{"datum":"2009-04-22T15:04:27+0200","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":556601,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478337","id":1921,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1921?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vanderpoorten","voornaam":"Marleen"},"sprekertekst":"
De heer Martens heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478249","id":2819,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2819?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Martens","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Mevrouw de voorzitter, enkele weken geleden, tijdens het paasreces, heeft minister Eurlings, de Nederlandse minister van Verkeer en Waterstaat, laten weten dat de Nederlandse overheid zou afzien van het voornemen in 2011 een kilometerheffing voor vrachtvervoer in te voeren.
Dit zou de minister-president natuurlijk in de verleiding kunnen brengen de plannen voor de invoering van een kilometerheffing voor vrachtverkeer in Vlaanderen uit te stellen. Vlaanderen heeft zijn wagentje immers aan het Nederlands initiatief gehangen. De Vlaamse Regering wilde dit kilometerheffingssysteem liefst in Benelux-verband, samen met de andere gewesten en met Nederland en Luxemburg, operationaliseren.
Om verschillende redenen hoop ik dat de minister-president de Vlaamse timing toch zal aanhouden en dat het uitstel in Nederland niet tot een uitstel van de invoering van een kilometerheffing in Vlaanderen zal leiden.
De complexiteit waarachter de Nederlandse minister Eurlings zich verschuilt om het systeem uit te stellen, is in Vlaanderen niet aan de orde. Nederland kiest voor het multiple service provider model. Dat is een model waarbij verschillende operatoren met verschillende systemen - de ene via gsm, de andere via gps - naast elkaar de gereden kilometers kunnen inventariseren en aanrekenen. Vlaanderen wil kiezen voor een systeem met één dienstverlener, wat de zaak uiteraard veel eenvoudiger maakt.
Vlaanderen is natuurlijk ook een transitregio. Het belang om hier de kilometerheffing in te voeren en de kosten aan te rekenen die buitenlandse transporteurs die vracht door Vlaanderen vervoeren, veroorzaken, is voor ons van des te groter belang. Een studie van Transport & Mobility Leuven heeft berekend dat de invoering van een kilometerheffing in Vlaanderen netto tussen de 200 en 600 miljoen euro aan extra opbrengsten zou opleveren. Dat is geld dat we echt wel kunnen gebruiken, bijvoorbeeld om te investeren in duurzame mobiliteitsplannen zoals De Lijn gisteren heeft ontvouwd. Plannen die Vlaanderen meer, beter en groener openbaar vervoer kunnen geven.
Mijnheer de minister-president, ik denk dat het een uitgelezen kans is om het internationaal vervuilend transitverkeer door Vlaanderen te laten meebetalen voor een duurzame mobiliteit voor Vlaanderen.
Bent u nog zinnens om vast te houden aan de timing die was afgesproken binnen de Vlaamse Regering, om in Vlaanderen tegen eind 2011 een kilometerheffing voor vrachtverkeer in te voeren? Zo ja, hebt u al een toezegging van of akkoord met de andere gewesten in ons land om dat systeem tegen die datum rond te krijgen?
","sprekertitel":"Bart Martens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478337","id":1921,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1921?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vanderpoorten","voornaam":"Marleen"},"sprekertekst":"Minister-president Peeters heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478286","id":2849,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2849?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"Mevrouw de voorzitter, collega's, op 6 april hebben we, net als u, mijnheer Martens, kennis genomen van een bericht van de Nederlandse minister Eurlings, waarin hij stelt dat hij de datum van 2011 voor de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens moeilijk haalbaar acht.
Dat betekent ook dat er, tot vandaag, geen formeel overleg is geweest waar het probleem vanuit Nederland is besproken, noch met het federale, noch met het Vlaamse niveau. Door de goede contacten die we hebben met Nederland zal dat binnenkort wel gebeuren en kan minister Eurlings tekst en uitleg geven en kan een formeel gesprek gevoerd worden.
Ik heb wel begrepen, uit de informatie die ik informeel heb gevraagd en ontvangen, dat men in Nederland zegt dat het een zeer complex project is, dat met de nodige zorgvuldigheid uitgewerkt moet worden. Zorgvuldigheid gaat boven de snelheid. Mijnheer Peumans, ook mijn Nederlandse collega heeft soms heel duidelijke taal gesproken wat deadlines betreft. Maar ik zal het onthouden: zorgvuldigheid gaat boven de snelheid.
Minister Eurlings heeft twee scenario's. Er is een vooruitstrevend scenario zonder risicoanalyse. Ook dit parlement vraagt elke keer zeer nadrukkelijk of er een risicoanalyse is. Er is een scenario zonder risicoanalyse, waarmee minister Eurlings 2011 kan halen. Of er is, wat men in Nederland noemt, een realistisch scenario met risicoanalyse. Minister Eurlings opteert voor het realistische scenario met risicoanalyse. Dan is de termijn van 2011 moeilijk haalbaar.
Het is ook heel belangrijk dat we beslist hebben de heffing in 2011 in te voeren voor vrachtwagens. Ik kijk uit, maar dat is niet het voorwerp van uw vraag, hoe het zit voor personenwagens als we een kilometerheffing invoeren voor vrachtwagens. Maar dat zal mogelijk het voorwerp uitmaken van het regeerakkoord voor de volgende Vlaamse Regering.
Ik kan wel onderstrepen dat wij absoluut als uitgangspunt hebben genomen dat we dit niet alleen in Vlaanderen zullen doorvoeren. Wij moeten trouwens een samenwerkingsakkoord hebben met de andere regio's, want anders kan dit sowieso niet doorgaan. Wij hebben ook als voorwaarde gesteld dat we dit in Benelux-verband zullen doen.
We moeten eens nagaan hoe we ons in de Vlaamse Regering opstellen. Het is heel belangrijk om dit met de andere regio's in België te doen, maar zeker ook met Nederland en het Groothertogdom Luxemburg. Het is ook heel belangrijk - en ik verwijs naar het advies van de Mobiliteitsraad van Vlaanderen (MORA) - dat er in Vlaanderen een groot draagvlak is voor de slimme kilometerheffing voor vrachtwagens.
We moeten eens nagaan waarom men dat heeft verlaten en waarom men zegt dat men 2011 niet kan halen. Men heeft complexe modellen opgezet. Men wil dat ook vrij snel nadien voor personenwagens invoeren. Het is belangrijk om verder van gedachten te wisselen. Maar belangrijk blijft het uitgangspunt van het te doen met andere regio's en in Benelux-verband.
Men vroeg of er al een samenwerkingsakkoord met de andere regio's was afgesloten. Er is heel intensief overleg geweest, maar er is, tot mijn spijt, nog altijd geen akkoord afgesloten. Ook dat is een bijkomend punt. Als wij aan Nederland zouden zeggen dat we door zouden gaan en in 2011 zouden starten, dan is het te betreuren dat we met de andere regio's nog niet tot een akkoord zijn gekomen.
Dat is dus de stand van zaken. Ik ga ervan uit dat de kilometerheffing een maatschappelijk draagvlak heeft in Vlaanderen en dat we alles moeten doen om dit te realiseren, maar binnen Benelux-verband en met de andere regio's. Er zal binnen de Vlaamse Regering verder over gesproken worden om dit formeel met Nederland en de andere regio's te bespreken.
","sprekertitel":"Minister-president Kris Peeters"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478249","id":2819,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2819?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Martens","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Mijnheer de minister-president, ik dank u voor uw antwoord. Ik had u natuurlijk graag horen zeggen dat we zouden doorgaan om in 2011 de kilometerheffing in Vlaanderen in te voeren, samen met Nederland als het kan, maar zonder Nederland als het moet. Het kan wel zijn dat in Nederland snelheid ten koste van zorgvuldigheid gaat, maar bij ons leidt uitstel tot een gigantische extra kost. We laten honderden miljoenen euro per jaar liggen, elk jaar dat we de invoering van de kilometerheffing moeten uitstellen. We kunnen dat geld goed gebruiken.
Het systeem dat Vlaanderen wil invoeren, is technisch veel eenvoudiger zodat we ons niet moeten laten intimideren door het uitstel in Nederland. We kunnen evengoed kijken naar onze Duitse collega's die al jaren een operationeel systeem hebben. Misschien moeten we onze blik naar het oosten richten om ons aan te sluiten bij het Duitse systeem van kilometerheffing zodat eindelijk eens het doorgaand vervuilende verkeer zijn openstaande factuur in Vlaanderen kan betalen.
","sprekertitel":"Bart Martens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478337","id":1921,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1921?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vanderpoorten","voornaam":"Marleen"},"sprekertekst":"De heer Penris heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478057","id":1861,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1861?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Penris","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"Mevrouw de voorzitter, ik heb de heer Martens horen zeggen: "Zonder de Nederlanders als het moet." Het lijkt wel of we terug in 1830 zijn. De Oude Belgen komen terug boven water.
U hebt wel een punt als u zegt dat het interessant zou zijn om het transitverkeer te kunnen belasten. Laat dat nu uitgerekend een van de punten van uw eigen regeerverklaring zijn geweest. U had de intentie om het transitverkeer, de buitenlandse gebruikers van ons wegennet, te belasten op een simpele, eenvoudige manier via de invoering van een papieren wegenvignet. Waarom hebt u dat opgegeven? Omdat Leterme, uw partijgenoot en uw voorganger, op een gegeven moment naar Nederland is gegaan en daar zoete broodjes met de Nederlanders heeft willen bakken. Dat mag je nooit doen. Nederlanders zijn heel stoute en heel harde onderhandelaars, veel harder dan de Vlamingen. Want wat hebben we in ruil gekregen voor die toegeving? Is onze Schelde verdiept? Neen. Op Vlaams grondgebied wel, maar niet op Nederlands. Hebben we de IJzeren Rijn? Neen. Wij doen onze inspanningen, maar langs Nederlandse zijde doet men niets. Ik kan ze geen ongelijk geven want wij zouden even hard moeten zijn.
Maar u bent in de fout gegaan. Uw partij, uw regering, uw voorgangers hebben fouten gemaakt door ervan uit te gaan dat Nederland af en toe goed gezind is. Men is dat daar nooit, mijnheer de minister-president. En u hebt dus iets opgegeven dat in uw eigen regeerakkoord stond. Stel u eens voor dat we dat papieren wegenvignet hadden kunnen invoeren! De Walen waren het ermee eens. De huidige onenigheid gaat niet over het papieren wegenvignet of het principe, maar wel over de modaliteiten, de invoering van een elektronisch systeem of niet. Als we dat systeem hadden ingevoerd, dan hadden we twee Lange Wappers kunnen bouwen en minstens drie ondergrondse Scheldekruisingen kunnen aanleggen. Dank u wel.
","sprekertitel":"Jan Penris"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478337","id":1921,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1921?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vanderpoorten","voornaam":"Marleen"},"sprekertekst":"De heer Peumans heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478259","id":2829,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2829?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peumans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"Mijnheer Penris, om een historisch juiste voorstelling van zaken te geven, voor de Limburgers is het 1839 en niet 1830. We zijn inderdaad altijd wat trager.
Mevrouw de voorzitter, ik ben eigenlijk wat verwonderd over de vraag van mijn goede vriend Martens. Op 8 april van het jaar 2009 heb ik het standpunt gelezen van minister Van Brempt over de kilometerheffing. Ik zal dat allemaal niet voorlezen. Degenen die geabonneerd zijn op de brieven aan de Tweede Kamer, weten perfect wat minister Eurlings in de voortgangsrapportage wil. Mevrouw Van Brempt heeft ook heel duidelijk gezegd niet te veel vertrouwen te hebben in de Nederlanders. Los daarvan heeft ze eigenlijk gesteld dat we met dit ding door moeten gaan. Na de paasvakantie, en die is pas voorbij, zou er een akkoord getekend worden door de drie gewestregeringen.
Mijnheer Martens, u had de vraag ook beter gesteld aan minister Van Brempt. Deze regering bestaat nu vijf jaar. Het resultaat in die regeerperiode is dat er 0,0 frank inkomsten zijn. Het simpele wegenvignetje, zoals het indertijd door minister Daerden, al dan niet nuchter, werd voorgesteld, was eigenlijk ideaal. Eigenlijk moet u de vraag stellen aan minister Van Brempt en niet aan de minister-president. Minister Van Brempt was verantwoordelijk voor de invoering van alles wat met wegenvignetjes of kilometerheffing te maken had. (Rumoer)
Ik weet dan ook niet meer wie er verantwoordelijk is voor mobiliteit. Dat is niet de minister-president. Hij is de coördinator. Hij coördineert alles in de Vlaamse Regering. Het was echter minister Van Brempt, lid van uw partij, die verantwoordelijk was en die ervoor ging zorgen dat een wegenvignet zo snel mogelijk zou worden ingevoerd. We zijn nu vijf jaar verder en de ontvangsten bedragen 0,0 euro. (Rumoer)
","sprekertitel":"Jan Peumans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478337","id":1921,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1921?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vanderpoorten","voornaam":"Marleen"},"sprekertekst":"De heer Glorieux heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478318","id":1817,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1817?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Glorieux","voornaam":"Eloi"},"sprekertekst":"Voor alle duidelijkheid wil ik zeggen dat ik blij ben dat er nu eindelijk een betrekkelijke consensus blijkt te bestaan over het feit dat de invoering van een slimme kilometerheffing, die natuurlijk ecologisch gemoduleerd is, rekening houdend met het type van wagen en het tijdstip waarop men rijdt, tijdens of na de spitsuren, de locatie waarnaar men zich begeeft, op of buiten congestiegevoelige plaatsen, enorm belangrijk is. Alle mobiliteitsexperts hebben dat ondertussen trouwens al herhaald. Ook de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) en de Milieu- en Natuurraad van Vlaanderen (Minaraad) hebben herhaald dat het niet alleen de meest kostenefficiënte manier is om sturend op te treden in ons mobiliteitsbeleid, maar ook de meest sociale.
Daarom ben ik toch eigenlijk een beetje ontroerd over de plotse ontgoocheling vanwege sp.a omdat de invoering van een slimme kilometerheffing uitgesteld dreigt te worden. Tijdens het begin van deze legislatuur heb ik met mijn fractie voorstellen van resolutie ingediend voor de invoering van een slimme kilometerheffing, enkel voor vrachtwagens. Die werden echter weggestemd, ook door sp.a. Wat later werd een voorstel van resolutie over de invoering van een slimme kilometerheffing in Benelux-verband voor zowel personenwagens als voor vrachtwagens eens te meer weggestemd. Na overleg met de Nederlandse minister-president zag men echter snel in dat dat misschien wel de beste methode was. De minister-president en Open Vld hebben dan gesteld dat ze zouden gaan voor die slimme kilometerheffing. Minister Van Brempt en vooral de sp.a-parlementsleden in de commissie trokken fel van leer tegen die switch in het beleid van de regering.
Mijnheer de minister-president, ik wil er zeker geen gewoonte van maken. Ik wil u echter in elk geval feliciteren met uw uitspraak dat dit het beste beleid was en dat u daarvoor zou opteren, ook al betekent dit een ommekeer ten aanzien van wat vroeger werd gezegd. Ik vind echter dat het niet kan dat een fractie die zich als eerste steeds heeft verzet tegen de invoering van een slimme kilometerheffing, plots vragen heeft over het uitstel.
Mijnheer de minister-president, mijn concrete vraag aan u is om zeker verder te gaan op de piste die u tot nu toe hebt bewandeld en zelfs een versnelling in te voeren en zo mogelijk het initiatief zelf in handen te nemen zodat de slimme kilometerheffing er zo snel mogelijk zou komen.
","sprekertitel":"Eloi Glorieux"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478337","id":1921,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1921?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vanderpoorten","voornaam":"Marleen"},"sprekertekst":"Minister Van Brempt heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478246","id":2816,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2816?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Brempt","voornaam":"Kathleen"},"sprekertekst":"Ik wil de grootst mogelijke duidelijkheid creëren omtrent wie er bevoegd is in dit dossier. Er zijn drie bevoegde ministers voor de invoering van het wegenvignet en de kilometerheffing voor het vrachtvervoer. Dat zijn de minister van Mobiliteit, de minister van Openbare Werken en de minister van Financiën. Die drie ministers ondertekenen in dergelijke dossiers de officiële papieren.
Er is daarnet verwezen naar de minder goede episode in deze Vlaamse Regering omtrent het wegenvignet. Op het moment dat de toenmalige minister-president Leterme naar Nederland is getrokken om dat dossier te begraven, waar ik net als anderen redelijk door verrast was, hebben we in de Vlaamse Regering afgesproken dat de coördinatie gebeurt door de minister-president. (Rumoer. Opmerkingen van de heer Carl Decaluwe en van de heer Gilbert Bossuyt)
Mijnheer Decaluwe, ik vertel hier alleen maar feiten waar de grootst mogelijke consensus over is binnen de Vlaamse Regering, namelijk dat er drie bevoegde ministers zijn binnen de Vlaamse Regering. Na het incident omtrent het afvoeren van het wegenvignet in Nederland, is de coördinatie over dit dossier naar de minister-president gegaan. Dat is vervolgens heel loyaal overgenomen door de nieuwe minister-president, die mede bevoegd was als minister van Openbare Werken. Dus is de hele regering bevoegd voor dit dossier.
Mijnheer Glorieux, ik stel voor dat u eens bekijkt wat er over dit dossier in de commissie is gezegd. Wij zijn altijd de grootst mogelijke voorstander geweest van de invoering van de kilometerheffing voor vrachtvervoer.
","sprekertitel":"Minister Kathleen Van Brempt"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478318","id":1817,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1817?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Glorieux","voornaam":"Eloi"},"sprekertekst":"Voor iemand die beweert niet bevoegd te zijn in het dossier, vind ik dat u in het verleden toch heel duidelijke uitspraken hebt gedaan tegen de invoering van de slimme kilometerheffing. (Applaus van de heer Carl Decaluwe)
","sprekertitel":"Eloi Glorieux"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478286","id":2849,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2849?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"Mevrouw de voorzitter, de minister-president heeft inderdaad de coördinerende opdracht. Er zijn drie vakministers bevoegd, zoals minister Van Brempt heeft onderstreept.
Ik wil nog even ingaan op een aantal bijkomende vragen. Mijnheer Penris, ik weet dat u de Nederlanders zwaar wantrouwt, waarschijnlijk omwille van ervaringen die u hebt opgelopen. Deze legislatuur zijn er toch vier Scheldeverdragen ondertekend. Ik doe er alles aan opdat er tijdens deze legislatuur nog kan worden gebaggerd: de vijf drempels op Nederlands grondgebied. Op 29 mei loopt de periode van zes weken af waarin men naar de Raad van State kan gaan.
Ik wil heel de episode over het vignet niet herhalen. Europa heeft op een bepaald moment heel duidelijk de stellingname geformuleerd dat men voor ingezetenen geen andere benadering mag weerhouden dan voor andere gebruikers. Met dat probleem zijn wij en Wallonië geconfronteerd. In Wallonië kijkt men op een andere manier naar zijn ingezetenen. Als u het regeerakkoord goed leest, dan zult u daarin vermeld zien dat dat niet ten koste mag zijn van de inwoners en geen belastingverhoging mag betekenen.
Mijnheer Glorieux, dank voor de positieve reactie. Ik zal ze koesteren voor andere momenten. De slimme kilometerheffing is een heel belangrijke zaak waar deze Vlaamse Regering, en ik denk ook de volgende Vlaamse Regering, onverkort werk van maakt.
Dat is voor vrachtwagens, maar in het verleden heb ik in eigen naam verklaard dat, als we dit invoeren voor vrachtwagens, we ook een stap verder moeten durven zetten, zoals Nederland dat doet. Maar goed, daar was geen akkoord over, en het is de volgende Vlaamse Regering die daarover zal oordelen. Ik vind echter dat we die logica moeten doortrekken.
Mijnheer Martens, we gaan ermee akkoord dat dit moet worden ingevoerd, en voor mij ook liever morgen dan overmorgen. Dat moet echter zeker met de bevoegde vakministers worden besproken. Ik blijf er echter voorstander van dat Vlaanderen dat niet alleen zou doen. Ik kan dat zelfs niet alleen, omdat ik een samenwerkingsakkoord met de andere gewesten moet hebben. Momenteel heb ik dat niet. Dat is jammer, want er is hard aan gewerkt, ook door mijn collega's. We waren er bijna, maar als ik me niet vergis is het Brussel geweest dat op een bepaald ogenblik heeft verklaard dat toch niet te zullen doen. Maar goed, daar wordt nog voort aan gewerkt. Ik blijf er echter een voorstander van dat niet alleen met alle regio's te doen, maar ook met Nederland en Luxemburg. Zowel binnen de Vlaamse Regering als in Benelux-verband moeten we nu bekijken welke timing Nederland nu voorstelt, en waarom Nederland dit heeft uitgesteld tot na 2011. Ik ben er een groot voorstander van dat er in Benelux-verband zo snel mogelijk voor wordt gezorgd dat buitenlanders die onze wegeninfrastructuur gebruiken, minstens zouden bijdragen tot het onderhoud van onze wegen.
","sprekertitel":"Minister-president Kris Peeters"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478249","id":2819,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2819?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Martens","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Ik wil eerst repliceren op wat de heer Peumans heeft gezegd. Mocht de minister-president binnen de Vlaamse Regering niet de formele bevoegdheid hebben gekregen om ter zake het beleid tussen de diverse bevoegde ministers te coördineren, dan zou hij het waarschijnlijk hebben overgelaten aan de bevoegde minister om te antwoorden. Die formele bevoegdheid is dus wel degelijk gegeven binnen de Vlaamse Regering.
Mijnheer Glorieux, sp.a is altijd de meest rabiate voorstander geweest van een kilometerheffing voor vrachtverkeer. Ik raad u aan de Handelingen te lezen van de gedachtewisseling die in het Vlaams Parlement heeft plaatsgevonden naar aanleiding van de eersteklasbegrafenis die het autowegenvignet in Nederland heeft gekregen. Dan zult u dat merken. Sindsdien zijn we nog veel meer dan in het verleden op die lijn blijven doorgaan.
Mijnheer Penris, ik ben het natuurlijk met u eens dat we het transitverkeer dringend moeten laten betalen voor de lasten die het bij ons veroorzaakt. Het vignet was immers geen alternatief geweest voor het vrachtverkeer, omdat er al een vignet bestaat voor het vrachtverkeer. Voor vrachtwagens wordt vandaag het eurovignet betaald, alleen levert dat eurovignet Vlaanderen 75 miljoen euro per jaar op, terwijl de reële kosten die dat transitverkeer veroorzaakt, veel hoger zijn. Een kilometerheffing zou hier tussen 200 en 600 miljoen euro opleveren.
Als ik uw wantrouwen tegenover de Nederlanders bekijk, lijkt het me tijd om opnieuw een twaalfjarig bestand af te spreken, zoals dat 400 jaar geleden, in 1609, binnen de Verenigde Provinciën werd afgesloten. Ik hoop dat het zo ver niet hoeft te komen en dat we kunnen rekenen op het goed nabuurschap om in de Benelux die kilometerheffing voor vrachtverkeer in te voeren, samen als het kan, maar desnoods ook zonder Nederland als het moet. We kunnen die middelen die we kunnen inzetten voor een duurzame mobiliteit, immers niet langer missen. (Applaus bij sp.a)
","sprekertitel":"Bart Martens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478337","id":1921,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1921?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vanderpoorten","voornaam":"Marleen"},"sprekertekst":"Het incident is gesloten.
","sprekertitel":"De voorzitter"}],"titel":"Actuele vraag van de heer Bart Martens tot de heer Kris Peeters, minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Institutionele Hervormingen, Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media, Toerisme, Havens, Landbouw, Zeevisserij en Plattelandsbeleid, over het uitstel van de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens in Nederland en de mogelijke gevolgen ervan voor Vlaanderen","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[],"datumagendering":"2009-04-22T14:00:00+0200","datumbegin":"2009-04-22T14:05:00+0200","datumeinde":"2009-04-22T19:38:44+0200","id":555788,"laatste-wijziging":"2009-04-20T16:05:00+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/555788/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/555788?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/555788/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"plenairehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=196818"},"status":"afgelopen","subtype":"Plenaire vergadering","type":"Plenair","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"42","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478337","id":1921,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1921?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vanderpoorten","voornaam":"Marleen"}},"verzoekschrift":[],"volgende-journaallijn":{"datum":"2009-04-22T15:29:11+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":556634,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/556634","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Actuele vraag van mevrouw Sabine Poleyn tot de heer Kris Peeters, minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Institutionele Hervormingen, Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media, Toerisme, Havens, Landbouw, Zeevisserij en Plattelandsbeleid, over het actieplan jeugdverblijven en het eindrapport met concrete knelpunten","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[],"datumagendering":"2009-04-22T14:00:00+0200","datumbegin":"2009-04-22T14:05:00+0200","datumeinde":"2009-04-22T19:38:44+0200","id":555788,"laatste-wijziging":"2009-04-20T16:05:00+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/555788/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/555788?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/555788/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"plenairehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=196818"},"status":"afgelopen","subtype":"Plenaire vergadering","type":"Plenair","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"42","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478337","id":1921,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1921?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vanderpoorten","voornaam":"Marleen"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1500852,"kleur":"F5822A","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1682544","naam":"CD&V","zetel-aantal":28},"id":2830,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2830?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Poleyn","voornaam":"Sabine"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":2849,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2849?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Kris"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1491006,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1671992","naam":"N-VA","zetel-aantal":5},"id":2787,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2787?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bourgeois","voornaam":"Geert"},{"fractie":{"id":1496762,"kleur":"003D6D","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1680522","naam":"Open Vld","zetel-aantal":25},"id":3296,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3296?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Klerck","voornaam":"Patrick"}]}],"id":556419,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/556419","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"260","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Actuele vraag","naamMeervoud":"actuele vragen"},"onderwerp":"over het actieplan jeugdverblijven en het eindrapport met concrete knelpunten","titel":"Actuele vraag van mevrouw Sabine Poleyn tot de heer Kris Peeters, minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Institutionele Hervormingen, Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media, Toerisme, Havens, Landbouw, Zeevisserij en Plattelandsbeleid, over het actieplan jeugdverblijven en het eindrapport met concrete knelpunten","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2008-2009"}]},"vorige-journaallijn":{"datum":"2009-04-22T14:45:56+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":556579,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/556579","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Actuele vraag van de heer Geert Bourgeois tot de heer Kris Peeters, minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Institutionele Hervormingen, Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media, Toerisme, Havens, Landbouw, Zeevisserij en Plattelandsbeleid, over de beslissing van de NMBS om geen snelle treinverbinding in te zetten tussen Brugge en Rijsel","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[],"datumagendering":"2009-04-22T14:00:00+0200","datumbegin":"2009-04-22T14:05:00+0200","datumeinde":"2009-04-22T19:38:44+0200","id":555788,"laatste-wijziging":"2009-04-20T16:05:00+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/555788/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/555788?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/555788/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"plenairehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=196818"},"status":"afgelopen","subtype":"Plenaire vergadering","type":"Plenair","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"42","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478337","id":1921,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1921?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vanderpoorten","voornaam":"Marleen"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1491006,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1671992","naam":"N-VA","zetel-aantal":5},"id":2787,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2787?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bourgeois","voornaam":"Geert"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":2849,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2849?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Kris"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1491028,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672025","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":29},"id":2825,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2825?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Sintobin","voornaam":"Stefaan"},{"fractie":{"id":1500852,"kleur":"F5822A","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1682544","naam":"CD&V","zetel-aantal":28},"id":2850,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2850?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Verstreken","voornaam":"Johan"},{"fractie":{"id":1491011,"kleur":"e23a3f","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1683305","naam":"sp·a","zetel-aantal":22},"id":1756,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1756?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bossuyt","voornaam":"Gilbert"}]}],"id":556415,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/556415","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"258","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Actuele vraag","naamMeervoud":"actuele vragen"},"onderwerp":"over de beslissing van de NMBS om geen snelle treinverbinding in te zetten tussen Brugge en Rijsel","titel":"Actuele vraag van de heer Geert Bourgeois tot de heer Kris Peeters, minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Institutionele Hervormingen, Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media, Toerisme, Havens, Landbouw, Zeevisserij en Plattelandsbeleid, over de beslissing van de NMBS om geen snelle treinverbinding in te zetten tussen Brugge en Rijsel","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2008-2009"}]},"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1491011,"kleur":"e23a3f","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1683305","naam":"sp·a","zetel-aantal":22},"id":2819,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2819?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Martens","voornaam":"Bart"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":2849,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2849?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Kris"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1491028,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672025","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":29},"id":1861,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1861?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Penris","voornaam":"Jan"},{"fractie":{"id":1491006,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1671992","naam":"N-VA","zetel-aantal":5},"id":2829,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2829?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peumans","voornaam":"Jan"},{"fractie":{"id":1491046,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672118","naam":"Groen!","zetel-aantal":6},"id":1817,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1817?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Glorieux","voornaam":"Eloi"}]},{"beschrijving":"Met antwoord van minister","beschrijving-meervoud":"Met antwoord van minister","contact":[{"id":2816,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2816?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Brempt","voornaam":"Kathleen"}]}],"id":556416,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/556416","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"259","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Actuele vraag","naamMeervoud":"actuele vragen"},"onderwerp":"over het uitstel van de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens in Nederland en de mogelijke gevolgen ervan voor Vlaanderen","titel":"Actuele vraag van de heer Bart Martens tot de heer Kris Peeters, minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Institutionele Hervormingen, Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media, Toerisme, Havens, Landbouw, Zeevisserij en Plattelandsbeleid, over het uitstel van de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens in Nederland en de mogelijke gevolgen ervan voor Vlaanderen","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2008-2009"}]}