{"datum":"2021-09-21T15:48:20+0200","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":1553206,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"
– Een aantal sprekers nemen mogelijk deel via videoconferentie.
\r\n\r\nDe heer Buysse heeft het woord.
\r\n","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482490","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4388,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Buysse","voornaam":"Yves"},"sprekertekst":"Minister, de spreekwoordelijke inkt van de publicatie van het nieuwe decreet was nog niet droog of de eerste constructieve moties van wantrouwen lagen al op tafel, en dan vooral in de mooie kustprovincie. Is het toeval of ligt het aan het drinkwater in West-Vlaanderen? Het antwoord op die vraag laat ik aan uw mediacorrespondentie met burgemeester Degrieck.
\r\n\r\nDe invoering van die motie maakt deel uit van het decreet ter versterking van de lokale democratie zoals dat werd goedgekeurd op 14 juli van dit jaar. Het opzet was duidelijk een oplossing te bieden in situaties van structurele onbestuurbaarheid. De goede achterliggende gedachte daarbij was om de lange en vaak ingewikkelde procedure van structurele onbestuurbaarheid in te korten en meer slagkracht te geven aan lokale besturen.
\r\n\r\nIn de weken na de inwerkingtreding werd daar al onmiddellijk gebruik van gemaakt om een nieuwe bestuursmeerderheid op de been te brengen. In Blankenberge kwam op deze manier een einde aan een periode van de facto onbestuurbaarheid. Daar bewees de nieuwe regeling alvast haar nut. In De Panne liepen de zaken, eufemistisch gezegd, iets minder vlot. Een meerderheid werd vervangen door een nieuwe meerderheid, die na amper een week al opnieuw geen meerderheid meer was.
\r\n\r\nHet is duidelijk dat de politiek hier geen goede beurt heeft gemaakt, zeker intern, tussen de lokale protagonisten waar toch een en ander is gebroken, maar ook algemeen wat het beeld van de politiek betreft. Ik weet dat de situatie in één gemeente uiteraard niet mag worden veralgemeend, maar het is toch duidelijk dat de volledige politiek de verliezer is in dit schouwspel. Er blijft een gevoel dat politiek niet over inhoud gaat maar over postjes. Dat kon men lezen in reacties van burgers op sociale media die er echt niet om logen, maar ook academici lieten van zich horen.
\r\n\r\nIk citeer graag de in onze commissie niet onbekende professor Herwig Reynaert, ook alweer een West-Vlaming, die in een column in Knack schreef: “Anderzijds kunnen er net iets gemakkelijker politieke spelletjes gespeeld worden. (…) Op een situatie als in De Panne zat de decreetgever niet te wachten. Het is ook opvallend dat de nieuwe meerderheid op één week tijd haar meerderheid opnieuw verliest. Zo constructief bleek de motie dan ook weer niet te zijn. Het wantrouwen onder de politici in De Panne en de afkeer voor de politiek bij sommigen zullen echter alleen maar groter geworden zijn.” Op meer politieke spelletjes, en dan nog op het politieke niveau dat het meest geloofwaardig is bij de burgers, zeker na de coronaperiode waarin de lokale besturen de spil waren, zit echt niemand te wachten.
\r\nIk heb dan ook een aantal voor de hand liggende vragen voor u, minister. Welke lessen trekt u uit de eerste toepassingen van de constructieve motie van wantrouwen, in het bijzonder wat de situatie in De Panne betreft? Ziet u mogelijkheden om bij te sturen en zo te vermijden dat zich in de toekomst nog dergelijke situaties zouden voordoen? Zo ja, hoe zal dat dan concreet gebeuren?
\r\n","sprekertitel":"Yves Buysse (Vlaams Belang)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"De heer De Loor heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482740","fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":2791,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2791?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Loor","voornaam":"Kurt"},"sprekertekst":"Minister, sinds de inwerkingtreding van de nieuwe bepalingen van het decreet Lokaal Bestuur hebben al verschillende lokale besturen gebruikgemaakt van de constructieve motie van wantrouwen. Die moest de inefficiënte procedure van structurele onbestuurbaarheid vervangen. Maar ook de nieuwe procedure van de constructieve motie van wantrouwen lijkt te haperen en kan onbestuurbaarheid installeren. De collega verwees al naar het voorbeeld in De Panne. Maar ook in Boortmeerbeek, onder andere, wordt verklaard dat deze nieuwe procedure een verdere polarisering in de hand dreigt te werken.
In De Panne draaide een poging om een constructieve motie aan te nemen uit op een totale impasse. Op 23 augustus werd het voltallige college van burgemeester en schepenen met een constructieve motie van wantrouwen vervangen. De uittredende burgemeester besloot daarop om de rechtsgeldigheid van de collectieve motie van wantrouwen aan te vechten bij de Raad van State en de Raad voor Verkiezingsbetwistingen.
Een van de twistpunten betreft de geldigheid van de stem van het onafhankelijk gemeenteraadslid dat verkozen is op een lijst die tot de uittredende meerderheid behoort. De vraag is dan ook of dat onafhankelijk gemeenteraadslid geldig kan meestemmen voor de constructieve motie van wantrouwen, dan wel nog altijd moet worden gerekend bij diens oorspronkelijke fractie, zodat aan de vereiste van ondertekening door twee derde van het aantal leden van de ondersteunende fracties niet voldaan is.
Gelet op de controverse die is ontstaan en de aangespannen procedures bij de Raad van State en de Raad voor Vergunningsbetwistingen, besloot het onafhankelijke gemeenteraadslid in kwestie om ontslag te nemen. Gelet op dit ontslag beschikte het nieuwe college niet langer over een meerderheid en stemde een meerderheid op de gemeenteraad van 31 augustus voor de intrekking van de motie van wantrouwen. Aangezien op dat ogenblik, na het ontslag van het onafhankelijk gemeenteraadslid, noch het uittredende bestuur, noch het nieuwe bestuur een absolute meerderheid heeft, is er sprake van een totale impasse. Gelet op de onduidelijkheid over de interpretatie van de vereiste dat de motie moet worden ondertekend door ten minste twee derde van de raadsleden van elke fractie die de motie ondersteunt, is het onduidelijk op welke manier er een meerderheid kan worden gevormd in het geval van De Panne.
In een brief en in een opiniestuk kaartte de uittredende burgemeester de onduidelijkheid en interpretatieproblemen van het nieuwe decreet aan, en stelde hij dat zijn gemeente bijkomend gepolariseerd is. Nochtans was het net de bedoeling van deze constructieve motie van wantrouwen om aanslepende politieke onrust bij de verschillende lokale besturen te vermijden.
Minister, bent u op de hoogte van de mogelijke interpretatieproblemen die het nieuwe decreet geeft op het vlak van de constructieve motie van wantrouwen?
Hoe moet de vereiste geïnterpreteerd worden dat de motie moet worden ondertekend door ten minste twee derde van de raadsleden van elke fractie die de motie ondersteunt? Moeten gemeenteraadsleden die als onafhankelijke zetelen, gerekend worden tot de fractie waartoe ze oorspronkelijk behoorden of niet? Welk artikel of bepaling van de constructieve motie wordt hiervoor ingeroepen?
Kan een constructieve motie van wantrouwen die is aangenomen door een gemeenteraad, op een volgende gemeenteraad worden ingetrokken? Zo ja, welk artikel uit het decreet bepaalt dit?
In het voorliggende geval van De Panne werd de constructieve motie van wantrouwen ingetrokken, maar beschikt het uittredende bestuur niet over een meerderheid. Hoe kan deze impasse verholpen worden, nu de procedure van structurele onbestuurbaarheid niet langer bestaat?
Worden door de intrekking van de motie de genomen beslissingen tussen het moment van de stemming en het moment van de intrekking van de motie teruggedraaid?
Wordt door het intrekken of vernietigen van een constructieve motie van wantrouwen, het nieuwe college van burgemeester en schepenen ontbonden? Wordt het door de constructieve motie van wantrouwen afgezette college van burgemeester en schepenen dan automatisch opnieuw geïnstalleerd?
Plant u initiatieven om onduidelijkheden in het decreet te verhelpen?
","sprekertitel":"Kurt De Loor (Vooruit)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"De heer Vaneeckhout heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1885269","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4426,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4426?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vaneeckhout","voornaam":"Jeremie"},"sprekertekst":"Voorzitter, minister, het is de eerste keer dat we elkaar zien na het zomerreces. Tijdens een van de laatste vergaderingen voor het reces hadden we een ruim debat over het decreet rond de versterking van de lokale democratie. Het was een zeer boeiend debat over allerlei facetten, maar over dit facet hadden we het relatief weinig. Iedereen was het erover eens dat de bestaande regelgeving van structurele onbestuurbaarheid eigenlijk niet ideaal was. Ik zal het blijven zeggen, ook na wat we de voorbije maand gezien hebben: we hebben een serieuze stap vooruitgezet met de nieuwe regelgeving.
U herinnert zich misschien nog dat ik in de plenaire vergadering bij de definitieve goedkeuring een vraag om verduidelijking heb gesteld, een eerder technische vraag, namelijk: op welk manier wordt een fractie omschreven en wanneer wordt de samenstelling van die fractie vastgelegd? Ik vond het belangrijk – en u ook, u hebt dat gezegd – dat in de parlementaire verslagen ergens genotuleerd stond hoe we daar als parlement naar keken en hoe u daar als minister naar keek.
Een paar maanden later blijkt nu hoe relevant die vraag en uw antwoord waren. Het was de basis voor de uitdaging in De Panne. We zagen in diverse gemeentes al wissels van het bestuur. Dat is geen reclame voor de politiek, dat ziet iedereen van ons. Maar een gemeente twee jaar structureel onbestuurbaar houden, is dat ook niet. Bestaat daar überhaupt een goed antwoord voor in de regelgeving? Ik denk dat het veeleer een politiek antwoord moet zijn. Maar het moet toch wel duidelijk zijn op welke manier gewerkt wordt. Het was eigenlijk politiek gezien te verwachten, collega’s, dat er zich nu, bij de eerste toepassingen, een aantal situaties zouden uitkristalliseren. Maar het is nu belangrijk om te evalueren: hebben we alle antwoorden, is het instrument helemaal goed, moet er nog beperkt worden bijgestuurd, wat is er nog nodig?
U hebt het al geschetst, collega De Loor: we kijken naar de toch wat pijnlijke deurenkomedie in De Panne. Met een nieuwe burgemeester die al na één week weer ontslag nam en waar de motie van wantrouwen werd herroepen. Met een schepen die in zee ging met de oppositie, maar uiteindelijk weer in het meerderheidsbad belandde. Met een gemeenteraadsvoorzitter die de handdoek in de ring gooide, en daar niet enkel politiek maar ook menselijk de impact van moet ervaren. Die gemeenteraadsvoorzitter had de motie van wantrouwen, die hij zelf mee ondertekend had, ontvankelijk verklaard. Dat is een uitdaging voor de rol van een gemeenteraadsvoorzitter. Sinds de gemeenteraadsverkiezingen waren twee raadsleden uit hun partij gestapt en als onafhankelijke gaan zetelen. Zoals meegedeeld in het parlement, werd er bij de samenstelling van de fracties teruggekeken naar het moment van de installatie van de legislatuur. In De Panne waren ze daar nog niet helemaal in mee.
Maar ondertussen, door die interpretaties en discussies en alles wat er gebeurd is, zijn er dus wel wonden geslagen, die vaak onherstelbaar zijn. Iedereen hier weet hoe lokale politiek werkt, en ook politiek in het algemeen: het is mensenwerk. Hoe kan een schepen die mee de motie van wantrouwen ondertekende, opnieuw meedraaien in de oude ploeg? Kun je de facto nog spreken van een meerderheid? Uiteraard is in de politiek niets voor eeuwig, maar dit gaat wel heel snel.
Het is een logische regel dat het lidmaatschap van een fractie wordt gebetonneerd bij het begin van de legislatuur, en je als raadslid dus niet kunt gaan zetelen als onafhankelijke. Dat voorkomt postjespakkerij. Aan de andere kant wringt het wel met voortschrijdende inzichten, met spanningen die kunnen ontstaan binnen fracties, botsingen tussen mensen en de keuzes die zij kunnen maken.
Dat kan in de feiten leiden tot een nieuwe meerderheid, zonder dat die nieuwe meerderheid aan voldoende handtekeningen geraakt voor een constructieve motie van wantrouwen. Dan dreigt hetzelfde scenario als in het oude systeem, namelijk een gebetonneerd minderheidsbestuur dat vleugellam is. Net een dergelijke impasse trachtte het nieuwe decreet dat hier net voor het reces goedgekeurd werd, te vermijden.
Daarom sluit ik me aan bij de vragen van de collega’s. Hoe kijkt u terug op de diverse bestuurs- en burgemeesterswissels die we de afgelopen maand zagen? Bent u tevreden over de toepassing van de nieuwe regelgeving?
Wat is de impact van deze wissels op het aanzien van en het vertrouwen in de lokale politiek, zowel binnen de betrokken gemeentes als in het algemeen?
Leidt de mislukte wissel in De Panne tot een impasse? Kan de muitende schepen er nog functioneren? Is er in de feiten nog een meerderheid? Wat is de situatie op het terrein?
Hebt u zicht op de procedures die werden ingesteld nadat de oorspronkelijke constructieve motie van wantrouwen in De Panne werd goedgekeurd? Leert u daar iets uit als minister?
Heeft de zaak u anders doen kijken naar de rol van de gemeenteraadsvoorzitter omtrent het ontvankelijk verklaren van een constructieve motie van wantrouwen?
Werden uw diensten geconsulteerd door raadsleden die een constructieve motie van wantrouwen planden? Werden zij procedureel begeleid? In welke mate was voorzien dat dit probleem zou opduiken?
","sprekertitel":"Jeremie Vaneeckhout (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"Minister Somers heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478489","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":2773,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2773?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Somers","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Collega’s, ik zou om te beginnen graag de vergelijking maken met het huwelijk. Als twee mensen trouwen, maar hun huwelijk loopt spaak en eindigt in een echtscheiding, is dat nooit een vrolijk moment. Voor een van de partners, soms voor de twee, kan dat een vrolijk moment zijn als de echtscheiding uiteindelijk is uitgesproken, maar het is toch altijd een nederlaag, het is altijd een stuk verlies. De oplossing om dat te voorkomen, is niet echtscheiding verbieden. Hoe was de procedure vroeger? Vroeger had men een consulent nodig als het huwelijk niet meer werkte, de figuur van de gouverneur. Die zei dat men voorlopig moest samenblijven in hetzelfde huis, hetzelfde bed moest delen. De consulent ging dat observeren en met de beide partijen een gesprek aangaan. Hij ging bekijken wat er scheelde. Het koppel moest aan de consulent aantonen dat het echt niet meer ging. Hoe moest dat gebeuren? Misschien door wat borden naar elkaars kop te gooien, door ruzie te maken, door luidkeels duidelijk te maken dat het echt niet meer ging. De consulent ging dat maandenlang, tot twee jaar toe, observeren. Als het dan niet meer ging, mochten ze uiteengaan. Dat was de vroegere regelgeving. Vandaag is echtscheiding wel mogelijk, volgens een bepaalde procedure. Men zegt gewoon: het gaat niet meer. Geen enkele vergelijking gaat 100 procent op, maar het enige verschil is dat men moet aantonen dat men een nieuwe partner heeft. Dat is de constructieve motie van wantrouwen. Daar stopt mijn vergelijking. Ze verliep goed tot het laatste moment, ik had niet doorgedacht op dat laatste probleem. (Gelach)
\r\n\r\nIedereen begrijpt waar ik naartoe wil. Eigenlijk zijn we nooit blij, natuurlijk, als een meerderheid zich engageert voor zes jaar en na één, twee of drie jaar vaststelt dat het niet meer gaat. Dat is niet goed, uiteraard. Het zijn altijd de lokale kiezers en burgers die daarop hun oordeel baseren. Als de doorstart snel gebeurt en de redenen waarom het niet meer ging, waren redelijk, dan zullen heel veel mensen daar begrip voor hebben. Misschien gaan ze dat op een zeker moment zelfs een goede zaak vinden, dat het bestuur zich snel heeft herpakt en met een nieuwe ploeg verder bestuurt.
\r\n\r\nDat was de reden waarom we dit hebben goedgekeurd. Ik heb in de commissie ook weinig weerstand gevoeld tegen de constructieve motie van wantrouwen. Ik sta er nog altijd honderd procent achter. U mag niet vergeten dat in de vroegere regel – de consulent met twee jaar – veertien gemeenten in de procedure zijn gestapt. Zelfs dan waren er veertien meerderheden die absoluut niet meer wilden samenblijven. Tot nu toe, tot ons nieuwe decreet er was, waren dat er maar twee. Dat laat me vermoeden dat er een aantal aan het wachten waren. We weten – we houden dat onder elkaar – dat er een aantal aan het wachten waren op die nieuwe regelgeving, die zichzelf niet wilden pijnigen met die lange procedure. Nu zijn er dus een aantal gemeenten, en er zullen er nog een aantal volgen, die gebruikmaken van die nieuwe regelgeving om een probleem van onbestuurbaarheid op te lossen.
\r\nIn Wallonië, waar deze regeling al bestond, is ze vanaf 2012 gebruikt in 13 gevallen op 262 gemeenten. Ik vermoed – dat is mijn inschatting – dat we een soortgelijk aantal zullen hebben in Vlaanderen, dus ongeveer evenveel als vorige keer, maar toen met een zware procedure. Het zal in de orde van grootte van dat aantal zijn, misschien iets meer of iets minder. Op 300 gemeenten is dat ook logisch. Soms botsen gemeenten op een probleem dat ze voordien niet grondig hadden kunnen bespreken of is er een nieuwe uitdaging. Soms lukt het menselijk echt gewoon niet meer. Dan moet je uit elkaar. Dan is dat het beste, ook voor de lokale democratie.
\r\n\r\nJe hebt gezien dat in een aantal gemeenten waar het niet meer ging en het nu gebruikt is, het ook snel en efficiënt gebeurd is zonder te veel trammelant. Er zijn nog een aantal gemeenten waarbij er een aanslepend probleem is. U hebt verwezen naar Boortmeerbeek, waar men onderzoekt of men via deze procedure een einde kan maken aan een moeilijke situatie. Dat is volgens mij een volwassen democratie. Dat zijn dezelfde regels die, zoals op het hele federale en het hele Vlaamse niveau, mensen ook lokaal voor hun verantwoordelijkheid plaatsen. Maken ze er zelf een potje van? Dan zal de kiezer daar wel een oordeel over vellen. Dat is de verantwoordelijkheid die je hebt. Dan zullen ze volgende keer voor andere partijen en voor andere mensen stemmen. Ik vind dit nog altijd een zeer goede regeling.
\r\n\r\nTen tweede, collega Vaneeckhout heeft ernaar verwezen, ik wil hem daarvoor nog eens bedanken: hij heeft in de plenaire vergadering inderdaad de juiste vraag gesteld. Dat was een vraag die alleen maar eenduidig beantwoord kon worden en die toen heel eenduidig beantwoord werd. Wij kunnen geen regeling invoeren, tenzij het een absurde regeling zou zijn – en ik verdenk niemand in deze zaal ervan om ambities te hebben om absurde regels in te voeren –, namelijk dat je zegt: je moet twee derde van een fractie zijn goedkeuring laten geven, en dat je dan tegelijkertijd aanvaardt dat elke dag de samenstelling van een fractie kan veranderen. Dan heeft die regel geen enkele betekenis en geen enkele zin. Het is het een of het andere. In Mechelen zeggen ze ‘eieren of jong’. Ofwel is er een regel die zegt: dat is de fractie en dan heb je twee derde nodig. Ofwel zeg je: nee, mensen kunnen afscheuren, ze kunnen een eigen fractie vormen, maar dan heeft die tweederderegeling geen enkele zin meer. Dat is dus helder. In het verleden zijn die definitie en dat principe altijd aanvaard. Er is maar één manier waarop een aantal in een fractie kan veranderen. Dat is wanneer je op een gemeenschappelijke lijst stond en je gezegd hebt om in twee fracties te gaan zetelen, en op het moment dat iemand ontslag neemt, de eerste opvolger iemand is van de andere fractie. Dat is de enige manier waarop het kan gebeuren. Voor de rest is dat glashelder.
\r\n\r\nDat hebben we ook heel helder gecommuniceerd. Mijn administratie heeft dat gedaan. Het is evident dat ik dat niet zelf gedaan heb. Mijn administratie heeft heel helder naar iedereen in De Panne gecommuniceerd dat dat de regel was. Ja, als men op zo’n moment manifest de duidelijke informatie van een administratie Binnenlands Bestuur naast zich neerlegt en toch zegt om op een andere manier over te gaan naar de stemming van een constructieve motie van wantrouwen en de verantwoordelijkheid te nemen om die ontvankelijk te verklaren, dan volgt er een procedure bij de Raad van State. Ik kan niet in de plaats treden van de Raad van State, maar ik kan wel mijn overtuiging geven hoe de regel gelezen moet worden: dat het op dat moment een foute interpretatie is van de regel die wij in het parlement decretaal hebben goedgekeurd.
\r\n\r\nIk wil nog heel even verder ingaan op de situatie in De Panne, want er zijn twee relevante vragen over. De intrekking van de beslissing in De Panne zorgt ervoor dat de beslissing inzake het aannemen van de motie en de daaropvolgende installatie van de schepenen ongedaan gemaakt wordt. Ze wordt geacht nooit bestaan te hebben. Het initiële college moet dus niet opnieuw geïnstalleerd worden. Door de intrekking wordt het geacht nooit ontslagen geweest te zijn. De beslissingen genomen op het college op 30 augustus 2021 blijven rechtsgeldig. Dat volgt uit de rechtspraak van de Raad van State. Sindsdien werkt het college van burgemeester en schepenen in De Panne op een normale manier. Gisteren was er de eerste gemeenteraad. Die is ook heel normaal en constructief verlopen. Op dit moment is er dus geen impasse in De Panne. Er is een meerderheid. De gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen vergaderen op een normale manier. Ik denk dus dat onze regelgeving goed in elkaar zit.
\r\nAls u aan mij vraagt: is er toch nog een verbetering mogelijk? Ja, ik zie nog een verbetering, die indirect met dit decreet te maken heeft en die ook een stuk naar boven is gekomen in de casus De Panne. Het gaat over de figuur van de voorzitter van de gemeenteraad.
Is het een goed systeem dat, in tegenstelling tot wat wij kennen in het Vlaams Parlement, en in tegenstelling tot wat wij kennen in het federaal parlement, een voorzitter van een gemeenteraad, eenmaal hij geïnstalleerd is, zes jaar lang dezelfde persoon blijft en dat het onmogelijk is voor de gemeenteraad om een andere voorzitter van de gemeenteraad aan te stellen? Dat is een open debat, waarbij ik iedereen uitnodig om daarover te reflecteren. Ik stel dat als een open vraag. Een voorzitter van een plenaire vergadering is voorzitter van de hele vergadering, zoals de voorzitter van de commissie de voorzitter is van heel de commissie. Hij moet zijn eigen partijpolitieke rol overstijgen. Dat is het idee. De ene slaagt daar beter in dan de andere, maar het is de opdracht die je hebt uit respect voor de democratie. Binnen de parlementaire democratie is dat de taak van iedereen die zo’n functie vervult in het parlement. Het kan niet dat wanneer een meerderheid van een plenaire zich niet meer herkent in die figuur, men die moet blijven aanvaarden. Dat is mijn innige overtuiging. Nogmaals, dit is een open debat. Maar als men mij vraagt waar ik nog een verbetering mogelijk zie, dan moeten we daarover reflecteren. Is het wijs dat eenmaal iemand op 1 of 2 januari bij de installatie van de gemeenteraad aangesteld wordt als voorzitter, die altijd voorzitter van die gemeenteraad blijft? Er gebeurt van alles, het leven gaat verder, die persoon evolueert ook. Kan die, wat er ook gebeurt, altijd voorzitter blijven van die gemeenteraad? Moeten we de deur niet openen om daar eventueel mogelijkheden in te bouwen – dat kan gemoduleerd worden, daar moeten we verder over nadenken – dat iemand anders in de plaats kan komen wanneer de meerderheid van de gemeenteraad dat wijs acht? En dat moet natuurlijk ook gebonden worden aan regels enzovoort, maar ik wil die vraag gewoon stellen. Ik heb daar zelf ook nog geen sluitend antwoord op. Ikzelf ben het genegen, maar ik wil natuurlijk ook altijd ter zake het debat in het parlement goed aanhoren en alle meningen van alle fracties aanhoren. Dat is voor mij, uit alles wat ik de voorbije dagen en weken heb gezien, een regel die misschien toch nadere aandacht behoeft.
Voor de rest vind ik de manier waarop ons decreet vandaag toegepast wordt, telkens opnieuw, geval na geval, pijnlijk. Maar wanneer in het parlement echtscheidingswetgeving goedgekeurd is, is dat niet omdat we heel graag zien dat huwelijken kapotgaan, maar wel omdat we een oplossing willen vinden voor een impasse waar niemand beter van wordt. En exact hetzelfde hebben we nu proberen te doen met deze constructieve motie van wantrouwen. En ik denk dat de komende weken en maanden zeker nog een aantal gemeenten gaan volgen, daar moeten we niet aan twijfelen. Tot nu toe is er nog geen enkele individuele motie van wantrouwen. Misschien gaat die ook hier en daar nog opduiken, dat kan ook nog. Maar ik denk niet dat er een stormloop gaat zijn. Dat is niet mijn overtuiging. Dan zou dat betekenen dat men in heel wat gemeenten heel slecht heeft nagedacht op het moment dat men coalities heeft gemaakt.
Waar ik wel van overtuigd ben – en dat moet u mij niet kwalijk nemen – is dat men naar de toekomst toe veel beter gaat nadenken, misschien ook eens wat grondiger gaat nadenken, vooraleer men de boot ingaat of scheep gaat met deze of gene. De procedure is daar gelukkig ook op gebouwd dat er wat meer tijd genomen kan worden. Ik denk dat men goed gaat nadenken: kunnen we elkaar wel voldoende vertrouwen en hebben we voldoende basis, fundament, ook inhoudelijk, om zes jaar lang samen te besturen? Dat op zich is een goede zaak voor onze lokale democratie. Dat betekent dat men meer op een volwassen manier gaat moeten nadenken over hoe men meerderheden bouwt. Men moet niet alleen snel een akkoordje maken en de postjes verdelen, maar misschien ook wat dieper kijken naar het inhoudelijke. En in de meeste gemeenten – laten we daar ook duidelijk over zijn – gebeurt dat vandaag de dag al, gelukkig maar. Er is, denk ik, wel nog ruimte hier en daar voor verbetering.
Ik hoop dat ik u daarmee toch wat antwoorden heb gegeven op de vragen ter zake.
","sprekertitel":"Minister Bart Somers","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"De heer Buysse heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482490","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4388,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Buysse","voornaam":"Yves"},"sprekertekst":"Dank, minister, voor de omstandige uitleg. Zoals u zelf heeft gezegd is de vergelijking die u maakt aan het begin niet 100 procent doordacht, daar is iedereen het over eens. Want als men enkel mag scheiden als er een formeel en door de betrokkenen ondertekend en met bewijzen gestoffeerd overspel voorgelegd moet worden, dan gaan we toch een tijdje in de geschiedenis terug. Maar goed. Elke fractie hier aanwezig wil een oplossing en wil niet dat het oude systeem terugkeert. Ik denk dat het een goede zaak is dat u verder kijkt hoe u eventueel, desnoods met een kleine bijsturing, zaken in de toekomst kunt vermijden.
Ik heb het al gezegd bij het begin: de perceptie bij de mensen was echt niet goed. Het ging enkel over de postjes. Ik heb nergens gelezen dat men de inhoud wilde aanpassen of een nieuw beleidsplan maken. Daarover werd niet gesproken. Het ging enkel maar over de postjes. Op dit moment, zegt u, komt er misschien niet zo heel veel op ons af. We zijn natuurlijk ook nog maar 2021. Naarmate de lijstvorming dichterbij komt …Men weet natuurlijk dat tot een jaar voor de verkiezingen een motie van wantrouwen nog altijd kan voorvallen. Er kunnen mensen ongelukkig zijn of ongelukkig gemaakt worden, dan kunnen we toch nog wel wat zaken verwachten. Hoe meer dit op voorhand kan kortgesloten worden, hoe liever we dit hebben.
Ik wil u toch nog vragen hoe u dat verder zult monitoren. Zult u op een bepaald moment aan de commissie zeggen hoe het verder verloopt? Het politieke jaar is natuurlijk nog maar met moeite begonnen. Het is gebeurd in volle zomervakantie, nadat de mensen zijn geïnspireerd. We moeten kijken wat er in de toekomst gebeurt. Zoals u zelf al hebt aangehaald, moet ook de kwestie van de individuele motie van wantrouwen opgevolgd worden, want ik hoor toch hier en daar vragen over wat er kan gebeuren. Is het gebrek aan kennis of onduidelijkheid? Ik geef een voorbeeld. Hoe kan een schepen van een eenmanspartij weggestemd worden als je een meerderheid van de fractie moet hebben? Er zijn een aantal, misschien theoretische, situaties die we toch in ogenschouw moeten nemen.
","sprekertitel":"Yves Buysse (Vlaams Belang)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"De heer De Loor heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482740","fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":2791,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2791?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Loor","voornaam":"Kurt"},"sprekertekst":"Minister, ik dank u in de eerste plaats voor uw antwoord, maar ik wou toch nog eens terugkomen op de intrekking die gebeurd is in het geval van De Panne. Ik zie nergens in het decreet dat er een intrekking mogelijk is. Je kunt inderdaad een procedure aanhangig maken bij de Raad van State, die dan kan vernietigen. Maar hoe zit het met het instrument van een intrekking door de gemeenteraad? Het is immers wel zo dat de voorzitter van de gemeenteraad die constructieve motie van wantrouwen ontvankelijk heeft verklaard. Dus was ze volgens de voorzitter van de gemeenteraad, ook naar vormvereiste, in orde. Waarop baseert u zich dat er een intrekking kan gebeuren? Ik zie dat nergens. Daar is wel een bijsturing nodig.
\r\n\r\nIk noteer, minister, dat de beslissingen die intussen genomen zijn door een ander college van burgemeester en schepenen of daden gesteld door de nieuwe burgemeester en door de nieuwe schepenen, rechtsgeldig blijven.
\r\n\r\nMaar ik hoop, minister, dat u gelijk hebt dat deze trend zich niet massaal voortzet. Het zijn er in die korte tijdspanne toch een aantal: een stuk of vijf, zes. We zijn een dikke maand verder en we zien toch vijf à zes besturen die die constructieve motie van wantrouwen ingeroepen hebben of zullen inroepen. Er rijzen bij die verschillende bestuurswissels van de laatste weken sowieso vragen bij de toepassing van de constructie van motie van wantrouwen. En het is natuurlijk ook de bedoeling om politieke spelletjes te vermijden. Er zijn voor- en nadelen aan deze nieuwe procedure. De Vooruitfractie heeft ook in de commissie gezegd dat dit een stap vooruit is. De constructieve motie is een stap vooruit als je ze tegen het licht houdt van de procedure van de structurele onbestuurbaarheid. We moeten sneller uit politieke impasses geraken. Maar dit blijft natuurlijk wel kwetsbaar voor politieke spelletjes.
\r\n\r\nWat me ook bezighoudt, minister – en daar is het hier nog niet over gegaan – is dat er door de toepassing van deze constructieve motie van wantrouwen of door de poging ze in te roepen, gemeenteraadsleden en OCMW-raadsleden ontmoedigd geraken. Ze geven er de brui aan, ze dienen ontslag in. En dat gaat over verschillende gemeenten. Dat houdt mij ook wel bezig. Want ik denk dat we de lokale democratie net moeten versterken, dat we goede raadsleden, goede schepenen, goede burgemeesters moeten behouden. Dat is iets wat deze procedure blijkbaar ook voor een stuk met zich meebrengt.
\r\n\r\nTijdens de werkzaamheden en de bespreking van het decreet ter versterking van de lokale democratie hier in de commissie heb ik ervoor gepleit om een monitoring te houden. Ik heb u die vraag gesteld, minister. U hebt daarnet de parallel gemaakt met de procedure structurele onbestuurbaarheid. Daar is die monitoring en evaluatie ook gebeurd, onder leiding van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB). Alleen is die heel laat gekomen. Laat ons niet in diezelfde val trappen, minister.
\r\nOp mijn pleidooi om een monitoring te organiseren hebt u een paar maanden geleden positief geantwoord. Hebt u daar nu concrete plannen toe? Zo ja, wat is de timing daarvan?
","sprekertitel":"Kurt De Loor (Vooruit)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"De heer Vaneeckhout heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1885269","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4426,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4426?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vaneeckhout","voornaam":"Jeremie"},"sprekertekst":"Dank, minister, voor het antwoord. Ik denk inderdaad dat er een serieuze stap vooruit gezet is en dat eigenlijk de meeste van de zaken die gebeurd zijn, waarschijnlijk te voorspellen waren. Ik denk dat er vanuit een aantal lokalen besturen een stuk werd afgewacht tot de nieuwe regelgeving van kracht ging om ernaar te handelen.
Ik vind de manier waarop u de rol van de gemeenteraadsvoorzitter inbrengt wel verfrissend, omdat ik daar eigenlijk op dezelfde lijn zit. Het is eigenlijk een stuk bevoogdend van ons als Vlaamse overheid om niet de ruimte te geven aan de lokale autonomie om haar keuzes daaromtrent te maken. Waarom zou een gemeenteraad minder verstandige beslissingen kunnen nemen dan een parlement? In die zin ben ik het eens met die piste, die zeker en vast goed moet doordacht worden. We moeten eerst goed zien of er geen downsides aan zijn. Maar ik vind het een goed idee om dat te doen in het kader van de discussie die u aankondigt rond de versterking van de werking van de gemeenteraden. In 2022 wordt er nog een traject gelopen. Ik denk dat we dat daarin moeten invoeren.
Het prikkelt mij ook wel, omdat ik een beetje dezelfde redenering wil maken rond de constructieve motie van wantrouwen. Ik wil hiermee niet meteen zeggen dat het decreet herwerkt moet worden, maar op zich, wat betreft de motie van wantrouwen, hanteren we in het Vlaams parlement dezelfde vorm maar op een andere manier. Daar wordt geen rekening gehouden met fracties en geven we wel de autonomie aan het Vlaams Parlement om zelf te oordelen. Wanneer is er een meerderheid voor een constructieve motie van wantrouwen? Als er een meerderheid is in dit parlement. Ik pleit er hier niet voor om hetzelfde te doen in gemeenteraden, maar het is toch opmerkelijk dat we het toch nog altijd nodig vinden om daar meer op de stabiliteit van de fracties de nadruk te leggen. We denken dus toch dat een gemeenteraad iets minder goed kan inschatten wanneer het al dan niet interessant is om te wisselen van meerderheid. Het is maar een gedachteoefening die we, denk ik, in de hele oefening van versterking van gemeenteraden consequent moeten doen. We moeten er dus ook van uitgaan dat de mensen die daar zitten, sterk en krachtig genoeg zijn om hun eigen keuzes te maken.
Ik sluit af met dezelfde vraag als collega De Loor. De figuur van de intrekking van een beslissing is op lokaal niveau niet zo bekend. Ik denk ook dat, als mensen dat leren ontdekken, we dat voor heel veel zaken kunnen gaan toepassen. Als we, bij wijze van spreken, jaren na datum vaststellen dat het misschien toch niet de beste beslissing was, we trekken ze in en ze heeft een jaar niet bestaan … We moeten er toch wel eens over nadenken op welke manier, waar dat exact beschreven is en wat het kader daarvan is. Of laten we dat ook in de handen van de lokale autonomie? Dat is wat mij betreft oké.
","sprekertitel":"Jeremie Vaneeckhout (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"De heer Van Miert heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1752953","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4064,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4064?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Miert","voornaam":"Paul"},"sprekertekst":"Collega’s, ik meen toch te mogen zeggen dat er een gedragenheid is voor het decreet zoals het in werking is getreden. Is het helemaal ideaal? Nee, waarschijnlijk niet. Maar ik hoor toch bij de meeste collega’s wel de overtuiging dat wij een stap voorwaarts hebben gemaakt in vergelijking met de tool van de onbestuurbaarheid zoals ze tot nu heeft bestaan.
Ja, de redenering van de heer Vaneeckhout klopt natuurlijk. Ik ga dat niet alle weken zeggen, mijnheer Vaneeckhout, wees gerust. Maar ik denk nog altijd dat het beter is om naar een nieuwe samenstelling te gaan dan een langgerekte doodsstrijd aan een burger voor te schotelen. Het is zoals in de vergelijking van de minister. In een echtscheiding zijn, denk ik, de kinderen daar ook beter bij gebaat dan jaren te moeten kijken op een ruziënd ouderpaar.
Nu, ik volg de heer De Loor wel niet. Ik denk dat er inderdaad wel heel wat potjes op het vuur stonden te pruttelen, in afwachting van de inwerkingtreding van dit decreet, en dat wij toch wel de meeste voor de hand liggende problemen al gezien hebben. We zijn bijna in de helft van deze lokale legislatuur. We zijn ‘in den draai’, op het einde van dit jaar. Dus, ik geloof wel dat de meeste zaken hun beslag al wel gekregen hebben. Dat er links en rechts nagedacht wordt, dat er nog een aantal zaken sluimeren, dat geloof ik ook wel. Maar ik vermoed niet dat het een stormloop zal worden. En dan denk ik dat deze operatie geslaagd is.
En om af te ronden, minister: ik volg ook helemaal uw redenering dat er de volgende keer wel degelijk nagels met koppen geslagen zullen worden in de bestuursakkoorden, om die discussies niet achteraf te moeten doen. Het zal natuurlijk als schepen of als burgemeester veel moeilijker zijn om cavalier seul te spelen en buiten de lijntjes te kleuren. Het gevaar op een wissel zal veel groter zijn. Dus, ik denk dat er hechtere akkoorden gesloten zullen worden en er beter uitgeschreven beleidsplannen zullen zijn. Tot nader order: operatie geslaagd. En waar we moeten bijsturen – u geeft het zelf aan –, zal daar ruimte voor zijn. Waarvoor dank.
","sprekertitel":"Paul Van Miert (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"De heer Warnez heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1487411","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4443,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4443?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Warnez","voornaam":"Brecht"},"sprekertekst":"Ik denk dat iedereen in de commissie intussen duidelijk heeft gemaakt dat we de lokale besturen stabiel willen houden, de onbestuurbaarheid willen vermijden en de constructieve motie als een noodrem zien. We moeten toch vaststellen, na deze discussie en na wat er is gebeurd, dat er onduidelijkheid is over een aantal zaken die voor destabilisatie hebben gezorgd.
Minister, is het toch niet zinvol om een omzendbrief te maken met een aantal richtlijnen daarover? We doen dat ook bij de installatie van de gemeenteraad, waarom zouden we dat hier niet doen? Er zijn immers nog een aantal moeilijke interpretaties. Ik denk bijvoorbeeld aan wat ik een onmenselijke en onrespectvolle interpretatie noem die te velde leeft, dat de burgemeester die wordt afgezet de eed moet afnemen van de schepenen die hem of haar straks zullen onthoofden. Het lijkt me toch relatief onmenselijk om het decreet op die manier te interpreteren.
Minister, u hebt gezegd dat we voor de handtekening van dat onafhankelijke raadslid moeten kijken naar de oorspronkelijke fractie, los van de kartellijsten. We passen dat dus toe op die tweede voorwaarde, waarbij staat dat de constructieve motie van wantrouwen moet worden ondertekend door twee derde van de raadsleden van elke fractie die de motie ondersteunt. Dat betekent dat wanneer een onafhankelijk geworden raadslid mee tekent, moet worden gekeken naar de oorspronkelijke fractie en dat die fractie met twee derde mee moet ondertekenen. Dat betekent de facto dat een onafhankelijk raadslid niet mee kan tekenen tenzij zijn of haar oorspronkelijke fractie mee ondersteunt. Ik ben blij dat u dit op die manier bevestigt.
De figuur van de intrekking is eigenlijk iets uit de klassieke leer dat niet in een decreet moet staan. Dat is iets dat op alle overheidsbeslissingen van toepassing is. We kunnen iets expliciet uitsluiten in een decreet, maar dat gebeurt bij mijn weten niet.
","sprekertitel":"Brecht Warnez (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"De heer Ongena heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1734782","id":4445,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4445?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ongena","voornaam":"Tom"},"sprekertekst":"Collega's van de oppositie, ik dank jullie voor de vragen die jullie hebben gesteld. Ik dank jullie ook om aan de verleiding te weerstaan om meteen na de vaudeville die we gezien hebben in De Panne, het hele systeem in vraag te stellen. Dat zou, in alle eerlijkheid, ook vreemd geweest zijn, want over die constructieve motie van wantrouwen was er veel vertrouwen en bestond een grote consensus, ik herinner me nog levendig de debatten. Dat verbaasde me niet, want het is vaak zo dat collega De Loor enthousiast is over voorstellen van de meerderheid. Hij had het tijdens de besprekingen niet alleen over een stap vooruit, maar zelfs over een grote verbetering. Ik denk dat het inderdaad zo is dat het oude systeem veel slechter was.
Het probleem in De Panne was vooral dat men de regels niet goed heeft uitgevoerd, niet heeft nageleefd. Men kan zeggen dat dit de schuld van het decreet is, maar daar ben ik het totaal niet mee eens, want het punt van die tweederdemeerderheid werd zelfs tijdens de besprekingen na een vraag van collega Vaneeckhout heel duidelijk gesteld. Ik nodig u uit naar de website te gaan van Binnenlands Bestuur. Daar staat alles tot in de puntjes uitgeschreven. Onder andere die vraag over een onafhankelijk raadslid staat er expliciet uitgelegd. Collega's, er was gewoon sprake van een slechte toepassing in De Panne, waardoor een vaudeville is ontstaan. In de andere gemeenten, zoals de heer Van Miert al zei, stonden de potjes al te pruttelen. Men heeft de motie daar toegepast, en dat is in de meeste gevallen vrij vlekkeloos verlopen.
Ik heb nog een vraag specifiek over De Panne. Minister, u zegt dat de gemeenteraad vlot is verlopen. Maar het probleem is natuurlijk dat men daar geen meerderheid meer heeft door de verschillende ontslagen die er zijn gevallen. Mijn enige vraag is of u daar misschien nog een mogelijke rol weggelegd ziet voor de gouverneur om te bemiddelen en daar op langere termijn een oplossing voor te vinden.
","sprekertitel":"Tom Ongena (Open Vld)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"Minister Somers heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478489","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":2773,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2773?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Somers","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Ik ben heel blij dat er een heel breed draagvlak is, over meerderheid en oppositie heen, om de maatregel die we hebben doorgevoerd, overeind te houden en daar geloof aan te hechten. Ik vind het belangrijk dat we dat voldoende duidelijk doen.
\r\n\r\nMijnheer Buysse, uw opmerking over de mank lopende beeldspraak heb ik ook zelf naar voren geschoven. Ik neem die mee en zal daar de volgende keer iets voorzichtiger over praten. Maar de verleiding om die beeldspraak te maken, is groot. Er is toch wel ergens een verwantschap.
\r\nWe zullen dat inderdaad goed monitoren. Dat is de vraag van de heer De Loor. ABB doet dat ook al. We zullen dat goed opvolgen. Ik ben geen Madame Blanche: ik weet niet hoeveel er nog zullen komen. Maar omgekeerd, als er nog tien of vijftien of twintig komen, dan betekent dat dat er in tien of vijftien of twintig gemeenten een probleem is.
\r\n\r\nIk kijk daar erg emancipatorisch naar. U weet dat ik iemand ben die met zijn hart de onvoorstelbare verdediger is van de lokale besturen. Ik vind elk paternalisme vanuit Brussel ten aanzien van onze lokale besturen misplaatst. Als ze ruzie maken, zullen de burgers in die gemeenten hen daarop afstraffen. Sommigen onderschatten de schade die ze bij zichzelf aanrichten door dat te doen. Als de mensen door ‘den ambras’ de gemeentepolitiek zo beu zijn dat ze ontslag nemen, ben ik ervan overtuigd dat ook heel veel burgers die gemeentepolitiek daar beu zijn en dat ze ook die mensen zullen sanctioneren. Anderen, die zich in zo’n discussie integer en correct gedragen, zullen de kans krijgen om de volgende keer beloond te worden. Dat is nu eenmaal lokale democratie. Democratie is ook iets van de mensen. Je hebt mensen die dat op een goede manier doen en je hebt mensen die dat op een minder goede manier doen. Ik vind dus dat we daar moeten opletten dat we niet te veel keizer-koster spelen.
\r\n\r\nHetzelfde geldt voor de motie van wantrouwen. Ik heb een andere positie dan u. Moeten we er in het Vlaams Parlement niet over nadenken om politieke overloperij te sanctioneren? Als we over een constructieve motie van wantrouwen spreken in het Vlaams Parlement, moeten we ons dan misschien laten inspireren door de regeling die we hebben gemaakt op het lokale niveau, eerder dan omgekeerd? Dan zeg je: op een zeker moment word je niet alleen als mandataris verkozen, je bent ook vertegenwoordiger van een fractie; moet je op het moment van een constructieve motie niet mee deel uitmaken van die fractie? Nogmaals, ik ga daarrond geen initiatieven nemen, maar u daagde mij intellectueel uit: persoonlijk vind ik de regeling van de lokale besturen consistenter in de strijd tegen politieke overloperij. Dat is mijn mening. Voor mij betekent een politieke partij nog altijd iets. Je bent verkozen als persoon, maar ook als lid van een politieke partij.
\r\n\r\nCollega Warnez, u stelde een vraag over de omzendbrief. Dat is een techniek die we niet meer zo vaak gebruiken. Vandaag werken we veel gemakkelijker met andere informatieverstrekkingskanalen. Dat doen we ook. Ter ondersteuning van de lokale administraties en de lokale politici biedt mijn administratie sinds begin september webpagina’s aan voor de motie in de gemeente en in het OCMW, waarin wordt verwezen naar de wetgeving en de memorie van toelichting. Er worden ook modeldocumenten aangeleverd. De veelvuldig gestelde vragen, de FAQ’s, worden daar ook beantwoord. Ik denk dus dat er daarover heel veel informatie is. Bovendien zijn er nogal wat gemeenten waar die problemen zich voordeden, collega Warnez, die contact hebben opgenomen met ABB. En ABB geeft zo goed mogelijk informatie. Ik denk dus dat die informatiedoorstroming op een optimale manier gebeurt.
\r\n\r\nMijnheer Ongena, ik maak een kleine zijsprong over paternalisme. Als de mensen op lokaal niveau vinden dat de gouverneur een meerwaarde kan bieden, ben ik ervan overtuigd dat zij die gouverneur zullen vragen om dat te doen. In zo’n conflict moet een gouverneur of een minister van Binnenlands Bestuur niet bemiddelen als er geen vraag is tot bemiddeling. In de mate dat zij een meerwaarde zien in de actie van de gouverneur … De gouverneur van West-Vlaanderen speelt kort op de bal. Hij is actief en alert. Collega Warnez, u kent hem zeer goed. U weet hoe actief en alert hij is. Ik ben ervan overtuigd dat hij, als hij zelf een mogelijkheid ziet of via informele contacten een constructieve rol van betekenis kan spelen, niet zal aarzelen om dat te doen. Maar die vraag moet voor een stuk ook worden gestoeld op een noodzaak of een meerwaarde die men ter plekke aanvoelt. Anders kan die gouverneur volgens mij met al zijn gezag en autoriteit niet zoveel verschil maken. Dat is iets wat samenspeelt.
\r\n\r\nEn dan heel concreet: collega Warnez, die ter zake een specialist is, heeft terecht verwezen naar de theorie van de toelaatbaarheid van het intrekken van een besluit. Dat is inderdaad rechtspraak en rechtsleer, rechtspraak door de Raad van State. Dat zit niet in ons decreet, maar daar is wel duidelijk rechtspraak over. Trouwens, je kunt ook niet zomaar elk besluit intrekken op eender welk moment. De rechtspraak is daar tamelijk goed in geëvolueerd en heeft dat degelijk onderbouwd. Je kunt het bijvoorbeeld alleen maar intrekken als de hangende procedure loopt om in beroep te kunnen gaan bij de Raad van State. Je kunt het ook maar intrekken als er nog geen duidelijke rechtsgevolgen zijn voor derden.
\r\nEr zijn dus heel limitatieve randvoorwaarden die bepalen wanneer men al dan niet een besluit kan intrekken. Uiteindelijk zal het altijd de Raad van State zijn die het laatste oordeel zal hebben of men terecht of ten onrechte is overgegaan tot de figuur van de intrekking van een besluit. Dat gebeurt met een gewone meerderheid. Ook een college van burgemeester en schepenen kan sommige besluiten intrekken onder die zeer limitatieve voorwaarden. Die rechtsleer ter zake is ontwikkeld.
Dat zijn, denk ik, mijn belangrijkste reacties op de vragen die vooral, laat ik zeggen, de affirmatie waren van de wijsheid van het parlement om dit decreet goed te keuren, en dan vooral dit onderdeel, dat breder gaat. Over andere onderdelen was er wat meer discussie, maar ik denk dat dit specifieke onderdeel een zeer brede steun genoot op de banken van meerderheid en oppositie. Waarvoor nogmaals dank.
","sprekertitel":"Minister Bart Somers","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"De heer Buysse heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482490","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4388,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Buysse","voornaam":"Yves"},"sprekertekst":"Minister, ik zei al tijdens de behandeling in de plenaire vergadering dat volgens ons de titel van het decreet een vlag is die de lading niet voldoende dekt. Wij vonden dat de versterking van de lokale democratie er niet echt uit kwam, zeker niet wat de werking van de gemeenteraden betreft, maar dat het meer gefocust was op postjes en op de posities van lokale machthebbers. Ik vind het dan ook spijtig dat het bij de eerste test van het decreet niet over inhoud gaat maar inderdaad over de postjes. Ik hoop dat u dit allemaal zult rechttrekken met de in het vooruitzicht gestelde wijzigingen aan het decreet Lokaal Bestuur, waarin de werking van de gemeenteraden meer ampleur zal krijgen. Daar kijken we volop naar uit.
","sprekertitel":"Yves Buysse (Vlaams Belang)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"De heer De Loor heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482740","fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":2791,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2791?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Loor","voornaam":"Kurt"},"sprekertekst":"Ik wil eerst collega Ongena geruststellen. Ik heb inderdaad in deze commissie gezegd dat het een grote verbetering is. Ik blijf daarachter staan. Maar, collega’s, ik was al heel blij dat deze meerderheid, die ook de vorige Vlaamse meerderheid was, nu wel een consensus gevonden heeft. Er is een oplossing gevonden, in tegenstelling tot de vorige legislatuur, want, voorzitter, bij ABB, dat weet u evengoed als ik, lag dat al een tijdje klaar. Het is, denk ik, zelfs nog opgesteld door wijlen Guido Decoster, als administrateur-generaal. Dat was dus al een tijdje klaar. Ik ben dus heel blij dat deze meerderheid wel een consensus en een oplossing heeft gevonden in de figuur van de constructieve motie van wantrouwen. Daarom had ik het over een grote verbetering.
Minister, wat de intrekking betreft, hebben u en collega Warnez verwezen naar de rechtspraak. Mijn interpretatie is dat dit in feite een nieuwe constructieve motie van wantrouwen inhoudt. Daar zegt het decreet expliciet dat maar één jaar nadat de eerste constructieve motie werd ingediend, een volgende kan worden ingediend. Dat is mijn interpretatie. Minister, u verwijst naar de rechtspraak en u zegt dat er geen rechtsgevolgen voor derden mogen worden gecreëerd. Dat is een van de voorwaarden. Maar dat is toch gebeurd? Er zullen waarschijnlijk nog omgevingsvergunningen uitgereikt zijn. Misschien zijn er, om in uw voorbeeld te blijven, huwelijken voltrokken. Ik weet het niet, misschien is dat het geval. Dat zijn toch rechtsgevolgen die gecreëerd worden voor derden?
Minister, ik pleit voor een monitoring. Ik zou daar echt niet mee wachten. En als er moet worden bijgestuurd, moet dat gebeuren. Sommige collega’s zegden het al: de politiek heeft de voorbije weken echt geen goede beurt gemaakt. Het ging niet over inhoud maar over de postjes. Dat is bijzonder jammer. Bovendien, collega’s, is het gemeentelijke niveau het niveau waarin de mensen het meeste vertrouwen hebben. Laat ons dat zo houden. Meer nog, laat het ons zeker nog versterken.
Minister, u hebt gezegd dat u een grote verdediger bent van de lokale besturen. U staat daar niet alleen in. We hebben in deze commissie heel veel verdedigers van de lokale besturen. Maar het is onze taak, als decreetgever, om ervoor te zorgen dat we sterke instrumenten aanleveren aan de lokale besturen, aan de gemeenten, zodat ze een sterk beleid kunnen voeren. Dat is wat ze van ons verwachten. Dat is de plicht die op ons rust. Collega’s, laat ons daar werk van maken.
","sprekertitel":"Kurt De Loor (Vooruit)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"De heer Vaneeckhout heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1885269","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4426,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4426?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vaneeckhout","voornaam":"Jeremie"},"sprekertekst":"Minister, ik zal mij eerst nog even laten uitdagen, om verder in te gaan op de intellectuele uitdaging.
\r\n\r\nIk ben, voor alle duidelijkheid, een zeer overtuigd lid van mijn partij en van mijn fractie. Die betekenen inderdaad iets. Aan de andere kant daag ik u uit om uw bronnen bekend te maken. (Opmerkingen van minister Bart Somers)
\r\nIk wil waarschuwen voor wat ik nu ga zeggen. Het is tegelijk mijn overtuiging – en dat is ook intellectueel – dat je de positie zowel van een raadslid als van een individueel parlementslid ten opzichte van fracties, het parlement, de raad moet versterken. Mensen straffen voor het feit dat ze op een bepaald moment als onafhankelijke of in een andere fractie gaan zetelen, is geen goede zaak voor het parlement en de vrijheid van het debat en de politieke keuzes in het parlement. Maar soit, dat zal iets zijn voor de toekomst.
\r\n\r\nIk wil de monitoring van collega De Loor wel ondersteunen, en dan niet rond de algemene constructieve motie van wantrouwen maar individueel, tegen een schepen, omdat ik verwacht dat er de komende jaren, naarmate de gemeenteraadsverkiezingen naderen, zeker het voorlaatste jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen, toch misschien, met het oog op lijstvorming enzovoort, nog een aantal scenario’s kunnen ontstaan waarbij er een interessante wissel van personeel plaatsvindt. Het zou misschien wel een onwenselijk effect zijn als de schepencolleges bij wijze van spreken massaal het laatste of voorlaatste jaar beginnen te wijzigen omdat dat politiek interessant is. Dat lijkt mij niet de bedoeling van het decreet te zijn. Dat is misschien nog wel te monitoren.
\r\n\r\nEn ten slotte wil ik ook dit met veel aplomb zeggen: ik ben nog niet van plan om een constructieve motie tegen mijn vrouw aan te nemen. (Gelach)
\r\n","sprekertitel":"Jeremie Vaneeckhout (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"Ik wil nog iets toevoegen aan dit debat. Ik weet niet of het lokaal altijd over postjes gaat. Achter die postjes gaat het toch ook dikwijls over inhoud. Maar het klinkt natuurlijk eenvoudig om te zeggen dat het alleen maar over postjes gaat. Maar soit.
\r\n","sprekertitel":"Kris Van Dijck (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"De vragen om uitleg zijn afgehandeld.
\r\n","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"}],"titel":"Samenhang\r\nVraag om uitleg van Yves Buysse aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over de toepassing van de nieuwe regelgeving over de constructieve motie van wantrouwen\r\nVraag om uitleg van Kurt De Loor aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over de toepassing van de constructieve motie van wantrouwen door lokale besturen\r\nVraag om uitleg van Jeremie Vaneeckhout aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over de diverse burgemeesterswissels","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"N","agenda-versie":"1","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"BIN","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1332966,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1332966{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Binnenlands Bestuur, Gelijke Kansen en Inburgering"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1742929"},"datumagendering":"2021-09-21T14:00:00+0200","datumbegin":"2021-09-21T13:51:00+0200","datumeinde":"2021-09-21T17:04:30+0200","id":1550766,"laatste-wijziging":"2021-09-16T16:44:09+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1550766/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1550766?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1550766/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Op 14 juli 2021 keurde het Vlaams Parlement het decreet ter versterking van de lokale democratie goed. Hierdoor werd het eenvoudiger om in gemeentes waar bestuurlijke impasse dreigde, tot coalitiewissels te komen via een constructieve motie van wantrouwen. In augustus werd deze procedure in onder andere De Panne meteen toegepast, maar na een week werd de nieuwe meerderheid al opnieuw vervangen. Hoe staat minister Bart Somers hiertegenover? Hoe wil hij situaties zoals in De Panne in de toekomst vermijden? Is een bijsturing van het decreet nodig? Wat met het vertrouwen van de kiezer in de lokale politiek? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Burgemeesterswissels in verschillende Vlaamse gemeenten"],"opname-start":"2021-09-21T13:55:59+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"385","vergaderzaal":{"naam":"Antoon Van Dyck","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"Bpk4guD50QA","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"}},"verzoekschrift":[],"voorzitter-tijdens-journaallijn":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"vorige-journaallijn":{"datum":"2021-09-21T15:04:06+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1553075,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1553075","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Samenhang\r\nVraag om uitleg van Chris Janssens aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over de veiligheidsrisico's verbonden aan de immigratie van Afghanen na de machtsovername van de taliban\r\nVraag om uitleg van Sam Van Rooy aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over het inburgeringsbeleid voor Afghaanse vluchtelingen","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"N","agenda-versie":"1","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"BIN","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1332966,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1332966{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Binnenlands Bestuur, Gelijke Kansen en Inburgering"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1742929"},"datumagendering":"2021-09-21T14:00:00+0200","datumbegin":"2021-09-21T13:51:00+0200","datumeinde":"2021-09-21T17:04:30+0200","id":1550766,"laatste-wijziging":"2021-09-16T16:44:09+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1550766/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1550766?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1550766/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Op 14 juli 2021 keurde het Vlaams Parlement het decreet ter versterking van de lokale democratie goed. Hierdoor werd het eenvoudiger om in gemeentes waar bestuurlijke impasse dreigde, tot coalitiewissels te komen via een constructieve motie van wantrouwen. In augustus werd deze procedure in onder andere De Panne meteen toegepast, maar na een week werd de nieuwe meerderheid al opnieuw vervangen. Hoe staat minister Bart Somers hiertegenover? Hoe wil hij situaties zoals in De Panne in de toekomst vermijden? Is een bijsturing van het decreet nodig? Wat met het vertrouwen van de kiezer in de lokale politiek? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Burgemeesterswissels in verschillende Vlaamse gemeenten"],"opname-start":"2021-09-21T13:55:59+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"385","vergaderzaal":{"naam":"Antoon Van Dyck","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"Bpk4guD50QA","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":3418,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3418?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Janssens","voornaam":"Chris"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":2773,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2773?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Somers","voornaam":"Bart"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4421,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4421?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Rooy","voornaam":"Sam"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4394,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4394?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Vreese","voornaam":"Maaike"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4356,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4356?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van de Wauwer","voornaam":"Orry"}]}],"id":1549064,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1549064","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"4358","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de veiligheidsrisico's verbonden aan de immigratie van Afghanen na de machtsovername van de taliban","titel":"Vraag om uitleg van Chris Janssens aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over de veiligheidsrisico's verbonden aan de immigratie van Afghanen na de machtsovername van de taliban","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"},{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4421,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4421?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Rooy","voornaam":"Sam"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":2773,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2773?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Somers","voornaam":"Bart"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":3418,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3418?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Janssens","voornaam":"Chris"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4394,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4394?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Vreese","voornaam":"Maaike"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4356,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4356?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van de Wauwer","voornaam":"Orry"}]}],"id":1549461,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1549461","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"4455","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over het inburgeringsbeleid voor Afghaanse vluchtelingen","titel":"Vraag om uitleg van Sam Van Rooy aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over het inburgeringsbeleid voor Afghaanse vluchtelingen","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"}]},"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4388,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Buysse","voornaam":"Yves"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":2773,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2773?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Somers","voornaam":"Bart"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4426,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4426?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vaneeckhout","voornaam":"Jeremie"},{"fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":2791,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2791?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Loor","voornaam":"Kurt"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4064,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4064?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Miert","voornaam":"Paul"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4443,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4443?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Warnez","voornaam":"Brecht"},{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":4445,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4445?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ongena","voornaam":"Tom"}]}],"id":1549291,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1549291","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"4396","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de toepassing van de nieuwe regelgeving over de constructieve motie van wantrouwen","titel":"Vraag om uitleg van Yves Buysse aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over de toepassing van de nieuwe regelgeving over de constructieve motie van wantrouwen","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"},{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":2791,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2791?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Loor","voornaam":"Kurt"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":2773,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2773?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Somers","voornaam":"Bart"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4426,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4426?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vaneeckhout","voornaam":"Jeremie"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4064,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4064?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Miert","voornaam":"Paul"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4443,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4443?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Warnez","voornaam":"Brecht"},{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":4445,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4445?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ongena","voornaam":"Tom"},{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4388,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Buysse","voornaam":"Yves"}]}],"id":1549783,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1549783","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"4469","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de toepassing van de constructieve motie van wantrouwen door lokale besturen","titel":"Vraag om uitleg van Kurt De Loor aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over de toepassing van de constructieve motie van wantrouwen door lokale besturen","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"},{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4426,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4426?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vaneeckhout","voornaam":"Jeremie"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":2773,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2773?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Somers","voornaam":"Bart"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":2791,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2791?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Loor","voornaam":"Kurt"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4064,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4064?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Miert","voornaam":"Paul"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4443,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4443?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Warnez","voornaam":"Brecht"},{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":4445,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4445?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ongena","voornaam":"Tom"},{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4388,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Buysse","voornaam":"Yves"}]}],"id":1550227,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1550227","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"4480","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de diverse burgemeesterswissels","titel":"Vraag om uitleg van Jeremie Vaneeckhout aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over de diverse burgemeesterswissels","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"}]}