{"datum":"2022-01-13T15:42:49+0100","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":1592911,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478466","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":3173,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3173?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Meuleman","voornaam":"Elisabeth"},"sprekertekst":"
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Tommelein heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Meuleman"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482710","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":3434,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3434?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Tommelein","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Ik wens alle leden van de commissie en ook de minister een prettig nieuwjaar toe met veel voorspoed en gezondheid.
\r\n\r\nZoals reeds vele jaren het geval is, wordt de financiering van de publieke omroep geregeld via een systeem van duale financiering. Vooreerst krijgt de VRT een niet-geringe dotatie, een belangrijke dotatie van de Vlaamse overheid. Daarnaast kan de VRT een beroep doen op zogenaamde eigen middelen die ze kan genereren op diverse wijzen. Ik denk aan inkomsten uit commerciële communicatie, inkomsten uit distributie, inkomsten uit rechtenvalorisatie enzovoort. Dat alles is allemaal geregeld binnen het Mediadecreet en binnen het kader merchandising en nevenactiviteiten.
\r\n\r\nHeel specifiek, minister, wil ik het hier hebben over de regeling commerciële communicatie. Zoals reeds lange tijd het geval is, worden deze inkomsten geplafonneerd volgens de afspraken die in de beheersovereenkomst zijn opgenomen. Deze begrenzing is uiteraard een logisch gegeven omdat de VRT de markt zo weinig mogelijk zou verstoren. Ondertussen is die markt meer dan ooit mondiaal geworden en worden reclame en sponsoring ook via steeds meer diverse platformen en op diverse manieren tot bij de mediaconsument gebracht. Vandaar dat in de vorige beheersovereenkomst voor het eerst een subplafond werd opgenomen voor inkomsten uit onlinereclame. Dat principe werd in de huidige beheersovereenkomst doorgetrokken, wat volgens mij een goede zaak is. En ook het principe dat excedenten niet langer zomaar naar de VRT kunnen vloeien, werd terecht uit de vorige beheersovereenkomst overgenomen.
\r\n\r\nMinister, wat nieuw is in deze beheersovereenkomst, en waar ik trouwens volmondig achter sta, is de wijze waarop het vastgelegde plafond evolueert in de tijd. Vroeger werd het bedrag eenvoudigweg jaarlijks geïndexeerd volgens het systeem van de gezondheidsindex. Dat kennen we allemaal. Dat betekende dan ook elk jaar een logische stijging van het plafond. De inkomsten uit de commerciële communicatie voor 2021 zijn begrensd op 77,8 miljoen euro. Vanaf dit jaar zal echter een ander indexeringsprincipe worden toegepast. In de beheersovereenkomst is afgesproken dat de indexering zal gebeuren op basis van een marktindex die zal worden ontwikkeld door de Vlaamse overheid in samenwerking met de VRT en de particuliere media.
\r\nIndien de marktindex stabiel blijft of daalt, dan wordt het globale plafond van de openbare omroep op hetzelfde niveau gehouden. Op die manier willen we vermijden dat in geval van moeilijke en tegenvallende marktomstandigheden de VRT bovenproportioneel middelen uit de markt kan halen en daarmee per definitie teert op de middelen van de private spelers.
\r\n\r\nDe marktindex moet die potentiële scheeftrekking vermijden. Het enige moment waarop die scheeftrekking helaas nog speelt, is bij een dalende marktindex. Dan wordt het plafond immers op hetzelfde niveau gehouden. Maar goed, daar gaan we niet over discussiëren. Dat is de afspraak die in het kader van de beheersovereenkomst werd gemaakt.
\r\n\r\nGeachte minister, we zijn nu 2022, dus vraagt dit lid van deze commissie, die heel geïnteresseerd is in deze materie, zich af hoe het is met de marktindex. Is dat mechanisme nu ondertussen ontwikkeld? Of is de administratie daar nog mee bezig? Ik ben natuurlijk ook zeer geïnteresseerd – nieuwsgierig zoals ik ben – naar de wijze waarop het mechanisme zal werken. Vandaar, minister, mijn vragen.
\r\n\r\nEen, heeft de Vlaamse overheid een marktindex ontwikkeld aan de hand waarvan de begrensde eigen inkomsten uit commerciële communicatie en boodschappen van algemeen nut (BAN) van de VRT vanaf dit jaar kunnen worden geïndexeerd? Indien ja, dan zou ik graag hebben dat u dat mechanisme toelicht. Indien neen, dan zou ik willen weten waarom u dat nog niet hebt.
\r\n\r\nDe tweede vraag is of hierover al overleg werd gepleegd met de VRT en met de particuliere media, aangezien beide betrokken zijn volgens de beheersovereenkomst. Indien ja, op welke wijze werd er rekening gehouden met de input van beide partijen? En met welke particuliere media werd hierover overleg gepleegd? Indien dat nog niet is gebeurd, waarom is dat?
\r\n","sprekertitel":"Bart Tommelein (Open Vld)","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Meuleman"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478466","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":3173,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3173?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Meuleman","voornaam":"Elisabeth"},"sprekertekst":"Minister Dalle heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Meuleman"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","id":4438,"is-huidige-vv":"N","link":[],"naam":"Dalle","voornaam":"Benjamin"},"sprekertekst":"Collega Tommelein, dit is effectief een belangrijke kwestie. Het heeft ook veel aandacht gekregen in de beheersovereenkomst. Het is een relatief korte passage, maar er is – en dat zal u niet verbazen – heel wat overleg aan voorafgegaan waarvan u, denk ik, ook wel op de hoogte bent, als ik uw insteek hoor.
\r\n\r\nHet is geen detail, want vroeger – u hebt er ook naar verwezen – was het zo dat het reclameplafond met de gezondheidsindex mee steeg. Dat was effectief een bron van terechte kritiek van de private mediabedrijven die zegden: ‘Kijk, wij hebben een markt die evolueert, die soms fluctueert, en die op een bepaald moment ook een negatieve tendens heeft gekend doordat reclame-inkomsten aan het wegvloeien waren naar buitenlandse concurrenten.’ Op zo’n moment is het natuurlijk frustrerend om te zien dat uw eigen reclame-inkomsten achteruitgaan, en dat de publieke omroep eigenlijk stabiel kan stijgen met de gezondheidsindex, wat qua inflatie toch wel gemiddeld 2 procent oplevert. Dat is een moeilijke situatie voor de private spelers. Ook vanuit de doelstelling van het reclameplafond leek me dat eigenlijk geen optimale situatie.
\r\n\r\nDe filosofie is dat de publieke omroep niet alleen effectief recht heeft op een publieke dotatie maar ook private middelen en inkomsten kan aanboren, ook waar het gaat over advertising en reclame. Maar dat moet begrensd worden, en die begrenzing moet evolueren met onze Vlaamse reclame- en mediamarkt. Het is een zeer goede zaak dat we dit principe hebben kunnen realiseren met de beheersovereenkomst. Het is een goed principe, maar het is technisch niet zo goed uit te werken. We hebben eigenlijk de afgelopen maanden, het afgelopen jaar, hier heel veel werk aan besteed om dit ook effectief technisch om te zetten en om daar ook over af te spreken, zowel met de VRT als met de private concurrenten die daarbij betrokken zijn. Ik zal u niet in spanning laten, we zijn er ook in geslaagd. Ik zal u in detail kunnen toelichten wat daar is besproken en hoe dat is ontwikkeld.
\r\n\r\nVoor de ontwikkeling hebben we met ons departement een overheidsopdracht in de markt gezet. We waren van oordeel, aangezien het zo’n technische kwestie is, dat het wel goed is om dat te laten voorafgaan door een onderzoek van de situatie. Op een bestek dat het departement heeft uitgeschreven, heeft één partij ingetekend, namelijk PMP in samenwerking met het Britse Communication Chambers. De opdracht werd ook effectief aan hen gegund.
\r\nPMP heeft een aantal scenario’s en modellen onderzocht en uitgewerkt op basis van eigen expertise en onderzoek en in overleg met verschillende mediaspelers, de publieke omroep maar ook de voornaamste private spelers. Het is wel zo dat er geen evidente technische formule is die aan ieders verwachtingen zou kunnen voldoen, maar uiteindelijk hebben we een resultaat kunnen bereiken dat is besproken met alle partners. Ik denk dat ik kan zeggen dat ook de partners zullen erkennen dat het vrij evenwichtig is. Het zal niet helemaal hun zin zijn – dat geldt zowel voor de VRT als voor de private spelers –, maar ik denk wel dat ik kan zeggen dat ze er eigenlijk mee kunnen leven, dat ze in elk geval kunnen erkennen dat ze zeer uitvoerig betrokken zijn bij de bespreking. We hebben dat serieus afgewogen en we hebben het op een van de laatste vergaderingen van de Vlaamse Regering, in de week voor Kerstmis, besproken en afgeklopt.
\r\n\r\nHoe zit het nu in elkaar? Vanaf dit jaar zal de indexering van het reclameplafond berekend worden op basis van de marktindex. Het mechanisme is relatief technisch, maar ik licht graag de grote lijnen toe. De marktindex zal gebaseerd zijn op declaratieve cijfers. Dat betekent dat we ons in eerste instantie baseren op datgene wat de private spelers zelf indienen bij onze administratie, de cijfers die zij aanleveren, die natuurlijk geattesteerd worden door hun audit, door hun commissaris-revisor. De verschillende private spelers zullen dat in de komende dagen doen en hun cijfers overmaken aan PMP, die er daarna de nodige berekeningen op toepast om tot een eerste algemene marktindex te komen.
\r\n\r\nVoor het berekenen van de marktindex wordt 2019 als startjaar gebruikt. We hebben er ook lang over gediscussieerd welk startjaar er gebruikt moet worden en we hebben vastgesteld dat 2020 geen goed referentiejaar zou zijn. Dat kan niet gezien worden als een normaal startjaar omdat dat werd bepaald door de coronacrisis. We weten ook dat 2020 echt een slecht jaar was voor de inkomsten van reclame bij de private bedrijven en trouwens ook bij de VRT.
\r\n\r\nDe inkomsten van de reclamegelden van 2021 zullen dus worden vergeleken met die van 2019. Op die manier wordt teruggekeken naar de stabiele periode vlak voor de verstorende effecten van de pandemie. Voor de eerste berekening van de marktindex wordt dit nominale bedrag van de declaratieve nettocijfers geïndexeerd aan 0,67 procent, naar analogie met de stijging van het plafond van de VRT tussen 2019 en 2020 op basis van de gezondheidsindex. Op die manier zorgen we ervoor dat het cijfer van 2019 indexmatig wordt doorgetrokken naar 2020. Sommige inkomsten worden wel opgenomen en andere niet. Dat is in detail uitgewerkt, maar de details zouden ons te ver leiden, maar dat is publiek consulteerbaar.
\r\n\r\nBelangrijk is wel om te vermelden dat we de keuze hebben gemaakt om de inkomsten van internationale spelers – denk aan de Facebooks en Googles – niet te vervatten in de berekening. Het opzet is immers het versterken van de Vlaamse advertentiemarkt. Het zou met andere woorden onfair zijn ten aanzien van de Vlaamse private mediaspelers om de groei van internationale spelers mee in rekening te brengen omdat deze groei dan uitsluitend de VRT ten goede zou komen.
\r\n\r\nEenmaal de index is berekend op basis van deze declaratieve gegevens, zal een correctiemechanisme in rekening gebracht worden. PMP zal immers ook de marktindex bepalen op basis van andere cijfers die beschikbaar zijn in de markt, met name de MDB- (Media Database) en UMA-cijfers (United Media Agencies). Deze index zal naast de marktindex gelegd worden. Indien de marktindex op basis van de MDB- en UMA-cijfers meer dan 2 procent afwijkt van de marktindex berekend op basis van de declaratieve cijfers, wordt er een gemiddelde gemaakt van beide indexen. Dit gemiddelde geldt dan als de definitieve marktindex.
\r\n\r\nHet plafond zal vanaf nu dus geïndexeerd worden op basis van deze nieuwe marktindex, maar het is wel belangrijk om te vermelden dat de inkomsten uit commerciële communicatie en BAN niet kunnen zakken onder het nominale plafond van 77,8 miljoen euro. Dat is natuurlijk een maximum. Ze kunnen er niet boven gaan, maar het is ook niet noodzakelijk dat ze dat uitputten.
\r\nWaarom is dat ook vervat in de beheersovereenkomst? Omdat we natuurlijk ook wel moeten voorzien in een stabiele mogelijkheid van inkomsten voor de publieke omroep in combinatie met een dotatie, waarvan we weten dat er toch ook een traject van budgettaire behoedzaamheid op zit.
\r\n\r\nIk heb al verwezen naar het overleg met de spelers. Er is bij de totstandkoming heel uitgebreid overleg gepleegd. Mijn kabinet, de administratie en PMP hebben dat gedaan, en ik heb dat ook zelf voor een deel gedaan met heel wat betrokken audiovisuele mediaspelers, namelijk de VRT, DPG Media, SBS, Ads & Data, Mediahuis en Roularta. Alle partijen hebben de kans gehad om suggesties te doen. Zoals ik al zei, denk ik dat iedereen zal erkennen dat dit een eerbare manier is om het te regelen, al ga ik er nu ook niet van uit dat iedereen applaus zal geven. Dat had ik ook niet onmiddellijk verwacht.
\r\n","sprekertitel":"Minister Benjamin Dalle","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Meuleman"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478466","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":3173,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3173?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Meuleman","voornaam":"Elisabeth"},"sprekertekst":"De heer Tommelein heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Meuleman"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482710","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":3434,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3434?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Tommelein","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Minister, dank u wel voor dit uitgebreide antwoord. Ik geef u wel applaus omdat ik het een goede zaak vind dat er een mechanisme werd uitgewerkt en dat er uitgebreid overleg over werd gepleegd met de particuliere media. Ik steek niet onder stoelen of banken dat mij dat plezier doet, want dat mechanisme moet ertoe leiden dat de stijging van het globale plafond op een correctere manier, op een meer evenwichtige manier verloopt in functie van de gezondheid van de reclamemarkt. Want zoals u zelf al zei, minister, die staat natuurlijk wel onder druk, zeker ook door de internationale spelers.
\r\n\r\nIk heb begrepen dat PMP het indexcijfer zal berekenen. U zult dus een beroep doen op de externe partner aan wie u het hebt uitbesteed. Heb ik goed begrepen dat er rekening zal worden gehouden met de netto-inkomsten? Ik dacht dat ik u dat heb horen zeggen, maar ik ben niet voor honderd procent zeker. We weten immers allemaal dat er een groot verschil is tussen bruto- en netto-inkomsten voor media, gelet op de vele kortingen die in de sector spelen.
\r\n\r\nIk ga ervan uit dat dit dit jaar gekend zal zijn, dat het de concrete timing is dat in 2022 dat indexcijfer er zal liggen. De VRT en de VAR maken waarschijnlijk toch ook wel een jaarplanning op voor 2022. Naar welk inkomstenbedrag zullen zij zich nu moeten richten?
\r\n\r\nDan heb ik nog een bijkomende vraag. Binnen het globale plafond van 77,8 miljoen euro zijn er twee subplafonds: een van 18,7 miljoen voor inkomsten uit televisiesponsoring en televisievisibiliteit, en een van 2,5 miljoen euro voor online display en bannering. Worden deze twee subplafonds ook aan de marktindex aangepast? Zal hetzelfde mechanisme spelen? Of laat u die twee subplafonds eruit?
\r\n\r\nDan heb ik nog een laatste vraag. Zoals gezegd, staat in de beheersovereenkomst van de VRT dat bij een negatieve marktindex het globale plafond van de VRT op hetzelfde niveau wordt gehouden. In 2022 kan ik mij voorstellen wat dat betekent, maar wat binnen bijvoorbeeld drie jaar? Stel dat in 2022 en 2023 er een positieve marktindex is en in 2024 een negatieve. Zal men dan het bedrag van 2023 handhaven of kan dat plafond dalen met een ondergrens opnieuw van 77,8 miljoen euro, zoals voor 2021 vastgelegd in de beheersovereenkomst?
\r\n","sprekertitel":"Bart Tommelein (Open Vld)","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Meuleman"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478466","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":3173,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3173?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Meuleman","voornaam":"Elisabeth"},"sprekertekst":"Mevrouw Brouwers heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Meuleman"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482431","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3426,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3426?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Brouwers","voornaam":"Karin"},"sprekertekst":"Ik wil eerst de heer Tommelein bedanken voor de interessante vraag. Het was inderdaad de bedoeling dat de marktindex nu ergens zou starten. De CD&V-fractie is uiteraard tevreden dat het principe nu ook omgezet zal worden, dat die marktindex er is.
\r\n\r\nWe hebben hier een heel technische uitleg gekregen, en ik zal er nu niet over oordelen of dat allemaal perfect is en met de juiste parameters. Daar is lang over nagedacht, en ik neem aan dat het zo wel goed zit. Het feit dat het ook in samenspraak is gebeurd met de private sector, is ook een geruststelling.
\r\nMaar het is natuurlijk iets nieuws, en ‘the proof of the pudding’ … We kennen het allemaal. Dus we denken toch dat er goed zal moeten worden gemonitord, want we merken de laatste tijd toch ook weer, en dat mag, dat er toch een assertieve houding is van de Var om reclamespots op VRT.NU te verkopen.
\r\n\r\nWe merken ook dat er precies wat meer reclame is tijdens programma’s van Radio 1. Maar dat is ook een stukje aanvoelen, ik kan dat hier niet zwart op wit gaan bewijzen. Ik zit ook niet de hele dag voor televisie of voor de radio. Maar het zal toch gemonitord moeten worden. Want uiteindelijk, en dat is het andere punt, toen dat inderdaad beslist werd met de beheersovereenkomst, werd het hele verhaal van de marktindex ook gekoppeld aan de andere principiële keuze, namelijk de marktversterking. Daar heeft de VRT ook een rol te spelen met de andere mediabedrijven, om samen sterker te staan tegenover de internationale concurrenten, zoals Google, Facebook, enzovoort. Dat werd ook in de beheersovereenkomst vastgelegd, om die lokale advertentiemarkt te versterken, met de focus op de digitale advertentiemarkt.
\r\n\r\nIk had in dat opzicht toch nog een paar vragen. Komt er een monitoring, en wie zal dat dan doen? Is dat dan ook PMP, of gebeurt dat via de administratie? Komt er monitoring, en door wie en hoe? En komt er eventueel op een bepaald moment ook een evaluatie? Want dat is niet helemaal hetzelfde.
\r\n\r\nEr is op een bepaald moment ook sprake van geweest dat de VRT en de private mediabedrijven zouden gaan samenwerken om tot zo’n gezamenlijk platform te komen voor de verkoop van onlineadvertenties. Hoever staat het met dat verhaal?
\r\n","sprekertitel":"Karin Brouwers (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Meuleman"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478466","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":3173,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3173?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Meuleman","voornaam":"Elisabeth"},"sprekertekst":"De heer Vandaele heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Meuleman"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478470","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":3464,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3464?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandaele","voornaam":"Wilfried"},"sprekertekst":"Ook wij zijn natuurlijk blij dat dit nieuwe mechanisme er is, en dat het nu inderdaad ook klaar is. We weten allemaal dat in tijden van een bloeiende reclamemarkt niemand mort. Maar op het ogenblik dat die markt krimpt, worden er wel wenkbrauwen gefronst. Het zou ook onlogisch zijn dat de openbare omroep dan ongegeneerd de markt afroomt, terwijl, zoals we het in coronatijden gezien hebben, de commerciëlen bij ons of bij de overheid komen aankloppen om steun te krijgen.
\r\n\r\nIn elk geval is het een goede zaak dat dit er is, en dat u dat voor mekaar hebt gekregen, minister. Het is inderdaad ook goed van collega Tommelein dat hij ons eraan herinnert. Maar op het ogenblik dat dat een tijdje werkt, verwachten we dan ook dat u daar misschien eens mee naar de commissie komt, minister, om ons te tonen hoe het werkt, en hoe het in de praktijk toegepast wordt.
\r\n","sprekertitel":"Wilfried Vandaele (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Meuleman"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478466","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":3173,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3173?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Meuleman","voornaam":"Elisabeth"},"sprekertekst":"Mevrouw Segers heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Meuleman"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478824","fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4087,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4087?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Segers","voornaam":"Katia"},"sprekertekst":"Collega Tommelein, bedankt voor de interessante vraag. En bedankt voor het antwoord, minister. U geeft aan dat dat overleg ruim gebeurt, en dat is goed. En het is zeer goed dat dat mechanisme in gang wordt gezet. De vraag van collega Brouwers is ook zeer terecht, namelijk dat dit nu ook gewoon gemonitord moet worden.
\r\n\r\nMaar u weet dat onze fractie die afroming van vorig jaar of twee jaar geleden niet begreep. Als we het ons goed herinneren uit de hoorzittingen naar aanloop van de vorige beheersovereenkomst, dan heeft de Unie van Belgische Adverteerders (UBA) – toevallig nog een van de enige Belgische instituten – aangegeven dat zij nooit vragende partij zijn geweest voor een afknotting. Waarom? Omdat de Pampers, de Procter & Gambles van deze wereld gewoon de hele markt willen bedekken, zowel de publieke omroepen als de private omroepen, in Vlaanderen, in Brussel, in Wallonië. De UBA is nooit vragende partij geweest om de VRT te beperken in het werven van reclame-inkomsten, gewoon omdat die markt voor hen het allerbelangrijkste is. Nu, die aftopping is toch gebeurd, soit. Dat daar nu een marktindex op toegepast wordt, is zeer goed.
\r\nIk heb nog een heel technische vraag. Ik weet heel goed dat er in de wereld van marketing en reclame een groot verschil bestaat tussen de officiële tarieven van reclamespots en de preferentiële tarieven, de voorkeurstarieven. Mijn vraag is op welke tarieven die marktindex zich zal baseren. Is dat op de officiële tarieven, die bijna niemand betaalt, of de werkelijke tarieven?
Het gezamenlijke platform voor die onlinewerving, waar collega Vandaele naar verwijst, is een heel goed initiatief, een belangrijk initiatief. Hoever staat het daarmee?
","sprekertitel":"Katia Segers (Vooruit)","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Meuleman"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478466","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":3173,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3173?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Meuleman","voornaam":"Elisabeth"},"sprekertekst":"Minister Dalle heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Meuleman"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","id":4438,"is-huidige-vv":"N","link":[],"naam":"Dalle","voornaam":"Benjamin"},"sprekertekst":"Bedankt voor de extra vragen. Ik begin met de vragen van collega Tommelein. Ik denk dat de eerste vraag eigenlijk ook verband houdt met een van de vragen van collega Segers, namelijk de vraag of de reële cijfers in rekening worden gebracht, dus de nettocijfers, ontdaan van de theoretische bedragen, en bijvoorbeeld ook met toepassing van de kortingen. Het is inderdaad zo dat we voor de declaratieve cijfers, die aangegeven worden door de bedrijven, de nettocijfers gebruiken.
\r\n\r\nDe twee genoemde correctiecijfers zijn wel de brutocijfers. Dus daar is dat ietwat anders. Maar het is de evolutie die genomen wordt, waardoor je inderdaad die twee cijfers naast elkaar kunt leggen om, wanneer er een verschil is van meer dan 2 procent, het gemiddelde te nemen. Maar het is dus op basis van gedeclareerde nettocijfers.
\r\n\r\nWat het bedrag betreft dat daar voorzien wordt dit jaar, in 2022, is het zo dat de Var hetzelfde bedrag als startpunt heeft genoteerd als in 2021. En het is pas wanneer de resultaten van de berekeningen van de marktindex ook bekend zullen zijn, dat de Var ook dat zal bijstellen, en dat men bij de VRT ook de budgettaire vooropstellingen zal kunnen en moeten bijstellen. Hopelijk is dat dan geen negatief resultaat; anders moet men opnieuw gaan kijken naar financieringen.
\r\n\r\nDe volgende vraag van collega Tommelein was of het ook gaat over de subplafonds. Het is zo dat volgens de beheersovereenkomst de marktindex uitsluitend wordt berekend voor het geheel, het totale plafond. Werken volgens de subplafonds zou ook veel complexer zijn, vooral ook omdat sommige nieuwe reclamevormen natuurlijk ook crossmediaal worden aanbesteed. Het is al niet evident voor de bedrijven om heel helder en verifieerbaar declaratie te doen wat betreft hun reclame-inkomsten. Ik denk dat het ook zeer moeilijk is om dat heel gedetailleerd te bekijken: wat is digitaal, wat is televisie, wat is radio? Dat zit soms vervat in kadercontracten, waar men dat ook crossmediaal bekijkt. Dat is ook reden waarom dat globaal wordt opgenomen.
\r\n\r\nCollega Tommelein, in het vorige beeld dat u geeft, is het zo dat 77,8 miljoen euro de nominale ondergrens is. Met andere woorden: men kan dan effectief terugvallen op het bedrag van dit jaar, die 77,8 miljoen euro. Zo is het voorzien in het akkoord dat we daarover bereikt hebben in het verlengde van de beheersovereenkomst. Dat is ook een beetje de filosofie van de beheersovereenkomst rond dat stuk.
\r\n\r\nDe vraag naar monitoring van collega Brouwers, en waar ook collega Segers naar verwees, is een relevante vraag. Dat zal effectief ook volgens ons akkoord aan bod komen als men inderdaad zou vaststellen dat er een substantieel verschil is tussen de gedeclareerde cijfers en de correctiecijfers. Als men daar inderdaad vaststelt dat er meer dan 2 procent verschil is, zal er ook overleg komen en zal natuurlijk ook nagekeken worden hoe dat komt, wat daar de oorzaken van zijn, en of desgevallend bijsturing nodig is in de methodiek. We denken en hopen van niet, maar dat is wel het moment waarop die evaluatie inderdaad is voorzien.
\r\n\r\nEr is ook de vraag gesteld naar een digitaal platform, en naar samenwerking tussen de VRT en de andere spelers. Dit is inderdaad een van de elementen waar samenwerking tussen de publieke omroep en de private spelers aan de orde is. En we moedigen de VRT ook zeker aan om te bekijken of daar nieuwe of bestaande vormen van samenwerking versterkt kunnen worden.
\r\nCollega Vandaele verwees naar de filosofie, naar de idee van dalende cijfers. Dan mag je daar als VRT ook niet in stijgen. Dat is inderdaad de idee achter de beheersovereenkomst en achter deze methodiek van de marktindex. Ik wil er wel op wijzen dat het laatste jaar, 2021, voor de private spelers eigenlijk een zeer goed reclamejaar was. Dus de tendens van dalende inkomsten is, zeker wat televisiereclame betreft, vorig jaar doorbroken. En dat vind ik absoluut goed. Dat maakt ook dat je qua marktindexevolutie kunt verwachten dat daar het eerste jaar een mogelijke stijging in zit. Maar dat moeten we bekijken en opvolgen.
\r\n\r\nMevrouw Segers, u spreekt over de afroming van reclame-inkomsten bij de VRT. Het is mijn ervaring van de afgelopen jaren, of toch sinds ik minister van Media ben, dat men echt wel inspanningen doet om te zorgen dat men er niet boven zit, en dat men dat ook zo bekijkt. 2020 was dan ook geen enkel probleem. Maar als minister van Media ben ik eigenlijk niet zo erg geconfronteerd geworden met het afromen van middelen van de VRT, integendeel. Wat ik heb gedaan, is het compenseren van de VRT voor tegenvallende inkomsten. Kijk naar het jaar 2020. Men heeft toen minder inkomsten gerealiseerd dan de jaren voordien, een pak minder dan het reclameplafond. Ik heb een extra toelage voorzien van ongeveer 3,7 miljoen euro aan de VRT om dat te compenseren.
\r\n\r\nDus met alle respect, maar dat riedeltje van het afromen van middelen van de VRT en het besparen en dergelijke meer, dat is een verhaal van twee jaar geleden. Dat is een verhaal van 2019. Sindsdien heb ik niet anders gedaan dan in extra middelen voorzien voor de publieke omroep. Dus stop toch een beetje met te zeggen dat we middelen afromen. We hebben net extra middelen toegekend aan de VRT, ook in het kader van tegenvallende reclame-inkomsten.
\r\n","sprekertitel":"Minister Benjamin Dalle","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Meuleman"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478466","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":3173,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3173?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Meuleman","voornaam":"Elisabeth"},"sprekertekst":"De heer Tommelein heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Meuleman"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482710","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":3434,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3434?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Tommelein","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Bedankt voor uw uitgebreide antwoord. Ik denk inderdaad dat u de puntjes op de i zet. Het verrast mij inderdaad wel dat qua reclame-inkomsten 2021 voor televisie een zeer goed jaar was. Ik hoop dat dat ook het geval is voor de radioreclame, omdat dat toch ook niet onaanzienlijk is voor de openbare omroep.
\r\n\r\nUiteraard zullen wij, als er een nieuwe systematiek, een nieuwe index, een nieuw mechanisme wordt gehanteerd, op gepaste tijdstippen een evaluatie vragen, en kijken waar eventueel zou moeten worden bijgestuurd, net zoals ook de collega’s dat hebben gevraagd.
\r\n","sprekertitel":"Bart Tommelein (Open Vld)","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Meuleman"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478466","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":3173,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3173?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Meuleman","voornaam":"Elisabeth"},"sprekertekst":"De vraag om uitleg is afgehandeld.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Meuleman"}],"titel":"Vraag om uitleg van Bart Tommelein aan Benjamin Dalle, Vlaams minister van Brussel, Jeugd en Media, over de ontwikkeling van de marktindex in het kader van de eigen inkomsten van de VRT","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"N","agenda-versie":"1","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"CUL","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333053,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333053{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1788714"},"datumagendering":"2022-01-13T14:00:00+0100","datumbegin":"2022-01-13T13:51:35+0100","datumeinde":"2022-01-13T17:38:54+0100","id":1589334,"laatste-wijziging":"2022-01-06T17:00:07+0100","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1589334/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1589334?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1589334/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Er is een nieuwe trend op TikTok ontstaan waarbij een TikTokker na een livestream een zogenaamde gift vraagt aan zijn volgers. Minderjarigen kunnen geen giften doen, tenzij ze liegen over hun leeftijd, wat hen kwetsbaar maakt. Is minister Benjamin Dalle op de hoogte van deze praktijk? Hoe wil hij vermijden dat kinderen hiervan slachtoffer worden? Kan het Content Creator Protocol van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) hier soelaas bieden?
\nBekijk het verslag.
Er is een nieuwe trend op TikTok ontstaan waarbij een TikTokker na een livestream een zogenaamde gift vraagt aan zijn volgers. Minderjarigen kunnen geen giften doen, tenzij ze liegen over hun leeftijd, wat hen kwetsbaar maakt. Is minister Benjamin Dalle op de hoogte van deze praktijk? Hoe wil hij vermijden dat kinderen hiervan slachtoffer worden? Kan het Content Creator Protocol van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) hier soelaas bieden?
\nBekijk het verslag.