{"datum":"2021-06-08T14:37:12+0200","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":1528582,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"
– Wegens de coronamaatregelen werden deze vragen om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Vaneeckhout heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1885269","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4426,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4426?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vaneeckhout","voornaam":"Jeremie"},"sprekertekst":"Minister, ik denk dat we de volgende weken waarschijnlijk nog wel uitgebreide debatten over de voorliggende ontwerpen van decreet zullen houden. Vandaag wil ik daar met mijn vraag dan ook niet te diep op ingaan.
De Antwerpse gemeenteraad heeft op 31 mei een herstructurering van het lokale Zorgbedrijf goedgekeurd. Zorgbedrijf Antwerpen ontstond in 2008 uit de verzelfstandiging van de Antwerpse OCMW-rusthuizen en heeft nu expansieplannen. Daarvoor doet het een beroep op private investeerders.
Over het groene licht van de gemeenteraad – een beslissing die finaal een autonome beslissing zal zijn binnen het wetgevend kader – hangt echter nog een voorwaardelijke wijs. Het besluit stoelt immers op een decreet dat hier in onze commissie nog hangende is en dat een soortgelijke constructie mogelijk zou kunnen maken. De spelregels om tot een dergelijke vorm van privatisering te mogen overgaan, zijn er vandaag dus nog niet.
De bevoegde schepen heeft tijdens de bespreking erkend dat het gemeenteraadsbesluit voorlopig on hold moet worden gezet en dat de effectieve uitvoering ervan maar kan zodra het Vlaamse kader er is, dit terwijl het besluit dus wel juridisch onderbouwd is op basis van de regels waarvan vermoed wordt dat deze binnenkort zullen gelden.
Dat zijn toch veel voorwaardelijke wijzen die bij mij toch wel wat fundamentele vragen oproepen.
Hoever ga je daarin? In hoeverre kun je gemeentelijke besluitvorming opbouwen op basis van speculaties over toekomstige regelgeving van hogerhand? Hier gaat het nu om een voorstel van decreet dat vanuit de meerderheid is ingediend in het parlement. Dat is dus al vrij concreet, maar dat is nog niet goedgekeurd of juridisch getoetst. Wij als parlementsleden hebben nog alle recht om daarop te gaan werken. De juridische waarde is dus niet zwaarwichtiger dan bijvoorbeeld een voornemen uit het Vlaams regeerakkoord of zelfs een los ballonnetje.
Het is volgens mij een zorgwekkend precedent, want volgens eenzelfde logica kan de gemeenteraad van eender welk lokaal bestuur morgen beslissen over de invoering van voorrang van links, zodra de wegcode dat zou toelaten – onder voorwaardelijke wijs. Dat lijkt behoorlijk onzinnig. Dat lijkt ook de deur open te zetten voor veel anticipatieve besluitvorming, of zelfs symboolbesluitvorming, waarbij een lokaal bestuur iets beslist dat wetgevend nergens op slaat, maar dat toch maar mooi uitgevoerd zou kunnen worden, als die kans er ooit zou komen.
Hoe kijkt u naar deze creatieve manier van anticipatieve lokale besluitvorming?
In hoeverre kan een gemeenteraadsbesluit gebaseerd zijn op regels van de hogere overheid die nog niet in werking zijn getreden of nog niet goedgekeurd zijn?
Wat gebeurt er met de Antwerpse gemeenteraadsbeslissing, als het decreet dat de beslissing uitvoerbaar moet maken, hier niet wordt goedgekeurd of geamendeerd wordt goedgekeurd?
","sprekertitel":"Jeremie Vaneeckhout (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"Mevrouw Vandecasteele heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482471","fractie":{"id":1321906,"kleur":"AA050E","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1781781","naam":"PVDA","zetel-aantal":4},"id":4415,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4415?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandecasteele","voornaam":"Lise"},"sprekertekst":"Ik wil heel kort ingaan op wat er beslist is, maar vooral op de manier van besluitvorming.
Eigenlijk is al op de raad van bestuur van Zorgbedrijf Antwerpen op 6 mei beslist tot de oprichting van drie vennootschappen, twee bv’s en één nv, onder het Zorgbedrijf Antwerpen als publiekrechtelijke entiteit. Op 31 mei is die beslissing dan bevestigd op de Antwerpse gemeenteraad.
Om het even kort te schetsen: alle verschillende onderdelen van Zorgbedrijf Antwerpen, van de openbare ouderenzorg, worden ondergebracht onder een van die vennootschappen. Men gaat ook een vzw oprichten, waar dan het zorgpersoneel onder zou vallen. Al het andere personeel, de gebouwen en alle diensten zullen onder die vennootschappen vallen.
Twee van die vennootschappen worden bovendien opengesteld voor private externe partners, die tot 25 procent plus 1 aandelen kunnen verwerven. Dat gaat dan over de vennootschap en over het bereiden van de maaltijden. De Tijd schat dat Zorgbedrijf Antwerpen zo’n 500 miljoen euro zou kunnen verzamelen op de markt door investeringen via een private commerciële partner. Er zouden gesprekken zijn met de ParticipatieMaatschappij Vlaanderen (PMV), met Aedifica en met Vulpia. Die gesprekken zijn allang aan de gang.
Bovendien wil men eigenlijk van start gaan op 1 juli aanstaande. Dan wil men stap 1 van het hele plan uitvoeren. Zoals ik zei, is dat geen nieuw plan. Ik heb ooit nog in de OCMW-raad van Antwerpen gezeten en toen waren die plannen er al. In 2017 kon u al een artikel lezen in De Tijd, waarin Zorgbedrijf Antwerpen zei 100 miljoen euro te willen ophalen op de markt. Toen is een concurrentiedialoog gestart met de markt om te kijken welke private partners interesse hebben om aandelen te kopen in Zorgbedrijf Antwerpen, maar ook toen was het nog altijd niet wettelijk om zoiets te doen. Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 laat dat niet toe.
Maar de druk was blijkbaar hoog, want in november zagen we plots dat leden van de meerderheid een voorstel tot wijziging van decreet hadden ingediend, onder het mom van coronamaatregelen. Ze zeiden toen dat ze dit decreet in het kader van de strijd tegen corona snel gestemd wilden krijgen, zonder een advies van de Raad van State te vragen. Dat is uiteindelijk wel gevraagd, en in het eerste spoedadvies heeft de Raad van State gezegd dat het een veel te complex dossier is om er met spoed een antwoord op te kunnen geven. Er is dan een gewoon advies gevraagd, waarin we toch vier belangrijke en fundamentele opmerkingen kunnen zien. Men spreekt onder andere van marktverstoring en oneerlijke concurrentie. Er zijn dan wijzigingen gebeurd aan het voorstel, maar ook het tweede advies van de Raad van State geeft opnieuw diezelfde vier fundamentele opmerkingen.
Nu, de beslissingen die genomen zijn op de raad van bestuur van Zorgbedrijf Antwerpen en de gemeenteraad, kunnen vandaag niet doorgaan, want er bestaat geen decretale basis voor, dus ze zijn goedgekeurd onder opschortende voorwaarde, met als juridische grond – het staat er zo letterlijk in, in het ontwerpbesluit – een voorstel van decreet tot wijziging van een decreet.
Ik had daar graag enkele vragen over gesteld, minister, want ik heb daar zelf wel veel bedenkingen bij. Ik wil drie fundamentele bedenkingen meegeven.
Ten eerste vind ik het opmerkelijk dat we als gemeenteraadsleden moeten stemmen over een privatisering van Zorgbedrijf Antwerpen, zonder dat we een decreet hebben waarop we ons kunnen baseren om te weten of het voorgestelde plan wel wettelijk en correct is, en of het past binnen het decreet. Zoals ik juist gezegd heb: op het decreet is fundamentele kritiek gekomen en er moeten nog wijzigingen aan gebeuren. Dat maakt het voor gemeenteraadsleden moeilijk om op een rechtsgeldige of redelijke manier te kunnen stemmen voor of tegen het decreet, wat vandaag dus wel gebeurd is.
Ten tweede is er de scheiding der machten. Momenteel is er een lokaal bestuur, een uitvoerende macht, die de wetgevende macht lijkt te decreteren. Die plannen zijn er al sinds 2017 en de indruk wordt gewekt dat een lokaal bestuur vraagt aan het parlement om op maat van Zorgbedrijf Antwerpen een bepaald decreet op tafel te leggen en te laten stemmen. De scheiding der machten wordt hier niet gerespecteerd, of het parlementair debat wordt niet gerespecteerd. Men wacht niet op het werk van de wetgevende macht.
Ten derde, het gaat ook over behoorlijk bestuur. Er worden heel wat beslissingen gemaakt, er worden heel wat beslissingen doorgevoerd, nog voor we effectief …
","sprekertitel":"Lise Vandecasteele (PVDA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"Mevrouw Vandecasteele, u bent al één minuut over tijd.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482471","fractie":{"id":1321906,"kleur":"AA050E","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1781781","naam":"PVDA","zetel-aantal":4},"id":4415,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4415?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandecasteele","voornaam":"Lise"},"sprekertekst":"Oké, ik ga afronden, voorzitter.
","sprekertitel":"Lise Vandecasteele (PVDA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"Nee, uw vraag, nu.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482471","fractie":{"id":1321906,"kleur":"AA050E","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1781781","naam":"PVDA","zetel-aantal":4},"id":4415,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4415?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandecasteele","voornaam":"Lise"},"sprekertekst":"Mijn vraag is: vindt u het een gewenste en democratische manier van werken als een lokaal bestuur besluiten laat goedkeuren, zonder dat het wettelijk kader reeds in orde gebracht is? Zult u andere gemeenten aanmoedigen of juist ontmoedigen om op die manier te werk te gaan?
","sprekertitel":"Lise Vandecasteele (PVDA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"Minister Somers heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478489","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":2773,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2773?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Somers","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Ik wil beide parlementsleden danken voor hun vraagstelling.
Er wordt gevraagd wat ik van deze creatieve anticipatieve besluitvorming vindt. Als ik van karakter wat stout zou zijn – wat ik niet ben – dan zou ik zeggen dat dit misschien een invulling van het ‘right to challenge’ is, maar dan van een lokaal bestuur richting de Vlaamse overheid.
Ten tweede, mevrouw Vandecasteele, dit heeft natuurlijk niet zoveel te maken met de scheiding der machten. De scheiding der machten is een fundamenteel grondwettelijk principe dat gaat over de rechterlijke macht, de uitvoerende macht en de wetgevende macht. Hier gaat het om een lokaal bestuur dat eigenlijk anticipeert op een mogelijke verandering van regelgeving van een hoger bestuur. Als communalist vind ik dat eigenlijk op zich zeer verleidelijk. Beeld u in dat dat altijd zo kan: dan wordt het lokaal bestuur werkelijk het eerste bestuur.
Maar alle gekheid op een stokje, het klopt dat er momenteel geen rechtsgrond is om een privaatrechtelijke dochterentiteit van een welzijnsvereniging in de vorm van een bv of nv op te richten, desgevallend met een private partner. Er is evenwel een voorstel tot wijziging ingediend in het Vlaams Parlement, om het voor een welzijnsvereniging in de toekomst mogelijk te maken, met het expliciete goedvinden van de raad voor maatschappelijk welzijn, te handelen vanuit een privaatrechtelijke rechtsvorm voor de exploitatie van haar dienstverlening. De vraag die rijst, die nu op tafel ligt, is of een OCMW-raad zo’n beslissing nu al kan nemen, onder opschortende waarde van een decretale rechtsbasis die nog niet in werking is.
Algemeen gesteld, is dit steeds een beslissing die geval per geval moet worden bekeken. Enerzijds moet het bestuur de principes van behoorlijk bestuur respecteren, zoals het zorgvuldigheidsprincipe en legaliteitsprincipe, dat stelt dat elke beslissing een rechtsgrond moet hebben. Wanneer het besluit bijvoorbeeld uiteindelijk getoetst zal moeten worden aan de rechtsgrond die nog moet worden goedgekeurd, en daar blijken problemen te zijn, zal het bestuur zijn besluitvorming moeten conformeren, wil het niet in juridische onzekerheid blijven.
Anderzijds biedt bijvoorbeeld het artikel 1181 van het Burgerlijk Wetboek de mogelijkheid van een verbintenis onder een opschortende voorwaarde. Er kan dus een verbintenis worden aangegaan die afhangt van een toekomstige en onzekere gebeurtenis. In voorkomend geval stelt het Burgerlijk Wetboek dat de verbintenis pas uitgevoerd kan worden nadat de gebeurtenis heeft plaatsgehad. Dus pas indien de rechtsgrond in werking is getreden, zal het besluit van toepassing worden. Ik heb er alle vertrouwen in dat lokale besturen dergelijke afwegingen doordacht maken.
Ik kom bij de casus Antwerpen. De vraag waarom het bestuur van Antwerpen deze operatie wil laten ingaan op 1 juli, is een opportuniteitsvraag, en daar geldt dus lokale autonomie. Ik kan me hiervoor enkel beroepen op de stukken die voorhanden zijn en de debatten die hierover gevoerd zijn. Hieruit blijkt dat Zorgbedrijf Antwerpen een herstructurering wil aanvangen op 1 juli. Indien het decreet zou worden goedgekeurd in juni 2021, zou het, rekening houdend met de beslissingen die moeten worden genomen binnen het OCMW en het Zorgbedrijf, niet mogelijk zijn om deze operatie te laten aanvangen op 1 juli.
Op zich is het een gangbare praktijk dat dergelijke operaties worden doorgevoerd bij aanvang of in het midden van het boekjaar, zowel om financieel-economische, fiscale als juridische redenen, bijvoorbeeld procedures voor inbrengen te doen, om aktes te laten verlijden enzovoort.
Voor het Zorgbedrijf is 1 juli een belangrijke datum, omdat dan enerzijds de nieuwe referteperiode voor de financiering van de woonzorgcentra en dagverzorgingscentra start, en anderzijds omdat er dan een beslissing moet zijn in verband met de VIA-akkoorden (Vlaams intersectoraal akkoord).
Daarnaast moet ik mij als toezichthoudend minister enigszins terughoudend opstellen om uitspraken te doen over deze concrete casus. Op dit ogenblik is er nog geen klacht ingediend. De termijn om tegen dit besluit klacht in te dienen, namelijk dertig dagen vanaf de datum van indiening via het digitaal loket, loopt nog. Bij toezicht is er een tegensprekelijke procedure met vaste termijnen van kracht, waar ook het bestuur de kans krijgt zijn dossier verder te beargumenteren en onderbouwen.
Ik kan ook niet vooruitlopen op de behandeling in deze commissie van het voorstel van decreet dat de rechtsgrond moet bieden voor het voorliggende besluit. Uiteraard moet het mogelijk zijn om dan het besluit te toetsen aan de vereisten van de rechtsgrond, zowel inhoudelijk als qua oprichtingsprocedure en toezichtprocedure. Op dit moment bevat het voorstel van decreet een goedkeuringstoezicht door de Vlaamse Regering als de OCMW-raad een dergelijke beslissing neemt. Als dit aangehouden wordt, zal dit uiteraard gerespecteerd moeten worden.
Mijnheer Vaneeckhout, wat betreft uw laatste vraag, spreek ik me zoals gezegd in deze fase niet uit over de specifieke casus Antwerpen. Het lijkt me logisch dat het niet in vervulling gaan van de opschortende voorwaarde, namelijk het niet van kracht worden van de rechtsgrond, een rechtsfeit is waardoor het retroactief tenietgaan van de beslissing automatisch plaatsvindt. Een en ander kan immers uitdrukkelijk enkel voor zover hiervoor een wettelijke grondslag bestaat. Alles hangt dus af van hoe de opschortende voorwaarde is geformuleerd in het besluit.
","sprekertitel":"Minister Bart Somers","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"Collega's, ik kan jullie meedelen dat het voorstel van decreet inderdaad is ingediend. Dat is voor advies naar de Raad van State gestuurd. Dat advies is binnen. We kunnen het voorstel dus eerstdaags agenderen in de commissie. Dan is het aan de commissie om de werkzaamheden dienaangaande verder te zetten.
De heer Vaneeckhout heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1885269","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4426,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4426?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vaneeckhout","voornaam":"Jeremie"},"sprekertekst":"Voorzitter, dank u wel voor de schets van de timing. Minister, dank u wel voor het antwoord. Als ik luister naar uw antwoord, dan zal het van ons afhangen of het stadsbestuur van Antwerpen alvast zijn doelstelling kan halen. Ik kan nu al aankondigen dat wij het inhoudelijk niet eens zijn met wat daar voorligt. Wij zullen het het stadsbestuur van Antwerpen uiteraard niet gemakkelijker maken om een dergelijke keuze wat betreft zorgkwaliteit te maken. Maar soit, dat is niet het debat dat ik vandaag wil losmaken.
Minister, we hebben het straks over de versterking van de lokale democratie naar aanleiding van het voorliggende decreet daarover. Ik wil het toch even hebben over de rol van de gemeenteraad en de rol van individuele gemeenteraadsleden. Collega Vandecasteele heeft er ook al naar verwezen: op welke manier kan men nog gefundeerd als gemeenteraadslid zijn werkzaamheden uitvoeren als men geen zicht heeft op wat de bredere wenselijke kaders zijn waarbinnen een stadsbestuur en een lokale overheid moeten werken om een aantal keuzes te maken?
Uiteraard ben ik er voorstander van dat de lokale besturen zelf iets op de agenda kunnen zetten, ‘the right to challenge’. Maar zij kunnen dat ook bijvoorbeeld doen via een motie waarmee ze een boodschap geven aan de Vlaamse Regering om werk te maken van een bepaald thema. Ik begrijp dat u schetst dat het wettelijk kan, want men kan een verbintenis aangaan onder opschortende voorwaarden.
Ik ga een ander fictief voorbeeld geven, misschien een waar sommigen hier nerveus van worden en waar tegelijkertijd ook veel debat over is: stel dat een lokaal bestuur morgen beslist dat, als de kans er ooit komt dat men dat mag doen, het nu al alle woonuitbreidingsgebieden omzet naar natuurgebied, zouden we dat dan een goede beslissing vinden van dat lokaal bestuur?
Dat is een onmogelijk democratisch debat omdat er geen juridisch kader is en iedereen in een totale vaagheid zit, en omdat dat aan burgers een zeer grote mate van rechtsonzekerheid en intransparantie geeft over wat er nu echt beslist is en wat symboolbeslissingen zijn.
Minister, ik vraag u, los van de concrete casus, of u het op zich een goed idee vindt dat dit een gangbare praktijk wordt. Zult u eventueel via de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) of via Binnenlands Bestuur de opdracht geven om daar terughoudend in te zijn?
","sprekertitel":"Jeremie Vaneeckhout (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"Mevrouw Vandecasteele heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482471","fractie":{"id":1321906,"kleur":"AA050E","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1781781","naam":"PVDA","zetel-aantal":4},"id":4415,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4415?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandecasteele","voornaam":"Lise"},"sprekertekst":"Minister, ik heb afgelopen vrijdag zelf klacht ingediend bij uw diensten omtrent Zorgbedrijf Antwerpen. Ik hoor dat er nog andere klachten zullen volgen. Ik ben niet akkoord met de manier van werken en ook niet met de beslissing zelf. Het zal aan een lokaal bestuur veel minder handvatten geven om bijvoorbeeld in een coronacrisis te kunnen handelen omdat we veel minder zaken in eigen handen hebben.
Ik kom tot de gangbare praktijk. Mijn vraag is ook of u zegt dat dit in de toekomst de gebruikelijke manier van werken zal worden. De gemeenteraadsleden hebben gestemd zonder dat ze zich kunnen baseren op een decreet. Als dat decreet gewijzigd zal worden goedgekeurd, dan moet er toch opnieuw over gestemd worden? Ik begrijp niet hoe we een democratie kunnen organiseren als men beslissingen gaat nemen op basis van decreten waarvan men denkt dat die er zullen komen maar die er misschien in een aangepaste vorm zullen komen. Dan kan die beslissing toch niet rechtsgeldig blijven?
Ik wil benadrukken dat het gaat over een verregaande beslissing. De privatisering van Zorgbedrijf Antwerpen is de grootste privatisering die Vlaanderen zal kennen. Er zijn vierduizend personeelsleden. Door nu al bepaalde beslissingen door te voeren, door al alles klaar te maken om op 1 juli heel die verandering te kunnen doorvoeren, zorgt men wel voor een wantrouwen bij de bevolking. Men weet niet wat er gaat komen. Men weet niet of het zal worden teruggetrokken. Het zorgt voor heel veel rechtsonzekerheid. Het personeel weet niet wat er precies zal komen, en het kan dat ook niet weten, want het is onduidelijk wanneer het decreet wel of niet zal worden goedgekeurd. Ik vind dit echt niet getuigen van behoorlijk bestuur omdat het zoveel mensen in onzekerheid brengt.
Minister, u zegt dat u bent voor ‘the right to challenge’, maar dit zet wel heel veel mensen, zowel bewoners als personeel als de Antwerpenaar die binnenkort misschien geen openbare ouderenzorg meer heeft, in heel grote onzekerheid. De vraag is of we in de toekomst op die manier aan lokaal bestuur gaan doen.
","sprekertitel":"Lise Vandecasteele (PVDA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"De heer De Loor heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482740","fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":2791,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2791?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Loor","voornaam":"Kurt"},"sprekertekst":"Voorzitter, ik hoor net van u dat het decreet klaar is om te agenderen in deze commissie. Ik denk dat wij nog uitgebreid de kans zullen hebben om daarover van gedachten te wisselen en de verschillende standpunten daarover te laten kennen. Dit decreet heeft geen gelukkig parcours gelopen de voorbije weken en maanden, toen men het bij hoogdringendheid, snel probeerde door de plenaire vergadering te loodsen. Dat was echt wel misbruik maken van de coronasituatie.
Minister, ik heb begrepen dat u geen proactieve stappen zult ondernemen. Ik vroeg me af of er in het verleden al precedenten zijn geweest van dergelijke besluitvorming onder opschortende voorwaarden? Hoe werd daar toen mee omgegaan?
","sprekertitel":"Kurt De Loor (Vooruit)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"Minister Somers heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478489","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":2773,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2773?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Somers","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Collega's, dank u voor de vele reacties. Het is een boeiend debat. De vraag is of een gemeentebestuur zo voluntaristisch of proactief kan handelen dat het eigenlijk anticipeert op regelgeving die nog in de pijplijn zit. Ik val misschien in herhaling, maar de positie die ik bekleed als minister van Binnenlands Bestuur, is dat ik ‘communalist’ ben. Ik sta voor maximale lokale autonomie. Ik ben heel terughoudend om in te grijpen in de lokale autonomie en de bewegingsvrijheid die lokale besturen hebben. De lokale democratie is ook sterk. Daar kan het debat worden gevoerd. Daar moet ook het debat worden gevoerd. We zitten hier met een heel bijzondere rechtsfiguur, namelijk een beslissing onder opschortende voorwaarden, een rechtsfiguur die we kennen vanuit het burgerlijk recht. Dat zegt dat als de nieuwe regelgeving er niet komt, de beslissing niet heeft bestaan. Dat is de context waarin dat gebeurt.
Mijnheer Vaneeckhout, als uw fictief voorbeeld zich zou voordoen, dan ben ik ervan overtuigd dat een oppositielid in die gemeente een redenering zou opbouwen, zeggende dat het ontbreken van een rechtsgrond toch wel problematisch zou kunnen zijn. Ik kan me inbeelden dat dat dan de redenering zou zijn van een oppositielid wanneer de meerderheid dat zou doen.
Zijn er in het verleden nog zulke gevallen geweest? Inderdaad. Het is geen gangbare praktijk, maar er zijn wel precedenten. Mijnheer De Loor, een voorbeeld daarvan heeft zich voorgedaan in 2013. Toen heeft de heer Bourgeois, toenmalig minister van Binnenlands Bestuur, beslist om niet op te treden tegen steden en gemeenten die ambtenaren na hun 65 jaar lieten doorwerken, hoewel het wettelijk kader op dat moment nog niet rond was. Dat is eigenlijk een zeer parallelle, vergelijkbare situatie, die zelfs nog een stukje verderging, want er werd een impliciete handeling gesteld. Mensen moesten op hun vijfenzestigste op pensioen gaan en de gemeenten zeiden dat ze verder konden werken omdat ze wisten dat er een nieuwe regelgeving op komst was die dat mogelijk maakte. Men stapte daar eigenlijk buiten het wettelijk kader. Dat is iets wat de stad Antwerpen niet doet, voor alle duidelijkheid. De stad Antwerpen blijft binnen het decretale kader, maar zegt alleen dat indien het decretale kader verandert, ze zich op hetzelfde moment zal inschrijven in die nieuwe regelgeving, onder een opschortende voorwaarde van die nieuwe regelgeving.
Dit gezegd zijnde denk ik de lokale besturen daar altijd goed over moeten nadenken. Ik denk dat een zekere terughoudendheid om dit instrument te gebruiken zeker op haar plaats is. Zonder opnieuw in te gaan op deze concrete situatie kun je zo verwarring creëren.
Mevrouw Vandecasteele, ik moet daar nog een oordeel over vellen. Ik kan over die casus niet veel zeggen. Er zijn mensen die het recht hebben om klacht in te dienen en ik moet dat op een juiste manier kunnen behandelen. Indien ik nu voorafnames op de concrete casus doe, dan zal dat in een verdere juridische procedure problematisch zijn. Ik kan mij situaties inbeelden waarbij de context zo is dat het gerechtvaardigd is om zoiets te doen. Ik kan me ook contexten inbeelden waarvan ik zeg dat we nu toch wel slordig of zeer experimenteel met lokale autonomie bezig zijn. Een zekere terughoudendheid en twee keer nadenken voor men zulke zaken doet, lijken me verstandig, maar ik kan me ook situaties inbeelden waarbij het nuttig kan zijn om dit instrument toch te gebruiken. Ik wijs het niet af, maar ik wijs op een zekere terughoudendheid.
","sprekertitel":"Minister Bart Somers","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"De heer Vaneeckhout heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1885269","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4426,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4426?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vaneeckhout","voornaam":"Jeremie"},"sprekertekst":"Dank u wel, minister, voor het aanvullend antwoord. Ik zal kort zijn: ik ben toch bezorgd dat dit een soort gangbare praktijk zal worden en dat we op die manier het democratische debat voor een stukje tot symbooldebatten over allerlei thema’s, die op dat moment in een gemeenteraad niet aan de orde zijn, herleiden. In casu is dat niet het geval omdat er wel degelijk een ontwerp van decreet voorligt en besproken zal worden, maar er is geen juridisch kader waarbinnen dat debat dan gevoerd wordt. Dat maakt het toch wel wat problematisch. Ik denk ook niet dat de gemeenteraden daarvan gediend zijn of dat het een goede zaak is voor de gemeenteraden als dat te vaak zou gebeuren. Ik ondersteun dus uw pleidooi om hier bedachtzaam mee om te gaan. U kunt natuurlijk zeggen dat een oppositieraadslid wel zal aangeven dat er geen wettelijk kader is, maar de mogelijkheden die dat gemeenteraadslid nog heeft om daartegen op te treden, zijn natuurlijk niet zo groot. Intussen heeft de gemeente dan wel een soort symboolbeslissing genomen waarmee ze naar buiten toe kan pronken en die qua impact voor de burgers op geen enkele manier iets verandert.
","sprekertitel":"Jeremie Vaneeckhout (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"Mevrouw Vandecasteele heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482471","fractie":{"id":1321906,"kleur":"AA050E","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1781781","naam":"PVDA","zetel-aantal":4},"id":4415,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4415?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandecasteele","voornaam":"Lise"},"sprekertekst":"Ik vind het toch problematisch hoe Zorgbedrijf Antwerpen druk uitoefent op het parlementair werk. Er wordt zelfs geen parlementair debat afgewacht. Bovendien oefent men druk uit omdat men inderdaad, zoals u zegt, op 1 juli daarmee van start wil gaan. Men maakt vandaag ook alles klaar om daarmee van start te kunnen gaan. In die zin zijn er toch wel bedenkingen bij de scheiding der machten, waarbij het lokaal bestuur druk uitoefent op het parlement om dingen voor hen in orde te maken. Het wil echt wel de indruk wekken dat het een decreet op maat van Zorgbedrijf Antwerpen is, dat ook niet onder stoelen of banken steekt dat het Zorgbedrijf Vlaanderen wil worden. Men heeft al serviceflats aan de kust, in Zelzate en in Limburg opgekocht. Men wil daarvan echt wel gebruikmaken om een heel grote speler in Vlaanderen te worden.
Ten tweede wil ik ook zeggen dat men niet alleen het parlementair debat of het decreet niet afwacht, maar ook niet de gesprekken met de vakbond, het personeel en de bewoners. De vakbond heeft geprotesteerd, zowel via brieven als via een actie op het moment van de gemeenteraad. Het ging dan zowel over het Algemeen Christelijk Vakverbond (ACV) als de Algemene Centrale der Openbare Diensten (ACOD) en het Vrij Syndicaat van het Openbaar Ambt (VSOA). Allemaal waren ze niet akkoord met deze privatisering, die nu al goedgekeurd is door de raad van bestuur van Zorgbedrijf Antwerpen en de gemeenteraad. Ik vind dat toch een gebrek aan lokale democratie, minister.
","sprekertitel":"Lise Vandecasteele (PVDA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"De vragen om uitleg zijn afgehandeld.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"}],"titel":"Samenhang\r\nVraag om uitleg van Jeremie Vaneeckhout aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over anticipatieve lokale besluitvorming naar aanleiding van de privatisering van Zorgbedrijf Antwerpen\r\nVraag om uitleg van Lise Vandecasteele aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over de privatisering van Zorgbedrijf Antwerpen","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"N","agenda-versie":"1","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"BIN","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1332966,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1332966{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Binnenlands Bestuur, Gelijke Kansen en Inburgering"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1713281"},"datumagendering":"2021-06-08T14:00:00+0200","datumbegin":"2021-06-08T13:50:34+0200","datumeinde":"2021-06-08T18:50:35+0200","id":1524241,"laatste-wijziging":"2021-06-03T18:13:28+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1524241/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1524241?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1524241/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"De Vlaamse Regering diende een ontwerp van decreet in om een aantal bestaande decreten te wijzigen, ter versterking van de lokale democratie. Concreet wil ze onder andere de opkomstplicht bij gemeenteraadsverkiezingen afschaffen, de nieuwe gemeenteraden sneller laten installeren en ervoor zorgen dat lokale besturen digitaal of hybride kunnen vergaderen. Ook zal de verkozene met de meeste stemmen van de grootste coalitiefractie in een gemeente burgemeester worden, en het ontwerp van decreet bevordert de vrijwillige fusie van gemeenten. De leden van de commissie bespraken het ontwerp van decreet met minister Bart Somers.
\n","omschrijving-kort":["Versterking lokale democratie: bespreking ontwerp van decreet"],"opname-start":"2021-06-08T13:51:00+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"315","vergaderzaal":{"naam":"Antoon Van Dyck","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"fc4szfZGjM8","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"}},"verzoekschrift":[],"voorzitter-tijdens-journaallijn":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4426,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4426?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vaneeckhout","voornaam":"Jeremie"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":2773,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2773?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Somers","voornaam":"Bart"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1321906,"kleur":"AA050E","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1781781","naam":"PVDA","zetel-aantal":4},"id":4415,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4415?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandecasteele","voornaam":"Lise"},{"fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":2791,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2791?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Loor","voornaam":"Kurt"}]}],"id":1525617,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1525617","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"3728","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over anticipatieve lokale besluitvorming naar aanleiding van de privatisering van Zorgbedrijf Antwerpen","titel":"Vraag om uitleg van Jeremie Vaneeckhout aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over anticipatieve lokale besluitvorming naar aanleiding van de privatisering van Zorgbedrijf Antwerpen","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"},{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1321906,"kleur":"AA050E","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1781781","naam":"PVDA","zetel-aantal":4},"id":4415,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4415?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandecasteele","voornaam":"Lise"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":2773,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2773?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Somers","voornaam":"Bart"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4426,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4426?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vaneeckhout","voornaam":"Jeremie"},{"fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":2791,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2791?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Loor","voornaam":"Kurt"}]}],"id":1526294,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1526294","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"3754","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de privatisering van Zorgbedrijf Antwerpen","titel":"Vraag om uitleg van Lise Vandecasteele aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over de privatisering van Zorgbedrijf Antwerpen","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"}]}