{"datum":"2021-05-27T14:48:41+0200","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":1523654,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482726","id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},"sprekertekst":"
– Wegens de coronamaatregelen werden deze vragen om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Gryffroy heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1964484","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4077,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4077?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Gryffroy","voornaam":"Andries"},"sprekertekst":"Minister, op vrijdag 30 april keurde de Vlaamse Regering de ontwerpvisie ‘Clean Power for Transport’ (CPT) 2021-2030 goed. Met die visie schrijft Vlaanderen zich in de Europese CPT-richtlijn en legt het de nadruk op de doorbraak van milieuvriendelijke aandrijftechnologieën en de daarvoor noodzakelijke infrastructuur, voor de omschakeling naar Clean Power for Transport en uiteindelijk zero-emissievoertuigen.
Dat de Vlaamse Regering daarop inzet, is op zich een goede zaak, want transport blijft een belangrijk aandachtspunt om de CO2-uitstoot te verlagen. Duurzame mobiliteit en milieuvriendelijke voertuigen kunnen bijdragen tot het behalen van de klimaat- en energiedoelstellingen.
Toch had ik nog drie vragen bij de goedgekeurde ontwerpvisie, minister. Kunt u aangeven wat voor u de kritische succesfactoren bij deze ontwerpvisie zijn? Welke concrete acties zitten vervat in het CPT? Hoe ziet u de financiering van deze visie?
","sprekertitel":"Andries Gryffroy (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482726","id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},"sprekertekst":"Mevrouw Van Volcem heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478580","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":3444,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3444?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Volcem","voornaam":"Mercedes"},"sprekertekst":"Minister, er is de laatste tijd veel te doen omtrent de laadpalen, maar volgens Test Aankoop zal het vanaf 2022 voordeliger zijn om bij de aankoop van een middenklassenwagen te opteren voor een elektrisch model dan voor een model met een klassieke verbrandingsmotor. Vanaf 2025 zou dat voor alle types personenwagens het geval zijn. Elektrische wagens blijven de eerstkomende jaren nog duurder in aankoop, maar vooral de kosten van verbruik en onderhoud zijn beduidend lager. Over de gehele levenscyclus zal een elektrische wagen dus een voordeligere investering zijn.
In de visienota Clean Power for Transport, die op de ministerraad van de Vlaamse Regering van 30 april principieel werd goedgekeurd, wordt een duidelijke ambitie naar voren geschoven om in 2025 over 35.000 publiek toegankelijke laadpunten te beschikken. Die bijkomende laadinfrastructuur zal een absolute noodzaak zijn, gezien de evolutie in de kostprijs en de federale maatregelen inzake de vergroening van het bedrijfswagenpark.
Een belangrijk aandachtspunt is natuurlijk ook correcte informatie over de beschikbare laadpalen. U kondigde reeds aan dat er langs snelwegen en gewestwegen verkeersborden zullen worden geplaatst over de beschikbare laadpunten. Via potentieelkaarten en een eerste projectoproep zullen private actoren ondersteund worden om semipublieke laadinfrastructuur te voorzien op privaat domein, zoals bijvoorbeeld op de parking van een supermarkt, tankstation, carwash en zo meer. Tegen 2025 zouden er sowieso op alle snelwegparkings snelle laadpunten beschikbaar moeten zijn.
De verwachte snelle toename van het aantal elektrische voertuigen zal een aanzienlijke impact hebben op het gebruik van de bestaande en toekomstige laadinfrastructuur. Het zal voor bestuurders van een elektrische wagen niet altijd evident zijn, bijvoorbeeld als je een elektrische wagen krijgt van je werkgever, om een vrije parkeerplaats aan een laadpaal te vinden. De mensen zullen ook nog op het werk moeten raken. Terugkeren van het werk zal wel eenvoudiger gaan, omdat men aan het werk natuurlijk meestal wel meer opties heeft.
Volgens de wegcode kunnen parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen aan laadpalen worden aangegeven door een verkeersbord E9 met een onderbord. De parkeertijd is evenwel niet beperkt tot de tijd van het opladen. Parkeerplaatsen aan laadpalen kunnen met andere woorden worden ingenomen door elektrische voertuigen die geparkeerd staan zonder gebruik te maken van de laadpaal. Dat staat een efficiënt gebruik van de laadinfrastructuur vandaag in de weg.
Het Nederlandse bedrijf WeGo heeft een app ontwikkeld om die problematiek te verhelpen. Gebruikers kunnen via de app een plaats aan de laadpaal reserveren. De kostprijs is afhankelijk van de tijd dat de parkeerplaats aan de laadpaal wordt ingenomen, niet van de verbruikte elektriciteit. Gebruikers worden dus gestimuleerd om de parkeerplaats aan de laadpaal zo kort mogelijk bezet te houden. Daardoor wordt het dus veel interessanter om laadinfrastructuur te exploiteren en dus ook om private partners te vinden.
De app biedt ook een ander voordeel, namelijk duidelijkheid. De Europese Rekenkamer stelde recent nog dat het laden van een elektrische auto voor gebruikers lang niet altijd even gemakkelijk is, vooral voor automobilisten die over landsgrenzen reizen. Zo is er nauwelijks sprake van een coördinatie van informatie over de realtime beschikbaarheid en oplaad- en facturatiegegevens van de verschillende netwerken.
Ook op het lokale niveau, minister, is het zo dat Fluvius geen coördinerende rol heeft. Het is ook de private partner – in Brugge is dat Allego – die dan 66 laadpalen installeert. Maar als tal van private partners initiatieven gaan nemen, wat we hopen en wat een goede zaak is, zal er toch ook enige coördinatie moeten zijn, om te zien of er voldoende laadpalen zijn voor het aantal werkenden in de stad of mensen die komen werken in de stad, en waar men dan eigenlijk staat in dat stappenplan.
Minister, kunt u toelichting geven bij de eerste projectoproep die wordt gelanceerd voor de realisatie van semipublieke laadinfrastructuur op privaat domein? Op welke wijze zal er een correcte spreiding van die infrastructuur worden gegarandeerd, die toegankelijk is voor alle gebruikers?
Hoe staat u ten opzichte van het systeem dat door WeGo werd gelanceerd om de kostprijs van een laadbeurt afhankelijk te maken van de tijdsduur dat een parkeerplaats wordt ingenomen, in plaats van het daadwerkelijke verbruik? Biedt een dergelijk systeem volgens u incentives om het beheer van de laadinfrastructuur efficiënter te laten verlopen?
Welke initiatieven worden er genomen om de aanwezigheid van beschikbare laadinfrastructuur kenbaar te maken aan de gebruikers, via kaart, op een digitale manier? Acht u reserveringssystemen voor publieke laadinfrastructuur wenselijk?
Wordt er specifiek ingezet op informatieverstrekking naar buitenlandse gebruikers van de aanwezigheid van beschikbare laadinfrastructuur en de wijze waarop die gebruikt kan worden?
","sprekertitel":"Mercedes Van Volcem (Open Vld)","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482726","id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},"sprekertekst":"De heer Claes heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Minister, ik hoef geen inleiding meer te geven. De collega’s hebben dat al gedaan. We hebben het over delen van dit plan ook al gehad in de plenaire vergadering van vorige week, en gisteren zelfs deels met uw collega Somers.
Ik heb toch nog een paar bijkomende vragen bij die projectoproep. Zult u zich in eerste instantie proberen te richten op specifieke actoren? Zo ja, welke? Ik denk in eerste instantie aan tankstations. Dat lijkt me logisch. Maar zijn er ook nog andere actoren waar u zo meteen aan denkt?
Hoeveel laadpaalequivalenten verwacht u bij te creëren met die eerste projectoproep? Ik denk dat u toch wel een plan zult hebben en een getal in gedachten zult hebben.
U kondigde eerder al aan dat de procedure om een publieke laadpaal te plaatsen, momenteel veel te veel tijd in beslag neemt. Daarom hebt u ook de opmaak van potentieelkaarten afgekondigd. Hoe staat het met de opmaak van die potentieelkaarten? In welke mate zullen die een invloed hebben op de projectoproep in mei?
Wanneer verwacht u dat langs de snel- en gewestwegen de eerste verkeersborden met informatie over laadpunten geplaatst zullen zijn? En hoeveel budget werd er precies vrijgemaakt voor het plaatsen van die informatieborden die u hebt aangekondigd?
","sprekertitel":"Bart Claes (Vlaams Belang)","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482726","id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},"sprekertekst":"Minister Peeters heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1483323","id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"},"sprekertekst":"Bedankt voor de vragen, collega's. Ik denk dat we niet voldoende aandacht kúnnen geven aan heel het verhaal van onze Clean Power for Transport.
Ik wil eerst nog even aangeven vanwaar we komen. Eigenlijk is alles begonnen met de goedkeuring van ons Vlaams Energie- en Klimaatbeleidsplan eind 2019. Op dat moment is beslist dat een aantal verschillende administraties en verschillende ministers binnen de Vlaamse Regering trekkersrollen toebedeeld kregen om welbepaalde items uit te rollen. Specifiek wat betreft Clean Power for Transport werd alles wat qua doelstellingen werd opgenomen in ons Vlaams Energie- en Klimaatbeleidsplan, toegewezen aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Bij besluit van 3 april 2020 is die overdracht dan ook gebeurd van het Departement Omgeving naar het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en ben ik ook onmiddellijk aan de slag gegaan om een en ander door te voeren.
U weet dat we in heel Vlaanderen vierduizend laadpalen tellen. En dat is zeker te weinig, willen we de gebruiker van de elektrische wagen vertrouwen kunnen geven in de elektrische wagen en hem alleszins met veel gemoedsrust de weg op kunnen sturen, zodat hij weet dat hij te allen tijde, mocht hij niet meer voldoende energie hebben, zijn wagen kan opladen.
In november 2020 zijn we naar de Vlaamse Regering gestapt met een conceptnota, als voorafname op de CPT-visie 2030, en dat specifiek voor de aanpak van de uitrol van de laadinfrastructuur 2021-2025. Op 30 april hebben we ons totale visieplan Clean Power for Transport 2030, op weg naar emissievrije wagens, goedgekeurd.
Een aantal collega’s vragen naar de concrete acties in ons CPT-plan. Het plan is niet zo superlijvig, dus ik denk dat jullie dat allemaal al perfect hebben kunnen lezen. Daar zijn al die acties heel specifiek in opgesomd. Ik wil ze u toch graag nog even meegeven. De acties hebben vooral betrekking op het ondersteunen van de markt van de zero-emissievoertuigen, het uitrollen van de laadinfrastructuur, de integratie in het energiesysteem, de elektrificatie van niche- en bedrijfsvloten, het gebruik van lichte elektrische voertuigen, de vergroening van het vrachtvervoer en de uitwerking van een governance voor het geheel.
De eerste projectcall voor CPT-projecten is vorige week gelanceerd en staat online. Iedereen kan de details lezen op de website www.milieuvriendelijkevoertuigen.be. Het is de bedoeling dat iemand een subsidie kan krijgen voor investeringsprojecten op privaat domein indien de geïnstalleerde laadpunten gedurende minstens tien uur per dag voor derden toegankelijk zijn. We denken hierbij in hoofdorde aan bedrijfsparkings, tankstations, winkelcentra en andere publiek toegankelijke parkings op privéterrein waar we dan volop laadinfrastructuur zullen zien oprijzen. De specifieke voorwaarden die aan die laadinfrastructuur worden gekoppeld, zijn op de website terug te vinden. Enkele voorbeelden zijn dat iedereen er moet kunnen laden, dat het om groene stroom moet gaan en dat de statische en dynamische informatie over de oplaadpunten moet worden gedeeld. Het is de bedoeling kwaliteitsvolle projecten te selecteren die het best bijdragen tot de beleidsdoelstellingen die in de CPT-visie zijn opgenomen. De ligging van de laadpunten zal zeker een factor zijn. Het is mogelijk voor deze laadinfrastructuur een subsidie tot ruim 20 procent van de investeringskosten te krijgen.
De belangrijkste kritische succesfactor is, zoals in de ontwerpvisie expliciet staat verwoord, de markt van de voertuigen met elektrische batterijen. De aankoopprijs, het aanbod en de actieradius van die voertuigen moeten verder gunstig evolueren, zodat het zo snel mogelijk en zeker in 2025 een gelijkwaardig aanbod aan zero-emissievoertuigen is voor personenwagens, bestelwagens, stadsbussen, bromfietsen en motorfietsen. Op die manier willen we een gunstig businessmodel voor de laadinfrastructuur zien ontstaan. Het aantal zal dan vanzelf toenemen. Het komt er nu louter op aan de komende periode te overbruggen. Om ervoor te zorgen dat er voldoende laadinfrastructuur komt, hebben we nu al een tijdelijke call gedaan.
Mijnheer Gryffroy, wat de financiering betreft, hebben we voor de eerste call een bedrag van 3 miljoen euro uitgetrokken. Het is mogelijk een subsidie tot 20 procent of 1000 euro per charge point equivalent (CPE) te krijgen. We zullen zien hoe het loopt en hoe groot de interesse is. Gezien de contracten en de vragen die we na de lancering van de visienota hebben gekregen, heb ik de indruk dat er heel wat interesse is. Ik hoop dat dit wordt bewaarheid en dat we straks veel kandidaten hebben.
Mijnheer Claes, de opdracht voor het opstellen van de potentieelkaarten is lopende. We hopen nog voor de zomer van dit jaar een voorlopige versie te hebben. De finale kaarten zullen in het najaar worden opgeleverd. Het is vooral de bedoeling dat de potentieelkaarten een handige en ondersteunende tool zijn om de laadinfrastructuur op het openbaar domein uit te bouwen. De lokale besturen moeten die kaarten kunnen gebruiken om na te gaan waar het interessant is, waar er voldoende energiecapaciteit is en waar er vraag is. Die duidelijke en gemakkelijke tool moet de uitrol en de plaatsing van de laadinfrastructuur op het openbaar domein door lokale besturen faciliteren. Er komt, net zoals dit al bestaat voor het privaat domein, nog een projectoproep voor de laadinfrastructuur op het openbaar domein.
Vervolgens zijn me een aantal vragen over informatie en communicatie gesteld. Er bestaan al diverse apps van laadpaalexploitanten en andere firma’s waarop heel wat informatie staat over waar een wagen kan worden opgeladen. De Vlaamse overheid wil al deze informatie bij elkaar brengen. We hebben al de website www.milieuvriendelijkevoertuigen.be en we zullen daar nog een interactieve kaart met informatie over de laadpunten aan koppelen. Zoals ik tijdens de plenaire vergadering heb verklaard, hebben we nu ruim 5000 laadpunten, maar het is ons plan tegen 2025 naar 35.000 laadpunten te gaan. We moeten dit continu monitoren en bijsturen indien de markt daarom vraagt. We zullen ervoor zorgen dat de actuele beschikbaarheid van laadpunten te allen tijde kan worden geraadpleegd. Er is voorlopig nog geen prioritair reserveringssysteem. Als op termijn blijkt dat de nood groot is, zullen we samen met de sector nagaan hoe we dit kunnen uitrollen. Wat de verkeersborden met informatie over de laadpunten betreft, onderzoekt mijn administratie de juiste timing en het ideale moment om daarmee naar buiten te komen.
In juni of juli 2021 zullen we waarschijnlijk met een grootschalige projectoproep voor de ultrasnelle laadinfrastructuur op onze gewestwegen naar buiten komen. Daar komt een call voor. Op de drukke gewestelijke verkeersassen hebben we om de 25 kilometer snellaadinfrastructuur. Zo verhogen we het vertrouwen van de e-weggebruiker. Aan de hand van de beschikbare budgetten zullen we nog meerdere projectoproepen realiseren. De eerste zal eind juni of begin juli 2021 volgen.
Mevrouw Van Volcem, u hebt me een vraag gesteld over het systeem WeGo en over de prijsvorming aan de laadpunten. De markt zorgt zelf voor die prijsvorming, die meestal op het verbruik is gebaseerd. Dit is de belangrijkste kostenfactor voor de laadpaalexploitant, en het geladen vermogen is niet voor alle laadpunten gelijk. We weten dat er in België op dit ogenblik een aantal systemen bestaan die de laadduur ook in rekening brengen. Dat is, bijvoorbeeld, het geval indien wordt gewerkt met een rotatietarief of een apart tarief voor aangesloten voertuigen die niet meer opladen. Zo worden mensen aangemoedigd om een opgeladen wagen te verplaatsen. Dergelijke systemen kunnen werken, maar we moeten rekening houden met het comfort van de e-wagengebruiker. Mensen zijn niet altijd in de mogelijkheid hun wagen onmiddellijk te verplaatsen. We zullen dat toekomstgericht bekijken.
Ik ben zeer blij met de grote interesse voor ons CPT-plan en specifiek voor de uitrol van ons laadpalenplan. Ik hoop dat op de call van vorige week, waarover we recent vragen hebben gekregen, veel interesse zal volgen.
","sprekertitel":"Minister Lydia Peeters","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482726","id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},"sprekertekst":"De heer Gryffroy heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1964484","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4077,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4077?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Gryffroy","voornaam":"Andries"},"sprekertekst":"Minister, ik dank u voor uw omstandig antwoord, maar ik heb nog een bijkomende vraag. Ik heb die vraag al tijdens een plenaire vergadering gesteld, maar ik heb toen geen antwoord gekregen.
U hebt het in uw call duidelijk over een ondersteuning van de capital expenditures (CAPEX), maar toen Fluvius in oktober 2016 de opdracht heeft gekregen de laadpalen uit te rollen, is een duidelijke afspraak gemaakt. De kostprijs van de aansluiting van de laadpaal valt uiteraard ten laste van de exploitant, die daarvoor de gereguleerde aansluitingsvergoeding moet betalen. We zijn echter niet zeker dat de gereguleerde aansluitingsvergoeding voldoende zal zijn om de effectieve kosten te betalen. In het consultatiedossier van de Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) staat de afspraak om na tien jaar te evalueren of de effectieve kosten eventueel hoger liggen dan de doorgerekende gereguleerde kosten. Van dat verschil zou 50 procent dan nog in de elektriciteitsfactuur worden doorgerekend. In 2026 wordt de berekening gemaakt, en ik stel dus opnieuw de vraag die ik tijdens een plenaire vergadering heb gesteld. Hebben we al enig zicht op de stand van zaken in verband met die kosten? We zien heel duidelijk dat er momenteel een onderbenutting van de laadpunten is. In Nederland zitten ze achtmaal hoger dan wij. Ik kan me voorstellen dat de doorrekening van die kosten voor de exploitanten een probleem kan zijn.
","sprekertitel":"Andries Gryffroy (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482726","id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},"sprekertekst":"De heer Claes heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Minister, ik dank u voor uw omstandig antwoord, maar ik heb een bijkomende vraag. Het succes van de laadpalen staat of valt met de alternatieve bereikbaarheid. Mensen laten daar hun wagen achter om op te laden. Dat duurt minstens twee uur en soms langer. We kunnen niet van die mensen verwachten dat ze daar in hun wagen blijven wachten. Het zal belangrijk zijn dat die terreinen bereikbaar zijn met alternatieve modi, zoals het openbaar vervoer of deelfietsen. We kunnen immers niet verwachten dat ze met de fiets in de koffer naar een laadpunt rijden. Zijn daar al plannen voor gemaakt? Zijn er vereisten voor de exploitanten? Ik ben benieuwd of daarmee rekening wordt gehouden.
","sprekertitel":"Bart Claes (Vlaams Belang)","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482726","id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},"sprekertekst":"De heer Keulen heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482713","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},"sprekertekst":"Voorzitter, dit zijn hoogst interessante vragen en bedenkingen, want dit is zeer actueel. We staan aan het begin van iets waarmee we binnen een paar jaren sterk vertrouwd zullen zijn. We zitten nog in de experimentele fase. Ik wil de twee punten herhalen die ik gisteren ook tijdens de plenaire vergadering heb gemaakt.
Minister, als u regelingen treft, moet u er vooral voor zorgen dat u zo weinig mogelijk juridische obstakels creëert voor de nieuwe ontwikkelingen en de investeringen in de verdere uitrol en popularisering van deze emissievrije laadpunten.
U moet ook de good practices delen. Er zijn mensen met geld die investeringsmogelijkheden zoeken. Dit is het verhaal van de duurzaamheid, van de economie van de toekomst en van de toekomst van onze aarde in algemene termen. U moet daarmee uitpakken. Op die manier kunt u mensen stimuleren die er nu misschien nog geen idee van hebben dat dit ook voor hen een economische sector kan zijn waarin ze kunnen investeren. Zo kunnen we aan die broodnodige laadpunten geraken waar binnen een paar jaar veel vraag naar zal zijn.
","sprekertitel":"Marino Keulen (Open Vld)","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482726","id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},"sprekertekst":"De heer Bex heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482486","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"},"sprekertekst":"Voorzitter, ik heb een vraag om uitleg ingediend die onontvankelijk is verklaard, maar ik mag me bij deze vragen om uitleg aansluiten om mijn punt te maken.
Het is goed dat er een duidelijk plan is om de elektrificatie aan te pakken en in voldoende laadpunten te voorzien. Ik heb gisteren, tijdens de plenaire vergadering, verklaard dat we ambitieus moeten zijn en dat we die ambitie, indien nodig, moeten aanscherpen.
Ik heb begrepen van de minister dat er ook nog een projectoproep voor laadpalen op publiek domein volgt. Ik dacht ook gehoord te hebben dat u nog initiatieven plant van deelmobiliteit. Ik vraag u hoe u dat zult aanpakken. Het is belangrijk dat het goed gecoördineerd gebeurt. Mijnheer Keulen heeft gelijk dat we zoveel mogelijk juridische obstakels moeten vermijden. Vooruit met de geit, enzovoort. Maar wij moeten vermijden dat de auto, die vandaag al een zeer groot deel van het publiek domein inneemt, zeker in steden, nog meer plaats in dat domein zou opnemen. In dat opzicht acht ik een goede coördinatie belangrijk.
\r\n\r\nDan ben ik toch wat bezorgd als ik de ene minister vorige week hoor zeggen dat er advies zal worden gevraagd aan de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) over thuisladen voor mensen die geen oprit hebben en dus kabels over stoepen en fietspaden nodig hebben. In dezelfde week kondigt een andere minister aan dat hij de gemeenten gaat aansporen om dat alvast te doen. Soms vraag ik mij af, minister, of er goede afspraken worden gemaakt in de Vlaamse Regering. Ik dacht dat het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) bevoegd is voor alles wat daarmee te maken heeft. Ik vraag u dat nog eens uitdrukkelijk te bevestigen en indien nodig dat ook aan uw collega’s te laten weten.
\r\n\r\nIk heb nog twee puntjes over de plannen die minister Somers gelanceerd heeft. Vooreerst vind ik kabels op de stoep niet zo evident voor mensen die misschien wat minder goed ter been zijn. Als bejaarden zo lang mogelijk thuis moeten kunnen wonen, mag er geen drempel zijn voor de douches maar zal wel worden toegelaten worden dat de stoepen vol worden gelegd met die kabels. Het risico is dat mensen toch minder buiten zullen durven te komen. Ik wil geen doemdenker zijn, maar dat is toch een reëel risico. Mijn tweede opmerking betreft de oprotpremie: mensen geld geven als zij hun wagen na het opladen verplaatsen. Ik vind dat een beetje een omgekeerde redenering. Wij moeten veeleer zoeken naar systemen waarbij mensen minder betalen wanneer zij tijdig hun auto verplaatsen.
\r\n\r\nMijn hoofdvraag is: hoe wordt in de Vlaamse Regering dit beleid gecoördineerd? Bent u daarvoor ‘in charge’?
\r\n","sprekertitel":"Stijn Bex (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482726","id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},"sprekertekst":"Mevrouw Van Volcem heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478580","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":3444,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3444?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Volcem","voornaam":"Mercedes"},"sprekertekst":"Ik had een internetstoring, maar nu ben ik weer verbonden. Minister, u wilt zeker grote stappen vooruit zetten. Dat u daarbij een private partner betrekt, is een mooie zaak. Dat de andere minister van onze partij altijd enthousiast is om de zaken te veranderen en vooruit te helpen, weet iedereen. Het belangrijkste is dat wij vandaag veel te weinig laadpalen hebben. Zoals mijnheer Bex het zei, heb je in steden niet altijd de plaats, bijvoorbeeld in een historische omgeving waar je niet zomaar garages en laadpalen bij kunt bouwen. Misschien moet er ook gesproken worden met de grote partners en ontwikkelaars die ondergrondse parkeergarages realiseren en met grote retailzaken met grote parkings aan de rand van de stad. Er zijn wel mogelijkheden om tot een win-winsituatie te komen.
Als schepen van Openbare Werken, wat ik ook ben, wil ik wijzen op het voorbeeld van Brugge en Roeselare. In Brugge is het de burgemeester, bevoegd voor mobiliteit en dus ook voor de installatie van laadpalen op het openbaar domein, die er voorstander van is om ook in de binnenstad laadpalen toe te laten.
Ik wil dat toch wel een beetje duiden. Uiteraard moeten de minder mobiele mensen op de stoep ontzien worden. Daartoe wil de burgemeester matten aanbrengen om mogelijke hinder van kabels te vermijden. Of dat esthetisch kan, is een andere vraag. Maar als je mensen met een bedrijfswagen in de stad wilt houden en je stadsvlucht wilt voorkomen, moet je het mogelijk maken dat mensen die buiten de stad werken, thuis in de binnenstad hun wagen kunnen opladen. Dat vergt creatieve oplossingen. Als je, ook om mobiliteitsredenen, wilt dat er meer mensen in de stad komen wonen, dan moet je daarop voorzien zijn en moeten er voldoende laadpalen zijn.
Een bijkomend probleem waarop ik bots op het terrein, minister, en waarop ik u wil wijzen, is dat je die stroom niet zomaar kunt doorverkopen. Dat moet volgens bepaalde systemen gebeuren. Soms is er verzwaring van de elektriciteit nodig en kan dat maar gerealiseerd worden als er een cabine bij wordt geplaatst, en daarvoor heb je een bouwvergunning nodig. Enige administratieve vereenvoudiging zou hier heel welkom zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan een soort witte zones voor semipublieke investeringen in laadpalen. Kunnen wij dat niet beschouwen als kleine werken waarvoor een melding volstaat? Dan moet men niet heel dat traject doorlopen. Tegen dat je een bouwvergunning hebt, ben je een jaartje kwijt. Daarom ben ik groot voorstander van digitalisering van kaarten om te zien waar er voldoende verzwaring is, waar het al goed is, waar er al cabines staan, waar de cabines van bijvoorbeeld de supermarkten kunnen worden ingeschakeld. Zo zouden wij meer quick wins kunnen realiseren.
","sprekertitel":"Mercedes Van Volcem (Open Vld)","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482726","id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},"sprekertekst":"Ik wil het rijtje afsluiten.
\r\n\r\nMinister, wat ik enigszins bevreemdend vind, is dat als ik een actuele vraag stelde over het aantal laadpalen dat wij nodig hebben voor de uitrol van het ambitieus plan om ons bedrijfswagenpark te vergroenen, u daarin meeging. Maar nauwelijks een week later maakte uw collega-minister daar ineens 66.000 laadpalen van. En toen ik u vorige week ondervroeg over het initiatief dat in Brugge genomen werd, en hoe daarmee om te gaan in de andere steden, deed diezelfde minister, nauwelijks een dag later weer een uitspraak. Misschien kan ik een beetje verbindingsofficier tussen u beiden gaan spelen.
\r\n\r\nMaar alle gekheid op een stokje, ik denk dat het een goede zaak is dat een plan als dit wordt uitgerold. Ik denk dat alle elementen aanwezig zijn vandaag om dit plan uit te rollen. In de plenaire vergadering heb ik al enkele keren gezegd dat het plan voor de vergroening van de bedrijfswagens een gigantische stap vooruit kan zijn voor de vergroening van ons totale wagenpark. Maar dan moeten wij er wel voor zorgen dat wij de nodige laadpalen daarvoor hebben. Ik heb het genoegen gehad u op bezoek te hebben in de mooiste gemeente van Vlaanderen, maar ook in een van de duurzaamste bedrijven van Vlaanderen, bij Scania Parts Logistics, waar de plannen op dat vlak enorm vooruitstrevend zijn, namelijk dat tegen 2030 de helft van de vrachtwagens die men verkoopt, elektrisch aangedreven zouden zijn.
\r\nVan personenwagens vinden wij dat vrij aannemelijk. Voor vrachtwagens was er lange tijd twijfel of dat wel zou kunnen. 50 procent van de vrachtwagens op elektriciteit tegen 2030 is een gigantische stap vooruit. Ook daarvoor zullen wij uiteraard klaar moeten zijn. Dat komt aan bod in het plan, maar nog maar als een verwijzing. Daarop gaan wij toch ook uitgebreid moeten inzetten. Dit is een warme oproep tot u, minister, om het vrachtverkeer niet uit het oog te verliezen.
","sprekertitel":"Lode Ceyssens (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482726","id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},"sprekertekst":"Minister Peeters heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1483323","id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"},"sprekertekst":"Ik begin met de bijkomende vraag van de heer Gryffroy over de CAPEX-ondersteuning en het plan dat in oktober 2016 is opgesteld. Destijds was het Fluvius dat ervoor zorgde dat er her en der laadpalen kwamen in Vlaanderen. Dat zijn de vierduizend die wij op dit ogenblik ongeveer hebben. Het klopt als u zegt dat elke exploitant de aansluitingskosten zal moeten betalen met een gereguleerde aansluitingsvergoeding. Maar of die vergoeding voldoende zal zijn om de effectieve kosten te betalen, moet onderzocht worden. U verwijst zelf naar een studie die in 2026 de berekening zal maken. Wat wij willen doen met die potentieelkaarten, is kijken waar er ruim voldoende aan netvoorzieningen voorhanden is, om daar ten volle in te zetten op onze laadpaalinfrastructuur. Zo gaan wij weten waar het net al voldoende stroom kan bieden om laadpaalinfrastructuur te plaatsen. Zo kunnen wij voorkomen dat wij onmiddellijk al overal nieuwe leidingen zouden moeten trekken. Voorts kan ik meedelen dat ik binnenkort nog samenzit met Fluvius om onder andere ook met hen beter te kunnen afstemmen over de kwestie van de laadpalen. In elk geval is het juist dat de aansluitingskosten door de exploitanten betaald moeten worden. Het is zeker niet de bedoeling om de energiefactuur ermee te belasten.
Mijnheer Claes, u stelde een vraag over de duurtijd van het opladen. Dat is inderdaad één tot twee uur bij de gewone laadpalen. Recentelijk was ik aanwezig op een takstation met snellaadinfrastuctuur. Dat is ook de toekomst. Daar heeft men mij aangetoond dat men in zowat tien minuten al de actieradius kan uitbreiden met 100 kilometer. Het is onze bedoeling dat er snellaadinfrastructuur komt om de 25 kilometer. Zo kan iedereen op elk moment de batterij bijladen. U vraagt ook om dat plan te koppelen aan de alternatieve modi. Wij willen zeker ook onze mobipunten uitrusten met laadpalen. Zowel voor dit jaar als voor volgend jaar hebben wij 30 miljoen euro voor de verschillende calls voor laadinfrastructuur gereserveerd.
Mijnheer Keulen, u hebt gelijk. Wij moeten streven naar zo weinig mogelijk juridische obstakels. Mevrouw Van Volcem heeft daar ook op gehamerd. Kijken of een melding niet in de plaats kan komen van een bouwvergunningsaanvraag, is een goede suggestie, die ik zal voorstellen aan minister Demir. Ik wil in elk geval zo weinig mogelijk obstakels hebben om zo snel mogelijk zoveel mogelijk laadpalen te hebben. Zo kan de vergroening van het wagenpark volop worden gefaciliteerd.
Wat dat betreft, is onze potentieelkaart een antwoord dat ervoor zorgt dat het allemaal eenvoudig en zonder juridische obstakels kan. Tegelijk wil ik er ook op wijzen dat de call – wie hem al heeft bekeken, zal het met me eens zijn – die we hebben gelanceerd, zeer eenvoudig is. Iedereen weet onmiddellijk waar hij of zij aan toe is. Zoals ik daarnet al zei, zijn daar een aantal elementen aan gekoppeld zoals de groene energie. Kortom, de call is heel duidelijk om de markt volop te faciliteren.
\r\n\r\nMijnheer Bex, ons doel is zeker niet om meer auto’s in het straatbeeld te krijgen, absoluut niet, maar wel vooral om de auto’s die er zijn, maximaal te vergroenen en dus om te schakelen naar emissievrije wagens.
\r\n\r\nIk heb de indruk dat het verhaal van die kabels op de stoep een eigen leven is beginnen te leiden. Ik heb vorige week tijdens de plenaire vergadering inderdaad gezegd dat wie thuis wil opladen, rekening moet houden met een aantal facetten, zeker wanneer men daarvoor het openbaar domein wil innemen. Zo mag het niet gevaarlijk zijn voor andere weggebruikers en mag de toegankelijkheid nooit in het gedrang komen. Tegelijk moet er ook een gebruikscomfort zijn voor de e-rider. Die elementen zijn essentieel.
\r\n\r\nWe hebben het voorbeeld van de stad Brugge gehoord. Zij heeft daar een eigen reglement voor uitgevaardigd. Dat is ook wat ik eerder al heb gezegd. Ik wil daar geen verplichtend kader voor opmaken, maar misschien kan de VVSG naar het voorbeeld van Brugge een aantal richtlijnen opstellen.
\r\n\r\nHet gaat vooral over mensen die geen eigen parkeerplaats of -garage hebben en dus niet zelf aan huis kunnen opladen. Het antwoord op dat moment zijn onze laadpaaleilanden die we aan de hand van die potentieelkaarten willen ontwikkelen. Dat kan op pleintjes, in de nabijheid van appartementsgebouwen, zodat ook bewoners van lintbebouwing, van appartementen, van groepswoningbouw de kans krijgen om hun wagen op een veilige, toegankelijke en gebruikscomfortabele manier op te laden.
\r\n\r\nSommige sprekers alludeerden op het gecoördineerd beleid en wie waarvoor bevoegd is. Ik heb daarnet bij de inleiding al heel duidelijk gezegd dat de Vlaamse Regering, in navolging van het Vlaams Energie- en Klimaatbeleidsplan, duidelijk heeft bepaald wie waarvoor bevoegd is en wie de trekkersrol toebedeeld krijgt. Ik kan u verzekeren dat die rol mij werd toebedeeld. Ik ben natuurlijk niet de bevoegde minister voor de VVSG en kan haar dus niet opdragen wat zij al dan niet moet doen. Dat laat ik over aan anderen. Wanneer het echter specifiek gaat over laadpaalinfrastructuur, dan is de trekkersrol aan mij toebedeeld. Ik heb er vertrouwen in dat dit allemaal goed komt.
\r\n\r\nNaar aanleiding van de berichtgeving van kabels over de stoep en gevaarlijke situaties hebben verschillende ondernemers ons intussen gecontacteerd met creatieve oplossingen zodat ook daarop een antwoord wordt geboden. Kortom, de markt is in volle evolutie. Daar zal nog heel veel over worden gezegd, maar ik ben alleszins blij dat ik heel veel enthousiaste reacties krijg om te investeren in die laadpaalinfrastructuur en om ervoor te zorgen dat dit voor iedereen interessant en gemakkelijk wordt.
\r\n\r\nMijnheer Ceyssens, de doelstelling die wij in ons plan hebben opgenomen, was inderdaad te voorzien in 30.000 extra laadpalen tegen 2025. Ik weet ook dat collega Somers bezig is met lokale klimaatplannen en dat hij daar voor 2030 een hogere ambitie heeft vooropgesteld. We zijn dan natuurlijk vijf jaar verder. Ik formuleer deze ambitie van 30.000 laadpalen tegen 2025, maar wanneer door een vlotte uitrol van de salariswagen blijkt dat er moet worden bijgestuurd, dan wil ik dat zeker doen.
\r\nWat tot slot de vrachtwagens betreft – en daar moet ik straks misschien wel bijsturen – ben ik naar het bedrijf Scania geweest. Zij hebben zeer ambitieuze doelstellingen inzake de vergroening van de vrachtwagensector. Ik ben onlangs ook bij DAF langs geweest, en ook zij hebben soortgelijke doelstellingen. We weten alleszins dat die vrachtwagenmarkt inzake vergroening heel fel evolueert. En misschien zijn de doelstellingen die wij hebben vooropgesteld in ons plan van november 2020 over de aanpak van de uitrol van de laadinfrastructuur, iets te bescheiden, maar als die moeten worden aangepast, ben ik niet te beroerd om dat te doen, zeker na de bedrijfsbezoeken die ik heb gebracht. Het is in elk geval een heel mooi voorbeeld van bedrijven die inzetten op de vergroening en die zelfs de ambitie durven lanceren voor de elektrificatie van 50 procent van hun vloot. Daardoor kunnen leveringen in steden en stedelijke kernen volledig emissievrij verlopen. Dat kunnen we alleen toejuichen.
","sprekertitel":"Minister Lydia Peeters","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482726","id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},"sprekertekst":"De heer Gryffroy heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1964484","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4077,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4077?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Gryffroy","voornaam":"Andries"},"sprekertekst":"Minister, ik dank u voor uw zeer omstandig antwoord. Voor de toekomst zal ik altijd blijven waken over drie elementen. Het eerste element, en dat is ook de bezorgdheid die leeft in deze commissie, is de bereikbaarheid maar ook de intercompatibiliteit. Het kan niet zijn dat we straks met zeven verschillende merken zitten en met zeven verschillende pasjes moeten werken. Dat moet aan elkaar gelinkt zijn.
\r\n\r\nMijn tweede bezorgdheid betreft de betaalbaarheid. Daarmee bedoel ik dat er niet plots verborgen kosten opduiken die dan toch op een of andere manier op onze elektriciteitsfactuur terechtkomen.
\r\n\r\nHet derde element, dat hier ook minder ter sprake is gekomen, maar waarbij u hebt opgemerkt dat u binnenkort een afspraak hebt met het net, is de betrouwbaarheid van het net in de toekomst. Met andere woorden, zit er voldoende capaciteit op het net? Want als het net op bepaalde plaatsen onvoldoende betrouwbaar blijkt waardoor men vertraagd moet laden, dan ondergraven we het systeem van de laadpalen en de elektrische wagens.
\r\n","sprekertitel":"Andries Gryffroy (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482726","id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},"sprekertekst":"De heer Claes heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Minister, ik dank u voor uw omstandig antwoord. Ik heb eigenlijk geen bijkomende vragen, maar ik kijk wel uit naar de resultaten van de opmaak van de potentieelkaarten en naar de oproep voor de ultrasnelle laadpunten die mogelijk al in juni zou worden gelanceerd. We zullen het daar dan ongetwijfeld in het najaar, na het zomerreces, nog over hebben.
","sprekertitel":"Bart Claes (Vlaams Belang)","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482726","id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},"sprekertekst":"De vragen om uitleg zijn afgehandeld.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Lode Ceyssens"}],"titel":"Samenhang\r\nVraag om uitleg van Andries Gryffroy aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de door de Vlaamse Regering goedgekeurde ontwerpvisie 'Clean Power for Transport'\r\nVraag om uitleg van Mercedes Van Volcem aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over laadinfrastructuur op privaat domein in het kader van de visienota 'Clean Power for Transport'\r\nVraag om uitleg van Bart Claes aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over het kader voor het uitbouwen van een laadinfrastructuur voor elektrische wagens","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OPE","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333200,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333200{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1707755"},"datumagendering":"2021-05-27T14:00:00+0200","datumbegin":"2021-05-27T13:52:26+0200","datumeinde":"2021-05-27T17:40:21+0200","id":1519247,"laatste-wijziging":"2021-05-27T12:24:51+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1519247/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1519247?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1519247/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Test-Aankoop becijferde onlangs dat elektrische voertuigen vanaf 2025 voordeliger zullen zijn dan voertuigen met een verbrandingsmotor. Op vrijdag 30 april 2021 keurde de Vlaamse Regering de ontwerpvisie Clean Power for Transport (CPT) 2021-2030 goed. Daarbij wil ze tegen 2025 in 35.000 publiek toegankelijke laadpunten laten voorzien voor het opladen van dit stijgend aantal elektrische voertuigen. Er zal ook over moeten worden gewaakt dat bestuurders van deze voertuigen de voorziene parkeerplaats vrijmaken na de oplaadbeurt. Hoe wil minister Lydia Peeters dit CPT financieren? Hoe wil ze de locaties van beschikbare laadpalen kenbaar maken aan de gebruikers? Komen er informatieborden langs snel- en gewestwegen? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Clean Power for Transport"],"opname-start":"2021-05-27T13:51:00+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"300","vergaderzaal":{"naam":"Antoon Van Dyck","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"_Dz-g13-0Fs","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"}},"verzoekschrift":[],"volgende-journaallijn":{"datum":"2021-05-27T15:39:28+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1523787,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1523787","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Stijn Bex aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de publieke participatiemomenten over de werkzaamheden aan de ring rond Brussel","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OPE","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333200,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333200{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1707755"},"datumagendering":"2021-05-27T14:00:00+0200","datumbegin":"2021-05-27T13:52:26+0200","datumeinde":"2021-05-27T17:40:21+0200","id":1519247,"laatste-wijziging":"2021-05-27T12:24:51+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1519247/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1519247?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1519247/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Test-Aankoop becijferde onlangs dat elektrische voertuigen vanaf 2025 voordeliger zullen zijn dan voertuigen met een verbrandingsmotor. Op vrijdag 30 april 2021 keurde de Vlaamse Regering de ontwerpvisie Clean Power for Transport (CPT) 2021-2030 goed. Daarbij wil ze tegen 2025 in 35.000 publiek toegankelijke laadpunten laten voorzien voor het opladen van dit stijgend aantal elektrische voertuigen. Er zal ook over moeten worden gewaakt dat bestuurders van deze voertuigen de voorziene parkeerplaats vrijmaken na de oplaadbeurt. Hoe wil minister Lydia Peeters dit CPT financieren? Hoe wil ze de locaties van beschikbare laadpalen kenbaar maken aan de gebruikers? Komen er informatieborden langs snel- en gewestwegen? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Clean Power for Transport"],"opname-start":"2021-05-27T13:51:00+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"300","vergaderzaal":{"naam":"Antoon Van Dyck","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"_Dz-g13-0Fs","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4391,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4391?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Coninck","voornaam":"Inez"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3426,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3426?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Brouwers","voornaam":"Karin"}]}],"id":1518601,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1518601","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"3499","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de publieke participatiemomenten over de werkzaamheden aan de ring rond Brussel","titel":"Vraag om uitleg van Stijn Bex aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de publieke participatiemomenten over de werkzaamheden aan de ring rond Brussel","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"}]},"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4077,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4077?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Gryffroy","voornaam":"Andries"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"},{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":3444,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3444?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Volcem","voornaam":"Mercedes"}]}],"id":1511011,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1511011","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"3237","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de door de Vlaamse Regering goedgekeurde ontwerpvisie 'Clean Power for Transport'","titel":"Vraag om uitleg van Andries Gryffroy aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de door de Vlaamse Regering goedgekeurde ontwerpvisie 'Clean Power for Transport'","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"},{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":3444,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3444?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Volcem","voornaam":"Mercedes"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4077,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4077?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Gryffroy","voornaam":"Andries"},{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"}]}],"id":1514480,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1514480","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"3340","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over laadinfrastructuur op privaat domein in het kader van de visienota 'Clean Power for Transport'","titel":"Vraag om uitleg van Mercedes Van Volcem aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over laadinfrastructuur op privaat domein in het kader van de visienota 'Clean Power for Transport'","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"},{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4077,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4077?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Gryffroy","voornaam":"Andries"},{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"},{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":3444,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3444?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Volcem","voornaam":"Mercedes"}]}],"id":1515777,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1515777","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"3388","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over het kader voor het uitbouwen van een laadinfrastructuur voor elektrische wagens","titel":"Vraag om uitleg van Bart Claes aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over het kader voor het uitbouwen van een laadinfrastructuur voor elektrische wagens","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"}]}