{"datum":"2022-04-28T14:57:00+0200","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":1630771,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"
De heer Daniëls heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1490202","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4070,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4070?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Daniëls","voornaam":"Koen"},"sprekertekst":"Collega’s, het is niet de eerste maal dat ik vragen stel in verband met het aandeel studenten die hun bachelordiploma of gewoon hun diploma halen binnen de vooropgestelde duur. We zouden in deze commissie nu een experiment kunnen doen met de mensen die hier aanwezig zijn en kijken wie zijn 180 studiepunten in 3 opleidingsjaren heeft gehaald, maar we gaan dat niet doen. (Opmerkingen. Gelach)
Ik heb over mijn vijf jaar vijf jaar gedaan. Collega Rutten, ik had het over de mensen achter mij en u zit voor mij. Maar ik heb mijn vijf jaar in vijf jaar gedaan, dus geen paniek.
De vraag over de studieduur is niet onbelangrijk, collega’s, omdat er natuurlijk veel aan vasthangt. Want elk jaar dat je langer studeert, is ook een jaar dat je minder kunt werken en is ook een jaar dat ouders, en studenten veelal, moeten bijdragen voor hun opleiding. En het is ook een jaar dat de overheid, de belastingbetaler, daar mee in investeert. Dat is een reden waarom we die vraag geregeld stellen, eigenlijk sinds de flexibilisering van het hoger onderwijs, waarbij individueel aangepaste jaren kunnen worden gemaakt met het befaamde leerkrediet en de nodige studiepunten die dan verworven worden.
Uit nieuwe cijfers van Statistiek Vlaanderen blijkt dat steeds minder studenten hun bachelordiploma halen binnen de voorziene studieduur. Die voorziene studieduur is bij de meeste bachelors 180 studiepunten. Dan haal je dat normaal gezien in 3 studiejaren van 60 studiepunten, dus een studieduur van 3 jaar.
In de cijfers van Statistiek Vlaanderen lezen we dat slechts 30 procent van de studenten, of in absolute aantallen 15.298, die in het academiejaar 2018-2019 startten met een bacheloropleiding, effectief binnen de 3 jaar hun bachelordiploma haalden. Dat is opnieuw een daling ten opzichte van het academiejaar 2008-2009. Toen was dat nog 36 procent die het haalde, of bijna 18.000 studenten. We stellen vast dat dat stelselmatig, jaar na jaar, daalt.
Niet onbelangrijk om mee te geven, collega’s, is natuurlijk wel dat het totale aantal studenten dat een opleiding start, gestegen is met ongeveer 1200 studenten in die periode, van 49.709 naar 50.994 studenten.
Sommige studenten behalen hun bachelordiploma wel nog wanneer ze hun studieduur verlengen. Dat is de befaamde studieduurverlenging. Ongeveer 20 procent doet er een jaar langer over. Nog eens 10 procent doet er twee jaar extra over. We stellen wel vast dat studenten die hun studieduur verlengen, hun kansen op een diploma sterk verkleind zien worden.
Voor de graduaatsopleidingen hebben we nu voor de eerste keer ook cijfers. Daar zien we eigenlijk dezelfde grootteorde. 31 procent van de studenten die in het academiejaar 2019-2020 zijn gestart, hebben ook hun graduaatsopleiding beëindigd binnen de voorziene duur, in vele gevallen 120 studiepunten of 2 jaar.
Als we nu nog wat verder gaan kijken en de cijfers analyseren in vergelijking met de behaalde diploma’s, collega’s, stellen we dat eigenlijk ook vast voor alle andere diploma’s in het hoger onderwijs. En dat is toch iets waar we ons zorgen over moeten blijven maken.
In de commissievergadering van 3 februari bespraken we het verslag van het Rekenhof over de studievoortgangsmaatregelen. Het Rekenhof gaf aan dat de instellingen vaak niet weten of studenten die hun instelling verlaten, heroriënteren naar een andere instelling of het hoger onderwijs effectief verlaten. Daardoor is het moeilijk om exacte cijfers te kleven op de drop-out en de heroriëntering van die studenten. Dat is althans wat het Rekenhof ons liet weten.
Het is zeker interessant om te weten wat er gebeurt met een student die stopt in instelling hoger onderwijs A. Stopt die effectief in het hoger onderwijs? Of gaat die heroriënteren? Want ik wijs toch nog even op iets waar we met de N-VA lang voor gepleit hebben en dat nu ook gerealiseerd is, minister. Dat is die viertrapsraket. Die start in het secundair onderwijs, met een advies van de klassenraad op basis van wat de leerling daar gedaan heeft. We merken dat dat advies in vele gevallen juist is. In een aantal gevallen is het niet juist, of is de student zelfs iets afgeraden waarin hij toch slaagt. Maar dat kan motiverend zijn. Ik kan mij inbeelden dat als achttienjarige, als je klassenraad zegt te denken dat jij dat niet gaat kunnen, er dan iets in jou naar boven komt om net het tegenovergestelde te bewijzen. Dus dat kan ook een effect hebben. Dat is stap één.
Stap twee: Columbus, een proef om bij studenten van de laatste jaren secundair onderwijs hun blik open te trekken naar de soorten opleidingen die er zijn in het hoger onderwijs, maar hen ook te wijzen op de mogelijke gevaren die ze hebben. Stap drie is de starttoets om, als je dan start in de opleiding, te kijken waar de leemtes zitten en waar je nog moet bijwerken. En dan heb je als student al een vrij goed signaal.
De laatste trap, als het niet lukt, is heroriënteren. Dat is niet onbelangrijk. We blijven een open aanbod doen, een democratische toegang tot ons hoger onderwijs, maar uiteraard niet ongebreideld, om die verlengde studieduur maximaal terug te dringen.
Ik wil nog één iets aanhalen bij die aantallen diploma’s. Meer of minder, voor de N-VA-fractie blijft ook de kwaliteit van die diploma’s belangrijk. Want we zouden natuurlijk heel gemakkelijk de slaagkansen omhoog kunnen doen als we aan de instellingen hoger onderwijs het signaal zouden geven dat ze de verwachtingen wat lager mogen leggen, zodat er meer diploma’s zijn. Dan bedotten we natuurlijk zowel de student als de kwaliteit van ons onderwijs. En dat is geenszins mijn pleidooi. Dat wou ik hier nog aan toevoegen.
Minister, inzake studievoortgangsmaatregelen zijn er al een aantal maatregelen genomen. Ik heb er net een aantal opgesomd. Plant u nog bijkomende maatregelen, misschien bij de graduaten of in het hoger onderwijs? Zo ja, welke zijn dat dan?
Hebt u zicht op de redenen waarom zo weinig studenten hun diploma halen binnen de vooropgestelde studieduur? 70 procent haalt dat dus niet. Hebben we eigenlijk een wetenschappelijk zicht op die aantallen?
Dan iets wat me toch wat blijft bekommeren: in welke hogescholen en universiteiten is de daling van het aantal behaalde diploma’s en het aantal behaalde diploma’s binnen de voorziene studieduur het grootst? Zien we daar verschillen tussen instellingen? En wat is de verklaring daarvoor?
Als studenten die veranderen van studierichting, zich inschrijven bij een andere instelling, heeft de voormalige instelling daar blijkbaar geen zicht op, volgens het rapport van het Rekenhof. De student wordt dan als drop-out beschouwd, terwijl die wel verder studeert. Deelt u de mening dat die gegevens wel zouden moeten worden gedeeld en dat de instellingen hoger onderwijs daar wel heel interessante info uit kunnen halen?
","sprekertitel":"Koen Daniëls (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"De heer Slagmulder heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1825039","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4410,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4410?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Slagmulder","voornaam":"Kristof"},"sprekertekst":"Voorzitter, minister, recent werden de statistieken geüpdatet met betrekking tot de studentenaantallen, hun studieduur en -rendement in het academiejaar 2020-2021. De statistieken tonen aan dat steeds minder studenten erin slagen om hun bachelordiploma te behalen binnen de vooropgestelde studieduur en dus extra tijd nodig hebben. Van de studenten die in het academiejaar 2018-2019 een bacheloropleiding startten, behaalde slechts 30 procent zijn of haar bachelordiploma binnen de voorziene studietijd.
Ter vergelijking: bij studenten die een jaar eerder waren gestart was dit nog 32 procent, bij starters van het academiejaar 2008-2009 lag dat aandeel nog op 36 procent. Ongeveer 20 procent van de studenten heeft een bijkomend jaar nodig om zijn of haar diploma te halen. Nog eens 10 procent heeft twee jaar extra nodig. Die cijfers blijven grosso modo stabiel. Dat wil alles bij elkaar geteld dus zeggen dat de groep die uiteindelijk na vijf jaar nog geen bachelordiploma heeft of het nooit zal behalen, groter wordt.
Het pure studierendement van generatiestudenten in een professioneel of academisch gerichte bachelor lag in het academiejaar 2020-2021 op 65 procent. Dat percentage bleef tussen de academiejaren 2009-2010 en 2020-2021 min of meer stabiel. Indien we de studieduur- en studierendementsstatistieken samen bekijken, is er een vermoeden dat de goede studenten gewoon goed blijven presteren, of misschien zelfs beter, maar de groep minder presterende studenten het slechter doen.
Een andere indicator voor die conclusie is het feit dat bijvoorbeeld ook de drop-out van studenten hoger wordt. Meer dan 6900 studenten die gestart zijn in een bacheloropleiding in het academiejaar 2019-2020 verlieten na één jaar studeren de bacheloropleiding zonder diploma. Dat komt overeen met 14 procent van het aantal starters. Bij de studenten gestart in 2008-2009 ging dat nog maar om zo’n 5600 studenten, of zo’n 11 procent. Bij de graduaten gaat het om meer dan 2800 studenten die na één jaar de opleiding zonder diploma verlieten, wat neerkomt op 26 procent. Dat betekent dat steeds meer studenten kiezen voor een richting of een niveau waar ze eigenlijk niet toe geschikt zijn.
Minister, hoe evalueert u deze statistieken en in het bijzonder de verdergaande daling van de studie-efficiëntie in het hoger onderwijs?
In hoeverre is de drop-out die gemeten wordt in deze statistieken, ook echte drop-out uit het hoger onderwijs dan wel drop-out veroorzaakt door studenten die wel uit hun richting stappen maar niet uit het hoger onderwijs omdat ze meteen heroriënteren richting een andere opleiding? Kunt u daar een verdere differentiatie in maken tussen deze beide groepen?
Op basis van de drop-out gegevens en de uitgaven per student berekende de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) enkele jaren geleden dat Vlaanderen ongeveer 6 procent van de uitgaven aan hoger onderwijs in 2015 uitgaf aan studenten die uiteindelijk geen diploma behalen. Indien we dit zouden extrapoleren naar de onderwijsbegrotingsuitgaven die gespendeerd worden aan het hoger onderwijs in 2022, dan betekent dit dat we een ruime 129 miljoen van de 2,15 miljard euro nutteloos zouden spenderen aan studenten die geen kwalificatie haalden. Nu, gezien de dalende studie-efficiëntie is de kans groot dat dit cijfer uit 2015 niet meer accuraat is. Hebt u zicht op hoeveel budget er thans op deze manier ‘verkeerd’ wordt geïnvesteerd? Indien niet, zal dit opnieuw onderzocht worden?
Te veel studenten zitten ofwel in een richting die niet past bij hun interesses en/of cognitieve capaciteiten of kunnen het niveau in het hoger onderwijs eigenlijk niet aan. Minister, u hebt hiertoe reeds verschillende malen uw fameuze viertrapsraket voorgesteld inzake studiekeuze en instroom. Wat betreft de Columbusproef zijn er heel wat scholen die deze niet afnemen. Hebt u zicht op de bezwaren van die scholen? Hoe zult u die scholen overtuigen om hier effectief aan mee te doen? Is het misschien een optie om op termijn die proef te verplichten?
Daarnaast zijn er de studiekiezertools, ontwikkeld vanuit de leerstoel, die het Vlaams netwerk van ondernemingen (Voka) aan de Universiteit Gent heeft geïnstalleerd. Wat is daar de stand van zaken? Zijn er daar ondertussen al mogelijkheden tot kruisbestuivingen met initiatieven van de overheid?
In hoeverre kunnen de geplande centrale Vlaamse toetsen in het secundair onderwijs hier ook van nut zijn als aanvullend middel? Lijkt het u bijvoorbeeld nuttig om de resultaten hiervan en deze van oriënteringsproeven als Columbus aan elkaar te koppelen of is dat minder aangewezen gezien de verschillen in aard en doeleinde?
Welke eventuele andere initiatieven zult u nemen om de studie-efficiëntie in ons hoger onderwijs te verbeteren?
","sprekertitel":"Kristof Slagmulder (Vlaams Belang)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"Minister Weyts heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"We willen ervoor zorgen dat studenten zo maximaal mogelijk terechtkomen in de juiste opleiding. Dat bespaart hen veel frustratie, drop-out en veel energie en middelen. Dat laatste geldt zowel voor de betrokken studenten als de belastingbetaler. Concreet wil dat zeggen dat we de studie-efficiëntie willen verhogen en het aantal drop-outs verminderen.
Ik heb in dat kader een werkgroep de opdracht gegeven om op basis van een uitgebreide data-analyse en eigen ervaringen van de hogeronderwijsinstellingen concrete voorstellen uit te werken met als doel het verhogen van de studie-efficiëntie, de gemiddelde studieduur terugdringen, drop-out verminderen en de studiemotivatie van studenten verhogen.
Dat heeft een analysedocument opgeleverd op basis waarvan ik een decretaal voorstel heb uitgewerkt dat de Vlaamse Regering in eerste lezing al heeft goedgekeurd. Dat ontwerp van decreet ligt nu bij de Raad van State en vervolgens kan ik naar de achtbare vergadering terugkomen.
Het is moeilijk te achterhalen waarom studenten hun diploma niet behalen binnen de vooropgestelde studieduur. Dat is vaak een combinatie van elementen. Studenten nemen soms kleinere pakketten op. Ze nemen bepaalde opleidingsonderdelen mee gedurende het studietraject. Bepaalde vakken waarvoor ze geen aanleg hebben, slepen ze mee. Dat is ook een van de problemen. Soms zitten studenten niet in de geschikte opleiding of ze beschikken niet over de juiste startcompetenties. Dat zijn allemaal obstakels waaraan we zullen proberen te verhelpen via die nieuwe regelgeving. Daarnaast moeten we los van de kwantitatieve elementen ook kijken naar kwalitatieve data. Daarom laat ik ook een kwalitatief onderzoek voeren om na te gaan welke factoren en situaties een invloed hebben op de studievoortgang van een student. Data zeggen immers niet alles. Ze bieden geen zicht op de student achter de cijfers en op de achterliggende redenen die de studievoortgang van studenten belemmeren.
Daarom heb ik diezelfde werkgroep een tweede opdracht gegeven. In een eerste fase bereidt die een en ander voor op basis van bestaand onderzoek of een literatuurstudie. Vervolgens bekijkt de werkgroep flankerende maatregelen, waarbij we misschien zelfs los van de decretale bepalingen rond studievoortgang zien hoe we op basis van de kwalitatieve onderzoeksgegevens dezelfde doelstelling kunnen bewerkstelligen, namelijk het verminderen van de drop-out, het verhogen van de studentenmotivatie en de studie-efficiëntie.
Wat betreft de data en het delen ervan, krijgt elke hogeronderwijsinstelling sinds deze zomer via ‘Mijn Onderwijs’ de eigen data ten opzichte van de Vlaanderenbrede data en kan op die manier het eigen beleid monitoren en bijsturen waar nodig. Elke instelling kan zichzelf een spiegel voorhouden en zich vergelijken met andere onderwijsinstellingen. Dat is vrij recent.
Het is ook zo dat – en dat is een beetje een misverstand – een hogeronderwijsinstelling zicht heeft op data over studenten die niet zijn ingeschreven aan de eigen instelling. Ze heeft toegang tot de data van andere studenten via de Databank Hoger Onderwijs. Daarin kan ze alle inschrijvingen, inschrijvingsonderdelen, studiepunten en resultaten van studenten consulteren, uiteraard General Data Protection Regulation (GDPR)-proof. De toegang is beperkt, maar er is wel degelijk een toegangsmogelijkheid tot die data. De Vlaamse Toezichtcommissie heeft daarvoor een machtiging gegeven.
Ik duid nog even wanneer we spreken over een drop-out. Een student die verandert van opleiding, is in principe geen drop-out. Alleen wanneer er geen inschrijving meer wordt teruggevonden in het hoger onderwijs, wordt een student als een drop-out beschouwd. Als je een andere opleiding gaat volgen in een andere richting, word je niet als een drop-out aangeduid. Wanneer je van een professionele bachelor zou overstappen naar een graduaatsopleiding, word je ook niet beschouwd als een drop-out.
We hebben daarover concreet cijfermateriaal. Acht procent van de professionele bachelors aan de hogescholen verlaat het hoger onderwijs zonder diploma na drie jaar of meer. Dat is ook een van de belangrijke motivaties om aan de slag te gaan met die zogenaamde harde knip, zoals is opgenomen in het ontwerp van decreet. De bedoeling is dat je in het tweede jaar pas kunt overgaan naar het derde jaar wanneer je alle vakken van het eerste jaar hebt afgewerkt. Dat is geen al te harde knip, maar het is een cesuur om onder andere te verhinderen dat je vakken zou meeslepen tot aan het einde van je studiecarrière. We hebben over de term ‘harde knip’ wel wat gediscussieerd, maar het is wel een knip, of je die nu hard noemt of niet.
Voor het verdere curriculum zien we wel dat, als het over de professionele bachelors gaat, dus aan de hogescholen, ‘maar’ 8 procent – het is nog altijd 8 procent – het hoger onderwijs verlaat zonder diploma na 3 jaar of meer. Voor de academische bachelors is dat 4 procent, dat is dus wel een kleiner aantal. Ongetwijfeld zijn daar ook nog mensen bij die om strikt persoonlijke redenen uiteindelijk afhaken of moeten afhaken.
Als het dan gaat over die viertrapsraket, wil ik nog eens duidelijk herhalen wat onze idee is om te zorgen voor een zo goed mogelijke studie-oriëntatie. Om de studenten zo goed mogelijk naar de geschikte opleiding toe te leiden hebben we enerzijds de Columbusproef, daar ga ik straks nader op in. Daarvoor moeten we echt nog tandjes kunnen bijsteken in het secundair onderwijs. Die is vrijblijvend, er zijn geen ‘high stakes’. Dan is er vanzelfsprekend het advies van de klassenraad. Vervolgens is er de starttoets. Ik wil dat die toets nog voor de start aan een hogeronderwijsinstelling wordt afgenomen, waarbij men zicht krijgt op het niveau van de opleiding waaraan men zal beginnen, op het kwaliteitsniveau en ook op de mate waarin men interesse en aanleg heeft voor de opleiding. Als men vaststelt dat er wat tekorten zijn, wil ik dat die tekorten ook effectief worden geremedieerd en dat men wordt bijgestaan door de hogeronderwijsinstellingen zelf, zodat men een goede start kent. Vandaar een starttoets, met concrete gevolgen. De vierde trap van de raket is dan de heroriëntatie, wanneer men al is begonnen met de opleiding en er wordt vastgesteld dat het toch niets voor hen is, vanwege interesse of omdat het toch niet het kwaliteitsniveau is dat men had verwacht. Dan moet er zo snel mogelijk een heroriëntatie zijn, moet men zo snel mogelijk naar een andere opleiding worden toegeleid.
Terugkomend op de Columbusproef, wat dat betreft moeten we echt nog meer proberen om de scholen in het secundair onderwijs ervan te overtuigen dat het een heel geschikt instrument is om een goed advies – geen bindend advies – te formuleren voor de leerlingen en er zo voor te zorgen dat ze de best mogelijke keuze maken wat betreft de vervolgopleiding. Daar hebben we nog werk aan de winkel. Corona is er natuurlijk tussengefietst, maar sommige scholen houden ook vast aan de eigen instrumenten, niettegenstaande dat de Columbusproef echt valide is gebleken. We hebben die nog eens laten onderzoeken en dat is nog eens bevestigd. Het is dus wel een goed instrument. Op dit moment wil ik de stap naar een verplichte deelname nog niet zetten, want we moeten de scholen ook wel wat tijd geven om mee te kunnen stappen en een beetje abstractie maken van de afgelopen coronajaren. Het moet nu echter wel iets dwingender, ik ben daarvoor ook in dialoog gegaan met de centra voor leerlingenbegeleiding (CLB’s) en de onderwijskoepels om toch ook sterker de keuze voor die proef te gaan maken, en die sterker te promoten en aan te bevelen aan de eigen scholen. We zullen zien wat dat oplevert en desnoods ook een volgende stap zetten.
Wat betreft de vraag rond Voka en het onderzoek dat zij laten voeren: ze laten dat voeren aan de UGent, overigens door dezelfde groep die zich bezighoudt met de Columbusproef en die alleszins betrokken was bij de ontwikkeling van die Columbusproef. De onderzoeksbevindingen worden waar mogelijk ook samengelegd. Wat afwijkend is van de Columbusproef is dat in dit instrument ook andere vaardigheden worden bekeken. Dat instrument meet ook de motorische vaardigheden, bijvoorbeeld de besturing van een torenkraan, om maar iets te zeggen en het heel tastbaar te maken. Aangezien dit testinstrument nog in een testfase zit bij leerlingen van het eerste leerjaar secundair onderwijs, gaat het wel over een andere doelgroep dan diegene die we voor ogen hebben met de Columbusproef. Het moet echter ook gekaderd worden binnen het al in de eerste graad stimuleren en het toeleiden van jongeren naar eerder technische en beroepsopleidingen. Dat maakt daar deel van uit. Het is minstens een mooie aanvulling op de viertrapsraket die ik geschetst heb en ik zie het dus als een extra poot die we voor die viertrapsraket kunnen uitbouwen.
","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"De heer Daniëls heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1490202","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4070,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4070?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Daniëls","voornaam":"Koen"},"sprekertekst":"Bedankt, minister, voor uw omvattend antwoord. Ik denk dat die werkgroep die wordt opgezet, een goede zaak is om eventueel bijkomende stappen te kunnen zetten.
Ten tweede, we hebben hier ook een hoorzitting gehad met de Vlaamse Vereniging voor Studenten (VVS) en andere partners in verband met die heroriëntering. Dat was een zeer goede hoorzitting. Ik denk dat we nog eens moeten kijken naar wat daarin zit.
Een derde punt dat ik nog wou aanhalen is dat we dat heel goed moeten uitleggen aan studenten en toekomstige studenten, zodat ze weten wat die verschillende stappen zijn. We gaan daar eigenlijk al mee moeten beginnen in het secundair onderwijs. We moeten goed uitleggen wat bijvoorbeeld de Columbusproef inhoudt, die net aangehaald werd door collega Slagmulder. Ook de knip, die impliceert dat je aan het einde van het tweede jaar ook alle vakken uit het eerste jaar gehaald moet hebben, moeten we goed uitleggen, zodat studenten weten hoe het eruit zal zien. Dat vind ik een belangrijk signaal.
Ik wil ook nog even de brug maken, collega’s, naar de eindtermen secundair onderwijs. Daar is nog niet over gesproken, maar ik zou willen vragen naar de kwalitatieve analyse die gebeurt. Hoe komt het dat inderdaad maar zoveel studenten slagen binnen de vooropgestelde tijd? Wat hangt er samen met onvoldoende voorkennis? Waar lopen studenten vast met kennis die verwacht wordt in de hogeronderwijsinstellingen, en die je eigenlijk ook zou kunnen verwachten op basis van het secundair onderwijs, maar die er niet is? Want dan zit het probleem niet in het hoger onderwijs, maar in het secundair onderwijs. Ik denk dat we dat opvangen met onze nieuwe eindtermen. Dat is nodig omdat – en daarmee sluit ik af – dat ook druk legt op de docenten in het hoger onderwijs. Want als een student vakken meesleept of bepaalde basiskennis uit het secundair onderwijs niet heeft, dan sta je voor een dilemma. Ofwel breng je die kennis bij als docent – tijd die verloren gaat, maar wel nodig is –, ofwel doe je dat niet, maar dan word je geconfronteerd met studenten die daarop afhaken.
","sprekertitel":"Koen Daniëls (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"De heer Slagmulder heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1825039","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4410,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4410?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Slagmulder","voornaam":"Kristof"},"sprekertekst":"Bedankt, minister, voor uw antwoord. Mijn vraag over het OESO-onderzoek werd niet echt beantwoord. Er gaat heel wat geld verloren aan studenten die uiteindelijk geen diploma halen. Hebt u daar recente info over of niet? Hoeveel kost dat de belastingbetaler? Dat lijkt me toch belangrijk om te weten.
Ik heb ook nog een andere vraag inzake de instroommaatregelen in het kader van een betere oriëntering van studenten. Wilt u de huidige ijkingsproeven die nu al verplicht zijn voor sommige opleidingen in het hoger onderwijs, omvormen tot starttoetsen? U hebt het lijstje van opleidingen waar studenten verplicht een starttoets moeten afleggen voor volgend academiejaar al uitgebreid met vijf opleidingen. Het gaat over de bacheloropleidingen Farmaceutische Wetenschappen, Wiskunde, Fysica, Sterrenkunde en Bio-ingenieurswetenschappen. Hoe zit het daar met de voorbereidingen en vooral met de interuniversitaire afspraken? In hoeverre zal men daar ook al voldoende en kwaliteitsvolle remediëring kunnen doen?
","sprekertitel":"Kristof Slagmulder (Vlaams Belang)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"De heer Warnez heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1487411","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4443,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4443?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Warnez","voornaam":"Brecht"},"sprekertekst":"Bedankt, collega’s, voor de vragen. Ik wil nog even vanuit onze fractie duiden dat het jammer is dat een student die gestart is, een diploma niet haalt. Het is iets wat we moeten vermijden, maar dat is natuurlijk ook nog geen drama. Een student moet kunnen falen. Dat hoort bij de toegankelijkheid van ons onderwijs. Dat hoort bij het feit dat we kansen geven aan jonge mensen. Maar als dat na twee of drie jaar gebeurt, dan is dat natuurlijk wel een probleem. Vandaar dat we ook grote voorstander zijn van een snel knipperlicht – ‘what’s in a name?’ – als we zien dat iets niet mogelijk is. Maar we zijn heel blij, minister, dat u hier pleit voor flankerende maatregelen en dat u ter zake ook een onderzoek hebt besteld.
Ik grijp deze vraag ook even aan om opnieuw te refereren aan vorige week. We hebben toen echt een heel interessante hoorzitting gehad. We hebben daar ook wel geleerd dat we niet zo hard mogen focussen op het snel heroriënteren, maar wel op het gepast heroriënteren, het heroriënteren op het juiste tijdstip. Ik vat het een beetje samen. Men zei eigenlijk dat heroriënteren in het tweede semester geen goed idee is. Op dat moment is de student immers te laat om zich volledig in te werken in een ander vak of andere opleiding en kan men gedemotiveerd raken. Het is misschien beter om op het einde van het jaar te gaan heroriënteren. Zijn er specifieke initiatieven die u neemt, minister, om niet alleen snel te heroriënteren, maar ook te kijken naar hoe we studenten op het gepaste tijdstip kunnen heroriënteren?
","sprekertitel":"Brecht Warnez (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"De heer Danen heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478781","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4069,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4069?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Danen","voornaam":"Johan"},"sprekertekst":"Ik ben alleszins blij om te horen dat er ook een kwalitatief onderzoek komt naar de redenen van afhaken. Het verbaast mij – maar dat is natuurlijk niet uw fout, minister – dat er nog niet of nog niet vaak gezocht is naar redenen waarom studenten afhaken in het hoger onderwijs. Er zijn een aantal hypotheses die we naar voren kunnen schuiven – ik heb er ook, maar ga ze hier nu niet debiteren. Maar eigenlijk weten we niet precies hoe het komt. Het is dus heel goed dat we dat wel gaan weten.
\r\n\r\nWat ik ook interessant vond in de hoorzitting was dat men zei dat als studenten echt weggaan uit de instelling, men ze echt kwijt is en niet meer kan horen wat de redenen waren waarom ze opgestapt zijn. Ik wil natuurlijk wel beamen dat het moment waarop studenten beslissen om af te haken, een moeilijk moment is, maar eenmaal de beslissing genomen is, is het volgens mij belangrijk om te horen waarom een student afhaakt. Ik denk dat daar ook heel specifieke redenen voor zijn en dat het interessant kan zijn om die zaken te vergelijken over de instellingen heen. Dat hoeft voor mijn part niet allemaal heel breed gedeeld te worden, want ik kan mij voorstellen dat het soms om precaire informatie gaat. Maar we kunnen er alleszins heel veel van leren. Het is dus een goede zaak om dat kwalitatief te onderzoeken.
\r\n\r\nIk wil ook nog even meegeven dat het aantal studenten die de studieduur binnen de vooropgestelde tijd afleggen de laatste tien jaar niet sterk veranderd is. Ik denk dat het zelfs een tijdlang is toegenomen, dat het beter ging. In 2018-2019 was het eventjes wat minder goed. Er is dus blijkbaar een stoort ‘standstill’, maar het is belangrijk om te weten wat de redenen zijn.
\r\n\r\nIk heb nog een laatste vraag, minister. De klassenraad in het secundair onderwijs kent de student volgens mij het beste. Als de student vier of zes jaar is meegegaan in een onderwijsinstelling, dan kennen de leerkrachten die student toch. Ik zou echt willen oproepen om na te denken of te laten onderzoeken hoe we de klassenraad kunnen versterken opdat ze tot betere adviezen zouden kunnen komen. Ik denk dat daar nog heel veel kansen liggen.
\r\n","sprekertitel":"Johan Danen (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"Mevrouw Goeman heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482455","fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4397,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4397?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Goeman","voornaam":"Hannelore"},"sprekertekst":"Wij hebben de cijfers natuurlijk ook gelezen. En ook wij zijn, net als de collega's, natuurlijk vooral benieuwd naar hoe het komt dat een grotere groep studenten er langer over doet om zijn diploma te halen. Is dat inderdaad een kwestie van voorkennis? Heeft dat te maken met het feit dat er toch nog werk is rond oriëntering of goede heroriëntering?
Moeten we niet nog veel meer inzetten op begeleiding van studenten doorheen hun traject? Wij denken van wel, want we weten allemaal dat dat in theorie veel sterker is georganiseerd dan in de praktijk. Het debat over welke rol de studievoortgangsmaatregelen daarbij kunnen spelen, zullen we binnenkort hebben als het ontwerp van decreet hier in de commissie komt.
Maar, zeker na de hoorzitting van vorige week, maak ik van de gelegenheid nog eens gebruik om in de verf te zetten dat deze cijfers voor ons in geen geval aanleiding mogen geven tot het vernauwen van de toegang tot het hoger onderwijs door bindende toelatingsproeven in te voeren. Laat dat heel duidelijk zijn.
Bovendien word ik toch wel wat zenuwachtig als ik het Vlaams Belang hier hoor spreken over nutteloze uitgaven in het hoger onderwijs. Voor ons is het onderwijs in ieder geval geen bedrijf. Ik hoop dat we het erover eens zijn dat we alles op alles moeten zetten om studenten goed te oriënteren, te heroriënteren en maximaal te begeleiden. De heer Warnez zei het ook: falen hoort erbij. Voor ons blijft het cruciaal dat elke student een kans krijgt om zich in te schrijven in het hoger onderwijs, daarbij een realistisch perspectief krijgt, goed wordt begeleid en dan hopelijk zover mogelijk springt. Maar het kan altijd mislukken.
Ik heb nog een heel specifieke vraag over de drop-outs. Ik heb daar in het verleden zelf ook wat cijfers over opgevraagd. Iets wat mij bijzonder verontrust, is dat je ziet dat het aantal drop-outs bij beursstudenten ongelooflijk sterk aan het stijgen is. Sinds het academiejaar 2016-2017 is het aantal beursstudenten dat vroegtijdig zijn of haar studies staakt, gestegen met 23 procent. En je ziet dat de stijging het grootst is binnen hogeschoolopleidingen. De drop-outs bij beursstudenten binnen universiteiten is met 16 procent toegenomen. Voor hogeschoolopleidingen is er een stijging met 26,4 procent.
De beursstudenten zijn een groep waar ik bijzonder veel aandacht aan wil besteden, dus ik vroeg mij af, minister, of u een verklaring hebt voor het feit dat de drop-out bij beursstudenten zo sterk is gestegen en welke maatregelen u specifiek plant om daar iets aan te doen.
","sprekertitel":"Hannelore Goeman (Vooruit)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"Minister Weyts heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"Ik probeer naar godsvrucht en vermogen punctueel wat antwoorden te verstrekken. Het is toch net de bedoeling, zoals de heer Daniëls ook aanhaalde, dat in de kwalitatieve analyse naar welke oorzaken en welke specifieke omstandigheden daarachter liggen en welke flankerende maatregelen we kunnen treffen ... Want dat is ook een beetje een betoog van de hogeronderwijsinstellingen, die zeggen dat de kwaliteit te laag ligt bij de uitstroom uit het secundair onderwijs, wat ertoe leidt dat de kansen ook gehypothekeerd worden in de loop van de opleiding op het niveau van het hoger onderwijs. En dus moeten we er evident voor zorgen dat we de lat hoger leggen in dat secundair onderwijs. Het is vandaar ook dat we ambitieuzer zijn op het vlak van de eindtermen.
\r\n\r\nOver de factuur heb ik geen cijfers. Ik weet ook niet of het zinvol is om die terugblik te doen. Laat ons vooral vooruit kijken en zien hoe we tot meer studie-efficiëntie en minder drop-out kunnen komen.
\r\n\r\nMijnheer Danen, u zegt dat we ze kwijt zijn. Ik heb daarstraks betoogd dat er een databank hoger onderwijs is, waarbij een beperkt aantal mensen van een hogeronderwijsinstelling wel altijd de studenten kunnen blijven volgen, ook als ze niet meer ingeschreven zijn aan de eigen hogeronderwijsinstelling. Enkel als ze helemaal uit het hoger onderwijs zijn, zelfs al is dat een graduaatsopleiding, dan zijn we ze inderdaad kwijt. Maar men kan studenten blijven volgen. Dat levert natuurlijk interessante data op voor het eigen onderwijsbeleid. Waar gaan de studenten die afhaken bij ons, als hogeronderwijsinstelling, uiteindelijk naartoe? En welk traject leggen die vervolgens af? Slagen die in hun opleiding elders? Dat is relevante informatie. De hogeronderwijsinstellingen hebben die data elk voor zich, en geaggregeerd hebben wij die eigenlijk ook.
\r\nEn hoe gaan we vooruit met betrekking tot de starttoetsen? De Vlaamse Interuniversitaire Raad (VLIR) is daarmee bezig. Vanaf 2023-2024 zullen de nieuwe opleidingen die we vernoemd hebben, beginnen met starttoetsen. Zodra die gevalideerd zijn, worden ze ingezet.
\r\n\r\nWanneer gaan we heroriënteren? Dat is in het tweede semester of op het einde van het jaar, maar wat mij betreft zo snel mogelijk. Dat is tijd gewonnen, zeker voor de student in kwestie, omdat dan de kans op slagen in een andere opleiding vergroot als ze vroeger kunnen instappen. Een goede heroriëntatie benadrukt toch nog eens het belang van de klassenraad en Columbusproef waarbij nog meer secundaire scholen moeten gaan aansluiten.
\r\n\r\nDe studiekiezer die dit jaar gemoderniseerd is, moet leerkrachten een goed zicht bieden op de interesses van de leerlingen. Het aanbod van het hoger onderwijs moet goed gekend zijn bij de klassenraad, want dat varieert nogal, het gaat steeds breder. Ook dat is een goed instrument.
\r\n","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"De heer Daniëls heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1490202","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4070,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4070?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Daniëls","voornaam":"Koen"},"sprekertekst":"Minister, het is duidelijk dat dit hoog op de agenda staat van u en de Vlaamse Regering. Dat is een goede zaak voor de studenten en docenten in kwestie.
Het kan misschien niet berekend worden, mijnheer Slagmulder, maar als we de studie-efficiëntie omhoog krijgen, is dat winst voor iedereen, ook voor de ouders. Ik wil dat toch nog eens onder de aandacht brengen. We hebben gisteren gedebatteerd over de betaalbaarheid van de koten en van studeren. Elk jaar dat zoon- of dochterlief langer studeert dan eigenlijk nodig is, is een jaar langer een kot betalen en een jaar langer dat het kot niet vrij is voor een andere student. Ik vind het niet onbelangrijk om dat te zeggen, maar vooral om studenten goed en juist te oriënteren. Dat is de kern van de zaak om de studie-efficiëntie omhoog te brengen en de tijd tot een diploma korter te maken en zoveel mogelijk terug te brengen naar de voorziene tijd. Ik voeg nog toe voor degenen die me fout zouden willen begrijpen, dat uiteraard voor studenten die wegens om het even welke achtergrond, overmacht, ziekte of leerproblemen meer tijd nodig hebben, de flexibilisering een goede zaak is. Dat wou ik nog eens met zoveel woorden zeggen.
","sprekertitel":"Koen Daniëls (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"De heer Slagmulder heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1825039","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4410,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4410?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Slagmulder","voornaam":"Kristof"},"sprekertekst":"Minister, ik kijk alleszins uit naar de initiatieven die nog genomen zullen worden.
Collega Warnez, mag je eens falen? Natuurlijk mag dat. Dat wordt ook voorzien met de studievoortgangsmaatregelen binnen het nieuwe decreet Hoger Onderwijs waarmee je twee jaar de tijd hebt om alle eerstejaarsvakken af te ronden. De grote kwestie zit bij de instroom. Moeten we iedereen zomaar toelaten? Ook als er van bij het begin grote tekorten zijn? Ik vind van niet.
Die nutteloze uitgaven, dat zeggen we niet om studenten te pesten, mevrouw Goeman, of om de democratisering een halt toe te roepen, maar om de kwaliteit op peil te houden en om enige budgettaire controle te houden op de overheidsuitgaven. Het doel van hoger onderwijs is toch dat je een diploma haalt en niet dat je eens mag proberen om te proberen, ook al zijn er duidelijke tekorten in je voorkennis of studiehouding.
Ik zal het toch nog eens herhalen: voor het Vlaams Belang is het zeker geen taboe om voor nog meer universitaire bachelors waar na invoering van de starttoetsen de studie-efficiëntie bij generatiestudenten nog onder de 50 procent blijft, ook toelatingsproeven in te voeren. Ik ben ervan overtuigd dat de meettoelatingsproeven meer studierichtingen, en dus de algemene onderwijskwaliteit, zullen versterken, omdat er veel meer garanties zijn dat studenten die zich voor een welbepaalde opleiding inschrijven, er ook daadwerkelijk de capaciteiten voor hebben.
","sprekertitel":"Kristof Slagmulder (Vlaams Belang)","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"De vragen om uitleg zijn afgehandeld.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Loes Vandromme"}],"titel":"Vraag om uitleg van Koen Daniëls aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over het dalende aandeel studenten die hun bachelordiploma behalen op de vooropgestelde studieduur\r\nVraag om uitleg van Kristof Slagmulder aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over de daling van de studie-efficiëntie in het hoger onderwijs en het verbeteren van de studieoriëntatie","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OND","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333231,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333231{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Onderwijs"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1831243"},"datumagendering":"2022-04-28T14:30:00+0200","datumbegin":"2022-04-28T14:24:06+0200","datumeinde":"2022-04-28T17:55:54+0200","id":1626499,"laatste-wijziging":"2022-04-25T15:06:07+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1626499/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1626499?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1626499/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"De Digimeter peilt jaarlijks naar welke technologie de Vlaming in huis heeft, wat hij ermee doet maar ook hoe hij zich voelt bij het gebruik van deze technologie. Uit de jongste resultaten blijkt dat heel wat jongeren wel kunnen omgaan met sociale media, maar nuttige apps niet kennen of gebruiken uit vrees fouten te maken. Hoe bekijkt minister Ben Weyts de resultaten van de Digimeter? Hoe wil hij de mediawijsheid bij jongeren opkrikken? Pleegt hij overleg met zijn collega’s van Jeugd en Cultuur? Kunnen mediacoaches soelaas bieden? Wat met de Digisprong? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Resultaten Digimeter"],"opname-start":"2022-04-28T14:21:01+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"250","vergaderzaal":{"naam":"Jan Van Eyck","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"_1C7BYfnQC0","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"}},"verzoekschrift":[],"volgende-journaallijn":{"datum":"2022-04-28T15:39:20+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1630825,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1630825","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Jan Laeremans aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over het OESO-rapport 'Mending the education divide - Getting strong teachers to the schools that need them most'","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OND","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333231,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333231{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Onderwijs"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1831243"},"datumagendering":"2022-04-28T14:30:00+0200","datumbegin":"2022-04-28T14:24:06+0200","datumeinde":"2022-04-28T17:55:54+0200","id":1626499,"laatste-wijziging":"2022-04-25T15:06:07+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1626499/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1626499?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1626499/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"De Digimeter peilt jaarlijks naar welke technologie de Vlaming in huis heeft, wat hij ermee doet maar ook hoe hij zich voelt bij het gebruik van deze technologie. Uit de jongste resultaten blijkt dat heel wat jongeren wel kunnen omgaan met sociale media, maar nuttige apps niet kennen of gebruiken uit vrees fouten te maken. Hoe bekijkt minister Ben Weyts de resultaten van de Digimeter? Hoe wil hij de mediawijsheid bij jongeren opkrikken? Pleegt hij overleg met zijn collega’s van Jeugd en Cultuur? Kunnen mediacoaches soelaas bieden? Wat met de Digisprong? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Resultaten Digimeter"],"opname-start":"2022-04-28T14:21:01+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"250","vergaderzaal":{"naam":"Jan Van Eyck","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"_1C7BYfnQC0","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4400,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4400?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Laeremans","voornaam":"Jan"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4417,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4417?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Tavernier","voornaam":"Annabel"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"}]}],"id":1625035,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1625035","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"2509","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over het OESO-rapport 'Mending the education divide - Getting strong teachers to the schools that need them most'","titel":"Vraag om uitleg van Jan Laeremans aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over het OESO-rapport 'Mending the education divide - Getting strong teachers to the schools that need them most'","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"}]},"voorzitter-tijdens-journaallijn":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4070,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4070?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Daniëls","voornaam":"Koen"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4410,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4410?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Slagmulder","voornaam":"Kristof"},{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4069,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4069?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Danen","voornaam":"Johan"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4443,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4443?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Warnez","voornaam":"Brecht"},{"fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4397,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4397?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Goeman","voornaam":"Hannelore"}]}],"id":1625014,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1625014","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"2500","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over het dalende aandeel studenten die hun bachelordiploma behalen op de vooropgestelde studieduur","titel":"Vraag om uitleg van Koen Daniëls aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over het dalende aandeel studenten die hun bachelordiploma behalen op de vooropgestelde studieduur","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"},{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4410,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4410?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Slagmulder","voornaam":"Kristof"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4069,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4069?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Danen","voornaam":"Johan"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4443,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4443?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Warnez","voornaam":"Brecht"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4070,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4070?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Daniëls","voornaam":"Koen"},{"fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4397,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4397?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Goeman","voornaam":"Hannelore"}]}],"id":1625115,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1625115","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"2550","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de daling van de studie-efficiëntie in het hoger onderwijs en het verbeteren van de studieoriëntatie","titel":"Vraag om uitleg van Kristof Slagmulder aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over de daling van de studie-efficiëntie in het hoger onderwijs en het verbeteren van de studieoriëntatie","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"}]}