{"datum":"2020-04-30T14:46:30+0200","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":1386113,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
\r\n\r\nDe heer Brouns heeft het woord.
\r\n","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482462","id":4430,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Brouns","voornaam":"Jo"},"sprekertekst":"Ik heb deze vraag om uitleg voorbereid in het precoronatijdperk. Digitale competenties bij jongeren zijn nu actueler dan ooit. Ik denk dat we allemaal kunnen getuigen dat we de voorbije weken meer dan ooit gekluisterd zijn aan onze laptop, dat we digitaal verbonden zijn. Als dat dezer dagen cruciaal is voor een bepaalde groep, dan is dat uiteraard voor onze jongeren. Zij doen aan preteaching via online afstandsonderwijs. De digitale competenties en de vraag die ik daarover heb voorbereid, zijn dus actueler dan ooit.
Uit de Digimeterrapporten, waarin imec sinds 2009 het media- en technologiegebruik in Vlaanderen in kaart brengt, blijkt dat sinds de eerste metingen in 2017 de Vlaming lichtjes meer vertrouwen heeft in zijn eigen digitale vaardigheden. De leeftijdscategorie van 25 tot 44 jaar heeft het hoogste vertrouwen in de eigen digitale vaardigheden. Maar het is opmerkelijk dat de jongste leeftijdscategorie in het Digimeteronderzoek, de groep van 16-tot-24-jarigen, zich maar even digitaal vaardig inschat als de 45-tot-55-jarigen.
Ook op professioneel vlak denkt meer dan een kwart van de Vlamingen niet over voldoende technologische vaardigheden te beschikken. Dat mag dezer dagen misschien toch wel enige zorgen baren. Die onzekerheid speelt niet enkel bij 55-tot-64-jarigen, die het moeilijk vinden om zich aan te passen, maar evenzeer bij de twintigers die net het professionele leven zijn ingestapt.
Gemiddeld gezien is de houding van de Vlaming ten aanzien van de technologie positief geëvolueerd. Ook is de eigen inschatting van de digitale vaardigheden erop vooruitgegaan. Maar dat mag ons niet blind maken voor een nieuw soort digitale kloof of technologisch fatalisme dat we ook bij een deel ‘digital natives’ zien groeien. Dit zien we bij een groeiende minderheid, maar vertrouwen in en vaardigheden met technologie mogen ook bij jongeren niet zomaar als een evidentie worden beschouwd. 15 procent van de jongeren heeft vandaag namelijk geen vertrouwen in technologie ten opzichte van 11 procent in 2018. Wat gebrek aan vertrouwen in hun technologische vaardigheden betreft, is dit cijfer opgelopen van 13 procent in 2017 naar 16 procent in 2019.
Verder heeft ook het kenniscentrum Mediawijs de Digimeter 2019 onder de loep genomen. De conclusie luidde onder meer: “Mediawijs moet blijven informeren en sensibiliseren over mediawijze thema’s als digitale balans, nieuwswijsheid, online privacy, reclame en datawijsheid! De digitale kennis en vaardigheden zijn nog onvoldoende en we zien dat die kennis sterk samengaat met attitudes.”
Tot slot besliste de regering collectief haar schouders te zetten onder het jeugd- en kinderrechtenbeleidsplan. Hierin werden vijf prioriteiten vooropgesteld, waaronder ook mediawijsheid.
Minister, hoe evalueert u deze bevindingen?
Vormen ze ook wat u betreft en gelet op het huidige belang van het online afstandsonderwijs en de digitale vaardigheden die daarvoor nodig zijn, een duidelijke aanwijzing van het grote belang dat het nieuwe ‘architectuur’-decreet voor onderwijsdoelen ook voorziet dat er eindtermen worden ontwikkeld die verband houden met digitale competenties en ook met mediawijsheid?
Kunt u al aangeven dat bij de ontwikkeling van nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad bijzondere aandacht wordt besteed aan de bevinding dat de digitale geletterdheid ook voor wie in het digitale tijdperk is geboren, geenszins een evidentie is?
Plant u nog andere initiatieven om digitale geletterdheid, zowel bij jongeren als bij iets minder jongere personen, nog verder te versterken?
Wat zal, ten slotte, uw bijdrage zijn om de vijfde prioriteit van het jeugd- en kinderrechtenbeleidsplan, namelijk mediawijsheid, mee inhoud te geven en verder uit te werken?
","sprekertitel":"Jo Brouns (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"Minister Weyts heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"Wat de resultaten van de Digimeter betreft, moet ik eerst zeggen dat het gaat over een onderzoek dat zich niet richt op het leerplichtonderwijs, maar voornamelijk op het in kaart brengen van het ICT-gebruik en attitudes bij volwassenen.
\r\n\r\nVoor het leerplichtonderwijs hebben we andere meetinstrumenten, zoals de Monitor ICT-Integratie in het Vlaamse Onderwijs (MICTIVO) en het Apestaartjarenonderzoek van Mediawijs, dat binnenkort gepubliceerd wordt.
\r\nVolgens MICTIVO bleek al dat leerlingen in het lager en secundair onderwijs minder overtuigd zijn over hun algemene computerkennis en -vaardigheden in vergelijking met vorige metingen. De Digimeter lijkt die conclusies dus te bevestigen, met die nuance dat het om een zelfperceptie gaat. In dezen spelen ook de nieuwe technologische evoluties en innovatie een rol. Je kunt wel bepaalde vaardigheden hebben, maar merken dat er steeds meer nieuwe zaken opduiken, die je niet kent. Dat speelt ongetwijfeld mee bij die zelfperceptie.
\r\n\r\nIk deel de suggestie dat er meer moet worden ingezet op digitale vaardigheden in het onderwijs. Dat wordt vandaag tot onze eigen scha en schande wel bewezen. De integratie van ICT en mediageletterdheid in de nieuwe eindtermen is op dat vlak een eerste en meest wezenlijke stap.
\r\n\r\nDe sleutelcompetentie ‘Digitale competentie en mediawijsheid’ heeft onder andere als doel de digitale competentie van leerlingen te versterken op het vlak van het gebruik van digitale media en toepassingen, inzicht en vaardigheden inzake computationeel denken en handelen en, ten slotte, inzicht, vaardigheden en attitudes in verband met mediawijsheid.
\r\n\r\nDe eindtermen onder die sleutelcompetentie moeten door alle leerlingen worden bereikt. Er zijn hieromtrent ook eindtermen basisgeletterdheid. Daar leggen we de lat, in die zin dat er een minimum minimorum van kennis en vaardigheden moet zijn.
\r\n\r\nIn de eindtermen voor de tweede en derde graad is er ruim aandacht voor het gebruik van digitale media en toepassingen. De nieuwe eindtermen beogen dat de leerlingen die uit het gemoderniseerde secundair onderwijs uitstromen, zelfvertrouwen tonen bij het verkennen en gebruiken van digitale infrastructuur en toepassingen. Dat is een attitudinale eindterm.
\r\n\r\nEr zijn daarnaast heel wat initiatieven die erop gericht zijn digitale vaardigheden te versterken zowel in het leerplichtonderwijs als in het volwassenenonderwijs. Ik heb een lange lijst meegekregen, waarvan ik er u enkele meegeef.
\r\n\r\nHet Strategisch Plan Geletterdheid 2017-2024 stelt vijf strategische doelstellingen voorop, waaronder digitale geletterdheid. Het volwassenenonderwijs neemt een belangrijke rol op bij het voorzien van vorming omtrent digitale vaardigheden. De centra voor basiseducatie (CBE's) bieden ICT-cursussen aan voor de specifieke doelgroep van laaggeletterde mensen. Er zijn ICT-opleidingen in de centra voor volwassenenonderwijs, die in 2016 volledig geactualiseerd zijn. De bestaande opleiding Toepassingssoftware werd er vervangen door maar liefst zeven nieuwe opleidingen, die allemaal dieper ingaan op de materie: Start to ICT, ICT en administratie, ICT en sociale media, enzovoort.
\r\n\r\nDe twee bestaande opleidingen Informatica Webdevelopment en Informatica Programmeren bleven behouden, maar ook die werden inhoudelijk volledig herzien en mochten een upgrade beleven.
\r\n\r\nVorig schooljaar werd ook sterk ingezet op de professionalisering van de centra voor basiseducatie met betrekking tot mediagebruik en mediageletterdheid. Er werd een specifieke opleiding voorzien voor twee deelnemers per CBE.
\r\n\r\nIn samenwerking met het kenniscentrum Mediawijs wordt de opleiding Mediacoach al verschillende jaren door het departement Onderwijs gefinancierd. Jaarlijks spenderen we daaraan zo’n 30.000 euro. Specifiek voor de opleiding Mediacoach verkregen tussen 2014 en 2019 in totaal zo’n 380 deelnemers een competentie- of aanwezigheidsattest. Dat zijn dus afgestudeerde mediacoaches.
\r\n\r\nBinnen de Vlaamse actieplannen Artificiële Intelligentie en Cybersecurity zijn eveneens middelen voorzien voor de digitalisering van het leerplichtonderwijs. Binnen die actieplannen is er 1,66 miljoen euro voorzien voor onderwijs, op recurrente basis. Dat is dus een bedrag waarop we jaarlijks een beroep kunnen doen. Dat bedrag dient om de digitalisering van scholen te boosten en de ondersteuning met betrekking tot de eindtermen digitalisering te faciliteren.
\r\nIDEA Consult heeft in opdracht van het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) – want dat Vlaams agentschap is verantwoordelijk voor die middelen – een studie gemaakt om die middelen zo adequaat en efficiënt mogelijk te besteden. Wij verwachten volgende week een eerste draft voor de bespreking tussen de kabinetten.
\r\n\r\nHet jeugd- en kinderrechtenbeleidsplan is nog in volle voorbereiding. Dat valt niet enkel onder mijn verantwoordelijkheid maar vooral onder die van de minister van Jeugd. Het finale actieplan voor het jeugd- en kinderrechtenbeleidsplan wordt vermoedelijk door de Vlaamse Regering goedgekeurd in het najaar, waarschijnlijk in oktober of november. Voor die timing zit collega Dalle aan het stuur.
\r\n","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"De heer Brouns heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482462","id":4430,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Brouns","voornaam":"Jo"},"sprekertekst":"Dank u wel voor uw antwoorden, minister. Zoals ik al zei in mijn inleiding, zijn we meer dan ooit beland in een digitale context door het coronavirus. Die digitale vaardigheden zijn dus cruciaal om mee te kunnen, niet alleen in het onderwijs maar ook heel breed in de samenleving.
Ik heb daarover twee bijkomende vragen of aandachtspunten. We hebben al vaak gesproken over corona als een groot maatschappelijk of sociologisch experiment. Ik denk dat we daar dus ook uit moeten durven leren en het moeten durven evalueren. Hebt u al plannen inzake de evaluatie van dat online afstandsleren met betrekking tot preteaching? De Commissie voor Onderwijs vernam dat de Universiteit Gent onderzoek uitvoert in verband met de effectiviteit van de verschillende methodieken voor online lesgeven. Gaat u daar op verder? Plant u een evaluatie van het online afstandsleren? Ik denk dat we daar veel van kunnen leren over de digitale vaardigheden van zowel kinderen als leerkrachten.
Dat brengt me bij mijn tweede punt. Onlangs zat ik in een debat met een aantal collega’s. Voorafgaandelijk daaraan had ik contact met ICT-coördinatoren. Toen bleek – en het is goed dat u daarnaar verwees – dat er in de eindtermen voor de tweede en derde graad bijzonder veel aandacht zal gaan naar de digitale competenties. Uit praktijkonderzoek, onder andere MICTIVO, bleek dat heel wat leerkrachten uit de eerste graad – en dat heeft dan te maken met vertrouwen en de mate waarin ze gewoon zijn ermee te werken – aangaven onvoldoende vertrouwd te zijn met de digitale competenties die niet alleen van hen maar ook van de leerlingen verwacht worden. Heel wat leerkrachten geven zelf aan dat ze niet kunnen voldoen aan het niveau dat voor de eerste graad verwacht wordt.
Ik denk dus dat er zeker aandacht moet zijn voor digitale competenties voor jongeren, maar zeker ook voor de leerkrachten. Ik denk dat we de leerkrachten voldoende comfort moeten bieden om zich voldoende bij te scholen in die digitale vaardigheden en dat we de scholen moeten ondersteunen en hen erop moeten wijzen dat dat cruciaal is. Er zijn heel wat mooie voorbeelden – zoals ICT-cafés – waarbij ICT-coördinatoren en anderen de kennis van de leerkrachten op dat vlak bijspijkeren.
Minister, hebt u plannen om dat online afstandsleren grondig te evalueren?
","sprekertitel":"Jo Brouns (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"Mevrouw Beckers heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482480","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4384,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4384?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Beckers","voornaam":"Roosmarijn"},"sprekertekst":"Ik wil me aansluiten bij de vraag en benadrukken dat de kwaliteit van de digitale vaardigheden belangrijker moet zijn dan de kwantiteit, want onze digitale wereld verandert zo snel. Het is heel belangrijk dat onze jongeren heel zelfredzaam zijn en ook flexibel kunnen omgaan met die nieuwe programma’s en toepassingen. Die basisvaardigheden zijn dus belangrijk. Ik had daarvoor ‘mediawijsheid’ opgeschreven, maar gezien de situatie kan ik er misschien ook het maken van een goede powerpoint aan toevoegen.
\r\nIk wil ook even wijzen op het feit dat het verschil tussen kinderen die van thuis uit digitaal vaardig zijn en kinderen die dat niet zijn, veel minder gelijkloopt met het verschil qua ‘gewone’ kennis. Het verschil loopt dus niet gelijk met dat tussen aso, tso en bso. Daar moeten we ook rekening mee houden.
\r\n\r\nIk wil ook nog terugkomen – collega Brouns en de minister verwezen er al naar – op die MICTIVO-onderzoeken. De vorige keren vonden die steeds om de vijf jaar plaats. Het eindrapport van MICTIVO 3 dateert van augustus 2018. In de digitale wereld is dat al een eeuwigheid geleden. Daarom wou ik vragen of er deze legislatuur een MICTIVO 4 gepland is, bijvoorbeeld in 2023. In het vorige rapport stond ook dat de onderzoekers vonden dat ze te weinig tijd en te weinig middelen hadden. Minister, zult u meer tijd en middelen vrijmaken voor die onderzoekers?
\r\n","sprekertitel":"Roosmarijn Beckers (Vlaams Belang)","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"Mevrouw Meuleman heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478466","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":3173,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3173?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Meuleman","voornaam":"Elisabeth"},"sprekertekst":"Collega’s, ik vind het een zeer zinvolle vraag, die momenteel meer dan ooit actueel is. Ik had een gelijkaardige vraag ingediend, omdat we zien dat er tijdens deze coronacrisis op het vlak van ICT een kwantumsprong gemaakt is, zowel wat materiaal betreft als wat competenties bij leerkrachten betreft. Er bestond een gap op beide fronten; dat bleek al uit eerder MICTIVO-onderzoek. We hebben gezien dat de nood van de situatie er nu voor gezorgd heeft dat er heel snel bijgebeend moest worden. We zullen er natuurlijk nog niet zijn na deze coronacrisis. Ik denk dat iedereen van mening is dat wat we positief op alle vlakken uit deze crisis moeten meenemen, toch wel is dat we dit momentum niet verloren mogen laten gaan.
Minister, ik had u de volgende vragen willen stellen. Hoe zal dit opgenomen en verdergezet worden? Komen er nog extra investeringen op het vlak van materiaal? Ik denk dat de inspanningen verdergezet moeten worden. Dat zal nodig zijn. Daar zullen middelen voor vrijgemaakt moeten worden, ook al omdat dit waarschijnlijk in golven zal blijven terugkomen.
Dat die professionalisering meer dan ooit nodig is, bleek al uit die studies en uit de huidige situatie. Nu hebben leerkrachten via trial-and-error al heel veel zaken gerealiseerd en opgezet. Maar het zal toch ook de kunst zijn om die ervaringen te bundelen en die best practices volledig te valoriseren en echte professionaliseringstrajecten op te zetten. Ik heb dus een gelijkaardige vraag, minister. Hoe wilt u dit aanpakken en verder valoriseren, want het zal in de toekomst nog nuttig zijn.
","sprekertitel":"Elisabeth Meuleman (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"Ik denk dat iemand die nu nog twijfelt aan het belang van digitale competenties, op een andere planeet heeft gewoond de voorbije weken. Ik denk dat iedereen het erover eens is dat het enorm belangrijk is om daarop in te zetten. Minister, u gaf al aan dat er nieuwe eindtermen komen in de eerste graad, waar die digitale competenties en basisgeletterdheid ruim aan bod komen. Ik denk dat we heel goed zitten op dat vlak en dat we daar ook verder in moeten gaan.
\r\n\r\nMinister, in de commissie in januari hadden we het al over ICT en digitale geletterdheid. Toen zei u dat u niet alleen zou focussen op die digitale competenties bij leerlingen maar ook bij leerkrachten. U had het toen ook over die studie van IDEA Consult: hoe gaan we de middelen efficiënt inzetten om onze leerkrachten te professionaliseren en om onze schoolleiders te coachen? Dat lijkt me een heel zinvolle studie. Toen zei u dat de studie er pas zou zijn in de loop van volgend jaar. Als ik u goed begrepen heb, komt ze er al eerder aan. Dat zou een bijzonder goede zaak zijn. Er zijn natuurlijk andere studies, maar dit lijkt me echt wel een heel goede studie.
\r\nIk hoop dat die studie ook ingaat op het beleidsplan ICT, dus die pedagogische visie omtrent ICT-gebruik in scholen. Dat is niet verplicht, en ik weet dat het tot de autonomie van de scholen behoort, maar ik denk dat, als het ICT-gebruik op scholen zeer goed gecoördineerd wordt, het de werkdruk van leerkrachten ook kan verminderen. Dat kan uiteraard de organisatie optimaliseren.
\r\n\r\nIk denk dat leerkrachten al heel mooie dingen gedaan hebben en geweldig grote stappen vooruit hebben gezet. Ik heb gisteren ook nog prachtige dingen gezien die scholen nu realiseren. Maar het is ook heel belangrijk dat leerkrachten ook doen waar ze zich goed bij voelen en zeker bij voelen. Dat wilde ik gewoon nog even meegeven.
\r\n","sprekertitel":"Karolien Grosemans (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"Minister Weyts heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"Wat het onderzoek Apestaartjaren betreft heb ik begrepen dat dit voor binnenkort is, de exacte timing kan ik niet uit het hoofd geven, maar ik heb begrepen dat dit binnen enkele maanden is. Het MICTIVO-onderzoek is een vijfjaarlijks onderzoek. Het laatste was in 2017. Die vaste periodiciteit wordt wel aangehouden, en dan zitten we in het schooljaar 2022-2023. Dat is wel vrij omvattend.
Het tweede element is het afstandsonderwijs. Het onderzoek van de UGent loopt. Dat zal natuurlijk zeer zinvol zijn voor een evaluatie en ook naar structureel beleid toe kunnen we daar veel uit leren, denk ik. We hebben allen vastgesteld dat, zeker wat het secundair onderwijs betreft, er toch heel veel creativiteit is, heel veel innovatie, heel veel praktische kennis. Vooral op het niveau van het basisonderwijs heeft men in sommige individuele gevallen wel een kwantumsprong moeten maken en zijn sommige leerkrachten die vroeger wat terughoudend waren ten opzichte van het digitale verhaal, nu noodgedwongen geswitcht naar het digitale. Ik krijg daar vrij positieve reacties over. Veel leerkrachten bekennen dat ze het altijd wat voor zich hebben uitgeschoven en dat ze het nu hebben moeten opnemen met alle gevolgen van dien, maar dat er een nieuwe wereld voor hen is opengegaan. Het digitale is voor sommigen heel snel in de kamer komen binnenstormen, maar om nooit meer weg te gaan. Ik denk dat dat voor velen de persoonlijke conclusie is, maar we zullen zien wat het onderzoek oplevert naar conclusies toe voor een structureel beleid.
Tot slot is er natuurlijk ook een financieel verhaal. Ik hoop dat we op korte termijn de ICT-budgetten voor scholen kunnen optrekken en de eerste nood proberen te lenigen. We moeten ook kijken naar de ICT-coördinatoren, want die zijn natuurlijk niet zo talrijk in aantal en nogal onvermeld gebleven in het verhaal. Ik denk dat die soms de rol van heel druk bezette brandweerman hebben moeten opnemen om hier en daar te hulp te kunnen snellen. Ik heb begrepen dat velen dat uitstekend gedaan hebben, maar ook daar denk ik dat we vooral lessen zullen kunnen trekken. Je moet in elke plas water de zon kunnen zien schijnen, en dat is hier ook zo. Zeker wat de digitalisering betreft hebben we heel snel stappen vooruit gezet. Ik denk ook dat preteaching op dat vlak iedereen nog verplicht heeft om een paar versnellingen hoger te schakelen. Aanvankelijk was het afstandsonderwijs vooral wat men ‘off the shelf’ noemt, inhoud nemen die al herhaling was of via onze platformen ter beschikking gesteld werd. Maar met nieuwe lesinhouden, vooral in het kader van het live lesgeven, zie je toch dat men enkele versnellingen heeft moeten bijschakelen en dat dat in het gros van de gevallen ook succesvol is gebleken. Voor het secundair onderwijs denk ik ook dat we daar een straatje ingeslagen zijn zonder weg terug.
","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"De heer Brouns heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482462","id":4430,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Brouns","voornaam":"Jo"},"sprekertekst":"Dank u voor uw antwoord, minister. Ik denk dat we mogen besluiten dat als er één thema is dat ons allemaal verbindt, meerderheid en oppositie, over alle grenzen heen, het het belang is van voldoende digitale competenties bij ons allemaal en in het bijzonder bij onze jongeren en zij die het onze jongeren iedere dag moeten aanleren. Daar moeten we bijzondere aandacht voor vragen.
Het is ook gebleken dat zij wel de nodige ondersteuning kunnen gebruiken om de digitale competenties aan te leren en aan te scherpen. Zeker ook de komende weken en maanden zal dat heel belangrijk zijn. Die competenties kun je maar leren naarmate er voldoende infrastructuur is, en je hoort ook heel vaak op de vloer van elke school dat de ICT-infrastructuur nog voor verbetering vatbaar is. We hebben het recent in het kader van het coronadebat al herhaaldelijk aangehaald: u hebt een goed project opgezet met de laptops, maar we moeten daar absoluut nog alle zeilen bijzetten om aan alle noden te voldoen, zodat iedereen effectief dat afstandsonderwijs online kan volgen.
Het is ook heel goed om nog eens te bevestigen dat het bij de ontwikkeling van de eindtermen tweede en derde graad cruciaal is dat er voldoende aandacht is voor de digitale competenties, dat ze voldoende ambitieus zijn om iedereen mee te hebben op dat vlak in onze samenleving.
Tot slot wil ik nogmaals bevestigen dat het voor ons belangrijk blijft dat het nooit een argument mag worden om het fysieke onderwijs als het ware naar het achterplan te schuiven, want dat blijft uiteraard nog altijd prioriteit nummer één.
","sprekertitel":"Jo Brouns (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"De vraag om uitleg is afgehandeld.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"}],"titel":"Vraag om uitleg van Jo Brouns aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over digitale competenties bij jongeren","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OND","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333231,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333231{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Onderwijs"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1551711"},"datumagendering":"2020-04-30T14:30:00+0200","datumbegin":"2020-04-30T14:30:00+0200","datumeinde":"2020-04-30T17:20:00+0200","id":1384683,"laatste-wijziging":"2020-04-27T15:32:54+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1384683/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1384683?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1384683/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Het bestaande M-decreet regelt het onderwijs voor kinderen met een beperking, stoornis of handicap: elke gewone school moet een doorgedreven zorgbeleid uitbouwen en zoeken naar redelijke aanpassingen voor deze kinderen. Lukt dat onvoldoende, dan kan het kind overstappen naar het buitengewoon onderwijs. In het Vlaams regeerakkoord 2019-2024 uitte de Vlaamse Regering haar voornemen om het M-decreet te vervangen door een begeleidingsdecreet. Een commissie onder leiding van professor Elke Struyf heeft de bestaande ondersteuningsnetwerken in een rapport geëvalueerd. Minister Ben Weyts zou in een conceptnota een eerste aanzet geven voor dat begeleidingsdecreet. Wat is de timing van die nota? Hoe wil hij belangrijkste onderwijspartners betrekken bij de opmaak van het decreet? Wat zal de rol zijn van de commissie-Struyf?
\n","omschrijving-kort":["Begeleidingsdecreet: timing"],"opname-start":"2020-04-30T14:20:39+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"169","vergaderzaal":{"naam":"Antoon Van Dyck","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"0YHnzTHIdt4","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"}},"verzoekschrift":[],"volgende-journaallijn":{"datum":"2020-04-30T15:13:58+0200","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1386219,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1386219","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Roosmarijn Beckers aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over het akkoord van de Vlaamse Regering over afwijkende eindtermen in steinerscholen","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OND","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333231,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333231{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Onderwijs"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1551711"},"datumagendering":"2020-04-30T14:30:00+0200","datumbegin":"2020-04-30T14:30:00+0200","datumeinde":"2020-04-30T17:20:00+0200","id":1384683,"laatste-wijziging":"2020-04-27T15:32:54+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1384683/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1384683?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1384683/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Het bestaande M-decreet regelt het onderwijs voor kinderen met een beperking, stoornis of handicap: elke gewone school moet een doorgedreven zorgbeleid uitbouwen en zoeken naar redelijke aanpassingen voor deze kinderen. Lukt dat onvoldoende, dan kan het kind overstappen naar het buitengewoon onderwijs. In het Vlaams regeerakkoord 2019-2024 uitte de Vlaamse Regering haar voornemen om het M-decreet te vervangen door een begeleidingsdecreet. Een commissie onder leiding van professor Elke Struyf heeft de bestaande ondersteuningsnetwerken in een rapport geëvalueerd. Minister Ben Weyts zou in een conceptnota een eerste aanzet geven voor dat begeleidingsdecreet. Wat is de timing van die nota? Hoe wil hij belangrijkste onderwijspartners betrekken bij de opmaak van het decreet? Wat zal de rol zijn van de commissie-Struyf?
\n","omschrijving-kort":["Begeleidingsdecreet: timing"],"opname-start":"2020-04-30T14:20:39+0200","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"169","vergaderzaal":{"naam":"Antoon Van Dyck","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"0YHnzTHIdt4","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4384,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4384?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Beckers","voornaam":"Roosmarijn"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4070,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4070?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Daniƫls","voornaam":"Koen"},{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":3173,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3173?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Meuleman","voornaam":"Elisabeth"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"}]}],"id":1383914,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1383914","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"1966","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over het akkoord van de Vlaamse Regering over afwijkende eindtermen in steinerscholen","titel":"Vraag om uitleg van Roosmarijn Beckers aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over het akkoord van de Vlaamse Regering over afwijkende eindtermen in steinerscholen","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2019-2020"}]},"voorzitter-tijdens-journaallijn":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4430,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Brouns","voornaam":"Jo"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4384,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4384?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Beckers","voornaam":"Roosmarijn"},{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":3173,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3173?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Meuleman","voornaam":"Elisabeth"}]}],"id":1383889,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1383889","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"1962","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over digitale competenties bij jongeren","titel":"Vraag om uitleg van Jo Brouns aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over digitale competenties bij jongeren","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2019-2020"}]}