van de belangrijkste veroorzakers van milieuschade. Daarnaast hebben we ook een zeer intensieve landbouwsector. Doordat alles dus zeer nauw verweven is, is ons milieu des te meer onderhevig aan schadelijke invloeden en des te kwetsbaarder.
\r\n\r\nDoor de permanente wisselwerking tussen de mens en zijn omgeving is onze gezondheid in belangrijke mate afhankelijk van de kwaliteit van onze leefomgeving. Daarom is het van bijzonder belang dat Vlaanderen de voortrekkersrol opneemt in het onderzoek naar de relatie tussen milieu en gezondheid.
\r\n\r\nDe gevolgen van geluidshinder worden vaak nog onderschat. Recent onderzoek wees opnieuw uit dat slecht slapen door geluidshinder een negatief effect heeft op onze gezondheid en ons effectief ook gezonde levensjaren kost. Er moet dan ook snel werk gemaakt worden van de verdere uitwerking en uitvoering van de verschillende actieplannen Wegverkeerlawaai, Spoorwegverkeerlawaai en Omgevingslawaai Brussels Airport. Dit is ook in de commissie al verschillende keren aan bod gekomen. Ik hoop dat de resultaten van de studies ter verfijning van die actieplannen snel kunnen worden geïmplementeerd zodat er snel actie kan worden ondernomen.
\r\n\r\nDe N-VA-fractie is ook heel tevreden met de passage over duurzaam materiaalbeleid, waarbij eco-efficiëntie en maximale recyclage worden gestimuleerd. De opname van het cradle-to-cradleprincipe is dan ook een grote stap voorwaarts wat het gebruik van recyclagestoffen betreft.
\r\n\r\nTot slot wil ik ook het belang van administratieve vereenvoudiging benadrukken, en dit over alle beleidsdomeinen heen.
\r\n\r\nMinister, wij staan achter deze ambitieuze maar realistische beleidsnota en zullen deze dan ook steunen. (Applaus bij de N-VA)
\r\n","sprekertitel":"Tine Eerlingen"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478259","id":2829,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2829?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peumans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"\r\nDe heer Vanden Bussche heeft het woord.
\r\n","sprekertitel":"De voorzitter"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478687","id":3436,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3436?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vanden Bussche","voornaam":"Marc"},"sprekertekst":"\r\nVoorzitter, minister, collegas, LDD is een rechts-groene partij en ik hoop dat dit straks zal blijken uit de nota.
\r\n\r\nMinister, ik wil even van de gelegenheid gebruik maken om uw aandacht te vragen voor het recreatief medegebruik van de natuurgebieden zoals duinen en bossen. We stellen vast dat deze gebieden nog vaak worden afgesloten met prikkeldraad. Dat geeft soms de indruk dat men eerder in Dachau of een of ander minder glorieuze instelling terechtkomt dan in een Vlaams natuurgebied.
\r\n\r\nRecreatief medegebruik betekent voor mij ook dat men de gelegenheid geeft aan de zachte weggebruiker, de fietser en de wandelaar, om gebruik te maken van die natuurgebieden en om door een mooie en veilige omgeving van de ene naar de andere plaats te gaan.
\r\n\r\nNu stellen we vast dat de zachte weggebruiker vaak op de gevaarlijke wegen wordt gejaagd. Daar moeten we paal en perk aan stellen. Er is al veel aandacht voor het recreatief medegebruik. U bent daar de goede weg ingeslagen. Ik hoop dat u dat zo voortzet. Ook prikkeldraad die wordt geplaatst tot aan de perceelgrens van de fietspaden, moet worden afgeschaft. Het zou veel eleganter zijn om een beetje verderop een draadje te plaatsen waardoor wandelaars of fietsers zich niet kunnen kwetsen.
\r\n\r\nEconomische ontwikkeling zonder zorg voor het milieu stuit op haar eigen grenzen. Er moet dan ook een evenwicht worden nagestreefd tussen economische groei en ecologische ontwikkeling. Dat moet het uitgangspunt zijn van een efficiënt en economisch verantwoord milieubeleid. De beleidsnota Leefmilieu en Natuur stelt als basisdoelstelling voor het Vlaamse leefmilieu- en natuurbeleid om te streven naar een hoog beschermingsniveau voor de huidige en toekomstige generaties. Dat streven is een van de grootste uitdagingen waar Vlaanderen voor staat.
\r\n\r\nMinister, in deze weinig ambitieuze beleidsnota ontbreken echter daadkrachtige en concrete milieubeleidsmaatregelen om die uitdaging aan te gaan. Vlaanderen heeft geen nood aan een beleidsnota vol omfloerste doelstellingen en holle bewoordingen, maar wel aan heldere, eenduidige, en zelfs vernieuwende doelstellingen en maatregelen, geruggensteund door een goede en toepasbare milieuregelgeving.
\r\n\r\nWe zijn blij dat u onderkent dat milieu via eco-innovatie en eco-efficiëntie een belangrijke motor is voor een nieuwe economische ontwikkeling en niet alleen zorgt voor een daling van de milieudruk, maar ook jobs creëert. Jammer genoeg steekt u in deze de oude wijn uit onder andere Vlaanderen in Actie en het Pact 2020 gewoon in nieuwe zakken, zonder in uw beleidsnota een concrete invulling te geven aan het concept van de groene economie.
\r\n\r\nDie vaagheid loopt als een rode draad doorheen deze beleidsnota. Zo wordt inzake klimaatbeleid terecht aangehaald dat de uitstoot van broeikasgassen moet worden verminderd, maar wat dat precies voor Vlaanderen inhoudt en hoe Vlaanderen dat zal realiseren, daarover blijven we in het ongewisse.
\r\n\r\nInzake luchtbeleid blijft fijn stof een van de grootste problemen van luchtvervuiling. Dat fijn stof is voor een groot deel afkomstig van dieselwagens. We kampen in Vlaanderen met een verdieseling van het wagenpark. Die verdieseling is voornamelijk het gevolg van federale maatregelen, die zich vooral richten op het verminderen van de CO2 -uitstoot. U moet dan ook bij de federale overheid blijven aandringen op een bijsturing van deze maatregelen en op het terugbrengen van de taks op benzine tot het niveau van de taks op diesel. Daarnaast moet u de plaatsing van een roetfilter blijven aanmoedigen door te voorzien in een volledige terugbetaling ervan.
\r\n\r\nIn het kader van een integraal waterbeleid wilt u de goede ecologische toestand van het oppervlakte- en grondwater bereiken binnen de voorziene termijnen. Daarvoor is het belangrijk dat Vlaanderen meet en weet wat er gebeurt in zijn rivieren en dat er wordt geïnvesteerd in proactieve en permanente waterkwaliteitsmeting. Wij hebben al een aantal keren aangedrongen om in permanente meetstations te voorzien in de Vlaamse wateren, maar u opteerde nog maar eens voor een haalbaarheidsstudie in plaats van actie te ondernemen. De studie zal vermoedelijk meer kosten dan de investering zelf. U zult nog heel wat initiatieven moeten nemen, wilt u binnen de gestelde termijn komen tot een goede waterkwaliteit in Vlaanderen. De beleidsnota blijft echter ook hier bijzonder vaag over hoe dit concreet zal gebeuren.
\r\n\r\nVoor het welwezen van het leefmilieu is de gedachte van de Ladder van Lansink een nobel iets. We leveren vandaag de dag dan ook al heel wat inspanningen op het vlak van de recyclage van afval. Vlaanderen behoort al tot de Europese top als het gaat over recyclage, maar we mogen natuurlijk niet tot in het waanzinnige de eerste van de klas proberen te zijn.
\r\n\r\nU bent terecht bezorgd over de biodiversiteit in Vlaanderen. Om die biodiversiteit te versterken en te behouden, plant u een jaarlijkse uitbreiding van 3000 hectare aan gebieden onder effectief natuurbeheer. Daarbij is het belangrijk het gebruiks- en eigendomsrecht van de burgers en ondernemingen maximaal te eerbiedigen.
\r\n\r\nDe zorg voor een goede en toepasbare milieuregelgeving is de kernopdracht van de overheid. Het verheugt mij dan ook te lezen dat een verdere vereenvoudiging van de milieuregelgeving een van de speerpunten is van uw beleid. Daarbij moet een grote verantwoordelijkheid aan de gemeenten worden gegeven en pleiten wij voor de introductie van een geïntegreerde vergunning voor welbepaalde categorieën van activiteiten en inrichtingen die momenteel zowel een milieu- als stedenbouwkundige vergunning vereisen. Dat zal u helpen bij het voeren van een daadkrachtig milieu- en natuurbeleid. Het is dat wat de Vlaming van u verwacht! (Applaus bij LDD)
\r\n","sprekertitel":"Marc Vanden Bussche"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478259","id":2829,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2829?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peumans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"\r\nMinister Schauvliege heeft het woord.
\r\n","sprekertitel":"De voorzitter"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478493","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":2831,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2831?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Schauvliege","voornaam":"Joke"},"sprekertekst":"\r\nVoorzitter, ik zal kort zijn. Ik heb begrepen dat het niet de bedoeling is om hier een discussie te voeren. Ik wil iedereen die heeft bijgedragen tot het verslag, het debat hier maar zeker ook in de commissie, bedanken voor de constructieve inbreng.
\r\n","sprekertitel":"Minister Joke Schauvliege"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478259","id":2829,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2829?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peumans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"\r\nVraagt nog iemand het woord? (Neen)
\r\n\r\nDe bespreking is gesloten.
\r\n\r\nWij zullen straks de hoofdelijke stemmingen over de met redenen omklede moties houden.
\r\n","sprekertitel":"De voorzitter"}],"titel":"Beleidsnota Leefmilieu en Natuur 2009-2014. Met redenen omklede motie van de heer Hermes Sactorum .","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"3","besloten-vergadering":false,"commissie":[],"datumagendering":"2010-03-17T14:00:00+0100","datumbegin":"2010-03-17T14:08:00+0100","datumeinde":"2010-03-17T20:34:00+0100","id":580172,"laatste-wijziging":"2013-06-21T15:27:00+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/580172/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/580172?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/580172/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"plenairehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=220765"},"status":"afgelopen","subtype":"Plenaire vergadering","type":"Plenair","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"27","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478259","id":2829,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2829?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peumans","voornaam":"Jan"}},"verzoekschrift":[],"volgende-journaallijn":{"datum":"2010-03-17T18:49:35+0100","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":582651,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/582651","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Indiener","beschrijving-meervoud":"Indieners","contact":[{"id":3461,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3461?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Muyters","voornaam":"Philippe"}]},{"beschrijving":"Verslaggever","beschrijving-meervoud":"Verslaggevers","contact":[{"commissie":{"afkorting":"LEE","datumtot":"2014-05-24T00:00:59+0200","datumvan":"2009-09-28T00:00:00+0200","id":560544,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/560544{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Onroerend Erfgoed"},"fractie":{"id":1491032,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672030","naam":"CD&V","zetel-aantal":31},"id":3426,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3426?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Brouwers","voornaam":"Karin"},{"commissie":{"afkorting":"LEE","datumtot":"2014-05-24T00:00:59+0200","datumvan":"2009-09-28T00:00:00+0200","id":560544,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/560544{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Onroerend Erfgoed"},"fractie":{"id":1491034,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672032","naam":"Open Vld","zetel-aantal":22},"id":3444,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3444?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Volcem","voornaam":"Mercedes"}]}],"document":{"bestandsnaam":"g198-1.pdf","doel":"TEKST","url":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1028963"},"filewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1028963","id":564734,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/pi/564734","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"materie":"Gewestaangelegenheid","namens-commissie":[],"nummer":"198","objecttype":{"naam":"Beleidsnota","naamMeervoud":"Beleidsnota's"},"onderwerp":"Ruimtelijke Ordening 2009-2014","titel":"Beleidsnota Ruimtelijke Ordening 2009-2014, ingediend door de heer Philippe Muyters, Vlaams minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport","volgnr":"1","zittingsjaar":"2009-2010"}],"titel":"Beleidsnota Ruimtelijke Ordening 2009-2014, ingediend door de heer Philippe Muyters, Vlaams minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport .","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"3","besloten-vergadering":false,"commissie":[],"datumagendering":"2010-03-17T14:00:00+0100","datumbegin":"2010-03-17T14:08:00+0100","datumeinde":"2010-03-17T20:34:00+0100","id":580172,"laatste-wijziging":"2013-06-21T15:27:00+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/580172/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/580172?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/580172/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"plenairehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=220765"},"status":"afgelopen","subtype":"Plenaire vergadering","type":"Plenair","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"27","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478259","id":2829,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2829?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peumans","voornaam":"Jan"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[]},"vorige-journaallijn":{"datum":"2010-03-17T17:25:22+0100","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":582572,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/582572","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Indiener","beschrijving-meervoud":"Indieners","contact":[{"id":2787,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2787?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bourgeois","voornaam":"Geert"}]},{"beschrijving":"Verslaggever","beschrijving-meervoud":"Verslaggevers","contact":[{"commissie":{"afkorting":"LEE","datumtot":"2014-05-24T00:00:59+0200","datumvan":"2009-09-28T00:00:00+0200","id":560544,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/560544{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Onroerend Erfgoed"},"fractie":{"id":1491005,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1671991","naam":"N-VA","zetel-aantal":18},"id":3464,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3464?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandaele","voornaam":"Wilfried"},{"commissie":{"afkorting":"LEE","datumtot":"2014-05-24T00:00:59+0200","datumvan":"2009-09-28T00:00:00+0200","id":560544,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/560544{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Onroerend Erfgoed"},"fractie":{"id":1491034,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672032","naam":"Open Vld","zetel-aantal":22},"id":3444,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3444?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Volcem","voornaam":"Mercedes"}]}],"document":{"bestandsnaam":"g189-1.pdf","doel":"TEKST","url":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1028308"},"filewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1028308","id":564495,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/pi/564495","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"materie":"Gewestaangelegenheid","namens-commissie":[],"nummer":"189","objecttype":{"naam":"Beleidsnota","naamMeervoud":"Beleidsnota's"},"onderwerp":"Onroerend Erfgoed 2009-2014","titel":"Beleidsnota Onroerend Erfgoed 2009-2014, ingediend door de heer Geert Bourgeois, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand","volgnr":"1","zittingsjaar":"2009-2010"}],"titel":"Beleidsnota Onroerend Erfgoed 2009-2014. Met redenen omklede motie van mevrouw Liesbeth Homans, de heer Johan Sauwens, mevrouw Michèle Hostekint, de heer Wilfried Vandaele, mevrouw Karin Brouwers en de heren Bart Martens en Bart Caron .","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"3","besloten-vergadering":false,"commissie":[],"datumagendering":"2010-03-17T14:00:00+0100","datumbegin":"2010-03-17T14:08:00+0100","datumeinde":"2010-03-17T20:34:00+0100","id":580172,"laatste-wijziging":"2013-06-21T15:27:00+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/580172/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/580172?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/580172/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"plenairehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=220765"},"status":"afgelopen","subtype":"Plenaire vergadering","type":"Plenair","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"27","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478259","id":2829,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2829?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peumans","voornaam":"Jan"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[]},"vrageninterpellatie":[]}