{"datum":"2021-10-07T16:15:33+0200","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":1560462,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"
De heer Bex heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482486","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"},"sprekertekst":"Collega’s, inleidend wil ik zeggen dat Groen een sterke overheid, een overheid die kan uitvoeren wat ze wil doen, belangrijk vindt. En daarvoor heb je ook een sterke administratie nodig, wat voor alle duidelijkheid niet betekent: hoe meer ambtenaren er zijn, hoe beter. Efficiëntie moet een leidraad zijn. En het wil ook niet zeggen dat je bepaalde taken die zeer gespecialiseerd zijn of waarvoor je de knowhow niet in huis hebt, niet kunt uitbesteden aan consultancybedrijven. Maar er is toch een bezorgdheid, minister, dat er te veel voor het tweede wordt gekozen, voor uitbesteding, en te weinig voor in-house knowhow.
\r\n\r\nIk heb daarover al eens een schriftelijke vraag daarover gesteld, vraag nummer 1179, en daaruit bleek dat de uitgaven voor personeel binnen uw departement dalen en dat de uitgaven voor consultancy stijgen. U zei toen ook dat er geen centraal overzicht bestaat van de consultancyopdrachten. Uit de antwoorden die u mij toen versterkte, kon ik al afleiden – daar leek het toch sterk op – dat de personeelsbesparingen bij de entiteiten binnen Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) overgecompenseerd worden door de inzet van externen en dat dat tot een hogere kostprijs voor de belastingbetaler leidt.
\r\n\r\nDat wordt nu bevestigd in de studie van de projectgroep MOW rond consultancy in het kader van de Vlaamse Brede Heroverweging (VBH). Tijdens de vorige legislatuur werd er binnen MOW een personeelsbesparing doorgevoerd van 446 VTE, wat jaarlijks 4.425.695 euro besparing betekende, of meer dan 22 miljoen euro op een legislatuur. Voor de huidige legislatuur wordt rekening gehouden met een afslanking met 202 personeelsleden, wat overeenkomt met een besparing van 10.504.000 euro over de hele legislatuur.
\r\n\r\nDe Vlaamse Brede Heroverweging toont aan dat er binnen het beleidsdomein MOW de afgelopen jaren meer en meer voor gekozen werd om taken uit te besteden, zowel voor projecten als in het kader van de reguliere werking. Deze legislatuur stegen de kosten voor uitbesteding aan externen met maar liefst 41,7 procent: 30 miljoen euro extra in 2020 ten opzichte van 2018.
\r\n\r\nOpvallend is dat in 2020 maar liefst 54,8 miljoen euro, of meer dan de helft van die consultancyuitgaven, besteed wordt aan kerntaken, die volgens de projectgroep idealiter worden uitgevoerd door interne personeelsleden. Ook hier toont de studie een opmerkelijke stijging deze legislatuur. In 2020 werd er 15 miljoen euro extra besteed aan consultancyopdrachten voor kerntaken. Ik vind dat een verontrustende evolutie.
\r\nDe projectgroep concludeert dat de doorgevoerde personeelsbesparing gepaard gaat met een zeer grote stijging van consultancyuitgaven. De studie bevestigt dat besparingen op vte’s, expertise en knowhow binnen de eigen diensten ertoe leiden dat die zaken op de private markt gevoelig duurder moeten worden ingekocht. De projectgroep adviseert dan ook om van de vooropgestelde personeelsbesparing voor deze legislatuur af te zien, zodat de kerntaken intern en budgettair voordeliger kunnen worden uitgevoerd. Minister, voor alle duidelijkheid, met die laatste zin ben ik het eens, maar dat lijkt mij niet voldoende. Ik denk dat men ook binnen de administratie moet blijven bekijken hoe men bepaalde dingen efficiënter kan doen. Dat moet zeker gebeuren, maar ik denk dat we in dezen een algemene evolutie zien die verontrustend is: we moeten kerntaken van de overheid laten uitvoeren door consultants, omdat we de mensen zelf niet meer in huis hebben. De vraag komt trouwens ook vaak lokaal terug, wanneer de Vlaamse overheid subsidies ter beschikking stelt. Dat is toch iets wat ik hoor. Vaak zou men een deel van dat budget eigenlijk liever willen besteden aan man- of vrouwkracht dan enkel aan middelen om de projecten uit te voeren, net omdat men mensen te kort heeft.
\r\n\r\nMinister, hoe reageert u op de bevindingen van de projectgroep MOW in het kader van de Vlaamse Brede Heroverweging? Hoe verklaart u de sterke stijging met 53 procent tussen 2018 en 2020 van de uitgaven voor consultancyopdrachten bij het Departement MOW? Kunt u minstens voor de drie grootste leveranciers aangeven welk bedrag zij factureerden aan MOW in 2020?
\r\n\r\nHoe verklaart u de sterke stijging met maar liefst 118 procent tussen 2018 en 2020 van de uitgaven voor consultancyopdrachten door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV)? Kunt u ook daar voor de drie grootste leveranciers aangeven welk bedrag zij factureerden aan AWV in 2020?
\r\n\r\nTot slot, in welke mate is de vooropgestelde koppenbesparing, dus afslanking, met 202 personeelsleden in deze legislatuur al gebeurd? Ziet u af van een verdere afslanking van de overheidsdiensten, zoals de werkgroep aanbeveelt? Overweegt u extra budgetten voor aanwervingen, zodat kerntaken goedkoper intern kunnen worden uitgevoerd?
\r\n","sprekertitel":"Stijn Bex (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Minister Peeters heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1483323","id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"},"sprekertekst":"Collega Bex, dank u wel voor uw vragen. U geeft aan dat de Groenfractie een sterke overheid en een sterke administratie wil. Ik ben ervan overtuigd dat niet alleen de Groenfractie dat wil, maar dat elke fractie hier dat wil. Alleszins wil ik zeker ook een sterke Vlaamse overheid en een sterke administratie. Met het oog op die sterke overheid hebben wij in het kader van ons relanceplan Vlaamse Veerkracht ook gevraagd om eens een brede heroverweging te maken, hebben wij aan onze administraties gevraagd om alle mogelijke processen binnen de administratie eens grondig te analyseren en een heroverweging te maken met potentiële suggesties: wat kan beter? Dat is op dit ogenblik een administratieve oefening, die echter uiteraard toegankelijk is voor eenieder en waaruit men sowieso wel wat interessante info kan halen.
\r\n\r\nU verwees specifiek naar het verslag van de projectgroep MOW inzake consultancy in het kader van de Vlaamse Brede Heroverweging. Ik wil toch meegeven dat we inzake die extra consultancyopdrachten toch de nodige omzichtigheid aan de dag moeten leggen, aangezien de afbakening ervan in de praktijk moeilijk was en deels ook moest gebeuren op basis van de bevragingen. Niettemin moet ik inderdaad meegeven dat we een stijging zien vanaf 2020 inzake consultancyopdrachten. Dat kan echter niet een-op-een worden gekoppeld aan het verhaal van besparing op personeel. Er zijn ook diverse inhoudelijke beleidsredenen waarom bepaalde opdrachten extern worden gegeven en de kosten vanaf 2020 dus zijn gestegen.
\r\nDe keuze tussen de interne inzet of de uitbesteding van een aantal opdrachten wordt afgewogen ten aanzien van een aantal concrete criteria zoals timing, beschikbare interne capaciteit op dat moment, beschikbare kennis of expertise over bepaalde materies, beschikbaar budget, enzovoort. Keuzes over het al dan niet uitbesteden van consultancyopdrachten worden door de administratie gemaakt op basis van goed doordachte businesscases, waar meerwaarde en kostprijs van in-housestudies versus outsourcing onderbouwd tegenover elkaar zijn afgewogen. Redenen voor het inschakelen van externen kunnen specifieke noden zijn, bijvoorbeeld nood aan specifieke expertise voor gespecialiseerde zaken of een bepaalde tijdelijke workload.
\r\n\r\nBijkomend moet ik hier ook onmiddellijk de opmerking maken dat er een heel aantal concrete grote dossiers in de steigers zijn gezet, en die vragen natuurlijk ook heel wat extra consultancy. Ik verwijs bijvoorbeeld naar de consultancyopdrachten binnen De Werkvennootschap. Daar lopen meerdere dossiers complexe projecten. Wel, ook daar maakt men continu gebruik van externe consultancybureaus. Dat is niet alleen zo bij De Werkvennootschap, ook binnen tal van andere beleidsdomeinen van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, overal waar dossiers complexe projecten lopende zijn – ik denk aan de R0, wat u zeker zal interesseren, mijnheer Bex, maar bijvoorbeeld ook de nieuwe sluis in Zeebrugge. Er zijn nog tal van andere projecten. Ik denk aan de westelijke ontsluiting van de Waaslandhaven, ik denk aan de haven van Oostende, de haven van Zeebrugge – specifiek voor wat betreft de Vandammesluis –, de haven van Antwerpen, waar er heel wat grote projecten met specifieke kennis en knowhow lopende zijn, en ook de haven van Gent.
\r\n\r\nKortom, er zijn veel elementen waar er specifieke kennis of knowhow nodig is. Maar er is bijvoorbeeld ook de omschakeling naar basisbereikbaarheid, bij De Lijn. Ook daar heeft men heel wat knowhow en kennis extern ingehuurd. Daarbij weten we natuurlijk dat de ‘war on talent’ nog altijd volop doorloopt, en dat het vaak moeilijk is om in eigen huis ingenieurs of andere expertise te kunnen binnenhalen. Een aantal profielen zijn eerder geneigd om te kiezen voor de privésector dan voor de administratie.
\r\n\r\nHet is dus een bewuste keuze dat onze administratie nu eens kiest voor externe consultancy, en dan eens kiest voor tijdelijke inzet voor welbepaalde projecten.
\r\n\r\nUw tweede vraag ging specifiek over de sterke stijging tussen 2018 en 2020 binnen het Departement MOW. Voor 2020 waren dat eigenlijk drie grote leveranciers. De eerste is een samenwerking tussen SBE en Technum NV, voor een bedrag van 4,7 miljoen euro. Dat gaat ook specifiek over tal van watergebonden activiteiten waarrond investeringsprojecten en studies lopende zijn.
\r\n\r\nDaarnaast zijn er nog twee andere leveranciers. Dat zijn USG Public Sourcing en HB-Plus. Die twee hebben vooral betrekking op ICT-projecten. Zeker in het geval van HB-Plus: dat is waar heel het personeel binnen het Departement MOW op draait. Dat heeft dus betrekking op een aantal raamcontracten die lopen, en die betrekking hebben op de digitalisering van de Vlaamse overheid.
\r\n\r\nUw derde vraag betreft de stijging inzake consultancyopdrachten bij het Agentschap Wegen en Verkeer. Hier gaat het vooral over de uitbesteding van concept- en ontwerpstudies, maar ook MER-studies (milieueffectrapport), projectondersteuning van grote investeringsprojecten, en dergelijke meer. Hier zijn vooral de bedrijven Sweco, Arcadis en Maatschap Team A12 de grote leveranciers waarvoor extra middelen zijn gereserveerd: voor Sweco een bedrag van 4,6 miljoen euro, Arcadis Belgium een bedrag van 3,9 miljoen euro, en Maatschap Team A12 een bedrag van 3,2 miljoen euro. Daarnaast heeft AWV een eigen ICT-platform. Daarvoor werken ze samen met USG Public Sourcing. Daar is een bedrag van circa 10 miljoen euro mee gemoeid.
\r\nU had ook een vraag over de vooropgestelde koppenbesparing van 202 personeelsleden in deze legislatuur. De gerealiseerde wijziging van het personeel binnen het beleidsdomein MOW, AWV, het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) en De Vlaamse Waterweg bedraagt op meetdatum 30 juni 2021 78 koppen. Dit zijn de eerste resultaten van het Agentschap Overheidspersoneel (AgO), waarop binnen de administratie nog geen kwaliteitscontrole is gebeurd. Dat is noch door de betrokken entiteiten noch formeel ambtelijk bevestigd, noch formeel politiek afgeklopt. Er is nog geen specifiek dossier rond. De processtappen zijn voorzien. De geformaliseerde resultaten zullen later worden medegedeeld.
\r\n\r\nDe Vlaamse Regering heeft bij de start van deze regeerperiode een besparingsdoelstelling aan de entiteiten opgelegd. De topambtenaren van MOW en de hele Vlaamse overheid moeten die tegen eind 2024 realiseren. De besparingsdoelstellingen zijn inderdaad uitdagend, maar gaan gepaard met flankerende maatregelen en tal van optimalisatietrajecten. Het proces van klant en dienstverlening staat centraal. We werken volop aan de daling van administratieve lasten. We hadden het over de MIA-vereenvoudiging en -versnelling (Mobiliteit Innovatief Aanpakken). We focussen op kerntaken en het afstoten van niet-kerntaken. Een geoptimaliseerde personeelsinzet staat voorop. Er worden heel wat optimalisatietrajecten doorlopen om te zorgen dat we naar een sterkere en slagkrachtiger overheid kunnen gaan.
\r\n","sprekertitel":"Minister Lydia Peeters","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"De heer Bex heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482486","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"},"sprekertekst":"Minister, u begon met te zeggen dat u voorstander bent van een sterke overheid. Ik had dan ook verwacht dat u mij iets meer tegemoet zou komen, maar ik ben wat op mijn honger blijven zitten.
\r\n\r\nAls u zelf wilt kiezen voor een sterke overheid, toon dat dan ook wat vaker aan uw ambtenaren. Dat geldt misschien voor de volledige Vlaamse Regering, maar laat de Vlaamse ambtenaren zien dat er op hen gerekend wordt en dat hun werk gewaardeerd wordt. Ik hoor dat dit niet steeds het geval is. Dat is geen specifieke beschuldiging of wat dan ook aan uw adres, maar het zou soms interessant kunnen zijn.
\r\n\r\nAls we een sterke overheid willen, moeten we een aantal feiten durven bekijken. Ik geef er drie. De bruginspecties worden steeds meer uitbesteed aan externen, terwijl de overheid die knowhow in huis wil hebben. In de jaren 2010 tot 2019 is men van 38,5 voltijdsequivalenten (vte's) naar 20 gegaan. De administratieve ondersteuning is op nul gevallen. Het aantal inspecteurs daalde van 25 naar 18, terwijl de problemen alleen maar toenemen. Dat zorgt voor een grote doorlooptijd van dossiers. We weten dat er in 2019 34 inspecties aan bruggen werden uitbesteed.
\r\n\r\nEr worden al jaren geen verkeerslichtplanners meer aangeworven. We hebben hier een week of twee geleden het Actieplan Verkeerslichten bestudeerd. De Vlaamse overheid wil 125 kruispunten per jaar aanpakken. Dat is nog nooit gelukt sinds dat plan in 2016 gestart is. Men haalt de doelstellingen niet. Dat komt onder meer omdat er te weinig mensen met die knowhow in de administratie aanwezig zijn.
\r\nEen derde voorbeeldje is dat er te weinig projectingenieurs en te weinig werftoezichthouders zijn voor fietsinfrastructuur. We hopen dat u uw voornemens wel realiseert, maar van de plannen van minister Weyts weten we dat, ondanks de mooie budgetten die er beschikbaar zijn, er in maart 2021 nog maar 28 percent van die werken effectief uitgevoerd was, 11 percent nog in uitvoering was, 20 percent van de werken uitgesteld werd of volledig stopgezet en 40 percent nog in voorbereiding was. Dat wil zeggen dat de overheid niet in staat is te doen wat ze belooft.
\r\n\r\nMinister, ik had dus ook gehoopt dat u zou willen bekijken wat we dan misschien verkeerd doen. Ik ben het volledig met u eens dat we een goed evenwicht moeten vinden tussen in-housekennis en uitbestede opdrachten. Daar moet je voortdurend over nadenken. Maar u krijgt nu het duidelijke signaal dat de slinger doorslaat in de verkeerde richting. Ik heb op basis van uw antwoord niet de indruk dat u met dat signaal aan de slag wilt gaan. Ik roep u op om dat toch te doen. Kondig aan dat u de aanbevelingen uit de Vlaamse Brede Heroverweging ernstig neemt en dat u met uw topambtenaren in overleg zult treden om te kijken wat daarvan aan is en of er moet worden ingegrepen, want dat hebt u tot nu toe nog niet aangekondigd.
\r\n","sprekertitel":"Stijn Bex (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"sprekertekst":"– Marino Keulen treedt als voorzitter op.
"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482713","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},"sprekertekst":"Martine Fournier heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Marino Keulen"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1541336","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"},"sprekertekst":"Minister, wij zijn als fractie zeker niet tegen het principe, namelijk een beroep doen op consultancy. Er zijn zoveel complexe projecten – u hebt ze ook bijna allemaal opgenoemd – waar we knowhow voor nodig hebben. Het is beter om dan gespecialiseerde bedrijven aan te spreken om die projecten snel en efficiënt te kunnen aanpakken.
\r\n\r\nAnderzijds moeten we erover waken dat er genoeg personeel is binnen onze administratie om alle andere noodzakelijke werken uit te voeren. Collega Bex heeft ze opgenoemd. Ik ga ze niet herhalen. Voor bijvoorbeeld het aanpassen van de verkeerslichten moeten we zorgen dat er genoeg personeel is om al die problematieken en projecten aan te pakken. We hebben onze bezorgdheid over die personeelsbezetting al verschillende keren in de commissie geuit. Er zijn heel veel budgetten beschikbaar. Kijk maar naar de budgetten voor fietsinfrastructuur, namelijk meer dan 330 miljoen euro. We moeten wel zorgen dat er binnen de administratie genoeg personeel is om dat allemaal uit te voeren.
\r\n\r\nMinister, u hebt verwezen naar de war on talent. We moeten ervoor zorgen dat niet iedereen wegloopt naar de privébedrijven, maar we moeten binnen onze administratie al die verschillende jobs aantrekkelijk genoeg maken om de nodige knowhow te hebben binnen de administratie. Ik ben enerzijds akkoord met de consultancy, maar anderzijds, minister, moet u ervoor zorgen, zoals u zelf ook zei, dat de administratie sterk genoeg is om haar eigen projecten goed en efficiënt te kunnen uitvoeren.
\r\n","sprekertitel":"Martine Fournier (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Marino Keulen"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482713","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},"sprekertekst":"Mevrouw Lambrechts heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Marino Keulen"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482442","fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4402,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4402?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Lambrecht","voornaam":"Annick"},"sprekertekst":"Minister, de voorbije decennia heerste de overtuiging dat de overheid het best zo klein mogelijk kan zijn. Onder de term van New Public Management (NPM) heeft men overheidsorganisaties uit elkaar gehaald. Zo worden steeds meer van hun taken uitbesteed. Dat het tegenovergestelde goedkoper zou zijn, is natuurlijk waar. Het is ook niet altijd evident om privébedrijven taken te laten doen waarover zeer veel knowhow aanwezig is in de overheidsbedrijven zelf. Het uitbesteden is niet goedkoper. Dat heeft de Vlaamse Brede Heroverweging nu wel duidelijk bevestigd. Ook internationaal onderzoek toont aan dat het uitbesteden van kerntaken, waaronder consultancyopdrachten, veel duurder is dan die taken door de overheid zelf te laten doen.
\r\n\r\nCollega's hebben met voorbeelden aangetoond dat deze uitbesteding er ook voor zorgt dat de capaciteit, knowhow en expertise van onze publieke organisaties uitgehold worden, waardoor zij hun taken niet meer naar behoren kunnen uitvoeren. Deze aanhoudende uitbesteding, vooral van kerntaken, is niet alleen slecht voor de begroting maar ook voor onze geloofwaardigheid als publieke dienstverlener voor onze samenleving.
\r\n\r\nMinister, de uitdagingen op het vlak van mobiliteit zijn enorm: de files, de vergroening, een performant openbaar vervoer en veel verkeer. We hebben echt een sterke overheid nodig om ons te kunnen leiden naar een nieuw mobiliteitstijdperk. We vragen aan u, minister, om die besparingen – wat het eigenlijk niet is, want het is duurder – zoveel mogelijk stop te zetten.
\r\nWe hebben nog één vraag, over die uitbesteding van kerntaken. Wat is eigenlijk een kerntaak? Hoe wordt dat gedefinieerd? Want u hebt heel veel projecten opgesomd. Of werkt men volgens een definitie?
\r\n","sprekertitel":"Annick Lambrecht (Vooruit)","voorzitter-tijdens-spreker":"Marino Keulen"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1483323","id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"},"sprekertekst":"Bedankt voor de bijkomende vragen en bedenkingen.
\r\n\r\nIk begin met de opmerking van de heer Bex. U zegt dat ik te weinig mijn waardering laat zien ten aanzien van heel wat mensen die wij in dienst hebben binnen onze administratie. Ik zou graag willen weten waar dat op slaat, want ik moet zeggen – dat wil ik zeker op deze manier doen, in deze commissie – dat ik zeker heel wat waardering heb voor de vele knappe koppen en hardwerkende mensen binnen onze administratie. Laat me dat duidelijk stellen.
\r\n\r\nU verwijst bijvoorbeeld naar de bruginspecties. Wel, ik wil meegeven dat ik enorm waardeer dat wij een verhaal hebben rond assetmanagement; dat hadden we jarenlang, decennialang niet. Al onze diensten hebben intens samengewerkt, en we hebben nu een plan van aanpak rond alle assets, alle kunstwerken – de bruggen, de tunnels, de kaaimuren. Het gaat om niet minder dan drieduizend exemplaren, die allemaal op basis van inspectieverslagen in een plan van aanpak voor de komende tien jaar zijn opgenomen. Het is een huzarenstukje wat men daar gerealiseerd heeft. En daarvan zeg ik ook heel duidelijk aan mijn administratie: chapeau voor wat jullie hier gedaan hebben. En ik ben blij dat ik nu mijn plan van aanpak heb.
\r\n\r\nEen ander voorbeeld dat ik ook heel duidelijk wil stellen, en waarvoor ik ook een enorme waardering heb, is de hele workload, al die bijkomende taken die bijvoorbeeld het Agentschap Wegen en Verkeer gekregen heeft. Jullie weten dat wij een enorm extra budget gekregen hebben in het kader van de relance: 885 miljoen euro. Wel, die budgetten moeten binnen dit en twee jaar vastgelegd zijn. Dat betekent een enorme extra workload voor onze administratie. Chapeau, want onze administratie doet het ook wel. Wij volgen de vastleggingen op, en ik moet zeggen dat ik tevreden ben als ik de percentages van vastleggingen zie. En die waardering uit ik ook naar mijn administratie, specifiek dan het Agentschap Wegen en Verkeer.
\r\n\r\nOm dan nog een ander voorbeeld te geven: we hebben begin dit jaar van de lokale besturen 880 knelpunten ingezameld rond problemen op onze schoolroutes. Wel, we zijn alle knelpunten bijkomend, boven op het reguliere werk, aan het screenen, aan het aanpassen, om te zorgen voor meer verkeersveiligheid. Ik heb daar eens te meer heel veel waardering voor.
\r\n\r\nIk zal er misschien nog een noemen, iets wat ook hier al een paar keer aan bod is gekomen in deze commissie. Kijk naar wat De Vlaamse Waterweg heeft gepresteerd inzake de waterbeheersing, naar aanleiding van de overdreven wateroverlast van midden juli. Ook daar zeg ik: chapeau aan onze diensten. Die stonden daar ook met man en macht klaar, dag in dag uit, ook ’s nachts, om er met alle mogelijke middelen die ze hebben, voor te zorgen dat mensen gespaard bleven van extra last. Ook daaromtrent druk ik mijn waardering uit aan al onze mensen. En diezelfde mensen binnen De Vlaamse Waterweg zijn nu bezig met een volledig waterbeheersingsplan om te voorkomen dat we in de toekomst geconfronteerd worden met scenario's zoals in Wallonië.
\r\n\r\nIk heb dus zeker veel waardering en respect voor alles wat mijn administratie doet. Als u zegt ik dat te weinig laat zien, dan zou ik graag willen horen wat er concreet wordt bedoeld. Soms zit ik natuurlijk ook op mijn honger, als het gaat over databeheer of over de uitrol van het decreet Basisbereikbaarheid. Maar ik denk dat we allemaal over sommige elementen op onze honger zitten. Dat gaat niet over een gebrek aan waardering voor ons personeel. Dat is vooral een drive om alles sneller vooruit te laten gaan.
\r\n\r\nWat die tijdelijke opdrachten betreft en de vraag wat een kerntaak precies is: we hebben sowieso voor heel wat reglementen, voor heel wat concrete taken – taken die eigenlijk continu nodig zijn, continu lopend zijn – ons eigen personeel absoluut nodig. Dat wil ik ten eerste stellen. En zij werken ook goed en doen heel veel goede zaken. Maar daarnaast – mevrouw Fournier heeft het ook gezegd – hebben we wel bepaalde specifieke, tijdelijke opdrachten. Ik denk aan het verhaal van die complexe projecten.
\r\nDe sluis van Zeebrugge is een tijdelijk project dat heel veel specifieke taken vraagt, dat specifieke bemiddelingsopdrachten vraagt, dat specifieke expertise vraagt. Voor dergelijke dingen kan men de keuze maken. Men kan x-aantal extra personeelsleden gaan aanwerven, maar we zitten natuurlijk nog altijd met de koppenbesparing van de vorige legislatuur en de koppenbesparing die in deze legislatuur werd vooropgesteld. Men kan dus proberen om die mensen allemaal in huis te halen, maar we weten dat er een war on talent is. Probeer het vandaag de dag maar. En of dat nu een overheid is ... Zelfs de ingenieursbureaus klagen er allemaal steen en been over. Probeer vandaag de dag maar eens een ingenieur of een architect of een andere stedenbouwkundige aan te werven. Lokale besturen klagen wat dat betreft ook allemaal steen en been. Probeer maar eens die expertise binnen te halen. En dat die war on talent heerst en dat mensen vaker kiezen voor de privé, omdat die misschien toch iets meer kunnen bieden, dat bemoeilijkt het nog meer. Daarom denk ik dat het voor die tijdelijke opdrachten, met die heel specifieke knowhow die men nodig heeft, zeker ook een zaak kan zijn om gebruik te maken van externe knowhow.
\r\n\r\nIk hoor onze administratie daar ook niet over klagen. Integendeel, zij zijn mee vragende partij, vanwege de enorme workload die door de extra middelen op hen afkomt en vanwege de krapte die er heerst op de arbeidsmarkt, om daar via tijdelijke opdrachten gebruik van te maken.
\r\n\r\nHet is altijd het maken van een goede afweging. Er is een sterke administratie en er wordt sterk ingezet op in-house knowhow, aangevuld met de consultancyopdrachten, waarbij ik opnieuw zeg dat heel veel ook naar ICT gaat, want dat hebben we natuurlijk ook nodig. We willen dat Vlaanderen volop digitaliseert. De samenwerking van die twee moet in een goed evenwicht vallen. En we zullen natuurlijk te allen tijde moeten blijven waken over de uitgaven.
\r\n","sprekertitel":"Minister Lydia Peeters","voorzitter-tijdens-spreker":"Marino Keulen"},{"link":[],"sprekertekst":"– Bart Claes treedt als voorzitter op.
"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"De heer Bex heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482486","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"},"sprekertekst":"Minister, u hebt heel duidelijk uw waardering laten blijken voor het werk van heel veel ambtenaren. Het was ook nooit mijn bedoeling om u persoonlijk een verwijt te maken. Ik heb dat ook uitdrukkelijk gezegd. Maar ik denk wel dat het hele gevoel dat we moeten besparen op die te dure overheid, waar ook collega Lambrecht naar verwezen heeft, ertoe leidt dat ambtenaren zich soms wat minder gewaardeerd voelen in hun werk. Dat is daarom geen persoonlijke uitval naar u, maar wel naar een politieke houding ten aanzien van welke richting we uit moeten met onze ambtenarij.
\r\n\r\nU hebt heel terecht gezegd dat een aantal dingen moet worden uitbesteed, omdat het tijdelijke, specifieke opdrachten zijn. Dat betwist ik ook niet. Het punt is hier dat uw eigen administratie zegt dat de helft van die uitbestedingen eigenlijk om kerntaken gaat. Zij vragen u om te heroverwegen om dat toch in-house te laten uitvoeren. Ik denk dat u en de Vlaamse overheid daar moeten opletten dat dat uitbesteden van kerntaken geen selffulfilling prophecy wordt. Hetzelfde geldt voor de ‘war on talent’. Als je te weinig mensen in-house hebt die goed werk kunnen leveren en waarbij het aangenaam is om als team mooie prestaties te leveren, word je ook een minder aantrekkelijke werkgever.
\r\n\r\nIn een artikel dat vorige week in De Standaard verscheen, had ik als quote: “Voor je het weet, mogen de ambtenaren alleen nog de rekeningen van de consultants controleren.” Daarop ik kreeg als antwoord: “In onze administratie is het eigenlijk al zo dat er een consultancyopdracht loopt om de facturen na te kijken.” Dat zou op zich zelfs nog niet zo slecht hoeven te zijn. Ik kan mij zelfs inbeelden dat er situaties zijn waar dat aangewezen is. Maar het duidt toch op een gevoel in de ambtenarij dat er soms te veel kerntaken uitbesteed worden. En als we geld kunnen besparen door kennis in-house te hebben in plaats van ze uit te besteden, denk ik dat we beter voor die eerste optie kiezen. Dat is goedkoper en je staat er als overheid sterker mee.
\r\n","sprekertitel":"Stijn Bex (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"De vraag om uitleg is afgehandeld.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"}],"titel":"Vraag om uitleg van Stijn Bex aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de aanbevelingen in de Vlaamse Brede Heroverweging over de stijgende consultancyuitgaven en de besparingen op personeelsuitgaven in het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"3","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OPE","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333200,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333200{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1750974"},"datumagendering":"2021-10-07T14:00:00+0200","datumbegin":"2021-10-07T13:54:16+0200","datumeinde":"2021-10-07T17:31:20+0200","id":1555824,"laatste-wijziging":"2021-10-05T14:56:08+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1555824/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1555824?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1555824/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"In opdracht van het departement Omgeving voerden Transport & Mobility Leuven (TML) en de KU Leuven in 2019 een studie uit over de effecten van een slimme kilometerheffing voor personenwagens, waarbij een bestuurder variabele tarieven betaalt voor het gebruik van de wegen. Hieruit bleek dat zo’n kilometerheffing tot minder CO2-uitstoot en een verkorting van de files leidt. Recent uitte minister Lydia Peeters zich als principieel voorstander van zo’n heffing, op voorwaarde dat die budgetneutraal gebeurt en er voldoende alternatieven zijn voor de bestuurders. Wegens de toenemende filedruk na de coronacrisis is ook Voka gewonnen voor het idee. Zullen er in de nabije toekomst voldoende alternatieven zijn? Hoe bereidt de Vlaamse Regering het dossier van de slimme kilometerheffing voor? Wat is de stand van zaken? Pleegt de minister overleg met de Brusselse en Waalse regeringen? Hoe vult ze het begrip budgetneutraal in? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Slimme kilometerheffing in Vlaanderen"],"opname-start":"2021-10-07T13:51:20+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"18","vergaderzaal":{"naam":"Antoon Van Dyck","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"VUWLj5n4eto","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"}},"verzoekschrift":[],"volgende-journaallijn":{"datum":"2021-10-07T16:47:47+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1560549,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1560549","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Martine Fournier aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de sanitaire voorzieningen op vrachtwagenparkings","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"3","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OPE","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333200,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333200{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1750974"},"datumagendering":"2021-10-07T14:00:00+0200","datumbegin":"2021-10-07T13:54:16+0200","datumeinde":"2021-10-07T17:31:20+0200","id":1555824,"laatste-wijziging":"2021-10-05T14:56:08+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1555824/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1555824?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1555824/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"In opdracht van het departement Omgeving voerden Transport & Mobility Leuven (TML) en de KU Leuven in 2019 een studie uit over de effecten van een slimme kilometerheffing voor personenwagens, waarbij een bestuurder variabele tarieven betaalt voor het gebruik van de wegen. Hieruit bleek dat zo’n kilometerheffing tot minder CO2-uitstoot en een verkorting van de files leidt. Recent uitte minister Lydia Peeters zich als principieel voorstander van zo’n heffing, op voorwaarde dat die budgetneutraal gebeurt en er voldoende alternatieven zijn voor de bestuurders. Wegens de toenemende filedruk na de coronacrisis is ook Voka gewonnen voor het idee. Zullen er in de nabije toekomst voldoende alternatieven zijn? Hoe bereidt de Vlaamse Regering het dossier van de slimme kilometerheffing voor? Wat is de stand van zaken? Pleegt de minister overleg met de Brusselse en Waalse regeringen? Hoe vult ze het begrip budgetneutraal in? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Slimme kilometerheffing in Vlaanderen"],"opname-start":"2021-10-07T13:51:20+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"18","vergaderzaal":{"naam":"Antoon Van Dyck","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"VUWLj5n4eto","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"}]}],"id":1555116,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1555116","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"84","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de sanitaire voorzieningen op vrachtwagenparkings","titel":"Vraag om uitleg van Martine Fournier aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de sanitaire voorzieningen op vrachtwagenparkings","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"}]},"voorzitter-tijdens-journaallijn":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"vorige-journaallijn":{"datum":"2021-10-07T15:59:28+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1560414,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1560414","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Jo Brouns aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de uitrol en selectiemethodiek voor een vernieuwde wegcategorisering","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"3","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OPE","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333200,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333200{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1750974"},"datumagendering":"2021-10-07T14:00:00+0200","datumbegin":"2021-10-07T13:54:16+0200","datumeinde":"2021-10-07T17:31:20+0200","id":1555824,"laatste-wijziging":"2021-10-05T14:56:08+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1555824/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1555824?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1555824/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"In opdracht van het departement Omgeving voerden Transport & Mobility Leuven (TML) en de KU Leuven in 2019 een studie uit over de effecten van een slimme kilometerheffing voor personenwagens, waarbij een bestuurder variabele tarieven betaalt voor het gebruik van de wegen. Hieruit bleek dat zo’n kilometerheffing tot minder CO2-uitstoot en een verkorting van de files leidt. Recent uitte minister Lydia Peeters zich als principieel voorstander van zo’n heffing, op voorwaarde dat die budgetneutraal gebeurt en er voldoende alternatieven zijn voor de bestuurders. Wegens de toenemende filedruk na de coronacrisis is ook Voka gewonnen voor het idee. Zullen er in de nabije toekomst voldoende alternatieven zijn? Hoe bereidt de Vlaamse Regering het dossier van de slimme kilometerheffing voor? Wat is de stand van zaken? Pleegt de minister overleg met de Brusselse en Waalse regeringen? Hoe vult ze het begrip budgetneutraal in? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Slimme kilometerheffing in Vlaanderen"],"opname-start":"2021-10-07T13:51:20+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"18","vergaderzaal":{"naam":"Antoon Van Dyck","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"VUWLj5n4eto","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4430,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Brouns","voornaam":"Jo"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"}]}],"id":1554604,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1554604","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"45","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de uitrol en selectiemethodiek voor een vernieuwde wegcategorisering","titel":"Vraag om uitleg van Jo Brouns aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de uitrol en selectiemethodiek voor een vernieuwde wegcategorisering","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"}]},"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"},{"fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4402,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4402?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Lambrecht","voornaam":"Annick"}]}],"id":1554725,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1554725","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"54","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de aanbevelingen in de Vlaamse Brede Heroverweging over de stijgende consultancyuitgaven en de besparingen op personeelsuitgaven in het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken","titel":"Vraag om uitleg van Stijn Bex aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de aanbevelingen in de Vlaamse Brede Heroverweging over de stijgende consultancyuitgaven en de besparingen op personeelsuitgaven in het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2021-2022"}]}