{"datum":"2023-01-26T16:07:01+0100","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":1702257,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"
– Een aantal sprekers nemen mogelijk deel via videoconferentie
De heer Vandenberghe heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478731","fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4107,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4107?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandenberghe","voornaam":"Steve"},"sprekertekst":"Ik zal eerst beginnen met een gedicht, want het is vandaag Gedichtendag.
Vertraag.
Vertraag.
Vertraag je stap.
Stap trager dan je hartslag vraagt.
Verlangzaam.
Verlangzaam.
Verlangzaam je verlangen.
En verdwijn met mate.
Neem niet je tijd
En laat de tijd je nemen -
Laat.
Dat is om het allemaal een beetje rustiger te doen, in de plaats van altijd maar elkaar voortdurend op te jagen. Ik bezondig me er ook soms aan, ik zal het er onmiddellijk zelf bij zeggen. Maar dat is niet kwaad bedoeld, dat is gewoon mijn enthousiasme. (Gelach)
Mijn vraag om uitleg betreft een bezorgdheid die ik al veel langer deel, maar jullie ook natuurlijk. Ik ben niet de enige in deze commissie die deze bezorgdheid al lang deelt. Het gaat namelijk over de uitval van de schooldirecteurs, specifiek in het basisonderwijs. Ik zal ook duiden waarom mijn vraag over de schooldirecteurs in het basisonderwijs gaat.
De onderwijsadministratie bracht recent het rapport uit over het ziekteverzuim bij onderwijspersoneel in 2021. Uiteraard dient er – en we moeten correct zijn – bij de interpretatie van de cijfers rekening te worden gehouden met de coronapandemie. Ik denk dat we dat zeker moeten meenemen. Maar toch zien we, als we de cijfers tussen personeelscategorieën bekijken, enkele opvallende cijfers. Zo valt het grote verschil tussen directie en de rest van het onderwijspersoneel enorm op, niet alleen in aantal ziektedagen, maar ook in reden van afwezigheid. Bij directies wordt vaker een afwezigheid van psychosociale aard gerapporteerd. Het zijn ook cijfers waar ik niet specifiek van schrik, want als je een keer de ronde doet bij diverse basisscholen, dan merk je dat de schooldirecteuren enorm onder druk staan, ook voor een stuk nog door coronagerelateerde gebeurtenissen.
Interessant is ook dat de afwezigheid bij de directeur in het basisonderwijs hoger ligt dan bij de directeurs in het secundair onderwijs. Directeurs basisonderwijs hebben een niet te onderschatten opdracht. Niet alleen zijn ze verantwoordelijk voor het pedagogisch beleid op hun school, ook het personeels-, logistieke, infrastructurele en administratieve luik moeten ze voor hun rekening nemen. Dat is veel meer dan in secundaire scholen, waar de directeurs veel beter omkaderd zijn.
De minister zorgde vorig jaar voor een nieuw ambt van beleidsondersteuner in het basisonderwijs. Dat was een belangrijke stap om de job van directeur basisonderwijs wat haalbaarder te maken. We krijgen daar ook heel wat positieve reacties op. Toch blijven de directeurs terecht het tekort aan echte administratieve ondersteuning aankaarten. De school waar ik directeur was, bijvoorbeeld, heeft twee vestigingen met al bijna 500 leerlingen. Die twee vestigingen zijn ongeveer even groot. Ze hebben maximaal anderhalve administratieve medewerker. Dat is eigenlijk bijzonder weinig. Het is een kwestie van eens een voorbeeld te geven.
De katholieke schoolgemeenschap uit Tessenderlo tracht de job van directeur basisonderwijs haalbaarder te maken door de directiefuncties van vijf basisscholen te bundelen en hun werking te organiseren via een leer- en organisatiemodel. De rol van zorgcoördinator wordt er vervangen door de rol van leergroepverantwoordelijke, die nauw samenwerkt met een groep van zes tot tien leerkrachten.
Het organisatiemodel krijgt veel interesse van andere scholen, dat is goed. Volgens de scholengemeenschap zijn al zo’n tachtig scholen uit Vlaanderen en Nederland komen kijken naar hoe zij hun werk organiseren.
Vandaar dat ik een aantal vragen heb, minister: welke conclusies trekt u uit het rapport ziekteverzuim bij onderwijspersoneel in 2021?
Wat is volgens u, minister, de oorzaak van het hoger aantal ziektedagen bij directies basisonderwijs? Dat is een klein beetje een retorische vraag, maar ik wil toch op die manier het debat wat openen.
Erkent u dat er naast de geboden extra beleidsondersteuning ook nood is aan bijkomende administratieve ondersteuning voor de directeurs in het basisonderwijs? Alhoewel ook daar al stappen vooruit zijn gezet, dat geef ik ook zeker toe.
Was u op de hoogte van het leer- en organisatiemodel van de scholengemeenschap van Tessenderlo? Welke lessen voor het beleid trekt u eruit? Hoe kunt u dit nog meer helpen promoten, zodanig dat andere scholen dit ook doen?
","sprekertitel":"Steve Vandenberghe (Vooruit)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"Minister Weyts heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"Het zijn interessante cijfers, en natuurlijk moeten we altijd voorzichtig zijn met het snel trekken van conclusies op basis van zo’n rapport.
Er is alleszins ook een duidelijke impact van de covidpandemie op de cijfers. We moeten zeker nog voorzichtiger zijn met het lukraak benoemen van oorzaken. Er is heel wat op ons onderwijs afgekomen de afgelopen jaren. Uit onderzoek blijkt dat zowel interne factoren, bijvoorbeeld de schoolcultuur, als externe factoren, zoals de algemene waardering van het beroep, maar ook persoonlijke factoren, zoals het vertrouwen in het eigen kunnen, allemaal een rol spelen.
We weten dat de leerlingenpopulatie in de grootstedelijke context ook voor heel wat uitdagingen zorgt, zoals het differentiëren op verschillende vlakken, het betrekken van ouders bij het schoolse gebeuren. Maar toch blijken die uitdagingen tegelijkertijd veelal een bron van motivatie te zijn. Voor sommigen is dat net ‘challenging’, en kunnen ze niet als een grote invloed op de beslissing van leraren om de school of het onderwijs te verlaten worden gezien. Weet ook dat de scholen voor moeilijkere doelgroepen bijkomende middelen en omkaderingen krijgen, net om het in die scholen werkbaarder te maken en de kinderen en jongeren de juiste ondersteuning te geven.
Wat anderzijds wel duidelijk is, is dat sowieso een sterk personeelsbeleid en welzijnsbeleid in een school altijd helpt, en altijd vruchten afwerpt in functie van het ziekteverzuim en het voorkomen daarvan. Net daarom dat we daar sterk op inzetten. Ik wil u ook nog eens het percentage van het ziekteverzuim meegeven, om dat eens goed te kunnen kaderen. Je ziet de bovenste blauwe lijn is het ziekteverzuim in de privésector, de onderste lijn is het ziekteverzuim in het onderwijs. Je ziet wel dat het een beetje een gelijkaardige evolutie volgt, maar het percentage ziekteverzuim in de privésector zit op 6,13 procent en in het onderwijs op 4,3 procent. Dat biedt toch nog eens nuance en juist perspectief.
Ik moet ook dat nuanceren, in die zin dat men oordeelt dat een vergelijking niet volledig correct is door het aantal vakantiedagen. Omdat het aantal vakantiedagen verschilt tussen de privésector en onderwijs-, annex overheidsdiensten. In het onderwijs is het aantal vakantiedagen relatief groter, en in die periode is het ziekteverzuim ook significant lager. Dus moeten we ervan uitgaan dat het ziekteverzuimpercentage voor het onderwijspersoneel daardoor positief beïnvloed wordt. Daardoor zegt men soms dat je die twee moeilijk met elkaar kunt vergelijken. Maar ik denk toch dat het zinvol is om onze onderwijscijfers in een ruimere context te plaatsen.
Wat doen we op het vlak van het versterken van het hr-beleid en het welzijnsbeleid in ons onderwijs? Ik ga het niet allemaal opsommen, maar er is heel gedegen onderzoek geweest van de Universiteit Gent en de Arteveldehogeschool naar het versterken van het welzijnsbeleid in scholen. Op grond daarvan hebben we een inspiratiegids ter beschikking gesteld waarbij er praktische tools worden aangereikt om het psychosociaal welzijnsbeleid als onderdeel van het personeelsbeleid mee gestalte te geven.
Er is ook het afsprakenkader rond het gebruik van digitale communicatiemiddelen. Ik krijg daar vrij goede respons over vanuit het veld, men zegt: ‘eindelijk, dat is goed’, ook al is die termijn nog tot september. In september moet men tot een lokaal afsprakenkader komen. Maar het idee alleen al en het perspectief betekent voor veel leerkrachten dat ze eindelijk hun zeg daar eens over kunnen doen, afspraken kunnen maken en ervoor kunnen zorgen dat de digitale tools en de software ten dienste komen van allen in plaats van hen ten last te zijn. Dat geldt dan zowel voor de leerkrachten en de directies als voor ouders en leerlingen.
Ik heb ook sterk ingezet op het opleiden van nieuwe vertrouwenspersonen. We gaan dat ook blijven doen. Wat toch ook in heel de discussie rond hr-beleid en welzijnsbeleid van essentieel belang is, zijn de directeurs en ervoor zorgen dat zij afdoende geschoold zijn. Dat begint natuurlijk in eerste instantie bij een afdoende verloning en met het neerpennen van het profiel. Want we hebben in het verleden misschien al te gemakkelijk de directiefunctie als het verlengde van het leraarschap aanzien. We bekijken nu hoe we dat kernprofiel dat we opgesteld hebben een plaats kunnen geven in het professioneel continuüm van een schoolleider, van opleiding tot de professionele ontwikkeling gedurende een volledige loopbaan. U weet dat we daar ook een loonsverhoging aan gekoppeld hebben, in die zin dat we voor alle directeurs, alle schoolleiders garanderen dat er een minimale loonspanning van 31 procent is. We doen dat gefaseerd. Dat is een budgettaire inspanning van iets meer dan 10 miljoen euro recurrent, net om daar te zorgen voor een betere waardering van de directiefuncties, niet alleen in woorden maar ook in daden.
Additioneel hebben we heel specifiek voor het basisonderwijs extra inspanningen geleverd. Enerzijds hebben we er bij de start van deze regeerperiode voor gezorgd dat de werkingsmiddelen voor het kleuteronderwijs gelijkgeschakeld worden met het lager onderwijs – een inspanning van 71 miljoen euro recurrent. We hebben de middelen voor zorgcoördinatie verhoogd. Dat was 23 miljoen euro recurrent. En er worden extra uren voor kinderverzorging voorzien, de 535 voltijdequivalenten (vte’s) in het kleuteronderwijs. Daarnaast is er – belangrijk – beleidsondersteuning. Ik weet dat dat soms ervaren wordt als een te beperkt aantal uren, maar ook hier is een budgettaire impact van 23 miljoen euro op jaarbasis. Dat is in de praktijk soms – zeker voor kleinere scholen – een beperkt aantal uren, maar de verhoging van de puntenenveloppe voor administratieve en beleidsondersteuning is toch ook een stap in de zeer goede richting, waarbij we trouwens ook de autonomie van de school willen laten spelen.
Ik had het daarstraks ook al over het Gespecialiseerd Team Bemiddeling (GTB) waarmee we ook aan de slag gaan en trachten om mensen in kwetsbare situaties te begeleiden, om werk te vinden en werk te behouden. Zij ondersteunen ook werkgevers bij de aanwerving van geschikte medewerkers en bij de integratie of re-integratie van medewerkers.
Tot slot, wat het leer- en organisatiemodel van scholengemeenschap KaBOT betreft: het stemt me tevreden dat scholen keuzes durven te maken op het vlak van hun personeelsorganisatie volgens hun eigen visie en eigen noden en dat we daar vanuit het beleid ook voldoende ruimte voor laten. In dat opzicht is het natuurlijk interessant om te kijken wat de proeftuinen opleveren. Voordien botsten maatregelen op heel wat discussie en tegenstellingen. Met de proeftuinen trachten we dat te overstijgen en de regelgeving desgevallend ook te omzeilen om nieuwe toepassingen en nieuwe elementen van arbeidsorganisatie in de scholen mogelijk te maken en op grond daarvan enige lering te trekken en desgevallend te zorgen voor een ruimere uitrol van die praktijken.
","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"De heer Vandenberghe heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478731","fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4107,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4107?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandenberghe","voornaam":"Steve"},"sprekertekst":"Dank u wel voor uw antwoord, minister. Ik ga me toch weer specifiek op de schooldirecteur richten. Het is frappant dat er over de jaren heen een hoger aantal ziektedagen wordt gerapporteerd bij directies in het basisonderwijs. Dat is wel frappant ten opzichte van onderwijsniveaus.
De administratieve ondersteuning blijft een oud zeer in het basisonderwijs. Ik zal een concreet voorbeeld geven van een directeur die een klas moet opvangen in het vijfde of het zesde leerjaar. Er is onvoldoende administratieve medewerking, en dus neemt hij de telefoon mee in de klas, terwijl hij les moet geven omdat de leerkracht ziek is. En dan moet hij dus ook nog telefoons van het secretariaat beantwoorden. Dergelijke voorbeelden zijn legio. Dat is niet uitgevonden. Dat is de realiteit vandaag. Ik kom dat heel veel tegen, een directeur die een leerkracht moet vervangen en dan nog de telefoon van het secretariaat moet beantwoorden. En dan vraagt hij aan de poetsdame, die aan het poetsen is in de refter, om, als er ouders komen, ze naar de klas van het vijfde leerjaar te sturen. Hij gaat dan even naar buiten uit de klas om de ouders te woord te staan, terwijl hij in tussentijd de kinderen wat stil werk geeft. Dat is echt een verhaal dat niet zomaar uitgevonden is. Het komt uit de realiteit. Die administratieve ondersteuning blijft echt een werkpunt.
Ik zou weer alles kunnen opnoemen wat ze allemaal moeten doen, maar ik ga u dat besparen, want anders is mijn tussenkomst vijf minuten langer. De directeur is het zenuwcentrum van de school, en dan is het eigenlijk onvoorstelbaar wat ze allemaal moeten doen.
U had het daarnet terecht over professionalisering, maar er moet ook tijd zijn voor de directies om nog te professionaliseren. Want ik heb inderdaad heel goede directies, die dan bij een zelfevaluatie of een evaluatie met het team of de algemeen directeur nog enkele zaken vaststellen waarin ze zich moeten bijscholen en waar ze sterker in moeten worden, maar ze hebben er gewoon de tijd niet voor. Je raakt dus in een vicieuze cirkel. Wanneer moet je het dan nog doen? ’s Nachts? Er zijn geen nascholingen tussen vier en vijf uur midden in de nacht. Ze hebben er dus geen tijd voor.
U hebt het over het welzijnsbeleid. Dat is heel belangrijk. Ik vind dat ook. Het welzijnsbeleid is ongelooflijk belangrijk in een school en in een scholengemeenschap of scholengroep. Op het niveau van de scholengroepen zijn er inderdaad ondersteunende mensen om dat beleid te voeren, maar ook daar is de directeur bij betrokken. Dus je komt ook daar weer bij dezelfde persoon van de directeur, die ook binnen de school de zaken uitvoert die men als ondersteuning krijgt. U merkt het, het is een beetje een vicieuze cirkel waar de directies in zitten.
Ik ben er honderd procent voorstander van dat de directeurs vooraf goed opgeleid worden, minister. Want wat gebeurde er vroeger veel te veel? Er werd een Chinese vrijwilliger aangeduid. De directeur valt uit, wie gaat het doen? Ik ben zo directeur geworden. Iedereen kijkt naar iedereen. Uiteindelijk hadden wij een half uur of een uur de tijd om te kiezen. De algemeen directeur vroeg wie het ging doen. En ik heb het dan gedaan. Dat is gelukkig niet meer van deze tijd. Een degelijke opleiding en profielen vastleggen van wie dat kan doen, dat lijkt mij toch ook wel belangrijk, zeker ook in een basisschool.
Ik ben het wel met u eens wat betreft de proeftuinen. Dat vind ik wel de verantwoordelijkheid van scholengroepen. En daar zijn ze soms nog te conservatief in. Probeer het eens. De ene directeur is pedagogisch sterker, de andere directeur is administratief sterker, en nog een andere is sterker in het promoten van de school. Als het haalbaar is, laat scholen samenwerken en verdeel de taken, maar natuurlijk niet als ze 100 kilometer van elkaar liggen. Maar die oproep heb ik ook al gedaan aan scholen, om eens out of the box een aantal proeftuinen te proberen. Dat heeft de minister of de hogere overheid nog nooit verboden. Dat zal eens lukken, dat zal eens mislukken. Maar de scholengroepen moeten nog los raken van de idee van elke school zijn directeur. Probeer de goede mensen op de juiste plaats te zetten. Laat scholen samenwerken en laat bijvoorbeeld drie directeurs een goede taakverdeling doen. Ik denk dat dat een goede stap is. De proeftuin die KaBOT doet, kan misschien een voorbeeld zijn voor andere scholen en scholengroepen die volgen.
Het is een heel moeilijk debat. U hebt zeker en vast al inspanningen gedaan, minister, maar ik wil gewoon aan de alarmbel trekken. De problematiek voor de directies is absoluut nog niet van de baan. Ik zou niet graag hebben dat er nog een grotere uitval is, met als gevolg dat we geen directeurs meer zullen vinden in het basisonderwijs.
","sprekertitel":"Steve Vandenberghe (Vooruit)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"De heer Daniëls heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1490202","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4070,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4070?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Daniëls","voornaam":"Koen"},"sprekertekst":"Collega’s, normaal gezien was hier een vraag aan gekoppeld van onze collega Grosemans over het ziekteverzuimrapport. Het is wat lastig dat ze nu vandaag zelf ziek is. En dat is uitzonderlijk.
Minister, ik wil toch drie zaken in het debat brengen, ook namens Karolien Grosemans. Zij heeft er in haar initieel ingediende vraag naar verwezen dat er een groter verzuim is in sommige gemeenten en dat dat te wijten zou zijn aan een grote diversiteit bij leerlingen, wat bijgevolg ook een gigantische inspanning vraagt om te differentiëren. Ze verwijst daarbij naar de situaties in Genk, waar er bijna 40 procent meer ziektedagen zijn, die ook sterk samenhangen met psychosociale aandoeningen. Dat is een eerste vaststelling. Wij geven natuurlijk extra SES-middelen (socio-economische status), zowel uren als centen, als er een grotere diversiteit bij leerlingen is. De vraag is alleen of dat de leerkrachten die daar staan, rechtstreeks ten goede komt. Dat is een vraag die direct over hr-beleid gaat. Wat gebeurt er in die scholen? Dat sluit dan wat aan bij de vraag van collega Vandenberghe over de taken die directies al dan niet opnemen.
Een advies dat ik aan veel directeurs geef, is: de voornaamste knop op het toetsenbord van uw computer is de deleteknop. Wat er allemaal binnenkomt, van eender welke structuur, dat niet past om sterker onderwijs te bieden of een beter hr-beleid te voeren, en het moet niet uit een decreet of een besluit van de Vlaamse Regering, en daar staat heel weinig in dat moet: deleten. Dan krijg ik het antwoord dat dat moet van hun algemeen directeur, dat het moet van de schoolbegeleider, dat het moet van de koepel, dat het moet van de scholengroep enzovoort. Er moet juist niets. Als er geen artikel uit een decreet of uit een besluit van de Vlaamse Regering bij staat, moet het niet. Ik denk dat dat een eerste belangrijk advies is dat we moeten geven aan directeurs.
Twee: schaalgrootte? Ja, als het voordelen heeft. Ik ben recent nog bij een school geweest, waar de directeur zei dat hij vroeger een werkman had op school, en die werkman zette de vuilbakken buiten. Dat kostte hem geen taak. Nu moet hij in een CRM-systeem (customer relationship management) een taak aanmaken, die komt dan bij de dispatch, daar wordt dat bekeken, hij krijgt dat terug, hij moet dat opnieuw bevestigen, en dan kan het toch nog zijn dat de vuilbakken niet buiten worden gezet, maar dat hij een bericht terugkrijgt dat de technische dienst reeds overbelast is en in een andere school bezig is. Hij zegt dat de netto meerwaarde van schaalgrootte voor hem tien stappen achteruit is.
Faciliteren mag in het kader van schaalgrootte niet tot meer vergaderen of extra lasten leiden. Dat zit vooral bij die directeurs, en dat zien we ook in die scholen. Waar de directie en de inrichtende machten dicht bij elkaar zitten – dat hebben we ook gehoord bij het Rekenhof – en de directeurs ook dicht bij het personeel staan, heb je scholen waar het boeltje wel draait.
Nog een laatste punt, voorzitter: de directeursopleiding. Vanuit onze N-VA-fractie, minister, staan we volmondig achter een degelijke, onafhankelijke directeursopleiding, want ze hebben inderdaad een belangrijke taak, ook in het kader van hr-beleid. En zo komen we dan weer terug op het ziekteverzuim van die leerkrachten.
","sprekertitel":"Koen Daniëls (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"Dank u, collega. Misschien nog aanvullend, minister: ik had een vraag ingediend, maar die zal vervallen omdat we er nu vandaag ook al over spreken. We hebben het al vaak vernoemd: directeurs zijn goochelaars, die kunnen ongelooflijk goed alle borden in de lucht houden, zijn manusje van alles … Wij hebben vanuit onze fractie al vaak gepleit voor die beleidsondersteuning. Die is er ondertussen. Ik hoor vanuit het veld dat dat zeer waardevol wordt ingezet. Het profiel, daar wordt ook aan gewerkt.
Maar ik wil het nog even hebben over de verloning, want Divo, dat is het netwerk van directies vrij onderwijs, polste in het eerste trimester van dit schooljaar bij startende schoolleiders in het eerste jaar van het postgraduaat schoolleiderschap van de Universiteit Antwerpen naar hun statuut. Uit hun bevraging blijkt dat startende directeurs enthousiast zijn over hun nieuwe job, en er met volle overtuiging aan willen beginnen. Maar als men dan vraagt naar de verloning van die directeurs, dan stelt men vast dat slechts 35 procent van de respondenten geen salarisschaal van directeur heeft. 16 procent wordt als directeur als master betaald, en geniet van de salarisverhoging van cao 12. 19 procent wordt als directeur als bachelor betaald. En de loonspanning van bachelorleerkrachten wordt ook gerespecteerd voor die laatste groep, maar je ziet dat die loonsverhoging nog beperkt is.
Divo verwijst vooral naar het feit dat schoolleiders tout court naar een minimale loonspanning van 35 procent moeten gaan over heel hun carrière. Voor masters is dat inderdaad doorgevoerd, maar schoolleiders, zegt Divo, zijn ook de adjunct-directeurs. Als we naar leer- en organisatiemodellen gaan, minister, waar scholen of schoolbesturen vrij kunnen zijn om hun directieteam uit te bouwen, dan is het natuurlijk wel frappant dat die loonkloof tussen directeur en adjunct-directeur alleen maar is toegenomen. De schoolbesturen die eerlijke, mogelijke wedden willen geven voor die schoolleiders, botsen op wettelijke beperkingen, verbonden aan het diploma van een schoolleider. Ik denk dat dat ook moet worden meegenomen in het verder nadenken over hoe we het onderwijs willen organiseren.
Ik weet niet hoe het zit bij jullie, maar scholen komen bij mij aankloppen met prachtige kandidaten. Collega Daniëls, gisteren was het een pedagoog die directeur wilde worden in het basisonderwijs, en dat kan niet volgens het huidig decreet rechtspositieregeling, behalve als die dan als ‘andere’ betaald wordt. Ik denk dat we daar toch moeten gaan nakijken wat dan wel mogelijk is. Minister, wat ons betreft alvast deze aanbeveling.
","sprekertitel":"Loes Vandromme (cd&v)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"De heer Vandenberghe heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478731","fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4107,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4107?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandenberghe","voornaam":"Steve"},"sprekertekst":"Hoe verklaart u dan het feit dat het ziekteverzuim bij de directies basisonderwijs een stuk hoger ligt dan in het secundair onderwijs? Dat is toch wel een significant verschil. Dan moet er toch een verklaring zijn waarom daar het ziekteverzuim hoger ligt? Ik kan me moeilijk voorstellen dat die mentaal minder weerbaar zijn. En aanvullend: wilt u met de werkingsmiddelen een kinderverzorger, zorgcoördinator of extra administratieve ondersteuning aanbieden bij de directies basisonderwijs? Dat zijn nog een aantal bijkomende vragen die ik wilde stellen.
","sprekertitel":"Steve Vandenberghe (Vooruit)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"Minister Weyts heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"Ja, hoe verklaar je dat? Regelmatig komt er dezelfde klacht, en die is niet helemaal ongefundeerd. Als men de vergelijking maakt tussen de omkadering van directeurs in het secundair onderwijs en in het basisonderwijs, dan zit er wel een groot verschil. Net daarom hebben we getracht om, met de verschillende maatregelen die ik al heb opgesomd, een verschil te kunnen maken voor de directeurs basisonderwijs. Daarbij gaan we de looninspanning van 31 procent voor – inderdaad – de directeurs aanpakken. Ik sluit voor de toekomst niets uit. Dat gaat inderdaad niet over de adjunct-directeurs. Voor de directeurs is het een loonverschil van 31 procent. Voor alle duidelijkheid: de tweede fase wordt nog maar net doorgevoerd. Het is een gefaseerde aanpak. Eind deze maand ontvangen ze voor het eerst een wedde, gegarandeerd voor iedereen, met een loonspanning van 31procent. De laatste fase wordt doorgevoerd.
Een opvallende vaststelling is de volgende, ze heeft ongetwijfeld ook wel te maken met de complexiteit van onze regelgeving. We stellen vast dat de proeftuinen voor heel veel directies een aanleiding zijn geweest om wat meer te gaan nadenken. In de praktijk zien we dat veel voorstellen die worden gedaan in het kader van de proeftuinen, helemaal geen omzeiling van de regelgeving vereisen. Het is vandaag perfect mogelijk. We hebben extra mogelijkheden gecreëerd, ook met het voeren van een doortastender humanresourcesbeleid. Alleen al de 20 procent financiering, de mogelijkheid om lerarenuren om te zetten in punten, biedt ongelooflijke mogelijkheden om daar creatief mee aan de slag te gaan in functie van verloning en financiering. Dat is niet alleen in functie van de aanwerving van andere profielen dan leerkrachten, maar ook in het kader van het financieren of extra financieren van leerkrachten. Het betreft ook de mogelijkheid om aan 140 procent te verlonen. Dat is ook iets wat velen niet kennen.
Er wordt hier verwezen naar de regeling en de proeftuinen in het kader van KaBOT. Ik denk dat men ook daarvoor geen proeftuin nodig heeft. De regelgeving moet daarvoor niet worden omzeild. Het is voor vele directies misschien interessant om eens stil te staan bij de mogelijkheden. Ik denk er ook over na om misschien op dat vlak te proberen om de directies wat meer inspiratie te bieden. Welke mogelijkheden verschaft de huidige regelgeving? Welke creativiteit is er mogelijk om alternatief te gaan financieren en een doortastend hr-beleid te kunnen gaan voeren op grond van de eigen wensen en noden?
Wat specifiek het basisonderwijs betreft, is er ook de figuur van de beleidsondersteuning. Want ook daar bieden we wat ruimte, namelijk dat men daar een invulling kan aan geven in functie van een soort van adjunct-directeur, of gewoon administratieve ondersteuning. Dat kan, opnieuw, gewoon op grond van de eigen wensen, inzichten en noden.
Dat is een eerste bescheiden aanzet, met een prijskaartje van 23 miljoen euro recurrent. Ik hoop dat we daar in de toekomst op kunnen doorgaan, net om de beleidskracht te kunnen versterken van de lokale directeurs. We moeten inderdaad af van de idee om eens in de lerarenkamer te vragen wie er directeur wil worden. Vandaar dat de profielschets belangrijk is. Het vergt een andere verantwoordelijkheid, andere skills, andere talenten. Een goede leerkracht is niet per definitie een goede directeur.
","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"De heer Vandenberghe heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478731","fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4107,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4107?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandenberghe","voornaam":"Steve"},"sprekertekst":"Ik denk dat we het debat gevoerd hebben, maar één valkuil mogen we niet creëren. Ik ben 100 procent voorstander van een verhoging van het loon, voor alle duidelijkheid. Die mensen verdienen … als je zoveel verantwoordelijkheid hebt. Maar het gaat niet alleen daarover. Ik denk dat, als je met directeurs zou spreken, ze heel blij zijn met die verhoging van hun loon. Uiteraard, wie is daar niet content mee? Maar het is niet hun allergrootste bezorgdheid. Hun allergrootste bezorgdheid, dat is het volhouden en voldoende ondersteuning.
Maar nogmaals, er is nog een weg te gaan, er zijn stappen gezet. We gaan dat dus zeker blijven opvolgen op een constructieve manier, in het belang van de directeurs van de basisschool. Dat zijn heel belangrijke mensen voor elke school.
","sprekertitel":"Steve Vandenberghe (Vooruit)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"De vraag om uitleg is afgehandeld.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"}],"titel":"Vraag om uitleg van Steve Vandenberghe aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over de uitval van schooldirecteurs in het basisonderwijs","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OND","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333231,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333231{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Onderwijs"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1914699"},"datumagendering":"2023-01-26T14:00:00+0100","datumbegin":"2023-01-26T14:01:50+0100","datumeinde":"2023-01-26T18:12:14+0100","id":1698734,"laatste-wijziging":"2023-01-24T14:11:44+0100","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1698734/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1698734?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1698734/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Bij elke derdejaars kleuter wordt een taalscreening afgenomen. Deze zogenaamde Koalatest brengt de taalvaardigheid en de nood aan extra taalondersteuning van de kleuter in kaart. Uit deze test blijkt dat 14 procent van hen nood heeft aan extra taalondersteuning. Vooral in grote steden en in scholen met veel kinderen met een andere thuistaal scoren kinderen minder goed. Minister Weyts kondigde aan dat hij kindergeld wil afnemen van ouders van kleuters die het Nederlands nog niet goed beheersen. Is hij van oordeel dat dit soelaas zal bieden? Welke andere maatregelen heeft hij voor ogen om ouders meer te betrekken in de taalontwikkeling van hun kinderen? Bekijk het verslag.
","omschrijving-kort":["Taalkennis kleuters"],"opname-start":"2023-01-26T13:51:58+0100","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"121","vergaderzaal":{"naam":"Jan Van Eyck","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"AjJ69PDhT70","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"}},"verzoekschrift":[],"volgende-journaallijn":{"datum":"2023-01-26T16:35:36+0100","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1702340,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1702340","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Koen Daniëls aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over het mentale welzijn bij studenten","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OND","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333231,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333231{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Onderwijs"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1914699"},"datumagendering":"2023-01-26T14:00:00+0100","datumbegin":"2023-01-26T14:01:50+0100","datumeinde":"2023-01-26T18:12:14+0100","id":1698734,"laatste-wijziging":"2023-01-24T14:11:44+0100","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1698734/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1698734?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1698734/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Bij elke derdejaars kleuter wordt een taalscreening afgenomen. Deze zogenaamde Koalatest brengt de taalvaardigheid en de nood aan extra taalondersteuning van de kleuter in kaart. Uit deze test blijkt dat 14 procent van hen nood heeft aan extra taalondersteuning. Vooral in grote steden en in scholen met veel kinderen met een andere thuistaal scoren kinderen minder goed. Minister Weyts kondigde aan dat hij kindergeld wil afnemen van ouders van kleuters die het Nederlands nog niet goed beheersen. Is hij van oordeel dat dit soelaas zal bieden? Welke andere maatregelen heeft hij voor ogen om ouders meer te betrekken in de taalontwikkeling van hun kinderen? Bekijk het verslag.
","omschrijving-kort":["Taalkennis kleuters"],"opname-start":"2023-01-26T13:51:58+0100","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"121","vergaderzaal":{"naam":"Jan Van Eyck","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"AjJ69PDhT70","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4070,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4070?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Daniëls","voornaam":"Koen"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4069,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4069?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Danen","voornaam":"Johan"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4443,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4443?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Warnez","voornaam":"Brecht"}]}],"id":1698954,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1698954","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"1208","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over het mentale welzijn bij studenten","titel":"Vraag om uitleg van Koen Daniëls aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over het mentale welzijn bij studenten","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2022-2023"}]},"voorzitter-tijdens-journaallijn":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"vorige-journaallijn":{"datum":"2023-01-26T15:45:28+0100","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1702213,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1702213","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Jan Laeremans aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over de langdurig zieke leerkrachten in het onderwijs","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OND","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333231,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333231{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Onderwijs"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1914699"},"datumagendering":"2023-01-26T14:00:00+0100","datumbegin":"2023-01-26T14:01:50+0100","datumeinde":"2023-01-26T18:12:14+0100","id":1698734,"laatste-wijziging":"2023-01-24T14:11:44+0100","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1698734/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1698734?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1698734/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Bij elke derdejaars kleuter wordt een taalscreening afgenomen. Deze zogenaamde Koalatest brengt de taalvaardigheid en de nood aan extra taalondersteuning van de kleuter in kaart. Uit deze test blijkt dat 14 procent van hen nood heeft aan extra taalondersteuning. Vooral in grote steden en in scholen met veel kinderen met een andere thuistaal scoren kinderen minder goed. Minister Weyts kondigde aan dat hij kindergeld wil afnemen van ouders van kleuters die het Nederlands nog niet goed beheersen. Is hij van oordeel dat dit soelaas zal bieden? Welke andere maatregelen heeft hij voor ogen om ouders meer te betrekken in de taalontwikkeling van hun kinderen? Bekijk het verslag.
","omschrijving-kort":["Taalkennis kleuters"],"opname-start":"2023-01-26T13:51:58+0100","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"121","vergaderzaal":{"naam":"Jan Van Eyck","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"AjJ69PDhT70","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4400,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4400?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Laeremans","voornaam":"Jan"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4443,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4443?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Warnez","voornaam":"Brecht"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4070,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4070?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Daniëls","voornaam":"Koen"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"}]}],"id":1698457,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1698457","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"1175","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de langdurig zieke leerkrachten in het onderwijs","titel":"Vraag om uitleg van Jan Laeremans aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over de langdurig zieke leerkrachten in het onderwijs","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2022-2023"}]},"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4107,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4107?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandenberghe","voornaam":"Steve"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4070,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4070?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Daniëls","voornaam":"Koen"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"}]}],"id":1699114,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1699114","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"1229","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de uitval van schooldirecteurs in het basisonderwijs","titel":"Vraag om uitleg van Steve Vandenberghe aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over de uitval van schooldirecteurs in het basisonderwijs","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2022-2023"}]}