{"datum":"2017-01-26T16:38:49+0100","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":1110593,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478630","id":3297,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3297?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"de Kort","voornaam":"Dirk"},"sprekertekst":"
De heer Vandenbroucke heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Dirk de Kort"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478454","id":2875,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2875?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandenbroucke","voornaam":"Joris"},"sprekertekst":"Minister, recent heeft Touring Mobilis een aantal cijfers gepubliceerd over de files van het afgelopen jaar, en die hebben inderdaad nieuwe records gebroken. Tijdens de spitsuren zou 15 keer de grens van 350 kilometer file zijn bereikt. Opvallend is dat de files buiten de klassieke spitsuren langer worden én zich ook voordoen op trajecten waar voorheen geen files stonden. Dat is een vervelende waarneming als men weet dat een van uw voornaamste strategische doelstellingen is om mensen tijd- en kostenefficiënter te laten verplaatsen door onder andere de mobiliteitsvraag maximaal onder controle te houden en te spreiden.
Eind september 2015 kondigde u aan dat u voor het fileprobleem oplossingen wou zoeken die relatief gemakkelijk konden worden uitgevoerd. U zei dat u het Vlaams Verkeerscentrum de opdracht hebt gegeven om na te gaan waar de structurele files zich voordoen op het hoofdwegennet, de snelwegen enzovoort. 39 wegvakken werden hierbij uiteindelijk geselecteerd door het Verkeerscentrum. In antwoord op een schriftelijke vraag van mij stelde u dat er verdere detailstudies en diepteanalyses worden uitgevoerd om te bepalen met welke maatregel men de doorstroming op die wegvakken kan verbeteren, wat de doorlooptijd van die maatregel zal zijn enzovoort.
Minister, hebt u intussen kennis genomen van de filebarometer van Touring Mobilis? Welke verklaring is er volgens u voor de opvallende toename van de files buiten de spitsuren?
Liggen de bevindingen uit de filebarometer van Touring Mobilis voor het jaar 2016 in lijn met de cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum? Kan men bevestigen dat er inderdaad vaker file is buiten de spitsuren en ook op trajecten waar voorheen geen files stonden?
Kunt u een stand van zaken schetsen van uw zoektocht naar concrete en snel uitvoerbare oplossingen voor het fileprobleem? Zijn er al maatregelen uitgevoerd op die 39 wegvakken? Wordt er ook gemonitord wat de eventuele positieve gevolgen daarvan zijn?
Plant u bijkomende maatregelen op korte en of middellange termijn om de filedruk aan te pakken?
","sprekertitel":"Joris Vandenbroucke (sp·a)","voorzitter-tijdens-spreker":"Dirk de Kort"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478630","id":3297,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3297?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"de Kort","voornaam":"Dirk"},"sprekertekst":"Minister Weyts heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Dirk de Kort"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"Collega's, het Vlaams Verkeerscentrum werkt momenteel nog aan de actualisatie van het jaarlijkse rapport ‘Verkeersindicatoren snelwegen Vlaanderen’. Het Vlaams Verkeerscentrum kan wel reeds de bevindingen uit de filebarometer van Touring Mobilis bevestigen. Verschilpunten zijn te wijten aan het feit dat Touring Mobilis over heel België rapporteert, terwijl de cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum enkel betrekking hebben op de Vlaamse snelwegen. Daardoor komt bij Touring Mobilis ook een aantal dagen voor met sneeuwval in het zuiden van het land.
Uit de cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum blijkt dat de filezwaarte op de Vlaamse snelwegen in 2016 sterk toeneemt tot nieuwe recordhoogte; dat deze toename vooral te wijten is aan een toename van de files in de avondspits, met name in de regio Antwerpen waardoor de filezwaarte op dagbasis voor het eerst groter is in de regio Antwerpen dan in de regio Brussel; dat de toename van de avondfiles algemeen is of dat ze zich voordoet in alle maanden van 2016; dat de oorzaak structureel is omdat grote delen van het Vlaamse snelwegennet verzadigd of zelfs sterk oververzadigd zijn. De verkeersvolumes nemen toe en het aantal gereden kilometers stijgt, terwijl de beschikbare wegcapaciteit constant blijft. Ook op plaatsen buiten de klassieke structurele filegebieden alsook op tijdstippen buiten de spitsperiodes, is door de hoge graad van verzadiging de restcapaciteit erg beperkt. Daardoor is het snelwegennet ook op die plaatsen ‘kwetsbaar’ geworden. De minste verstoring en vooral het zich voordoen van incidenten heeft meteen een grote invloed op de filevorming. Zo ook zal een kleine verdere groei van de verkeersvolumes op verzadigde wegvakken meteen aanleiding geven tot het ontstaan van structurele congestie.
Het rapport ‘doorstroming hoofdwegennet’ betreft een quick scan van het Vlaamse wegennet. Het opzet van deze studie was om over heel Vlaanderen op een objectieve manier locaties te selecteren. Het was niet de ambitie om de geselecteerde locaties direct in detail te onderzoeken. Op basis van deze studie zijn zowel het verkeerscentrum als het Agentschap Wegen en Verkeer aan de slag gegaan om verdere detailstudies uit te voeren. Deze diepteanalyses dienen uitgevoerd te worden vooraleer in detail kan worden bepaald wat een maatregel precies inhoudt, hoeveel een maatregel effectief zal kosten, wat het effect is op de doorstroming en wat de doorlooptijd van de uitvoering zal zijn. Op dit moment worden die diepteanalyses in een tussentijds rapport verwerkt. In april zou dat klaar moeten zijn.
Wel hebben we nu al ingrepen opgenomen in investeringsprogramma’s, bijvoorbeeld de spitsstrook E313 tussen Lummen en Paal/Beringen, aan een kostprijs van 10 miljoen euro in 2017. Aan de E314 tussen Wilsele en Aarschot spenderen we 17 miljoen euro in 2017 en 30 miljoen euro in 2018. Die werkzaamheden voeren we in de zomermaanden uit. Als we een maatregel effectief uitvoeren, gaan we vanzelfsprekend ook monitoren wat het effect daarvan is.
Bijkomende maatregel is natuurlijk het investeren in extra capaciteit waar dit een structurele oplossing biedt. We doen dat ook, ik heb net enkele voorbeelden gegeven. En dan heb ik het nog niet gehad over de grote projecten, die echter niet zonder discussie zijn, zoals Oosterweel en de herinrichting van de ring rond Brussel, waarvoor we nu de opmaak van een ontwerp in de markt hebben gezet.
Vanzelfsprekend – maar dat debat moeten we niet voeren – moeten we ook inzetten op gedragsverandering, op mobiliteitssturing. U weet dat er een studie loopt met betrekking tot de kilometerheffing.
Wat mij betreft, is het een en-enverhaal: investeren in weginfrastructuur én in alternatieven. Wat betreft fietspaden bijvoorbeeld, gaan we de kaap van de 100 miljoen euro zeker ronden vóór het eind van deze regeerperiode, en ik hoop dat zelfs nog dit jaar te kunnen doen. Maar u kent ook mijn visie met betrekking tot het rekeningrijden voor personenwagens. Dat is een alternatief dat we node moeten aanspreken bij gebrek aan veel efficiënte alternatieven.
","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Dirk de Kort"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478630","id":3297,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3297?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"de Kort","voornaam":"Dirk"},"sprekertekst":"De heer Vandenbroucke heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Dirk de Kort"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478454","id":2875,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2875?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandenbroucke","voornaam":"Joris"},"sprekertekst":"Minister, in het eerste deel van uw antwoord hebt u geen vrolijk beeld geschetst. U bevestigt dat de spits, en dan vooral de avondspits, steeds breder wordt uitgesmeerd, en blijkbaar op zeer veel plaatsen. Dat is echt een structureel probleem aan het worden. Ik ben benieuwd wat de verdere analyse van die 39 wegvakken oplevert en nog meer benieuwd naar wat de conclusie inzake de maatregelen zal zijn. Met het blijven ‘accommoderen’ van bijkomende piekcapaciteit op ons hoofdwegennet komen we stilaan einde verhaal. Ook Vlaanderen ontsnapt immers niet aan de fundamentele filewet: als je de capaciteit vergroot, raakt die, trouwens op steeds kortere termijn, opnieuw verzadigd en oververzadigd. Kijk maar naar Nederland, waar men de afgelopen jaren zeer fors heeft geïnvesteerd in een aantal rijstroken en men nu vaststelt dat men opnieuw even lang in de file staat als daarvoor. De file zou natuurlijk nog langer geweest zijn mocht men dat niet doen, maar je kunt je afvragen of we geen andere, meer fundamentele maatregelen moeten nemen. Dan zullen we inderdaad moeten kijken in de richting van wegbeprijzing. Naar die studie ben ik zeer, zeer, zeer benieuwd. Slimme kilometerheffing bestaat op dit moment nergens ter wereld, laat staan dat we exact kunnen zien wat dat precies oplevert.
Collega’s, het is heel eenvoudig: we grijpen te vaak automatisch naar de wagen voor tal van verplaatsingen waarvoor er alternatieven zijn of bijkomende alternatieven gecreëerd moeten worden. We moeten bovendien echt op zoek naar slimme maatregelen om die gedragsverandering verder te stimuleren. Het creëren van bijkomende capaciteit kan absoluut niet het eerste antwoord op die vraag zijn.
","sprekertitel":"Joris Vandenbroucke (sp·a)","voorzitter-tijdens-spreker":"Dirk de Kort"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478630","id":3297,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3297?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"de Kort","voornaam":"Dirk"},"sprekertekst":"Mevrouw De Ridder heeft het woord
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Dirk de Kort"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478433","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":2793,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2793?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Ridder","voornaam":"Annick"},"sprekertekst":"Er wordt hier inderdaad geen vrolijk verhaal geschetst, maar het is voor ons ook niet nieuw: Antwerpen en Brussel die elkaar afwisselen als filekampioen, structurele oververzadiging, waarbij het minste incident tot ellenlange files leidt. Minister, het is goed dat u concrete ingrepen plant waar mogelijk, maar wie deze analyse hoort, kan zich toch niet redelijkerwijze blijven verzetten tegen een snelle en alomvattende infrastructurele oplossing voor verkeersknopen, zoals de plannen die in Antwerpen op tafel liggen.
Is het een en-enverhaal? Absoluut. Gebeuren er ook enorme investeringen in openbaar vervoer, fietspaden, fietsostrades enzovoort? Absoluut. Maar de investeringen in bijkomende capaciteit voor weginfrastructuur zijn even belangrijk. Daar wordt ook werk van gemaakt. Ik vind het dan ook een beetje verontrustend, mijnheer Vandenbroucke, dat u hier opnieuw de vraag stelt of dat laatste nog wel nodig is en of we die middelen niet beter in alternatieven kunnen investeren. U maakt dan een sprongetje naar het rekeningrijden. Als u de middelen voor Oosterweel gaat investeren in rekeningrijden, betekent dat dat u de beprijzing voor de Vlamingen afschaft: op zich een rare interpretatie.
Laat ons toch ernstig blijven: het is een en-enverhaal, waarbij ook die belangrijke, grote infrastucturele ingrepen enorm cruciaal zijn. Ik begrijp niet goed dat u vraagt naar hoe een einde te maken aan de fileproblematiek en u zich tegelijkertijd met hand en tand blijft verzetten tegen snelle oplossingen voor files en plannen die klaarliggen, een investeringstrein van 3 miljard euro die kan vertrekken. Nogmaals: het is een en-enverhaal, en daar hoort voor ons zeker ook een groot werk als de Oosterweelverbinding bij.
","sprekertitel":"Annick De Ridder (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Dirk de Kort"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478630","id":3297,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3297?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"de Kort","voornaam":"Dirk"},"sprekertekst":"De vraag om uitleg is afgehandeld.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Dirk de Kort"}],"titel":"Vraag om uitleg van Joris Vandenbroucke aan Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn, over de structurele files die vorig jaar een nieuw record hebben bereikt","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OPE","datumtot":"2019-05-25T00:00:59+0200","datumvan":"2014-09-24T00:00:00+0200","id":1053519,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1053519{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1236390"},"datumagendering":"2017-01-26T14:00:00+0100","datumbegin":"2017-01-26T13:57:55+0100","datumeinde":"2017-01-26T17:27:53+0100","id":1107024,"laatste-wijziging":"2017-05-04T11:36:00+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1107024/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1107024?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1107024/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"opname-start":"2017-01-26T13:55:30+0100","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"119","vergaderzaal":{"naam":"Jan Van Eyck","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"tm6zsd1jSdI","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"}},"verzoekschrift":[],"voorzitter-tijdens-journaallijn":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478630","id":3297,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3297?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"de Kort","voornaam":"Dirk"},"vorige-journaallijn":{"datum":"2017-01-26T16:29:55+0100","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1110578,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1110578","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Mathias De Clercq aan Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn, over de impact van het gebruik van drones op de afhandeling van ongevallen op autosnelwegen en het diepteonderzoek daarnaar","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"J","agenda-versie":"2","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OPE","datumtot":"2019-05-25T00:00:59+0200","datumvan":"2014-09-24T00:00:00+0200","id":1053519,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1053519{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1236390"},"datumagendering":"2017-01-26T14:00:00+0100","datumbegin":"2017-01-26T13:57:55+0100","datumeinde":"2017-01-26T17:27:53+0100","id":1107024,"laatste-wijziging":"2017-05-04T11:36:00+0200","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1107024/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1107024?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1107024/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"opname-start":"2017-01-26T13:55:30+0100","status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"119","vergaderzaal":{"naam":"Jan Van Eyck","verdieping":"3"},"video-youtube-id":"tm6zsd1jSdI","voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1491033,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672031","naam":"Open Vld","zetel-aantal":19},"id":4056,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4056?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Clercq","voornaam":"Mathias"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]}],"id":1107163,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1107163","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"936","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de impact van het gebruik van drones op de afhandeling van ongevallen op autosnelwegen en het diepteonderzoek daarnaar","titel":"Vraag om uitleg van Mathias De Clercq aan Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn, over de impact van het gebruik van drones op de afhandeling van ongevallen op autosnelwegen en het diepteonderzoek daarnaar","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2016-2017"}]},"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1491009,"kleur":"e23a3f","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1671994","naam":"sp·a","zetel-aantal":18},"id":2875,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2875?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Vandenbroucke","voornaam":"Joris"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1491004,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1671990","naam":"N-VA","zetel-aantal":41},"id":2793,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/2793?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Ridder","voornaam":"Annick"}]}],"id":1107417,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1107417","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"957","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de structurele files die vorig jaar een nieuw record hebben bereikt","titel":"Vraag om uitleg van Joris Vandenbroucke aan Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn, over de structurele files die vorig jaar een nieuw record hebben bereikt","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2016-2017"}]}