{"datum":"2019-02-21T15:07:55+0100","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":1305879,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"sprekertekst":"
De heer Ceyssens heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482726","id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},"sprekertekst":"Minister, ik wil graag iets dieper ingaan op het Spartacusdossier. Ik heb u hierover begin dit jaar ondervraagd door middel van een actuele vraag.
In verband met het Spartacusdossier, waarmee we reeds vele jaren bezig zijn, en specifiek met lijn 1, waren er tot op heden nog twee grote problemen. Er was het probleem van de overwegen, die nog moesten worden gesloten. Daarnaast was er het probleem in Nederland. Eerst was er het probleem met de brug, dat werd opgelost na een nieuw voorstel van de Nederlanders, met compensaties. Maar daar loopt nog steeds de procedure inzake het bestemmingsplan.
Begin dit jaar heb ik u in een actuele vraag ondervraagd over de oplossing waaraan in het grootste geheim werd gewerkt – zo konden we in de krant lezen – om de middelen voor de financiering van de sporenbundel in Zwankendamme, waar er een resterend bedrag zou zijn van 17,1 miljoen euro – dat vandaag niet nodig is –, te bestemmen voor de realisatie van het Spartacuesproject. Met die middelen zouden de negen essentiële overwegen kunnen worden aangepakt. En dan zou er nog een openstaand bedrag blijven van 2,7 miljoen euro.
U hebt toen gezegd dat u gesprekken zou voeren met uw federale collega van Mobiliteit, minister Bellot. Ik heb ondertussen van mijn collega Jef Van den Bergh begrepen dat hij minister Bellot op 25 januari daarover heeft ondervraagd. Daarop heeft die hem geantwoord dat hij dit alleen nog maar in de pers had vernomen en dat hij daarvan tot op heden nog geen officiële kennisgeving heeft mogen ontvangen.
Alleszins is dit een oplossing waar wij voor de volle 100 procent achter kunnen staan en die een stap vooruit zou betekenen.
Minister, u verwees daarbij ook naar de procedure in Nederland inzake het bestemmingsplan. Eind januari verwachtte u hierin een uitspraak. Ondertussen heeft men van de gelegenheid gebruikgemaakt om met nog maximaal zes weken te verlengen. Ik denk dat er half maart daarin een uitspraak moet zijn.
Als ik het goed heb begrepen, heeft de raad van bestuur van De Lijn ook al een aanbesteding gedaan voor wat betreft lijn 1, onder voorbehoud van de goedkeuring van deze aanbesteding door de Vlaamse Regering.
Minister, tot slot hebben we het in die vraag ook gehad over Hasselt. Op een gegeven moment doken er daar namelijk nog een aantal andere pistes op. Vooral voor de verkiezingen werden we toch wat ongerust toen we artikels in de krant lazen waarin u zei: “Geen vergunning voor tram als ik burgemeester word.” U hebt die ongerustheid wat weggenomen door te zeggen dat het allemaal op een redelijk goed tramspoor zit, dat dat niet het allergrootste probleem is, dat u eens ter plaatse bent geweest met burgemeester Vandeput en dat er zonder al te veel oponthoud of kwaliteitsverlies wel een oplossing uit de bus zou komen.
Minister, heeft het overleg met minister Bellot inmiddels plaatsgevonden? Wat is de uitkomst van dat overleg?
Ik had ook een tweede vraag, maar die kan ik ondertussen zelf beantwoorden door te zeggen dat er nog geen uitspraak is van de Raad van State in Nederland.
Heeft de Stad Hasselt al een alternatief tracé op tafel gelegd voor de doorkruising van Spartacuslijn 1? Zo ja, wat is het alternatief? Zo neen, wanneer mogen we dat alternatief verwachten?
Sluit dat alternatief aan bij de visie van de minister op de realisatie van Spartacuslijn 1? Welke verdere stappen zal de minister nog ondernemen voor de realisatie van Spartacuslijn 1?
","sprekertitel":"Lode Ceyssens (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"sprekertekst":"Minister Weyts heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"Wat Zwankendamme betreft: eind vorige week vond er een jaarvergadering plaats rond SPV Zwankendamme. Daar werd ook het plan besproken om de beschikbare middelen van het SPV te gebruiken voor de overwegen in Diepenbeek en Bilzen. Het kabinet van minister Bellot was daar ook aanwezig.
We hebben daar een aantal afspraken gemaakt. De vertegenwoordiger van het kabinet-Bellot heeft gevraagd om de vraag te officialiseren, via een formele brief van mijzelf aan mijn collega. De vraag werd oorspronkelijk op administratief niveau gesteld, via mijn kabinet. Die brief gaat nog deze week de deur uit. Daarnaast heeft Infrabel een addendum aan de financieringsovereenkomst van Zwankendamme opgesteld, met het oog op de verschuiving van de middelen. Men heeft ons gezegd dat dat voorstel medio maart zou moeten worden bezorgd.
Ten slotte vindt er eind maart een overleg plaats tussen technici van het Vlaamse Gewest, Infrabel en de federale overheid, om dit voorstel te bespreken. Vervolgens zouden we het plan kunnen finaliseren. Die contacten lopen dus.
Uw tweede vraag ging over het bestemmingsplan aan Nederlandse zijde, en de procedure bij de Raad van State. Er is nog geen uitspraak, want ze werd helaas al enkele keren uitgesteld. Daardoor zit men nu aan de limiet. Het laatste uitstel dateert van midden januari, en toen is de termijn van zes weken beginnen te lopen. Dat zou betekenen dat we ten laatste kort na het krokusverlof een uitspraak zouden moeten hebben. We zijn intussen wel blijven voortwerken, zodat alles klaar is voor de opstart.
Het dossier inzake de gunningsprocedure heb ik integraal afgewerkt, en bezorgd aan de Inspectie van Financiën. Ik heb ook al een advies van hen ontvangen, en dat advies sprak voor zich: er moet eerst duidelijkheid zijn over het bestemmingsplan aan Nederlandse zijde, want anders kunnen we geen verdere stappen zetten. Dat is een voorwaarde om een en ander goed te keuren, en met de gunningsprocedure van start te gaan. Dat lijkt mij ook evident. Dat zijn al de stappen die ik wettelijk kan doen. We zorgen er dus wel voor dat alles klaar is.
Er waren ook enkele technische vragen rond de ESR-neutraliteit (Europees Systeem van Nationale en Regionale Rekeningen) van het voorgestelde DBFM-contract (Design Build Finance Maintain), en de voorliggende selectieleidraad. Maar dat was niet onoverkomelijk.
We gaan ervan uit dat ik dat tegen de tweede helft van maart aan de Vlaamse Regering zou moeten kunnen voorleggen, in de veronderstelling dat we dan een positief bericht hebben gekregen van Nederland, en dat de Raad van State alles ongewijzigd heeft goedgekeurd.
Daarnaast zijn we ook volop bezig met de aanbestedingsprocedure voor het bestellen van het rollend materieel en de voorbereiding van de infrastructuurwerken buiten configuratie. Dat zijn de werken die buiten het grote DBFM-contract nog nodig zijn. Er zijn een aantal werken die op dat vlak moeten worden gerealiseerd.
Wat de vragen van de stad Hasselt betreft: daar loopt momenteel het technisch overleg. De stad Hasselt heeft enkele heel concrete suggesties gedaan. We bekijken wat de technische, procedurele en financiële haalbaarheid is, maar ik ga ervan uit dat dat wel zal lukken. We hebben in dit dossier al verschillende knelpunten weggewerkt.
","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"sprekertekst":"De heer Ceyssens heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482726","id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},"sprekertekst":"Minister, ik denk dat dit een scharnierpunt is – een positief scharnierpunt. We hebben ons in het verleden dikwijls de haren uit het hoofd gerukt, omdat we dachten dat we in Vlaanderen beter zelf konden investeren in openbaar vervoer, in plaats van te wachten op de NMBS. Want dat was uiteindelijk de aanleiding van het hele Spartacusdossier. En uiteindelijk waren we dan toch weer overgeleverd aan de grillen van anderen.
Die anderen waren in dit geval enerzijds de Nederlanders en anderzijds de federale overheid met betrekking tot de spoorwegen. Nu zitten we op het ogenblik waarop de puzzel in elkaar kan vallen. We moeten natuurlijk in de voorwaardelijke wijs spreken.
Minister, als ik de situatie beschouw en uw uitspraken over het overleg met de federale overheid beluister, lijkt me daar niet meteen een cruciaal probleem te bestaan. Ik hoor geen signalen van de federale overheid dat die middelen in geen geval kunnen worden herbestemd. Ik hoor dat niet in het antwoord van minister Bellot. Ik hoor in uw antwoord ook dat er enkel nog oplossingsgerichte vragen en geen principiële vragen worden gesteld.
Eind maart 2019 zouden we dus duidelijkheid moeten hebben over het Nederlands herbestemmingsplan. Indien dat bestemmingsplan niet wordt vernietigd, zijn we klaar om te starten. Ik heb mijn bezorgdheid al geuit naar aanleiding van uw uitspraken in Hasselt. U hebt toen ten aanzien van ons geruststellend gesproken. U hebt gezegd dat er overleg is en dat u een aantal knoppen wilt omdraaien om het een en het ander, bekeken door de bril van de stad, gemakkelijker te maken, te verbeteren of te optimaliseren. Wie zijn wij om hierover te oordelen, tenminste als dit hetzelfde kwaliteitsvolle project blijft?
Ik hoop niet dat we halverwege of eind maart 2019 in een situatie zullen terechtkomen waarin we na al die jaren eindelijk van de problemen op het niveau van de federale overheid en van de Nederlandse overheid af zijn om vervolgens tot de vaststelling te komen dat we met betrekking tot het hele Spartacusdossier in Vlaanderen zelf op de rem gaan staan. Dat zou na een jarenlang volgehouden inspanning natuurlijk bijzonder schrijnend zijn. Jarenlang hebben de believers de non-believers in Vlaanderen op sleeptouw moeten nemen om achter dit dossier te gaan staan. Er zijn afspraken gemaakt. Dit project is nodig. We blijven hier achter staan. Op het ogenblik dat de externe problemen wegvallen, zouden we voluit gas moeten kunnen geven.
Minister, mijn vraag is dan ook of we erop mogen rekenen dat ten laatste eind maart 2019 in Hasselt klare wijn of klare jenever zal worden geschonken met betrekking tot Spartacuslijn 1.
","sprekertitel":"Lode Ceyssens (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"sprekertekst":"De heer Keulen heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482713","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},"sprekertekst":"Mijnheer Ceyssens, ik denk dat u de juiste kwalificatie hebt gebruikt toen u het over een positief scharnierpunt had. De landing komt in zicht. Iedereen dacht dat het een crashvlucht zou worden, maar nu lijkt het toch een haalbare kaart te worden. Met betrekking tot de vier obstakels krijgen we het perspectief dat alles oplosbaar is.
Minister, u hebt op dit vlak een grote verdienste. Als het zo is, moeten we dat ook durven zeggen. U hebt dat gedaan en u hebt politieke moed getoond, want u hebt ook in eigen kringen een aantal mensen moeten overtuigen.
Met betrekking tot de spooroverwegen komt een oplossing nu in zicht, maar voor mij vormt de Nederlandse Raad van State nog altijd de grootste onzekerheidsfactor. Dit is de rechterlijke macht en er is een scheiding der machten, dus we moeten zien wat daar uit de bus komt. Uit de echo’s die ik her en der opvang, leid ik af dat dit niet meteen een groot probleem lijkt te worden. U hebt dat echter het minste in de hand, want dat is, ook in Nederland, de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht.
U kunt de aanbestedingen in de juiste vorm gieten en binnenkort plaatsen. Er is de stad Hasselt, maar uit de echo’s die ik hoor, leid ik af dat we er wel zullen uitgeraken omdat we daar in dezelfde meerderheid zitten. U hebt altijd gezegd dat het stadsbestuur van Hasselt met betrekking tot het nieuw tracé klare wijn of klare jenever zal moeten schenken. We blijven met de alternatieve plannen echter altijd in het openbaar domein en dus zal dat uiteindelijk haalbaar zijn.
De vraag die ik u eigenlijk zou willen stellen, minister, is naar de datum van operationalisering – en dat is ook wat de Vlaming en in dit specifieke geval de Limburger wil weten. Mensen vragen dan: wanneer komt dat er? Wanneer gaat die sneltram rijden?
Collega de Kort, u begrijpt het ook, en dat is heel mooi – dat is hier de internationale broederschap van Spartacus, met Ben Weyts als patroonheilige.
Maar dus, minister, de datum van de operationalisering: wanneer gaat die sneltram rijden? Welke perspectieven geeft u daar naar het Limburgse en het bredere publiek?
","sprekertitel":"Marino Keulen (Open Vld)","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"sprekertekst":"De heer Danen heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478781","fractie":{"id":1279907,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1866773","naam":"Groen","zetel-aantal":14},"id":4069,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4069?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Danen","voornaam":"Johan"},"sprekertekst":"Ik heb in de commissievergadering ook al enkele keren vragen gesteld over Spartacus. Ik wil de collega’s, vooral de niet-Limburgers, erop wijzen dat Spartacus meer is dan alleen maar de sneltramlijn 1. Natuurlijk kunnen we niet alles tegelijkertijd doen, maar de bedoeling was wel dat de treinverbinding in combinatie met de tramverbinding of de spoorverbindingen de ruggengraat zouden worden van het openbaarvervoernetwerk in Limburg, een netwerk waar we in Limburg eigenlijk de laatste jaren heel erg van verstoken blijven. Want probeer maar eens van Maaseik of Lommel tot in de rest van het land of Vlaanderen te geraken, dat is niet zo evident. De mensen die af en toe gebruik maken van het openbaar vervoer in die richting, zullen dat met mij kunnen beamen.
Minister, ik heb de antwoorden gehoord die u hebt gegeven rond de lijn Hasselt-Maastricht. Maar ik ben zeker zoveel geïnteresseerd in de andere lijnen, namelijk lijn 2, Hasselt-Genk-Maasmechelen. Ik weet dat daar in het verleden een aantal opties genomen zijn. Ik had ook graag van u geweten wat daar momenteel de stand van zaken is, want er zou dan een snelbus op het traject worden ingericht. Hoe zit dat nu met die lijn 2? Wat is het toekomstperspectief, of waar willen we daarmee eindigen?
Vooral lijn 3 lijkt me natuurlijk bijzonder interessant. Ik begrijp dat straks in de commissievergadering wordt gestemd over de samenwerkingsovereenkomst die de elf spoorwegprioriteiten moet regelen, maar ik hoop samen met u dat de aanleg van die lijn 3, namelijk van Hasselt naar het noorden van onze provincie, niet zo’n processie van Echternach is als lijn 1. Als we daar nog eens vijftien jaar op moeten wachten, zijn we wel heel ver heen.
Dus, in het kort: wat is de stand van zaken bij lijn 1 en 2, en wat is volgens u het toekomstperspectief voor die twee lijnen?
","sprekertitel":"Johan Danen (Groen)","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"sprekertekst":"Ik wil graag nog aansluiten. We zullen het inderdaad nog moeten afwachten, wat de uitspraak van de Raad van State in Nederland betreft. Ik vond het al bizar dat ze het uitgesteld hebben, omdat volgens mij toch alle stukken al zeer lang duidelijk waren. Misschien is er toch nog discussie over, dat moeten we afwachten.
Wat de situatie in Hasselt betreft – toevallig ken ik de mensen daar redelijk goed – wil ik zeker de collega’s toch meegeven dat de bekommernis die wij hadden en die nu ook besproken wordt, namelijk het tracé van lijn 1 door het stadscentrum van Hasselt, een bekommernis wegens verkeersveiligheid was. Het zijn zeer dichtbevolkte wijken, een tram ging ook meermaals per dag over een grote invalsweg rijden. Dus ook naar doorstroming is dat een groot probleem. Vanuit die optiek is er vanuit Hasselt ook een zeer duidelijk signaal gegeven – zoals de burgemeester van Hasselt dat wel kan – dat wij dit niet doorheen het stadscentrum willen wegens de verkeersveiligheid. Ik volg dat dossier niet op binnen het schepencollege, maar het was mij wel duidelijk dat er gesprekken lopende zijn, en net zoals alle andere collega’s hier, hoop ik dat we daar binnen de vooropgestelde termijnen ook tot een oplossing kunnen komen.
Wat dat betreft, kan ik aan de bekommernis van collega Ceyssens toch wel enigszins tegemoetkomen. Het zal alleszins nodig zijn dat er tegemoetgekomen wordt aan de problemen die er nu in Hasselt zijn.
","sprekertitel":"Lies Jans (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"Dat zijn veel stellingen, iets minder vragen.
Wat de timing betreft, blijft eind 2024 de vooropgestelde deadline. Het moment waarop de tram zou moeten rijden, blijft 2024.
Aan Spartacus 2 zijn we momenteel al bezig in functie van de doorstromingsmaatregelen. Ofwel zijn die nu al uitgevoerd ofwel is men ermee bezig. De tunnel die onder de kruising van de ring en de Universiteitslaan loopt, is toch al enige tijd in uitvoering. Dat gaat toch wel snel vooruit.
Voor Spartacus 3 is een spoorweginvestering nodig. Daarover moet ik u nu even het antwoord schuldig blijven. Dat weet ik niet uit het hoofd.
","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"sprekertekst":"De heer Ceyssens heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482726","id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},"sprekertekst":"Mijnheer Danen, u hebt helemaal gelijk als u het volledige project nog eens beschrijft. Ik had dat deze keer niet gedaan. Al de andere keren dat ik Spartacus in vraag heb gesteld, heb ik dat wel gedaan. Ik zal dat dus volgende keer opnieuw netjes doen. U hebt inderdaad een punt. Het gaat over veel meer dan één lijn. Het gaat over de ruggengraat van het openbaar vervoer in een provincie waar vandaag zo goed als geen openbaar vervoer is. Mijn plan was eigenlijk om volgende week de Spartacuslijn 2 aan te kaarten, en de week daarna de Spartacuslijn 3.
Minister, liever dan te weten wanneer de werken klaar zullen zijn, stelt het mij geruster indien ik weet wanneer ze gaan starten. Als men morgen in Nederland groen licht geeft, dan vind ik dat wij klaar moeten zijn om te starten.
Ik was eigenlijk wat gerustgesteld tot de voorzitter het woord nam. Ik heb van u altijd begrepen dat er wat kleine aanpassingen moeten gebeuren. Nu hoor ik de voorzitter, mevrouw Jans, die deel uitmaakt van het schepencollege in Hasselt, letterlijk zeggen dat ze niet door het centrum willen gaan. Van de heer Keulen heb ik begrepen – en ik ben daar blij om – dat het voor de liberalen geen probleem is en dat de lijn vooral gerealiseerd moet worden. Maar ik vraag me dan af wat de alternatieven zijn? Kunnen die binnen hetzelfde tijdsbestek worden afgehandeld? Als die in een ander tijdsbestek moeten worden afgehandeld, dan krijg je een totaal ander verhaal van tijdsfrequenties. Ik begin, mevrouw Jans, na uw uitspraken ongerust te worden.
Ik vraag u, minister, heel duidelijk om duidelijkheid van Hasselt te vragen en klare jenever te vragen. Zorg dat u vooruit kunt met dit hele verhaal rond Spartacus, want ik denk dat we daarop lang genoeg gewacht hebben. Als de externe problemen opgelost zijn, dan moeten we vooral zorgen dat we dan geen tijd gaan verliezen door interne problemen.
Ik sluit me aan bij de heer Keulen. U mag in uw volhardendheid om de Spartacuslijn1te realiseren, ook op de steun van onze fractie blijven rekenen. Blijf gas geven op dit tracé.
","sprekertitel":"Lode Ceyssens (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"sprekertekst":"Dit was uw slotwoord. Ik stel voor dat de minister mij dan later ondervraagt over de bekommernissen die er zijn.
De vraag om uitleg is afgehandeld.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"}],"titel":"Vraag om uitleg van Lode Ceyssens aan Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn, over de opvolging van Spartacuslijn 1 Hasselt-Maastricht","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OPE","datumtot":"2019-05-25T00:00:59+0200","datumvan":"2014-09-24T00:00:00+0200","id":1053519,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1053519{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1462946"},"datumagendering":"2019-02-21T14:00:00+0100","datumbegin":"2019-02-21T14:06:00+0100","datumeinde":"2019-02-21T16:23:00+0100","id":1299066,"laatste-wijziging":"2019-02-18T11:46:00+0100","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1299066/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1299066?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1299066/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"\n Het Vlaamse Gewest beschouwt het treinnetwerk als de ruggengraat van het \n openbaar vervoer, en heeft daarom elf prioritaire spoorinvesteringen \n aangeduid. Vlaanderen gaat hierover een cofinanciering aan met de \n federale overheid. In dit verband sloten de federale overheid, het \n Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke \n Gewest op 5 oktober 2018 een samenwerkingsakkoord over de financiering \n van de strategische spoorweginfrastructuur. De Vlaamse Regering diende \n een ontwerp van decreet in om dit samenwerkingsakkoord te laten \n bekrachtigen door het Vlaams Parlement. De leden van de commissie \n bespreken en stemmen over het ontwerp van decreet.\n
\n\n Volg deze commissievergadering ook rechtstreeks op televisie via \n vlaamsparlement.tv, de zender van het Vlaams Parlement. Te bekijken via \n Telenet (kanaal 42), Proximus TV (kanaal 279) of Orange (kanaal 80).\n
\n","omschrijving-kort":["\n Samenwerkingsakkoord financiering spoorweginfrastructuur: ontwerp van \n decreet\n "],"opname-start":"2019-02-21T13:51:52+0100","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"109","vergaderzaal":{"naam":"Pieter Bruegel","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"fVv2Unc12w0","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"}},"verzoekschrift":[],"voorzitter-tijdens-journaallijn":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"vorige-journaallijn":{"datum":"2019-02-21T14:52:29+0100","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1305847,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1305847","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Marino Keulen aan Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn, over het voorstel van Vias institute om de fietshelm te verplichten tot 14 jaar","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OPE","datumtot":"2019-05-25T00:00:59+0200","datumvan":"2014-09-24T00:00:00+0200","id":1053519,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1053519{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1462946"},"datumagendering":"2019-02-21T14:00:00+0100","datumbegin":"2019-02-21T14:06:00+0100","datumeinde":"2019-02-21T16:23:00+0100","id":1299066,"laatste-wijziging":"2019-02-18T11:46:00+0100","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1299066/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1299066?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1299066/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"\n Het Vlaamse Gewest beschouwt het treinnetwerk als de ruggengraat van het \n openbaar vervoer, en heeft daarom elf prioritaire spoorinvesteringen \n aangeduid. Vlaanderen gaat hierover een cofinanciering aan met de \n federale overheid. In dit verband sloten de federale overheid, het \n Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke \n Gewest op 5 oktober 2018 een samenwerkingsakkoord over de financiering \n van de strategische spoorweginfrastructuur. De Vlaamse Regering diende \n een ontwerp van decreet in om dit samenwerkingsakkoord te laten \n bekrachtigen door het Vlaams Parlement. De leden van de commissie \n bespreken en stemmen over het ontwerp van decreet.\n
\n\n Volg deze commissievergadering ook rechtstreeks op televisie via \n vlaamsparlement.tv, de zender van het Vlaams Parlement. Te bekijken via \n Telenet (kanaal 42), Proximus TV (kanaal 279) of Orange (kanaal 80).\n
\n","omschrijving-kort":["\n Samenwerkingsakkoord financiering spoorweginfrastructuur: ontwerp van \n decreet\n "],"opname-start":"2019-02-21T13:51:52+0100","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"109","vergaderzaal":{"naam":"Pieter Bruegel","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"fVv2Unc12w0","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1491033,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672031","naam":"Open Vld","zetel-aantal":19},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1491009,"kleur":"e23a3f","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1671994","naam":"sp·a","zetel-aantal":18},"id":2875,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2875?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandenbroucke","voornaam":"Joris"},{"fractie":{"id":1491031,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672028","naam":"CD&V","zetel-aantal":27},"id":3299,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3299?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Fournier","voornaam":"Martine"}]}],"id":1302491,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1302491","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"733","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over het voorstel van Vias institute om de fietshelm te verplichten tot 14 jaar","titel":"Vraag om uitleg van Marino Keulen aan Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn, over het voorstel van Vias institute om de fietshelm te verplichten tot 14 jaar","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2018-2019"}]},"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1491031,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672028","naam":"CD&V","zetel-aantal":27},"id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1491035,"kleur":"83de62","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672033","naam":"Groen","zetel-aantal":9},"id":4069,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4069?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Danen","voornaam":"Johan"},{"fractie":{"id":1491004,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1671990","naam":"N-VA","zetel-aantal":41},"id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},{"fractie":{"id":1491033,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672031","naam":"Open Vld","zetel-aantal":19},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"}]}],"id":1303350,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1303350","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"779","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de opvolging van Spartacuslijn 1 Hasselt-Maastricht","titel":"Vraag om uitleg van Lode Ceyssens aan Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn, over de opvolging van Spartacuslijn 1 Hasselt-Maastricht","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2018-2019"}]}