{"datum":"2018-11-22T14:49:07+0100","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":1285042,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"sprekertekst":"
Mevrouw Christiaens heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478527","id":4114,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4114?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Christiaens","voornaam":"An"},"sprekertekst":"Minister, dit jaar is het precies dertig jaar geleden dat de zone 30 werd opgenomen in het verkeersreglement. Naar aanleiding daarvan voerde Vias institute een enquête uit over dit concept. Daaruit blijken heel wat interessante elementen.
In Vlaanderen woont bijna een op de drie Belgen in een zone 30. 85 procent van hen is tevreden om er te wonen dankzij de verkeersveiligheid, de beperktere geluidsoverlast en minder sluipverkeer.
Opvallend is wel dat bijna zes op de tien Belgen vinden dat de zones 30 slecht zijn aangegeven. Bijna negen op de tien bestuurders geven aan al eens in een zone 30 te hebben rondgereden en dat pas na een tijdje te hebben opgemerkt. In 2016 heb ik u een schriftelijke vraag gesteld en uit uw antwoord bleek dat negen op de tien bestuurders de snelheid niet respecteren in een zone 30 die niet is aangepast.
Een duidelijkere signalisatie en een aanpassing van de infrastructuur zouden ertoe kunnen bijdragen dat de snelheidsbeperking beter wordt opgemerkt en gerespecteerd. Volgens het Viasonderzoek is 61 procent van de Vlamingen voorstander van zulke aanpassingen. Zones 30 maken het verkeer immers veiliger. Vorig jaar vond 6 procent van de ongevallen plaats in zones 30, maar ‘slechts’ – nog altijd te veel – 2 procent daarvan loopt fataal af. De ongevallen met voetgangers in zulke zones zijn bijna tweemaal minder dodelijk dan in zones 50.
De meest gekende zones 30 zijn schoolomgevingen, waarvan negen op de tien zijn uitgerust met dynamische borden. Dat antwoordde u op een schriftelijke vraag die ik u daar eerder over stelde. De andere zones 30 liggen in de vaste zones 30, daarvoor is die dynamische signalisatie dan ook niet opportuun. De dynamische signalisatie valt op in het straatbeeld en zorgt er samen met het tijdelijk karakter van de beperking voor dat bestuurders de snelheidsbeperking respecteren. Toch zijn schoolomgevingen helaas nog niet helemaal veilig. De weg naar school is voor vier op de tien kinderen de plaats waar ze betrokken zijn in een ongeval. Van die ongevallen gebeurt 77 procent in een perifere zone van 300 meter rond schoolinstellingen, net buiten de zone 30 die rond schoolinstellingen geldt. Vias pleitte daarom eerder al om de zones 30 rond scholen uit te breiden.
Minister, naar aanleiding van het dertigjarig bestaan van de zone 30 en de Viasenquête wil ik u een aantal vragen stellen.
Een meerderheid van de Vlamingen vindt een aangepaste zone 30 een goed idee. Hebt u een plan om de signalisatie en de infrastructuur van de gewestwegen hiervoor aan te passen?
Op welke manier kunnen steden en gemeenten zelf gestimuleerd worden om de zones 30 optimaal aan te passen voor meer visibiliteit en een snelheidsvertragende infrastructuur?
Overweegt u om de zones 30 in schoolomgevingen verder uit te breiden en/of op een andere manier de veelgebruikte wandel- en fietsroutes van en naar school verkeersveiliger te maken?
","sprekertitel":"An Christiaens (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"sprekertekst":"Minister Weyts heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"Een uitbreiding van de zone 30 op gewestwegen lijkt me geen goed idee, maar dat geldt natuurlijk niet voor lokale wegen. Wat de gewestwegen betreft, heeft mijn administratie samen met de administratie Onderwijs een werkboek Schoolomgevingen opgesteld. Dat werkboek gaat nog verder dan het klassieke vademecum. Wanneer men een schoolomgeving wil aanpakken, dan gaat dat over verschillende aspecten en over een totaaloplossing die men aanbiedt.
Dat werkboek gaat dus naast infrastructuur ook over educatie, over sensibilisering, over handhaving en over engagement. Dat is een instrument voor zowel wegbeheerders als schooldirecties, leerlingen, ouderraden, buurtbewoners, en De Lijn. Het wordt ook door het Agentschap Wegen en Verkeer gebruikt als leidraad om schoolomgevingen te gaan herinrichten.
In dat werkboek wordt ook een maximale perimeter van een zone 30 rond de school beschreven: men voorziet daar een beperking tot 150 meter. Scholen gelegen aan een gewestweg worden dus voorzien van een zone 30 van twee keer 150 meter, of dus 300 meter. De redenering is dat je bij maximum 150 meter de ruimtelijke band tussen de school en de betrokken snelheidsbeperking behoudt. Men vreest dat wanneer men dat nog meer zou optrekken, het risico bestaat dat weggebruikers de specifieke motivatie daarvoor uit het oog verliezen. Het gaat dus over een gewestweg, waar je, naargelang de situatie, 70 of 90 kilometer per uur mag rijden – dus meestal 70 kilometer per uur. Men voorziet een maximale perimeter van 300 meter in totaal, net vanuit de idee dat de bestuurder moet gewaarworden dat het hier gaat om een uitzonderlijke situatie, en hij zich moet houden aan een nieuwe maximale snelheid, die afwijkt van de reguliere maximale snelheid van 70 of 90 kilometer per uur.
Als we spreken over lokale wegen in het kader van de gewone zones 30, primeert in die gebieden de verblijfsfunctie, maar kan er ook een schoolomgeving vervat zijn. Daar kan een aanpassing of uitbreiding van de zone 30 net heel logisch zijn. In dat geval bevindt de schoolomgeving zich gewoon binnen een ruimere zone 30. Het is echter als wegbeheerder, zowel op lokaal niveau als op gewestniveau, natuurlijk illusoir om te denken dat enkel met het aanduiden van een zone, het werk af is. Ik kom dus terug bij het begin en de ratio die in het werkboek vervat zit: men zal toch moeten werken aan sensibilisering, aan handhaving vanzelfsprekend en aan infrastructuurmaatregelen.
Daarom heb ik ook het initiatief genomen om bij het aantreden van de nieuwe lokale besturen een budget van 10 miljoen euro vrij te maken, net in functie van het verkeersveiliger maken van schoolomgevingen. De logica is daar: een euro voor een euro. Wij willen dus maximaal de helft van de geplande investeringen bijpassen. Dat is net met de expliciete bedoeling om lokale besturen, en zeker de nieuwe meerderheden die aantreden, ertoe te verleiden in hun bestuursakkoord een investering voor het verkeersveilig maken van de schoolomgeving in te schrijven. Wij zouden daar dan immers financieel in tussenkomen. Die call is nu gelanceerd.
","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"sprekertekst":"Mevrouw Christiaens heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478527","id":4114,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4114?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Christiaens","voornaam":"An"},"sprekertekst":"Minister, u zegt dat de uitbreiding rond gewestwegen met de administraties is doorgenomen en dat u daar geen voorstander van bent. Het zou ervoor zorgen dat er minder oplettendheid is voor het feit dat het over een speciale situatie gaat, namelijk een bepaalde zone waar men maar 30 kilometer per uur mag rijden. De cijfers uit uw enquête zijn toch wel frappant: negen op de tien bestuurders geven aan dat ze het al meegemaakt hebben wanneer ze zich ergens begaven, dat ze niet zagen dat ze in een zone 30 rondreden, en dus ook geen aangepaste snelheid hadden. U zegt dat u de perimeter niet gaat uitbreiden. Maar ik heb niet onmiddellijk een antwoord gekregen rond de signalisatie: misschien moet er ook wel meer ingezet worden op extra signaleren dat men zich in een zone 30 bevindt, en niet op het uitbreiden van de perimeter. Zijn er daar mogelijkheden?
Wat de lokale wegen en de call van die 10 miljoen euro betreft, is het zeker een goede zaak voor de nieuwe lokale besturen. Ik zou u dan ook willen vragen om daar voldoende ruchtbaarheid aan te geven, zodat ieder lokaal bestuur toch de nodige initiatieven kan nemen om in te spelen op de schoolomgevingen op hun grondgebied waarvan zij weten dat ze nog onveilig zijn of niet voldoen aan schoolveilige omgevingen.
","sprekertitel":"An Christiaens (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"sprekertekst":"De heer Keulen heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482713","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},"sprekertekst":"Ik denk dat in zulke materies altijd twee combinaties spelen. Aan de ene kant mentaliteit en handhaving, en aan de andere kant architectuur van de omgeving en signalisatie. Met die twee dingen moet je werken. Mijn ervaring is ook dat hoe verder je weggeraakt van de school zelf, zo veel te minder dat mensen de impuls voelen om daar ook rekening mee te houden.
Onze gemotoriseerde voertuigen zijn ook van die aard dat met een snelheid van 30 kilometer per uur rijden over een beperkte afstand wel gaat, maar niet evident is. Zelfs als je daarover met politiemensen spreekt, kun je ze uiteraard wel aanporren om in de onmiddellijke omgeving van scholen de handhaving mee te verzekeren. Maar doe je dat verder weg, dan zeggen ze vlakaf: ‘Burgemeester, we hebben eigenlijk ook geen zin om iedereen op te schrijven, omdat vandaag de auto’s nu eenmaal zijn wat ze zijn.’ Je kunt aan dat laatste ook alleen maar iets doen als je werkt aan mentaliteit, en vooral ook aan architectuur, aan de inrichting van de omgeving. Als dat vrijliggende banen zijn met huizen die ook nog een stuk verwijderd zijn van de rijweg, is dat zeer moeilijk, denk ik. Men moet iedereen, elke automobilist en iedereen die zich gemotoriseerd verplaatst, ook aanspreken op zijn eigen verantwoordelijkheid, want dat durven we natuurlijk steeds minder.
In de handhaving stel ik vast dat het ook niet altijd zo eenvoudig is. In de onmiddellijke schoolomgeving wel, maar niet verder weg. In de mate dat je de kans krijgt om bepaalde buurten te herinrichten – en dan heb ik het over de architectuur en de bijhorende signalisatie – moet je dat mee opnemen. Het heeft ook veel met de leesbaarheid van de weg te maken – een of twee jaar geleden viel die term hier bijna permanent in deze commissie. Met gewoon een bord te zetten en voor de rest aan de weg weinig te veranderen, denk ik eerlijk gezegd dat je enkel symbolisch iets doet naar buiten toe, en een paar mensen gaan zich daar ook aan houden. Maar wij Vlamingen hebben allemaal samen nog een hele weg af te leggen, als het gaat over onze mentaliteit als automobilist in het verkeer.
","sprekertitel":"Marino Keulen (Open Vld)","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"sprekertekst":"De heer Vandenbroucke heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478454","id":2875,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2875?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandenbroucke","voornaam":"Joris"},"sprekertekst":"Ik wil heel kort reageren op hetgeen collega Keulen zegt over de auto’s waarmee we rijden. Collega, die auto’s worden bestuurd door mensen, en iedereen is perfect vrij om het gaspedaal dieper of minder diep in te drukken. Ik denk dat het nooit de schuld van de wagen is waarmee je rijdt, als je een verkeersovertreding begaat, zeker een snelheidsovertreding. Dat doe je zelf, daar kies je zelf voor.
Maar oké, logica en leesbaarheid van de weg is cruciaal. Maar laten we het nooit op de technologie steken. Het is toch altijd degene die achter het stuur zit die cruciaal is, denk ik.
","sprekertitel":"Joris Vandenbroucke (sp·a)","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"Ja, maar au fond zijn we het natuurlijk wel eens dat het inderdaad niet volstaat om gewoon een zone 30 aan te duiden, maar dat je infrastructurele maatregelen moet treffen. Enerzijds zullen we op de gewestwegen en op schoolomgevingen op onze gewestwegen ook nog wel werk hebben. Maar daarnaast is er net een impuls voorzien van 10 miljoen euro in het begrotingsjaar 2019, om de lokale besturen te motiveren om op lokale wegen en schoolomgevingen aan lokale wegen te gaan investeren in infrastructurele maatregelen.
Eigenlijk leggen we vooral de focus op een aantal ‘quick wins’, namelijk kleinere infrastructurele investeringen: paaltjes zetten, versmallingen, bloembakken. Het is aan die zaken dat we denken. En het is vooral daar dat we een ondersteuning aan willen geven.
","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"sprekertekst":"De heer Keulen heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482713","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},"sprekertekst":"Minister, ik dacht op uw website 20 miljoen gelezen te hebben. Ik vraag het maar.
","sprekertitel":"Marino Keulen (Open Vld)","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"Dat is vanuit de ratio dat die 10 miljoen, volgens het principe van een euro voor een euro, moet leiden tot een totale investering van 20 miljoen euro.
","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482713","fractie":{"id":1279901,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737105","naam":"Open Vld","zetel-aantal":14},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},"sprekertekst":"Oké, dan is dat duidelijk.
\r\n","sprekertitel":"Marino Keulen (Open Vld)","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"sprekertekst":"De vraag om uitleg is afgehandeld.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"}],"titel":"Vraag om uitleg van An Christiaens aan Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn, over een aangepaste zone 30","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OPE","datumtot":"2019-05-25T00:00:59+0200","datumvan":"2014-09-24T00:00:00+0200","id":1053519,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1053519{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1432829"},"datumagendering":"2018-11-22T14:00:00+0100","datumbegin":"2018-11-22T14:00:00+0100","datumeinde":"2018-11-22T15:08:00+0100","id":1279698,"laatste-wijziging":"2018-11-21T14:44:01+0100","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1279698/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1279698?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1279698/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"\n De voorbije weken bespraken de leden van de commissie met minister Ben \n Weyts de begroting 2019, het bijhorende programmadecreet en de \n beleidsbrief Mobiliteit en Openbare Werken 2018-2019. Vandaag stemmen de \n commissieleden over de begroting en het programmadecreet.\n
\n","omschrijving-kort":["\n Begroting en beleidsbrief\n "],"opname-start":"2018-11-22T13:51:43+0100","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"40","vergaderzaal":{"naam":"Antoon Van Dyck","verdieping":"2"},"video-youtube-id":"ES6HTjFAsu0","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"}},"verzoekschrift":[],"voorzitter-tijdens-journaallijn":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1491031,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672028","naam":"CD&V","zetel-aantal":27},"id":4114,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4114?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Christiaens","voornaam":"An"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1491033,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672031","naam":"Open Vld","zetel-aantal":19},"id":1834,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/1834?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Keulen","voornaam":"Marino"},{"fractie":{"id":1491009,"kleur":"e23a3f","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1671994","naam":"sp·a","zetel-aantal":18},"id":2875,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2875?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandenbroucke","voornaam":"Joris"}]}],"id":1280606,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1280606","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"219","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over een aangepaste zone 30","titel":"Vraag om uitleg van An Christiaens aan Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn, over een aangepaste zone 30","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2018-2019"}]}