{"datum":"2021-06-10T17:41:32+0200","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":1531047,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
\r\n\r\nDe heer Danen heeft het woord.
\r\n","sprekertitel":"De voorzitter"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478781","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4069,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4069?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Danen","voornaam":"Johan"},"sprekertekst":"Helaas zien we in de samenleving regelmatig gevallen van seksueel geweld. Blijkbaar worden er daardoor steeds meer mensen getroffen. Daarom stel ik deze vraag in deze commissie.
\r\n\r\nBij seksueel geweld spelen er tal van elementen die de scope van deze vraag ruimschoots overtreffen. Met deze vraag zal het probleem dan ook niet opgelost zijn, hoe goed het antwoord van de minister ook zal zijn. Maar toch wil ik dit thema in de commissie voor Onderwijs aan bod laten komen omdat we zien dat deze vorm van geweld jammer genoeg erg aanwezig is in onze samenleving, en het onderwijs natuurlijk ook een belangrijke rol speelt in deze samenleving. Onderwijs is niet alleen een plek waar je schools leert, maar ook waar je je persoonlijkheid ontwikkelt en nog tal van andere zaken.
\r\n\r\nDeze vorm van geweld toont zich ook onder nieuwe en andere vormen en gedaanten, om het nog maar niet te hebben over de rol van de sociale media. We kunnen spreken van een veelkoppig monster.
\r\n\r\nExperten stellen dat ‘victim blaming’ een belangrijke rol speelt en deze kwestie nog veel complexer maakt met alle vreselijke gevolgen van dien. Zo zwijgen slachtoffers vaak lang over wat ze meemaakten. Zeker bij jonge slachtoffers is dat helaas een veelvoorkomend beeld. Wanneer er dan ook nog eens beelden van dat seksueel misbruik worden gemaakt, is dat voor velen een extra zware last om te dragen.
\r\n\r\nOnderwijs kan die problematiek niet alleen aanpakken. Dat vraagt en verwacht ook niemand. De hele samenleving in de meest ruime zin van het woord moet daarmee aan de slag. Ook jeugdbewegingen, sportclubs, welzijnsvoorzieningen, artsen en nog veel anderen moeten die taak ter harte nemen, dus wij allemaal eigenlijk. Ieder van hen en van ons moeten een deel zijn van de oplossing, maar zeker ook het onderwijs.
\r\n\r\nDaarom heb ik deze vragen voor u. Onderwijs kan en moet in deze problematiek een preventieve rol spelen. Het gaat dan over normen en waarden, want de integriteit van het lichaam is absoluut, en over het stellen van grenzen. Jongeren moeten van jongs af aan weten dat grenzen stellen mag en moet en dat een weigering nooit vrijblijvend is. De nieuwe eindtermen hebben daar aandacht voor. Maar velen in het onderwijs worden daar nog niet door gevat. Het probleem is dus acuut. Hoe zult u daar nu al werk van maken? Hoe kunnen lerarenteams versterkt worden om daarmee om te gaan?
\r\n\r\nOnderwijs kan en moet ook in deze problematiek een plek zijn waar jongeren met hun verhaal terechtkunnen. Het moet een veilige omgeving zijn. Dat is gelukkig op vele plekken nu al het geval. Hoe zult u ervoor zorgen dat scholen en centra voor leerlingenbegeleiding (CLB’s) die taak beter kunnen invullen?
\r\n","sprekertitel":"Johan Danen (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"Minister Weyts heeft het woord.
\r\n","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"Als we willen dat kinderen en jongeren opgroeien tot verantwoordelijke en respectvolle burgers, ook wat betreft seksualiteit en seksueel gedrag, dan is het belangrijk om in te zetten op relationele en seksuele vorming. Ik zeg ook ‘relationele’ want dat is van belang als het gaat over het stellen en respecteren van grenzen. We streven drie doelstellingen na: jongeren zijn begeleid in hun seksuele ontwikkeling; jongeren ontwikkelen attitudes, waarden en normen, en jongeren vermijden risicogedrag.
\r\n\r\nIn de vernieuwde eindtermen is er aandacht voor al die elementen en worden sociaal-relationele competenties expliciet naar voor geschoven via de sleutelcompetenties waarrond de eindtermen zijn opgebouwd.
\r\n\r\nIn het kader van seksueel geweld en sextortion zijn ook de sleutelcompetenties over burgerschap, mediawijsheid en digitale competenties belangrijk. Al die eindtermen zijn ‘te bereiken’. Het gaat dus niet om een inspanningsverbintenis, maar om een resultaatsverbintenis. Scholen moeten daarop inzetten.
\r\n\r\nHet klopt dus dat nog niet alle leerjaren met die nieuwe eindtermen aan de slag zijn. Dat wil niet zeggen dat er in scholen aan deze leerlingen helemaal geen relationele en seksuele vorming wordt gegeven of dat er helemaal geen aandacht is voor het respecteren van elkaars grenzen. De bestaande eindtermen bevatten die elementen ook, zij het op een minder dwingende manier. Ze zijn bijvoorbeeld na te streven in plaats van te behalen. Daar is het nog eerder een inspanningsverbintenis.
\r\nTegelijkertijd wordt er ook al langer ingezet op het ondersteunen van scholen om met die thema’s aan de slag te gaan. We zorgen voor inspirerend en ondersteunend materiaal, onder andere via Klasse en KlasCement. Klasse heeft nog heel recent een artikel rond het uitbouwen van een integriteitsbeleid op school gelanceerd. Er zijn ook tal van organisaties die lesmateriaal, tools en vorming aanbieden aan scholen om om te gaan met grensoverschrijdend gedrag. Natuurlijk zijn scholen hier vrij om te kiezen welke methodieken ze daarvan gebruiken. We bieden ook ondersteuning bij de uitbouw van een beleid rond seksueel grensoverschrijdend gedrag, inclusief wat te doen bij incidenten en de nazorg. Scholen kunnen bijvoorbeeld terecht bij Sensoa. Nog dit jaar lanceerde Sensoa samen met Pimento en Icoba een herwerking en verbreding van dit raamwerk. Dat heet grenswijs.be. Dat moet scholen helpen om zo’n integriteitsbeleid op poten te zetten waar er ook aandacht kan zijn voor agressie, pesten en seksueel grensoverschrijdend gedrag. We bekijken momenteel hoe we die tool verder kunnen uitrollen binnen onderwijs. Scholen en CLB’s kunnen behalve bij Sensoa ook terecht bij de koepels, de centrumnetten en het Gemeenschapsonderwijs (GO!) voor vorming, ondersteuning en hulp bij het toepassen van die methodieken.
\r\n\r\nHet is natuurlijk niet alleen een zaak van Onderwijs. Dit gaat over een beleidsdomeinoverstijgende inspanning. Binnen Onderwijs hebben we dan ook ons engagement genomen binnen het actieplan tegen seksueel geweld van minister Demir en we zijn ook van plan om vanaf september 2021 in te zetten op de uitvoering ervan.
\r\n\r\nWat de rol van het CLB en de leerlingenbegeleiding betreft: het is belangrijk om mee te geven dat het decreet Leerlingenbegeleiding de scholen en de CLB’s verplicht om een geïntegreerd beleid over leerlingenbegeleiding uit werken, met ook aandacht voor de vier begeleidingsdomeinen, waaronder het psychosociaal functioneren. Dat beleid moet ook afgestemd zijn op de schoolse context en de noden van de leerlingen. Vanuit dit decreet heeft de school de verantwoordelijkheid om de gepaste zorg en ondersteuning te bieden aan al haar leerlingen binnen fase 0, dus de brede basiszorg en fase 1, de verhoogde zorg binnen dat zorgcontinuüm. Dat houdt ook in dat de school zorgt voor aanspreekpunten waar leerlingen terechtkunnen met vragen of bezorgdheden én dat er afspraken zijn hoe te reageren op meldingen of incidenten. Verder legt het decreet ook vast dat scholen en CLB’s afspraken maken met elkaar over de begeleiding en de opvang van leerlingen. Leerlingen en ouders kunnen dan ook rechtstreeks bij het CLB terecht met vragen of problemen.
\r\n\r\nOm de drempel te verlagen voor leerlingen om melding te doen, zetten we ook structureel in op 'peer support'. Jongeren richten zich vaak met hun vragen en problemen in eerste instantie tot leeftijdsgenoten. Sinds 2015 ondersteunen we op dat vlak bijvoorbeeld het project Conflixers van de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) dat echt goed werkt. Natuurlijk hebben we ook nog de anonieme en digitale weg. Via CLBch@t kunnen leerlingen anoniem hun vragen stellen. Dat is ook met toenemend succes. We hebben daar echt geïnvesteerd in extra middelen en extra personeel.
\r\n\r\nTot slot verwijs ik naar de visienota ‘van kwetsbaar naar weerbaar’, die de Vlaamse Regering recent heeft goedgekeurd. Daar voorzien we een versterking van de CLB’s. U weet dat ik de CLB’s versterkt had met meer dan driehonderd voltijdse equivalenten in het kader van de coronacrisis, vooral op het vlak van contactonderzoek. We gaan dit voortzetten in het volgende schooljaar. Dan gaan we meer de focus leggen op de klassieke kerntaken en ook op de welzijnsaspecten en het mentaal welzijn van kinderen en jongeren waarbij de CLB’s toch ook een belangrijke rol spelen.
\r\n","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"De heer Danen heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478781","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4069,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4069?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Danen","voornaam":"Johan"},"sprekertekst":"Zoals u zegt, zou het moeten gaan om een geïntegreerd beleid. Er zijn stappen gezet, maar ik denk dat er nog heel veel stappen gezet moeten worden. Een aantal zaken zijn heel belangrijk en ik wil zeker geen volledigheid betrachten. Ik denk, in hoofde van scholen maar ook van hogescholen en universiteiten, dat een lage drempel heel belangrijk is, waar kinderen, scholieren en studenten terechtkunnen als zij met een probleem zitten. Ik ben benieuwd naar onze hoorzitting op 1 juli over psychische problemen van studenten, waar het thema wellicht ook aan bod zal komen. Het lijkt mij voorts enorm belangrijk om lerarenteams, en op hogescholen en universiteiten bepaalde contactpersonen of sleutelfiguren op te leiden, zodat ze weten hoe ze ermee aan de slag kunnen gaan. Het is immers een heel complexe en gevoelige materie. Heel wat leerkrachten kampen ook met onzekerheden over hoe ze zaken moeten aanpakken waarmee leerlingen naar hen komen. Ik begrijp hen ook wel. Ik denk dat het goed is om die leerkrachten goed te ondersteunen, maar ook telkens uit te gaan van onderzoeken over de manieren om dat soort problemen of thematieken zo goed mogelijk aan te pakken.
Het zou interessant kunnen zijn om daar misschien in het najaar of in het voorjaar van volgend jaar wat dieper op in te gaan. Ik denk dat deze problematiek steeds grimmiger zal worden. Wij gaan nog gevallen van seksueel geweld krijgen, helaas. Ik stel voor om in dit parlement daarover meer gestructureerd te gaan werken. Ik heb dus geen echte bijkomende vragen.
","sprekertitel":"Johan Danen (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"Mevrouw Schryvers heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482712","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3433,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3433?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Schryvers","voornaam":"Katrien"},"sprekertekst":"Collega Danen, ik denk ook dat het wel terecht is dat naar aanleiding van de verschrikkelijke gebeurtenis die vorige week in de plenaire vergadering aan bod kwam en waarover de ministers van Justitie en van Welzijn ondervraagd werden, het thema ook besproken wordt in de commissie voor Onderwijs.
Minister, in het Vlaams actieplan ter bestrijding van seksueel geweld, dat vorig jaar is voorgesteld door uw collega Demir, wordt terecht heel veel aandacht besteed aan preventie van seksueel geweld. Er staat in dat dit onder meer moet gebeuren door een goed aanbod van relationele en seksuele vorming op school. Ik wil graag verwijzen naar het symposium van seksuele gezondheid dat op aansturen van minister Vandeurzen in 2018 is georganiseerd. Een hele reeks aanbevelingen is toen gedaan en een aantal pijnpunten zijn naar voren gebracht, ook voor Onderwijs. Een ervan was dat al te vaak enkel maar naar het strikt seksuele wordt gekeken zonder voldoende aandacht voor zaken zoals instemming en grenzen. U hebt daar ook al naar verwezen. Leerkrachten zijn daar ook niet altijd mee vertrouwd. Er zijn heel wat externe organisaties die veel expertise kunnen inbrengen. U hebt dat daarjuist ook vermeld. Maar ik zou toch willen benadrukken dat dit heel belangrijk is en dat aan die expertise voldoende aandacht moet worden geschonken. Die lessen mogen niet beperkt blijven tot het strikt seksuele.
","sprekertitel":"Katrien Schryvers (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"Ik sluit ook nog heel even aan.
Ik weet dat scholen heel vaak het gevoel hebben dat hun kruiwagen alsmaar voller wordt geladen en dat zij alles moeten oplossen en dat elk maatschappelijk probleem een onderwijsprobleem wordt. Daarom ben ik heel blij dat u, minister, en ook de verschillende collega’s, zeggen dat het onderwijs hierin een rol te spelen heeft maar zeker niet alleen mag staan. Er zijn gezamenlijke inspanningen nodig, bijvoorbeeld met de ouders, hoe moeilijk dat onderwerp ook is en hoe ongemakkelijk wij ons erbij kunnen voelen. Het onderwijs doet hierin al heel wat, voor preventie en sensibilisering, voor het bewustmaken van grenzen en het weerbaarder maken, waarop collega Danen ook heeft gewezen. Mediawijsheid speelt hierin ook een heel belangrijk rol. Ook belangrijk zijn de nieuwe eindtermen, zoals de minister aanhaalt.
Ik heb die eens bekeken. Eindterm 1.7 in de tweede graad stelt bijvoorbeeld – en nu klink ik een beetje als de heer Daniëls, maar die kent dat vanbuiten –: de leerlingen analyseren aan de hand van concrete situaties verschillende weerbare reacties op handelingen die in strijd zijn met de seksuele gezondheid en integriteit. Dus er gebeurt gelukkig al heel wat.
Ik heb een bijkomende vraag. Minister, u werkt samen met een communicatiebureau. Er staat een aantal campagnes op stapel. Is er daarover ook iets gepland? Een campagne zou heel wat leerlingen kunnen bereiken.
","sprekertitel":"Karolien Grosemans (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"Minister Weyts heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"Voor de campagnes kijk ik eerder naar mijn collega’s in de schoot van de Vlaamse Regering dan die te doen vanuit het onderwijs. We moeten vooral inzetten op onze kerntaak en ervoor zorgen dat de eindtermen daarover ook goed worden verwerkt tot op het niveau van de klasvloer. Het respect voor grenzen, het weerbaarder maken van jongeren en het durven neen te zeggen zijn zaken die aandacht krijgen in die eindtermen. We moeten die in het volgende schooljaar zo snel mogelijk kunnen instrumentaliseren.
\r\n\r\nOp grond van de data van de CLBch@t was er in het schooljaar 2019-2020 sprake van een sterke toename van het aantal gesprekken. Dat ging al richting de tienduizend. In het huidige schooljaar zal die kaap worden overschreden. Het grootste deel van de gesprekken is met leerlingen zelf, maar in de top tien van onderwerpen staan heel veel vragen over seksualiteit, over relaties en over puberontwikkeling. In ongeveer een derde van de gesprekken was de zoektocht naar emotionele ondersteuning nogal opvallend. Ik geef u dat nog even mee ter duiding.
\r\n\r\nDe ernst van de problematiek is al herhaaldelijk bewezen, dus ik hoop dat het onderwijsveld zo maximaal mogelijk zijn duit in het zakje doet om daaraan te verhelpen.
\r\n","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"Ik dank de heer Danen om dit op de agenda te plaatsen.
De heer Danen heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478781","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4069,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4069?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Danen","voornaam":"Johan"},"sprekertekst":"Ik heb een kort slotwoord.
Natuurlijk kan het onderwijs alleen dat niet oplossen. Dat heeft niemand gezegd of gevraagd, maar ik denk dat het onderwijs voor veel jongeren de enige veilige plek is of kan zijn. In dat kader is het onderwijs voor veel kinderen en jongeren een heel belangrijke haven. Men moet ook leren om van het onderwijs die veilige plek te maken en, waar dat zo is, die te behouden. Ik wil die oproep echt doen.
Ik heb daarnet een aantal belangrijke zaken gezegd. Ik zal ze niet herhalen. Preventie is natuurlijk het allerbelangrijkste. Ik ben blij dat de nieuwe eindtermen daar heel veel aandacht voor hebben en dat veel scholen daarmee op een goede manier aan de slag zijn. Het zal een inspanning van alle beleidsvelden vragen om die problematiek het hoofd te bieden. We moeten daar als leden van de onderwijscommissie ook onze verantwoordelijkheid in nemen en u zeker ook als beleidsmaker, minister.
","sprekertitel":"Johan Danen (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"De vraag om uitleg is afgehandeld.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"}],"titel":"Vraag om uitleg van Johan Danen aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over de rol van het onderwijs bij de aanpak van seksueel geweld","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"N","agenda-versie":"1","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OND","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333231,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333231{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Onderwijs"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1715824"},"datumagendering":"2021-06-10T14:00:00+0200","datumbegin":"2021-06-10T13:53:11+0200","datumeinde":"2021-06-10T18:02:39+0200","id":1525691,"laatste-wijziging":"2021-06-03T18:16:46+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1525691/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1525691?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1525691/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Recent publiceerde het Vlaams Instituut Gezond Leven (VIGeZ) de resultaten van de vierjaarlijkse enquête over het gezondheidsbeleid van de Vlaamse basis- en secundaire scholen. Daaruit blijkt onder andere dat er in de meerderheid van de scholen gratis kraantjeswater beschikbaar is, en dat er verder moet worden ingezet op gezonde voeding en voldoende beweging. Opmerkelijk is dat VIGeZ aanbeveelt om niet te veel aandacht te schenken aan het thema van illegale drugs, omdat dit scholieren net zou aanzetten tot druggebruik. Hoe staat minister Ben Weyts tegenover de resultaten uit de enquête? Hoe wil hij inzetten op de werkpunten die VIGeZ aanhaalt? Wat is zijn houding tegenover het drugsbeleid op school? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Resultaten gezondheidsenquête VIGeZ"],"opname-start":"2021-06-10T13:56:40+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"322","vergaderzaal":{"naam":"Jan Van Eyck","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"GDyy7Lb6VD0","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"}},"verzoekschrift":[],"vorige-journaallijn":{"datum":"2021-06-10T17:22:16+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1531019,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1531019","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Karolien Grosemans aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over de oprichting van een werkgroep rond de re-integratie van langdurig ziek onderwijspersoneel","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"N","agenda-versie":"1","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OND","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333231,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333231{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Onderwijs"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1715824"},"datumagendering":"2021-06-10T14:00:00+0200","datumbegin":"2021-06-10T13:53:11+0200","datumeinde":"2021-06-10T18:02:39+0200","id":1525691,"laatste-wijziging":"2021-06-03T18:16:46+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1525691/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1525691?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1525691/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Recent publiceerde het Vlaams Instituut Gezond Leven (VIGeZ) de resultaten van de vierjaarlijkse enquête over het gezondheidsbeleid van de Vlaamse basis- en secundaire scholen. Daaruit blijkt onder andere dat er in de meerderheid van de scholen gratis kraantjeswater beschikbaar is, en dat er verder moet worden ingezet op gezonde voeding en voldoende beweging. Opmerkelijk is dat VIGeZ aanbeveelt om niet te veel aandacht te schenken aan het thema van illegale drugs, omdat dit scholieren net zou aanzetten tot druggebruik. Hoe staat minister Ben Weyts tegenover de resultaten uit de enquête? Hoe wil hij inzetten op de werkpunten die VIGeZ aanhaalt? Wat is zijn houding tegenover het drugsbeleid op school? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Resultaten gezondheidsenquête VIGeZ"],"opname-start":"2021-06-10T13:56:40+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"322","vergaderzaal":{"naam":"Jan Van Eyck","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"GDyy7Lb6VD0","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4069,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4069?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Danen","voornaam":"Johan"},{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4400,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4400?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Laeremans","voornaam":"Jan"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4070,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4070?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Daniëls","voornaam":"Koen"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"}]}],"id":1526473,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1526473","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"3785","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de oprichting van een werkgroep rond de re-integratie van langdurig ziek onderwijspersoneel","titel":"Vraag om uitleg van Karolien Grosemans aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over de oprichting van een werkgroep rond de re-integratie van langdurig ziek onderwijspersoneel","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"}]},"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4069,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4069?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Danen","voornaam":"Johan"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3433,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3433?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Schryvers","voornaam":"Katrien"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"}]}],"id":1526487,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1526487","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"3797","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de rol van het onderwijs bij de aanpak van seksueel geweld","titel":"Vraag om uitleg van Johan Danen aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over de rol van het onderwijs bij de aanpak van seksueel geweld","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"}]}