{"datum":"2022-06-09T14:32:52+0200","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":1646267,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1541336","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"},"sprekertekst":"
De heer Bex heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482486","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"},"sprekertekst":"Minister, vorig jaar werden maar liefst 41 miljoen vrachtwagens geregistreerd op Belgische wegen. Dat waren er nooit meer. Voor iets meer dan de helft gaat het om buitenlands vrachtverkeer. De geregistreerde vrachtwagens reden tussen april 2021 en maart 2022 samen in totaal meer dan 350 miljoen kilometer meer dan in dezelfde periode het jaar voordien. Het gevolg hiervan is dat ook de kilometerheffing voor vrachtwagens nooit meer opbracht, ongeveer 822 miljoen euro.
\r\n\r\nHet vrachtverkeer zorgt uiteraard ook voor grote indirecte externe kosten door filevorming, verkeersongevallen, lucht- en milieuvervuiling, uitstoot van broeikasgassen en geluidsoverlast.
\r\n\r\nHet Planbureau schat dat er bij ongewijzigd beleid in 2040 een toename zal zijn van 20 procent in het aantal tonkilometers goederentransport. Goederentransport over de weg zou daarbij met 6 procent groeien tot 2030 en met 19 procent tot 2040. Het behoeft geen verduidelijking dat dit ingaat tegen een aantal doelstellingen die u en de Vlaamse Regering zich hebben gesteld.
\r\n\r\nMinister, hoe evolueert het aantal gereden kilometers door het vrachtverkeer specifiek op wegen in het Vlaamse Gewest?
\r\n\r\nHebt u zicht op de evolutie van sluipverkeer door vrachtwagens om de kilometerheffing te ontwijken? Wat doet u om dit sluipverkeer tegen te gaan?
\r\n\r\nHoe wilt u de voorspelde groei van vrachtverkeer verminderen?
\r\n\r\nHeeft de kilometerheffing op vrachtverkeer een effect op de milieuvriendelijkheid van vrachtwagens? Is daar een evolutie merkbaar sinds de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens? Is deze evolutie sterker dan in regio’s zonder kilometerheffing voor vrachtwagens?
\r\n\r\nHoe evolueerde het transport van goederen over water en via het spoor voor dezelfde periode?
\r\n\r\nIs de kilometerheffing voor vrachtverkeer momenteel hoog genoeg, enerzijds om de indirecte kosten te compenseren, en anderzijds om een modal shift naar goederentransport over het water of via het spoor te stimuleren?
\r\n\r\nKunt u een overzicht geven van de besteding van de opbrengsten van de kilometerheffing op vrachtverkeer? Hoe moeten die bijdragen tot een modal shift van vrachtverkeer naar het spoor en over het water?
\r\n","sprekertitel":"Stijn Bex (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1541336","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"},"sprekertekst":"De heer Keulen heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482713","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},"sprekertekst":"Mijn inleiding is identiek, met name de vaststelling dat er nog nooit zoveel vrachtverkeer was op de Belgische wegen. Uit cijfers van Viapass blijkt dat er het afgelopen jaar 41,1 miljoen unieke vrachtwagens op onze wegen reden, en dat is een absoluut record. Ze reden ook meer kilometers dan ooit tevoren, wat bijgevolg ook leidde tot een recordopbrengst van de kilometerheffing voor vrachtwagens. Dat is uiteraard goed voor de staatskas, maar veel minder voor onze mobiliteit. Uit eerdere cijfers bleek immers al dat de daling van het aantal autoverplaatsingen, onder andere door het thuiswerk, niet leidde tot een daling van de verkeersintensiteit, omdat ze werd gecompenseerd door een forse toename van het aantal vrachtwagens op onze wegen.
\r\n\r\nOpvallend in de cijfers van Viapass is dat iets meer dan de helft van de tolinkomsten afkomstig is van de Nederlandse gebruikers van onze wegen. De Polen en Nederlanders spannen de kroon. Dat is op zich een goede zaak want een van de argumenten om die kilometerheffing in te voeren was dat daarmee ook de buitenlandse bestuurders van vrachtwagens mee zouden betalen voor het onderhoud van ons wegennet.
\r\n\r\nUit de cijfers blijkt ook een andere positieve evolutie waar de kilometerheffing mogelijk een stimulerende factor in is geweest, met name de vergroening van het wagenpark. ‘Elk voordeel heb se nadeel’ en ‘elk nadeel heb se voordeel’, minister. Dat laatste komt van de grote Cruijff. Het merendeel van de kilometers op onze wegen werd immers afgelegd door vrachtwagens met Euro 6-motoren. We hadden het vorige week, toen De Lijn hier aanwezig was met haar gezagdragers, de voorzitter van de raad van bestuur en de directeur-generaal, over die Euro 6-motoren, wat toch een flinke stap vooruit is wanneer het gaat over het vergroenen van het wagenpark.
\r\n\r\nMinister, welke conclusies trekt u uit de cijfers uit het jaarverslag van Viapass?
\r\n\r\nIn het regeerakkoord is de ambitie opgenomen om het vrachtverkeer door een verlaagd tarief van de kilometerheffing te sturen naar uren waarbij de intensiteit van personenwagens kleiner is. Mogelijk is er nog geen onderscheid wat betreft plaats en tijd binnen de tarieven voor de kilometerheffing. Kunt u toelichten wat hiervan de stand van zaken is?
\r\n\r\nIn het regeerakkoord is eveneens opgenomen dat zal worden onderzocht hoe de inkomsten van de kilometerheffing voor vrachtwagens kunnen worden geoptimaliseerd door van de belasting een retributie te maken. Wat is de stand van zaken van dit opzet?
\r\n","sprekertitel":"Marino Keulen (Open Vld)","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1541336","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"},"sprekertekst":"Mevrouw Mertens heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1838838","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4572,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4572?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Mertens","voornaam":"Sofie"},"sprekertekst":"Het doel van de kilometerheffing voor vrachtwagens was het verminderen van de uitstoot volgens het principe dat de vervuiler, de gebruiker betaalt.
\r\n\r\nZoals de collega’s aanhalen, zien we inderdaad een stijging van het aantal vrachtwagens op onze wegen en van het aantal kilometers.
\r\n\r\nDaarnaast is er een enorme toename van de e-commerce en worden heel wat ladingen overgeladen van één vrachtwagen in verschillende kleinere camionetten. Het vrachtvervoer op onze wegen is dus in feite nog meer gestegen dan deze cijfers aangeven.
\r\n\r\nVoor het reizigersvervoer zetten we in op de modal shift. Ik denk dat we ook voor het goederenvervoer moeten inzetten op een duurzame verschuiving, zoals naar het spoor en naar de binnenvaart.
\r\n\r\nMinister, welke maatregelen zult u nemen om het gebruik van alternatieve vervoersmiddelen voor het goederenvervoer te stimuleren?
\r\n\r\nHoe evalueert u de cijfers die door Viapass werden bekendgemaakt?
\r\n\r\nWilt u sleutelen aan het systeem van de kilometerheffing om het effectiever te maker?
\r\n\r\nZult u overleg plegen met uw federale collega om samen te werken rond het stimuleren van het vrachtvervoer per spoor?
\r\n","sprekertitel":"Sofie Mertens (cd&v)","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1541336","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"},"sprekertekst":"Minister Peeters heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1483323","id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"},"sprekertekst":"Collega’s, ik dank jullie voor de vele vragen rond onze kilometerheffing. Ik zal proberen ze gebundeld te beantwoorden, gezien de overlap tussen verschillende vragen van de vraagstellers.
\r\n\r\nWat kunnen we concluderen uit de resultaten van de kilometerheffing voor vrachtwagens? Er zijn daaruit een aantal positieve tendensen te destilleren. De heer Keulen heeft het al gezegd: we kunnen vaststellen dat er een duidelijke vergroening van het belaste vrachtverkeer is. Dat is een duidelijke tendens.
\r\n\r\nOok zien we dat er een aanzienlijke bijdrage is van de buitenlandse vrachtwagenchauffeurs en dat is op zich een goede zaak. Want de middelen die we krijgen uit de kilometerheffing voor vrachtwagens gaan in return richting de infrastructuur en het onderhoud. De buitenlandse vrachtwagenchauffeurs betalen daar dus aan mee.
\r\n\r\nEn dat er een toename is van de kilometerheffing en van het aantal kilometers dat wordt gereden, wijst op een stevige heropleving van onze economie. We zijn een logistieke draaischijf. Een stevige heropleving van onze activiteiten is na twee jaar corona en heel wat moeilijkheden het bewijs dat de Vlaamse regio een veerkrachtige regio is en dat het economische beleid dat we hebben gevoerd zijn vruchten heeft afgeworpen.
\r\n\r\nHet negatieve aspect is dat er meer vrachtwagenkilometers worden gereden op onze Vlaamse wegen. In totaal gaat het over 6,83 miljard kilometers op Belgisch niveau, waarvan een heel aantal op Vlaams niveau. Dat betekent dat er congestie is, dat onze wegen verzadigd zijn. Daar kunnen we niet omheen.
\r\n\r\nDaarom moeten we volop blijven inzetten op die modal shift, die multimodaliteit, het combineren van spoor, water en weg, om daarin een kentering te kunnen krijgen. Want onze wegen slibben dicht, dat weten we eens te meer.
\r\n\r\nMijnheer Bex, u vroeg of er ook werd onderzocht of er ontwijkingsverkeer is op de lokale of ondergeschikte wegen. In het verleden is dat fenomeen in een onderzoek globaal onderzocht, waaruit blijkt dat het fenomeen van het ontwijkingsverkeer perfect onder controle is. Uit de toename van het vrachtverkeer kan men dus niet afleiden dat er een bijkomend ontwijkingsgedrag wordt vertoond. Integendeel, want de opbrengsten zijn navenant gestegen.
\r\nDe volgende reeks vragen heeft betrekking op de aanpassing van de bestaande kilometerheffing van ons bestaand reglement. Sedert de operationalisering van de kilometerheffing in april 2016 zien we alleszins een duidelijke vergroening van het vrachtwagenpark dat aan de kilometerheffing is onderworpen, wat op zich dus een goede zaak is.
\r\n\r\nWe zien een mooie en gestage evolutie van de vergroening van de vrachtwagens die hier circuleren. Het is ook heel duidelijk dat de meest vervuilende vrachtwagens stilaan uitsterven.
\r\n\r\nMaar het stimulerende effect van de differentiatie van de tarieven van de kilometerheffing dreigt daarmee natuurlijk verloren te gaan. Het was de bedoeling om meer sturend te werken naar meer groene en duurzame alternatieven. Als straks zo goed als alle voertuigen het meest gunstige tarief hebben, omdat ze ingeschaald zijn in de meer duurzame voertuigen of verbrandingsmotoren, dan lijkt dat stimulerend effect van die differentiatie weg te gaan.
\r\n\r\nOp dit ogenblik werkt de Europese Commissie aan de eisen voor de komende Euro VII-norm voor vrachtwagens. Op dit ogenblik is dan ook nog niet volledig duidelijk wanneer die nieuwe Euro VII-norm van kracht zou worden voor de vrachtwagens. Men gaat er in principe van uit dat dat in 2025 zal zijn, dat dat een mogelijke ingangsdatum is. Maar dit is uiteraard nog onder voorbehoud.
\r\n\r\nHet is dan ook logisch dat ondertussen gezocht wordt naar alternatieve methoden om een vergroening te bewerkstelligen. Zo voorziet de nieuwe Europese Eurovignetrichtlijn een variatie van wegenheffingen voorzien op basis van CO2-emissies. Deze nieuwe richtlijn leidt de lidstaten naar een CO2-differentiatie van de kilometerheffing.
\r\n\r\nDat is ook iets dat we specifiek hebben opgenomen bij ons ‘Fit for 55’-klimaatplan van november 2021, waarbij we ook gaan kijken hoe we onze kilometerheffing in Vlaanderen gaan differentiëren, rekening houdend met de CO2-differentiatie, om zodoende ook daar een level hoger te kunnen spelen.
\r\n\r\nDe invloed van de kilometerheffing op de vergroening van het vrachtwagenpark in België is op dit ogenblik niet zo eenduidig na te gaan. Het is ten dele ook een natuurlijke evolutie. Het marktaandeel van meer milieuvriendelijke voertuigen neemt immers steeds toe.
\r\n\r\nWe moeten ons afvragen of we niet nog meer een vergelijking moeten maken met regio’s of landen waar geen kilometerheffing van toepassing is. Op dit ogenblik lijkt dat alleszins niet zo relevant of zinvol. Voor het Vlaamse Gewest zijn de kilometers afgelegd op het belastbare wegennet in Vlaanderen bepalend voor de ontvangsten. Het zijn dus de vrachtwagens van zowel de eigen inwoners als deze van de buitenlandse weggebruikers die zorgen voor de ontvangsten. Meer dan de helft van de ontvangsten wordt gegenereerd door de buitenlandse vrachtwagens.
\r\n\r\nIn het algemeen kan men stellen dat, hoewel de transportvolumes in absolute cijfers voor spoor en binnenvaart de laatste jaren gestaag toenemen, hun relatieve aandeel in de modal split ongeveer stabiel blijft. We moeten daar sowieso op blijven inzetten, en zorgen dat niet alleen in absolute cijfers, maar ook in het relatieve aandeel een groter aandeel gaat naar het spoor en het water. U weet dat we daar heel wat initiatieven in nemen, en daar kom ik straks nog even toe.
\r\n\r\nEerst nog even over de kilometerheffing als dusdanig: die kilometerheffing bestaat uit twee componenten. Enerzijds is er de infrastructuurheffing voor het gebruik van de infrastructuur. Anderzijds is er ook een externekostenheffing. De externe kosten omvatten de door het verkeer veroorzaakte luchtverontreiniging en de geluidsbelasting, conform de bepalingen van de Europese Tolrichtlijn. Dit vertaalt zich in een variatie van het tarief in functie van de euronorm. Vrachtwagens met een hogere euronorm betalen een lager tarief dan meer vervuilende vrachtwagens met een lagere euronorm, en dat heeft alleen op het aandeel van de externekostenheffing betrekking.
\r\n\r\nAndere externe kosten zoals filevorming, ongevallen en klimaatemissies zijn hier niet in meegenomen. De kilometerheffing compenseert dus niet alle indirecte of externe kosten, maar dit was ook niet het oorspronkelijke opzet. Dit was eigenlijk een bewuste keuze in 2016.
\r\nMijnheer Keulen, u vraagt specifiek naar het optimaliseren van de kilometerheffing voor vrachtwagens. Zoals in het regeerakkoord is opgenomen, kunnen we een onderzoek doen om van deze kilometerheffing een retributie te maken. We hebben door een extern bureau een zeer uitgebreide analyse laten maken, samen met de collega's van het Departement Financiën en Begroting en de mensen van De Werkvennootschap die in principe zouden instaan voor het innen van die retributie omdat het om een aparte entiteit zou moeten gaan.
\r\n\r\nOp basis van een grondige afweging van alle pro's en contra's en gelet op de nieuwe Europese Tolrichtlijn die er aankomt, is men tot de conclusie gekomen dat een retributie minder sturend zou gaan werken, en dat is nog altijd de bedoeling. De Vlaamse Regering heeft dan gezegd om eerder te focussen op de verdere vergroening van het vrachtwagenpark met een CO2-differentiatie. We denken dat dat interessanter is dan nu een moeilijk parcours te gaan bewandelen rond de omvorming naar een retributie waarmee we dan minder sturend kunnen werken en minder kunnen differentiëren.
\r\n\r\nHet verminderen van het goederenvervoer over de weg was ook een vraag bij de drie initiële vraagstellers.
\r\n\r\nIn hoofdlijnen werken we via drie sporen. Er is de infrastructuur, zeker de waterinfrastructuur zoals het Seine-Scheldeproject, de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal. Het Albertkanaal is vandaag goed voor meer dan de helft van de miljoen ton goederen die over het water worden getransporteerd. In totaal gaat het over 70 miljoen ton en het Albertkanaal is verantwoordelijk voor 40 miljoen ton. Als de laatste brug over het Albertkanaal – 62 in totaal – is verhoogd, kan het aandeel met ruim een derde verhogen. In plaats van 40 miljoen ton gaat het dan over potentieel ruim 65 miljoen ton goederen, wat zeker een meerwaarde kan zijn. Tegelijkertijd investeren we ook in het Kaaimurenprogramma en proberen we nog meer bedrijven warm te maken om te kiezen voor de waterwegen. We investeren ook in de prioritaire spoorprojecten waar we samen met de collega's van de federale entiteiten bekijken hoe we voor goederentransport over het spoor een versnelling hoger kunnen schakelen. Recent was ik in de haven van Genk die zich erg als binnenvaarthaven profileert en zich focust op de vergroening en de trimodaliteit spoor-water-weg. We hebben er de elektrificatielijn van het goederentransport in gebruik genomen. Dat zijn alleszins elementen die we meenemen. Dat voor het element infrastructuur.
\r\n\r\nDaarnaast zijn er nog de operationele subsidies. Via Multimodaal Vlaanderen en de transportdeskundigen van de Vlaamse Waterweg zetten we ook volop in op promotie en begeleiding. ‘Onbekend is onbemind’ is daar het motto: hoe meer bedrijven we warm kunnen maken voor de waterweg, hoe beter het zal werken.
\r\n\r\nDe heer Bex had nog een vraag over de inkomsten uit de kilometerheffing en de bestemming. Recent heb ik op een schriftelijke vraag nog de bestemming van de ontvangsten duidelijk uiteengezet. Ik verwijs hiervoor naar de schriftelijke vraag nummer 600 van 12 januari 2022. U vindt er in detail de bestemming van de opbrengsten van de kilometerheffing voor het volledige jaar 2021. Ik denk niet dat ik dat hier volledig moet uiteenzetten.
\r\n\r\nEen aanzienlijk deel van de opbrengsten uit de kilometerheffing wordt geïnvesteerd in de Vlaamse weginfrastructuur. Voor het Agentschap Wegen en Verkeer gaat het jaarlijks om een budget van 100 miljoen euro. In 2021 werd daar eenmalig een extra bedrag vanuit de provisie kilometerheffing aan toegevoegd. Het totale budget bedroeg uiteindelijk 104.453.000 euro. Een overzicht van de projecten vindt u in mijn antwoord op de vermelde schriftelijke parlementaire vraag.
\r\n\r\nDaarnaast ging een belangrijk deel van de opbrengsten, 40 miljoen euro per jaar, naar het flankerend beleid van de kilometerheffing voor de vrachtwagens. Het subsidiemechanisme ecologisch en veilig transport vormt met ongeveer 35 miljoen euro het belangrijkste onderdeel van dit flankerend beleid.
\r\n\r\nDe resterende inkomsten vloeien door naar de algemene middelen van de Vlaamse overheid en worden dus ook voor andere beleidsdoeleinden ingezet.
\r\n\r\nEen hele boterham, maar ik hoop daarmee op de vele vragen geantwoord te hebben.
\r\n","sprekertitel":"Minister Lydia Peeters","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1541336","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"},"sprekertekst":"De heer Bex heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482486","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"},"sprekertekst":"Minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik ben alleszins blij dat uit uw gegevens blijkt dat er door die kilometerheffing geen bijkomend ontwijkingsverkeer is en dat dat in het algemeen eigenlijk niet zo'n groot probleem vormt.
\r\n\r\nUiteraard steunt de Groenfractie absoluut de idee dat het aandeel van het transport via het spoor en het water moet stijgen. Dat blijft een belangrijke uitdaging.
\r\n\r\nMisschien heb ik het gemist, maar hebt u met betrekking tot de hervorming van de kilometerheffing voor vrachtwagens die u voorspiegelt en de alternatieve methode om op basis van CO2-emissies een nieuw systeem vast te leggen, concreet gezegd op welke termijn u dat ziet gebeuren en op welke manier daaraan wordt gewerkt? Dat lijkt mij alleszins wel interessant. Want als we vandaag zien dat de functie van de heffing deels verloren gaat doordat ze niet meer is aangepast aan het wagenpark, dan lijkt het mij toch dringend om daar iets aan te veranderen.
\r\n\r\nIk ga ook van de gelegenheid gebruikmaken om u de vraag te stellen wat de stand van zaken is betreffende het vrachtroutenetwerk, een thema dat ook collega Fournier heel na aan het hart ligt. U hebt gezegd dat u daarop wilt voortbouwen, maar hoe staat het daar eigenlijk mee?
\r\n","sprekertitel":"Stijn Bex (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1541336","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"},"sprekertekst":"De heer Keulen heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482713","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},"sprekertekst":"Er zijn inderdaad positieve vaststellingen. De economie heeft zich helemaal herpakt, is eigenlijk nooit stilgevallen, ondanks alle doembeelden bij het begin van de pandemie. Ook is er een vergroening van de vloot en blijkt er geen bijkomend ontwijkingsverkeer te zijn, want daar hadden we toch allemaal schrik van. Een aantal gewestwegen worden zwaarder belast, maar op een zeker ogenblik zet zich dat en krijg je daar acceptatie.
\r\n\r\nMinister, er ligt een heel grote uitdaging in de multimodaliteit. Ik kom uit een gemeente waar op een zeker ogenblik met heel veel Europese, federale, Vlaamse investeringen, maar ook investeringen van de beide provincies Belgisch en Nederlands Limburg, een spoorlijn is aangelegd die Lanaken verbond met Maastricht, maar nooit spoortrafiek heeft gegenereerd. Nochtans is daar heel veel economische bedrijvigheid, met nog echte industriële plants, industriële bedrijven, de maakindustrie.
\r\n\r\nMaar dan blijkt – en we zijn allemaal wereldkampioen in schemaredeneren – dat goederenvervoer via het spoor maar rendabel wordt – en dat is nu het geval met de hoge brandprijzen op de weg – vanaf 700 tot 800 kilometer afstand. Voor veel mensen speelt dat niet. Dat was ook wat alle geleerde geesten bij ons over het hoofd hebben gezien. Toen stonden de brandstofprijzen trouwens heel laag – dat is ooit nog het geval geweest – en moest je bijna 1000 kilometer verplaatsing hebben vooraleer een verplaatsing over het spoor met goederen eigenlijk rendabel werd en het voor de logistieke sector eigenlijk pas te overwegen was om het puffen in de file terzijde te schuiven en te kiezen voor het vervoer over het spoor.
\r\n\r\nMinister, het lijkt me dan ook belangrijk om na te gaan hoe we dat misschien nog kunnen optimaliseren. Want de huidige hoge brandstofprijzen zijn op dat vlak, voor die modal shift richting het spoor, nu een belangrijke troef. En in een economisch transitgebied als Vlaanderen en bij uitbreiding België zit je vaak met verplaatsingen over de langere afstand. Maar zoals gezegd, werkt het maar en zul je daar maar beweging in krijgen voor verplaatsingen boven de 700 kilometer, zelfs met deze dure brandstofprijzen. Maar daarover moet u met minister Gilkinet en de andere mobiliteitsministers van het koninkrijk rond de tafel zitten. Want op het vlak van de kwaliteit van het verkeer en minder drukte op de autowegen, kunt u daar nog echt het verschil maken.
\r\n","sprekertitel":"Marino Keulen (Open Vld)","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1541336","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"},"sprekertekst":"Mevrouw Mertens heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1838838","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4572,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4572?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Mertens","voornaam":"Sofie"},"sprekertekst":"Minister, ik dank u voor uw antwoorden. Ik heb geen verdere vragen.
","sprekertitel":"Sofie Mertens (cd&v)","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1541336","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"},"sprekertekst":"Mevrouw Ryheul heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482720","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4408,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4408?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ryheul","voornaam":"Carmen"},"sprekertekst":"Minister, collega Keulen merkt terecht op dat iets meer dan de helft van de tolinkomsten van buitenlandse vrachtwagens afkomstig is en dat het ook de doelstelling van de tolheffing voor vrachtwagens is om die buitenlandse bestuurders mee te laten betalen voor het gebruik van ons wegennet en dat bedrag te investeren in weginfrastructuur en in ons mobiliteitsbeleid. Ik wil echter nog eens terugkomen op de inning van onbetaalde kilometerheffingsboetes van buitenlandse vrachtwagens die ook zeer hoog blijft.
\r\n\r\nUit een antwoord op mijn schriftelijke vraag aan uw collega, minister Diependaele, blijkt dat in 2021 20 procent meer boetes zijn uitgeschreven dan in 2020 en dat van de ruim 14 miljoen euro kilometerheffingsboetes die dan zijn uitgeschreven, er begin dit jaar slechts 57 procent zijn geïnd, iets meer dan 8 miljoen euro dus. Maar daarnaast is er nog een oplopend, niet overlappend bedrag van onbetaalde boetes van 21 miljoen euro sinds 2016 waarvan maar liefst 75 procent voor rekening van buitenlandse transportfirma’s. 57 procent is bitter weinig aangezien er voldoende mogelijkheden zijn om dit wel te doen. Zo kunnen er dagelijks mobiele controles plaatsvinden en kunnen de controleurs bij het uitblijven van de betaling bijvoorbeeld de voertuigen in beslag nemen. In 2021 zijn er slechts veertien voertuigen getakeld waarvan tien met een buitenlandse nummerplaat.
\r\n\r\nIk maak me vooral zorgen over dat lage inningspercentage dat een gevoel van straffeloosheid creëert. Immers, wanneer er nog zoveel onbetaalde boetes open blijven staan, getuigt dit absoluut niet van een efficiënte aanpak. Het is vooral frustrerend voor onze eigen Vlaamse transportfirma’s dat hun buitenlandse concurrenten daarmee wegkomen. We pleiten al langer dan vandaag voor een kordatere aanpak. Minister, mijn vraag aan u is of u het met me eens bent en zo ja, wat u zult doen om ervoor te zorgen dat dit lage inningspercentage wordt opgetrokken.
\r\n","sprekertitel":"Carmen Ryheul (Vlaams Belang)","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1541336","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"},"sprekertekst":"Mevrouw Moors heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1636087","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4524,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4524?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Moors","voornaam":"Rita"},"sprekertekst":"Minister, ik heb u net horen zeggen dat de Vlaamse overheid bedrijven warm wil maken om zich langs de waterweg te installeren om het transport via het kanaal te laten plaatsvinden. In dat kader hebben wij de ontsluiting van de Kolenhaven in Lummen op de agenda staan. Dat is een project dat al heel veel jaren meegaat. Het afgelopen jaar was er een studie van het studiebureau Arcadis waarin acht mogelijke ontsluitingsscenario’s naar voren zijn gebracht. Wat is de stand van zaken van dit dossier?
\r\n","sprekertitel":"Rita Moors (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1541336","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"},"sprekertekst":"De heer De Veuster heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482476","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4393,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4393?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Veuster","voornaam":"Maarten"},"sprekertekst":"Dit was inderdaad een hele boterham en misschien heb ik het gemist, minister, maar ik ben wel heel erg geïnteresseerd in uw antwoord op de vraag van de heer Keulen in verband met die differentiatie van het vrachtverkeer ten aanzien van de uren. Dat is misschien een mogelijke oplossing die inderdaad in het regeerakkoord staat, maar we moeten natuurlijk opletten met nachtverkeer op gewestwegen en de daarbij horende hinder inzake trillingen en geluid. Het kan niet de bedoeling zijn om dat te veel te promoten. Dat antwoord heb ik misschien gemist, dus bij dezen wil ik die vraag nog even stellen en mijn interesse tonen in het vrachtroutenetwerk, maar de heer Bex heeft het daar al over gehad. En ik vermoed dat u het daar dadelijk ook nog over zult hebben, minister.
\r\n","sprekertitel":"Maarten De Veuster (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1541336","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"},"sprekertekst":"Ik sluit me aan bij de vragen van de heren Bex en De Veuster naar een stand van zaken van het vrachtroutenetwerk.
","sprekertitel":"Martine Fournier (cd&v)","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1541336","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"},"sprekertekst":"Minister Peeters heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1483323","id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"},"sprekertekst":"De differentiatie van de kilometerheffing is gebaseerd op de recent goedgekeurde Europese tolrichtlijn. De differentiatie kan op basis van de CO2-uitstoot worden ingevoerd. Het is nu een zaak om dat samen met de andere gewesten – de kilometerheffing voor vrachtwagens is geen eenzijdige kilometerheffing maar werd in 2016 gezamenlijk door de drie gewesten ingevoerd – te wijzigen. Het is nu zaak om te zien hoe die Europese regelgeving past in onze Belgische regelgeving. Samen met Viapass en de andere gewesten moeten we dan kijken hoe we de differentiatie kunnen doorvoeren om toch ook het vergroeningslabel van die vrachtwagens weer omhoog te krijgen. Als we kunnen differentiëren, kunnen we ook sturen.
\r\n\r\nHet vrachtroutenetwerk belangt velen aan. U weet dat de vijftien vervoerregioraden momenteel volop bezig zijn met hun mobiliteitsplannen. In het kader daarvan pakken ze het vrachtroutenetwerk op, want dat stopt niet aan de gemeentegrenzen. Dat zit binnen de vervoerregioraden en die analyseren dat nu.
\r\n\r\nMijnheer Keulen, uw bedenking bij het spoor is terecht. We kennen allemaal de spoorlijn die initieel met de beste bedoelingen werd aangelegd en nadien weer on hold gezet. In de Green Deal zegt de Europese Commissie dat Europa klimaatneutraal moet zijn tegen 2050. Er werd vooropgesteld dat we tegen dan het aandeel van het goederentransport van de weg halen, en zelfs voor 75 procent richting spoor en water willen verschuiven. Dat is een enorme shift, het is natuurlijk ook nog wel even te gaan, maar we moeten alles op alles zetten om zowel de waterweg te optimaliseren – de Scheldeprojecten, het Albertkanaal, het kaaimurenprogramma en dergelijke – als de spoorprioriteiten ten volle te benutten. Inzake het goederentransport moeten we volop de kaart van het spoor trekken.
\r\n\r\nMevrouw Ryheul, het lage inningspercentage van de kilometerheffing, ik wil mijn verantwoordelijkheid niet ontlopen, maar dat zit bij de Vlaamse Belastingdienst (VLABEL). U vraagt dat het best aan collega Diependaele. Daar gebeurt de opvolging van de juiste inning van de middelen.
\r\n\r\nMevrouw Moors, als we meer transport richting de waterweg willen, moeten we sowieso zorgen dat de bedrijven maximaal langs de waterwegen liggen. Wat dat betreft, hebben we ons Economisch Netwerk Albertkanaal en de Kolenhaven Lummen, die we het liefst zo snel mogelijk ontwikkeld zien. Ik kan u meegeven dat er morgen weer een bijeenkomst is van de ene groep onder het voorzitterschap van het Departement Omgeving. Alleszins blijven we er vanuit het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) op hameren; we willen versneld een en ander gerealiseerd zien. U weet dat al een aantal gebieden zijn geschrapt die initieel ook ontwikkeld zouden worden als bedrijventerreinen langs de waterwegen om te zorgen voor meer watergebonden goederentransport en bedrijvigheid. We willen niet nog meer gebieden geschrapt zien. We zullen er zeker over waken dat we zo snel mogelijk vooruitgang boeken in de Kolenhaven Lummen. Dat is alleszins het opzet.
\r\n\r\nInzake het verschuiven naar ’s nachts, zien we via het verkeerscentrum dat de congestie op onze wegen vooral te maken heeft met de logistieke sector en het goederentransport. Heel veel logistieke bedrijven vragen om meer te focussen op de nachtelijke uren. We willen niet nog meer overlast voor de bevolking, want dat is ook altijd een heikel thema en komt straks nog aan bod. Het hangt alleszins samen met de vrachtroutenetwerken en met het feit dat men heel vaak niet kan beleveren. Ook hier is er intense samenwerking met de logistieke sector en de parkings waar de goederen moeten worden afgeleverd. Als men daar voor een gesloten poort staat met een koelwagen, is dat niet optimaal. Dat speelt daar ook nog altijd. We moeten dit alles meenemen, het is complementair. We zien meer goederentransport, dat blijkt uit de heffingen die we binnenkrijgen, maar we blijven inzetten op al die complementaire facetten om te zorgen dat we niet allemaal stilstaan in de file. Er zal veel via het water en het spoor moeten blijven gaan.
\r\n","sprekertitel":"Minister Lydia Peeters","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1541336","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"},"sprekertekst":"De heer Bex heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482486","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"},"sprekertekst":"Over de verandering van het systeem in functie van wat de Europese Tolrichtlijn mogelijk maakt, zou ik u willen aanmoedigen om het overleg aan te gaan met de ministers van de andere gewesten. Ik heb hen alvast zelf laten weten dat ik het belangrijk vind dat ze er vlot aan meewerken.
\r\n","sprekertitel":"Stijn Bex (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1541336","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"},"sprekertekst":"De vragen om uitleg zijn afgehandeld.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Martine Fournier"}],"titel":"Vraag om uitleg van Stijn Bex aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de toename van het vrachtverkeer\r\nVraag om uitleg van Marino Keulen aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de stijging van het aantal vrachtwagens op Vlaamse wegen\r\nVraag om uitleg van Sofie Mertens aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over vergroening van het vrachtvervoer","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OPE","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333200,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333200{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1848662"},"datumagendering":"2022-06-09T14:00:00+0200","datumbegin":"2022-06-09T13:57:17+0200","datumeinde":"2022-06-09T17:59:17+0200","id":1641819,"laatste-wijziging":"2022-06-07T10:56:56+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1641819/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1641819?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1641819/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Een krant publiceerde onlangs de resultaten van het fietsonderzoek VeloVeilig, een bevraging van tienduizenden Vlamingen over de fietsveiligheid in hun gemeente. Het onderzoek bevat meer dan 41.000 meldingen over 19.000 gevaarlijke punten. Investeringen in infrastructuur blijken een lange doorlooptijd te hebben, waardoor de verbeteringen in de weginfrastructuur traag op gang komen. Hoe staat minister Lydia Peeters tegenover de resultaten uit dit onderzoek? Hoe wil ze de gevaarlijke punten aanpakken? Binnen welke termijn? Ziet ze quick wins mogelijk? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Fietsonderzoek VeloVeilig"],"opname-start":"2022-06-09T13:52:04+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"307","vergaderzaal":{"naam":"Antoon Van Dyck","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"62gcyqLsfAo","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"}},"verzoekschrift":[],"volgende-journaallijn":{"datum":"2022-06-09T15:10:05+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1646362,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1646362","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Martine Fournier aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de snelheidsverlaging op de E17 ter hoogte van Kortrijk\r\nVraag om uitleg van Carmen Ryheul aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de snelheidsverlaging op de E17 tussen Kortrijk-Oost en Aalbeke","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OPE","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333200,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333200{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1848662"},"datumagendering":"2022-06-09T14:00:00+0200","datumbegin":"2022-06-09T13:57:17+0200","datumeinde":"2022-06-09T17:59:17+0200","id":1641819,"laatste-wijziging":"2022-06-07T10:56:56+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1641819/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1641819?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1641819/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Een krant publiceerde onlangs de resultaten van het fietsonderzoek VeloVeilig, een bevraging van tienduizenden Vlamingen over de fietsveiligheid in hun gemeente. Het onderzoek bevat meer dan 41.000 meldingen over 19.000 gevaarlijke punten. Investeringen in infrastructuur blijken een lange doorlooptijd te hebben, waardoor de verbeteringen in de weginfrastructuur traag op gang komen. Hoe staat minister Lydia Peeters tegenover de resultaten uit dit onderzoek? Hoe wil ze de gevaarlijke punten aanpakken? Binnen welke termijn? Ziet ze quick wins mogelijk? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Fietsonderzoek VeloVeilig"],"opname-start":"2022-06-09T13:52:04+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"307","vergaderzaal":{"naam":"Antoon Van Dyck","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"62gcyqLsfAo","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4408,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4408?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ryheul","voornaam":"Carmen"},{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4110,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4110?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Maertens","voornaam":"Bert"},{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"}]}],"id":1639776,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1639776","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"3102","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de snelheidsverlaging op de E17 ter hoogte van Kortrijk","titel":"Vraag om uitleg van Martine Fournier aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de snelheidsverlaging op de E17 ter hoogte van Kortrijk","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"},{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4408,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4408?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ryheul","voornaam":"Carmen"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4110,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4110?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Maertens","voornaam":"Bert"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"},{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"}]}],"id":1639816,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1639816","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"3121","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de snelheidsverlaging op de E17 tussen Kortrijk-Oost en Aalbeke","titel":"Vraag om uitleg van Carmen Ryheul aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de snelheidsverlaging op de E17 tussen Kortrijk-Oost en Aalbeke","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"}]},"voorzitter-tijdens-journaallijn":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1541336","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"},"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4408,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4408?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ryheul","voornaam":"Carmen"},{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4572,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4572?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Mertens","voornaam":"Sofie"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4393,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4393?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Veuster","voornaam":"Maarten"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4524,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4524?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Moors","voornaam":"Rita"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"}]}],"id":1639044,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1639044","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"3044","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de toename van het vrachtverkeer","titel":"Vraag om uitleg van Stijn Bex aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de toename van het vrachtverkeer","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"},{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4408,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4408?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ryheul","voornaam":"Carmen"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4572,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4572?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Mertens","voornaam":"Sofie"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4393,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4393?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Veuster","voornaam":"Maarten"},{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4524,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4524?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Moors","voornaam":"Rita"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"}]}],"id":1639072,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1639072","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"3050","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de stijging van het aantal vrachtwagens op Vlaamse wegen","titel":"Vraag om uitleg van Marino Keulen aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de stijging van het aantal vrachtwagens op Vlaamse wegen","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"},{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4572,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4572?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Mertens","voornaam":"Sofie"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4408,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4408?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ryheul","voornaam":"Carmen"},{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4393,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4393?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Veuster","voornaam":"Maarten"},{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4524,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4524?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Moors","voornaam":"Rita"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"}]}],"id":1639174,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1639174","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"3062","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over vergroening van het vrachtvervoer","titel":"Vraag om uitleg van Sofie Mertens aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over vergroening van het vrachtvervoer","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"}]}