{"datum":"2022-04-28T16:07:59+0200","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":1630849,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"
De heer Danen heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478781","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4069,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4069?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Danen","voornaam":"Johan"},"sprekertekst":"Op 24 maart ging de campagne ‘Lesgeven is alles geven’ van start. Het doel ervan is tweeledig: in de eerste plaats is het een fiere imagocampagne, die mensen wijst op de fantastische en unieke aspecten van de lerarenroeping en ten tweede is het een rekruteringscampagne, die kandidaat-leerkrachten de verschillende wegen naar het lerarenberoep wijst. Daarover hebben we in deze commissie al vaker van gedachten gewisseld.
Gezien het huidige lerarentekort is het een goede zaak dat het beroep van leerkracht positief in de verf gezet wordt en dat we jongeren die een studiekeuze moeten maken, wijzen op de mooie kansen en kanten van het beroep.
Uit verschillende hoeken klinkt echter kritiek op de campagne, de slogans en beelden die gekozen werden, vooral in het licht van de eerste doelstelling. In een stuk getiteld ‘Lesgeven is... zoveel mooier dan 'testen geven en getest worden'’ in De Tijd van 2 april 2022 bekritiseert professor in de wiskunde Ann Dooms de affiche over ‘Lesgeven is testen geven en getest worden’. Naast de slogan toont de affiche een foto van een leerkracht voor een krijtbord waarop een wiskundig bewijs te zien is. In de woorden van Dooms: “Als wiskundige die zich erg inzet voor de herwaardering van haar vak komt die foto heel hard binnen. Denkt men nu werkelijk dat zo'n beeld aanzet om leerkracht te worden, laat staan voor het vak wiskunde? Het draagt alvast wel bij aan de negatieve connotatie die mijn vakgebied maar al te vaak krijgt.” Professor Dooms wijst er ook op dat op de bijhorende website te weinig aandacht is voor het overbrengen van vakinhoud en vraagt om voornamelijk daarop te focussen in de campagne. Ook experten als Tim Surma, Dirk Van Damme en Orhan Agirdag uitten kritiek op de campagne en vragen zich af in welke mate ze wervend zal zijn. Volgens hen mist de imagocampagne inhoud.
De overkoepelende slogan ‘Lesgeven is alles geven’ valt bovendien niet bij iedereen in goede aarde. Critici wijzen op de hoge uitval door burn-out, vooral onder jonge leerkrachten, iets waar er daarnet ook naar werd verwezen. Vaak zijn dat mensen die inderdaad ‘alles geven’, misschien te veel geven en net daardoor opgebrand geraken. Het idee scheppen dat een job in het onderwijs dat vraagt van jonge mensen, draagt niet bij aan een positieve perceptie van het beroep.
We zijn het er allemaal over eens dat er dringend nood is aan maatregelen om meer getalenteerde mensen naar het onderwijs te brengen, zowel mensen die starten als zij die binnenstromen via de zijinstroommogelijkheden. Het is echter maar de vraag of de huidige campagne zal bijdragen aan dat doel dan wel of ze veeleer een dode mus zal blijken.
Ik heb daarbij de volgende vragen.
Hoe evalueert u zelf de overheidscampagne? Hoe kijkt u naar de gemengde reacties van verschillende experten? Wat is de kostprijs van de campagne? Welke ideeën of plannen hebt u nog in de schuif liggen voor het verdere verloop van de campagne? Volgt er op de campagne en de website nog een inhoudelijk deel?
Zult u andere initiatieven nemen om meer mensen voor de klas te krijgen? Welke andere initiatieven plant u om de verschillende wegen naar het lerarenberoep te verduidelijken, te vereenvoudigen en attractiever te maken? Op dat vlak is er volgens ons nog heel wat werk aan de winkel.
","sprekertitel":"Johan Danen (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"Minister Weyts heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"De campagne is maar één element in een veel bredere strijd tegen het lerarentekort. Vaak wordt gevraagd of we daarmee het lerarentekort zullen oplossen. Neen, dat zullen we niet doen met alleen die campagne. We proberen alle zeilen bij te zetten om dat probleem met zo veel mogelijk maatregelen structureel aan te pakken. Ik zal ze niet allemaal opsommen, maar de anciënniteitsregeling voor zijinstromers en de CAO die vol inzet op het lerarenberoep, zijn allemaal zaken die niet werden verhoopt in 2019.
Net omdat er zoveel zaken hervormd zijn die positief zijn en intrinsiek het lerarenberoep aantrekkelijker maken, vond ik het aangewezen om daarover een campagne te voeren. Het gaat niet om een eenmalige campagne, maar we laten die drie jaar lopen. Dat betekent dat het nog te vroeg is voor een evaluatie.
We hebben een koepelconcept gelanceerd. Dat laat veel vrijheid aan eenieder om eraan mee te doen: de koepels, de sociale partners, de lerarenopleidingen, de steden en gemeenten kunnen de campagne verder mee gestalte geven. Die kan helemaal op maat van de eigen noden gebruikt worden. In de komende jaren zullen we dat verder laten leven. De campagne is tot stand gekomen samen met het onderwijsveld. Het is niet zo dat we met een aantal communicatiebobo’s hebben samengezeten, maar we hebben de onderwijskoepels meegenomen in dat traject.
Natuurlijk zijn er reacties. Ik ken geen enkele grote campagne waar er geen gemengde reacties op zijn. Dat is hier ook het geval. Er zijn ook gechargeerde reacties. Een beeld, een advertentie eruit halen – want er zijn verschillende beelden – en zeggen dat het beeld over ‘lesgeven is testen geven en getest worden’ heel hard binnenkomt: dan kun je over een beetje dramatisering spreken. Dat is gewoon de realiteit. Daar gaat het net over. We willen de boodschap meegeven met de campagne dat lesgeven niet voor iedereen weggelegd is. Dat vergt specifieke talenten en competenties. En ja, dat wil zeggen: lesgeven is testen, maar ook getest worden door uw leerlingen. Al wie lesgegeven heeft, kan toch zeker ervaren dat leerlingen zeker in het begin de grenzen proberen af te tasten en zien hoever ze kunnen gaan. Daarover gaat het. Dat dat heel hard binnenkomt, amai ...
Dat willen we vooral gestalte geven: het is niet voor iedereen weggelegd. In Nederland heeft men volgens mij verkeerd gereageerd door als antwoord op het lerarentekort iedereen toe te laten om les te geven. Dat doen wij net niet. Wij zeggen: wij willen een beetje meer waardering voor de job. Dat betekent ook zeggen: het is niet voor iedereen.
Ten tweede wil ik natuurlijk ook meegeven wat voor een verantwoordelijkheid het is. Het is kansen geven, toekomst geven, zulk een belangrijke rol spelen in het leven van andere mensen, van jongvolwassenen of kinderen.
Daarnaast willen we ook – en dat is ook een beetje een persoonlijke frustratie – mensen aantrekken die wel bereidheid tonen, die zeggen: ‘tiens, dat zegt mij wel iets, dat lesgeven’ – en die reactie krijg ik vaak – maar die vaak niet weten hoe ze eraan moeten beginnen. Ik heb door mijn kabinet in kaart laten brengen langs welke wegen je leraar kunt worden. We kregen het, zelfs in een klein lettertype, niet op een papier in A3-formaat. Er zijn zoveel verschillende wegen. Ik vind dat op zich geen probleem, maar het maakt een aanbod op maat mogelijk. Je kunt leraar worden door de klassieke lerarenopleiding te volgen, wat ook via avond- of weekendschool kan. Je kunt die opleiding volgen in combinatie met een andere job of in combinatie met het lesgeven, zonder dat je een pedagogisch bekwaamheidsbewijs hebt. Je kunt dus centen verdienen en gelijktijdig je pedagogisch bekwaamheidsbewijs halen. De mogelijkheden zijn dus legio. We willen dan ook proberen om een beetje te prikkelen en mensen die denken dat ze kunnen lesgeven, de URL ‘lesgeven.vlaanderen’ meegeven, waarop je de weg op maat vindt om leerkracht te worden.
In een volgende fase gaan we ook authentieke verhalen brengen van leraren die trots zijn op hun beroep. We willen tonen dat het niet enkel een verhaal van ‘miserabilisme’ is. Het is soms een harde job, maar het geeft ongelooflijk veel voldoening. Dat willen we via de persoonlijke getuigenissen meegeven. We willen de positieve kant van de job voor het voetlicht brengen.
Ik wil deze campagne drie jaar laten lopen, maar we gaan – zoals gebruikelijk is met zo’n campagnes – niet wachten tot dan om ze te evalueren. We gaan dat ook tussentijds doen. De kostprijs bedroeg 30.000 euro. Voor het uitwerken van de campagne, van de communicatiestrategie is een bedrag van 500.000 euro ingeschreven. Ik hoop dat de campagne u alvast is opgevallen via de diverse spots.
Ondertussen gaan we natuurlijk verder met het nemen van extra maatregelen in de strijd tegen het lerarentekort. Eind vorig jaar heb ik een conceptnota voorgelegd aan de Vlaamse Regering. Die vormt de basis om stapsgewijs verdere maatregelen uit te werken, waarbij ik ofwel gebruikmaak van besluiten – dus op niveau van de Vlaamse Regering – ofwel decretale stappen neem. Ik kom dra ook naar hier met zo’n decreet.
Ik geef tot slot nog even mee dat de waardering voor de job en voor de leerkracht ook een taak is voor de bredere samenleving. We moeten er dus voor zorgen dat die ook meer respect krijgt, ook voor de autoriteit en het gezag van de leerkracht. Maar ik heb gezien dat er nog een vraag geagendeerd staat die daarover gaat. Ik zal er dan op terugkomen. Het is dus niet alleen een taak van het onderwijsveld zelf, maar ook van de brede samenleving. Ik denk dat deze campagne ook om deze boodschap mee te geven een stap in de goede richting is.
","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"Meneer Danen heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478781","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4069,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4069?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Danen","voornaam":"Johan"},"sprekertekst":"Bedankt, minister, voor uw antwoord. Ik kan het ook beamen. Ik heb zelf ook een hele tijd lesgegeven en ik moet zeggen dat ik dat af en toe nog wel mis. Ik vond het ook wel een heel mooie job, dus ik zou het ook iedereen kunnen aanbevelen, zeker als je van mensen houdt en hen iets wilt bijleren.
Dit gezegd zijnde, u hebt geantwoord op de vraag of u de campagne tussentijds zult evalueren. Dat is een goede zaak. U zult dat dus zeker doen.
Nogmaals, ik vind dat u een beetje makkelijk omgaat met gevoelens die mensen hebben. Als iemand die in het onderwijs staat, zegt dat hij dat een verkeerd beeld vindt, waardoor hij zich gekwetst voelt, dan vind ik dat we daar respect voor moeten hebben. Dat is iets wat we moeten accepteren en respecteren, en waar we mogelijk in moeten bijsturen. Ik kan me ook voorstellen dat een aantal mensen het ook gewoon grappig vonden en daar helemaal geen aanstoot aan nemen. Dat is natuurlijk een even legitieme houding. Ik vind niet dat we dat zomaar kunnen wegzetten als zijnde onbelangrijk. Ik vraag toch wel een beetje respect voor mensen die het onderwijs een warm hart toedragen en de moeite hebben gedaan om daar een stuk rond te schrijven in functie van een betere campagne.
Er zijn twee bijkomende vragen, minister, die ik nog wil stellen. Ten eerste stel ik vast, na gesproken te hebben met een aantal leerkrachten uit het zesde jaar van het secundair onderwijs, dat er heel weinig leerlingen zijn uit dat zesde jaar die leerkracht willen worden. Zeker de sterkere profielen doen dat niet meer. Ik vind dat jammer. Ik denk dat we net in het onderwijs de allersterkste profielen nodig hebben, net zoals in de geneeskunde en misschien nog andere sectoren. Ik zou het interessant vinden om erover na te denken de campagne ook te richten naar 16-, 17- en 18-jarigen in functie van het lerarenberoep. Daar immers moet de ultieme keuze gemaakt worden. Zij komen uit het onderwijs, zitten er helemaal in en weten dus hoe het kan. Ik denk dat sommigen, mits een zetje, misschien toch een goede leerkracht zouden kunnen worden. Wilt u daarop inzetten?
Mijn tweede vraag betreft de wegen om les te gaan geven. Ik heb zelf onder andere een pedagogisch diploma, dus ik moet geen weg meer volgen, maar ik stel wel vast dat mensen vragen hebben over hoe ze in het onderwijs kunnen terechtkomen. U zegt dat het heel ingewikkeld is. Het is interessant om hen te zeggen hoe het al kan, maar bent u ook bereid om vereenvoudigingen door te voeren in de wegen naar het leerkrachtenberoep voor zijinstromers?
","sprekertitel":"Johan Danen (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"Mevrouw Yalçin heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1742116","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4547,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4547?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Yalçin","voornaam":"Hilâl"},"sprekertekst":"Minister, ik wil inpikken op de evaluatie. De campagne heeft twee doelen: het verbeteren van het imago en het versterken van de rekrutering. Dat zijn heel duidelijk afgebakende doelstellingen. Wanneer voorziet u een dergelijke evaluatie? U zei dat we pas gestart zijn en dat u de campagne drie jaar wilt laten lopen. Hebt u enig idee van een tussentijdse evaluatie? Wie wilt u dan horen? Met welke stakeholders wilt u in gesprek gaan? Op basis van welke criteria wilt u nagaan of deze campagne geslaagd is voor u, al dan niet?
","sprekertitel":"Hilâl Yalçin (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"Mevrouw Goeman heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482455","fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4397,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4397?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Goeman","voornaam":"Hannelore"},"sprekertekst":"Minister, lesgeven is testen en getest worden, en evengoed eens iemand uit de klas sturen. Ik weet niet welke feedback u gekregen hebt, maar ik heb vooral heel veel kritiek gehoord, en niet alleen van experts maar ook van veel mensen op het terrein. Ze contacteren me daar echt over, ze vinden het een wereldvreemde campagne die totaal niet motiveert en een verkeerd beeld schetst van het lesgeven. Het gaat over zoveel meer, over leerlingen boven zichzelf laten uitstijgen. Ik heb zelfs van scholen gehoord die een verbod uitvaardigden om de campagne te gebruiken. Dat is jammer. (Opmerkingen)
Er is natuurlijk niets tegen een goede campagne om meer mensen te motiveren om voor de job te kiezen. Met alle sympathie voor de mensen die hebben meegewerkt aan de campagne, ik vind het op zich wel heel positief dat er gewerkt is met echte leerkrachten in plaats van stockbeelden van Shutterstock. Dat vind ik zeker positief. Maar ik blijf me afvragen – zeker omdat u zegt dat met het onderwijsveld is samengewerkt – wie uiteindelijk die slogans heeft bedacht. Dat is een bijkomende vraag. Is het uiteindelijk toch niet op het bureau van een communicatiebureau terechtgekomen?
Denkt u niet dat er op korte termijn moet worden bijgestuurd inzake de slogans, die duidelijk niet aanslaan? Is het geen goed idee om daar niet mee te wachten tot we een bredere evaluatie doen?
","sprekertitel":"Hannelore Goeman (Vooruit)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"De heer Daniëls heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1490202","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4070,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4070?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Daniëls","voornaam":"Koen"},"sprekertekst":"Collega’s, inzake marketingbureaus die zaken uitdenken, denk ik altijd: schoenmaker blijf bij uw leest. We hadden ook de minister een dansje kunnen laten doen om mensen te werven voor het onderwijs, maar ik weet niet of dat de beste campagne zou zijn geweest. In elk geval heeft de campagne één voordeel: er wordt over gesproken. Dat is dan het voordeel. Ik heb geleerd van marketingmensen dat het slechtste wat je kan overkomen, is dat er niet over wordt gesproken. Dat we er hier over spreken is goed, en voor de rest kunnen smaken verschillen rond beelden en slagzinnen.
Twee, de website ‘Word leerkracht’, waar collega Grosemans en ikzelf in het verleden al naar verwezen hebben, legt praktisch uit wat je moet doen als je niets weet van onderwijs. Wat moet ik praktisch doen? Waar kan ik dat studeren? Er staat ook uitgelegd: avond-, weekend- of afstandsonderwijs. Studiefinanciering staat erop. Er staat op wat je gaat verdienen, bruto en netto. Bij dat nettobedrag kun je nog bedenkingen maken, onder meer dat de standplaatsvergoeding afhangt van de samenstelling van het gezin. Dat is allemaal waar, maar je hebt ten minste een indicatie. Minister, dat vind ik er heel goed aan.
Verder moeten we maximaal spreken over hoe tof het is. Als we een leerkracht voor de camera zetten en laten vertellen wat hij allemaal moet doen, dan wil niemand die job. Dat zou een rare zijn. Ik hoor hier regelmatig de debatten. Men zegt dat een leerkracht te veel moet doen, en dat trekt niemand aan. Als een leerkracht zegt dat hij moeilijke oudercontacten heeft, dat hij een leerlingvolgsysteem moet invullen, dat hij ’s avonds vergaderingen moet volgen, dat men al samenkomt op 17 augustus, dat trekt niet aan. Als een 18-jarige hoort dat hij leerlingen uit de klas gaat moeten sturen, klinkt dat controversieel, daar ben ik het mee eens, maar het trekt wel de aandacht.
Ik wil besluiten met twee dingen. Eén, we moeten blijven zeggen wat een geweldige job het is. De vragen die wij geregeld stellen – ik betrap er mezelf ook op, bij de actuele vragen bijvoorbeeld – gaan altijd over zaken die misgaan. Dus komen er heel veel elementen in de kranten over dingen die misgaan. Er is een school waar iets misgaat, en dat wordt nationaal nieuws. Maar de school waar het geweldig goed gaat, die haalt het nieuws niet. Dat is jammer, maar het is een realiteit. Ik kan er ook niet aan doen. Twee, op het einde van het secundair onderwijs moeten we het beroep van leerkracht als vol beroep zien. Ik kan het me nog altijd levendig herinneren, toen ik pedagogische wetenschappen ging studeren, werd ik raar bekeken: wat ga jij toch doen? Is er echt niets anders om te doen? Daar moeten we van af.
","sprekertitel":"Koen Daniëls (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"Minister, het zal u niet verbazen, maar ik stel graag de vraag naar de onderwijsambassadeur, want ik denk echt dat dit de persoon kan zijn die ons kan aangeven wat er goed loopt en niet – zoals collega Daniëls aangeeft – waar er problemen zijn.
Ik verwijs misschien nog naar de evaluatie die gebeurd is. Er was in de vorige legislatuur al de actie ‘Word Leraar’, ik weet niet of daarvan ook evaluaties zijn gebeurd die we kunnen meenemen?
In elk geval, minister, hoor ik u graag zeggen dat het lesgeven eigenlijk een expertise is, dat het iets is met specifieke vaardigheden en specifieke kennis en dat we er alles aan moeten doen om iedereen dat bij te brengen. Dat hoor ik u dus graag zeggen. We moeten ervan uitgaan dat als men leerkracht is, men eigenlijk een expert is en we verwachten dat men dan ook die dingen kan om voor de klas te gaan staan.
Collega’s, ik kijk heel sterk uit naar het tv-programma. Het wordt een programma als ‘Het leven zoals het is: de leraar’ en ik denk dat het op Eén zal komen. Ik vermoed dat dat ook wel een heel mooi beeld zal geven van wat lesgeven precies is. Minister, hebt u daar vanuit uw kabinet aan meegewerkt of kunt u misschien een tipje van de sluier oplichten?
","sprekertitel":"Loes Vandromme (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"Minister Weyts heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"(Opmerkingen van Koen Daniëls)
Alleszins, mijnheer Daniëls, denk ik dat hier wel heel veel potentieel zit om effectief iets aan het leerkrachtentekort te doen, als ik zie hoeveel mensen met een pedagogisch bekwaamheidsbewijs zich hier allemaal bezighouden met mij te onderrichten. (Gelach)
","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1490202","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4070,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4070?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Daniëls","voornaam":"Koen"},"sprekertekst":"Minister, dat is echt meer dan onze taak, het is echt een roeping dat wij naar hier zijn gekomen.
","sprekertitel":"Koen Daniëls (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"Misschien heel concreet: ik sluit aan bij wat mevrouw Vandromme en de heer Danen zeggen. Het is ook daarom dat ik de onderwijskoepels heb meegenomen in een campagne. Ik vind ook echt dat we een positieve boodschap moeten geven – ik kom daar straks op terug –, waarvoor we ons met z’n allen moeten inschakelen, ook de onderwijskoepels en dus ook de scholen. Ook in het secundair onderwijs moeten we de beste talenten proberen warm te maken voor een job in het onderwijs. Dat zie ik ook als een taak die bij uitstek is weggelegd voor een onderwijsambassadeur, die ik volgend schooljaar wil laten aantreden. Dat lijkt mij echt iets om op het terrein mee naar de scholen – maar ook naar bedrijven – te gaan, om de leerlingen en de scholen warm te maken voor de job.
Het moet dus wel gebeuren vanuit een positieve vibe, dat is de essentie. Niet vanuit: ‘het is te lang, het is te kort’. Nee, we moeten echt een positieve vibe, een positieve boodschap brengen en zeggen: “Het is niet perfect, maar met tal van maatregelen hebben we de job van leerkracht wel aantrekkelijker gemaakt. Het is niet het paradijs en het is niet voor iedereen weggelegd, maar het is aantrekkelijker geworden, dus dit is het moment om in die job te stappen. Het is een geweldige job, met een grote verantwoordelijkheid. Het is niet voor iedereen weggelegd, het vereist specifieke talenten, maar wanneer je die talenten hebt, zet dan die stap. Het vergt heel sterke leerkrachten.”
Het tweede element van de campagne is om diegenen die geprikkeld zijn, naar de juiste weg te leiden. Dat is via lesgeven.vlaanderen.
U vraagt of ik de weg ook wil vereenvoudigen? Ja, maar ik veredel niet dat dat een moeilijk oefening is. Twee elementen spelen daarin mee. Ik wil net dat er meer waardering is voor de leerkracht, dat de kwaliteit ook naar boven gaat. Dan moet men dus zien dat kennis alleen bijvoorbeeld niet voldoende is, men moet ook kennis kunnen overbrengen. Dat is misschien zelfs nog belangrijker. De pedagogische bekwaamheid, de didactiek is toch ook wel belangrijk. Het tweede element is natuurlijk ook: op het vlak van het behouden van leerkrachten kunnen er geen twee verschillende wegen zijn. Er kan geen ‘fast lane’ zijn, waarbij de lat voor de leerkracht die pas later intreedt lager ligt dan voor diegenen die het klassieke curriculum doorlopen, daarvoor moeten we toch ook nog altijd waardering hebben. We moeten mensen in eerste instantie toch nog altijd naar het gewone curriculum leiden, namelijk de lerarenopleiding. We moeten er niet voor zorgen dat het via zijwegen uiteindelijk allemaal veel gemakkelijker is en dat de lat daar lager ligt. Die boodschap wil ik ook niet geven. Dat is dus een beetje het gegeven waarvoor we onszelf moeten hoeden.
Als er scholen zijn waar het gebruik van deze campagne verboden is, dan moet dat toch ook een school zijn waar niet bepaald veel vrijheid wordt gegund aan leerlingen en leerkrachten. Dat is dus toch niet zo’n goed voorbeeld, denk ik.
","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"De heer Danen heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478781","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4069,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4069?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Danen","voornaam":"Johan"},"sprekertekst":"Hierover gaan wij in de toekomst, en liever vandaag dan morgen, nog vaker van gedachten wisselen.
Ik heb nog twee suggesties. Kunnen mensen die eerder les hebben gegeven niet met elders verworven competenties bepaalde vrijstellingen krijgen om daarin te stappen? Dat bestaat decretaal maar het is te weinig bekend.
Ten tweede: wij hebben het gehad over studenten die hun opleiding verlaten. Kan daar kwalitatief onderzoek naar worden gedaan? Wat zijn de redenen waarom studenten stoppen? Hierover bestaan allerhande hypotheses, maar het zou interessant zijn hierover een diepgaand onderzoek te doen.
","sprekertitel":"Johan Danen (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"De vraag om uitleg is afgehandeld.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"}],"titel":"Vraag om uitleg van Johan Danen aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over de reacties op de campagne 'Lesgeven is alles geven'","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OND","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333231,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333231{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Onderwijs"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1831243"},"datumagendering":"2022-04-28T14:30:00+0200","datumbegin":"2022-04-28T14:24:06+0200","datumeinde":"2022-04-28T17:55:54+0200","id":1626499,"laatste-wijziging":"2022-04-25T15:06:07+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1626499/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1626499?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1626499/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"De Digimeter peilt jaarlijks naar welke technologie de Vlaming in huis heeft, wat hij ermee doet maar ook hoe hij zich voelt bij het gebruik van deze technologie. Uit de jongste resultaten blijkt dat heel wat jongeren wel kunnen omgaan met sociale media, maar nuttige apps niet kennen of gebruiken uit vrees fouten te maken. Hoe bekijkt minister Ben Weyts de resultaten van de Digimeter? Hoe wil hij de mediawijsheid bij jongeren opkrikken? Pleegt hij overleg met zijn collega’s van Jeugd en Cultuur? Kunnen mediacoaches soelaas bieden? Wat met de Digisprong? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Resultaten Digimeter"],"opname-start":"2022-04-28T14:21:01+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"250","vergaderzaal":{"naam":"Jan Van Eyck","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"_1C7BYfnQC0","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"}},"verzoekschrift":[],"volgende-journaallijn":{"datum":"2022-04-28T16:34:06+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1630918,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1630918","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Loes Vandromme aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over tuchtmaatregelen in het leerplichtonderwijs\r\nVraag om uitleg van Hannelore Goeman aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over uitsluitingen in het onderwijs","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OND","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333231,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333231{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Onderwijs"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1831243"},"datumagendering":"2022-04-28T14:30:00+0200","datumbegin":"2022-04-28T14:24:06+0200","datumeinde":"2022-04-28T17:55:54+0200","id":1626499,"laatste-wijziging":"2022-04-25T15:06:07+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1626499/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1626499?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1626499/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"De Digimeter peilt jaarlijks naar welke technologie de Vlaming in huis heeft, wat hij ermee doet maar ook hoe hij zich voelt bij het gebruik van deze technologie. Uit de jongste resultaten blijkt dat heel wat jongeren wel kunnen omgaan met sociale media, maar nuttige apps niet kennen of gebruiken uit vrees fouten te maken. Hoe bekijkt minister Ben Weyts de resultaten van de Digimeter? Hoe wil hij de mediawijsheid bij jongeren opkrikken? Pleegt hij overleg met zijn collega’s van Jeugd en Cultuur? Kunnen mediacoaches soelaas bieden? Wat met de Digisprong? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Resultaten Digimeter"],"opname-start":"2022-04-28T14:21:01+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"250","vergaderzaal":{"naam":"Jan Van Eyck","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"_1C7BYfnQC0","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4069,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4069?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Danen","voornaam":"Johan"},{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4400,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4400?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Laeremans","voornaam":"Jan"},{"fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4397,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4397?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Goeman","voornaam":"Hannelore"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4070,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4070?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Daniëls","voornaam":"Koen"}]}],"id":1625450,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1625450","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"2570","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over tuchtmaatregelen in het leerplichtonderwijs","titel":"Vraag om uitleg van Loes Vandromme aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over tuchtmaatregelen in het leerplichtonderwijs","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"},{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4397,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4397?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Goeman","voornaam":"Hannelore"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4069,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4069?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Danen","voornaam":"Johan"},{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4400,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4400?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Laeremans","voornaam":"Jan"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4070,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4070?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Daniëls","voornaam":"Koen"}]}],"id":1626605,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1626605","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"2591","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over uitsluitingen in het onderwijs","titel":"Vraag om uitleg van Hannelore Goeman aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over uitsluitingen in het onderwijs","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"}]},"voorzitter-tijdens-journaallijn":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"vorige-journaallijn":{"datum":"2022-04-28T15:39:20+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1630825,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1630825","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Jan Laeremans aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over het OESO-rapport 'Mending the education divide - Getting strong teachers to the schools that need them most'","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OND","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333231,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333231{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Onderwijs"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1831243"},"datumagendering":"2022-04-28T14:30:00+0200","datumbegin":"2022-04-28T14:24:06+0200","datumeinde":"2022-04-28T17:55:54+0200","id":1626499,"laatste-wijziging":"2022-04-25T15:06:07+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1626499/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1626499?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1626499/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"De Digimeter peilt jaarlijks naar welke technologie de Vlaming in huis heeft, wat hij ermee doet maar ook hoe hij zich voelt bij het gebruik van deze technologie. Uit de jongste resultaten blijkt dat heel wat jongeren wel kunnen omgaan met sociale media, maar nuttige apps niet kennen of gebruiken uit vrees fouten te maken. Hoe bekijkt minister Ben Weyts de resultaten van de Digimeter? Hoe wil hij de mediawijsheid bij jongeren opkrikken? Pleegt hij overleg met zijn collega’s van Jeugd en Cultuur? Kunnen mediacoaches soelaas bieden? Wat met de Digisprong? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Resultaten Digimeter"],"opname-start":"2022-04-28T14:21:01+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"250","vergaderzaal":{"naam":"Jan Van Eyck","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"_1C7BYfnQC0","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4400,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4400?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Laeremans","voornaam":"Jan"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4417,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4417?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Tavernier","voornaam":"Annabel"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"}]}],"id":1625035,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1625035","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"2509","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over het OESO-rapport 'Mending the education divide - Getting strong teachers to the schools that need them most'","titel":"Vraag om uitleg van Jan Laeremans aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over het OESO-rapport 'Mending the education divide - Getting strong teachers to the schools that need them most'","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"}]},"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4069,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4069?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Danen","voornaam":"Johan"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4547,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4547?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Yalçin","voornaam":"Hilâl"},{"fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4397,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4397?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Goeman","voornaam":"Hannelore"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4070,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4070?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Daniëls","voornaam":"Koen"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"}]}],"id":1625129,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1625129","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"2561","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de reacties op de campagne 'Lesgeven is alles geven'","titel":"Vraag om uitleg van Johan Danen aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over de reacties op de campagne 'Lesgeven is alles geven'","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"}]}