{"datum":"2016-11-10T14:47:51+0100","debat":[],"disclaimer":"","gedachtewisseling":[],"id":1093576,"link":[],"parlementair-initiatief":[],"spreker":[{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"sprekertekst":"
De heer Van Malderen heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478708","id":3246,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3246?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Malderen","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Voorzitter, minister, collega’s, wij proberen vanuit onze fractie om punctueel aan vakministers vragen te stellen om de hefbomen te identificeren waarmee we het armoederisico in Vlaanderen wat kunnen reduceren. Ook relatief kleine ingrepen kunnen daarbij een groot verschil maken, om een bepaald tv-programma uit een iets verder verleden te parafraseren. Een voorbeeld daarvan is de kostprijs van een rijbewijs. Het is, zeker in deze commissie, zonneklaar dat het hebben van een rijbewijs een grote hefboom betekent in de mobiliteit van mensen. Die mobiliteit is voor heel veel mensen een voorwaarde om bijvoorbeeld actief te kunnen participeren aan de arbeidsmarkt. En we weten dat werk een heel belangrijke voorwaarde is om armoede tegen te gaan.
Sinds de zesde staatshervorming, minister, bent u bevoegd voor de reglementering rond het rijbewijs. Er zijn een aantal wijzigingen gepland. Zonder in detail te willen treden, gaat het over het zwaarder bestraffen van zware fouten en het toevoegen van een aantal extra manoeuvres en het leren rijden met gps bij het praktisch examen. Er zijn echter ook een aantal zaken waar kosten aan verbonden zijn. We stellen ons de vraag in hoeverre daarbij rekening gehouden is met de armoedeproblematiek, in positieve of in negatieve zin.
Voor het afleggen van een theoretisch examen is de prijs in de verschillende examencentra gelijk aan 15 euro. Er loopt ook al een tijdje een project ‘Rijbewijs op school’, waarbij laatstejaarsscholieren van het middelbaar onderwijs voor 20 euro kunnen genieten van een opleiding voor een theoretisch rijbewijs. Voordien was dat gratis. Als iemand twee keer faalt bij het afleggen van een theoretisch examen, is die persoon verplicht om een opleiding te volgen bij een rijschool, en dan zitten we met een factuur tot 100 euro.
Ook voor het theoretisch examen zijn er verschillende kosten waarmee we rekening moeten houden. Er is een algemene kost van 36 euro voor het afleggen van een examen. Wie op vrijwillige basis een opleiding wil volgen bij een rijschool, bijvoorbeeld omdat men thuis niet over een voertuig beschikt of geen begeleider vindt, moet daar al snel een hoger bedrag voor neertellen. We spreken dan over bedragen van 300 tot 1300 euro. Dat zou ertoe kunnen leiden dat kandidaat-bestuurders ervoor kiezen om geen opleiding te volgen. Dat brengt dan een aantal risico’s met zich mee, omdat de slaagkans op een examen uiteraard kleiner wordt, waardoor de kans om het opnieuw te moeten doen weer groter wordt en je een herhaling van de kosten dreigt te hebben.
Een andere wijziging gaat over de driejaarregel. Jongeren die hun theoretisch examen op 18-jarige leeftijd aflegden en daarna bijvoorbeeld gingen studeren, kwamen vaak tot de onaangename vaststelling dat hun voorlopig rijbewijs vervallen was, waardoor ze drie jaar moesten wachten voor het opnieuw kunnen behalen van hun voorlopig rijbewijs. U onderneemt terecht actie tegen die regel, maar daar staat ook weer een kostprijs tegenover. Na het vervallen van het voorlopig rijbewijs kan de kandidaat-bestuurder zes uur opleiding volgen bij een erkende rijschool. Daar staat dan weer een kost van 300 euro tegenover.
Ik heb daarnet al gewezen op het belang van het hebben van een rijbewijs voor de arbeidsmarkt. Het lijkt mij dus dat we de moeite moeten doen, minister, om in detail te bekijken in hoeverre hervormingen en zelfs constant beleid aanleiding geven tot mogelijke hindernissen bij het behalen van een rijbewijs voor de specifieke doelgroep van mensen in armoede.
Minister, erkent u de problematiek met betrekking tot de kosten voor het behalen van een rijbewijs, in het bijzonder voor mensen in armoede en kinderen van mensen in armoede? Zijn er bijkomende kosten die zullen worden doorgerekend aan de kandidaat-bestuurders bij de wijzigingen die u plant? Zo ja, welke? Zult u andere initiatieven nemen – dat hoeft zelfs niet louter financieel te zijn – om de kosten van een rijbewijs te drukken of bijvoorbeeld om het faalpercentage naar beneden te krijgen? Acht u het mogelijk om projecten als ‘Rijbewijs op school’ uit te breiden?
","sprekertitel":"Bart Van Malderen (sp·a)","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"sprekertekst":"Minister Weyts heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"Ik heb het Verkeersveiligheidsplan uitgebreid voorgesteld en besproken in deze commissie. Ik heb toen ook de nieuwe contouren geschetst van de rijopleiding en wat daarmee gepaard gaat. Ik ben daar ook heel open in geweest. Als we iets willen doen aan de schande van de vierhonderd verkeersdoden per jaar, als we die dodentol lager willen, dan zullen we de lat hoger moeten leggen. En dat zit dus ook vervat in de opleiding. Ik heb in mijn toelichting toen ook een en ander in een ruimer perspectief geplaatst.
\r\nWelke kost hebben wij in het toekomstige model? Het theoretisch rijexamen is 15 euro. Dat is evenveel als vandaag. Het praktisch examen gaat van 36 naar 39 euro. We voorzien nu ook in een terugkommoment, 6 à 9 maanden na het behalen van het rijbewijs, omdat we vaststellen dat dat de meest ‘nefralgieke’ periode is voor beginnende chauffeurs. Na het behalen van 700 à 1000 kilometer gaat men de eigen kwaliteiten overschatten en de risico’s onderschatten, met heel wat accidenten tot gevolg. Je ziet dat gewoon in de ongevallenstatistieken. Daarom hebben we dat terugkommoment ingevoerd. Dat komt op 120 euro.
\r\nDat wil dus zeggen dat je een totaalkost van 174 euro hebt, als je gebruikmaakt van de vrije begeleiding, voor het behalen van een rijbewijs. Wij stellen voor alle duidelijkheid geen verschillen vast in de slaagcijfers tussen enerzijds de procedure van vrije begeleiding en anderzijds de procedure via de rijschool. Het is dus niet zo dat uit de praktijk zou blijken dat je via de vrije begeleiding minder kans op slagen maakt. Dat blijkt alleszins niet uit de slaagcijfers zoals we die vandaag kennen. Daarom heb ik er ook expliciet voor gekozen, tegen wat druk en kritiek in, om die vrije begeleiding overeind te houden en dus de goedkope formule te kunnen behouden.
\r\nDie 174 euro lijkt mij dan nogal futiel in verhouding tot de transportkosten, namelijk de huur of aankoop van een wagen. Als je spreekt over mensen in armoede, denk ik dat die kost vooral een probleem zal zijn, veeleer dan die 174 euro voor het behalen van een rijbewijs.
\r\nAls we dat bovendien in internationaal perspectief bekijken, zien we dat wij zeer goedkoop zijn. Je schrikt daar toch van. Ik heb daar eens een overzicht van laten maken. Ik kan u dat bezorgen. Daaruit blijkt dat wij veruit bij de goedkoopste zijn. Kijken we even naar de ons omringende landen. In Nederland is dat 2500 euro, in Frankrijk 1500 euro, in Duitsland 1400 euro, in het Verenigd Koninkrijk 1500 euro en in Luxemburg 1040 euro. Dat is toch allemaal een veelvoud van onze vernieuwde opleiding in Vlaanderen. We kunnen zelfs verder in Europa kijken. Bulgarije, niet meteen het meest welvarende land van de Europese Unie, zit met 300 euro het dichtst bij onze kostprijs van 174 euro. Zelfs Griekenland heeft nog een kostprijs van 900 euro voor het behalen van een rijbewijs. Dat zijn toch gigantische verschillen.
\r\nHet praktijkexamen zal inderdaad van 36 naar 39 euro gaan. Dat is een beperkte stijging met 3 euro, maar in ruil daarvoor kun je ook een verbeterd examen afleggen. Naast de extra manoeuvres en het zelfstandig rijden die getest zullen worden, komt er immers ook een onderdeel bij dat heel waardevol blijkt, namelijk de risicoperceptietest. Daarbij leer je voor een computerscherm te reageren op andere weggebruikers. We voelden dat immers aan als een manco in de rijopleiding en bij het examineren, dat er te veel gefocust wordt op de eigen positie in het verkeer en er te weinig rekening wordt gehouden met en geanticipeerd op andere weggebruikers en openbaar vervoer, gelet op het feit dat ons verkeer alsmaar drukker wordt en er steeds meer weggebruikers en steeds meer impulsen zijn.
\r\nDat is er dus bij gekomen, maar die 3 euro dekt absoluut niet de meerkost die wij hebben met de invoering van dat vernieuwde rijexamen. Een werkelijke doorrekening van de prijs per examen zou de facto tot een verdubbeling van de prijs leiden, maar dat is dus niet het geval.
Naast de wijzigingen aan het examen zullen begeleiders van kandidaten die vanaf 1 juni met de rijopleiding starten, een vormingsmoment moeten volgen. Daar heb ik nog geen afgeklopte prijsformule voor, maar dat zal ongeveer 20 euro zijn, voor tweeënhalf tot drie uur. Ik ben nog in onderhandeling, maar het zal ongeveer rond dat bedrag schommelen. Dat is natuurlijk ook een eenmalige kost, maar dan voor de begeleider in het kader van de vrije begeleiding.
Wat de afschaffing van de wachttijd van drie jaar betreft, moet ik u ietwat corrigeren. Heel veel jongeren hebben, ook net door de organisatie van ‘Rijbewijs op school’, op 18 jaar op school hun theoretisch rijbewijs behaald. Dan krijgen ze dus een voorlopig rijbewijs, dat drie jaar geldig is. Maar wat doen de meesten in de praktijk? Ze gaan naar de hogeschool of universiteit en leggen dat voorlopig rijbewijs in de lade, om daar dan later nog eens aan terug te denken. In het laatste jaar van hun studie halen ze dat dan uit hun lade, denkend dat ze vervolgens kunnen gaan oefenen. Maar dan wordt hun diets gemaakt dat het voorlopig rijbewijs vervallen is. Dan moeten ze ofwel opnieuw drie jaar wachten, ofwel onmiddellijk zes uur rijles volgen en direct rijexamen gaan doen, terwijl ze in de tussentijd niet kunnen oefenen, aangezien ze geen voorlopig rijbewijs meer hebben. Met die formule van zes uur opleiding is de kans bovendien klein dat ze slagen voor dat examen. Ze hebben drie jaar of langer geleden dat voorlopig rijbewijs gehaald en vervolgens moeten ze, volgens de regelgeving van vandaag, zes uur opleiding volgen en meteen hun praktisch rijexamen gaan doen. Of ze moeten de volledige rijopleiding via de rijschool doen. Dat is twintig uur, met een heel grote kost van ongeveer 1000 euro.
Daarom hebben wij besloten om dat systeem te veranderen: na afloop van die periode kun je zes uur opleiding volgen en vervolgens krijg je opnieuw eenmalig een voorlopig rijbewijs, zodat je opnieuw kunt oefenen in de praktijk en dan met enige kans op slagen, en ook ter garantie van de verkeersveiligheid van eenieder, je rijexamen kunt afleggen.
Sinds september 2015 wordt inderdaad 20 euro inschrijvingsgeld gevraagd voor de deelname aan ‘Rijbewijs op school’. Niettemin subsidiëren we daarvoor nog altijd een bedrag van zo’n 900.000 euro. Ik bekijk samen met de VSV waar we daar in de toekomst mee naartoe gaan. Je stelt immers vast dat steeds meer jongeren het halen van een rijbewijs uitstellen naar een veel latere leeftijd dan 18 jaar. Dan is de vraag hoe we in de toekomst verder gaan met ‘Rijbewijs op school’. Maar dat vormt voorwerp van bespreking met de VSV, ook in het kader van de vastlegging van onze samenwerking in de toekomst.
","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"sprekertekst":"De heer Van Malderen heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478708","id":3246,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3246?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Malderen","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Minister, ik dank u voor uw uitgebreid antwoord. De Vlaamse Regering heeft in het regeerakkoord vastgelegd dat de kinderarmoede, en dus de gezinsarmoede, tegen 2020 moet worden gehalveerd. Dat betekent dat zij tijdens deze legislatuur een extra inspanning zal moeten doen en dat ook de individuele ministers op alle mogelijke bevoegdheidsdomeinen grote en kleine inspanningen zullen moeten doen. Ook die relatief kleine inspanningen zullen nodig zijn om dat doel te bereiken. Dat is een algemene opmerking.
Op basis van een internationale benchmark stelt u terecht dat die 174 euro die op tafel moet worden gelegd op het moment dat iemand via vrije begeleiding een rijbewijs behaalt, in vergelijking met andere kosten een marginale kost is. Dat verhaal verandert op het moment dat men een opleiding moet volgen. Op dat moment betekent dat een grote hap uit het gezinsbudget. Daar staat wel een return tegenover, maar op dat moment moet men in staat zijn om dat bedrag op tafel te leggen.
U hebt daarnet gezegd, en dat is een terechte gedachtegang: ‘ik veronderstel’. Ik zou u willen aanraden om de dialoog aan te gaan over deze problematiek met verenigingen waar armen het woord voeren om na te gaan of uw veronderstelling ook klopt. Weten we vandaag of de barrières die wij voor ogen hebben, ook de echte barrières zijn? Misschien kunnen die verenigingen een aantal suggesties doen om ervoor te zorgen dat we geen bijkomende drempels inbouwen en een aantal bestaande drempels kunnen wegnemen.
Daarnaast wil ik u ook vragen om bijzondere aandacht te hebben voor het behalen van het rijbewijs op school. Dat is vandaag laagdrempelig, en het is dan ook belangrijk dat die kostprijs niet wordt opgetrokken. Ik vraag u ook bijzondere aandacht in het kader van de uitbouw van het systeem duaal leren. Men zit daar met een doelgroep waarvan wordt verondersteld dat die zich kan verplaatsen naar een bedrijf. Iedereen weet dat bedrijventerreinen niet altijd even goed ontsloten zijn door het openbaar vervoer. Vaak hebben jongeren die het profiel hebben om in duaal leren te werken, een leeftijd die toelaat dat zij hun rijbewijs halen. Dat lijkt me een prioritair te benaderen groep op het moment dat u het rijbewijs op school zou willen herbekijken en evalueren.
Tot slot minister, wil ik op geen enkele manier de suggestie wekken dat onze doelstellingen om de financiële drempel voor een rijbewijs laag te leggen, de vaardigheden en de verkeersveiligheid moeten hypothekeren. Dat was eigenlijk de eerste bedenking die ik wilde maken, maar ze is zo evident dat ik ze bijna vergeten was.
","sprekertitel":"Bart Van Malderen (sp·a)","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"sprekertekst":"De heer Ceyssens heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482726","id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"},"sprekertekst":"Mijnheer Van Malderen, ik wil u graag bijtreden wanneer het gaat over de betaalbaarheid van de rijopleiding in Vlaanderen. Dat moet in de toekomst ook blijven. Ik ga ervan uit dat ze dat vandaag ook is. Zo niet, is de rijopleiding in de rest van Europa alleen voor de elite weggelegd.
Ik sluit me aan bij de minister dat de kostprijs van 174 euro een marginaal bedrag is wanneer men zich met de wagen op de weg begeeft.
Mijnheer Van Malderen, ik denk dat u de discussie over de rijopleiding te eenzijdig benadert. De rijopleiding vandaag moet vooral gaan over de kwaliteit. We moeten ophouden met te praten over het halen van een rijbewijs, want we hebben het nodig in functie van de arbeidsmarkt. We moeten af van de gedachtegang dat het halen van het rijbewijs het binnenhalen is van een bewijs dat men mag rijden. De rijopleiding moet jonge chauffeurs vormen en hen op een veilige manier de weg laten opgaan. Wanneer we zien welke investeringen andere landen doen waardoor zij erin slagen de verkeersdoden bij beginnende chauffeurs in één jaar tijd met 33 procent te doen dalen, dan moet daar vooral de klemtoon liggen. Ik wil er mee over waken dat de rijbewijzen betaalbaar en toegankelijk blijven, maar de eerste zorg moet de kwaliteit van de rijopleidingen zijn.
","sprekertitel":"Lode Ceyssens (CD&V)","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"sprekertekst":"De heer Van Miert heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1752953","fractie":{"id":1279896,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1737102","naam":"N-VA","zetel-aantal":35},"id":4064,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4064?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Miert","voornaam":"Paul"},"sprekertekst":"Mijnheer Van Malderen, ik volg uw redenering dat het al dan niet behalen van een rijbewijs een invloed heeft op de kansen op de arbeidsmarkt. Wanneer we echter een goede rijopleiding willen met verkeerskennis, bewustmaking enzovoort, dan moeten we daarvoor specialisten inzetten, en die kosten geld. Dan kun je niet hebben en te goed houden. Ik kreeg ook even de indruk dat u de verkeersveiligheid niet prioritair vond bij het behalen van een rijbewijs.
De prijzen in het buitenland zijn van een heel andere orde. De nieuwe prijssetting voor het behalen van een rijbewijs als een drempel naar voren schuiven, lijkt me dan ook een brug te ver.
","sprekertitel":"Paul Van Miert (N-VA)","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"sprekertekst":"Minister Weyts heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1482609","id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"},"sprekertekst":"We hebben binnen het VHV gediscussieerd over de bezorgdheid over het behalen van een rijbewijs. Daarbij waren verschillende partners aanwezig waaronder de Gezinsbond, die daarop heeft gewezen. U legt de link met kinderarmoede, maar die zie ik hier niet onmiddellijk, mijnheer Van Malderen.
In geen enkele formule is een kandidaat verplicht om een externe opleiding te volgen voor het behalen van het rijbewijs. Dat kan alleen wanneer men de periode van drie jaar van het voorlopige rijbewijs laat passeren, maar dat is een impliciete keuze die men zelf maakt.
Ik denk dat we erin slagen om met een beperkte meerkost een betere rijopleiding te organiseren die moet leiden tot betere chauffeurs en minder ongevallen.
","sprekertitel":"Minister Ben Weyts","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"sprekertekst":"De heer Van Malderen heeft het woord.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"De heer","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478708","id":3246,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3246?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Malderen","voornaam":"Bart"},"sprekertekst":"Minister, het baart me een beetje zorgen dat u niet spontaan de link ziet met kinderarmoede. We weten dat het risico in gezinnen met een zeer lage werkintensiteit immens veel hoger ligt. We moeten er alles aan doen – maar ik bekijk dat vanuit een andere complementaire invalshoek dan een aantal collega’s die specialisten zijn op het vlak van verkeersveiligheid – om geen andere drempels te leggen – financiële dan – ten aanzien van die arbeidsmarkt. Het kunnen besturen van een voertuig en zich veilig in het verkeer kunnen begeven, is daartoe een absolute voorwaarde in ons land. Het zou dan ook goed zijn geen bijkomende financiële barrières in te bouwen om dat rijbewijs te halen zonder in te leveren op verkeersveiligheid, vaardigheid enzovoort. We zouden eigenlijk moeten nagaan hoe we die bestaande drempels kunnen verlagen. Ik denk dat het rijbewijs op school daartoe een weg is. We zien dat het landschap aan het veranderen is via duaal leren. Ik wil u dan ook vragen om daarop in te spelen, minister, en de dialoog aan te gaan met armoedeverenigingen en met de ministers Muyters en Crevits.
","sprekertitel":"Bart Van Malderen (sp·a)","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"},{"link":[],"persoon":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"sprekertekst":"De vraag om uitleg is afgehandeld.
","sprekertitel":"De voorzitter","voorzitter-tijdens-spreker":"Elisabeth Jans"}],"titel":"Vraag om uitleg van Bart Van Malderen aan Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn, over de kostprijs van een rijbewijs","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"N","agenda-versie":"1","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OPE","datumtot":"2019-05-25T00:00:59+0200","datumvan":"2014-09-24T00:00:00+0200","id":1053519,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1053519{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1217801"},"datumagendering":"2016-11-10T14:00:00+0100","datumbegin":"2016-11-10T14:00:00+0100","datumeinde":"2016-11-10T17:04:00+0100","id":1089117,"laatste-wijziging":"2016-11-03T13:43:00+0100","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1089117/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1089117?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1089117/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"\n Een jaar geleden lanceerde minister Ben Weyts een verkeerscampagne met \n humoristische ondertoon en een nieuwe verkeersmascotte, Ray. De campagne \n wordt evenwel al na een jaar stopgezet. Wat zijn hiervoor de motieven? \n Hoe is de evaluatie van de campagne verlopen? Welke strategie wil de \n minister hanteren voor toekomstige campagnes? Heeft een en ander een \n invloed op de BOB-campagne?\n
\n\n Deze week beginnen de besprekingen van de begroting 2017 en van de \n beleidsbrief Mobiliteit en Openbare Werken 2016-2017. Minister Ben Weyts \n geeft een toelichting van beide documenten, daarna volgt de bespreking \n met de commissieleden.\n
\n","omschrijving-kort":["\n Stopzetting ‘Ray’-campagne - Begroting en beleidsbrief\n "],"status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"59","vergaderzaal":{"naam":"Pieter Bruegel","verdieping":"3"},"voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"}},"verzoekschrift":[],"volgende-journaallijn":{"datum":"2016-11-10T15:13:46+0100","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1093670,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1093670","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Mathias De Clercq aan Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn, over de aanpak van dodehoekongevallen met vrachtwagens","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"N","agenda-versie":"1","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OPE","datumtot":"2019-05-25T00:00:59+0200","datumvan":"2014-09-24T00:00:00+0200","id":1053519,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1053519{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1217801"},"datumagendering":"2016-11-10T14:00:00+0100","datumbegin":"2016-11-10T14:00:00+0100","datumeinde":"2016-11-10T17:04:00+0100","id":1089117,"laatste-wijziging":"2016-11-03T13:43:00+0100","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1089117/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1089117?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1089117/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"\n Een jaar geleden lanceerde minister Ben Weyts een verkeerscampagne met \n humoristische ondertoon en een nieuwe verkeersmascotte, Ray. De campagne \n wordt evenwel al na een jaar stopgezet. Wat zijn hiervoor de motieven? \n Hoe is de evaluatie van de campagne verlopen? Welke strategie wil de \n minister hanteren voor toekomstige campagnes? Heeft een en ander een \n invloed op de BOB-campagne?\n
\n\n Deze week beginnen de besprekingen van de begroting 2017 en van de \n beleidsbrief Mobiliteit en Openbare Werken 2016-2017. Minister Ben Weyts \n geeft een toelichting van beide documenten, daarna volgt de bespreking \n met de commissieleden.\n
\n","omschrijving-kort":["\n Stopzetting ‘Ray’-campagne - Begroting en beleidsbrief\n "],"status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"59","vergaderzaal":{"naam":"Pieter Bruegel","verdieping":"3"},"voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1491033,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672031","naam":"Open Vld","zetel-aantal":19},"id":4056,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4056?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Clercq","voornaam":"Mathias"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]}],"id":1089955,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1089955","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"391","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de aanpak van dodehoekongevallen met vrachtwagens","titel":"Vraag om uitleg van Mathias De Clercq aan Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn, over de aanpak van dodehoekongevallen met vrachtwagens","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2016-2017"}]},"voorzitter-tijdens-journaallijn":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"},"vorige-journaallijn":{"datum":"2016-11-10T14:35:35+0100","debat":[],"gedachtewisseling":[],"id":1093529,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/jln/1093529","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"parlementair-initiatief":[],"titel":"Vraag om uitleg van Mathias De Clercq aan Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn, over de doorbraak inzake het mobiliteitsbudget","titel-samenstelling":"N","vergadering":{"agenda-gewijzigd":"N","agenda-versie":"1","besloten-vergadering":false,"commissie":[{"afkorting":"OPE","datumtot":"2019-05-25T00:00:59+0200","datumvan":"2014-09-24T00:00:00+0200","id":1053519,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/comm/1053519{?datum}","rel":"self","templated":true,"variableNames":["datum"],"variables":[{"description":"","name":"datum","type":"REQUEST_PARAM"}]}],"titel":"Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken"}],"commissiehandelingen":{"isvoorlopigeversie":false,"link":[],"pdffilewebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1217801"},"datumagendering":"2016-11-10T14:00:00+0100","datumbegin":"2016-11-10T14:00:00+0100","datumeinde":"2016-11-10T17:04:00+0100","id":1089117,"laatste-wijziging":"2016-11-03T13:43:00+0100","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1089117/agd?aanpassingen=nee","rel":"agenda","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1089117?aanpassingen=nee&idPrsHighlight=0","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]},{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/verg/1089117/hand?idPrsHighlight=0","rel":"handelingen","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"omschrijving":"\n Een jaar geleden lanceerde minister Ben Weyts een verkeerscampagne met \n humoristische ondertoon en een nieuwe verkeersmascotte, Ray. De campagne \n wordt evenwel al na een jaar stopgezet. Wat zijn hiervoor de motieven? \n Hoe is de evaluatie van de campagne verlopen? Welke strategie wil de \n minister hanteren voor toekomstige campagnes? Heeft een en ander een \n invloed op de BOB-campagne?\n
\n\n Deze week beginnen de besprekingen van de begroting 2017 en van de \n beleidsbrief Mobiliteit en Openbare Werken 2016-2017. Minister Ben Weyts \n geeft een toelichting van beide documenten, daarna volgt de bespreking \n met de commissieleden.\n
\n","omschrijving-kort":["\n Stopzetting ‘Ray’-campagne - Begroting en beleidsbrief\n "],"status":"afgelopen","subtype":"Commissievergadering","type":"Commissie","uses-beknopt-verslag":false,"uses-webhandelingen":true,"vergadering-met-verslag":true,"vergaderingnummer":"59","vergaderzaal":{"naam":"Pieter Bruegel","verdieping":"3"},"voorlopig-verslag":false,"voorzitter":{"aanspreking":"Mevrouw","fotowebpath":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1478696","id":3440,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3440?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Jans","voornaam":"Lies"}},"verzoekschrift":[],"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1491033,"kleur":"003d6d","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672031","naam":"Open Vld","zetel-aantal":19},"id":4056,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4056?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"De Clercq","voornaam":"Mathias"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1491031,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672028","naam":"CD&V","zetel-aantal":27},"id":4114,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4114?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Christiaens","voornaam":"An"}]}],"id":1089780,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1089780","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"372","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de doorbraak inzake het mobiliteitsbudget","titel":"Vraag om uitleg van Mathias De Clercq aan Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn, over de doorbraak inzake het mobiliteitsbudget","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2016-2017"}]},"vrageninterpellatie":[{"contacttype":[{"beschrijving":"Vraagsteller","beschrijving-meervoud":"Vraagsteller","contact":[{"fractie":{"id":1491009,"kleur":"e23a3f","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1671994","naam":"sp·a","zetel-aantal":18},"id":3246,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3246?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Malderen","voornaam":"Bart"}]},{"beschrijving":"Ondervraagde minister","beschrijving-meervoud":"Ondervraagde minister","contact":[{"id":4104,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4104?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Weyts","voornaam":"Ben"}]},{"beschrijving":"Spreker","beschrijving-meervoud":"Sprekers","contact":[{"fractie":{"id":1491004,"kleur":"ffac12","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1671990","naam":"N-VA","zetel-aantal":41},"id":4064,"is-huidige-vv":"J","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/4064?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Van Miert","voornaam":"Paul"},{"fractie":{"id":1491031,"kleur":"f5822a","logo":"https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1672028","naam":"CD&V","zetel-aantal":27},"id":3388,"is-huidige-vv":"N","link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vv/3388?lang=nl","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"naam":"Ceyssens","voornaam":"Lode"}]}],"id":1089929,"link":[{"href":"https://ws.vlpar.be/e/opendata/vi/1089929","rel":"self","templated":false,"variableNames":[],"variables":[]}],"nummer":"385","objectstatus":"behandeld","objecttype":{"naam":"Vraag om uitleg","naamMeervoud":"Vragen om uitleg"},"onderwerp":"over de kostprijs van een rijbewijs","titel":"Vraag om uitleg van Bart Van Malderen aan Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn, over de kostprijs van een rijbewijs","verslagnognietbeschikbaar":true,"zittingsjaar":"2016-2017"}]}