{"datum":"2019-12-12T15:59:25+0100","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":1351367,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"
Mevrouw Meuleman heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478466","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":3173,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3173?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Meuleman","voornaam":"Elisabeth"},"sprekertekst":"Op vrijdag 29 november vond de studiedag ‘Van kleurenblind naar intercultureel’ plaats. Doctor Loes Meeussen van het Centrum voor Sociale en Culturele Psychologie van de KU Leuven lichtte de resultaten van haar onderzoek toe. Het onderzoek wilde nagaan in 66 scholen en bij 3000 leerlingen hoe scholen omgaan met diversiteit en wat het diversiteitsbeleid op school doet met de schoolse prestaties.
Het onderzoek bakent drie categorieën van scholen af: de kleurenblinde school, die vertrekt vanuit het individu en de verschillen neutraliseert; de assimilatieschool, die culturele verschillen verwerpt; de interculturele school, die verschillen erkent en benoemt, en inzet op het begrijpen van elkaar. Er zijn ook combinaties mogelijk en het beleid van een school hangt niet af van de populatie van de school. Wat blijkt? Hoe kleurenblinder de school, hoe slechter de prestaties. Een assimilatiebeleid heeft geen effect op de schoolse prestaties, maar alle leerlingen voelen zich wel minder thuis op school. De kloof tussen leerlingen wordt niet gedicht, hoewel dat de intentie is. Een multicultureel beleid zorgt heel duidelijk voor een groter welzijn en betere leerprestaties bij allochtone leerlingen, met 10 procent.
Op basis van deze onderzoeksresultaten werd het project ‘School zonder Racisme’ uitgerold, een project in samenwerking met de scholierenkoepel en ouderkoepels en ondersteund door de Europese Unie en door de Vlaamse Regering. Het project ondersteunt tien scholen. Het beleid en de schoolcultuur worden geanalyseerd en scholen worden begeleid in hun evolutie naar een interculturele school. De resultaten van het project zijn bijzonder positief en bevestigen het onderzoek. De kloof wordt gedicht en prestaties gaan de hoogte in. ‘School zonder Racisme’ krijgt veel vragen om zijn project uit te breiden en meer scholen te begeleiden.
Minister, hoe kijkt u naar het onderzoek van doctor Loes Meeussen over de effecten van het diversiteitsbeleid op school? Welke conclusies trekt u hieruit en hoe wilt u die vormgeven in het beleid? Zal het project ‘School zonder Racisme’ worden voortgezet en ondersteund door de Vlaamse Regering, gezien de vragen uit scholen en de positieve resultaten die het project kan voorleggen? In welk budget is daarvoor voorzien en hoeveel scholen zullen kunnen worden begeleid?
","sprekertitel":"Elisabeth Meuleman (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"Minister Weyts heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"De vaststelling dat een diversiteitsbeleid uitbouwen een positieve impact kan hebben op prestaties, is natuurlijk belangrijk, zeker ook in het licht van de PISA-resultaten die vorige week werden voorgesteld. Zoals u weet, ontvangt elke school van Onderwijs personeels- en werkingsmiddelen op basis van de sociaal-economische kenmerken van de leerlingenpopulatie. Het project waarover u spreekt, valt echter eigenlijk buiten mijn actieradius, in die zin dat het gaat over een project in het kader van het Europees Sociaal Fonds (ESF) en dus vertrekt vanuit een totaal andere bevoegdheid. Dat ressorteert eigenlijk nu onder de bevoegdheid van minister Crevits, omdat dat gaat via het Departement Werk en Sociale Economie. Daarbinnen heb je de afdeling ESF, die een projectoproep doet waarop kan worden ingeschreven. Dit is een van de twaalf projecten die werden goedgekeurd in het kader van een oproep met betrekking tot integratie, namelijk de oproep ‘Integratiepact: projecten ter bestrijding van racisme en discriminatie en bevordering van wederzijds respect’. De twee administraties die vooral betrokken zijn, zijn het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) en de afdeling ESF. Ik heb begrepen dat op basis van die call twaalf projecten zijn goedgekeurd, waaronder dat project ‘School zonder Racisme’, dat gaat over werken aan een schoolcultuur die diversiteit erkent en omarmt. Ik heb het nu net opgevraagd: dat is een subsidie van 134.000 euro die door de betrokken administratie is goedgekeurd. Het is ook verlengd. Daarvoor is voorzien in een budget van in totaal 66.000 euro. Ik zou moeten zien wat dat inhoudt, maar het is alleszins in het kader van een andere administratie, namelijk die van Werk en Sociale Economie, dat de financiering en de opvolging gebeuren.
\r\n","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"Mevrouw Meuleman heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478466","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":3173,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3173?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Meuleman","voornaam":"Elisabeth"},"sprekertekst":"Minister, met dat antwoord ben ik toch niet helemaal tevreden. Het is inderdaad zo dat het grootste deel van de middelen van dat Europese Asiel-, Migratie- en Integratiefonds (AMIF) komen. Daarmee kunnen er inderdaad tien scholen worden begeleid.
Die begeleiding loopt normaal gezien tot 31 december. Men heeft een beetje geld opgespaard om ervoor te kunnen zorgen dat men op zijn minst het lopende schooljaar kan afwerken met die projectmiddelen die ter beschikking waren. Dan is er de vraag naar verdere monitoring, want er zijn nu wel positieve resultaten in de tien scholen die hebben deelgenomen en die hun schoolcultuur hebben omgevormd naar interculturele schoolcultuur, maar men wil kijken of die resultaten en die geboekte leerwinst positief blijven.
Er is dus een vraag naar extra middelen om die opvolging te kunnen doen. Ik zie niet in waarom dat niet uit Onderwijs zou kunnen komen, aangezien dat tien scholen zijn die hun schoolcultuur hebben verbeterd, die iets proberen te doen aan de onderwijsprestaties, die de kloof proberen te verkleinen en leerwinst proberen te boeken. Dat lijkt mij pure onderwijsmaterie. U zou volgens mij perfect kunnen zeggen dat u met Onderwijs een stukje gaat bijdragen om ervoor te zorgen dat die opvolging gebeurt, want dat kan bijzonder interessant zijn.
Zij hebben nu inderdaad ook nog eens bijkomende middelen gekregen voor de disseminatie van hun ervaring en wat ze hebben gedaan tijdens het lopende project. Ze gaan onder andere ook vrijwilligers verder opleiden om scholen verder te begeleiden, maar dat kan natuurlijk nooit op de manier waarop ze dat nu doen. Zij doorlopen volledige trajecten van twee jaar, met verschillende scholen, waarbij er dan een barometer wordt opgesteld, een bevraging worden gedaan, wordt bekeken wat er beter kan enzovoort. Zo één traject is iets van een 9000 euro. Natuurlijk kunnen scholen dat niet zelf dragen vanuit hun werkingsmiddelen. Als een school die resultaten ziet en daar echt werk van wil maken, kun je zo'n bedrag niet vragen vanuit de werkingsmiddelen van de school.
Ze krijgen heel veel vraag naar uitbreiding van het project en ook naar het begeleiden van nieuwe scholen, buiten de tien die ze begeleid hebben. Het lijkt me dus toch de moeite om dat echt vanuit Onderwijs op te nemen. Van mij mag dat samen met Integratie, maar dit is eigenlijk echt pure onderwijsmaterie. Het zorgt ervoor dat er leerwinst wordt geboekt en dat die sociale kloof, waar we nu al zo lang iets aan proberen te doen, effectief verkleint op die scholen waar het project loopt. Als er iets is wat blijkt uit het PISA-rapport en waar we iets aan willen doen, is het toch wel dat. Ik zou dus zeggen: probeer dat op te nemen vanuit Onderwijs.
","sprekertitel":"Elisabeth Meuleman (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"Mevrouw Goeman heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482455","fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4397,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4397?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Goeman","voornaam":"Hannelore"},"sprekertekst":"Ik was zelf ook aanwezig bij die studiedag en was ook zeer getroffen door de conclusie van de onderzoeker dat een actief diversiteitsbeleid op school er duidelijk voor zorgt dat leerlingen met een migratieachtergrond beter presteren. Ik denk dat het belang van een project als ‘School zonder Racisme’ moeilijk kan worden overschat. Voor mij leveren die zeer waardevol werk. Ik wil mij dus gewoon aansluiten bij de oproep van mevrouw Meuleman, om toch eens te kijken of er ook in het kader van Onderwijs voor bijkomende financiering kan worden gezorgd voor die monitoring en dus ook voor een uitbreiding van het aantal scholen dat door dit project kan worden begeleid. De resultaten spreken voor zich.
","sprekertitel":"Hannelore Goeman (sp·a)","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"De heer Laeremans heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482460","fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4400,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4400?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Laeremans","voornaam":"Jan"},"sprekertekst":"Het zal u niet verbazen dat wij een heel andere conclusie hebben in verband met dit onderzoek. We zijn daar dus helemaal niet voor te vinden en we hopen absoluut dat daar geen geld meer aan besteed wordt.
We hebben een beetje onderzocht hoe het zit met de methodiek van die studie. Ze hebben 66 scholen gepeild in 2013-2014. De eerste keer ging het om 5300 leerlingen, de tweede keer, een jaar later, om 4100. Maar ze hadden maar 3131 leerlingen die aan de beide peilingen hebben meegedaan. Je hebt dus al 2000 gegevens die je in de vuilnisbak moet gooien, omdat die leerlingen ofwel niet aanwezig waren op school, wat toch vragen doet rijzen hoe het kan dat er zo veel leerlingen afwezig zijn op die school, ofwel omdat heel veel leerlingen van school zijn veranderd. Dat gaat dus, ten eerste, over de populatie.
Ten tweede is er de samenstelling van die populatie. Daaruit blijkt dat 56 procent allochtoon was en 42 procent autochtoon. En van die allochtonen was 60 procent ofwel Turks ofwel Marokkaans. Voor de jaren 2013-2014 was dat al zeker geen representatieve populatie voor de toestand in Vlaanderen.
Ten derde, en dat vind ik toch een stuk erger: die indeling in drie groepen is heel ideologisch gekleurd. Men heeft drie soorten scholen. Je hebt de slechte scholen, dat zijn dan de assimilatiescholen. Je hebt de goede scholen, dat zijn de interculturele scholen. En de kleurenblinde, dat zijn degene tussen de twee, maar die toch eigenlijk ook kleurenblind en dus ook slecht zijn. Dat zijn pejoratieve begrippen die daar volgens mij niet thuishoren.
Het is eigenlijk helemaal niet representatief voor de indeling van onze scholen in Vlaanderen. Veel scholen voeren een diversiteitsbeleid dat op maat is gemaakt en herkennen zich niet in dit soort van categorie. Het is zeer flou en zeer bevooroordeeld.
Ik geef een voorbeeld. Volgens onderzoekers is een school een assimilatieschool wanneer de leerlingen verplicht worden om altijd Nederlands te spreken en er een hoofddoekverbod geldt. Als dat dan al een assimilatieschool is... Dat is volgens ons onzin.
De scores voor welbevinden werden afgenomen via subjectieve enquêtes. Daarbij kunnen leerlingen een score van een tot vijf geven over hun welbevinden. Maar het is niet duidelijk wat het verschil is tussen vier en vijf.
Waarop zijn de leerlingenprestaties gebaseerd? Op zelf gerapporteerde punten voor het vak Nederlands in een bepaald trimester. Dat is dus geen totaalbeeld van de prestaties van de leerling. Wij zijn voorstander van uniforme, gestandaardiseerde ijkingsproeven enzovoort. Maar dit is dus niets waard.
Dan is er nog de gegevensverwerking. Want wat kun je daaruit dan afleiden? U zegt: “In interculturele scholen worden er hogere cijfers gehaald voor het vak Nederlands dan in kleurenblinde scholen.” Maar je kunt daaruit misschien ook concluderen dat leerkrachten Nederlands in die scholen gemakkelijker punten geven, omdat ze er anders te weinig leerlingen door krijgen. Ik vind dat onzin. ‘School zonder Racisme’ bestaat al lang. Mocht het nu gaan over het opsporen van racisme, wat toch een misdrijf is, dan zou ik daar kunnen inkomen. Maar dit is zó politiek gekleurd dat we daar helemaal niet in kunnen meegaan.
Als men daar dan 134.000 euro en nog eens 66.000 euro aan wil spenderen, vind ik dat we dat geld veel beter kunnen besteden aan bijvoorbeeld de implementatie van onze taalbadklassen.
","sprekertitel":"Jan Laeremans (Vlaams Belang)","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"De heer Brouns heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482462","id":4430,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Brouns","voornaam":"Jo"},"sprekertekst":"Voorzitter, minister, collega’s, wat ons betreft, moeten we het veel breder durven zien. We moeten vandaag, over alle partijgrenzen heen en met alle mogelijke middelen, racisme, zeker in onderwijs, bestrijden. We zien dat racisme vandaag in Vlaanderen een beweging voedt die de polarisering in de hand werkt. Die polarisering maakt het samenleven vandaag zeker niet gemakkelijker. Er is steeds minder begrip voor culturele verschillen. Er is op dat vlak een heel belangrijke rol weggelegd voor onze scholen, in de ontwikkeling van jongeren, in de ontwikkeling van hun persoonsvorming. Zo kunnen ze die rijke diversiteit van culturen die er wereldwijd is, in zich opnemen.
Ik wil nogmaals onderstrepen dat daarin een heel belangrijke rol is weggelegd voor scholen. Elke zichzelf respecterende school moet een adequaat diversiteitsbeleid voeren. Wij allemaal hier hebben, als mensen die het onderwijs hoog in het vaandel dragen, de verantwoordelijkheid om te verkondigen dat dat heel belangrijk is voor de samenleving die wij in Vlaanderen voor ogen hebben.
","sprekertitel":"Jo Brouns (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"Minister Weyts heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"Je zet het woord racisme in de titel en iedereen bekent kleur. Sic.
Ik heb herhaald wat de procedure in dezen is geweest. Wat de evaluatie van het onderzoek betreft – of de devaluatie van het onderzoek, zoals hier gebeurt –: er komt een nieuwe oproep van het Europees Sociaal Fonds, waarop opnieuw kan worden ingetekend. De evaluatie, de beoordeling van het project zal daar opnieuw gebeuren door het Europees Sociaal Fonds, bij het departement Werk en Sociale Economie. Ik hoop alleszins, om aan te sluiten bij de laatste tussenkomst van de heer Brouns, dat er meer dan tien scholen zonder racisme zijn. Dat vind ik een beetje een ongelukkige titel. Er is een nieuwe opening, een nieuwe call gelanceerd waarop dat project kan intekenen. Er is al ongeveer 200.000 euro toegekend. Men kan inschrijven op de nieuwe call, maar opnieuw, in het kader van de bevoegdheid Werk en Sociale Economie.
","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"Mevrouw Meuleman heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478466","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":3173,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3173?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Meuleman","voornaam":"Elisabeth"},"sprekertekst":"Ik denk dat het toch wel een heel belangrijk thema is, minister.
\r\n\r\nDe PISA-resultaten (Programme for International Student Assessment) zijn zeer duidelijk. We weten dat de leesvaardigheid naar beneden gaat, we moeten daar echt iets aan doen. We willen iets doen voor onze toppresteerders, maar we mogen toch ook niet blind zijn voor die kloof in ons onderwijs die sociaal bepaald is. We weten al lang dat kinderen met allochtone roots het niet goed doen in ons onderwijs. We proberen daar al jaren tegen te vechten en we boeken daarin bijzonder weinig vooruitgang.
\r\n\r\nOnder andere Fanny D’hondt heeft een tijd geleden al onderzocht hoe dit komt. Wat is de conclusie? We weten dat die kinderen het niet goed doen, maar we weten veel te weinig wat de reden daarvan is, hoe het met hun welzijn of welbevinden op school is gesteld en of er mogelijk redenen zijn, zoals discriminatie en racisme, die ervoor zorgen dat het welbevinden achteruitgaat en dus ook de schoolse prestaties. Alles wat ervoor zou kunnen zorgen dat die kloof gedicht wordt en dat we met ons land wel stappen vooruitzetten, zou ik met beide handen aangrijpen. Ik zou toch de moeite nemen om dat te bekijken.
\r\n\r\nHet is duidelijk dat de heer Laeremans de studie niet heeft gelezen, want dan had hij al heel snel gezien dat die categorieën niet eenduidig zijn, dat het flou is, dat geen school echt tot een van de drie categorieën behoort, dat er veel meer criteria zijn dan het aantal dat hij aanhaalt. Het is allemaal veel complexer dan hij laat uitschijnen en niet zo simpel. Ik zou zeggen: lees het nog eens goed.
\r\n","sprekertitel":"Elisabeth Meuleman (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"sprekertekst":"De vraag om uitleg is afgehandeld.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Karolien Grosemans"}],"titel":"Vraag om uitleg van Elisabeth Meuleman aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over de conclusies en de voortzetting van het project 'School zonder Racisme'","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"N","agenda-versie":"1","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OND","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333231,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333231{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Onderwijs"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1507672"},"datumagendering":"2019-12-12T14:00:00+0100","datumbegin":"2019-12-12T13:55:45+0100","datumeinde":"2019-12-12T16:24:17+0100","id":1347885,"laatste-wijziging":"2019-12-05T17:12:46+0100","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1347885/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1347885?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1347885/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Het jaarverslag van de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB) maakt melding van een stijgend aantal contacten met leerlingen en ouders via chatsessies. Er komt nu ook ‘blended’ hulpverlening, waarbij online tools worden aangereikt aan de chatters. Hoe wil minister Ben Weyts deze online hulpverlening verder ondersteunen? Is er (financiële) ruimte om te experimenteren met nieuwe tools?
\n\nVolg deze commissievergadering ook rechtstreeks op televisie via vlaamsparlement.tv, de zender van het Vlaams Parlement. Te bekijken via Telenet (kanaal 42), Proximus TV (kanaal 175) of Orange (kanaal 80).
\n","omschrijving-kort":["Succes van chat bij CLB"],"opname-start":"2019-12-12T13:55:55+0100","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"62","vergaderzaal":{"naam":"Antoon Van Dyck","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"vGyrpPqH0NI","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"}},"verzoekschrift":[],"voorzitter-tijdens-journaallijn":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"},"vorige-journaallijn":{"datum":"2019-12-12T15:45:43+0100","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1351342,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1351342","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Loes Vandromme aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over de online dienstverlening van de CLB's","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"N","agenda-versie":"1","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OND","datumvan":"2019-10-09T14:00:00+0200","id":1333231,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1333231{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Onderwijs"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1507672"},"datumagendering":"2019-12-12T14:00:00+0100","datumbegin":"2019-12-12T13:55:45+0100","datumeinde":"2019-12-12T16:24:17+0100","id":1347885,"laatste-wijziging":"2019-12-05T17:12:46+0100","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1347885/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1347885?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1347885/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"Het jaarverslag van de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB) maakt melding van een stijgend aantal contacten met leerlingen en ouders via chatsessies. Er komt nu ook ‘blended’ hulpverlening, waarbij online tools worden aangereikt aan de chatters. Hoe wil minister Ben Weyts deze online hulpverlening verder ondersteunen? Is er (financiële) ruimte om te experimenteren met nieuwe tools?
\n\nVolg deze commissievergadering ook rechtstreeks op televisie via vlaamsparlement.tv, de zender van het Vlaams Parlement. Te bekijken via Telenet (kanaal 42), Proximus TV (kanaal 175) of Orange (kanaal 80).
\n","omschrijving-kort":["Succes van chat bij CLB"],"opname-start":"2019-12-12T13:55:55+0100","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"62","vergaderzaal":{"naam":"Antoon Van Dyck","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"vGyrpPqH0NI","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482465","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4399,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4399?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Grosemans","voornaam":"Karolien"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4425,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4425?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandromme","voornaam":"Loes"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4397,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4397?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Goeman","voornaam":"Hannelore"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4079,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4079?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Krekels","voornaam":"Kathleen"},{"fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4070,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4070?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Daniëls","voornaam":"Koen"}]}],"id":1347880,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1347880","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"578","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de online dienstverlening van de CLB's","titel":"Vraag om uitleg van Loes Vandromme aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over de online dienstverlening van de CLB's","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2019-2020"}]},"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":3173,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3173?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Meuleman","voornaam":"Elisabeth"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1279894,"kleur":"FF2900","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737107","naam":"Vooruit","zetel-aantal":13},"id":4397,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4397?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Goeman","voornaam":"Hannelore"},{"fractie":{"id":1279900,"kleur":"ffe500","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737103","naam":"Vlaams Belang","zetel-aantal":23},"id":4400,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4400?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Laeremans","voornaam":"Jan"},{"fractie":{"id":1279893,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1867514","naam":"cd&v","zetel-aantal":19},"id":4430,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4430?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Brouns","voornaam":"Jo"}]}],"id":1347941,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1347941","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"581","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de conclusies en de voortzetting van het project 'School zonder Racisme'","titel":"Vraag om uitleg van Elisabeth Meuleman aan Ben Weyts, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, over de conclusies en de voortzetting van het project 'School zonder Racisme'","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2019-2020"}]}