{"datum":"2022-04-28T15:39:20+0200","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":1630825,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"
De heer Laeremans heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482460","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4400,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4400?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Laeremans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"Op 14 maart stelde de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) haar rapport ‘Mending the education divide – Getting strong teachers to the schools that need them most’ voor. Ze wil de onderwijskloof overbruggen en ervoor zorgen dat de sterkste leerkrachten gaan naar die scholen waar ze het meest nodig zijn. Het rapport is gebaseerd op de data uit de Teaching and Learning International Survey (TALIS) 2018 over leerkrachten en schoolleiders van bijna vijftig landen en regio’s.
De interessantste conclusie is dat ervaren leraren gemiddeld meer gelijk over scholen verdeeld zijn in landen waar de scholen een groter aandeel autonomie hebben om leraren aan te werven. Hoe groter het beleidsvoerend vermogen van de scholen is, hoe beter de verdeling van de leraren, maar ook: hoe vrijer de onderwijsarbeidsmarkt is, hoe beter de verdeling van ervaren en kwaliteitsvolle leraren.
Ik wil u daarover graag een aantal vragen stellen. Hebt u kennisgenomen van dat rapport en indien ja, hoe evalueert u de daarin vervatte vaststellingen en conclusies?
De studie geeft de beleidsaanbeveling om te garanderen dat alle scholen het vermogen hebben om kwaliteitsvolle leraren aan te trekken en te behouden. In Vlaanderen hebben scholen veel vrijheid, maar daarom niet altijd een efficiënt beleidsvoerend vermogen om een goed hr- en personeelsbeleid te voeren. Naast het lerarentekort op zich is ook het feit dat veel leraren binnen de vijf jaar na aantreden het onderwijs verlaten, daar een symptoom van. De Vlaamse overheid verleent ondersteuningsmiddelen aan schoolbesturen, maar de vraag is of die leiden tot effectief beleid ter zake. Het lijkt ons nuttig om daar een beleidsonderzoek naar te voeren, zodat de Vlaamse overheid in de toekomst betere en meer gerichte flankerende initiatieven kan nemen. Hoe evalueert u die suggestie? Gaat u daar verder mee aan de slag?
Een andere aanbeveling is dat we meer stimulansen moeten bieden aan leraren om te gaan werken in ‘hogenoodgebieden’. Stimulansen kunnen financieel zijn, maar in eerdere besprekingen hebben we daar al de nadelen van aangetoond. Op niet-financieel vlak is er volgens ons meer mogelijk, maar dan moeten de lokale besturen, vooral die van de grotere steden, daarin mee willen gaan. Steden zijn wat betreft toerisme bijvoorbeeld erg goed in citymarketing om bezoekers te trekken. Diezelfde kennis zou je in zekere mate kunnen overbrengen op het onderwijs om die steden aantrekkelijker te maken om er als leraar te komen werken. In hoeverre bent u daarover al in overleg gegaan met lokale besturen in gebieden waar er een groot lerarentekort is?
Het rapport zegt zelf dat het meestal niet de financiële stimulansen zijn die goede leraren aantrekken richting lage SES-scholen (socio-economische status), maar veeleer carrière-, ontplooiings- en doorgroeimogelijkheden. Dat betekent dus het aanpakken van de vlakke loopbaan. Momenteel is er het systeem van de tijdelijk andere opdracht, maar ook daar zijn er nadelen aan verbonden. In de recentste onderwijs-cao (collectieve arbeidsovereenkomst) en de conceptnota ‘Herwaardering van de leraar’ stelde u dat u verdere mogelijkheden wilde verkennen en initiatieven zou nemen om die vlakke loopbaan aan te pakken. Wat is daar de stand van zaken?
Een andere mogelijkheid is het werven van meer hybride lesgevers, dus leraren die zowel in het onderwijs als in een andere sector staan. Daarover liep er ook een project voor duaal lesgeven. Wat is daar de stand van zaken? Welke extra initiatieven worden er genomen?
Nog een ander advies is om de criteria voor het aanwerven van leraren maar ook van het transfereren van leraren te herzien. Wat betreft het aanwerven is er al een versoepeling voor zijinstromers die hun pedagogisch diploma nog niet hebben. Ook hebt u in de genoemde conceptnota het engagement genomen om die flexibele leerwegen tot het beroep verder te versterken.
Maar het is een feit dat, eenmaal je benoemd bent, er eigenlijk vrij weinig arbeidsmobiliteit is. Vaak is het gegeven in welke school je als leraar terechtkomt, veeleer een kwestie van toeval, omdat er op dat moment net iemand uitviel en/of met pensioen ging, waardoor diens uren vacant werden. Dat heeft tot gevolg dat enerzijds heel wat leraren in een school werken die ver van hun woonplaats ligt, maar dat anderzijds ook heel wat leraren werken in een school waarvan het pedagogisch project of de lokale context niet meteen past bij hun profiel. Maar doordat de betrokken leraar te veel te verliezen heeft met van school te veranderen, blijft die gewoon waar hij al benoemd is, ook al is het wat tegen zijn zin. Er is het systeem van de mutaties, maar daar zijn heel wat voorwaarden aan verbonden. Naar we horen wordt dat systeem vrij weinig gebruikt. Aangezien dat thema niet echt aan bod komt in de conceptnota, is de vraag welke initiatieven u wilt nemen om aan die kwestie tegemoet te komen.
","sprekertitel":"Jan Laeremans (Vlaams Belang)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"Minister Weyts heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"Het is een interessant rapport. We weten uit eerdere OESO-rapporten dat in veel landen en ook in Vlaanderen de minder ervaren leraren gemiddeld genomen meer in scholen werken met een kansarme leerlingenpopulatie. Het recente rapport dat u aanhaalt, gaat nog een stap verder en gaat na welke kenmerken van onderwijssystemen samenhangen met de ongelijke verdeling van ervaren leraren over verschillende scholen. De auteurs stellen zelf dat je enigszins voorzichtig moet zijn met de conclusies.
Op basis van correlaties tussen een beperkt aantal kenmerken op systeemniveau.
\r\n\r\nEr is OESO-onderzoek, maar we hebben ook eigen Vlaams onderzoek. Dat is nog niet zo oud. In 2020 hadden we nog het onderzoek van het Steunpunt Onderwijsonderzoek, met een rapport met als titel ‘Het aantrekken en behouden van leraren in een grootstedelijke context’. In dat onderzoek werd vastgesteld dat er zelfs in scholen met een gelijkaardige grootstedelijke context en een hoge onderwijskansarmoedeindex grote verschillen waren op het vlak van de retentie van beginnende leraren. Zij leggen de link op het vlak van retentie vooral met het leiderschap en het hr-beleid in die scholen. Ik citeer: “De belangrijkste verschillen tussen de deelnemende scholen die een lage retentie hebben en de scholen die een hoge retentie hebben, zijn dan ook het leiderschap in de school, de manier waarop de aanwervingen en de opdrachttoewijzing gebeurt door de schoolleider en het beleid dat hierrond werd gevoerd.” Die bevinding sluit dus wel aan bij andere OESO-data, die het belang onderstrepen van autonomie en het beleidsvoerend vermogen van scholen – dat is een nog veel crucialer en causaler element. Recente maatregelen zoals de bijkomende middelen die we hebben voorzien voor aanvangsbegeleiding, en de middelen voor de ondersteuning van de kerntaak van leraren – evengoed kunnen we in het basisonderwijs bijvoorbeeld ook beleidsondersteuners invoeren – zijn toch instrumenten en maatregelen die er wel voor zorgen dat het beleidsvoerend vermogen van scholen versterkt wordt of kan worden. Het onderzoek van de OESO lijkt te bevestigen dat het van belang is om voldoende vertrouwen te geven aan de scholen zelf.
\r\n\r\nIk ben het eens met de analyse dat de financiële impulsen niet de meest effectieve instrumenten zijn. Was het maar zo gemakkelijk, zou men gaan denken. Steden als Antwerpen, Brussel en Gent hebben het natuurlijk niet onder de markt en nemen zelf enkele initiatieven. Voorbeelden daarvan zijn Onderwijstalent van de stad Antwerpen, waarbij onderwijsverstrekkers, lerarenopleiders, VDAB en het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI) op regelmatige basis samenkomen en zoeken naar concrete oplossingen. De Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) in Brussel doet gelijkaardige inspanningen en we hebben ook het project Leraar in Gent. Concreet resulteert dat onder andere in een specifiek aanwervingsplatform voor leraren, infoavonden voor zijinstromers, jobbeurzen, maar ook bijvoorbeeld in een interactief spel om studenten van de lerarenopleiding toch te overtuigen van de troeven van het lesgeven in een grootstad. Want die zijn er onmiskenbaar ook.
\r\n\r\nHet klopt dat we binnen de conceptnota ‘herwaardering van de leraar’ nog andere pistes verkennen, waarbij we zowel mikken op het aantrekken van leraren naar ons onderwijs – nieuwe jonge krachten en zijinstromers –, maar er evenzeer voor willen zorgen dat we er beter in slagen om al wie al gestart is in het onderwijs, ook bij ons te houden, de retentie dus. Aandacht voor de werkdruk is een van de items die ter zake belangrijk zijn.
\r\n\r\nWe hebben dus een eerste reeks maatregelen op korte termijn, die zijn uitgewerkt in een voorontwerp van decreet dat ook nog moet terugkomen voor een tweede goedkeuring en waarbij ik dan naar u zal komen. Met een tweede goedkeuring bedoel ik dan: in de schoot van de Vlaamse Regering. Het ontwerp zit dus nog in een initiële fase, maar ik kom dra met dat decreet naar de commissie Onderwijs. Daarnaast zijn er ook maatregelen in vervat voor de middellange termijn. Dat is fase 2, denk ik, zoals we hebben aangegeven in de conceptnota, die we ook in een decreet of een besluit verder gaan uitwerken. We hebben ook net onze imagocampagne opgestart. Ik probeer dus stap voor stap vooruit te gaan, in plaats van één keer een groot momentum, en dus nieuwe potentiële leraren aan te trekken, alsook waardering te uiten voor de huidige leraren. Dat zijn twee doelstellingen.
\r\n\r\nWat het project rond duaal lesgeven betreft, dat werd initieel opgezet voor twee schooljaren: 2020-2021 en 2021-2022. Daar was dan echter corona, dus in dat eerste schooljaar heeft het project weinig ruimte gekregen, omdat het ook moeilijk was om daadwerkelijk fysiek onderwijs te organiseren. Dat zijn de extraatjes die het eerst zullen sneuvelen als er keuzes moeten worden gemaakt, wat ook effectief het geval was. Men kan een school niet verwijten dat ze dat in eerste instantie on hold zet. Die periode is dus echt te kort om de nodige conclusies te trekken, en daarom wil ik dat project ook verlengen tot 31 augustus 2023, zodat we het echt wel een faire kans geven. De administratie werkt die verlenging uit en ik zal dat spoedig proberen voor te leggen aan de Vlaamse Regering.
\r\nDan is er de mutatie. Ik vind dat een verschrikkelijk woord. Dat doet me altijd aan ‘mutants’ denken. Mutatie in deze betekenis biedt de mogelijkheid aan een personeelslid om met behoud van de vaste benoeming over te stappen naar een ander schoolbestuur. Dat vergt een vacante betrekking in de school van keuze en de toestemming van het desbetreffende schoolbestuur. Dat is geen omslachtige procedure.
Daarnaast kan arbeidsmobiliteit in het onderwijs ook via het verlof om tijdelijk een andere opdracht op te nemen, TAO-verlof genoemd, of via een afwezigheid voor verminderde prestaties. In beide gevallen behoudt het personeelslid zijn vaste benoeming en kan hij tijdelijk een andere opdracht opnemen in een andere school of zelfs bij een ander schoolbestuur. Dat is geen enkel probleem. Uit data van het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI) blijkt dat er in het schooljaar 2019-2020 – grotendeels coronavrij, maar niet volledig – ongeveer 23.400 personeelsleden gebruikgemaakt hebben van de mogelijkheid om tijdelijk een andere opdracht op te nemen – een vrij aanzienlijk aantal – en dat 7.400 personeelsleden een afwezigheid voor verminderde prestaties namen. Dat zijn samen meer dan 30.000 personeelsleden. Daarnaast waren er in dat schooljaar 6.843 personeelsleden die via een mutatie bij een ander schoolbestuur aan de slag gingen. In totaal maken grosso modo 40.000 personeelsleden gebruik van de mobiliteitsmogelijkheden, maar vooral van het TAO-verlof. Dat geeft aan dat de bestaande mogelijkheden enigszins worden benut.
","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"De heer Laeremans heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482460","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4400,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4400?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Laeremans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"Ik dank u voor uw uitvoerig antwoord, minister. Ik ga wat verder in op een van de elementen. Vandaag staat er op de website van Doorbraak, die u zeker ook kent, een opiniestuk van Pieter Van den Bossche, waarin hij zegt dat het onderwijs dringend weer vrijheid en vertrouwen nodig heeft omdat de regelneverij leerkrachten nekt. Dat sluit aan bij de conclusie van dit rapport. Hij pleit er onder andere voor om bepaalde taboes aan te pakken, zoals de vaste benoeming die dringend moet worden herzien.
Die vaste benoeming heeft een heel aantal voordelen. Ik heb er ook zelf van genoten, dus ik weet wat de voordelen daarvan zijn. Maar we kunnen ook niet ontkennen dat ze nogal wat arbeidsmobiliteit tegenhoudt. Nu komen vooral de jongere en onervaren leerkrachten in de moeilijkere scholen terecht in plaats van leerkrachten die het klappen van de zweep kennen. Dat heeft dan weer tot gevolg dat die jongere krachten sneller uitvallen, waardoor je een snelle wissel van allerlei interims hebt op zo’n school. Het gevolg is dat de structuur daar wegebt omdat er een te weinig duurzaam personeelsbeleid kan worden gevoerd als het lerarenkorps in die school constant in verandering is.
Daarom zou het goed zijn mochten meer ervaren leraren die nu benoemd zijn in gemakkelijkere scholen, als ze dat willen – uiteraard geen dwang, maar als een extra uitdaging –, daar eens kunnen gaan meedraaien. Velen doen dat niet, ook al zijn ze mogelijk wel geïnteresseerd om die uitdaging te proberen. Mutatie is niet altijd mogelijk voor hen. Je verliest ook een aantal voordelen die gekoppeld zijn aan die benoeming. Daardoor zou je die situatie een beetje kunnen vergelijken met drijfzand: hoe langer je op een bepaalde plek blijft, hoe moeilijker het wordt om er nog uit weg te geraken.
In hoeverre bent u bereid om het taboe van de vaste benoeming niet uit de weg te gaan en daarover een debat op te starten?
","sprekertitel":"Jan Laeremans (Vlaams Belang)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"Mevrouw Tavernier heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1484545","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4417,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4417?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Tavernier","voornaam":"Annabel"},"sprekertekst":"We hebben inderdaad te kampen met een groot lerarentekort in Vlaanderen en Brussel. Ik vermoed dat dit tekort voor een deel de tendens van minder ervaren leraren in concentratiescholen verklaart. Ik vind het belangrijk om aan te stippen dat scholen met meer kansarme leerlingen meer middelen krijgen via de compensatiemechanismen. Zo kunnen ze hun personeelsbeleid afstemmen op de specifieke noden.
Ik stel me vragen bij de conclusie van dat onderzoek dat we ervaren en goede leerkrachten meer financiële incentives geven om voor een concentratieklas te staan, net zoals de heer Laeremans. Ook de minister deelt die analyse. Wie bepaalt wat een goede leerkracht is? Meer nog, wat is dan een slechte? Wat zijn dan de moeilijkste klassen? Gaan we de scholen dat zelf laten bepalen en geven we dan gewoon meer middelen om die goede en ervaren leerkrachten aan te trekken? Hoeveel middelen geven we dan? Kortom, het is me helemaal niet duidelijk. Ik heb heel veel vragen. Omgekeerd, als we de voorwaarden zelf gaan vastleggen, raken we aan de vrijheid van onderwijs, en dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Het lijkt me belangrijker om de jonge, onervaren leerkrachten te versterken, en met de aanvangsbegeleiding komen we daaraan tegemoet. Daarnaast is het belangrijk dat we een sterk personeelsbeleid hebben op elke school. Dat is grotendeels in handen van de directeur. Hoe sterker zijn of haar beleidsvoerend vermogen en leiderschap, hoe gerichter hij of zij dit zal doen. Minister, daarom investeert u ook in professionaliseringstrajecten die inzetten op de versterking van schoolleiderschap, wat onze fractie ten zeerste waardeert.
Over die professionaliseringstrajecten heb ik volgende bijkomende vraag. Hebt u zicht op het aantal directeurs dat daaraan deelneemt? Zult u de trajecten verder uitbouwen?
","sprekertitel":"Annabel Tavernier (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"Minister, ik sluit me graag aan bij de collega’s. Als je het onderzoek leest, moet je zeker de slotalinea lezen. Daarin staat een positieve evaluatie en beoordeling van het Vlaamse model. Men oordeelt dat de meeste scholen in Vlaanderen een beroep kunnen doen op de meest effectieve leerkrachten. Ik was wat verwonderd over deze zin, maar goed, niet over het feit op zich maar omdat er nergens in het verslag naar verwezen wordt; het staat enkel in de slotalinea.
Minister, ik ben benieuwd naar het effect van ervaring op het onderwijs. Kunnen we zeggen dat meer ervaren leerkrachten meer bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs? Men gaat daar soms van uit hier in de commissie, maar is daar onderzoek naar gebeurd? Kunnen we dat in kaart brengen? Hoe moeten we dat zien? Ik hoed me ervoor om een stempel te drukken op ‘goede’ leerkrachten, die zouden kunnen verhuizen, en andere niet. Wie beoordeelt dat? U weet dat we heel sterk geloven in de vrijheid van onderwijs, maar misschien bestaat er onderzoek dat wij niet kennen.
","sprekertitel":"Loes Vandromme (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"Minister Weyts heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"Het doorbreken van de vlakke loopbaan werkt natuurlijk ook motiverend. Er zijn wel wat mogelijkheden om leraren toe te laten om een andere rol op te nemen. En aangezien scholen met een kansarme leerlingenpopulatie door het gelijkeonderwijskansenbeleid ook extra omkaderd worden, beschikken net die scholen ook op dat vlak over meer mogelijkheden. Ik denk aan het feit dat kleuteronderwijzers en onderwijzers niet klasgebonden moeten worden ingezet, maar zich kunnen specialiseren in een of meer andere leergebieden. Er zijn een beperkt aantal lestijden – we noemen dat bijzondere pedagogische taken, de BPT-uren – en beleidsondersteuning die kunnen worden aangewend voor een niet-lesopdracht. Personeelsleden kunnen met de middelen voor aanvangsbegeleiding ook de rol van mentor op zich nemen. U weet dat we die aanvangsbegeleiding gaan versterken.
Leraren kunnen daarnaast ook ingezet worden voor het vervullen van opdrachten voor andere scholen en in andere scholen van de scholengemeenschap of voor de totaliteit van de scholengemeenschap. En zo zijn er nog wel andere mogelijkheden die misschien toch niet voldoende bekend zijn, om net het vlakke van die loopbaan te kunnen doorbreken. Maar we gaan die mogelijkheden ook stelselmatig onder de aandacht van de scholen brengen via onze communicatiekanalen Klasse, onderwijs.vlaanderen en Schooldirect.
Ik ben het er dus mee eens dat we het lerarentekort niet gaan kunnen oplossen door elkaar vliegen af te vangen, waarbij je in de ene school een premie krijgt en in de andere niet. Dat is een maximaal waterbedeffect dat je gaat ressorteren. Wat we wel moeten doen, en dat doen we natuurlijk, is als onderwijsveld samen proberen de concurrentie aan te gaan met andere sectoren. Wij hebben geen vat op een activeringsbeleid. Die bevoegdheid zit vooral op federaal niveau. We moeten dus roeien met de riemen die we hebben. Dat betekent inderdaad dat we moeten proberen om het aantal zijinstromers te verhogen. En dan ga je in concurrentie met andere sectoren. En je moet ook proberen om de instroom in de lerarenopleidingen te verhogen.
De vaste benoeming, mijnheer Laeremans, heeft niet geholpen om u in het onderwijs te houden. (Gelach)
Maar ik zou nu toch niet durven te zeggen dat ik dat links heb laten liggen. En dat mag je ook letterlijk nemen. Heel de discussie rond de vaste benoeming zit al enkele decennia in een patstelling. Ik heb geprobeerd om dat met een open vizier op te nemen. Want je kunt die niet gewoon maar schrappen. I wish you luck. En trouwens, als je dat gaat doen, zul je wel iets anders in de plaats moeten stellen dat verdacht veel zal lijken op een vaste benoeming.
Het vervelende is dat dezelfde terminologie ook wordt gehanteerd in de ambtenarij. Maar een vaste benoeming in de ambtenarij is iets anders dan in het onderwijs, omdat ze je in het onderwijs een garantie geeft op een bijna 100 procent tewerkstelling. Daarover gaat het in de ambtenarij niet. Alleen is het probleem dat er ook verschillende andere uitwassen van dat systeem zijn gekomen, en dan vooral als het gaat over de ontslagprocedure. Dan heeft men wel de combinatie gemaakt met de voordelen die in de ambtenarij bestaan. Die heeft men toegevoegd aan het systeem dat bestaat in het onderwijs. Ik denk dat we daar toch een grote stap hebben gezet door een historische deal te maken en te zeggen dat we de vaste benoeming gaan gebruiken om het jonge talent sneller aan ons te binden en bij ons te houden, waarbij het ook al mogelijk is om na één jaar in die procedure te stappen, en anderzijds – en dat is belangrijk – om in te grijpen op een van die uitwassen, namelijk dat je dan maar te eeuwigen dage je betrekking kunt behouden en je in de praktijk de facto niet ontslagen kunt worden. Die procedure van ontslag is uiteindelijk herleid van vier jaar tot iets meer dan één jaar. Op grond van twee negatieve evaluaties kun je dus inderdaad ontslagen worden. Dat is toch een serieuze stap vooruit, denk ik. Het is zeer juist dat dat nog geen ideale situatie is, maar het is wel een stap vooruit in velerlei richtingen.
Er was nog een vraag over professionalisering. Dat probeer ik ook nog in kaart te brengen, want we moeten daar eerlijk over zijn: het aanbod nascholing en professionalisering voor leerkrachten is al te beperkt. Daar zijn we wel een grote stap aan het zetten met de Digisprong, want een groot deel van de Digisprong gaat inderdaad over hardware en laptops, maar dat is maar een deel van het verhaal. Het gaat ook over het aanscherpen van de digitale vaardigheden van leerkrachten. Daarbij gaan we ook via het volwassenenonderwijs middelen ter beschikking stellen en aan de scholen middelen ter beschikking stellen om ervoor te zorgen dat men als het ware zelfs wat bootcamps kan organiseren om leerkrachten digitale vaardigheden bij te brengen. Specifiek voor het beroeps- en technisch onderwijs gaan we, in het kader van de XR-toepassingen (extended reality), ook daar opleidingen voorzien voor leerkrachten, om die te gaan bijscholen.
Het is natuurlijk niet per definitie zo dat een ervaren leerkracht altijd een betere leerkracht is. Een goed hr-beleid kijkt ook naar een goede mix, zodat je niet allemaal startende leerkrachten of allemaal ervaren leerkrachten hebt, maar wel een goede mix, waardoor je ook de aanvangsbegeleiding en het mentorship gestalte kunt geven. En dankzij de cao investeren we ook veel extra middelen in die aanvangsbegeleiding.
","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"De heer Laeremans heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482460","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4400,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4400?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Laeremans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"Bedankt, minister, voor uw aanvullend antwoord. Uiteraard moeten wij erkennen dat u uw best doet om het lerarenberoep aantrekkelijker te maken, en om mobiliteit mogelijk te maken.
Maar we blijven toch nog in het duister tasten rond een aantal vragen. Waarom willen leraren in deze of gene school gaan werken? Wat verhindert jonge mensen om te kiezen voor dat beroep? En vooral: wat is het dat jonge, beginnende leerkrachten wegjaagt uit bijvoorbeeld die concentratiescholen? Er zijn verschillende factoren te bedenken, maar de belangrijkste zijn volgens ons de planlast – ik weet dat u daar al mee bezig bent – en het slechte leerklimaat door onvoldoende orde en discipline – een probleem dat zeker nog niet opgelost is. Dat blijft een pijnpunt. Ook de onzekerheid en de ratrace van beginnende leerkrachten richting benoeming spelen mee.
Ik denk dat we ook moeten nadenken over hoe we nog meer flexibiliteit kunnen toelaten voor die leerkrachten die iets anders willen gaan proberen, maar op dit ogenblik stuiten op formele of informele drempels.
","sprekertitel":"Jan Laeremans (Vlaams Belang)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"De vraag om uitleg is afgehandeld.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"}],"titel":"Vraag om uitleg van Jan Laeremans aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over het OESO-rapport 'Mending the education divide - Getting strong teachers to the schools that need them most'","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OND","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333231,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333231{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Onderwijs"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1831243"},"datumagendering":"2022-04-28T14:30:00+0200","datumbegin":"2022-04-28T14:24:06+0200","datumeinde":"2022-04-28T17:55:54+0200","id":1626499,"laatste-wijziging":"2022-04-25T15:06:07+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1626499/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1626499?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1626499/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"De Digimeter peilt jaarlijks naar welke technologie de Vlaming in huis heeft, wat hij ermee doet maar ook hoe hij zich voelt bij het gebruik van deze technologie. Uit de jongste resultaten blijkt dat heel wat jongeren wel kunnen omgaan met sociale media, maar nuttige apps niet kennen of gebruiken uit vrees fouten te maken. Hoe bekijkt minister Ben Weyts de resultaten van de Digimeter? Hoe wil hij de mediawijsheid bij jongeren opkrikken? Pleegt hij overleg met zijn collega’s van Jeugd en Cultuur? Kunnen mediacoaches soelaas bieden? Wat met de Digisprong? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Resultaten Digimeter"],"opname-start":"2022-04-28T14:21:01+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"250","vergaderzaal":{"naam":"Jan Van Eyck","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"_1C7BYfnQC0","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"}},"verzoekschrift":[],"volgende-journaallijn":{"datum":"2022-04-28T16:07:59+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1630849,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1630849","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Johan Danen aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over de reacties op de campagne 'Lesgeven is alles geven'","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OND","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333231,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333231{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Onderwijs"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1831243"},"datumagendering":"2022-04-28T14:30:00+0200","datumbegin":"2022-04-28T14:24:06+0200","datumeinde":"2022-04-28T17:55:54+0200","id":1626499,"laatste-wijziging":"2022-04-25T15:06:07+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1626499/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1626499?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1626499/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"De Digimeter peilt jaarlijks naar welke technologie de Vlaming in huis heeft, wat hij ermee doet maar ook hoe hij zich voelt bij het gebruik van deze technologie. Uit de jongste resultaten blijkt dat heel wat jongeren wel kunnen omgaan met sociale media, maar nuttige apps niet kennen of gebruiken uit vrees fouten te maken. Hoe bekijkt minister Ben Weyts de resultaten van de Digimeter? Hoe wil hij de mediawijsheid bij jongeren opkrikken? Pleegt hij overleg met zijn collega’s van Jeugd en Cultuur? Kunnen mediacoaches soelaas bieden? Wat met de Digisprong? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Resultaten Digimeter"],"opname-start":"2022-04-28T14:21:01+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"250","vergaderzaal":{"naam":"Jan Van Eyck","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"_1C7BYfnQC0","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4069,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4069?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Danen","voornaam":"Johan"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4547,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4547?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Yalçin","voornaam":"Hilâl"},{"fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4397,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4397?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Goeman","voornaam":"Hannelore"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4070,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4070?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Daniëls","voornaam":"Koen"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"}]}],"id":1625129,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1625129","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"2561","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de reacties op de campagne 'Lesgeven is alles geven'","titel":"Vraag om uitleg van Johan Danen aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over de reacties op de campagne 'Lesgeven is alles geven'","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"}]},"voorzitter-tijdens-journaallijn":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4400,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4400?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Laeremans","voornaam":"Jan"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4417,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4417?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Tavernier","voornaam":"Annabel"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"}]}],"id":1625035,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1625035","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"2509","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over het OESO-rapport 'Mending the education divide - Getting strong teachers to the schools that need them most'","titel":"Vraag om uitleg van Jan Laeremans aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over het OESO-rapport 'Mending the education divide - Getting strong teachers to the schools that need them most'","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"}]}