{"datum":"2021-05-20T14:46:11+0200","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":1519953,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"
– Wegens de coronamaatregelen werden deze vragen om uitleg via videoconferentie behandeld.
\r\n\r\nMevrouw Ryheul heeft het woord.
\r\n","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482720","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4408,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4408?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ryheul","voornaam":"Carmen"},"sprekertekst":"In een persartikel van donderdag 6 mei wordt gewezen op de falende aanpak in verband met het vermijden van dodelijke ongevallen bij wegenwerkzaamheden. Er wordt verwezen naar de vele ongevallen naan aanleiding van de werkzaamheden op de E17 waarover collega’s en ikzelf al meerdere vragen tot u richtten en naar de recente betreurenswaardige dodelijke ongevallen aan de werkzaamheden op de E313. In de plenaire vergadering van 21 april stelde collega Marino Keulen nog een vraag over de beveiliging van wegenwerken waarop u antwoordde dat u voor alle wegenwerken voortaan aan maatwerk zou doen, zoals eerder werd gedaan bij werkzaamheden op de E17, om het aantal ongevallen tot een minimum te herleiden. U had het toen over drie sporen: het signaleren, de inzet van bijkomende elementen en het bewustmaken van chauffeurs.
\r\n\r\nIn het artikel waarin het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en een onderzoeker Mobiliteit worden geciteerd, worden terecht kritische bedenkingen bij het beleid gemaakt en worden vragen opgeworpen die u op 21 april nog niet hebt beantwoord. Meer bepaald wordt vastgesteld dat er tot op heden sprake is van een manifeste laattijdigheid van de voorziene maatregelen en een gebrek aan anticipatie. Telkens worden tijdens de duur van de werkzaamheden zelf ingevolge ongevallen extra maatregelen opgelegd die, wanneer zij misschien van meet af aan waren opgelegd, mensenlevens hadden kunnen redden. Johan De Mol, onderzoeker aan het Instituut voor Duurzame Mobiliteit van de UGent zegt onder meer: “Doordat die ingrepen te laat gebeurden, waren er op de E17 en nu ook op de E313 veel ongevallen die voorkomen hadden kunnen worden.” In antwoorden op vragen daarover in de plenaire vergadering kwam u niet verder dan: “Als we alles zouden kunnen voorzien, zouden we dat zeker doen.”
\r\n\r\nEen ander pijnpunt dat aan bod komt in het artikel is de geringe bereidheid van de Vlaming om aan wegenwerken te vertragen. Uit een Europese verkeersbarometer in elf landen zou zelfs jaar na jaar blijken dat Belgen het minst vertragen aan wegenwerken. Bijna zeven op de tien respondenten in ons land zeggen dat geregeld 'te vergeten'. De heer De Mol zegt dat alleen meer en effectieve controles die lakse rijcultuur kunnen ombuigen. Het AWV zou op dit moment volgens hem maar beschikken over één mobiele trajectcontrole die, afhankelijk van de noden en in samenspraak met de politie, van de ene werf naar de andere verhuist.
\r\n\r\nEen andere belangrijke oorzaak van ongevallen bij wegenwerkzaamheden is uiteraard de afleiding van de chauffeurs die vaak een gevolg is van onder andere gsm-gebruik achter het stuur. In januari ondervroeg ik u al over de handhaving ter zake. U verwees daarbij naar een geplande bewustmakingscampagne en naar een gewenste wetswijziging die controles op en beboeting van gsm-gebruik via camera’s mogelijk moet maken. Dat laatste is echter een federale bevoegdheid die evenwel een belangrijke impact heeft op onze Vlaamse aanpak van de veiligheid rond wegenwerken. U liet me in januari weten dat de Vlaamse overheid al in de vorige legislatuur te kennen heeft gegeven dat wij achter de wetswijziging staan. Blijkbaar schiet het federale initiatief daarover niet echt op.
\r\n\r\nMinister, kunt u naar aanleiding van die vaststellingen en kritieken meedelen hoe u reageert op de geformuleerde kritiek dat de maatregelen bij wegenwerken vaak te laat komen en dus tot nodeloze slachtoffers leiden? Op welke manier garandeert u dat dat bij de geplande werkzaamheden maximaal vermeden wordt? Welke concrete bijkomende initiatieven neemt u ter zake en welke lessen trekt u uit de ongevallen op de E17 en de E313?
\r\n\r\nHoe countert u de geringe bereidheid in dit land om aan wegenwerkzaamheden te vertragen? Klopt het dat er slechts één mobiele trajectcontrole beschikbaar is? Neemt u nog initiatieven om dat aantal uit te breiden?
\r\n\r\nWat is er drie maanden na mijn vraag over de aanpak van gsm-gebruik achter het stuur gebeurd om dat probleem aan te pakken? Hebt u eindelijk al garanties gekregen dat er van de wetswijziging die bestraffing via camera’s mogelijk moet maken, nu eindelijk op korte termijn werk wordt gemaakt? Zo ja, over welke garanties gaat het? Wat is de stand van zaken van de aangekondigde bewustmakingscampagne? Welke andere initiatieven zult u nog nemen om te vermijden dat gsm-gebruik achter het stuur mensenlevens kost tijdens de wegenwerkzaamheden die deze zomer gepland zijn?
\r\n","sprekertitel":"Carmen Ryheul (Vlaams Belang)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Mevrouw Moors heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1636087","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4524,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4524?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Moors","voornaam":"Rita"},"sprekertekst":"Minister, we worden de laatste tijd geconfronteerd met een groot aantal ongevallen in de buurt van wegenwerken. Sinds midden maart vonden in de directe omgeving van de werken op de E313 al meer dan tien ongevallen plaats.
\r\n\r\nEen gelijkaardige situatie vond vorig jaar plaats op de E17, tijdens de eerste fase van de renovatiewerken aan het viaduct van Gentbrugge. Daar vond toen gemiddeld zowat 1 aanrijding per dag plaats. In totaal ging het om 180 aanrijdingen in zes maanden tijd, waarbij 4 doden vielen. Bij het merendeel van die ongevallen ging het over aanrijdingen in de staart van een file, ten gevolge van de versmalling van de rijstroken en een verlaging van de snelheidslimiet. Dat probleem werd aangepakt door middel van een op maat gemaakte oplossing. De signalisatie en wegmarkeringen werden aangepast en men ging specifiek focussen op de vrachtwagenchauffeurs. Dat heeft geleid tot een afname met 20 procent van de ongevallencurve. Dat is zeker positief.
\r\n\r\nMinister, met het oog op de 38 wegenwerken die komende zomer gepland staan antwoordde u recent op de vraag van collega Keulen dat u van plan bent om het ‘maatwerk’ zoals bij de E17 uit te rollen over heel Vlaanderen en tegelijkertijd ook te willen inzetten op sensibilisering. U haalde in uw antwoord ook aan dat het, wat betreft die ongevallen, ook vaak ligt aan het gedrag van de bestuurders.
\r\n\r\nUit een analyse van de ongevallen op de E17 bleek dat veel van de betrokken bestuurders te snel reden. Ook blijkt jaar na jaar uit een Europese verkeersbarometer na meting in elf landen dat de inwoners van dit land het minst vertragen aan wegenwerken.
\r\n\r\nMinister, bent u van oordeel dat, in het licht van de meest recente ongevallen in de omgeving van de werken op de E313, bijkomende maatregelen nodig zijn?
\r\n\r\nKunt u wat meer toelichting geven over de op til zijnde sensibiliseringscampagnes met betrekking tot het rijgedrag in de buurt van wegenwerken?
\r\n","sprekertitel":"Rita Moors (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"De heer Keulen heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482713","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},"sprekertekst":"Ik zal de inleidingen niet herhalen. Mijn beide collega’s hebben dat al in het lang en het breed gedaan. Ik stel alleen maar vast dat vandaag aan die wegenwerken op de E313 opnieuw een ongeval is gebeurd. Dat was op alle digitale bladzijden van de kranten te lezen. Het is het zoveelste op rij.
\r\n\r\nDe overheid is verantwoordelijk voor het hele voorwaardenscheppende kader: de signalisatie en eventuele ingrepen aan de weginrichting om mensen te waarschuwen voor het feit dat er belangrijke wegenwerken in het verschiet liggen. Er is het hele verhaal van de handhaving.
\r\n\r\nVanuit mijn ideologie is mij ingelepeld, en zo besta ik ook en zo kennen jullie mij allemaal: ‘Optimism is a moral duty’. Maar ik ben wel ontgoocheld in het fenomeen mens als het hier in Vlaanderen gaat over het verkeersgedrag. Ik moet natuurlijk niet iedereen over dezelfde kam scheren, maar er is toch een bepaalde hardnekkigheid, een zeker cowboygedrag dat onuitroeibaar is. Op de E313 gaat er geen dag voorbij of er wordt op geattendeerd dat er ongevallen zijn gebeurd. Elk nieuwsmagazine, elk duidingsprogramma heeft daar ondertussen al kostbare tijd aan besteed, en toch gebeurt dat telkenmale opnieuw. Ik ben zelf een geregelde gebruiker en u ook, minister, van de E314. Ook daar zijn wegenwerken bezig. Vanaf het ogenblik dat mensen vertragen zie je ze vanuit een soort van hardcore verslaving naar iPhones, gsm’s en aanverwante toestellen grijpen alsof daarmee het grote lot kan worden gewonnen. We hebben daar ook als weggebruiker een verantwoordelijkheid.
\r\n\r\nMen kan vanuit een oppositie of vanuit een natuurlijke reflex alle verantwoordelijkheid ter zake bij de overheid leggen, maar dan zijn we echt fout bezig. Hier is het de automobilist en bij uitbreiding de weggebruiker die onvoldoende attent is, die zich onvoldoende gedisciplineerd gedraagt in het verkeer en onvoldoende stilstaat bij het feit dat hij niet alleen met zijn eigen leven speelt maar dat hij ook het leven van andere weggebruikers in gevaar brengt.
\r\n\r\nWe hebben het ook gehad over de E17 in Gentbrugge. Daar heeft men een aangepaste signalisatie aangebracht en ervoor gezorgd dat de weginrichting al vroegtijdig wordt aangepast om weggebruikers te waarschuwen voor de nakende wegenwerken. Er is ook het hele verhaal van de handhaving. Dat laatste moeten we nog meer dan ooit doen. We moeten ook eens bekijken hoe ze dat in het buitenland aanpakken, die verslaving rond dat gsm-gebruik en het niet kunnen lossen van dat toestel.
\r\nMinister, ik heb drie concrete vragen. Welke bijkomende maatregelen werden en worden er genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren aan de wegenwerken op de E313? Wat zijn de resultaten van deze bijkomende maatregelen die ondertussen al werden genomen?
\r\n\r\nOverdreven snelheid blijkt een van de grootste oorzaken te zijn van ongevallen aan wegenwerken. Op welke manier wordt er ingezet op het handhaven van de maximaal toegelaten snelheid? Hoe evalueert u het gebruik van mobiele trajectcontroles in de werfzones?
\r\n\r\nAfleiding blijkt een andere grote oorzaak van ongevallen aan wegenwerken. Minister, welke mogelijkheden ziet u om bestuurders nog attenter te maken op de gevaren van afleiding achter het stuur, en zeker ter hoogte van wegenwerken? Welke maatregelen worden of werden in deze genomen?
\r\n","sprekertitel":"Marino Keulen (Open Vld)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"De heer Ceyssens heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482726","id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},"sprekertekst":"Minister, het is niet de eerste keer dat ik een vraag stel over ongevallen en verkeersonveiligheid bij wegenwerken. Zowel vorige legislatuur als deze legislatuur heb ik dat een aantal keren gedaan. Jammer genoeg blijft er op de E313 een pijnlijk probleem van verkeersveiligheid ter hoogte van de werken.
\r\n\r\nEr zijn nochtans al maatregelen genomen. Een van die maatregelen was bijvoorbeeld het plaatsen van een mobiele flitspaal. Ter hoogte van de werken is de snelheid op de autosnelweg verlaagd naar 70 km/u. Die ingezette flitspaal heeft daarop gecontroleerd, en ik begrijp dat van de 164.415 voertuigen die gecontroleerd waren, er maar liefst 10.497 te snel reden. De topper, al kun je in deze context moeilijk over een topper spreken, was een snelheid van 184 km/u. Tel daar nog bij dat de wegpolitie ook nog eens geflitst heeft, waarbij nog eens 1575 hardrijders op de bon werden geslingerd. Dan krijg je op die plaats meer dan 12.000 snelheidsovertredingen ter hoogte van de werken. Het is dan natuurlijk niet ver zoeken naar de voornaamste oorzaak van al die ongevallen die daar gebeuren.
\r\n\r\nMinister, waarom werd er door AWV gekozen voor het plaatsen van een mobiele flitspaal, en niet voor mobiele trajectcontrole? Uw voorganger antwoordde drie jaar geleden al op een vraag van mij dat men die problemen zou oplossen met mobiele trajectcontroles.
\r\n\r\nMinister, worden er tijdens wegenwerken ooit bevragingen gedaan over het gedrag van bestuurders ter hoogte van de wegenwerken? Indien neen, is het misschien een mogelijkheid om dat te bekijken?
\r\n","sprekertitel":"Lode Ceyssens (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Minister Peeters heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1483323","id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"},"sprekertekst":"Het belangt ons allemaal aan, de talrijke ongevallen die helaas gebeuren, zeker de ongevallen in de nabijheid van grote werven. Een aantal van jullie hebben inderdaad al verwezen naar het viaduct van Gentbrugge, de E17, waar we vorig jaar meer dan tweehonderd ongevallen konden tellen, waarvan vier helaas met dodelijke afloop. En vandaag zien we een soortgelijk verhaal op de E313, waar het ene na het andere ongeval gebeurt, en waar we helaas ook al vier dodelijke slachtoffers moeten tellen.
\r\n\r\nEen aantal collega’s stellen ook terecht dat het niet de voertuigen of de werken zijn die die ongevallen veroorzaken; het zijn nog altijd de weggebruikers zelf. En zij hebben in dezen een verpletterende verantwoordelijkheid. Zij moeten te allen tijde alert zijn, en zij moeten te allen tijde zorgen voor aangepaste snelheden.
\r\n\r\nSommige collega’s zeggen dat hier tal van fouten werden begaan, en dat er hier een gebrek aan anticipatie is, waarbij wordt verwezen naar een aantal persartikels. Wat dat betreft wil ik toch al heel duidelijk zeggen dat ik vind dat dat heel veel oneer aandoet aan al die mensen, al die instanties die voorafgaandelijk aan de wegenwerken volop bezig zijn met alles in kaart te brengen. Zij tekenen maatwerk uit, zij zetten in op verkeersveiligheid. En dat gaat over heel wat instanties. Dat zijn Vlaamse administraties, lokale administraties, maar daar zit ook de federale wegpolitie bij, daar zit de provincie bij. Daar zitten kortom heel wat instanties bij. Ook de private partners zitten daarbij, de projectleiders, de toezichters, de aannemers. Daar wordt voorafgaandelijk dus heel wat werk verricht.
\r\nOm dan zonder meer te zeggen dat tal van ongevallen te wijten zijn aan een gebrek aan anticipatie, vind ik zeer kort door de bocht. Dat doet veel oneer aan heel wat mensen die voorafgaandelijk tal van maatregelen in kaart brengen om te zorgen voor een maximale veiligheid van zowel de arbeiders die zich in de werfzone bevinden als voor de andere weggebruikers.
\r\n\r\nElke werf is evenwel anders en vraagt maatwerk. Vandaar dat de werken vooraf heel grondig worden bestudeerd. Als wij specifiek kijken naar de werf aan de viaduct van Gentbrugge vorig jaar, dan blijkt uit de analyse van de ongevallen daar dat afleiding achter het stuur een grote oorzaak was. Die afleiding was het gevolg van waarschijnlijk gsm-gebruik. Achter het stuur doet men tal van dingen die niet meer specifiek met het autorijden te maken hebben. Er zijn nauwelijks remsporen en dergelijke. Dat wijst ook op onaangepaste snelheden. Na die analyse gaat men kijken welke bijkomende maatregelen genomen kunnen worden. Ook hiervoor worden tal van instanties geraadpleegd. Tijdens de werken wordt er continu geëvalueerd, gemonitord en bijgestuurd.
\r\n\r\nWij mogen gerust al zeggen dat op de E313 en destijds ook op de E17 heel wat grote inspanningen zijn geleverd. Zo is er een grootschalige campagne geweest. Vlak voor en na de defecte brug in Oevel heeft men een aantal nieuwe doorsteken gecreëerd in de middenberm om de versmalling naar 1 rijstrook zo kort mogelijk te houden. Men heeft filestaartbeveiliging geïnstalleerd in de aanloop naar de file. Er bevindt zich om de kilometer een dynamische portiektekstkar, tot op 22 kilometer voor de werfzone.
\r\n\r\nNa enkele ongevallen met dodelijke afloop heeft AWV enkele van deze tekstkarren naar de middenberm gesleurd omdat een file van vrachtwagens het zicht op tekstkarren in de zijberm hindert. Men heeft op de bruggen boven de E313 bijkomende signalisatie aangebracht om de afstand tot de werfzone aan te duiden met vaste panelen.
\r\n\r\nDaarnaast kwam er een flitscamera en een snelheidsverlaging. Mijnheer Ceyssens, u stelt terecht dat aangekondigd was dat hier een mobiele trajectcontrole zou ingezet worden. Helaas heb ik moeten vernemen dat die mobiele trajectcontrole niet aansluitbaar is op het AMS-systeem (ANPR-Management System) van de federale overheid. Ik zie uw reacties. Het is inderdaad verbijsterend dat je dit dan moet horen. Ik heb dan ook onmiddellijk gevraagd bijkomende snelheidscamera’s in te zetten. Wij kunnen die ad hoc afnemen van het lopende contract bij onze administratie. Handhaving is hier echt wel noodzakelijk en daar moeten wij dan ook volop op inzetten. Al die gegevens moeten uitgelezen worden en dat is dan weer een opdracht voor de federale collega’s.
\r\n\r\nWat betreft specifiek het verhaal van de onoplettendheid, weet u dat Vias een proefproject gedaan heeft, om te controleren of de mensen in de auto zich niet laten afleiden en bijvoorbeeld niet met de gsm bezig zijn. Thans is er evenwel nog altijd geen wettelijk kader om afleiding achter het stuur vast te stellen.
\r\nHet verhaal van Vias was een proefproject. Wel kan ik u meegeven dat op dit ogenblik bij de federale overheid er een ontwerp-KB tot wijziging van de Wegcode voorligt en dat men daar alleszins in wil opnemen dat er geen gebruik mag worden gemaakt van een draagbare telefoon of andere elektronische apparatuur wanneer men aan het rijden is. We hebben zelf nog een aantal bijkomende suggesties aangeleverd. Vandaag is dat nog niet volledig inzetbaar omdat het wettelijk kader vandaag ontbreekt. Ik hoop alleszins dat we zo snel mogelijk dat wettelijk kader hebben.
\r\n\r\nVerder blijven campagnes en sensibilisering belangrijk. Ook daar zetten we ten volle op in. Zo is er de campagne van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) rond automodus. Er komt binnenkort een campagne over wegenwerken aan. Er wordt op de grote affiches langs de gewestwegen en snelwegen aandacht gevraagd voor veiligheid bij wegenwerken. Ook daar wordt ten volle op ingezet.
\r\n\r\nMijnheer Ceyssens, er is ook de bevraging van de chauffeurs. Bevragingen kunnen zeker interessant zijn om onduidelijkheden in het gedrag van de automobilisten op te sporen. In deze gevallen zijn de oorzaken van ongevallen evenwel gekend. Dat is onvoldoende concentratie of afleiding achter het stuur en onaangepaste snelheden. Het is heel belangrijk dat we volop inzetten op heel veel signalisatie en ook op het plaatsen van handhavingsmateriaal. Ik herhaal dat ik de administratie gevraagd heb om snel werk te maken van bijkomende snelheidscamera's. Ik vind het betreurenswaardig dat de mobiele trajectcontrole niet kan worden ingezet, maar dan zal men om de zoveel kilometer een snelheidscamera inzetten om de chauffeurs aan te moedigen om zich ordentelijk en verantwoordelijk te gedragen in het verkeer, en zeker in de nabijheid van wegenwerken. Men zal ervoor zorgen dat zij geflitst kunnen worden.
\r\n\r\nDit gebeurt in overleg met de federale wegpolitie. Wij zullen alleszins zorgen dat de nodige hardware er is. Ik hoop uiteraard dat de anderen volgen en zorgen dat die hardware kan uitgelezen worden en men effectief kan overgaan tot beboeten van al wie zich niet houdt aan de opgelegde snelheidslimiet.
\r\n","sprekertitel":"Minister Lydia Peeters","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Mevrouw Ryheul heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482720","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4408,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4408?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ryheul","voornaam":"Carmen"},"sprekertekst":"Minister, elke werf is inderdaad anders. Het is allerminst mijn bedoeling geweest om het voorbereidende werk van velen hier in twijfel te trekken. Dat wil ik alvast duidelijk maken.
\r\n\r\nMinister, uw voorganger, minister Weyts, schakelde na de vaste trajectcontroles eind 2017 een versnelling hoger en gooide een nieuw wapen in de strijd om het aantal verkeersdoden verder te doen dalen, namelijk de mobiele trajectcontrole. Vlaanderen was toen een voortrekker in Europa. Er werd gesteld dat een verplaatsbaar systeem het beste systeem is om de snelheid naar beneden te halen. Bijna vier jaar later bestaat er nog maar één exemplaar van. Dat is zeker te weinig, in de wetenschap dat er deze zomer maar liefst 38 grote wegenwerken worden gepland, en de uitbreiding van een van de grootste verkeersaders van het land, de Brusselse ring, zeker tien jaar zal duren. U had nochtans gezegd in de plenaire vergadering van 21 april, in primeur, dat de mobiele trajectcontrole ook zou kunnen worden aangesloten op het AMS-systeem. Ik ben zeer ontgoocheld dat dit nu toch niet mogelijk blijkt te zijn. Ik ben ook ontgoocheld om niet te vernemen dat er initiatieven worden genomen om het aantal mobiele trajectcontroles uit te breiden. Het blijft dus bij die ene trajectcontrole.
\r\n\r\nIn mijn inleiding had ik het over dat onderzoek dat jaarlijks wordt uitgevoerd, waarbij de Europese weggebruikers bevraagd worden over hun gedrag achter het stuur en waaruit blijkt dat de Belg Europees kampioen is in het niet-naleven van de verkeersregels.
\r\nMaar liefst 84 procent van de Belgen gaf toe al eens de kantjes ervan af te rijden. Daarnaast blijken we ook het meest ongeduldig te zijn in het verkeer. Dat is niet meteen een rapport om trots op te zijn als minister van Mobiliteit. Heel frappant vond ik het – dat wil ik nog wel eens herhalen – dat twee op de drie bestuurders al eens vergeet om te vertragen in de buurt van wegenwerken. Het Europees gemiddelde is 51 procent. Dat heeft ook de inderhaast aangevoerde mobiele flitspaal bewezen: maar liefst 12.000 snelheidsduivels zijn beboet. Staf Willems van VIAS …
\r\n","sprekertitel":"Carmen Ryheul (Vlaams Belang)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Kunt u stilaan afronden, collega?
\r\n","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482720","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4408,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4408?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ryheul","voornaam":"Carmen"},"sprekertekst":"… ja ik ga afronden … heeft gezegd dat het in onze volksaard ligt om de grenzen van de wet op te zoeken. Dat is inderdaad geen goed nieuws voor onze verkeersveiligheid. Van hen die de regels wel naleven doet een op de vijf dat vooral om geen boete te krijgen. Mensen gaan dus louter hun gedrag aanpassen om een boete te vermijden, en deze mentaliteit zorgt ervoor dat er ongelukken blijven gebeuren. Vandaar mijn bijkomende vragen voor u, minister:
\r\n\r\nVorig jaar kwam het hoogste aantal mensen – in de afgelopen vijf jaar – om het leven in de buurt van wegenwerken. Welke initiatieven zult u nemen om de mentaliteitswijziging van de bestuurder te veranderen, om die lakse rijcultuur om te buigen?
\r\n\r\nMijn tweede vraag is of bij ongevallen ook onderzocht wordt in welke mate er een verband is met de inzet van cruisecontrol, en of er op een andere manier nog stappen kunnen worden gezet om ongevallen te vermijden, of tenminste de ernst van de gevolgen ervan te reduceren?
\r\n","sprekertitel":"Carmen Ryheul (Vlaams Belang)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Mevrouw Moors heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1636087","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4524,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4524?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Moors","voornaam":"Rita"},"sprekertekst":"Minister, heel kort: ik heb u goed horen zeggen dat een van de grote oorzaken het afleiden van de bestuurder is, onder meer door een gsm, of iets anders. Dan moeten we ons de vraag stellen wat de baat is van meer signalisatie. We moeten de problematiek van het afleiden op zich aanpakken. Ik heb u ook horen zeggen dat men op het federale niveau bezig is het wetgevend kader te regelen, dat men bezig is met een ontwerp van koninklijk besluit. Ik hoop dat men op het federale niveau ook het initiatief zal nemen om de technologische mogelijkheden te onderzoeken om de afleiding automatisch te kunnen vaststellen, met automatisch werkende toestellen. Ik denk dat dat wel een hele vooruitgang zou kunnen geven bij wegenwerken.
\r\n\r\nMinister, ik heb ook een bijkomende vraag: beschikt u over cijfers over het aantal ongevallen van de afgelopen jaren, waarbij gewonden vielen, bij wegenwerken?
\r\n","sprekertitel":"Rita Moors (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"De heer Ceyssens heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482726","id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},"sprekertekst":"Minister, ik was blij dat ik op mijn stoel zat, en dat er twee leuningen rondom zaten. Ik moet zeggen dat ik het ronduit onthutsend vind. Ik heb het eens snel nagekeken. Ik heb in het parlement twaalf vragen gesteld over mobiele trajectcontroles, waarop telkens gezegd werd: die gaan er komen, dat is de oplossing bij wegenwerken, er moet nog dit en dat gebeuren, er moet nog zus en zo. Het siert u natuurlijk wel dat ik nu van u eindelijk een duidelijk antwoord krijg. Maar ik vind dat dit grenst aan het ongelooflijke. Ik denk dat wij als parlementairen recht hebben op duidelijke en heldere antwoorden, en niet op luchtkastelen, en dingen die er helemaal niet gaan komen, en die niet onderzocht zijn. Er gaat vandaag dus wel een bepaalde verontwaardiging over mij heen, omdat ik na drie jaar vragen stellen over mobiele trajectcontrole, hier eindelijk het antwoord krijg dat die mobiele trajectcontroles dus blijkbaar helemaal niet haalbaar zijn. Ik heb daar eigenlijk niet veel meer aan toe te voegen, behalve misschien een vraag:
\r\n\r\nAlles wat we in het verleden hebben afgeschoven, wat we zouden gaan oplossen en veiliger maken met mobiele trajectcontroles, en wat vandaag niet zo blijkt te zijn: hoe gaan we dat in de toekomst veiliger maken?
\r\n","sprekertitel":"Lode Ceyssens (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Minister Peeters heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1483323","id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"},"sprekertekst":"Dank u wel. Ik ga beginnen met de bijkomende bemerking van de heer Ceyssens. Ik moet zeggen dat ik zelf zeker ook niet happy ben dat ik hier deze communicatie moet doen. Allesbehalve. Zeker ook omdat men mij initieel had geïnstrueerd – dat heb ik toen ook in de plenaire gezegd – dat die mobiele trajectcontrole gebruikt kon worden op de weg, of op de E313. Dat blijkt nu plots niet zo te zijn.
\r\nIk ben daar zeker niet tevreden over. Je kunt die mobiele trajectcontrole plaatsen, maar als er daar geen koppeling aan is, dan heeft ze totaal geen meerwaarde.
\r\n\r\nBijkomend heeft men tal van elementen meegegeven, wat de mobiele trajectcontrole bemoeilijkt. Zo moet de werf minstens drie maanden duren en dergelijke meer. Dat zal op de E313 wel het geval zijn. Men geeft ook aan dat er in de toekomst flexibelere systemen van mobiele trajectcontrole op de markt zouden kunnen komen waarvan de ijking een langere geldigheidsduur zou hebben. Dat zou beter toepasbaar zijn. Uiteindelijk hebben we daar geen boodschap aan. Ik deel uw verontwaardiging.
\r\n\r\nAls we geen mobiele trajectcontrole kunnen inzetten, ook al hebben we die aangekondigd, dan schakelen we het best over naar het andere systeem, namelijk de snelheidscamera’s. Ik weet dat de federale politie en ook andere instanties snelheidscamera’s ter beschikking hebben. Gelet op de talrijke ongevallen heb ik heel specifiek aan de administratie gevraagd om bijkomende snelheidscamera’s te plaatsen. Heel vaak spoort een camera een weggebruiker ertoe aan om zich te houden aan de snelheidslimieten. Ik heb dat nu gevraagd, maar ik deel uw mening over de mobiele trajectcontrole. Zo moet het absoluut niet. Daar zal zeker een en ander nog over worden gezegd. Ik hoop dat de bijkomende snelheidscamera’s soelaas kunnen bieden en dat we die onmiddellijk kunnen inzetten.
\r\n\r\nMevrouw Moors, wat uw vragen over de cijfers betreft, heb ik niet alle cijfers van ongevallen bij werven, maar wel heel specifiek de cijfers van het viaduct van Gentbrugge. In de eerste fase voor de rijrichting Kortrijk en voor de rijrichting Antwerpen waren er 204 ongevallen en in de tweede waren er 65 ongevallen voor beide rijrichtingen. Dat zijn heel wat extra ongevallen aan een grote werf. Ook op de E313 tellen we al heel wat ongevallen. Er zijn 5 ongevallen met louter materiële schade, maar bijkomend zijn er 7 ongevallen met lichamelijk letsel, een met een zwaargewonde en 4 met een dodelijk slachtoffer. Kortom, dat zijn veel te veel ongevallen. Uit de eerste analyse van die ongevallen blijkt dat er geen remsporen zijn. Er is dus klaarblijkelijk niet geremd. Het zijn allemaal ongevallen op klaarlichte dag. Er is geen sprake van verblinding door de zon want het gaat om de tegenrichting. Dus het ongeval kan alleen maar te wijten zijn aan onaangepaste snelheid en/of aan afleiding. Daarom blijf ik erbij dat we daar ten volle op moeten inzetten.
\r\n\r\nDe federale politie zal sowieso ook nog controleren op afleiding door mankracht ter plaatse in te zetten. Ik hoop ook dat de bijkomende snelheidscamera’s de weggebruikers ertoe kunnen aanzetten om hun snelheid aan te passen over de hele afstand voorafgaandelijk aan de werf. Daar is er een gefaseerde snelheidslimiet en zullen we maar om de zoveel kilometer een snelheidscamera plaatsen bij gebrek aan die mobiele controles.
\r\n\r\nMevrouw Ryheul, wat betreft de verdere opvolging van alle ongevallen, wordt er telkens een evaluatie gemaakt. Ook de cruisecontrol zal worden opgenomen in het verdere onderzoek. Ik heb daar nu geen concreet antwoord op, maar alle facetten worden telkens opgenomen in de verdere onderzoeken van die ongevallen.
\r\n","sprekertitel":"Minister Lydia Peeters","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Mevrouw Ryheul heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482720","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4408,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4408?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ryheul","voornaam":"Carmen"},"sprekertekst":"Minister, ik heb geen antwoord gehoord op mijn vraag welke initiatieven u zult nemen om een mentaliteitswijziging bij de bestuurders teweeg te brengen.
\r\n\r\nHet nieuws dat de mobiele trajectcontrole niet kan worden aangesloten op het AMS-systeem is in onze commissie inderdaad ingeslagen als een donderslag bij heldere hemel. U deelt onze verontwaardiging, zegt u, maar ik vraag mij toch af of er straks voldoende personeel zal zijn om al die boetes uit te lezen.
\r\n\r\nHet blijft een en-enverhaal. Er worden inderdaad heel wat voorbereidende inspanningen gedaan, maar daarnaast heeft de bestuurder ook een verpletterende verantwoordelijkheid. Met onze fractie blijven we ervoor pleiten om enerzijds maximaal in te zetten op de technische hulpmiddelen om de snelheid tijdig af te bouwen en om de werken en de files tijdig aan te kondigen. Maar anderzijds moet er ook worden ingezet op de anticipatie, vanaf het begin van de wegenwerken.
\r\n\r\nWe moeten dus niet eerst de kat uit de boom kijken, tot er eerst dodelijke slachtoffers vallen. Daarnaast moet de pakkans groter zijn en de straffen strenger. Dit kan alleen maar door meer en door effectieve controles.
\r\n\r\nAangezien, minister, uit onderzoek ook blijkt dat vrachtwagens betrokken zijn, moet er blijvend aandacht uitgaan naar het informeren en sensibiliseren van die sector, en moet er werk worden gemaakt van de internationale signalisatie waarover we het al hebben gehad, met eenvoudige symbolen die voor alle Europeanen duidelijk en verstaanbaar zijn. Ten slotte kan ik alleen maar concluderen dat er nog een heel pak werk op de tafel ligt om onze bestuurders te sensibiliseren over het nut van de verkeersregels en de noodzaak om de andere weggebruikers te respecteren.
\r\n","sprekertitel":"Carmen Ryheul (Vlaams Belang)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Mevrouw Moors heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1636087","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4524,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4524?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Moors","voornaam":"Rita"},"sprekertekst":"Minister, dank u wel voor uw uitgebreide antwoord. We kunnen concluderen dat de mentaliteit van de bestuurders moet veranderen. Zeker in de buurt van wegenwerken moeten ze vertragen. We stellen vast dat in Frankrijk de voet van de bestuurders doorgaans lichter weegt omdat daar de pakkans een stuk groter is. Sensibiliseren en een hoge pakkans en sancties gaan hand in hand om de verkeersveiligheid te verhogen.
\r\n","sprekertitel":"Rita Moors (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Collega Keulen is nog steeds vermist. De heer Ceyssens heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482726","id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},"sprekertekst":"Ik ben er wat stil van geworden. Ik kan alleen maar herhalen dat ik zeer teleurgesteld ben. Dat is niet ten aanzien van u persoonlijk, minister, maar ik krijg hier als parlementslid drie jaar lang een suggestie van oplossing, en na drie jaar blijkt dat het zelfs nog niet is nagetrokken of dat systeem überhaupt kan werken. Het vergt echt geen zware inspanning om na te kijken of het al dan niet kan. Ik heb heel zware bedenkingen bij al die voorgaande antwoorden die ik kreeg, toen heel lichtzinnig werd gezegd dat het zou worden opgelost met mobiele trajectcontroles. Na al die tijd blijkt dat dat helemaal niet werkt. Voor de verkeersveiligheid is meer ernst nodig dan dergelijke lichtzinnige antwoorden.
\r\n","sprekertitel":"Lode Ceyssens (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"De vragen om uitleg zijn afgehandeld.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Bart Claes"}],"titel":"Samenhang\r\nVraag om uitleg van Carmen Ryheul aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over het beleid ter voorkoming van ongevallen bij wegenwerken\r\nVraag om uitleg van Rita Moors aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over het rijgedrag in de buurt van wegenwerken\r\nVraag om uitleg van Marino Keulen aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de veiligheid bij wegenwerken\r\nVraag om uitleg van Lode Ceyssens aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over het grote aantal snelheidsovertredingen aan de werkzaamheden op de E313","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OPE","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333200,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333200{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1703963"},"datumagendering":"2021-05-20T14:00:00+0200","datumbegin":"2021-05-20T13:52:07+0200","datumeinde":"2021-05-20T18:11:10+0200","id":1516030,"laatste-wijziging":"2021-05-19T15:06:17+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1516030/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1516030?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1516030/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Aan de wegenwerken op de E17 en de E313 gebeurden de voorbije maanden meerdere zware ongevallen, met soms dodelijke afloop. Uit analyse blijkt dat dergelijke ongevallen veelal te wijten zijn aan onaangepaste snelheid van de autobestuurders, en ook aan onoplettendheid door gsm-gebruik achter het stuur. Minister Lydia Peeters liet in het verleden weten dat ze zou inzetten op zogenaamd maatwerk op deze werven. Hierbij komt er specifieke signalisatie en wegmarkering, wat tot minder ongevallen moet leiden. Zal de minister nog extra veiligheidsmaatregelen nemen? Hoe wil ze de snelheidsbeperkingen laten handhaven? Komen er sensibiliseringsacties? Wanneer zal beboeting van gsm-gebruik achter het stuur via onbemande camera’s mogelijk worden? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Ongevallen wegenwerken"],"opname-start":"2021-05-20T13:51:39+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"287","vergaderzaal":{"naam":"Antoon Van Dyck","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"bivi-qaSRUo","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"}},"verzoekschrift":[],"volgende-journaallijn":{"datum":"2021-05-20T15:24:32+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1520097,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1520097","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Imade Annouri aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de aanpak van gevaarlijke kruispunten op en de herontwikkeling van de A12 tussen Boom en Antwerpen","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OPE","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333200,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333200{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1703963"},"datumagendering":"2021-05-20T14:00:00+0200","datumbegin":"2021-05-20T13:52:07+0200","datumeinde":"2021-05-20T18:11:10+0200","id":1516030,"laatste-wijziging":"2021-05-19T15:06:17+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1516030/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1516030?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1516030/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Aan de wegenwerken op de E17 en de E313 gebeurden de voorbije maanden meerdere zware ongevallen, met soms dodelijke afloop. Uit analyse blijkt dat dergelijke ongevallen veelal te wijten zijn aan onaangepaste snelheid van de autobestuurders, en ook aan onoplettendheid door gsm-gebruik achter het stuur. Minister Lydia Peeters liet in het verleden weten dat ze zou inzetten op zogenaamd maatwerk op deze werven. Hierbij komt er specifieke signalisatie en wegmarkering, wat tot minder ongevallen moet leiden. Zal de minister nog extra veiligheidsmaatregelen nemen? Hoe wil ze de snelheidsbeperkingen laten handhaven? Komen er sensibiliseringsacties? Wanneer zal beboeting van gsm-gebruik achter het stuur via onbemande camera’s mogelijk worden? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Ongevallen wegenwerken"],"opname-start":"2021-05-20T13:51:39+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"287","vergaderzaal":{"naam":"Antoon Van Dyck","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"bivi-qaSRUo","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4052,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4052?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Annouri","voornaam":"Imade"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4393,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4393?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Veuster","voornaam":"Maarten"},{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4433,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4433?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Verheyden","voornaam":"Wim"}]}],"id":1513609,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1513609","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"3306","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de aanpak van gevaarlijke kruispunten op en de herontwikkeling van de A12 tussen Boom en Antwerpen","titel":"Vraag om uitleg van Imade Annouri aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de aanpak van gevaarlijke kruispunten op en de herontwikkeling van de A12 tussen Boom en Antwerpen","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"}]},"voorzitter-tijdens-journaallijn":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"},"vorige-journaallijn":{"datum":"2021-05-20T14:29:47+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1519889,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1519889","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Annick Lambrecht aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over het meenemen van fietsen in de kusttram","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OPE","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333200,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333200{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1703963"},"datumagendering":"2021-05-20T14:00:00+0200","datumbegin":"2021-05-20T13:52:07+0200","datumeinde":"2021-05-20T18:11:10+0200","id":1516030,"laatste-wijziging":"2021-05-19T15:06:17+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1516030/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1516030?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1516030/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Aan de wegenwerken op de E17 en de E313 gebeurden de voorbije maanden meerdere zware ongevallen, met soms dodelijke afloop. Uit analyse blijkt dat dergelijke ongevallen veelal te wijten zijn aan onaangepaste snelheid van de autobestuurders, en ook aan onoplettendheid door gsm-gebruik achter het stuur. Minister Lydia Peeters liet in het verleden weten dat ze zou inzetten op zogenaamd maatwerk op deze werven. Hierbij komt er specifieke signalisatie en wegmarkering, wat tot minder ongevallen moet leiden. Zal de minister nog extra veiligheidsmaatregelen nemen? Hoe wil ze de snelheidsbeperkingen laten handhaven? Komen er sensibiliseringsacties? Wanneer zal beboeting van gsm-gebruik achter het stuur via onbemande camera’s mogelijk worden? Bekijk het verslag.
\n","omschrijving-kort":["Ongevallen wegenwerken"],"opname-start":"2021-05-20T13:51:39+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"287","vergaderzaal":{"naam":"Antoon Van Dyck","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"bivi-qaSRUo","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482443","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4390,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4390?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Claes","voornaam":"Bart"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4402,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4402?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Lambrecht","voornaam":"Annick"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"},{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4385,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4385?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Bex","voornaam":"Stijn"}]}],"id":1512661,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1512661","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"3272","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over het meenemen van fietsen in de kusttram","titel":"Vraag om uitleg van Annick Lambrecht aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over het meenemen van fietsen in de kusttram","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"}]},"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4408,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4408?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ryheul","voornaam":"Carmen"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4524,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4524?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Moors","voornaam":"Rita"}]}],"id":1513602,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1513602","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"3305","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over het beleid ter voorkoming van ongevallen bij wegenwerken","titel":"Vraag om uitleg van Carmen Ryheul aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over het beleid ter voorkoming van ongevallen bij wegenwerken","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"},{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4524,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4524?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Moors","voornaam":"Rita"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4408,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4408?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ryheul","voornaam":"Carmen"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"}]}],"id":1514412,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1514412","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"3321","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over het rijgedrag in de buurt van wegenwerken","titel":"Vraag om uitleg van Rita Moors aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over het rijgedrag in de buurt van wegenwerken","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"},{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4408,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4408?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ryheul","voornaam":"Carmen"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4524,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4524?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Moors","voornaam":"Rita"}]}],"id":1514479,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1514479","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"3339","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de veiligheid bij wegenwerken","titel":"Vraag om uitleg van Marino Keulen aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de veiligheid bij wegenwerken","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"},{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":3446,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3446?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Peeters","voornaam":"Lydia"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4408,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4408?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ryheul","voornaam":"Carmen"},{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4524,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4524?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Moors","voornaam":"Rita"}]}],"id":1515481,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1515481","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"3367","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over het grote aantal snelheidsovertredingen aan de werkzaamheden op de E313","titel":"Vraag om uitleg van Lode Ceyssens aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over het grote aantal snelheidsovertredingen aan de werkzaamheden op de E313","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"}]}