{"datum":"2021-07-08T11:32:48+0200","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":1544434,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478675","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3430,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bothuyne","voornaam":"Robrecht"},"sprekertekst":"
– Wegens de coronamaatregelen werden deze vragen om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Claes heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Robrecht Bothuyne"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1495511","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4389,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4389?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Allessia"},"sprekertekst":"Minister, u hebt een ambitieus leeroffensief aangekondigd. U wilt de leercultuur in Vlaanderen versterken door het inzicht, de leergoesting en leerbereidheid aan te wakkeren. Zo moeten we alle Vlamingen overtuigen om te investeren in ‘opleiden, opleiden, opleiden’. Het gaat er zeker niet alleen om de werkzoekenden of de niet-beroepsactieven aan te spreken maar ook de werkenden. Op die manier moeten we iedereen voorbereiden op een baan en de jobs van de toekomst. Het is belangrijk dat vaardigheden en competenties permanent worden versterkt en dat we die ook afstemmen op de noden van de arbeidsmarkt. Dat heeft ook voordelen, dat mensen meer mogelijkheden hebben op de arbeidsmarkt. Zo kan men ook kiezen welke baan het meest geschikt is of hen het meest aanspreekt.
\r\n\r\nDe experten van de relancecomités naar aanleiding van de COVID-19-crisis gaven aan dat vorming, opleiding en levenslang leren cruciaal zijn voor de heropleving van onze economie en de versterking van onze arbeidsmarkt.
\r\n\r\nDe Vlaamse Regering nam ongeveer een jaar geleden ook akte van de conceptnota De lerende samenleving. De oprichting van het Partnerschap Levenslang Leren onder het voorzitterschap van professor Ans De Vos is daarbij ook een belangrijke schakel voor die vernieuwde impuls. Het partnerschap bestaat uit verschillende vertegenwoordigers: de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV), het opleidingslandschap, private opleidingsverstrekkers, de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG), de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) en Vlerick Business School. Er werd vooropgesteld om tegen juni 2021 de krijtlijnen voor dit ambitieuze plan voor levenslang leren uit te tekenen.
\r\n\r\nMinister, wat is de stand van zaken van het Partnerschap Levenslang Leren? Hoe verloopt de samenwerking?
\r\n\r\nKunt u al een tipje van de sluier oplichten over de krijtlijnen van het actieplan voor levenslang leren? Welke acties worden er vooropgesteld?
\r\n\r\nWanneer zal het actieplan worden afgerond en door de Vlaamse Regering worden goedgekeurd?
\r\n","sprekertitel":"Allessia Claes (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Robrecht Bothuyne"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478675","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3430,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bothuyne","voornaam":"Robrecht"},"sprekertekst":"De heer Danen heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Robrecht Bothuyne"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478781","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4069,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4069?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Danen","voornaam":"Johan"},"sprekertekst":"Ik had mijn vraag gesteld aan minister Crevits en minister Weyts, omdat dit de beleidsdomeinen Werk en Onderwijs bevat. Maar ik ben blij, minister, dat u bereid bent om op mijn vraag een antwoord te geven.
\r\n\r\nWaarover gaat het? Mevrouw Claes heeft het al voor een stukje ingeleid, en ik ga daarop verder. Ik stel vast dat de werkgeversorganisaties unisono zijn als het gaat over levenslang leren.
\r\nNog niet zolang geleden, namelijk op 30 mei 2021, sloot het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) het jaarlijkse congres van HRPro.be af met de woorden dat voor élk individu levenslang leren de beste garantie is op werkzekerheid én op een duurzame aansluiting met de arbeidsmarkt. In een digitale wereld is het meer dan ooit noodzakelijk – en een zaak voor iedereen op arbeidsleeftijd – om actief in te spelen op de snel wijzigende omstandigheden waardoor de werknemers inzetbaar blijven. Corona heeft dat uit den treure duidelijk gemaakt. Ook het Vlaams netwerk van ondernemingen (Voka) is van oordeel dat levenslang leren essentieel is om de uitdagingen in een kenniseconomie aan te pakken.
\r\n\r\nVoka becijferde dat werkgevers per jaar gemiddeld 1405 euro opleidingskosten per medewerker betalen. Dat is een heel brede vork. Sommige werknemers besteden 0 euro opleidingskosten per medewerker, anderen tienduizenden euro’s. Dat is een heel brede vork, maar gemiddeld gaat het over 1400 euro. Ondanks deze investeringen loopt Vlaanderen, volgens de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), in Europa ver achter wanneer het gaat om levenslang leren. Dat is ons allemaal bekend.
\r\n\r\nHet belang dat de werkgeversorganisaties hechten aan levenslang leren vertaalt zich niet in de inspanningen die de bedrijven zelf leveren. Maar ook bij de werknemers, vooral de groep van kortgeschoolden en 55-plussers, is er weinig animo om een opleiding te volgen. Volgens Sarah Vansteenkiste, onderzoekster aan de faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen van de KU Leuven, heeft 42 procent van de Vlamingen de laatste twaalf maanden niet deelgenomen aan een opleiding, en waren ze ook niet bereid er een te volgen. Dat laatste is toch wel opmerkelijk.
\r\n\r\nEen recente studie van het Steunpunt Werk toont aan dat ongeveer 15 procent van de Belgische ondernemingen een opleidingsinitiatief had genomen in 2019. Bij de grotere ondernemingen organiseerden ruim negen op de tien bedrijven opleidingsactiviteiten. Bij kleine ondernemingen was dit slechts het geval in minder dan een op tien van de ondernemingen. Maar zelfs zonder de slechte score van de kleine ondernemingen zijn er in 2019, in vergelijking met 2015, minder opleidingsinitiatieven genomen. Het aantal werknemers dat een vorm van formele opleiding kreeg, daalde in die periode met 1 tot 37 procent. Dat zijn toch lage aantallen.
\r\n\r\nNaast de verschillen tussen de ondernemingen van verschillende groottes en de verschillende scholingsprofielen, blijkt dat er ook grote verschillen bestaan tussen de diverse sectoren. Zo hebben de sectoren landbouw, bosbouw en visserij en horeca heel weinig aandacht voor de bijscholing van werknemers.
\r\n\r\nHet VBO stelt vast dat er vanuit verschillende beleidsniveaus – Europees, federaal en regionaal – initiatieven worden genomen rond vorming en levenslang leren. Het VBO vraagt meer overleg tussen de verschillende niveaus om te vermijden dat enerzijds de puzzel te complex wordt gemaakt voor bedrijven en individuen die hun leertraject willen uitstippelen en dat er anderzijds dubbele initiatieven komen. Om de werknemers meer opleidingskansen te geven, ziet Voka een oplossing in het stimuleren van instellingen voor hoger onderwijs om meer rekening te houden met werkende lerenden.
\r\n\r\nMinister, 42 procent van de Vlaamse werknemers heeft de afgelopen twaalf maanden geen formele bijscholing gevolgd en gaf hierbij aan daartoe ook niet bereid te zijn. Vooral bij de kwetsbare werknemers, kortgeschoolden en 55-plussers, bleek de scholingsbereidheid erg laag. In contrast daarmee staat dat de klemtoon evenwel vaak op hoger onderwijs en hooggeschoolden ligt. Maar het echte probleem van levenslang leren zit net bij de laag- en kortgeschoolden en de ouderen.
\r\n\r\nWelke initiatieven zult u nemen om het aantal werknemers dat een formele bijscholing zal volgen op te krikken? Hoe wilt u de laag- en kortgeschoolden en de ouderen hieraan meer laten deelnemen?
\r\n\r\nBij kleine ondernemingen wordt er in slechts een van de tien ondernemingen een formele bijscholing georganiseerd. Kunt u inschatten om hoeveel Vlaamse werknemers het gaat die geen formele bijscholing kunnen volgen? Welke initiatieven zult u nemen om de kleine ondernemingen aan te moedigen om toch formele bijscholingen te organiseren voor hun werknemers? Wat is hierbij het streefdoel? Welke initiatieven zult u nemen om ondernemingen die vandaag weinig opleidingsinitiatieven nemen, zoals uit de sectoren landbouw, bosbouw en visserij en horeca, te stimuleren om dat toch te doen?
\r\n\r\nWerkgeversorganisaties vragen dat de diverse beleidsniveaus beter samenwerken wanneer het gaat om levenslang leren. De vraag naar samenwerking en afstemming op Vlaams niveau stelt zich het scherpst. Wat is de stand van zaken van eerder aangekondigde samenwerkingsverbanden? Ook de vraag van collega Claes ging daarover. Hoe staat u tegenover het idee om een nieuw departement Levenslang Leren op te richten? Daarover hebben we al een aantal zaken kunnen lezen. In juni zou er een momentum zijn waarop dingen zouden worden opgeleverd. Wat is daar de stand van zaken?
\r\nHebt u het thema van levenslang leren al aangekaart bij uw federale collega? Waar zitten de knelpunten? Zijn er deze legislatuur concrete afspraken rond gemaakt met het federaal niveau? Hebt u de thematiek van levenslang leren al besproken met de collega’s uit de andere gewesten? Daar kan eventueel ook wat leerwinst gehaald worden.
\r\n\r\nMijn laatste vraag gaat over het feit dat instellingen voor hoger onderwijs het best meer rekening houden met werkende lerenden. Voka klopt ook op die nagel. Werd hierover al overleg gepleegd met instellingen voor hoger onderwijs? Wat was het resultaat van dit overleg? Zult u bijkomende initiatieven nemen om levenslang leren te stimuleren bij de werkgevers?
\r\n","sprekertitel":"Johan Danen (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Robrecht Bothuyne"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478675","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3430,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bothuyne","voornaam":"Robrecht"},"sprekertekst":"Minister Crevits heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Robrecht Bothuyne"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482435","id":2789,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2789?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Crevits","voornaam":"Hilde"},"sprekertekst":"Collega Danen, u stelt niet vaak vragen in deze commissie, maar ik heb er nu 17 geteld. Collega Claes is erin geslaagd om het met drie vragen te doen. Ik zal proberen bondig maar toch helder te antwoorden.
\r\n\r\nZoals al een aantal keren in deze commissie is aangegeven, is levenslang leren een speerpunt voor deze Vlaamse Regering. Al precorona waren we ervan overtuigd dat we in een krappe arbeidsmarkt elk talent nodig hebben en dat ‘opleiden, opleiden, opleiden’ meer dan ooit de nieuwe mantra moet worden.
\r\n\r\nHet Partnerschap Levenslang Leren, dat ik samen met collega Weyts heb opgericht onder leiding van voorzitter Ans De Vos, hoogleraar aan de Universiteit Antwerpen, met vertegenwoordigers van de sociale partners en onderwijsverstrekkers, moet daarin een cruciale rol spelen in de toekomst. De discussies tijdens de afgelopen negen digitale bijeenkomsten verliepen constructief en laten toe om aandachtspunten en argumenten te delen over de beleidsdomeinen Werk en Onderwijs heen en zo een brug te bouwen tussen de verschillende partners, hun organisaties en visies.
\r\n\r\nHet partnerschap werkte samen met vijf werkgroepen heel wat sporen uit voor mogelijke acties om leren te stimuleren. Hoewel de online context niet altijd even evident is, werd al heel veel werk verricht: de partners verenigden zich in ambities en de werkzaamheden leverden een groot aantal concrete acties op.
\r\n\r\nDe voorstellen betreffen zowel formeel als informeel leren, met een focus op doe-acties, en daarnaast aanbevelingen voor het beleid.
\r\n\r\nDaarnaast gaat het partnerschap aan de slag met het tweede arbeidsmarktadvies dat de expertengroep in mijn opdracht op korte termijn zal uitbrengen. Het bevat advies voor een intensief leer- en loopbaanoffensief.
\r\n\r\nOm de synergie te bewaken en versnippering te vermijden, worden de voorliggende acties van het partnerschap tijdens de zomer door de beide beleidsdomeinen Onderwijs en Werk grondig gescreend op overlap, prioritering en praktische uitvoering met het expertenadvies van de arbeidsmarktspecialisten en andere lopende of geplande beleidsinitiatieven. Het Partnerschap Levenslang Leren zal de oefening opvolgen, de dialoog openhouden en suggesties doen om de eventuele nog resterende hiaten weg te werken. Zo zullen de partners in het najaar komen tot een gedragen actieplan, waarna de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) en de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) een advies zullen formuleren. Het expertenadvies en het actieplan van het Partnerschap Levenslang Leren zijn initiatieven die op lange termijn de opleidingsdeelname van werknemers, ouderen en kortgeschoolden kunnen verhogen.
\r\n\r\nOp kortere termijn beoogt het leer- en loopbaanoffensief van het relanceplan ‘Alle hens aan dek’ zo’n verhoging. In dat relanceplan komen ook kmo’s en hun werknemers in het vizier. De prioritaire doelgroep zijn Vlaamse ondernemingen tot vijftig werknemers, maar ook iets grotere ondernemingen kunnen gebruikmaken van competentiechecks voor hun werknemers. Zo’n competentiecheck op ondernemingsniveau houdt in dat men actief aan de slag gaat met het competentiedenken binnen de onderneming.
\r\n\r\nWe willen samenwerken met sectorfondsen en sectorfederaties maar ook met netwerkorganisaties zoals de werkgevers- en werknemersorganisaties. Om in specifieke sectoren, bijvoorbeeld groene sectoren en horeca, levenslang leren aan te moedigen, verwijs ik naar mijn sectoraal beleid en de sectorconvenants waar jullie ook al heel uitgebreid vragen over hebben gesteld. Er is ook een hoorzitting over geweest op 29 april 2021.
\r\nCollega Danen, het is moeilijk om in te schatten hoeveel werknemers momenteel geen formele bijscholing volgen in kleine ondernemingen. De analyse van het Steunpunt Werk wijst uit dat 7,5 procent van de Belgische ondernemingen met minder dan 10 werknemers opleidingen aanbood aan de werknemers, maar dat is wellicht een onderrapportering, zoals de auteurs zelf als belangrijke kanttekening aanhalen. In 2019 werkten er 292.597 personen in een Vlaamse onderneming met minder dan 10 werknemers, maar een schatting op basis van deze getallen geeft een vertekend beeld, want het is niet duidelijk of de opleiding werd aangeboden aan alle werknemers of maar aan een deeltje van hen.
\r\n\r\nNog op korte termijn verwijs ik naar de diverse ESF-projecten (Europees Sociaal Fonds) die levenslang leren bijkomend zullen stimuleren. Er loopt bijvoorbeeld een overheidsopdracht Leergoesting, die als doel heeft de leergoesting van werknemers en het leerrendement binnen ondernemingen te verhogen. Er zijn ook ESF-projecten die inspelen op lerende werkenden, zoals het duaal leren in het hoger onderwijs en het volwassenenonderwijs en Werkenden en Kwalificerende Trajecten.
\r\n\r\nWat tot slot de samenwerking tussen beleidsniveaus betreft, er worden zowel op Vlaams als op federaal niveau nieuwe initiatieven genomen om de deelname aan levenslang leren te bevorderen. Dat alles heeft tot doel de mogelijke initiatieven elkaar te laten versterken en niet onbedoeld te laten tegenwerken. Collega’s, het is nu of nooit voor het levenslang leren. Als we vooruit willen met onze arbeidsmarkt, zullen alle overheden samen met sociale partners de krachten moeten bundelen om een sprong voorwaarts te maken. Met vereende krachten en gedeelde verantwoordelijkheden moet het mogelijk zijn om te komen tot een echte leercultuur die ons voorbereidt op de toekomst, die ons wendbaar en weerbaar maakt voor de uitdagingen van morgen, en die ons ook dichter bij de Europese toplanden brengt.
\r\n","sprekertitel":"Minister Hilde Crevits","voorzitter-tijdens-spreker":"Robrecht Bothuyne"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478675","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3430,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bothuyne","voornaam":"Robrecht"},"sprekertekst":"Mevrouw Claes heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Robrecht Bothuyne"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1495511","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4389,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4389?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Allessia"},"sprekertekst":"Minister, dank u wel voor de antwoorden. Permanente vorming, steeds bijleren en ervaring opdoen, dat is ontzettend belangrijk in onze samenleving, en ook op de arbeidsmarkt. U hebt net ook aangehaald dat uw focus zowel op het formeel als het informeel leren zal liggen. We zijn daar in deze commissie allemaal van overtuigd. Het levenslang leren komt ook bijna wekelijks ter sprake. Nu is het eigenlijk de grote uitdaging om de rest van Vlaanderen daar ook van te overtuigen. Vlaanderen scoort heel goed als het gaat over innovatie, onderzoek en ontwikkeling. Op dat vlak zijn we een soort innovatieleider in Europa. Zowel de overheid als de private sector investeert zeer sterk in onderzoek en ontwikkeling. Ik had ook gezien dat het VARIO-rapport (Vlaamse Adviesraad voor Innoveren en Ondernemen) ook een aantal aandachtspunten formuleert. Eentje daarvan is het levenslang leren. Ik ben me ervan bewust dat dit ook een grote uitdaging is. De oplossing lijkt misschien simpel, maar de weg om die te bereiken is niet zo simpel, want we moeten mensen gaan overtuigen en inzicht geven. We moeten de voordelen van het leren duidelijk maken. Het vraagt ook een bijkomende inspanning van mensen om uit de comfortzone te komen en niet bij de pakken te blijven neerzitten. Permanent bijscholen vergt ook een grote inspanning, maar geeft anderzijds dan ook wel een resultaat.
\r\n\r\nHet is ook noodzakelijk om te blijven inspelen op de jobs van de toekomst. We moeten mensen overtuigen en verleiden, zoals al heel dikwijls in deze commissie aan bod is gekomen. We weten ook dat we met azijn geen vliegen vangen. De vraag is echter ook: hebben we een stok achter de deur? U bent op dit vlak eigenlijk ook heel ambitieus. Er staat ook heel wat in de steigers, hoor ik. Mijn oog viel daarbij ook op de tekst van het Departement Werk en Sociale Economie met een onderzoek van voorbeelden uit het buitenland. Daarbij is duidelijk dat de leer- en loopbaanrekening op zich niet alleenzaligmakend zal zijn. Ik focus daarbij op één aspect, namelijk de noodzaak van begeleiding en flankerende maatregelen. De vraag is dan ook: op welke manier zullen deze ervaringen en de goede praktijken worden meegenomen in die visienota waarvan werk wordt gemaakt en waarover u zonet meer uitleg hebt gegeven?
\r\n","sprekertitel":"Allessia Claes (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Robrecht Bothuyne"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478675","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3430,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bothuyne","voornaam":"Robrecht"},"sprekertekst":"De heer Danen heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Robrecht Bothuyne"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478781","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4069,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4069?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Danen","voornaam":"Johan"},"sprekertekst":"Minister, ik denk dat leergoesting inderdaad een van de kernwoorden van uw antwoord is. Dat vraagt een cultuuromslag. Zoals zo vaak is de analyse maken gemakkelijker dan het probleem oplossen, maar ik hoor wel dat er een aantal initiatieven op stapel staan om daaraan tegemoet te komen.
\r\n\r\nIk wil toch een paar zaken opmerken, ook wel met een paar bijkomende vragen. Eerst en vooral stel ik vast dat er heel veel initiatieven worden genomen door diverse aanbieders. U hebt dat zelf ook gezegd in uw antwoord. Dat maakt dat werknemers, lerenden of mensen die willen leren, vaak door de bomen het bos niet meer zien. Het is zaak om die overlap weg te halen en daar wat structuur in te brengen. Ik ben blij te horen dat het platform daarmee aan de slag gaat. Dat zal een van de grote uitdagingen zijn. Wat vindt u van een zogenaamde eenloketfunctie daarvoor, zodat men op één plek in een regio of stad terechtkan om zijn opleidingsnoden te uiten en daar een goed antwoord op te krijgen?
\r\n\r\nEr zijn een aantal sectoren die het bijzonder moeilijk hebben. Ik weet niet of u op die vraag hebt geantwoord, toch niet specifiek. Ik denk dat het belangrijk is om die sectoren waarvan we denken dat ze vandaag misschien minder opleiding of innovatie nodig hebben, terwijl het omgekeerde natuurlijk waar is, mee aan boord krijgen. Hoe kan men dat doen? Ik weet dat men in landbouwmiddens heel vaak op innovatie inzet. U bent daar natuurlijk meer vertrouwd mee dan ik dat ben. Ik denk dat daar ook meer opleiding nodig is dan vandaag het geval is, maar ik denk dat daarvoor al stappen worden gezet. Ik heb het vooral ook over sectoren zoals de horeca. We zien dat daar vandaag heel weinig opleiding wordt gegeven. Hoe wilt u aan de slag gaan met die sectoren waar dat vandaag te weinig gebeurt? Het zou immers toch jammer zijn, mochten we daar achterlopen, terwijl we in die sectoren net zouden moeten vooroplopen, omdat het sectoren zijn die altijd zullen blijven bestaan, maar de sectoren die een voorsprong nemen qua innovatie en opleiding, het veel beter zullen doen. We moeten echt proberen om die mee op de kar te krijgen. Hoe wilt u dat doen?
\r\n\r\nTot slot zijn er de werkende lerenden. Daar gaat het natuurlijk voor een stuk over in de vraagstelling in deze commissie. Ik denk echter dat ook hogeronderwijsinstellingen meer op die doelgroepen moeten inspelen dan dat vandaag het geval is. Wilt u ter zake ook initiatieven nemen, of is men die al aan het nemen? Of moet ik met die vraag misschien bij minister Weyts te rade gaan? Ik denk immers dat er op dat vlak ook heel veel winst te halen valt. Hoe staat u daartegenover?
\r\n","sprekertitel":"Johan Danen (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Robrecht Bothuyne"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478675","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3430,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bothuyne","voornaam":"Robrecht"},"sprekertekst":"Mevrouw Vandromme heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Robrecht Bothuyne"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482472","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"},"sprekertekst":"Collega’s, dank u wel. In de commissie Onderwijs en ook in deze commissie heb ik al een aantal keren een vraag gesteld over levenslang leren. We waren trouwens op zoek naar een ander woord daarvoor. Het is nog niet gevonden. In elk geval vind ik ‘leergoesting opwekken’ nog altijd een mooie term.
\r\n\r\nMinister, ik schaar me achter uw ambitie om zo veel mogelijk mensen tot leren aan te zetten. Ik ben het ook eens met uw stelling dat we alle krachten moeten bundelen om iedereen die leergoesting te doen krijgen. Alleszins in de Westhoek wordt daar ook op ingezet, via het Impulsplan van de provincie, met de ambitie om levenslang leren ook daar te doen groeien. Ik heb alvast de ambitie om zelf ook de link te zijn met Vlaanderen en de verschillende plannen op elkaar te doen afstemmen. Mijn grote zorg is ook de zorg van de nabijheid. Ik heb altijd onthouden uit diverse onderzoeken dat de nabijheid van opleidingen net cruciaal is om mensen ertoe aan te zetten om opleidingen te volgen. Die kunnen formeel of informeel zijn. Ik wil graag de link leggen met de regioscan die zal worden uitgevoerd en waarbij men gaat bekijken welke opleidingen mogelijk zijn, welke tekorten er zijn. Ik hoop dat ook de Leerwinkels daarin een specifieke plaats krijgen.
\r\n","sprekertitel":"Loes Vandromme (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Robrecht Bothuyne"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478675","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3430,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bothuyne","voornaam":"Robrecht"},"sprekertekst":"Minister Crevits heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Robrecht Bothuyne"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482435","id":2789,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2789?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Crevits","voornaam":"Hilde"},"sprekertekst":"Bedankt voor de grote interesse in dit thema.
\r\n\r\nCollega Claes, zoals u weet is er een actieplan levenslang leren, maar daarnaast is er ook een onderzoek van Idea Consult lopende rond leer- en loopbaanrekening. Daarbij zijn ook weer heel wat partners betrokken. Het is de bedoeling om meer duidelijkheid te geven over wat flankerend nodig is qua begeleiding. Het zal ons dus meer inzicht geven in hoe we al die incentives beter kunnen ontsluiten, en welke groepen we nog altijd niet bereiken.
\r\n\r\nCollega Danen, wat de loketfunctie betreft, ben ik echt overtuigd van de meerwaarde van Leerwinkels. Maar we moeten goed bekijken hoe we dit net structureel vorm kunnen geven. Ik geloof nog meer in het concept lerende steden en gemeenten, waar men vanuit een breed perspectief naar leren kijkt, en dus niet alleen arbeidsmarktgericht. Maar ik weet dat het een helse opdracht is waar we voor staan.
\r\n\r\nBij de sectoren kan ik melden dat er bij de SERV ook een intersectoraal adviseur is aangesteld rond levenslang leren. Daar is het net de bedoeling om goede praktijken te verzamelen en sectoren van elkaar te laten leren. Een sector die niet inzet op leren is tot krimpen gedoemd. Ik kan dus niet zeggen dat die sectoren het meest kwetsbaar zijn. Het is logisch dat, als het gaat over groepen mensen, kortgeschoolden het meest kwetsbaar zijn. En die zijn net het moeilijkst te overtuigen om in dat leerproces te stappen.
\r\n\r\nCollega Vandromme, u hebt mij net gehoord over het lokaal bestuur en het belang ervan, dus ik geloof daar ook echt in. Het digitaal leren heeft daar ook totaal nieuwe mogelijkheden, omdat je dat ook kunt doen op het moment dat je dat zelf wilt. Ik was de eerste om te zeggen dat levenslang leren een slecht woord is, omdat levenslang precies naar een gevangenisterm verwijst. En leren, daar hebben sommige mensen een negatieve connotatie bij. Als je bijvoorbeeld een slechte schoolervaring hebt gehad, kan het woord leren al iemand de kriebels geven. We moeten daar dus een beter woord voor vinden. Ik vind ‘opleiden, opleiden’, beter maar dat is natuurlijk niet actief.
\r\n\r\nMaar er is geen andere keuze: als je jezelf wilt ontplooien, moet je bereid zijn om bijna dagelijks nieuwe dingen te ontdekken of bij te leren. Diegenen die het meest leren zijn het best opgeleid, dat is het vervelende in die hele discussie. Maar we hebben grote plannen, en ik hoop echt dat we daarin met ons platform ook betekenisvolle stappen voorwaarts kunnen zetten.
\r\n","sprekertitel":"Minister Hilde Crevits","voorzitter-tijdens-spreker":"Robrecht Bothuyne"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478675","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3430,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bothuyne","voornaam":"Robrecht"},"sprekertekst":"Mevrouw Claes heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Robrecht Bothuyne"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1495511","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4389,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4389?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Allessia"},"sprekertekst":"Het is alvast goed dat we zijn blijven werken, en dat er een constructieve samenwerking is met die verschillende partners om dat levenslang leren toch te promoten, en te kijken welke hiaten er zijn en hoe we die kunnen opvullen. Ik kijk alvast uit naar de adviezen en naar wat het grote plan zal zijn, zoals u het zojuist aankondigde, minister. Want we mogen het levenslang leren absoluut niet loslaten. Bedankt.
\r\n","sprekertitel":"Allessia Claes (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Robrecht Bothuyne"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478675","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3430,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bothuyne","voornaam":"Robrecht"},"sprekertekst":"De heer Danen heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Robrecht Bothuyne"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478781","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4069,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4069?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Danen","voornaam":"Johan"},"sprekertekst":"Ik denk dat er inderdaad een cultuuromslag nodig is, minister, zoals u en de collega’s al hebben gesteld. En bepaalde groepen hebben misschien meer een zetje nodig dan anderen.
\r\n\r\nIk ben er ook wel van overtuigd dat de meeste mensen wel iets willen bijleren. Ik ben er echt van overtuigd dat ze misschien gestimuleerd moeten worden, en die stimulerende werkomgeving is ook echt iets om op in te zetten. Maar u zei het in het begin al: iedereen moet mee in het bad, iedereen moet aan de slag om mensen meer en beter te laten leren. Anders zal het niet lukken. Ik hoop dat er nog initiatieven zullen volgen. Ik kijk alleszins uit naar de rapporten, maar ook naar de actieplannen en de acties die zullen volgen uit dat platform levenslang leren.
\r\n","sprekertitel":"Johan Danen (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Robrecht Bothuyne"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478675","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3430,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bothuyne","voornaam":"Robrecht"},"sprekertekst":"De vragen om uitleg zijn afgehandeld.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Robrecht Bothuyne"}],"titel":"Samenhang\r\nVraag om uitleg van Allessia Claes aan Hilde Crevits, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw, over het Partnerschap Levenslang Leren\r\nVraag om uitleg van Johan Danen aan Hilde Crevits, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw, en aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over levenslang leren","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"ECO","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333088,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333088{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Wetenschap en Innovatie"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1730686"},"datumagendering":"2021-07-08T09:00:00+0200","datumbegin":"2021-07-08T08:50:03+0200","datumeinde":"2021-07-08T12:10:30+0200","id":1540190,"laatste-wijziging":"2021-07-07T11:11:21+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1540190/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1540190?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1540190/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Door de coronacrisis ondervinden onderzoekers en doctoraatsstudenten heel wat problemen om hun onderzoeken te voeren. Een en ander leidde tot vertragingen van ettelijke maanden. Minister Hilde Crevits kondigde aan 2,4 miljoen euro steun uit te trekken om de beurzen voor deze studenten te verlengen. Hoeveel aanvragen verwacht ze? Zal het budget volstaan om alle aanvragen te honoreren? Wil ze ook andere lopende onderzoeksprojecten ondersteunen? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Steun overheid voor doctorandi"],"opname-start":"2021-07-08T08:50:59+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"360","vergaderzaal":{"naam":"Peter Paul Rubens","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"yeqDpsirRbQ","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478675","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3430,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bothuyne","voornaam":"Robrecht"}},"verzoekschrift":[],"volgende-journaallijn":{"datum":"2021-07-08T11:59:11+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1544504,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1544504","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Stijn De Roo aan Hilde Crevits, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw, over het rapport 'Discriminatie op de Gentse arbeidsmarkt anno 2021'","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"ECO","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333088,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333088{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Wetenschap en Innovatie"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1730686"},"datumagendering":"2021-07-08T09:00:00+0200","datumbegin":"2021-07-08T08:50:03+0200","datumeinde":"2021-07-08T12:10:30+0200","id":1540190,"laatste-wijziging":"2021-07-07T11:11:21+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1540190/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1540190?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1540190/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Door de coronacrisis ondervinden onderzoekers en doctoraatsstudenten heel wat problemen om hun onderzoeken te voeren. Een en ander leidde tot vertragingen van ettelijke maanden. Minister Hilde Crevits kondigde aan 2,4 miljoen euro steun uit te trekken om de beurzen voor deze studenten te verlengen. Hoeveel aanvragen verwacht ze? Zal het budget volstaan om alle aanvragen te honoreren? Wil ze ook andere lopende onderzoeksprojecten ondersteunen? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Steun overheid voor doctorandi"],"opname-start":"2021-07-08T08:50:59+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"360","vergaderzaal":{"naam":"Peter Paul Rubens","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"yeqDpsirRbQ","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478675","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3430,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bothuyne","voornaam":"Robrecht"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4525,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4525?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Roo","voornaam":"Stijn"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":2789,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2789?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Crevits","voornaam":"Hilde"}]}],"id":1540753,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1540753","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"4190","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over het rapport 'Discriminatie op de Gentse arbeidsmarkt anno 2021'","titel":"Vraag om uitleg van Stijn De Roo aan Hilde Crevits, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw, over het rapport 'Discriminatie op de Gentse arbeidsmarkt anno 2021'","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"}]},"voorzitter-tijdens-journaallijn":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478675","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3430,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bothuyne","voornaam":"Robrecht"},"vorige-journaallijn":{"datum":"2021-07-08T11:21:59+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1544395,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1544395","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Allessia Claes aan Hilde Crevits, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw, over de transitiehuizen en de samenwerking met VDAB","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"ECO","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333088,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333088{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Wetenschap en Innovatie"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1730686"},"datumagendering":"2021-07-08T09:00:00+0200","datumbegin":"2021-07-08T08:50:03+0200","datumeinde":"2021-07-08T12:10:30+0200","id":1540190,"laatste-wijziging":"2021-07-07T11:11:21+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1540190/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1540190?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1540190/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Door de coronacrisis ondervinden onderzoekers en doctoraatsstudenten heel wat problemen om hun onderzoeken te voeren. Een en ander leidde tot vertragingen van ettelijke maanden. Minister Hilde Crevits kondigde aan 2,4 miljoen euro steun uit te trekken om de beurzen voor deze studenten te verlengen. Hoeveel aanvragen verwacht ze? Zal het budget volstaan om alle aanvragen te honoreren? Wil ze ook andere lopende onderzoeksprojecten ondersteunen? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Steun overheid voor doctorandi"],"opname-start":"2021-07-08T08:50:59+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"360","vergaderzaal":{"naam":"Peter Paul Rubens","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"yeqDpsirRbQ","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478675","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3430,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bothuyne","voornaam":"Robrecht"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4389,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4389?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Allessia"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":2789,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2789?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Crevits","voornaam":"Hilde"}]}],"id":1540449,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1540449","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"4170","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de transitiehuizen en de samenwerking met VDAB","titel":"Vraag om uitleg van Allessia Claes aan Hilde Crevits, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw, over de transitiehuizen en de samenwerking met VDAB","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"}]},"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4389,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4389?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Allessia"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":2789,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2789?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Crevits","voornaam":"Hilde"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4069,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4069?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Danen","voornaam":"Johan"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"}]}],"id":1540451,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1540451","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"4171","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over het Partnerschap Levenslang Leren","titel":"Vraag om uitleg van Allessia Claes aan Hilde Crevits, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw, over het Partnerschap Levenslang Leren","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"},{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4069,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4069?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Danen","voornaam":"Johan"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},{"id":2789,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2789?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Crevits","voornaam":"Hilde"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4389,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4389?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Allessia"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"}]}],"id":1540788,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1540788","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"4213","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over levenslang leren","titel":"Vraag om uitleg van Johan Danen aan Hilde Crevits, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw, en aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over levenslang leren","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"}]}