{"datum":"2021-05-04T16:37:37+0200","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":1511500,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
\r\n\r\nDe heer Van den Heuvel heeft het woord.
\r\n","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1483324","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":2815,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2815?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van den Heuvel","voornaam":"Koen"},"sprekertekst":"Minister, deze vraag is wat technisch van aard, maar als goed bestuur waar we voor staan – waar is de tijd van de slogan? – moeten we deze vraag toch durven te stellen, om ook een goed bestuur binnen de lokale besturen mogelijk te maken.
\r\n\r\nHet Steunpunt Bestuurlijke Vernieuwing heeft enkele maanden geleden zijn eindrapport gepubliceerd, in samenwerking met Audit Vlaanderen, betreffende de managementrapportering bij lokale besturen. Daar kwamen een aantal pijnpunten en suggesties in naar voren. We weten allemaal dat een goed managementrapporteringssysteem er onder meer voor moet zorgen dat het management de beleidsverantwoordelijken kan ondersteunen in hun beleids- en beslissingsproces. Een adequate monitoring is dan ook een belangrijk onderdeel van de beheerscontrole en de organisatiebeheersing van het bestuur.
\r\n\r\nUit het onderzoek van het steunpunt blijkt dat we nog onvoldoende stilstaan bij de interne managementrapporten bij heel wat lokale besturen. Dat geldt dan zowel voor de reikwijdte ervan, als voor de kwaliteit en de eraan gekoppelde doelstellingen. Daarnaast worden de bestaande rapporten en instrumenten slechts beperkt aangewend om de daadkracht, de performantie en de output van de werking effectief en efficiënt aan te sturen.
\r\n\r\nHet grootste probleem dat in het onderzoek wordt aangekaart, is het gebrek aan systematiek: in de doorwerking van vooraf opgelegde doelstellingen, in de gehanteerde criteria, in de organisatie en structuur enzovoort. Daarnaast speelt volgens het onderzoek de afwezigheid van verantwoordelijkheid binnen het managementteam een belangrijke rol.
\r\n\r\nMinister, ik heb een aantal vragen naar aanleiding van de conclusies van dit rapport. Het rapport suggereert om de lokale besturen te engageren om meer in te zetten op systemen van interne controle, monitoring en evaluatie. Audit Vlaanderen gaf aan dat in de helft van de bestudeerde besturen de organisatiestructuur op een aantal vlakken tekortschiet om een goede monitoring effectief mogelijk te maken. Hoe wilt u de lokale besturen bewustmaken van de werkpunten rond het beheerscontroleproces en de beheerscontrolecultuur en ervoor zorgen dat lokale besturen er actief mee aan de slag gaan?
\r\n\r\nUit het rapport blijkt dat alle beschikbare data niet ten volle worden benut en managementrapporteringen vaak een ad-hocverzameling van informatie zijn. Het rapport doet daarom de suggestie om werk te maken van een datawarehouse, waarbij alle beschikbare data zowel op Vlaams als op lokaal niveau gebundeld worden, in plaats van te werken met sjablonen. Ziet u daar een mogelijk alternatief in? Hoe kunnen we de lokale besturen daarin ondersteunen?
\r\n\r\nHoe wilt u het draagvlak voor een adequaat managementrapporteringssysteem vergroten? Op welke manier wilt u de lokale besturen bijstaan om dit op te nemen en erin te investeren?
\r\nTen slotte doet het rapport de aanbeveling om de verantwoordelijkheid voor alle rapporteringsverplichtingen bij het managementteam te leggen en dit eventueel ook vast te ankeren in een decreet. Hoe staat u tegenover deze aanbeveling?
","sprekertitel":"Koen Van den Heuvel (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"Minister Somers heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478489","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":2773,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2773?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Somers","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Mijnheer Van den Heuvel, hartelijk dank voor uw interessante en inderdaad iets meer technische vraag. Ook om de wat meer technisch inhoudelijke vragen te beantwoorden, zijn we in het parlement samen.
\r\n\r\nWat is het uitgangspunt? Vlaanderen heeft de administratieve lasten en de rapporteringsverplichtingen van lokale besturen de voorbije tijd afgebouwd. Lokale besturen krijgen daardoor enerzijds meer autonomie, maar anderzijds ook meer verantwoordelijkheid. Die twee zaken hangen natuurlijk onlosmakelijk aan elkaar vast. Het vormgeven van de eigen organisatiebeheersing en de uitbouw van een organisatiebeheersingssysteem op maat winnen daardoor aan belang. De decreetgever heeft gekozen voor een globaal decretaal kader op hoofdlijnen, waarbinnen de besturen zelf hun concrete regels en procedures van organisatiebeheersing kunnen vastleggen. Audit Vlaanderen evalueert de organisatiebeheersing, gaat na of ze adequaat is en formuleert aanbevelingen tot verbetering daarvan. Daarvoor kunnen bijvoorbeeld organisatie- en procesaudits uitgevoerd worden. Sinds kort neemt Audit Vlaanderen de evaluatie van de aanpak van organisatiebeheersing systematisch mee in elke audit. Zo krijgen minimaal honderd lokale besturen – een derde – jaarlijks feedback op de manier waarop ze hun organisatiebeheersing aanpakken. Bij de meeste van deze audits is er ook aandacht voor systemen van monitoring en rapportering.
\r\n\r\nIn tegenstelling tot de wettelijke beleidsrapporten – het meerjarenplan, de aanpassingen ervan en de jaarrekeningen – kan de managementrapportering niet altijd even gemakkelijk gevat worden in formele schema’s of modellen die door alle besturen nuttig kunnen worden gebruikt. Zoals reeds gezegd, bestaat er inzake dit onderwerp een globaal decretaal kader. Het decreet Lokaal Bestuur bevat momenteel dan ook geen concrete bepalingen of verplichtingen over managementrapportering of het opzetten van een managementinformatie- en rapporteringssysteem. Het is aan de lokale besturen zelf om de concrete invulling van de organisatiebeheersing binnen het eigen bestuur uit te werken en vorm te geven. Dat is logisch, want de bruikbare managementrapportering dient een antwoord te geven op specifieke interne informatiebehoeften en vraagt dus maatwerk. Dat betekent dat de concrete inhoud en de vorm van de managementrapporten en de wijze waarop gerapporteerd wordt, organisatiegebonden zijn en afhankelijk van individuele factoren binnen elk bestuur: rapporteringstools, beschikbare data, personeelscapaciteit enzovoort.
\r\n\r\nIn die context is het geen goed idee om vanuit Vlaanderen hiervoor centraal een datawarehouse op te zetten. De behoeften van de individuele lokale besturen op het vlak van omgevings-, beleids- en managementinformatie zijn daarvoor te verschillend. De ontwikkeling van een datawarehouse start in principe met een doorgedreven informatiebehoeftenanalyse en de opmaak van een informatiematrix. Dat is iets dat per lokaal bestuur moet gebeuren. Daarnaast is de opzet van een datawarehouse niet louter een IT-vraagstuk, aangezien het de inzet van verschillende competenties en rollen binnen een organisatie vraagt. Lokale besturen kunnen deze systemen dus het best individueel ontwikkelen, maar niets belet hen uiteraard om lokaal samen te werken, bijvoorbeeld, mijnheer Van den Heuvel, op het niveau van de regio. Ook de werkgroepen actief binnen Exello.net, de algemeen directeurs, of Vlofin, de financieel directeurs, kunnen daarin een actieve rol opnemen.
\r\n\r\nMaar wat zijn nu de mogelijkheden om vanuit Vlaanderen te ondersteunen? Om tegemoet te komen aan de vraag van vele, vooral kleinere, besturen naar een houvast om een gepaste beheersrapportering uit te bouwen, heb ik eind vorig jaar om te beginnen een academische studie laten uitvoeren door het Steunpunt Bestuurlijke Vernieuwing over het opzetten van een managementrapportering binnen de lokale besturen. Dit rapport werd gepubliceerd op de websites van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) en het Steunpunt en werd breed gecommuniceerd. Zoals u hebt aangegeven, hebt u de conclusies en de aanbevelingen van dit onderzoeksrapport goed gelezen. Proficiat daarvoor. De handvatten die hierin aangereikt worden, kunnen de besturen op weg helpen bij de geleidelijke uitbouw van de managementrapportering. Zo worden er bijvoorbeeld kritische succesfactoren bepaald die handelen over de algemene aanpak, het proces, de organisatiestructuur en de organisatiecultuur.
\r\nTen tweede, stelt Audit Vlaanderen op zijn website heel wat goede praktijken ter beschikking op het vlak van organisatiebeheersing.
\r\n\r\nTen derde, wat het datavraagstuk betreft: vanuit de Vlaamse overheid worden al heel wat data over lokale besturen ter beschikking gesteld: de BBC-data (beleids- en beheerscyclus), de data van de Gemeente-Stadsmonitor en de data van Statistiek Vlaanderen. Deze data zijn allemaal toegankelijk voor lokale besturen.
\r\n\r\nTot slot heb ik, naar aanleiding van een eerdere vraag van u in deze commissie, contact opgenomen met het Kenniscentrum Vlaamse Steden. Daarna werd bekeken hoe we extra besturen kunnen overtuigen om toe te treden tot het registratie- en rapporteringsinstrument ORBA (Opvolging Realisatie Bestuursakkoord). Er werd een nieuwe oplossing gevonden: er werd beslist om ook andere lokale besturen te laten toetreden tot de groep van de centrumsteden. De nieuwe instappers krijgen een centrumstad als peter en meter en ontvangen een starterspakket om de opstart vlot te laten verlopen. Daarnaast krijgen ze ook toegang tot de gegevensuitwisseling tussen de centrumsteden. Ik kan u mededelen dat er drie nieuwe besturen zijn toegetreden en dat er nog vier besturen ingestapt zijn in een traject om te bekijken of dit ook voor hen een geschikte tool is. De drie nieuwe besturen die zijn toegetreden zijn Houthalen-Helchteren, Tremelo en het u en mij welbekende Willebroek. Vooral voor de geïnteresseerden: bij het Kenniscentrum zijn ze klaar om nog extra deelnemers te verwelkomen. Dus wie wil, kan daar altijd terecht. De deelnemers krijgen een peter en meter en een starterspakket.
\r\n\r\nHoe kan het draagvlak voor managementrapporteringssystemen nog vergroot worden en hoe kunnen we de lokale besturen aanmoedigen om daar meer in te investeren? Hierbij denk ik aan drie zaken: blijven communiceren via regelmatige communicatie, waar mogelijk wijzen op het belang van een cultuur van meten en het gebruik van prestatie-informatie en de inhoud en de aanbevelingen van het onderzoeksrapport verder bespreken en afstemmen met het werkveld. Dit overleg zal geïntegreerd worden in het traject dat dit jaar zal worden opgestart inzake de evaluatie van de BBC en de leesbaarheid van de BBC-beleidsrapporten.
\r\n\r\nHet rapport doet de aanbeveling om de verantwoordelijkheid voor alle rapporteringsverplichtingen bij het MAT te leggen en dit ook vast te leggen in het decreet Lokaal Bestuur. U vraagt hoe ik hiertegenover sta. Wel, het huidige decretale kader bevat duidelijke en consistente bepalingen over de organisatiebeheersing, over de minimale rapporteringsverplichting en over de bevoegdheden en verantwoordelijkheden op dit vlak. Dat kader zorgt ervoor dat elk bestuur zelf de mogelijkheden en verantwoordelijkheid heeft om de verschillende rapporteringsverplichtingen te leggen bij de personen en organen die daarvoor het best geplaatst zijn. Besturen die daarvoor een grote verantwoordelijkheid bij het MAT willen leggen, kunnen dat perfect doen binnen het huidige decretale kader. Het decreet Lokaal bestuur moet daarvoor niet gewijzigd worden. Eerder dan vanuit Brussel extra formaliteiten op te leggen, laten we dit dus beter over aan de lokale autonomie. Tot slot ben ik het principieel eens met deze aanbeveling uit het onderzoeksrapport. Ik vind het op zich een goede zaak dat een lokaal bestuur zegt om die verantwoordelijkheid bij het MAT te leggen, maar dat blijft voor mij een keuze die men expliciet maakt. Op basis van het decreet kan dat binnen het lokale bestuur en men weet dat men die verantwoordelijkheden ook moet definiëren. Met andere woorden: men kan dus een keuze maken die daarvan afwijkt, maar de meest logische keuze lijkt me inderdaad om die verantwoordelijkheid bij het MAT te leggen.
\r\n\r\nCollega Van den Heuvel, ik hoop dat ik u daarmee heb kunnen antwoorden op uw pertinente vragen.
\r\n","sprekertitel":"Minister Bart Somers","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"De heer Van den Heuvel heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1483324","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":2815,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2815?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van den Heuvel","voornaam":"Koen"},"sprekertekst":"Minister, dank u wel voor uw zeer degelijke antwoord. Dit is toch een item waar we aandacht voor moeten hebben. Als we eerlijk zijn, moeten we vaststellen dat de cultuur van lokaal bestuur tot lokaal bestuur enorm verschilt. Daarom heb ik gewoon de bekommernis om te blijven sensibiliseren en aan te moedigen. Want ik heb de indruk, als ik dat vanuit mijn ervaring bekijk, dat het een beetje afhangt van een gedreven algemeen directeur of een financieel directeur hoe de cultuur in dat lokaal bestuur is, of van een verantwoordelijke politicus. Laat ons eerlijk zeggen: het is nog geen gedragen of volwassen cultuur waar het hele lokale bestuur, door alle managementteamleden of collegeleden, de cultuur van monitoring, beheerscontrole, evaluatie en bijsturing uitdraagt.
\r\nDaar hebben we nog wat werk aan de winkel. Vandaar ook deze vraag.
\r\n\r\nLangs de andere kant mogen we niet vervallen in een keizer-kostermentaliteit en 37 regeltjes opleggen en 38 rapporten laten schrijven door de lokale besturen. Dat is absoluut niet de bedoeling. Maar ik denk dat het toch wat breder moet gaan dan dat een toevallig lid van een managementteam, een algemeen directeur of een toevallig collegelid dat op de agenda zet van een lokaal bestuur. Daarom is mijn vraag om vanuit het Vlaamse niveau de lokale besturen te blijven sensibiliseren en op het belang daarvan te blijven wijzen.
\r\n\r\nIk begrijp dat u zegt dat het datawarehouse een verantwoordelijkheid is van het lokale bestuur zelf. In mijn gemeente is er wel een managementteam dat aandacht heeft voor deze beheerscontrole. We krijgen nu trouwens ook Audit Vlaanderen op bezoek wegens de fusie en we willen er absoluut aan meewerken om daar versterkt uit te komen. Er zullen zeker zaken zijn die beter kunnen. Maar ik merk toch dat ook in een bestuur waar een managementteam is en dat openstaat voor monitoring en evaluatie, de datavergaring niet van een leien dakje loopt. We moeten er toch eens over nadenken hoe we dat kunnen verbeteren. Ik denk dat daar niet alleen het lokale bestuur een zoektocht moet doen, omdat er op dat vlak dan misschien wel dubbel werk gebeurt, omdat er heel wat data verzameld worden op het wat hogere niveau. Ik denk dan vooral aan het Vlaamse niveau. Daarom vraag ik om dat nog eens in ogenschouw te nemen.
\r\n","sprekertitel":"Koen Van den Heuvel (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"Minister Somers heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478489","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":2773,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2773?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Somers","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Mijnheer Van den Heuvel, het is inderdaad een belangrijker thema dan het op het eerste gezicht lijkt. Het heeft te maken met de kwaliteit van het bestuur. Het is niet altijd sexy, laten we eerlijk zijn. U zegt dat niet elk bestuur er rijp voor is. Niet in elk schepencollege in Vlaanderen is daar evenveel interesse voor. Vaak wordt dat gemakkelijk geparkeerd bij de administratie omdat het een zekere beperking van de vrijheid en van actie is, want men schakelt zich toch wat in een planmatig beleid in. Het is iets waar we aandacht aan moeten blijven besteden. Dat is net de reden waarom ik het een goede zaak vind dat Audit Vlaanderen beslist heeft dat het bij elke audit de organisatiebeheersing en de lokale aanpak onder de loep neemt en daarover rapporteert. Dat is een heel belangrijke zaak. Trouwens, exact om de reden die u hebt genoemd, besliste Audit Vlaanderen eind 2020 om een thema-audit te doen over de opvolging van de meerjarenplanning bij veertien lokale besturen. Uit die audit blijkt wat u ook hebt bevestigd: dat een aantal besturen nog zoekende zijn op dat vlak. Daarom zullen we deze reeks van audits laten opvolgen door een aantal sensibiliseringsactiviteiten in samenwerking met de provinciale bestuursscholen en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). Zo zijn er in juni specifiek hierover een aantal webinars gepland voor het management en de politiek verantwoordelijken van de lokale besturen, om dat thema hoger op de lokale agenda te krijgen. Door het delen van de vaststellingen van Audit Vlaanderen, met inbegrip van de opgetekende goede praktijken, kunnen de lokale besturen beter worden gewapend om de kwaliteit van de tweede opvolgingsrapportering over de meerjarenplanning naar een hoger niveau te tillen.
\r\n\r\nMaar nogmaals, wat datawarehouse betreft, vrees ik dat dat niet echt te realiseren valt zonder een zeer ingrijpende opgelegde regelgeving. Dan moet men beginnen te uniformiseren. Ik ben daar toch wat terughoudend over.
\r\n\r\nIk ben het met u eens dat we echt moeten doorduwen op het bewustmaken, het aanreiken van goede praktijken van wat organisatiebeheersing juist betekent en de mogelijkheid om zich in te schakelen in het netwerk van de centrumsteden, die meer capaciteit hebben dan kleine gemeenten. Men kan zich een meter of een peter zoeken. Dan krijgt men een starterspakket en kan men zich daarin laten begeleiden. Er is een heel concreet aanbod naar de gemeenten die zoekende zijn.
\r\nU zegt dat we enerzijds niet te betuttelend mogen zijn, maar dat we anderzijds wel moeten zorgen dat de kwaliteit verhoogt. Dat is een moeilijk evenwicht. Ik vrees dat het datawarehouse ons wat zou doen overhellen in de richting van te veel regelneverij en te weinig een beroep doen op de slagkracht die potentieel aanwezig is bij de lokale besturen. Ik wil toch eerst blijven vasthouden aan dat eerste spoor, namelijk via Audit Vlaanderen en via sensibilisering en vorming de lokale besturen te versterken en te empoweren in hun capaciteit om die organisatiebeheersing goed te doen, alvorens we de piste zouden moeten onderzoeken of we niet moeten gaan naar een meer sturende aanpak vanuit Brussel. Dat tweede spoor zou ik voorlopig nog niet willen bewandelen, maar wel verder monitoren hoe die lokale organisatiekracht zich kan ontwikkelen. U kaart geheel terecht dit thema aan. Ik ben blij dat u dat doet want we moeten voor die zaken voldoende aandacht hebben in het Vlaams Parlement en in deze commissie. Dank daarvoor.
\r\n","sprekertitel":"Minister Bart Somers","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"De heer Van den Heuvel heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1483324","fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":2815,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2815?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van den Heuvel","voornaam":"Koen"},"sprekertekst":"Het is duidelijk dat we dezelfde bekommernis delen en dat we wellicht daar de volgende maanden en jaren nog werk van moeten blijven maken, zowel vanuit de regering als vanuit het parlement, om zoveel mogelijk lokale bestuurders op het belang van een goede beheerscontrole, monitoring en evaluatie te blijven wijzen. Op die manier kunnen we allemaal een stukje mee bouwen aan een beter bestuur, ook op lokaal niveau.
\r\n","sprekertitel":"Koen Van den Heuvel (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"sprekertekst":"De vraag om uitleg is afgehandeld.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Kris Van Dijck"}],"titel":"Vraag om uitleg van Koen Van den Heuvel aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over managementrapportering bij lokale besturen","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"N","agenda-versie":"1","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"BIN","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1332966,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1332966{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Binnenlands Bestuur, Gelijke Kansen en Inburgering"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1695211"},"datumagendering":"2021-05-04T13:00:00+0200","datumbegin":"2021-05-04T12:51:38+0200","datumeinde":"2021-05-04T18:26:57+0200","id":1508763,"laatste-wijziging":"2021-04-29T17:14:45+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1508763/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1508763?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1508763/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"De Universiteit Gent heeft een Centrum voor seksuologie en gender opgericht. Volwassenen die met seksuele problemen kampen, kunnen er individuele gesprekstherapie en behandeling met medicijnen krijgen. Daarnaast kunnen jongeren en volwassenen met vragen over hun genderidentiteit er terecht voor oriënterende gesprekken en psychotherapeutische of ondersteunende begeleiding. In het interdisciplinair genderteam werken verschillende specialisten samen: endocrinologen, gynaecologen, plastisch chirurgen, urologen, NKO-artsen, spraakdeskundigen en dermatologen. Verder spelen ook sociaal werkers en psychiaters of psychologen/seksuologen een grote rol in de behandeling. Over de werking van dit centrum en van het Transgender Infopunt wisselden de leden van de commissie van gedachten met professor Guy T'Sjoen, hoofd van de dienst Endocrinologie en stofwisselingsziekten van de UZ Gent. Daarnaast kwamen een aantal persoonlijke getuigenissen aan bod.
\n","omschrijving-kort":["Gender: gedachtewisseling"],"opname-start":"2021-05-04T12:51:29+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"258","vergaderzaal":{"naam":"Antoon Van Dyck","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"eOBjq83FV6o","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"}},"verzoekschrift":[],"volgende-journaallijn":{"datum":"2021-05-04T16:58:23+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1511583,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1511583","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Nadia Sminate aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over de communicatie van de faciliteitengemeente Sint-Genesius-Rode naar aanleiding van de Vlaamse coronavaccinatiecampagne","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"N","agenda-versie":"1","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"BIN","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1332966,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1332966{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Binnenlands Bestuur, Gelijke Kansen en Inburgering"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1695211"},"datumagendering":"2021-05-04T13:00:00+0200","datumbegin":"2021-05-04T12:51:38+0200","datumeinde":"2021-05-04T18:26:57+0200","id":1508763,"laatste-wijziging":"2021-04-29T17:14:45+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1508763/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1508763?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1508763/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"De Universiteit Gent heeft een Centrum voor seksuologie en gender opgericht. Volwassenen die met seksuele problemen kampen, kunnen er individuele gesprekstherapie en behandeling met medicijnen krijgen. Daarnaast kunnen jongeren en volwassenen met vragen over hun genderidentiteit er terecht voor oriënterende gesprekken en psychotherapeutische of ondersteunende begeleiding. In het interdisciplinair genderteam werken verschillende specialisten samen: endocrinologen, gynaecologen, plastisch chirurgen, urologen, NKO-artsen, spraakdeskundigen en dermatologen. Verder spelen ook sociaal werkers en psychiaters of psychologen/seksuologen een grote rol in de behandeling. Over de werking van dit centrum en van het Transgender Infopunt wisselden de leden van de commissie van gedachten met professor Guy T'Sjoen, hoofd van de dienst Endocrinologie en stofwisselingsziekten van de UZ Gent. Daarnaast kwamen een aantal persoonlijke getuigenissen aan bod.
\n","omschrijving-kort":["Gender: gedachtewisseling"],"opname-start":"2021-05-04T12:51:29+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"258","vergaderzaal":{"naam":"Antoon Van Dyck","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"eOBjq83FV6o","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4089,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4089?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Sminate","voornaam":"Nadia"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":2773,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2773?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Somers","voornaam":"Bart"}]}],"id":1508586,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1508586","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"3126","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de communicatie van de faciliteitengemeente Sint-Genesius-Rode naar aanleiding van de Vlaamse coronavaccinatiecampagne","titel":"Vraag om uitleg van Nadia Sminate aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over de communicatie van de faciliteitengemeente Sint-Genesius-Rode naar aanleiding van de Vlaamse coronavaccinatiecampagne","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"}]},"voorzitter-tijdens-journaallijn":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"},"vorige-journaallijn":{"datum":"2021-05-04T16:07:22+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1511385,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1511385","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Kurt De Loor aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over het advies van de Vlaamse Adviescommissie voor Volksraadplegingen met betrekking tot de digitale organisatie ervan","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"N","agenda-versie":"1","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"BIN","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1332966,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1332966{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Binnenlands Bestuur, Gelijke Kansen en Inburgering"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1695211"},"datumagendering":"2021-05-04T13:00:00+0200","datumbegin":"2021-05-04T12:51:38+0200","datumeinde":"2021-05-04T18:26:57+0200","id":1508763,"laatste-wijziging":"2021-04-29T17:14:45+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1508763/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1508763?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1508763/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"De Universiteit Gent heeft een Centrum voor seksuologie en gender opgericht. Volwassenen die met seksuele problemen kampen, kunnen er individuele gesprekstherapie en behandeling met medicijnen krijgen. Daarnaast kunnen jongeren en volwassenen met vragen over hun genderidentiteit er terecht voor oriënterende gesprekken en psychotherapeutische of ondersteunende begeleiding. In het interdisciplinair genderteam werken verschillende specialisten samen: endocrinologen, gynaecologen, plastisch chirurgen, urologen, NKO-artsen, spraakdeskundigen en dermatologen. Verder spelen ook sociaal werkers en psychiaters of psychologen/seksuologen een grote rol in de behandeling. Over de werking van dit centrum en van het Transgender Infopunt wisselden de leden van de commissie van gedachten met professor Guy T'Sjoen, hoofd van de dienst Endocrinologie en stofwisselingsziekten van de UZ Gent. Daarnaast kwamen een aantal persoonlijke getuigenissen aan bod.
\n","omschrijving-kort":["Gender: gedachtewisseling"],"opname-start":"2021-05-04T12:51:29+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"258","vergaderzaal":{"naam":"Antoon Van Dyck","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"eOBjq83FV6o","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1792521","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":1895,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1895?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Dijck","voornaam":"Kris"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":2791,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2791?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Loor","voornaam":"Kurt"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":2773,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2773?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Somers","voornaam":"Bart"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4064,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4064?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Miert","voornaam":"Paul"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4443,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4443?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Warnez","voornaam":"Brecht"},{"fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":4445,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4445?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ongena","voornaam":"Tom"},{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4388,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Buysse","voornaam":"Yves"}]}],"id":1506592,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1506592","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"3070","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over het advies van de Vlaamse Adviescommissie voor Volksraadplegingen met betrekking tot de digitale organisatie ervan","titel":"Vraag om uitleg van Kurt De Loor aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over het advies van de Vlaamse Adviescommissie voor Volksraadplegingen met betrekking tot de digitale organisatie ervan","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"}]},"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":2815,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2815?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van den Heuvel","voornaam":"Koen"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":2773,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2773?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Somers","voornaam":"Bart"}]}],"id":1507333,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1507333","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"3089","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over managementrapportering bij lokale besturen","titel":"Vraag om uitleg van Koen Van den Heuvel aan Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, over managementrapportering bij lokale besturen","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2020-2021"}]}