{"datum":"2021-12-14T15:57:29+0100","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":1583564,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer De Loor heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482740","fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":2791,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2791?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Loor","voornaam":"Kurt"},"sprekertekst":"Collega’s, minister, Audit Vlaanderen heeft in de periode juli 2020 tot en met september 2021 een thema-audit rond de omgevingsvergunningen uitgevoerd bij vijftien lokale besturen. In deze thema-audit lag de focus op de aanpak van het proces rond het toekennen van een omgevingsvergunning door de lokale besturen. Het eindrapport werd een tweetal maanden geleden afgeleverd, en stelde een aantal verbeterpunten vast. Het zijn een aantal verbeterpunten die toch niet min zijn.
\r\nEen belangrijke in het oog springende conclusie van de audit is dat een objectief en onafhankelijk omgevingsvergunningenproces steeds meer onder druk komt te staan. Ten eerste is de onafhankelijke positie van de gemeentelijke omgevingsambtenaar onvoldoende gegarandeerd doorheen het hele proces. In de meeste besturen die aan de audit hebben deelgenomen, vindt er overleg plaats tussen de gemeentelijke omgevingsambtenaar en het schepencollege voordat het advies van de omgevingsambtenaar wordt gefinaliseerd. Deze werkwijze werkt mogelijke beïnvloeding van de administratie tijdens het beoordelingsproces in de hand of leidt minstens tot een gebrek aan transparantie bij de opmaak van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar versus de uiteindelijke beslissing van het college.
\r\n\r\nDat staat in het auditverslag. Maar wat mij heel onrustwekkend lijkt, is dat het rapport er ook op wijst dat er zich belangenvermenging zou kunnen voordoen wanneer externen betrokken worden tijdens het omgevingsvergunningenproces, bijvoorbeeld studiebureaus of advocatenkantoren, die zelf ook vergunningsaanvragen begeleiden of indienen en die ingeschakeld worden om het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar te schrijven. Dit kan leiden tot een mogelijke schijn van partijdigheid bij de beoordeling van de individuele dossiers.
\r\n\r\nTijdens de vergadering van het auditcomité van 14 oktober waarschuwde de voorzitter voor het gevaar dat bij uitbesteding van onderdelen van het proces van de omgevingsvergunningen het risico niet mee wordt uitbesteed, terwijl de uitholling van het werkterrein van Audit Vlaanderen dreigt.
\r\n\r\nDe opmerkingen en aanbevelingen van het auditcomité sluiten aan bij een kwestie die onze fractie al een paar keer heeft aangekaart in deze commissie, namelijk dat essentiële overheidstaken steeds vaker worden uitbesteed, wat de objectiviteit van de besluitvorming natuurlijk niet ten goede komt en belangenvermenging in de hand kan werken. Nu de resultaten van deze thema-audit naar voren worden gebracht en tot vergelijkbare conclusies komen, heb ik de volgende vragen, minister:
\r\n\r\nEén: hoe reageert u op de conclusies van de thema-audit Omgevingsvergunningen met betrekking tot de onafhankelijke positie van de omgevingsambtenaar en het objectief verloop van het vergunningsproces?
\r\n\r\nTwee: deelt u de bezorgdheid van het auditcomité dat de uitholling van het werkterrein van Audit Vlaanderen dreigt wanneer onderdelen van de vergunningverlening worden uitbesteed?
\r\n\r\nDrie: gaat u initiatieven nemen om de onafhankelijke positie van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en het objectief verloop van het omgevingsvergunningenproces te garanderen? Zo ja, aan welke acties denkt u en op welke termijn zult u deze implementeren?
\r\n\r\nIk kijk uit naar uw antwoorden, minister.
\r\n","sprekertitel":"Kurt De Loor (Vooruit)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"Minister Somers heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478489","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":2773,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2773?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Somers","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Mijnheer De Loor, uw vraag leunt nauw aan bij een vraag om uitleg van collega Ludwig Vandenhove die we hebben behandeld op 12 oktober jongstleden. Die behandelde het uitbesteden van diensten door lokale besturen via een overheidsopdracht en meer specifiek de functie van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
\r\n\r\nIk heb toen ook aangegeven dat ik vaststel dat lokale besturen bepaalde diensten uitbesteden aan private spelers en dat via een overheidsopdracht. Ik wil ook graag nog eens meegeven dat ik het absoluut een daad van goed bestuur vind dat een gemeente zich bij de organisatie van haar diensten de vraag stelt of bepaalde taken niet beter en efficiënter overgelaten kunnen worden aan derden. Ik ben ervan overtuigd dat nogal wat taken vanuit het oogpunt van efficiëntie, klantvriendelijkheid, effectiviteit en zuinigheid kunnen worden opgenomen door anderen dan de klassieke ambtelijke administratie. Maar het is evident dat dit steeds bewaakt en bekeken dient te worden vanuit tal van invalshoeken.
\r\n\r\nOm concreet in te gaan op uw vragen, wettelijk gezien is de onafhankelijkheid van de omgevingsambtenaar voldoende verankerd in het Omgevingsvergunningendecreet. Dit decreet gaat uit van twee stappen in het proces. Ten eerste heeft de omgevingsambtenaar de taak om het college te adviseren over de ingediende omgevingsvergunningsaanvragen. Dat advies moet hij onafhankelijk opmaken. Ten tweede moet het verslag dat de omgevingsambtenaar aanlevert de nodige elementen bevatten zodat het college op basis daarvan de uiteindelijke beslissing kan nemen over de vergunning.
\r\nHet blijft dus de verantwoordelijkheid van elk lokaal bestuur om erop toe te zien dat het proces conform de wet verloopt. In de praktijk stelt Audit Vlaanderen vast dat in tien van de vijftien geauditeerde gemeenten die processtappen, namelijk het onafhankelijke advies en de politieke beoordeling, door elkaar lopen, bijvoorbeeld omdat er overleg is tussen het college en de omgevingsambtenaar voorafgaand aan de oplevering van het verslag. Er zijn blijkbaar niet in alle besturen al voldoende duidelijke interne afspraken gemaakt dat ieders rol gerespecteerd moet worden in het proces.
\r\n\r\nZoals steeds bevat het globale rapport van Audit Vlaanderen ook aanbevelingen en mogelijke verbeteracties om de problematiek aan te pakken. Het rapport is beschikbaar op de website van Audit Vlaanderen en werd ook onder de aandacht gebracht van de lokale besturen via de nieuwsbrief van Audit Vlaanderen.
\r\n\r\nIn het rapport zijn twintig pagina’s aan concrete acties opgenomen om aan de slag te gaan met de bevindingen van de audit. Het rapport bevat ook praktische richtlijnen, goede voorbeelden uit verschillende lokale besturen en verwijzingen naar sjablonen die kunnen worden gebruikt. Audit Vlaanderen heeft ook aangekondigd hierover een webinar te organiseren in het voorjaar van 2022. Ik heb er alle vertrouwen in dat de lokale besturen met de aanbevelingen van dit auditrapport aan de slag zullen gaan.
\r\n\r\nHet klopt dat tijdens het auditcomité van lokale besturen de bezorgdheid is geuit dat uitbestedingen van omgevingsvergunningsprocessen kunnen leiden tot een uitholling van het werkterrein van Audit Vlaanderen. Vooreerst verhindert het Omgevingsvergunningendecreet niet dat een bestuur in dit kader een beroep doet op derden. Het is echter nooit de aangebrachte expert die de beoordeling zal doen, maar altijd de omgevingsambtenaar. We moeten die stelling dus nuanceren. Ook in het verslag van het auditcomité waar u naar verwijst, mijnheer De Loor, wordt die stelling door het auditcomité wel degelijk genuanceerd. De beslissing over het wel of niet toekennen van een omgevingsvergunning is altijd de beslissing van het college. Die taak kan een lokaal bestuur niet uitbesteden.
\r\n\r\nHet is vooral het inhoudelijke onderzoek en/of het opmaken van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, een specifieke stap in het beoordelingsproces van omgevingsvergunningsaanvragen, waarvoor lokale besturen een beroep doen op externe expertise. De kwaliteitsbeoordeling van het aangeleverde verslag en het bijhorende advies, ook al besteedt het lokale bestuur die processtap uit, is en blijft de verantwoordelijkheid van het lokale bestuur. Dit valt dus perfect binnen de auditperimeter van Audit Vlaanderen.
\r\n\r\nHet globale rapport toont aan dat de bevoegdheid en het werkterrein van Audit Vlaanderen voldoende zijn om dit proces te auditeren. Tijdens die audits heeft Audit Vlaanderen de verschillende processtappen voldoende kunnen onderzoeken. Tijdens de auditwerkzaamheden is er geen hinder geweest en zijn alle onderzoeken kunnen worden uitgevoerd.
\r\n\r\nDe hoofdredenen voor het inschakelen van externe expertise zijn: er is intern onvoldoende capaciteit beschikbaar of de specifieke kennis en expertise ontbreken die nodig zijn om bepaalde omgevingsvergunningen te kunnen beoordelen.
\r\n\r\nZoals reeds verschillende malen toegelicht, ook in deze commissie, werken we aan verschillende instrumenten om lokale besturen te helpen om hun capaciteit op te bouwen, bijvoorbeeld door actief regionale samenwerking of fusies te stimuleren en door te werken aan een modern hr-beleid, zodat lokale besturen beter gewapend zijn in de ‘war for talent’ en meer slagkracht hebben om zelf expertise op te bouwen.
\r\n\r\nDaarnaast blijven de decretale prerogatieven en verantwoordelijkheden van de gemeentelijke omgevingsambtenaar altijd integraal en onverkort van toepassing. En het is uiteraard aan de functioneel bevoegde minister, mevrouw Demir, en aan het parlement om dit finaal te beoordelen en te bekijken of Vlaanderen hier al dan niet regelgevend moet optreden.
\r\n","sprekertitel":"Minister Bart Somers","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"De heer De Loor heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482740","fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":2791,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2791?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Loor","voornaam":"Kurt"},"sprekertekst":"Dank u wel voor uw antwoord, minister. Het is inderdaad niet de eerste keer dat het thema van de uitbestedingen hier aan bod komt in onze commissie. We hebben de discussie gehad naar aanleiding van de begrotingsbesprekingen. We hebben het ook gehad over het afschaffen van de statutaire benoeming van personeelsleden, op Vlaams niveau dan. Ook op lokaal niveau gaat men daar minder en minder naartoe. Dat hangt daar ook mee samen.
\r\n\r\nHet was inderdaad naar aanleiding van een vraag van mijn collega Ludwig Vandenhove, naar aanleiding van een aantal specifieke gevallen in het Limburgse, als ik me niet vergis. Het was dus vanuit de praktijk dat dit naar boven kwam, terwijl hier inderdaad door Audit Vlaanderen, in het kader van zijn thema-audit, de stelling wordt bevestigd.
\r\nWat de uitbesteding betreft, is het zo dat het risico niet mee wordt uitbesteed. We merken ook dat er een gebrek aan mankracht is. Er zullen heel wat problematieken zijn die daarmee samenhangen, onder andere ook de schaalgrootte van de gemeente en de aantrekkelijkheid van de tewerkstelling. Vandaar dat wij er naar aanleiding van de begrotingsbesprekingen ook voor gepleit hebben om mensen een goed en degelijk statuut te geven, omdat dat deel kan uitmaken van een aantrekkelijke job.
\r\n\r\nWe zien de tendens dat er meer en meer wordt uitbesteed. We hebben er sterke vragen bij of dat altijd in de goede richting is. Dat is absoluut niet het geval. U wijst op efficiëntie. Natuurlijk zijn wij voor een performante en efficiënte overheid, of dat nu op lokaal vlak is of op Vlaams of federaal vlak.
\r\n\r\nMinister, er staan ook een aantal verbeterpunten en aanbevelingen in het auditrapport. Ik vind de zaken die erin worden aangehaald, nogal onrustwekkend. Dat de objectiviteit en de onafhankelijkheid van dat proces onder druk komen te staan, vind ik onrustwekkend. Hoe staat u tegenover de verbeterpunten en aanbevelingen die naar voren worden geschoven? Audit Vlaanderen zegt ook dat het aan zijn bevoegdheid ontsnapt en dat het een uitholling van zijn werkterrein is. Er wordt daar gesuggereerd om een juridische clausule in de uitbestedingscontracten op te nemen. Hoe staat u daartegenover?
\r\n","sprekertitel":"Kurt De Loor (Vooruit)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"De heer Warnez heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1487411","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4443,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4443?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Warnez","voornaam":"Brecht"},"sprekertekst":"Collega De Loor, sta mij toe te zeggen dat de vraag in een veeleer negatieve sfeer is gesteld, terwijl ik persoonlijk vind dat de audit veel genuanceerder en zelfs relatief positief is. De minister heeft ook al gezegd dat Audit Vlaanderen in het algemeen vaststelt dat de omgevingsprocessen binnen de lokale besturen consequent verlopen, volgens de stappen in het decreet.
\r\n\r\nHet is een heel delicate en complexe materie. Dat er dan een beroep wordt gedaan op externe expertise, vind ik niet zo abnormaal. Ik vind dat ook niet hetzelfde als belangenvermenging. Het loopt eigenlijk wel overal zoals het zou moeten lopen, lijkt me, of toch in grote mate.
\r\n\r\nUiteraard moeten we er elkaar niet van overtuigen dat een omgevingsambtenaar onafhankelijk moet kunnen werken, maar ik lees in het rapport van Audit Vlaanderen ook dat belangenvermenging “zich zou kunnen voordoen”. Voor mij is dat nog iets helemaal anders dan ‘zich effectief voordoen’. Ik vind het belangrijk om vast te stellen of er nu daadwerkelijk een probleem is en of dat probleem reëel is, dan wel of het een potentiële hypothese is van Audit Vlaanderen. Minister, hoe pakt Audit Vlaanderen dit aan, zodat één dossier waar er mogelijk inmenging zou kunnen zijn, geen algemene conclusie wordt? Over hoeveel dossiers zou het gaan waarbij er daadwerkelijk inmenging is? En is er eigenlijk wel echt inmenging?
\r\n","sprekertitel":"Brecht Warnez (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"De heer Ongena heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1734782","id":4445,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4445?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ongena","voornaam":"Tom"},"sprekertekst":"Dank u wel voor de vraag, collega De Loor. Ik heb dat auditrapport ook met heel veel interesse gelezen, maar ik vind dat je dat rapport niet kunt lezen zonder de ruimere problematiek in het oog te nemen, namelijk de problematiek van steeds complexer wordende procedures, gekoppeld aan een krapte op de arbeidsmarkt, die hier ook al aan bod is gekomen, maar die algemeen is, waarbij gemeenten ook steeds moeilijker deskundigen vinden, omdat ze natuurlijk voor een stuk ook in concurrentie gaan met de privésector en met intercommunales. Dat maakt dat heel wat gemeenten een noodkreet beginnen te slaken dat de werklast voor hun dienst Omgevingsvergunningen enorm toeneemt.
\r\n\r\nCollega De Loor, u stelt vragen bij dat uitbesteden. Dit rapport is inderdaad genuanceerder. Ik sluit me aan bij collega Warnez en bij wat de minister zegt.
\r\nMaar de vraag die u toch vooral moet stellen, is waarom steeds meer gemeenten delen van het proces uitbesteden. Dat is omdat de werklast enorm toeneemt en men dus met een personeelstekort zit. Volgens mij moet vooral worden gekeken naar de oorzaak van het probleem, namelijk de te complexe procedures. Ondanks alle goede voornemens die we opnieuw in het regeerakkoord hebben ingeschreven om de procedures voor omgevingsvergunningen te versoepelen, komt daar eigenlijk weinig van in huis. Ik denk dat men dat probleem maar ten gronde aanpakt wanneer men ook daar durft naar te kijken en de procedures vereenvoudigt. Misschien moet ook hier veel meer de weg van de digitalisering worden ingeslagen, waarbij bepaalde onderdelen van heel het proces vereenvoudigd kunnen worden gedigitaliseerd zodat een deel van de taken en van het proces wordt overgenomen door geautomatiseerde taken.
\r\n\r\nMinister, dat is een verantwoordelijkheid van uw collega, minister Demir. Overweegt u initiatief te nemen waarbij u samen met een aantal gemeenten aan de alarmbel trekt omdat de dienst Omgeving het niet meer aankan, en waarbij een belangrijk deel van het probleem ligt bij de procedures? Zult u samen met minister Demir het hele verhaal van de omgevingsvergunningen ten gronde bekijken en nagaan in welke mate de digitalisering een groot deel van de werklast van die omgevingsambtenaren kan verlichten?
\r\n","sprekertitel":"Tom Ongena (Open Vld)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"Minister Somers heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478489","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":2773,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2773?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Somers","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Voor alle duidelijkheid: dit is geen audit naar aanleiding van een negatief signaal of van een vraag van een bestuur dat vreest dat er onregelmatigheden zijn gebeurd of van een burger die vreest dat er ergens wordt gesjoemeld of dat er inefficiënt wordt gewerkt, dit is gewoon een thema-audit. In die audit wordt niet gezegd dat er in tien van de vijftien geauditeerde besturen inmenging is geweest, wel dat de processtappen door elkaar lopen. Er is nergens een negatieve effectieve inmenging vastgesteld. Ik denk dat het heel belangrijk is om dat naar voren te schuiven.
\r\n\r\nIk ben het eens met de collega’s Warnez en Ongena dat we moeten opletten om een auditrapport, dat van nature kritisch moet zijn en op zoek moet gaan naar potentiële zwaktes, te gebruiken voor een ronduit negatieve toonzetting.
\r\n\r\nMijnheer De Loor, u hebt gelijk dat niet elke uitbesteding van een overheidstaak van een lokaal bestuur, dat niet elk beroep op de private sector een stap in de goede richting is. Sommige zaken die uitbesteed zijn, had men misschien beter niet uitbesteed of in andere omstandigheden dan deze die zijn afgesproken. Ik ben daarin geen fetisjist, maar evenmin van het omgekeerde. Niet alles wat de overheid bij zich houdt, wordt daardoor klantvriendelijker, objectiever of correcter gedaan. Ik denk dat men dat geval per geval met een open geest moet bekijken en daar juiste afwegingen moet maken.
\r\n\r\nEn dan kom ik eigenlijk bij wat de heer Ongena heeft gezegd. Hij legt de vinger op de wonde, namelijk dat men uitbesteedt omdat men zelf niemand vindt om op die positie bij de administratie te komen werken. En er zijn heel wat redenen waarom men geen mensen vindt. Misschien is het aantal mensen dat ter zake een opleiding heeft gevolgd, te bescheiden, is er een krapte op de arbeidsmarkt, kunnen er betere voorwaarden worden aangeboden in de private sector, hebben mensen geen zin om in kleine besturen op een eenmansdienst terecht te komen, hebben de kleine besturen het vandaag moeilijk om kwalitatief personeel te vinden. Dat is een grote uitdaging. Dan moet u mij eens zeggen wat een lokaal bestuur aan zijn burgers moet zeggen. Dat burgers die een aanvraag hebben gedaan, geen vergunning krijgen omdat er niemand is om die te geven en dat ze dus een jaar of twee moeten wachten? Dat gaat niet, en dus moet men daar een oplossing voor zoeken. En dan kijkt men natuurlijk naar oplossingen waarbij bepaalde taken in een context worden uitbesteed.
\r\nWordt de rol van Audit Vlaanderen daardoor uitgehold? Ik denk dat ik in mijn antwoord duidelijk heb gezegd dat Audit Vlaanderen zijn controlefunctie nog altijd heel duidelijk kan uitoefenen omdat de verantwoordelijkheid van het lokale bestuur zeer centraal binnen de perimeter van Audit Vlaanderen blijft.
\r\n\r\nDe aanbevelingen van het auditrapport vormen vaak de start van een hele campagne van bewustmaking, van ondersteuning via best practices, opleidingen, studiedagen, webinars waardoor lokale besturen een sterkere expertise opbouwen, zich beter bewust zijn van de verschillende rollen die ze moeten spelen, hun processen herbekijken en nagaan hoe ze die beter kunnen opbouwen. Dat is wat we zullen doen, we nemen die aanbevelingen van Audit Vlaanderen ernstig. Audit Vlaanderen doet dat zelf ook en zal dit samen met de Vereniging van Vlaamse Steden Gemeenten en het Agentschap Binnenlands Bestuur verder opbouwen.
\r\n\r\nCollega Ongena zegt dat naast het feit dat er misschien een krapte is op de arbeidsmarkt en lokale besturen misschien eens moeten nadenken over een opschaling, ofwel in regioverband ofwel via fusie, onze regelgeving complex blijft. Ik zit nu twintig jaar in het parlement en heb al twintig jaar de eer om lokaal uitvoerende verantwoordelijkheid te dragen. Ik draai ook al dertig jaar mee in de Wetstraat, en ik moet zeggen dat ik dat al die tijd al hoor. Ik hoor altijd goede voornemens om daar iets aan te veranderen en ik denk dat we dat ook absoluut moeten doen, want het is niet beter geworden. Het gaat echter om een complexe oefening. De verantwoordelijkheid voor die oefening ligt niet alleen bij de uitvoerende maar ook bij de decreetgevende macht. Ik denk dat daar werk aan de winkel is voor de regering en het parlement om opnieuw te focussen en na te gaan hoe die complexe regelgeving, die rechtszonzekerheid creëert en die zorgt voor lange doorlooptijden en ondoorzichtigheid kan worden vereenvoudigd. Mijnheer Ongena, u legt terecht een deel van de verantwoordelijkheid bij de regering. Ik neem de vrijheid om ook een deel van de verantwoordelijkheid bij het parlement te leggen. Ik denk dat we daar beide werk op de plank hebben.
\r\n","sprekertitel":"Minister Bart Somers","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"De heer De Loor heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482740","fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":2791,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2791?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Loor","voornaam":"Kurt"},"sprekertekst":"Minister, collega’s Warnez en Ongena, jullie zeggen dat mijn vraag nogal negatief geformuleerd is, dat het verhaal genuanceerder is, maar we moeten ervoor zorgen dat we de zaken ook niet kapot relativeren. Wat Vooruit betreft, moet openbaredienstverlening neutraal, objectief en onpartijdig zijn. En als er dan een thema-audit komt waarin staat dat die elementen onder druk komen te staan, dan neemt Vooruit dat ernstig. Wanneer er sprake is van mogelijke belangenvermenging door externen aan te stellen, dan verdient dat onze aandacht, zeker wanneer er een aantal gevaarlijke evoluties zijn zoals het stijgend aantal uitbestedingen, het uithollen van het statuut van werknemers, waardoor die functies ook minder aantrekkelijk worden. Dat is niet allesbepalend maar het heeft een invloed. En dan zijn dat gevaarlijke evoluties, die Vooruit niet wil volgen. In plaats van de zaken dood te relativeren, willen wij die ernstig nemen. We doen dat nu en zullen dat in de toekomst blijven doen, minister en collega’s.
\r\n","sprekertitel":"Kurt De Loor (Vooruit)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"De vraag om uitleg is afgehandeld.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"}],"titel":"Vraag om uitleg van Kurt De Loor aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over de conclusies van de thema-audit Omgevingsvergunningen bij lokale besturen","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"N","agenda-versie":"1","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"BIN","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1332966,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1332966{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Binnenlands Bestuur, Gelijke Kansen en Inburgering"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1779309"},"datumagendering":"2021-12-14T14:00:00+0100","datumbegin":"2021-12-14T14:00:05+0100","datumeinde":"2021-12-14T16:38:55+0100","id":1580384,"laatste-wijziging":"2021-12-09T17:01:40+0100","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1580384/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1580384?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1580384/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"opname-start":"2021-12-14T13:51:23+0100","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"94","vergaderzaal":{"naam":"Pieter Bruegel","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"YY2q0_HDeOc","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"}},"verzoekschrift":[],"volgende-journaallijn":{"datum":"2021-12-14T16:22:16+0100","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1583671,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1583671","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Jo Brouns aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over de waarschuwing van het OCAD voor nieuwe vormen van extremisme in het kader van de protestbewegingen tegen het coronabeleid","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"N","agenda-versie":"1","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"BIN","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1332966,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1332966{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Binnenlands Bestuur, Gelijke Kansen en Inburgering"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1779309"},"datumagendering":"2021-12-14T14:00:00+0100","datumbegin":"2021-12-14T14:00:05+0100","datumeinde":"2021-12-14T16:38:55+0100","id":1580384,"laatste-wijziging":"2021-12-09T17:01:40+0100","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1580384/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1580384?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1580384/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"opname-start":"2021-12-14T13:51:23+0100","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"94","vergaderzaal":{"naam":"Pieter Bruegel","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"YY2q0_HDeOc","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4430,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Brouns","voornaam":"Jo"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":2773,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2773?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Somers","voornaam":"Bart"}]}],"id":1581240,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1581240","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"981","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de waarschuwing van het OCAD voor nieuwe vormen van extremisme in het kader van de protestbewegingen tegen het coronabeleid","titel":"Vraag om uitleg van Jo Brouns aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over de waarschuwing van het OCAD voor nieuwe vormen van extremisme in het kader van de protestbewegingen tegen het coronabeleid","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"}]},"voorzitter-tijdens-journaallijn":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"vorige-journaallijn":{"datum":"2021-12-14T15:37:45+0100","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1583469,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1583469","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Paul Van Miert aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over de afschaffing van de vermelding van het geslacht op de identiteitskaart en de gevolgen daarvan voor het Vlaamse gelijkekansenbeleid","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"N","agenda-versie":"1","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"BIN","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1332966,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1332966{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Binnenlands Bestuur, Gelijke Kansen en Inburgering"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1779309"},"datumagendering":"2021-12-14T14:00:00+0100","datumbegin":"2021-12-14T14:00:05+0100","datumeinde":"2021-12-14T16:38:55+0100","id":1580384,"laatste-wijziging":"2021-12-09T17:01:40+0100","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1580384/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1580384?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1580384/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"opname-start":"2021-12-14T13:51:23+0100","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"94","vergaderzaal":{"naam":"Pieter Bruegel","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"YY2q0_HDeOc","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4064,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4064?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Miert","voornaam":"Paul"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":2773,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2773?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Somers","voornaam":"Bart"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":4445,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4445?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ongena","voornaam":"Tom"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4356,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4356?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van de Wauwer","voornaam":"Orry"}]}],"id":1579789,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1579789","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"921","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de afschaffing van de vermelding van het geslacht op de identiteitskaart en de gevolgen daarvan voor het Vlaamse gelijkekansenbeleid","titel":"Vraag om uitleg van Paul Van Miert aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over de afschaffing van de vermelding van het geslacht op de identiteitskaart en de gevolgen daarvan voor het Vlaamse gelijkekansenbeleid","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"}]},"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":2791,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2791?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Loor","voornaam":"Kurt"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":2773,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2773?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Somers","voornaam":"Bart"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4443,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4443?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Warnez","voornaam":"Brecht"},{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":4445,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4445?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ongena","voornaam":"Tom"}]}],"id":1580674,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1580674","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"956","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de conclusies van de thema-audit Omgevingsvergunningen bij lokale besturen","titel":"Vraag om uitleg van Kurt De Loor aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over de conclusies van de thema-audit Omgevingsvergunningen bij lokale besturen","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"}]}