{"datum":"2006-07-05T11:29:00+0200","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":474194,"link":[],"parlementair-initiatief":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Indiener","beschrijving-meervoud":"Indieners","contact":[{"link":[],"naam":"de Vlaamse Regering"}]},{"beschrijving":"Verslaggever","beschrijving-meervoud":"Verslaggevers","contact":[{"commissie":{"afkorting":"OND","datumtot":"2009-06-06T00:00:59+0200","datumvan":"2004-09-27T00:00:00+0200","id":393767,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/393767{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Onderwijs, Vorming, Wetenschap en Innovatie"},"fractie":{"id":1500852,"kleur":"F5822A","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1682544","naam":"CD&V","zetel-aantal":28},"id":1825,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1825?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Helsen","voornaam":"Kathleen"}]}],"document":{"bestandsnaam":"g851-1.pdf","doel":"TEKST","url":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1009931"},"filewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1009931","id":469649,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/pi/469649","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"materie":"Gemeenschapsaangelegenheid","namens-commissie":[],"nummer":"851","objecttype":{"naam":"Ontwerp van decreet","naamMeervoud":"Ontwerpen van decreet"},"onderwerp":"betreffende het onderwijs XVI","titel":"Ontwerp van decreet betreffende het onderwijs XVI","volgnr":"1","zittingsjaar":"2005-2006"}],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478310","id":1771,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1771?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Batselier","voornaam":"Norbert"},"sprekertekst":"
Algemene bespreking
Dames en heren, de algemene bespreking is geopend.
Mevrouw Helsen, verslaggever, heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478120","id":1825,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1825?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Helsen","voornaam":"Kathleen"},"sprekertekst":"Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, de Commissie voor Onderwijs, Vorming, Wetenschap en Innovatie behandelde het voorliggende ontwerp van decreet betreffende het onderwijs XVI op 20 en - voor een tweede lezing - op 22 juni 2006.
Zoals de vorige genummerde onderwijsdecreten gaat het om een verzameldecreet dat een bijsturing inhoudt van bestaande regelgeving. Het bevat aanvullingen van bestaande niveaudecreten en van themadecreten. Enkel voor het secundair onderwijs zijn er een paar belangrijke nieuwe thema's, zoals de definitie regelmatige leerling, de programmatie van nieuwe studieonderdelen en een schoolreglement voor het volledige secundair onderwijs.
Een van de belangrijkste doelstellingen van Onderwijsdecreet XVI is het creëren van een ordentelijke start van het schooljaar en het verbeteren van de bestaande wetgeving, al ligt de nadruk deze keer vooral op de juridisch-technische verduidelijking van bestaande regelgeving. Er zijn ook thema's opgenomen die de organisatie van het onderwijs op het veld moeten vereenvoudigen door minder administratieve formaliteiten en minder werkdruk.
Ten slotte bevat het decreet een reeks bepalingen met betrekking tot verschillende tijdelijke projecten.
Bij de algemene bespreking in de commissie werd door de verschillende fracties vooral ingegaan op het probleem van de timing. Hoewel het ontwerp al wel vroeger in het Vlaams Parlement werd ingediend dan zijn tegenhanger van 2005, namelijk het onderwijsdecreet XV, wordt de doelstelling van de resolutie in verband met een rechtszekere en ordentelijke start van het schooljaar niet gehaald. Die resolutie stelt dat ontwerpen van decreet die uitwerking krijgen vanaf 1 september van hetzelfde jaar, in het Vlaams Parlement ingediend moeten zijn vóór 1 mei en dat de scholen de ermee gepaarde gaande besluiten en rondzendbrieven uiterlijk op 25 juni moeten hebben. Minister Vandenbroucke repliceerde daarop dat hij wil proberen om in de toekomst de beleidscyclus te versnellen. Hij zal dat bespreken met zijn collega's in de Vlaamse Regering.
Een tweede element dat door de verschillende fracties werd ingebracht, is de toetreding tot scholengemeenschappen. Het onderwijsdecreet XVI bevat nu, om het met de woorden van de heer Van Baelen uit te drukken, een 'beloning' voor scholen die nog niet zijn toegetreden tot een scholengemeenschap, terwijl de minister, in het kader van een sterk beleidsvoerend vermogen van scholen, toetreding tot scholengemeenschappen net belangrijk vindt.
Voor de bespreking van de concrete artikelen en amendementen, waarbij het vaak ging om heel specifieke en gedetailleerde regels, verwijs ik graag naar het schriftelijke verslag. Het geamendeerde ontwerp van decreet werd in de commissie aangenomen met 9 stemmen bij 6 onthoudingen.
Ik wil nu even het ontwerp toelichten vanuit het standpunt van CD&V. Inhoudelijk hebben we niets toe te voegen aan de bespreking die heeft plaatsgehad in de commissie. Bij de stemming zal één lid van onze fractie zich onthouden omdat de doelstelling van de resolutie met betrekking tot de ordentelijke start van het schooljaar niet werd gehaald. (Applaus)
","sprekertitel":"Kathleen Helsen"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478310","id":1771,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1771?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Batselier","voornaam":"Norbert"},"sprekertekst":"Mevrouw Michiels heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478513","id":2821,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2821?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Michiels","voornaam":"An"},"sprekertekst":"Mijnheer de minister, voorzitter, collega's, ik wens me aan te sluiten bij wat de verslaggever heeft gezegd over de resolutie. Ik zou vandaag bijna woordelijk de aanhef van de bespreking van het onderwijsdecreet XV, die hier werd gevoerd op 7 juli van vorig jaar, kunnen herhalen.
Ik heb het ook al bij de bespreking van dit decreet in commissie gezegd. Toch wens ik het ook hier nogmaals te herhalen: mijn fractie is het helemaal niet eens met de manier waarop dit ontwerp wordt behandeld. Net als vorig jaar werd de datum overschreden waarop, volgens de resolutie die werd goedgekeurd op 28 mei 2003, decreten, die op 1 september in werking moeten treden, moeten worden ingediend. In diezelfde resolutie wordt ook gevraagd om besluiten en omzendbrieven betreffende de regeling die vanaf 1 september van kracht wordt, ten laatste op 25 juni mee te delen aan de scholen. We zijn intussen 5 juli en vandaag wordt dit decreet pas hier, in de plenaire vergadering, besproken.
Net als vorig jaar heeft de minister dit probleem, zoals werd gezegd op een creatieve manier 'opgelost' door de directies al voor eind juni op de hoogte te brengen van de veranderingen, zodat ze toch tijdig geïnformeerd werden over de maatregelen die starten op 1 september 2005. Weliswaar werd aan die omzendbrieven telkens de vermelding 'onder voorbehoud van aanneming door het Vlaams Parlement' toegevoegd. Op de hypothetische vraag wat de minister dan wel zou doen indien het Vlaams Parlement vandaag beslist om dit ontwerp van decreet niet aan te nemen, zal ik maar niet verder ingaan. Nochtans meen ik dat in de resolutie van 2003 expliciet werd gevraagd om dit soort toestanden te vermijden. Er moet eerst een wettelijke basis zijn. Daarna pas volgen de omzendbrieven of andere vormen van toelichting.
Voor het tweede jaar op rij moeten wij dus vaststellen dat deze minister een unaniem goedgekeurde resolutie welbewust met de voeten treedt. Hij wordt daarin trouwens nog gesteund door - weliswaar maar een deel van - de meerderheid, die vindt dat 'men moet nuanceren.' Wij blijven ons afvragen waarom deze verzameldecreten telkens zo laat moeten worden ingediend, en waarom ze dan nog eens met een sneltreinvaart door het parlement moeten worden gejaagd.
In commissie hebben we dan ook tegen de artikelen gestemd die de inwerkingtreding regelen. Daarmee willen we aantonen dat we het helemaal niet eens zijn met deze manier van werken.
Een ander punt waar we het ook moeilijk mee hebben, is dat deze minister bijna systematisch de retroactiviteit invoert in onderwijsdecreten. We zullen tegen deze manier van werken blijven protesteren.
Bij de bespreking in commissie hebben we ook gesteld dat dit ontwerp van decreet niet alleen een aantal correcties bevat nodig voor een ordentelijke start van het schooljaar, maar tevens ook een aantal nieuwe bepalingen die - en we staan met deze kritiek niet alleen - als voorafnames op nog ter discussie zijnde punten kunnen worden beschouwd. Ondanks het feit dat verschillende overlegorganen hierover in felle bewoordingen hun ongenoegen hebben geuit, werd hier vrij licht over gegaan. De enige verantwoording die de minister hierover heeft gegeven, is dezelfde als die die we al zo vaak hebben gehoord: er komt een decreet over de gevoelige punten! Intussen zitten we wel nog steeds te wachten op decreten die ons reeds vorig jaar werden beloofd. Ik denk dan aan het lerarendecreet dat intussen wel reeds de ministerraad is gepasseerd, aan het decreet hoger kunstonderwijs, het decreet inspectie, en zo staan er nog wel een aantal op het overzicht dat we begin dit jaar van uw kabinet hebben ontvangen.
Mijnheer de minister, voorzitter, collega's, ook wat de inhoud van dit decreet betreft, blijven we met een aantal vragen zitten. Zo stellen we vast dat de overheid de integratie van anderstalige leerlingen in de basisscholen in de brede Vlaamse Rand wil bevorderen. Uiteraard vinden we dit een stap in de goede richting. Als het de overheid echter echt menens is om de scholen een helpende hand te reiken om dit probleem aan te pakken, dan is dit absoluut onvoldoende.
Ten eerste zijn er buiten die brede Vlaamse Rand nog zeer veel scholen met een hoog tot zeer hoog percentage anderstalige leerlingen. Voor hen wordt in niets voorzien. De minister heeft immers in commissie zelf toegegeven dat hij de machtiging die gevraagd werd om gemeenten ad hoc aan te duiden waar deze extra lesuren ook nodig zouden kunnen zijn, niet onmiddellijk zal gebruiken. Hij stelde zelfs dat 'er geen reden is om deze regeling uit te breiden over heel Vlaanderen'. De cijfers tonen nochtans overduidelijk aan dat dit wél het geval is. Zo hebben in de provincies West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Limburg respectievelijk 28, 35, 41 en 42 procent van de basisscholen meer dan 10 percent anderstalige leerlingen. Dat is het criterium om in de brede Vlaamse Rand extra lesuren toe te kennen.
Ten tweede is de huidige regeling enkel voordelig voor de basisscholen. De secundaire scholen in de brede Vlaamse Rand die met dezelfde problematiek kampen, moeten dit opvangen binnen de hun toegewezen lesuren. We stellen ons dan ook de vraag of aan die scholen geen extra lesuren moeten worden toegekend. De praktijk toont immers overduidelijk aan dat ze daar vragende partij voor zijn. Het Vlaams Belang blijft dan ook pleiten voor de invoering van taaltoetsen op scharniermomenten om de integratie van anderstalige leerlingen te bevorderen. Leerlingen waarvan na dergelijke toets blijkt dat ze het Nederlands onvoldoende beheersen, moeten dan in een taalbadklas worden geplaatst. Daar kan door een intensief contact met het Nederlands én door het feit dat de druk om ook de lesinhoud van andere vakken te begrijpen wegvalt, ervoor gezorgd worden dat ze na een jaar opnieuw kunnen instromen in het gewone circuit. Op die manier zullen deze leerlingen niet langer geconfronteerd worden met faalervaringen. Zij zullen integendeel samen met anderen intensief kunnen werken aan de verwerving van het Nederlands, zonder daarbij ook nog moeite te moeten doen om de leerstof op te nemen. Het nadeel dat ze daardoor een jaar later aan hun gewone onderwijsloopbaan kunnen beginnen, kan ons inziens niet opwegen tegen de voordelen.
Bovendien tonen de cijfers aan dat het juist de leerlingen met een onvoldoende kennis van het Nederlands zijn die met schoolachterstand worden geconfronteerd. Deze schoolachterstand gaat dan ook nog gepaard met faalervaringen, daar waar het taalbadjaar tot een succeservaring kan uitgroeien als deze leerlingen merken dat ze daardoor met succes hun verdere schoolloopbaan kunnen doorlopen. Eerder dan politiek geïnspireerde lapmiddelen te gebruiken, enkel bedoeld om de mislukking van de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde te verdoezelen, pleiten we ervoor om dit zeer grote probleem van anderstalige leerlingen op een structurele manier aan te pakken. Uiteraard kan dit niet in een genummerd onderwijsdecreet, reden waarom we hierover geen amendement hebben ingediend.
Mijnheer de minister, voorzitter, collega's, om te besluiten wil ik stellen dat mijn fractie dit decreet niet zal goedkeuren. De manier waarop dit decreet wordt behandeld, is immers helemaal niet in overeenstemming met de resolutie van 28 mei 2003. En ondanks het engagement van de minister van vorig jaar om deze resolutie na te leven, hebben wij ook dit jaar moeten vaststellen dat de vooropgestelde data ruimschoots werden overschreden. Bovendien stellen we vast dat de scholen reeds op de hoogte zijn gebracht van de wijzigingen nog voor ze een decretale basis hebben. Wij weigeren dan ook mee te werken aan een verhaal waarin het parlement slechts mag goedkeuren wat de minister ook zonder een goedkeuring uitvoert. (Applaus bij het Vlaams Belang)
","sprekertitel":"An Michiels"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478310","id":1771,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1771?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Batselier","voornaam":"Norbert"},"sprekertekst":"De heer De Cock heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478111","id":1772,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1772?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Cock","voornaam":"Dirk"},"sprekertekst":"Mijnheer de voorzitter, leden van de regering, collega's, ik dank de verslaggever voor haar verslag. Het Onderwijsdecreet XVI is een verzameldecreet dat ingrijpt op en aanvult bij bestaande decreten over het basis-, secundair en volwassenenonderwijs, de CLB's en bij de themadecreten. Voor het secundair onderwijs is onder meer het volgende belangrijk: de definitie van wat een regelmatige leerling is, de programmatie van nieuwe studieonderdelen en het verplicht stellen van een schoolreglement voor het volledige secundaire onderwijs. Voor het basisonderwijs is daarmee onder meer de volledige decretale onderbouwing voor bijkomende financiering in de brede Vlaamse Rand gerealiseerd.
Dit decreet zorgt ook en vooral voor juridisch-technische vereenvoudigingen en verduidelijkingen: minder administratieve taakbelasting in een school betekent meer vrijgekomen middelen voor de kerntaak, dat is: het verstrekken van kwalitatief hoogstand onderwijs. Het Onderwijsdecreet XVI bevat ook bepalingen die te maken hebben met de goede start van het volgende schooljaar. De vereenvoudiging is bedoeld voor een ruim spectrum van belanghebbenden: leerlingen, ouders, schooldirecties, schoolsecretariaten, onderwijsadministratie, informaticabeheerders tot zelfs de onderwijsinspectie en de verificatiediensten.
Het Onderwijsdecreet XVI bevat ook bepalingen over tijdelijke projecten. Het gaat om projecten die dikwijls het laboratorium voor onderwijsvernieuwing zijn. Bijkomende informatisering, bijvoorbeeld in de vorm van het elektronische leerlingendossier bij de CLB's, zal de communicatie verbeteren en voor een betere opvolging van de zorgleerlingen zorgen. Onze fractie is dus van oordeel dat het decreet de bestaande regelgeving op een betekenisvolle wijze verbetert en vereenvoudigt.
","sprekertitel":"Dirk De Cock"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478310","id":1771,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1771?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Batselier","voornaam":"Norbert"},"sprekertekst":"Minister Vandenbroucke heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478379","id":2619,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2619?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandenbroucke","voornaam":"Frank"},"sprekertekst":"Mijnheer de voorzitter, collega's, in de commissie is uitvoerig gepraat over de timing en het verzamelkarakter van zo'n decreet. Ik denk dat iedereen het erover eens is dat dit decreet zorgt voor belangrijke juridische verduidelijkingen en dus voor vereenvoudigingen in de dagdagelijkse werking van de scholen.
Dit ontwerp is op 19 mei ingediend, of twee dagen later dan was afgesproken met het parlement.
Het is inderdaad 19 dagen na de bekende resolutie. Daardoor is er toch nog verbetering gekomen in vergelijking met vorig jaar. Het volstaat om dat ritme aan te houden en we geraken helemaal op koers.
Er is wel een structureel probleem met de beleidscyclus Onderwijs. Dat resultaat wordt immers telkens opnieuw gegenereerd. Het heeft te maken met de complexiteit van de beleidscyclus. We zullen daar op termijn iets aan moeten veranderen en binnen de regering en tijdens de onderhandelingen met onze partners knopen soms wat sneller moeten doorhakken. Mijn medewerkers, noch die van mijn voorganger, zitten immers stil.
In de praktijk is er met de scholen geen probleem. Ze weten waar ze voor staan. Er zijn geen moeilijkheden te melden. Ik wil even dieper ingaan op de problematiek van de Rand. Mevrouw Michiels, ik vind dat u mij op een wat eigenaardige manier citeert. Ik heb niet gezegd dat er in de rest van Vlaanderen geen gelijkaardige problemen zijn. Zo zijn er in Oostende bijvoorbeeld ook veel Franstalige kinderen. Dat is geweten. In Antwerpen en Gent zijn er dan weer veel anderstalige kinderen. Dat is ook bekend. Ik heb twee dingen gezegd.
De algemene problematiek moeten we aanpakken in het kader van de nieuwe visie die we ontwikkelen op het leerplichtonderwijs. Daarmee willen we klaar zijn tegen het schooljaar 2008-2009, zodat een geleidelijke implementatie mogelijk wordt. Dat is de doelstelling
Vervolgens moet een systeem worden ontwikkeld voor scholen die te maken hebben met veel anderstalige leerlingen en met sociale en economische achterstand. Die voorwaarden moeten besproken worden en er moet extra ondersteuning komen, waar de school zich ook bevindt. Ideaal gesproken zou wat nu in de Rand gebeurt, daarbij moeten aansluiten.
Er is ook een politieke reden waarom we deze investering in de Rand doen. Dat heeft te maken met het ondersteunen van het Vlaamse karakter en de cohesie van de samenleving in de Rand. Het is een politieke optie. Het is wat vreemd dat u, al zit u naast de heer Van Hauthem, dat onderscheid niet ziet. Het is een belangrijk onderscheid. De Vlaamse Regering heeft het recht om een bijzondere inspanning te leveren die van politieke aard is en niet alleen van onderwijskundige aard. Inderdaad, we zullen in heel Vlaanderen meer inspanningen moeten leveren voor anderstalige kinderen. Dat zullen we ook doen in het kader van de nieuwe financiering op het leerplichtonderwijs.
Ik wil ook duidelijk maken dat het besluit dat we nemen op basis van dit decreet een tijdsperiode van twee jaar meekrijgt. Dat betekent dat we dit kunnen hernieuwen gelijk met de nieuwe financiering van het leerplichtonderwijs. We nemen daar ook geen overschotten op. We regelen dit voor twee jaar voor de Rand en dan herbekijken we wat we doen in de Rand en of we deze regeling ook in andere gemeenten invoeren.
Ik heb intussen beslist om voor dit programma in de Rand in mijn begroting op kruissnelheid 400.000 euro extra vrij te maken. Ik zal het geld zelf zoeken. De minister voor Begroting moet zich geen zorgen maken. Het aantal kinderen dat thuis geen Nederlands spreekt, is bij de nieuwe telling nog eens sterk gestegen. We werken met een vaste enveloppe. Dat betekent dat sommige scholen iets minder zullen hebben dan wat ze sinds 1 januari hebben, want dat was berekend op de oude telling. De nieuwe telling brengt met zich mee dat de enveloppe opnieuw wordt verhoogd. Ik lever dus een bijkomende inspanning, boven op hetgeen ik al in het parlement publiek heb gemaakt. Deze bijkomende inspanning zal op kruissnelheid ongeveer 400.000 euro bedragen. Voor dit budgettair jaar zal dit een 100.000 euro extra zijn. Dit betekent dat we ernstige inspanningen leveren.
","sprekertitel":"Minister Frank Vandenbroucke"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478513","id":2821,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2821?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Michiels","voornaam":"An"},"sprekertekst":"Mijnheer de minister, uw citaat komt letterlijk uit het verslag. Het was vooral een antwoord op de vraag welke gemeenten u in het vooruitzicht stelt om in die regeling te worden opgenomen. Het extra budget kunnen we natuurlijk alleen maar toejuichen. Het is me echter nog altijd niet duidelijk of bij die nieuwe telling en bij dat nieuwe budget ook de secundaire scholen in aanmerking komen.
","sprekertitel":"An Michiels"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478379","id":2619,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2619?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandenbroucke","voornaam":"Frank"},"sprekertekst":"Het betreft een programma voor de basisscholen.
","sprekertitel":"Minister Frank Vandenbroucke"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478310","id":1771,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1771?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Batselier","voornaam":"Norbert"},"sprekertekst":"Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter: Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet.
De door de commissie aangenomen tekst wordt als basis voor de bespreking genomen.
(Zie Parl. St. Vl. Parl. 2005-2006, nr. 851/5).
De artikelen I. 1 tot en met IX. 7 worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen om 16 uur de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.
","sprekertitel":"De voorzitter"}],"titel":".","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"N","agenda-versie":"1","besloten-vergadering":false,"commissie":[],"datumagendering":"2006-07-05T10:10:00+0200","datumbegin":"2006-07-05T10:10:00+0200","datumeinde":"2006-07-05T13:54:00+0200","id":473813,"laatste-wijziging":"2006-06-29T14:35:00+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/473813/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/473813?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/473813/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"plenairehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=194258"},"status":"afgelopen","subtype":"Plenaire vergadering","type":"Plenair","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"55","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478310","id":1771,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1771?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Batselier","voornaam":"Norbert"}},"verzoekschrift":[],"volgende-journaallijn":{"datum":"2006-07-05T12:01:55+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":474234,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/474234","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Indiener","beschrijving-meervoud":"Indieners","contact":[{"link":[],"naam":"de Vlaamse Regering"}]},{"beschrijving":"Verslaggever","beschrijving-meervoud":"Verslaggevers","contact":[{"commissie":{"afkorting":"OND","datumtot":"2009-06-06T00:00:59+0200","datumvan":"2004-09-27T00:00:00+0200","id":393767,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/393767{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Onderwijs, Vorming, Wetenschap en Innovatie"},"fractie":{"id":1491011,"kleur":"e23a3f","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1683305","naam":"sp·a","zetel-aantal":22},"id":1867,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1867?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Sannen","voornaam":"Ludo"}]}],"document":{"bestandsnaam":"g899-1.pdf","doel":"TEKST","url":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1014501"},"filewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1014501","id":473080,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/pi/473080","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"materie":"Gemeenschapsaangelegenheid","namens-commissie":[],"nummer":"899","objecttype":{"naam":"Ontwerp van decreet","naamMeervoud":"Ontwerpen van decreet"},"onderwerp":"tot bekrachtiging van het besluit van de Vlaamse Regering van 23 juni 2006 betreffende de organisatie van tijdelijke projecten in het basis- en secundair onderwijs","titel":"Ontwerp van decreet tot bekrachtiging van het besluit van de Vlaamse Regering van 23 juni 2006 betreffende de organisatie van tijdelijke projecten in het basis- en secundair onderwijs","volgnr":"1","zittingsjaar":"2005-2006"}],"titel":"ovd899","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"N","agenda-versie":"1","besloten-vergadering":false,"commissie":[],"datumagendering":"2006-07-05T10:10:00+0200","datumbegin":"2006-07-05T10:10:00+0200","datumeinde":"2006-07-05T13:54:00+0200","id":473813,"laatste-wijziging":"2006-06-29T14:35:00+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/473813/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/473813?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/473813/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"plenairehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=194258"},"status":"afgelopen","subtype":"Plenaire vergadering","type":"Plenair","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"55","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478310","id":1771,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1771?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Batselier","voornaam":"Norbert"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[]},"vorige-journaallijn":{"datum":"2006-07-05T10:42:48+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":474154,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/474154","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Indiener","beschrijving-meervoud":"Indieners","contact":[{"link":[],"naam":"de Vlaamse Regering"}]},{"beschrijving":"Verslaggever","beschrijving-meervoud":"Verslaggevers","contact":[{"commissie":{"afkorting":"OND","datumtot":"2009-06-06T00:00:59+0200","datumvan":"2004-09-27T00:00:00+0200","id":393767,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/393767{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Onderwijs, Vorming, Wetenschap en Innovatie"},"fractie":{"id":1500852,"kleur":"F5822A","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1682544","naam":"CD&V","zetel-aantal":28},"id":1782,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1782?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Meyer","voornaam":"Jos"}]}],"document":{"bestandsnaam":"g849-1.pdf","doel":"TEKST","url":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1012474"},"filewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1012474","id":469631,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/pi/469631","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"materie":"Gemeenschapsaangelegenheid","namens-commissie":[],"nummer":"849","objecttype":{"naam":"Ontwerp van decreet","naamMeervoud":"Ontwerpen van decreet"},"onderwerp":"betreffende de inhaalbeweging voor schoolinfrastructuur","titel":"Ontwerp van decreet betreffende de inhaalbeweging voor schoolinfrastructuur","volgnr":"1","zittingsjaar":"2005-2006"}],"titel":".","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"N","agenda-versie":"1","besloten-vergadering":false,"commissie":[],"datumagendering":"2006-07-05T10:10:00+0200","datumbegin":"2006-07-05T10:10:00+0200","datumeinde":"2006-07-05T13:54:00+0200","id":473813,"laatste-wijziging":"2006-06-29T14:35:00+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/473813/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/473813?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/473813/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"plenairehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=194258"},"status":"afgelopen","subtype":"Plenaire vergadering","type":"Plenair","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"55","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478310","id":1771,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1771?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Batselier","voornaam":"Norbert"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[]},"vrageninterpellatie":[]}