{"datum":"2022-05-12T14:42:06+0200","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":1636250,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"
Mevrouw Ryheul heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482720","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4408,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4408?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ryheul","voornaam":"Carmen"},"sprekertekst":"Begin maart is de wetgeving rond gsm-gebruik achter het stuur veranderd. Wie sindsdien betrapt wordt, krijgt niet langer een boete van 116 euro, maar wel een van 174 euro. In het arrondissement Halle-Vilvoorde gaat men tussen 1 mei en 30 juni nog een stapje verder, want daar krijgen de politiezones van het parket de toestemming om het rijbewijs meteen in te trekken voor acht dagen, als een bestuurder betrapt wordt op het gebruik van een mobiele telefoon of een ander elektronisch toestel achter het stuur. Ook het instellen van de gps tijdens het rijden zal bestraft worden.
Nu, bestuurders van wie het rijbewijs onmiddellijk wordt ingetrokken, zullen zich in september ook moeten verantwoorden voor de politierechtbank en riskeren een boete van 240 tot 4000 euro en een intrekking van het rijbewijs van acht dagen tot vijf jaar. De procureur vertelt daarbij: “Het is niet de bedoeling mensen te pesten, maar wel om het aantal ongevallen fors terug te dringen.”
Na het parket van Vilvoorde heeft nu ook het parket van Oost-Vlaanderen beslist om gsm’en achter het stuur zwaarder te bestraffen. Wie dat daar doet is eveneens zijn rijbewijs kwijt voor acht dagen. In de provincie zijn sinds begin deze week al een honderdtal rijbewijzen ingetrokken.
Vias berekende dat 8 procent van de dodelijke ongevallen verband houdt met het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur. Het gaat dan naar schatting over een vijftigtal doden en zo'n 4500 gewonden per jaar. Een Europese enquête wijst uit dat 1 op de 4 of 25 procent van de Belgische bestuurders berichten leest of verstuurt tijdens het rijden. 1 op de 6 belt nog niet handsfree.
Stef Willems van Vias beaamt verder: ''Er komen steeds nieuwe manieren van afleiding bij. Mensen doen de gekste dingen achter het stuur, van filmpjes kijken tot video's opnemen.\" Soms vergaderen ze zelfs achter het stuur. Volgens onderzoek van Vias zouden er jaarlijks 140 à 150 minder doden vallen in ons land als niemand nog afgeleid zou zijn in het verkeer. Van alle afleidende activiteiten maakt het gebruik van de mobiele telefoon de meeste slachtoffers. Het gaat vooral om het versturen van tekstberichten.
Om zoveel mogelijk ongevallen door afleiding te voorkomen, moet de pakkans vergroot worden. ''Op dit moment schatten bestuurders de kans om gecontroleerd te worden erg laag in. Vorig jaar hebben we testen gedaan met slimme camerasystemen die detecteren of een bestuurder gebruikmaakt van de gsm achter het stuur. Een politieman beoordeelt dan of het effectief om een overtreding gaat. Met zo'n systeem verhoog je het bewustzijn van de bestuurders\", aldus Willems.
Hoe evalueert u de cijfers inzake het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur? Aansluitend, kunt u cijfers geven van de resultaten van testen met de slimme camera’s specifiek wat betreft inbreuken op gsm-gebruik? Indien niet, waarom niet?
Hoe evalueert u het repressieve optreden van het gerecht tegen gsm-gebruik achter het stuur? Bent u op de hoogte van de aanpak van de andere parketten? Hebt u desgevallend contacten gehad om ter zake uw invloed te doen gelden?
Moeten we niet veel strenger optreden tegen afleiding in het verkeer in het algemeen en gsm-gebruik achter het stuur in het bijzonder?
Wilt u naar aanleiding van de duidelijke cijfers nog verdere stappen zetten in het sensibiliseren van de bevolking, de automobilisten in het bijzonder, over de gevaren van gsm-gebruik achter het stuur?
Welke andere initiatieven zult u desgevallend nog nemen?
","sprekertitel":"Carmen Ryheul (Vlaams Belang)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"De heer Bex heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482486","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"},"sprekertekst":"Minister, de collega heeft de problematiek al goed geschetst. Elk jaar vallen er 150 doden, 850 zwaargewonden en 12.500 lichtgewonden door afleiding in het verkeer, zo blijkt uit een nieuw rapport van verkeersinstituut Vias. Autobestuurders zouden ongeveer de helft van de rijtijd afgeleid zijn. We gaan er natuurlijk nooit voor kunnen zorgen dat iedereen heel de tijd gefocust is – dat lijkt me menselijk ook onmogelijk –, maar er is wel duidelijk een enorme marge voor verbetering.
De voornaamste reden voor afleiding is het gebruik van smartphones achter het stuur. Bijna een op de drie autobestuurders geeft toe soms al rijdend een berichtje te sturen, wat de kans op een ongeval maar liefst verzesvoudigt. Daarnaast geeft een op de vijf toe soms te bellen met de smartphone in de hand. Ook andere handelingen met de smartphone, zoals e-mails of andere notificaties lezen, vergroten de kans op een ongeval sterk.
Ook andere zaken kunnen afleiding veroorzaken, zoals reclameborden langs de weg, het afstellen van de gps tijdens het rijden, muziek in de wagen of gewoonweg dagdromen. Vooral het effect van reclameborden is daarbij opvallend: het kan de kans op een ongeval zeven keer vergroten. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerde recent een nieuwe campagne, ‘Negeer je lief’, die bestuurders aanspoort om zich te focussen op de weg en niet op hun gsm.
De collega heeft al verwezen naar de nieuwe regels die sinds 3 maart gelden voor gebruik van smartphones of andere mobiele apparatuur achter het stuur en naar de bijkomende maatregelen van de parketten, dus ik zal die uitleg niet herhalen.
Een knelpunt in de handhaving op het gebruik van smartphones achter het stuur is echter de pakkans. Niet alleen wordt er te weinig gecontroleerd, maar het is ook moeilijk om de overtreding effectief vast te stellen. Vorig jaar voerde Vias testen uit met slimme camerasystemen die kunnen detecteren of een bestuurder gebruikmaakt van de gsm achter het stuur. In Nederland wordt er op dit moment op die manier gehandhaafd.
Hebt u zicht op de evolutie van het gebruik van smartphones achter het stuur?
Hoe evalueert u de voorgaande campagnes om afleiding en vooral het gebruik van smartphones achter het stuur tegen te gaan?
Wat is de doelgroep van de nieuwe campagne van de VSV?
Hoe staat de minister tegenover de handhavingsmaatregel van het parket Halle-Vilvoorde en het parket van Oost-Vlaanderen? Zult u ervoor pleiten om zulke strenge handhaving in heel Vlaanderen toe te passen? Hebt u daarover al contacten gehad?
Zijn de ANPR-camera's (automatic number plate recognition) van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) in staat om te controleren op het gebruik van smartphones achter het stuur, zoals bijvoorbeeld in Nederland wordt toegepast? Stuurt u in overleg met de Federale Regering aan op deze vorm van handhaving? Dat lijkt ons in elk geval aanbevolen.
Tot slot wil ik even naar uw reactie vragen op het feit dat reclameborden langs de weg de kans op een ongeval sterk kunnen doen toenemen. Een columnist zei in dat verband: “Ik ben zo hard geschrokken van het bord met daarop ‘Negeer uw lief’, dat ik even afgeleid was en mijn aandacht niet bij de weg kon houden. Die campagne heeft zo dus een tegengesteld doel bereikt.” Ik neem aan dat dat met enige zin voor overdrijving gesteld is, maar het lijkt me toch zinvol om dergelijke analyses te maken en daar ook uw mening over te kennen.
","sprekertitel":"Stijn Bex (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Mevrouw Lambrecht heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482442","fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4402,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4402?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Lambrecht","voornaam":"Annick"},"sprekertekst":"Minister, ik ga van het eerste deel van mijn vraag niet alles herhalen want de collega’s hebben al uitvoerig gezegd dat autobestuurders de helft van de rijtijd afgeleid zijn: 150 doden en 850 zwaargewonden per jaar, vooral door de gsm, maar ook door muziek in de wagen en de borden. Ik sluit me zeker aan bij de vraag van collega Bex: we weten dat borden voor afleiding zorgen en om de verkeersveiligheid te promoten gaat men borden zetten die voor afleiding zorgen. Ik moet eerlijk zeggen dat dat heel moeilijk is.
Ik ga onmiddellijk over tot mijn vragen daarover. In het Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen van 2021-2025 vinden we maatregelen terug om onder andere het bewustzijn van de bestuurders te verhogen rond diverse vormen van afleiding in het verkeer via sensibiliseringscampagnes – dat is maatregel 10 –, verkeerseducatie – maatregel 12 – en het optimaliseren en het verhogen van het aantal controles op afleiding achter het stuur – maatregel 28.
Minister, welke conclusies trekt u uit deze cijfers?
Hoever staat u met het uitrollen van maatregelen die specifiek betrekking hebben op afleiding in het verkeer uit het Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen?
Welke bijkomende initiatieven zult u nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren en bestuurders attent te maken op het gevaar van afleiding in het verkeer?
Bent u voorstander van het strenger controleren op gsm-gebruik achter het stuur via automatisch werkende toestellen, zoals in andere landen reeds gebeurt en aanbevolen wordt door Vias?
Zult u specifieke maatregelen nemen om afleiding door de reclameborden langs de weg anders aan te pakken?
Ik had deze morgen ook een vraag ingediend. Die heeft eigenlijk met hetzelfde te maken. Het is een vraag om uitleg over het feit dat we deze morgen in het nieuws vernamen dat heel veel mensen terwijl ze rijden aan het vergaderen zijn achter het stuur. De secretaris vroeg of ik deze vraag kon meenemen. Ik denk dat dat mogelijk is.
10 procent van de respondenten uit een enquête van Vias zegt dat ze minstens een keer per maand vergaderen terwijl ze rijden. Ik val bijna van mijn stoel. De wereld draait echt door als dat de work-lifebalance is waar we zolang voor gestreden hebben. Meestal zijn het jonge bestuurders en een op vijf bestuurders tussen 18 en 34 jaar geeft toe minimaal een keer per maand achter het stuur te overleggen voor een professionele groepsmeeting. Dat doen op zich is niet strafbaar, een Teamsgesprek zonder video is niet strafbaar, maar Vias stelt dat we bedrijven zouden kunnen vragen om in hun arbeidsreglement een verbod op te nemen op het vergaderen achter het stuur.
Minister, wat is uw reactie op de enquête van Vias waaruit blijkt dat een op tien minstens een keer per maand achter het stuur vergadert?
Welke initiatieven zult u nemen om online vergaderen achter het stuur te ontraden? Gaat u in debat met de werkgevers om te vragen dat ze dat in hun arbeidsreglement zouden opnemen? Het is een beetje kort dag. Ik heb het ook pas deze morgen gehoord, maar we willen blijven gaan voor de verkeersveiligheid en we zien dat er toch heel veel fout loopt waar we iets aan zouden kunnen doen, wat al voor meer verkeersveiligheid zou kunnen zorgen.
","sprekertitel":"Annick Lambrecht (Vooruit)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Minister Peeters heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1483323","id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"},"sprekertekst":"Dank u wel voor de vele vragen. De studies en de cijfers die een aantal collega’s gebracht hebben zijn uiteraard niet nieuw. We weten al langer dan vandaag welke onze drie grote killers in het verkeer zijn: overdreven of onaangepaste snelheid, drugs of alcohol of rijden onder invloed en uiteraard afleiding. Dat is ook de reden waarom we dat specifiek als actiepunt mee opgenomen hebben in ons verkeersveiligheidsplan. Zeker ongevallen als gevolg van afleiding is ook een van de negen prioritaire aandachtspunten in ons verkeersveiligheidsplan. We willen daar dan ook een aantal specifieke concrete maatregelen naar voren schuiven om een progressie te maken in deze probleemgebieden.
\r\n\r\nBijkomend is dat Vias in 2013 al een aantal gedragsmetingen gedaan heeft rond afleiding. Toen bleek al dat men het gebruik van gsm of afleiding in het algemeen eigenlijk banaliseerde. Men hoorde van heel veel chauffeurs: ‘Ik doe dat wel een keer, ik zal wel eens een keer telefoneren.’ Op dat moment zag men zelfs helemaal het belang ervan niet in. We zien vandaag – opnieuw: dat is niet nieuw – dat er heel veel ongevallen gebeuren ten gevolge van afgeleid zijn. We blijven dan ook eens te meer herhalen dat autorijden nog altijd een werkwoord is dat een volledige focus vraagt. Men moet dus te allen tijde gefocust blijven op de weg en op de andere weggebruikers. Dat is de verantwoordelijkheid van iedereen.
\r\nEen aantal collega’s vragen welke initiatieven we nemen. Zoals ik al zei, krijgt het thema afleiding sowieso een centrale plaats in onze sensibiliseringskalender. Een aantal collega’s hebben hier al verwezen naar de campagne die we op 2 mei hebben gelanceerd. Mijnheer Bex, het is niet enkel ‘Negeer uw lief’, maar ook ‘Negeer uw vrienden’ of ‘Negeer uw baas’.
","sprekertitel":"Minister Lydia Peeters","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482486","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"},"sprekertekst":"Ik heb geen baas. (Gelach)
","sprekertitel":"Stijn Bex (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1483323","id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"},"sprekertekst":"Ik dacht het al. Ik meende te concluderen dat u alleen een lief hebt, vandaar.
Het is een campagne met die boodschap als baseline. Het feit dat er hier zoveel aandacht aan besteed wordt, is toch wel een teken aan de wand dat iedereen de campagne gezien heeft. De campagne mikt op autobestuurders tussen 18 en 54 jaar. In de mediamix ligt er een groter gewicht op jongere en zakelijke bestuurders. Deze affichecampagne wordt bijkomend ondersteund – het gaat niet enkel om affiches langs de snelwegen – door berichten op sociale media en via influencers. Speciaal voor bedrijven is er daarnaast een extra campagneluik met aangepast materiaal en tips voor werkgevers en werknemers.
Het spreekt voor zich dat we ook de volgende jaren gericht zullen blijven sensibiliseren. We moeten blijven inzetten op het verhogen van het bewustzijn rond diverse vormen van afleiding. Het is immers meer dan enkel en alleen de smartphone. Dat sluit ook aan bij de vragen van mevrouw Lambrecht. Ook als je een vergadering volgt, is je aandacht afgeleid en ben je niet gefocust op de weg of op andere weggebruikers. We moeten daarop blijven focussen en hameren.
Dit is trouwens geen exclusief gedragsprobleem bij automobilisten. We focussen ook op specifieke doelgroepen, zoals vrachtwagenchauffeurs, bestuurders van landbouwvoertuigen, chauffeurs van koerier- en bezorgbedrijven, maar uiteraard ook voetgangers én fietsers.
Ook het educatieve aanbod wordt verder uitgewerkt. Later dit jaar komen er nieuwe afleveringen van de educatieve reeks ‘Zeppe en Zikki’, waarbij een van de afleveringen specifiek over afleiding zal gaan.
Tijdens het verplichte terugkommoment voor nieuwe bestuurders wordt er zeker tijdens het praktijkluik specifiek aandacht besteed aan afleiding. Tijdens de praktijktesten zal de passagier bijvoorbeeld op een gegeven moment iets doen om de bestuurder af te leiden en na te gaan welke impact dat heeft op het rijgedrag. Dat heeft een enorme impact en verhoogt ook het bewustzijn rond afleiding. Dat is dus een goede zaak.
Daarnaast werd in samenwerking met Boerenbond een project opgestart dat focust op verkeersveiligheid en landbouwverkeer. Dat was op aangeven van Boerenbond. Zij merkten dat landbouwers achter het stuur vaak gelijktijdig bezig zijn met de smartphone. Daarom loopt daar een specifieke campagne rond.
Het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de UHasselt rondt momenteel het Safe.T-project af. Dit mikt op het realiseren van een veiligheidscultuur binnen transportbedrijven, op maat van vrachtwagenchauffeurs, om hen te motiveren om veilig en ecologisch te rijden. Bij het luik ‘veiligheid’ ligt de focus ook op afleiding.
Tot slot voerde mijn administratie reeds eerste verkennende gesprekken met Comeos, specifiek rond de aanpak van de problematiek van afleiding bij koerier- en bezorgbedrijven.
Dan waren er nog een heel aantal vragen over de handhaving: kan die al dan niet via de ANPR-camera’s?
\r\n\r\nWat de cijfers van de resultaten van de slimme camera’s betreft inzake gsm-gebruik, dat was specifiek een proefactie die Vias had gelanceerd. Vias ressorteert onder de federale overheid. In het kader daarvan had het een onderzoek gedaan. Alleszins leren de cijfers van de inbreuken vastgesteld door de federale politie ons dat er tijdens de eerste 6 maanden van 2021 in Vlaanderen 40.528 vaststellingen inzake afleiding in het verkeer konden worden gedaan. Dat gaat dan niet over de slimme camera’s gebruikt door Vias in het kader van dat proefproject. Dat zijn gewoon pv’s opgesteld door de federale politie.
\r\n\r\nSinds 3 maart is er ook de zwaardere sanctie voor afleiding, voor het gebruik van een gsm die niet in een houder staat. Dat is verhoogd naar een misdrijf van de derde graad. Dat betekent dus dat er een hogere boete aan is gekoppeld, en dat daar zelfs ook een onmiddellijk rijverbod aan kan worden gekoppeld.
\r\n\r\nDe ANPR-camera’s die wij langs onze gewestwegen hebben staan en die worden gebruikt door het AWV, hebben niet de functionaliteit om ook op afleiding te controleren. We zitten daar ook met de General Data Protection Regulation (GDPR). Vandaag gaat dat dus niet en focussen onze ANPR-camera’s alleen op snelheid en niet op afleiding. Dat is wel de inzet van de politiediensten, die mensen uit het verkeer halen als ze zien dat die bezig zijn met hun gsm terwijl ze aan het rijden zijn. Afleiding als misdrijf van derde graad is sowieso, opnieuw, federale bevoegdheid. Daarom kan dat op dit ogenblik ook niet worden opgenomen in onze GAS-wetgeving (gemeentelijke administratieve sanctie).
\r\n\r\nDan zijn er de initiatieven van de lokale parketten. Lokale parketten kunnen hun eigen accenten leggen wat het opsporen en vervolgen van bepaalde misdrijven betreft. We hebben allemaal in het nieuws gezien dat het parket van Halle-Vilvoorde, en nadien ook het parket van Oost-Vlaanderen, een verstrengde aanpak heeft gelanceerd. Ik denk dat die boodschap alleen al, die ook in het nieuws veel aandacht heeft gekregen, bij veel mensen alleszins het bewustzijn vergroot dat afleiding not done is, dat dat bijdraagt tot meer verkeersonveiligheid en dus achterwege moet worden gelaten. In die zin kan ik de initiatieven van die parketten dan ook alleen maar mee toejuichen. Opnieuw, het is een duidelijke boodschap: afleiding is niet tolereerbaar en daar kunnen zware gevolgen aan worden gekoppeld.
\r\n\r\nTen slotte zijn er de reclameborden. Alleszins was het niet het opzet van de VSV om onveilige situaties te creëren met de borden die zijn geplaatst in het kader van onze afleidingscampagne. Integendeel, dat is juist om het bewustzijn te vergroten. Er wordt dan ook altijd heel goed bekeken waar en op welke wijze die borden langs onze gewestwegen worden geplaatst.
\r\n\r\nWe weten allemaal dat reclameborden langs drukke wegen een impact kunnen hebben op het rijgedrag van de weggebruikers. Daarom moet men altijd voorafgaandelijk toelating vragen als men een reclamepaneel langs een gewestweg wil zetten. Als dat bijvoorbeeld gaat over heel flashy borden, als er sprake is van lichtflitsen of dergelijke meer, dan staat men daar meestal weigerachtig tegenover, omdat dat juist het rijgedrag kan beïnvloeden en een negatieve impact kan hebben op de verkeersveiligheid als dusdanig.
\r\n\r\nBij de campagnes die de VSV uitrolt, is het alleszins heel duidelijk dat men korte boodschappen lanceert, die ook een klein beetje teasen, om daar aandacht voor te vragen. Voorbeelden zijn “Negeer je lief” of “Negeer je baas”. De boodschap is niet dat je hen te allen tijde moet negeren, maar uiteraard wel dat je hen moet negeren wanneer je een berichtje krijgt terwijl je achter het stuur zit. Dan mag je niet automatisch beginnen terug te whatsappen of te sms’en. Op dat moment moet je wachten, want dat kan een leven kosten. Dat is vooral de boodschap van heel deze campagne.
\r\n","sprekertitel":"Minister Lydia Peeters","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Mevrouw Ryheul heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482720","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4408,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4408?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ryheul","voornaam":"Carmen"},"sprekertekst":"Dat was een zeer omstandig antwoord, minister. De problematiek is hier al meermaals aan bod gekomen, en ook de studies en de cijfers zijn inderdaad niet nieuw. Ik kan toch wel zeggen dat de lopende sensibiliseringscampagne voor de automodus die mij bijna dagelijks bereikt, niet afleidt. Dat gebeurt via diverse kanalen: via de sociale media, via de borden langs de weg, en ook op de radio. Ik denk dan ook dat die campagne bij velen de broodnodige mentaliteitswijziging zal teweegbrengen.
Misschien moeten we in de toekomst nog meer inzetten op influencers, want gisteren bleek dat een op de drie hun advies volgt. Naast de sensibilisering moet er inderdaad verder ingezet worden op de handhaving, om de pakkans te vergroten. Wij juichen alvast het repressieve optreden van de parketten toe. We kijken mee uit naar de evaluatie. We hopen dat nog meer parketten aansluiten door een soortgelijke actie te organiseren, en dat die acties ook worden verdergezet na de evaluatieperiode.
We willen er met het Vlaams Belang ook op aandringen dat de wetswijzigingen er snel komen, zodat de intelligente camera’s inbreuken mogen vaststellen en er ook gehandhaafd kan worden. Pas dan zal de mentaliteitswijziging er echt komen. U hebt daarnet de cijfers vermeld van de federale politie, over de inbreuken, en ze spreken boekdelen: er zijn bijna 41.000 pv’s opgesteld. Nu, het is voor de politie ook een heel tijdrovende bezigheid om dat allemaal te controleren. Ik herinner me nog een open brief van de korpschefs van dertien politiezones in het arrondissement Halle-Vilvoorde, met hun vraag naar een oplossing voor het aanhoudende personeelstekort. Daarin werd gesteld dat als er geen oplossing komt, de veiligheid in het gedrang komt. U zult hiervoor wellicht weer verwijzen naar de federale collega’s.
Ik was blij om te horen, minister, dat u ook andere doelgroepen hebt vermeld. In mijn dagelijkse omgeving merk ik inderdaad ook heel wat jonge step- en fietsgebruikers die blijven gebruik maken van een smartphone achter het stuur. Daar ligt volgens mij ook nog een heel grote uitdaging. U hebt eerder aangegeven dat u daarrond geen specifieke campagnes zou willen doen, maar ik zou daar toch nog eens op willen aandringen. Er wordt bij die doelgroep nog te weinig gesensibiliseerd en gehandhaafd. Bij hen is de pakkans en de kans om gecontroleerd te worden zeer laag.
Ik rond af, voorzitter. U hebt één doelgroep niet vermeld, mijns inziens. U vermeldde de landbouwers, de hele groep van transportbedrijven en de koerierbedrijven, maar niet de chauffeurs van het openbaar vervoer. We verwachten ook wel dat zij zich aan dezelfde regels houden, en niet al gsm’end achter het stuur zitten, want er werden er onlangs nog een aantal betrapt op gsm-gebruik.
","sprekertitel":"Carmen Ryheul (Vlaams Belang)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Minister Peeters heeft het woord. De minister wil nog antwoorden op de vragen van collega Lambrecht over het vergaderen achter het stuur.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1483323","id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"},"sprekertekst":"Inderdaad, mevrouw Lambrecht, ik dacht mijn tussenkomst beëindigd te hebben, maar toen zag ik mijn notities over uw bijkomende vragen rond het vergaderen achter het stuur. Ook die onlinevergaderingen zijn natuurlijk een vorm van afleiding die we echt niet kunnen appreciëren. Ik wil wat dat betreft zeker wel in overleg gaan met de werkgeversorganisatie, om ook dat te ontmoedigen. Ik denk dat het ook een goede zaak zou zijn als we dat meenemen in onze sensibiliseringscampagnes. Het is niet alleen ‘Negeer je baas’, maar het moet ook aanmoedigen om niet online te gaan vergaderen. Het is zeker niet de bedoeling, als we het over telewerk of over Teamsmeetings hebben, dat dit dan achter het stuur gebeurt, integendeel.
\r\n\r\nU vraagt ook of we dat gaan verbieden. Ik denk dat, als we het gaan verbieden, de problematiek van de handhaving moeilijk ligt. Wanneer iemand effectief een gsm in de hand heeft, en zo in een Teamsvergadering zit, dan is dat de facto vast te stellen. Als een gsm bijvoorbeeld gebruikt wordt als gps, via een app, dan mag dat in principe wanneer die gsm in een houder staat. Maar het kan niet de bedoeling zijn om daarmee dan Teamsvergaderingen te volgen. Ik neem die bedenking dus zeker mee, en ik denk dat we daarover ook wel gerichte campagnes moeten doen. We moeten ook aan de werkgeversorganisaties de boodschap geven dat zij naar hun werknemers zouden communiceren dat dit niet de bedoeling kan zijn. Ik blijf erbij dat autorijden een werkwoord is. Men moet gefocust blijven op de weg, en niet op andere zaken.
\r\n","sprekertitel":"Minister Lydia Peeters","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"De heer Bex heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482486","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"},"sprekertekst":"Dank u voor uw antwoord, minister. Ik wil eerst verduidelijken dat ik wel een lief heb, maar geen baas. Maar ik had nog niet gezegd dat ik wel vrienden heb. Dus voor alle duidelijkheid, ik heb wel vrienden.
\r\n\r\nIn het algemeen kan ik me wel vinden in uw antwoord, waar u het hebt over de sensibilisering. Dat doet u goed, denk ik. Ik heb ook vrede met het antwoord dat u hebt gegeven met betrekking tot de reclameborden. Maar ik denk toch dat, gelet op de enorme cijfers van doden en gewonden die vallen door afleiding achter het stuur, we ook meer moeten kunnen inzetten op de pakkans. En daar heb ik u eigenlijk vrij weinig over horen zeggen. U hebt gezegd dat onze ANPR-camera's niet bruikbaar zijn om die vaststellingen te doen. U hebt geschermd met de GDPR-regeling. Natuurlijk moet alles privacyconform gebeuren, maar we weten wel dat het in Nederland kan, dus ik neem aan dat we daar ook in Vlaanderen een oplossing voor kunnen vinden.
\r\n\r\nU investeert in camera's die snelheidsovertredingen kunnen registreren. U gaat dat ook de komende jaren doen, neem ik aan. Is het dan wel verstandig om te blijven investeren in technologie die niet in staat is om ook deze overtredingen te registreren? We moeten dat misschien niet overal doen waar we snelheidsovertredingen registreren, maar het lijkt toch wel zeer nuttig om zeker op gevaarlijke punten, waarvan we weten dat er veel ongevallen gebeuren, de pakkans te verhogen. Op dat vlak blijf ik dus wat op mijn honger zitten. Ik hoop dat u ook daar initiatieven zult nemen, want dit lijkt me iets waarvan we over een aantal jaren sowieso zullen zeggen dat we er ook met camera's op moeten controleren. Het is dan toch enorm zonde om nog enkele jaren te wachten, want intussen vallen er toch ontzettend veel slachtoffers. Laat ons daar iets aan doen. Ik roep u daartoe op.
\r\n","sprekertitel":"Stijn Bex (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Mevrouw Lambrecht heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482442","fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4402,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4402?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Lambrecht","voornaam":"Annick"},"sprekertekst":"Dank u wel voor de antwoorden, minister. U somt inderdaad alles op. En dat is altijd heel veel. Daar kunnen we nooit wat van zeggen, dat u te weinig dingen zou kunnen opsommen in uw beleid. Maar ik zou toch mijn collega Bex willen bijtreden: die pakkans blijft het belangrijkste. Sensibilisering is ook belangrijk. Het is een en-enverhaal. U zegt dat en u gaat dat straks ook herhalen, denk ik. Maar die pakkans blijft het belangrijkste. Ik weet dat dat federaal is, maar er moet toch heel veel overleg zijn waar u dat blijft benadrukken.
Al die campagnes zullen uiteraard wel hun nut hebben, maar wordt er wel geëvalueerd of dat iets verandert in de tijd? Het gaat om 150 doden per jaar, en we zien niet dat dat aantal vermindert. Toch blijven die campagnes even duur of zijn ze duurder dan vroeger en zijn er zelfs meer campagnes.
U zegt dat u overlegt met Comeos, voor de koerierbedrijven. Dat is fantastisch, maar ik denk ook aan Voka en UNIZO, en ook aan de overheid, die ook een grote werkgever is. Ik mag het niet gedroomd hebben dat mensen hier in huis bijvoorbeeld van hun baas met Teams zouden moeten zitten te vergaderen in de auto. Maar er zijn dus verschillende kanalen om aan te spreken.
Een verbod is moeilijk, zegt u, maar een verbod in het arbeidsreglement is niet moeilijk. U hebt dat niet in handen, maar u kunt er als minister wel op aansturen om, zeker bij de overheid, als voorbeeldfunctie in het arbeidsreglement op te nemen dat er geen sprake kan zijn van vergaderen terwijl men aan het rijden is.
Ik ben dus matig tevreden met het antwoord, maar er is heel veel ruimte voor evaluatie en verbetering, zodat de cijfers van de ongevallen en de doden naar beneden kunnen.
","sprekertitel":"Annick Lambrecht (Vooruit)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"De heer Brouns heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482462","id":4430,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Brouns","voornaam":"Jo"},"sprekertekst":"Voorzitter, minister, collega’s, ik sluit me graag aan bij de vorige sprekers. Het is inderdaad heel duidelijk dat het in het kader van de verkeersveiligheid goed is dat we nu ook de focus hebben gelegd op de iPhones en het gsm-gebruik in de wagen. De federale wetgeving is daartoe verstrengd. Maar we moeten dat natuurlijk ook kunnen handhaven. Die pakkans moet dan ook omhoog.
\r\n\r\nIk deel de mening dat we daar technologische toepassingen in de vorm van camera's voor hebben. Er is een koninklijk besluit (KB) met een hele lijst van zaken waarvoor die mogen worden ingezet. Wij zouden zeggen: schaf die af en zet ze overal voor in waar je ze kunt inzetten, natuurlijk altijd de regels rond GDPR daarbij in acht nemend. Maar ik houd dus nogmaals een pleidooi om de handhaving daar aan te scherpen.
\r\n\r\nWat de technologische evolutie betreft, denk ik dat het in de toekomst alleen nog maar meer gaat zijn. Het aantal apps dat op je iPhone verschijnt, neemt hand over hand toe. Vanochtend ging het over de problematiek van het vergaderen. Ik denk dus dat dat een algemeen aandachtspunt blijft. De technologische toepassingen die wij dagelijks mogen en kunnen gebruiken, dat kan natuurlijk niet in onze wagen in bepaalde omstandigheden, behalve het klassieke bellen, handsfree.
\r\n\r\nMinister, de sensibilisering blijft natuurlijk een heel belangrijk punt. We moeten daar blijven op inzetten, maar ik heb hier eerder ook al de vraag gesteld naar de wetenschappelijke evaluatie daarvan en de effectiviteit van heel wat campagnes. Er zijn de nametingen, maar ik denk dat een grondige wetenschappelijke evaluatie vaak op haar plaats is. In een vorig antwoord verwees u naar een nieuwe samenwerkingsovereenkomst die wordt opgemaakt met de VSV. Is daar al nieuws over? Zit die eraan te komen? Kunt u iets meer vertellen over die nieuwe samenwerkingsovereenkomst met de VSV en wat daar allemaal in staat?
\r\n","sprekertitel":"Jo Brouns (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Minister Keulen heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482713","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},"sprekertekst":"Minister, alles komt terug. Met de vingers van onze beide handen komen we te kort om alle vragen omtrent deze problematiek op te tellen. Die is een dik jaar, twee jaar geleden heel erg in de actualiteit gekomen met de grote wegenwerken aan de E313 ter hoogte van Geel, waar mensen ondanks alle signalisatie met alle mogelijke technologie die daaromtrent bestaat aan volle snelheid achterin op files inreden omdat mensen voluit bezig waren met alles wat te maken heeft met wat de iPhone aan mogelijkheden biedt. Hier zijn handhaving en strenge sanctionering tot en met op hun plaats. Spijtig genoeg, maar dat is nu eenmaal het sluitstuk van elke reglementering en ook de geloofwaardigheid ervan. De cijfers zijn bekend: 150 doden per jaar en 850 zwaar gekwetsten. Dat kan over ieder van ons gaan. Iedereen kent dat: als je vandaag een file inrijdt is de grootste schrik die je moet hebben of wie achterop rijdt toch niet bezig gaat zijn met zijn iPhone en eventueel achteraan op je auto inrijdt.
Ik wil wel sensibiliseren, en diegenen die het bedenken gaan u ook altijd wijsmaken dat je daarmee bezig moet blijven, maar op een zeker ogenblik moeten we de eigen verantwoordelijkheid van mensen nog durven uitspreken want op die manier is alles de schuld van de overheid, terwijl wij hier niks aan kunnen doen. Het zijn allemaal mensen die in staat zijn om met moeilijke technologie te werken. Ze hebben allemaal een rijbewijs behaald. Ze zijn allemaal minstens gemiddeld intelligent. Als je dan nog aan mensen duidelijk moet maken dat ze niet hun eigen – en die voor andere weggebruikers die zich ter hoogte van hen voortbewegen – moordstroken moeten creëren want we hebben het vaak over moordstroken. Dit zijn ook digitale moordstroken op het ogenblik dat je aan het sms’en of het appen bent of Messengerberichten aan het versturen bent. Dus: streng handhaven en aan de andere kant mensen met hun eigen verantwoordelijkheid durven confronteren door middel van die strenge handhaving.
","sprekertitel":"Marino Keulen (Open Vld)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Minister Peeters heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1483323","id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"},"sprekertekst":"Er waren daarstraks heel veel vragen. Daarom was het ook een heel uitgebreid antwoord. Als ik dat niet doe, dan krijg ik reclamaties dat ik niet op alle vragen inga.
\r\n\r\nWat betreft de bijkomende vraag over de chauffeurs bij De Lijn: in het arbeidsreglement van De Lijn is alleszins duidelijk opgenomen dat het gebruik van gsm achter het stuur niet toegelaten is. Ook hier kunnen we natuurlijk verder doorgaan over wat met chauffeurs die dat dan toch doen? Wat is daar de pakkans? Ik heb daarstraks ook heel duidelijk gezegd dat wij onze campagne op 2 mei gelanceerd hebben. Het initiatief dat het parket van Halle-Vilvoorde onmiddellijk nam – de verstrengde aanpak en iedereen die betrapt werd op het gebruik van gsm achter het stuur kreeg onmiddellijk een intrekking van het rijbewijs van acht dagen – zullen sommigen een veel te harde sanctie vinden, zeker zij die er de dupe van zijn. Finaal is dat wel de juiste boodschap. Dat heb ik daarstraks ook al gezegd. Een dergelijk initiatief kunnen we alleen maar toejuichen voor het bewustzijn van iedereen die continu of af en toe de gsm opneemt en zit te chatten, te whatsappen of sms’en te sturen tijdens het rijden. Het bewustzijn dat dit absoluut niet kan en voor heel onveilige situaties in het verkeer zorgt, moet enorm groeien. Dat is en blijft vooral de boodschap.
\r\n\r\nIk heb daarstraks al gezegd dat we drie killers in het verkeer hebben: alcohol en drugs, snelheid en afleiding. Voor snelheid zijn er op Vlaams niveau – en handhaving is inderdaad het sluitstuk inzake verkeersveiligheid – heel wat ANPR-camera’s. Op dit ogenblik hebben die niet de functionaliteit om ook opnames te maken van iemand die al dan niet de gsm in de hand heeft. Toekomstgericht kan die functionaliteit daaraan toegevoegd worden. Ik vraag dat zeker aan de administraties. Men heeft me gezegd dat dat niet kan bij de huidige ANPR-camera’s die er staan. Plus we moeten dan ook opnieuw het GDPR-karakter meenemen. Op dit ogenblik kijken de ANPR-camera’s naar de nummerplaat op de auto die te hard rijdt, die kijkt niet wat er in het voertuig gebeurt. U weet dat er destijds bij het project van Vias heel wat commotie was in welke mate dat GDPR-gewijs kan. Los daarvan, wil ik zeker aan de mensen binnen het AWV die werken aan het project van de ANPR-camera’s meegeven om te kijken of die functionaliteit uitgebreid kan worden. Maar het is dan nog altijd de federale politie die al dan niet boetes uitschrijft. Herinner u de hele discussie rond alle ANPR-camera’s die wij in het begin geplaatst hadden en die op dat moment nog niet gekoppeld werden aan het datamanagementsysteem en nog niet uitgelezen konden worden. De boetes, het effectief overgaan tot het innen van boetes en of tot het intrekken van het rijbewijs is en blijft nog altijd een federale materie. Daarom focussen wij volop op enerzijds het aspect sensibilisering en anderzijds het aspect van educatie.
\r\nOp het vlak van sensibilisering wil ik nog even meegeven dat de verschillende campagnes zeker geëvalueerd worden. Na elke campagne van de VSV krijgen we een rapport van de impact volgens hen. Moet dat ook nog wetenschappelijk geanalyseerd worden? Als we kijken naar de studies van Vias rond gsm-gebruik: in de laatste studies gaven ze al aan dat het bewustzijn dat het eigenlijk niet door de beugel kan, al enorm is toegenomen. Dat geeft toch aan dat de campagnes werken.
Wat overleg met de federale overheid betreft: dat vindt op zeer regelmatige basis plaats. Wij blijven aspecten op tafel leggen waarvan wij vinden dat er meer gerichte controles op moeten gebeuren. Dan verwijs ik opnieuw naar ons verkeersveiligheidsplan, waarin wij afleiding in het verkeer als een van de prioritaire aandachtspunten hebben opgenomen en waaromtrent wij regelmatig overleggen met de federale collega’s, getuige daarvan de aanpak van het parket en de extra aandacht rond afleiding in het verkeer in navolging van de campagne die wij op 2 mei gelanceerd hebben.
Maar het is inderdaad een cultuur. De heer Keulen heeft dat heel duidelijk geschetst. Wij kunnen tal van sensibiliseringscampagnes, educatieve pakketten en pakkansvergrotende maatregelen uitrollen, maar het begint bij de weggebruiker zelf. Iedereen die zich op de weg begeeft, moet de nodige verantwoordelijkheid aan de dag leggen, moet goed beseffen dat hij bezig is met autorijden, een risicovolle bezigheid, dus wat dat betreft, is het uiteraard de verantwoordelijkheid van iedereen die zich op de weg begeeft, zowel gemotoriseerd als op een meer duurzame wijze. Men moet alle aandacht hebben voor de andere weggebruikers, voor het verkeer en alle mogelijke obstakels op de weg.
Dan was er nog een vraag over de samenwerkingsovereenkomst met de VSV. Daar zijn veel gesprekken aan voorafgegaan. U weet dat wij destijds nog gevraagd hebben aan de Inspectie van Financiën een bijkomende analyse te maken van het hele verkeersveiligheidsbeleid. Daarin kwam ook de samenwerkingsovereenkomst met de VSV aan bod. Daar is heel veel over gepraat, maar ik heb de administratie de opdracht gegeven om daar snel werk van te maken, zodat die overeenkomst of dat toelagebesluit – wat het ook zal worden – snel gefinaliseerd kan worden en zodat de VSV snel verder kan met haar jaarlijkse werking. Daar is uiteraard ook het jaarplan aan gekoppeld, dat nu in een finale fase zit.
","sprekertitel":"Minister Lydia Peeters","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Mevrouw Ryheul heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482720","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4408,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4408?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ryheul","voornaam":"Carmen"},"sprekertekst":"Minister, ik sluit af met een herhaling van de cijfers: afleiding achter het stuur veroorzaakt jaarlijks 150 doden, 850 zwaargewonden en zo’n 12.500 lichtgewonden. Dat zijn keiharde cijfers. De grootste moordenaar hier is de gsm en de tendens is stijgend: een vijftigtal doden en 4500 gewonden per jaar. De weg naar nul doden tegen 2050 is dus nog zeer lang. Niet enkel automobilisten moeten zich bewust zijn van die gevaren, maar elke deelnemer aan het verkeer. Blijf dus verder inzetten op die sensibilisering en zorg er ook voor, in overleg met uw federale collega’s, dat men niet meer kan ontsnappen aan die betrapping en bestraffing door handhaving via slimme camera’s snel mogelijk te maken en door streng op te treden tegenover overtreders. Het niet-gebruiken van de gsm in de wagen zou de norm moeten worden, net zoals het dragen van een gordel.
","sprekertitel":"Carmen Ryheul (Vlaams Belang)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"De heer Bex heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482486","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"},"sprekertekst":"Minister, bedankt voor uw antwoord. Ik ben ook heel blij met de brede steun hier in de commissie. Elke fractie hier is tussengekomen om te zeggen dat we dit moeten aanpakken en dat we strenger moeten handhaven. In die zin zou ik u willen oproepen om niet gewoon mee te geven aan uw administratie dat wij dit belangrijk vinden, maar om hen op te dragen dat die camera’s in de toekomst deze overtredingen ook moeten kunnen vaststellen. Minister Van Quickenborne en minister Verlinden hebben al duidelijk aangegeven dat zij willen meewerken aan een systeem dat het mogelijk maakt om zulke overtredingen te gaan beboeten. Zodra zo’n systeem ‘up and running’ is – het is vooral een digitaal gegeven –, zal het nog wel meevallen op het vlak van personeelsinzet daarvoor, dus ik zou daar echt toe willen oproepen. Maak die camera’s daarvoor geschikt. Alle partijen hier hebben gezegd dat ze dat willen. De N-VA is niet tussengekomen, maar die partij wil sowieso naar Nederlands voorbeeld handelen, wil zelfs bij Nederland aansluiten, dus die partij zal er ook niet tegen zijn om het Nederlandse systeem te volgen.
","sprekertitel":"Stijn Bex (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Mevrouw Lambrecht heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482442","fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4402,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4402?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Lambrecht","voornaam":"Annick"},"sprekertekst":"Inderdaad, ik denk dat we in dezen op één lijn zitten. Misschien moeten we een uittreksel van het verslag van deze commissie aan u meegeven als u de volgende keer naar uw federale collega gaat. Die zal zien dat er geen sprake is van problemen binnen Vivaldi: iedereen wil hier die strengere handhaving en zeker die camera’s die gsm-gebruik achter het stuur kunnen vaststellen, hoe sneller hoe beter. Ik treed collega Bex op dat vlak bij: vraag het niet al te vriendelijk, wees maar wat kordater, misschien zal dat helpen.
En dan aan mijn collega ter rechterzijde die altijd zegt dat we niets kunnen doen, ik ben iets positiever ingesteld: ik denk dat we het gedrag van mensen wel kunnen sturen, zeker met die sancties en die camera’s. De gordel moet je ook dragen in de auto. Die vergelijking gaat zeker op.
","sprekertitel":"Annick Lambrecht (Vooruit)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"De vragen om uitleg zijn afgehandeld.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"}],"titel":"Vraag om uitleg van Carmen Ryheul aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de aanpak van het gsm-gebruik achter het stuur\r\nVraag om uitleg van Stijn Bex aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over verkeersongevallen door afleiding achter het stuur\r\nVraag om uitleg van Annick Lambrecht aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over het aantal verkeersslachtoffers door afleiding","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OPE","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333200,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333200{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1837195"},"datumagendering":"2022-05-12T14:00:00+0200","datumbegin":"2022-05-12T13:50:08+0200","datumeinde":"2022-05-12T17:50:06+0200","id":1633633,"laatste-wijziging":"2022-05-11T13:01:54+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1633633/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1633633?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1633633/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"De Vlaamse Regering nam de voorbije maanden initiatieven om ervoor te zorgen dat leerlingen uit het buitengewoon onderwijs niet langer urenlang op de bus moesten zitten tijdens hun woon-schoolverkeer. Recent maakte minister Lydia Peeters bekend dat ze voor het schooljaar 2022-2023 zo’n 26,6 miljoen euro vrijmaakt voor extra ritten. Ook zal een enkele rit voor iedere leerling niet langer dan 90 minuten duren. Wat is de prognose voor de gemiddelde ritduur en maximale ritduur voor het volgende schooljaar? Hoe zal het extra budget over de scholen worden verdeeld? Wat is er uit de evaluatie van de proefprojecten gekomen? Wat is de stand van zaken van de conceptnota die de minister hierover zou opstellen? Wat met de noodzakelijke begeleiding op kleinere voertuigen met minder dan 7 zitplaatsen? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs"],"opname-start":"2022-05-12T13:51:39+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"269","vergaderzaal":{"naam":"Antoon Van Dyck","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"dGcBhEHK0Qc","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"}},"verzoekschrift":[],"volgende-journaallijn":{"datum":"2022-05-12T15:29:05+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1636370,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1636370","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Stijn De Roo aan Zuhal Demir, Vlaams minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme, en aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de invoering van een gecontroleerde snelheidsbeperking op alle snelwegen in en rond Gent","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OPE","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333200,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333200{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1837195"},"datumagendering":"2022-05-12T14:00:00+0200","datumbegin":"2022-05-12T13:50:08+0200","datumeinde":"2022-05-12T17:50:06+0200","id":1633633,"laatste-wijziging":"2022-05-11T13:01:54+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1633633/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1633633?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1633633/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"De Vlaamse Regering nam de voorbije maanden initiatieven om ervoor te zorgen dat leerlingen uit het buitengewoon onderwijs niet langer urenlang op de bus moesten zitten tijdens hun woon-schoolverkeer. Recent maakte minister Lydia Peeters bekend dat ze voor het schooljaar 2022-2023 zo’n 26,6 miljoen euro vrijmaakt voor extra ritten. Ook zal een enkele rit voor iedere leerling niet langer dan 90 minuten duren. Wat is de prognose voor de gemiddelde ritduur en maximale ritduur voor het volgende schooljaar? Hoe zal het extra budget over de scholen worden verdeeld? Wat is er uit de evaluatie van de proefprojecten gekomen? Wat is de stand van zaken van de conceptnota die de minister hierover zou opstellen? Wat met de noodzakelijke begeleiding op kleinere voertuigen met minder dan 7 zitplaatsen? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs"],"opname-start":"2022-05-12T13:51:39+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"269","vergaderzaal":{"naam":"Antoon Van Dyck","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"dGcBhEHK0Qc","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4525,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4525?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Roo","voornaam":"Stijn"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"},{"id":4440,"is-huidige-vv":"N","link":[],"naam":"Demir","voornaam":"Zuhal"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"},{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4433,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4433?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Verheyden","voornaam":"Wim"}]}],"id":1631190,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1631190","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"2765","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de invoering van een gecontroleerde snelheidsbeperking op alle snelwegen in en rond Gent","titel":"Vraag om uitleg van Stijn De Roo aan Zuhal Demir, Vlaams minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme, en aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de invoering van een gecontroleerde snelheidsbeperking op alle snelwegen in en rond Gent","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"}]},"voorzitter-tijdens-journaallijn":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"vorige-journaallijn":{"datum":"2022-05-12T14:22:44+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1636185,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1636185","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Wim Verheyden aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de aanhoudende problemen bij technische controles van voertuigen op afspraak","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OPE","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333200,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333200{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1837195"},"datumagendering":"2022-05-12T14:00:00+0200","datumbegin":"2022-05-12T13:50:08+0200","datumeinde":"2022-05-12T17:50:06+0200","id":1633633,"laatste-wijziging":"2022-05-11T13:01:54+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1633633/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1633633?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1633633/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"De Vlaamse Regering nam de voorbije maanden initiatieven om ervoor te zorgen dat leerlingen uit het buitengewoon onderwijs niet langer urenlang op de bus moesten zitten tijdens hun woon-schoolverkeer. Recent maakte minister Lydia Peeters bekend dat ze voor het schooljaar 2022-2023 zo’n 26,6 miljoen euro vrijmaakt voor extra ritten. Ook zal een enkele rit voor iedere leerling niet langer dan 90 minuten duren. Wat is de prognose voor de gemiddelde ritduur en maximale ritduur voor het volgende schooljaar? Hoe zal het extra budget over de scholen worden verdeeld? Wat is er uit de evaluatie van de proefprojecten gekomen? Wat is de stand van zaken van de conceptnota die de minister hierover zou opstellen? Wat met de noodzakelijke begeleiding op kleinere voertuigen met minder dan 7 zitplaatsen? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs"],"opname-start":"2022-05-12T13:51:39+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"269","vergaderzaal":{"naam":"Antoon Van Dyck","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"dGcBhEHK0Qc","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4433,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4433?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Verheyden","voornaam":"Wim"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4525,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4525?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Roo","voornaam":"Stijn"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4524,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4524?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Moors","voornaam":"Rita"}]}],"id":1630309,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1630309","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"2718","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de aanhoudende problemen bij technische controles van voertuigen op afspraak","titel":"Vraag om uitleg van Wim Verheyden aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de aanhoudende problemen bij technische controles van voertuigen op afspraak","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"}]},"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4408,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4408?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ryheul","voornaam":"Carmen"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4430,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Brouns","voornaam":"Jo"},{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"},{"fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4402,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4402?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Lambrecht","voornaam":"Annick"}]}],"id":1631116,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1631116","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"2764","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de aanpak van het gsm-gebruik achter het stuur","titel":"Vraag om uitleg van Carmen Ryheul aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de aanpak van het gsm-gebruik achter het stuur","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"},{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4408,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4408?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ryheul","voornaam":"Carmen"},{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4430,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Brouns","voornaam":"Jo"},{"fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4402,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4402?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Lambrecht","voornaam":"Annick"}]}],"id":1631441,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1631441","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"2778","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over verkeersongevallen door afleiding achter het stuur","titel":"Vraag om uitleg van Stijn Bex aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over verkeersongevallen door afleiding achter het stuur","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"},{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4402,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4402?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Lambrecht","voornaam":"Annick"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4408,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4408?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ryheul","voornaam":"Carmen"},{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4430,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Brouns","voornaam":"Jo"},{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"}]}],"id":1632164,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1632164","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"2800","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over het aantal verkeersslachtoffers door afleiding","titel":"Vraag om uitleg van Annick Lambrecht aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over het aantal verkeersslachtoffers door afleiding","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"}]}