{"datum":"2023-01-26T16:56:20+0100","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":1702387,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482460","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4400,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4400?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Laeremans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"
– Een aantal sprekers nemen mogelijk deel via videoconferentie.
Mevrouw Goeman heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Jan Laeremans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482455","fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4397,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4397?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Goeman","voornaam":"Hannelore"},"sprekertekst":"Minister, we zijn het over heel veel zaken vaak passioneel oneens. Maar als er één punt is waar we elkaar wel vinden, dan is dat het belang van eindtermen, van sterke eindtermen. We zijn daar niet alleen, ik verwijs naar mensen als Tim Surma en Dirk van Damme, die heel recent nog hebben gezegd dat die nieuwe eindtermen basisonderwijs een van de belangrijkste innovaties voor ons Vlaams onderwijs zouden kunnen zijn voor de komende jaren. Ik heb ook horen zeggen dat we in dat hele debat over dalende leerprestaties, ook moeten kijken – naast het lerarentekort, daar zijn we het hopelijk over eens collega’s – naar welke leerstof in het lager onderwijs wordt aangebracht. Uiteindelijk wordt daar de basis van de basis gelegd waarop later voort wordt gebouwd. Als het daar fout loopt, dan krijg je dat in het secundair en het hoger moeilijk rechtgetrokken.
De lat moet in die eindtermen basisonderwijs dus echt hoog liggen. We mogen daar best ambitieuzer zijn. Ik heb professor Janssen van de KU Leuven naar aanleiding van de resultaten van de nieuwe peilingsproeven in december, horen zeggen dat uit eerder PIRLS-onderzoek (Progress in International Reading Literacy Study) blijkt dat we de lat veel lager leggen dan in andere landen. Wat leerlingen op het einde van het zesde leerjaar moeten kennen, is in andere landen op het einde van het vierde leerjaar gekend. Ze voegt eraan toe dat de lat hoger leggen volgens haar niet alleen de oplossing is, er is ook nood aan een diagnose op systeemniveau. Ik denk dat allemaal punten zijn waarin we ons kunnen vinden, die bij ons alarmbellen moeten laten afgaan.
We zijn het dus eens over het belang van die eindtermen. Daarom dat het des te jammer is dat het een chaos aan het worden is. Je hebt enerzijds de eindtermen secundair – die saga hebben we hier al verschillende keren overlopen –, waarbij het onduidelijk is wat er nu gaat gebeuren met die eindtermen eerste graad die ook moesten worden herzien, en daarnaast dus de eindtermen basisonderwijs die we ook deze legislatuur nog zouden herbekijken. Ook nadat het door ons in het actuadebat werd gevraagd, is het me nog steeds niet helemaal duidelijk wat de stand van zaken is, en of ze er deze legislatuur wel echt komen.
Vandaar mijn vragen minister. Als het gaat over de eindtermen basisonderwijs, kunt u ons nog eens toelichten welke werkwijze u daarbij zult hanteren? Kwestie van zeker niet dezelfde fouten te maken als bij de ontwikkeling van de eindtermen secundair onderwijs. Hoe gaat u vermijden dat de eindtermen daarna opnieuw worden aangevochten bij het Grondwettelijk Hof? Dat is iets wat we te allen prijze moeten vermijden, want dat is niet in het belang van onze leerkrachten en leerlingen, die dan opnieuw in die chaos worden gestort. Kunt u ons toelichten wat de precieze timing is van de ontwikkeling van de nieuwe eindtermen basisonderwijs én van die herziene eindtermen eerste graad? Tot slot ben ik ook benieuwd wat uw reactie is op de uitspraak van professor Janssen dat er nood is aan een diagnose op systeemniveau.
","sprekertitel":"Hannelore Goeman (Vooruit)","voorzitter-tijdens-spreker":"Jan Laeremans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482460","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4400,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4400?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Laeremans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"Minister Weyts heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Jan Laeremans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"Na de uitspraak van het Grondwettelijk Hof ben ik natuurlijk node nagenoeg onmiddellijk aan tafel geschoven met de onderwijskoepels om te bekijken hoe we eruit kunnen geraken. We hebben er immers allemaal baat bij dat er geen onzekerheid, geen vacuüm ontstaat. Dat verplicht ons wel om ongelooflijk snel aan de slag te gaan. Daarom heb ik het zinvol geacht om eerst te proberen om een consensus te vinden inzake de totale aanpak. Dat heeft anderhalve maand gevergd. Maar we zijn in de vakantiemaanden tot een consensus gekomen, een gezamenlijk akkoord, dat ook is goedgekeurd door de Vlaamse Regering. Alle onderwijsverstrekkers hebben zich daarachter geschaard. Ik mag er dus van uitgaan dat de werkwijze niet wordt aangevochten. Maar ‘the proof of the pudding is in the eating’, en met de ‘eating’ zijn we momenteel bezig, namelijk, rekening houdend met de beperkingen die het arrest wel met zich meebrengt, met het herschrijven en versoberen van die eindtermen.
We moeten daarbij in eerste instantie kijken naar de derde graad, dat is het meest acuut, maar in één beweging ook naar de tweede graad, gelet op de doorlopende leerlijn. Maar we hebben ook meteen afgesproken dat we vervolgens, dus na de tweede en derde graad, die we in één beweging nemen, de eindtermen eerste graad zullen meenemen – dat is de consequentie – en vervolgens de eindtermen basisonderwijs.
Ik had graag de volgorde anders gezien, maar goed. Destijds, in andere regeerperiodes, heeft men besloten om te starten met de eerste graad secundair onderwijs. Dat was in het kader van de modernisering. Het is geen punt van kritiek. Het is wat het is. We moeten ermee aan de slag.
Ik ben het ermee eens dat de eindtermen basisonderwijs de meest essentiële zijn, zeker in functie van de taal- en onderwijskwaliteit. Het kalf ligt daar veel meer gebonden dan elders. Maar goed, we maken van de nood een deugd en we gaan ervoor zorgen. Maar ik kan u geen timing geven. De meest brandende, de meest actuele en de meest acute zijn net de minimumdoelen voor de tweede en derde graad secundair onderwijs.
Hoe zal ik het zeggen? Ik ben daar regelmatig heel actief mee bezig. Men vraagt mij regelmatig om daar actief mee bezig te zijn, wat soms botst met de idee dat aan de grondslag lag van de vernietiging van de eindtermen, namelijk het gebrek aan onderwijsvrijheid en de te grote inmenging van mezelf – quod non – of van overheidswege. Dat was de aanleiding. Soms moeten we proberen tussen te komen om de discussies wat uit te klaren en de zaken vlot te trekken. Dat loopt momenteel – hout vasthouden. Dat loopt. Misschien loopt het niet in alle ontwikkelcommissies even vlot. Er zijn nog heel veel ontwikkelcommissies. We zijn nu in eerste instantie bezig met die minimumdoelen basisvorming, en vervolgens komen de specifieke eindtermen. Ik stel tot op heden – opnieuw, hout vasthouden – vast dat dat proces redelijk goed verloopt.
Ik ga geen deadlines of timing uitspreken met betrekking tot de eerste graad of het basisonderwijs. Het meest dringende is de tweede en derde graad secundair onderwijs, waarbij we ook parlementair een proces zullen moeten doorlopen dat niet het traditionele parcours zal zijn. Daar moeten we op een andere gelegenheid nog eens over spreken. Dat is net om het mogelijk te maken dat we zo snel mogelijk kunnen communiceren naar de scholen, zodat men het volgende schooljaar voorbereid kan starten en zodat de nodige leermiddelen die worden ontwikkeld, tijdig ter beschikking zijn.
Slotsom, ja, we hebben er heel uitvoerig over gediscussieerd. De discussies waren niet altijd even fijn, maar ik ben wel tevreden dat we dat zo lang gedaan hebben in de vakantiemaanden. We konden uiteindelijk een akkoord bereiken waarbij we op heel veel mogelijke discussies die zich zouden kunnen aandienen, hebben geanticipeerd. We hebben afspraken gemaakt. Die afspraken zijn vandaag de dag wel dienstig.
","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Jan Laeremans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482460","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4400,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4400?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Laeremans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"Mevrouw Goeman heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Jan Laeremans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482455","fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4397,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4397?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Goeman","voornaam":"Hannelore"},"sprekertekst":"Ik wil het misschien eerst hebben over de eindtermen, of minimumdoelen basisonderwijs, zo u wilt. Daar wil ik u in volgen. Heb ik het goed begrepen dat er binnen de regering een werkwijze is afgesproken voor de uitrol daarvan? Of had u het over de herziening van het secundair onderwijs?
Ik denk dat we, los van het ideologische debat over wie of wat het laatste woord moet hebben over wat er in de klas moet worden gegeven – en daar staan wij aan uw kant, eerder dan aan die van de Guimardstraat –, lessen moeten trekken uit de manier waarop de eindtermen secundair zijn opgesteld. Het ontbrak inderdaad aan een soort van helicopterview, een overkoepelende commissie van in het begin die veel beter kon coördineren wat er in die verschillende ontwikkelcommissies gebeurde. Mijn suggestie zou zijn: zorg dat bij het ontwikkelen van de eindtermen basisonderwijs dat overzicht er van in het begin is, zodat het pakket in de feiten niet te zwaar wordt.
Ik hoor dat u, als het over de eindtermen basisonderwijs gaat, zich niet wilt laten vastpinnen op een specifieke timing. Dat begrijp ik vanuit uw standpunt. Maar kunt u alvast bevestigen dat het de ambitie is om nog deze legislatuur te landen? Of is zelfs dat niet gegarandeerd?
En dan moeten we het inderdaad ook nog eens hebben over die eindtermen secundair onderwijs. Ik moet zeggen dat ik daar heel veel zorgwekkende signalen over krijg, nog los van de timing. Ik ben het met u eens dat we daar het best zo snel mogelijk duidelijkheid over bieden aan de mensen die het in de klas moeten doen. Maar kunt u nog altijd bevestigen dat maart 2023 realistisch is? Dat lijkt me cruciaal om te kunnen starten in september, met het oog op het te ontwikkelen schoolmateriaal. Ik stel me ernstige vragen of dat nog wel gaat lukken.
Bovendien, en dat vind ik zo mogelijk nog erger, hoor ik van een aantal mensen die het proces of de herziening van de eindtermen aan het volgen zijn, dat die overkoepelende commissie er in de feiten op neerkomt dat we het opstellen van het finale pakket eindtermen hebben uitbesteed aan de onderwijsverstrekkers. Het laatste woord gaat dus vandaag naar het katholiek onderwijs, het gemeenschapsonderwijs (GO!) en andere vertegenwoordigers, die in plaats van de wetgevende macht aan het bepalen zijn wat het finale pakket is. Ze houden zelf heel erg vast aan het feit dat maar 70 procent van de lestijden mag gaan naar de eindtermen, 30 procent naar ons eigen pedagogisch project. Daar willen we veel meer vrijheid over, terwijl ook eigenlijk helemaal niet duidelijk is hoeveel die 70 procent behelst.
Ik hoor ook dat de manier waarop die overkoepelende commissie werkt, zeer weinig transparant is, dat de mensen die in die ontwikkelcommissies zitten, eigenlijk weinig toegang krijgen tot de manier waarop die uiteindelijk triëren in het voorstel dat zij hebben gedaan. Zijn dat ook dingen die u ter ore komen? Wat is uw mening daarover als minister van Onderwijs? Want ik vind toch – en ik hoop dat we het daarover eens zijn – dat het uiteindelijk niet aan de onderwijsverstrekkers is om te bepalen waar wij de lat leggen, dat dat net is wat wij moeten doen als politici.
","sprekertitel":"Hannelore Goeman (Vooruit)","voorzitter-tijdens-spreker":"Jan Laeremans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482460","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4400,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4400?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Laeremans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"De heer Daniëls heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Jan Laeremans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1490202","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4070,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4070?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Daniëls","voornaam":"Koen"},"sprekertekst":"Ook wij zijn zeer benieuwd naar de uitkomst van de nieuwe ronde rond de eindtermen tweede en derde graad. Ik had eigenlijk heel graag gehad – ik ga het toch nog zeggen – dat men over de eindtermen die ontwikkeld waren in ontwikkelcommissies, met daarin mensen van de koepels die in al die ontwikkelcommissies zaten – zo u wilt is dat dan een overkoepelende commissie of niet, als je in elke commissie zit neem ik aan dat je overkoepelend denkt, maar blijkbaar is dat dan niet gebeurd –, en die dan afgezegend zijn en waartegen men dan naar het Grondwettelijk Hof getrokken is met een aantal bekommernissen die we vanuit de N-VA-fractie delen – terechte vragen: is het haalbaar, lukt het nog met tso en bso voor de stage, lukt het nog met het kso? Wat ik altijd heb gemist in het debat, is dat inhoudelijk debat. Ik ga het nog eens zeggen. Het zou fantastisch geweest zijn als men dat had gedaan. Men nam de eindtermen. Men ging met die koepels samenzitten, met leerkrachten die dat gaven. Men duidde met een groene markeerstift aan: dat geven we al, dat lijkt me dan geen probleem. Met een gele markeerstift: dat geven we eigenlijk niet of niet meer, maar dat zouden we eigenlijk wel moeten geven in het licht van de realiteit van de werkplekken waar onze tso-, bso- of kso-studenten terechtkomen dan wel het hoger onderwijs. En met roze – omdat er nu eenmaal geen rode markeerstift bestaat, vraag mij ook niet waarom dat is –: dit gaat niet, dit is te veel, dit is te zwaar, te moeilijk, het sluit niet aan. Dat debat heeft men nooit gevoerd. Het is ook niet gevoerd bij het Grondwettelijk Hof, nooit op inhoud. Ik ondersteun collega Goeman: eindtermen gaan over inhoud. Dat is: wat moet men minstens kennen en kunnen als men een diploma, een getuigschrift van een bepaalde studierichting in handen heeft?
Minister, u hebt nu een manier gevonden om het vlot te trekken. Ik hoor collega Goeman zeggen dat het nu wat in handen ligt van de onderwijsverstrekkers. Dat is juist, omdat we anders opnieuw – en daar hebt u ook voor gepleit – bij het Grondwettelijk Hof staan en dat dat Grondwettelijk Hof dan weer gaat zeggen: “Ja maar, vrijheid van onderwijs.” Dat artikel 24, ik denk dat we, collega’s, deze legislatuur vastgesteld hebben dat waar in het verleden de vrijheid van onderwijs altijd, of toch dikwijls, de garantie gaf op onderwijskwaliteit, we die veronderstelling op dit moment niet meer mogen maken. Maar het is nu voor mij ook aan de onderwijsverstrekkers: verbaas mij en bewijs dat die vrijheid wel degelijk aanleiding geeft tot kwaliteit. Dat wil zeggen: ambitieuze, concrete, duidelijke eindtermen waar die leerkracht mee verder kan, waarvoor die leerkracht geen mensen nodig heeft om dat voor hem te interpreteren, dat hij weet wat erin staat en dat we de ambitie verhogen. Ik ben dus zeer benieuwd, minister, wat daaruit gaat komen. Dit is wel de lakmoesproef voor de mensen van de koepels, die daar zitten om te bewijzen dat ze het ofwel voorhebben met onderwijskwaliteit en dus met andere woorden de ambitie voor duidelijke en concrete kennis, of dat ze blijven hangen in dat verhaal van vrijheid, dat dan vaagheid wordt. Ik kijk er dus samen met u naar uit.
Ik heb nog één zin over basisonderwijs. Ik onderschrijf volledig dat de minimumdoelen er eerst hadden moeten zijn. De minister heeft het geschetst, ik heb het ook al geschetst. Modernisering zonder nieuwe eindtermen, zonder nieuwe minimumdoelen, ging niet. En dus is het gelopen zoals het gelopen is.
","sprekertitel":"Koen Daniëls (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Jan Laeremans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482460","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4400,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4400?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Laeremans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"Mevrouw Vandromme heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Jan Laeremans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"Collega’s, ik denk dat we heel wat lessen geleerd hebben ondertussen over de processen die gelopen zijn en dat allen ervoor gepleit hebben om die overkoepelende commissie ook mogelijk te maken. Die is er ondertussen en die is ook van toepassing voor het ontwikkelen van de eindtermen in het basisonderwijs.
Ik hoef geen betoog te houden. Jullie kennen mijn betoog rond de vrijheid van onderwijs. Wat mij betreft zijn eindtermen minimumdoelen en is het net de bedoeling om aan de slag te gaan met die eindtermen en de ambitie zo hoog mogelijk te leggen bij het aanvullende gedeelte om daar ook leerplannen en vanuit het pedagogisch project een visie en uitwerking aan te geven. Maar ik kijk samen met u uit naar de uitkomst van de onderhandelingen die nu bezig zijn.
","sprekertitel":"Loes Vandromme (cd&v)","voorzitter-tijdens-spreker":"Jan Laeremans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482460","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4400,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4400?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Laeremans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"Mevrouw Rutten heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Jan Laeremans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1675189","id":4061,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4061?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Rutten","voornaam":"Gwendolyn"},"sprekertekst":"Dank u wel, collega’s, ik zal het heel kort houden, want ik denk dat de collega’s op het punt al goed zijn tussengekomen.
Ik wil aanvullen dat wij dezelfde signalen krijgen als de collega van Vooruit. Men maakt zich zorgen, minister, op het terrein. Het kan niet de bedoeling zijn dat het enige wat hier is bereikt, draait rond de macht van de onderwijsverstrekkers zelf, en dat het hoofddoel, namelijk kwaliteitsvol onderwijs, uit het oog verloren wordt.
Als ik mij niet vergis, ligt het eindoordeel over de finale beslissing trouwens in dit parlement. Ik kijk ook naar de anderen om het oordeel te maken op het moment dat het er komt. Er is dus een evenwicht, er is vrijheid van onderwijs, maar er is ook het parlement dat finaal op het knopje moet duwen. Wat dat betreft sluit ik mij graag aan bij collega Daniëls, die er een positieve uitdaging van maakt met de oproep: “verbaas ons, en laat de kwaliteit primeren.”
Maar we maken ons zorgen, minister, hopelijk kunt u die zorgen wat wegnemen.
","sprekertitel":"Gwendolyn Rutten (Open Vld)","voorzitter-tijdens-spreker":"Jan Laeremans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482460","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4400,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4400?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Laeremans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"Minister Weyts heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Jan Laeremans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"Ik heb een timing vooropgesteld. De enige timing die ik ook in het verschiet wil stellen, is de timing met betrekking tot de ontwikkeling van de eindtermen van de tweede en derde graad in het secundair onderwijs, namelijk tegen eind maart. Dat is al een heel scherpe timing. Daarvoor zal ik trouwens uw medewerking ook nodig hebben.
Wat ik wel heb geprobeerd, is om meteen in die vakantiemaanden een afspraak te maken rond de werkwijze voor de tweede en derde graad, en de eerste graad in het secundair onderwijs, en ook nog eens met betrekking tot de ontwikkeling van de eindtermen in het basisonderwijs.
Daar was een discussie over het helikopterzicht. Vandaar dat we de overkoepelende commissie heel duidelijk hebben samengesteld met een aantal leden, namelijk twaalf leden, waarvan twee vertegenwoordigers van de verschillende onderwijsverstrekkers en twee vertegenwoordigers van de administratie.
Om sneller te kunnen werken, hebben we afgesproken dat er altijd een voorstel vertrekt van de overkoepelende commissie naar de ontwikkelcommissies. Een voorstel van reductie en versobering van de eindtermen gaat richting de bestaande ontwikkelcommissies op basis van het opgestelde kader, dat dan ook weer door de valideringscommissie is bevestigd, en vervolgens ook is gecommuniceerd naar de ontwikkelcommissies. Daarbij wordt aangegeven wat in de eindtermen bewaard blijft, wat wordt geherformuleerd, wat er wordt geschrapt, en waaruit een keuze kan worden gemaakt.
Elke ontwikkelcommissie ontvangt en bespreekt dat voorstel, en komt in consensus tot een definitief voorstel. Is er geen consensus, dan gaan de diverse standpunten naar de overkoepelende commissie, die ter zake een beslissing neemt. Ik denk dat het aangewezen is om tijdens de ontwikkeling van de eindtermen van de tweede en derde graad ook al mogelijke bijsturingsvoorstellen te formuleren, of minstens op te lijsten, voor de eerste graad, zodoende dat we daar sneller in kunnen gaan.
Ik heb die timing dus vooropgesteld. Ik heb ook met hen afgesproken dat we ons met z’n allen engageren om een gelijkaardige systematiek en werkwijze aansluitend in het kader van de eindtermen van de eerste graad te gaan volgen, of om die werkwijze te herzien. En dat we ook de eindtermen en de ontwikkelingsdoelen van het basisonderwijs op die grond gaan herbekijken.
Ik denk dat deze systematiek, zoals die nu loopt, wel werkt. Het zou fijn zijn, mochten we dan een gelijkaardige werkwijze volgen, zodat we daarover tenminste niet meer moeten discussiëren, en tijd moeten laten verloren gaan wat betreft het herbekijken van de eindtermen in de eerste graad van het secundair onderwijs en die van het basisonderwijs.
","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Jan Laeremans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482460","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4400,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4400?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Laeremans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"Mevrouw Goeman heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Jan Laeremans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482455","fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4397,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4397?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Goeman","voornaam":"Hannelore"},"sprekertekst":"Minister, we zijn altijd voorstander geweest van doorlopende leerlijnen waarin inhoud logisch wordt opgebouwd, te beginnen in het basisonderwijs en zo verder naar het secundair onderwijs. Door de gang van zaken worden we nu min of meer gedwongen om omgekeerd te werken. Het zij zo. Maar ik denk dat we het er ook over eens zijn dat de basis zeer belangrijk is en dat daar echt prioriteit aan gegeven moet worden. Daarom doe ik vandaag ook een oproep, als de werkwijze dan toch al min of meer is afgesproken, om geen tijd te verliezen. Ik zie niet in waarom op het niveau van het basisonderwijs niet al begonnen kan worden met het samenstellen van ontwikkelcommissies en met de oefening om te kijken waar we vinden dat kinderen op het einde van het zesde leerjaar moeten staan. Daarbij moet er aandacht zijn voor het feit dat er van in het begin gekeken moet worden naar de haalbaarheid van het pakket.
Ten tweede, voor het secundair onderwijs, spreekt het voor zich dat de onderwijsverstrekkers erbij betrokken moeten worden. Het lijkt me logisch dat zij mee in het ontwikkelproces betrokken worden. Onder de gegeven omstandigheden vind ik het ook logisch dat de overkoepelende commissie eerst een voorstel doet voor een gereduceerd pakket, dat dan naar de ontwikkelcommissies gaat, die daar feedback op geven.
Maar waar ik wel een probleem mee heb, is dat ik vandaag de feedback krijg dat het laatste woord vandaag bij die overkoepelende commissie ligt. In die overkoepelende commissie zitten alleen de onderwijsverstrekkers. Er zit wel iemand bij van de administratie, maar als ik het goed begrepen heb, neemt die alleen maar het secretariaat waar. Het pakket dat hier zal voorgelegd worden in het parlement, is iets waarover volgens mij eigenlijk heel ontransparant wordt beslist door de onderwijsverstrekkers zelf. Dat zijn degenen die het daarna ook moeten gaan doen. Dat vind ik een foute manier van werken. Het arrest van het Grondwettelijk Hof was wat dat betreft ook wel heel duidelijk. Zij zeggen inderdaad dat het pakket te zwaar was – daar kunnen we ook een discussie over voeren – en dat het te gedetailleerd is en daardoor een inbreuk wordt op de vrijheid van onderwijs. Maar ze zeggen ook wel heel duidelijk dat het laatste woord eigenlijk aan de overheid is. Het is aan ons, als parlementairen, om daarover de knoop door te hakken. Ik vind het dus wel problematisch dat de feedback die ik krijg, erop wijst dat u dat wat uit handen hebt gegeven, en dat het pakket dat hier naar het parlement gaat komen uiteindelijk geschreven is door de onderwijsverstrekkers zelf.
Dat blijft voor mij een heel heikel punt. Ik kijk dus ook uit naar wat er hier op tafel komt, maar ik roep u op, minister, om daarin uw verantwoordelijkheid te nemen en ervoor te zorgen dat het niet de onderwijsverstrekkers zijn die aan de knoppen zitten om te bepalen waar wij de lat voor ons onderwijs gaan leggen.
","sprekertitel":"Hannelore Goeman (Vooruit)","voorzitter-tijdens-spreker":"Jan Laeremans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482460","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4400,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4400?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Laeremans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"De vraag om uitleg is afgehandeld.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Jan Laeremans"}],"titel":"Vraag om uitleg van Hannelore Goeman aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over de ontwikkeling van de nieuwe eindtermen basisonderwijs en de herziening van de eindtermen eerste graad secundair onderwijs","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OND","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333231,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333231{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Onderwijs"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1914699"},"datumagendering":"2023-01-26T14:00:00+0100","datumbegin":"2023-01-26T14:01:50+0100","datumeinde":"2023-01-26T18:12:14+0100","id":1698734,"laatste-wijziging":"2023-01-24T14:11:44+0100","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1698734/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1698734?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1698734/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Bij elke derdejaars kleuter wordt een taalscreening afgenomen. Deze zogenaamde Koalatest brengt de taalvaardigheid en de nood aan extra taalondersteuning van de kleuter in kaart. Uit deze test blijkt dat 14 procent van hen nood heeft aan extra taalondersteuning. Vooral in grote steden en in scholen met veel kinderen met een andere thuistaal scoren kinderen minder goed. Minister Weyts kondigde aan dat hij kindergeld wil afnemen van ouders van kleuters die het Nederlands nog niet goed beheersen. Is hij van oordeel dat dit soelaas zal bieden? Welke andere maatregelen heeft hij voor ogen om ouders meer te betrekken in de taalontwikkeling van hun kinderen? Bekijk het verslag.
","omschrijving-kort":["Taalkennis kleuters"],"opname-start":"2023-01-26T13:51:58+0100","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"121","vergaderzaal":{"naam":"Jan Van Eyck","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"AjJ69PDhT70","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"}},"verzoekschrift":[],"volgende-journaallijn":{"datum":"2023-01-26T17:20:16+0100","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1702416,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1702416","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Loes Vandromme aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over NT2-asielmiddelen voor centra voor volwassenenonderwijs","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OND","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333231,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333231{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Onderwijs"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1914699"},"datumagendering":"2023-01-26T14:00:00+0100","datumbegin":"2023-01-26T14:01:50+0100","datumeinde":"2023-01-26T18:12:14+0100","id":1698734,"laatste-wijziging":"2023-01-24T14:11:44+0100","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1698734/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1698734?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1698734/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Bij elke derdejaars kleuter wordt een taalscreening afgenomen. Deze zogenaamde Koalatest brengt de taalvaardigheid en de nood aan extra taalondersteuning van de kleuter in kaart. Uit deze test blijkt dat 14 procent van hen nood heeft aan extra taalondersteuning. Vooral in grote steden en in scholen met veel kinderen met een andere thuistaal scoren kinderen minder goed. Minister Weyts kondigde aan dat hij kindergeld wil afnemen van ouders van kleuters die het Nederlands nog niet goed beheersen. Is hij van oordeel dat dit soelaas zal bieden? Welke andere maatregelen heeft hij voor ogen om ouders meer te betrekken in de taalontwikkeling van hun kinderen? Bekijk het verslag.
","omschrijving-kort":["Taalkennis kleuters"],"opname-start":"2023-01-26T13:51:58+0100","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"121","vergaderzaal":{"naam":"Jan Van Eyck","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"AjJ69PDhT70","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4417,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4417?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Tavernier","voornaam":"Annabel"}]}],"id":1699102,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1699102","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"1217","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over NT2-asielmiddelen voor centra voor volwassenenonderwijs","titel":"Vraag om uitleg van Loes Vandromme aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over NT2-asielmiddelen voor centra voor volwassenenonderwijs","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2022-2023"}]},"voorzitter-tijdens-journaallijn":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482460","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4400,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4400?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Laeremans","voornaam":"Jan"},"vorige-journaallijn":{"datum":"2023-01-26T16:35:36+0100","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1702340,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1702340","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Koen Daniëls aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over het mentale welzijn bij studenten","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OND","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333231,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333231{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Onderwijs"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1914699"},"datumagendering":"2023-01-26T14:00:00+0100","datumbegin":"2023-01-26T14:01:50+0100","datumeinde":"2023-01-26T18:12:14+0100","id":1698734,"laatste-wijziging":"2023-01-24T14:11:44+0100","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1698734/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1698734?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1698734/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Bij elke derdejaars kleuter wordt een taalscreening afgenomen. Deze zogenaamde Koalatest brengt de taalvaardigheid en de nood aan extra taalondersteuning van de kleuter in kaart. Uit deze test blijkt dat 14 procent van hen nood heeft aan extra taalondersteuning. Vooral in grote steden en in scholen met veel kinderen met een andere thuistaal scoren kinderen minder goed. Minister Weyts kondigde aan dat hij kindergeld wil afnemen van ouders van kleuters die het Nederlands nog niet goed beheersen. Is hij van oordeel dat dit soelaas zal bieden? Welke andere maatregelen heeft hij voor ogen om ouders meer te betrekken in de taalontwikkeling van hun kinderen? Bekijk het verslag.
","omschrijving-kort":["Taalkennis kleuters"],"opname-start":"2023-01-26T13:51:58+0100","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"121","vergaderzaal":{"naam":"Jan Van Eyck","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"AjJ69PDhT70","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4070,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4070?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Daniëls","voornaam":"Koen"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4069,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4069?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Danen","voornaam":"Johan"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4443,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4443?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Warnez","voornaam":"Brecht"}]}],"id":1698954,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1698954","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"1208","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over het mentale welzijn bij studenten","titel":"Vraag om uitleg van Koen Daniëls aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over het mentale welzijn bij studenten","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2022-2023"}]},"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4397,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4397?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Goeman","voornaam":"Hannelore"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":4061,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4061?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Rutten","voornaam":"Gwendolyn"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4070,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4070?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Daniëls","voornaam":"Koen"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"}]}],"id":1699111,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1699111","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"1226","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de ontwikkeling van de nieuwe eindtermen basisonderwijs en de herziening van de eindtermen eerste graad secundair onderwijs","titel":"Vraag om uitleg van Hannelore Goeman aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over de ontwikkeling van de nieuwe eindtermen basisonderwijs en de herziening van de eindtermen eerste graad secundair onderwijs","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2022-2023"}]}